Pengenalan

Unit penyahjejeramian dilekapkan pada unit cengkaman dan dimaksudkan untuk digunakan oleh pengendali profesional yang diupah untuk penggunaan komersial. Mesin ini direka bentuk terutamanya untuk menyahjejerami rumput di tanah rumput yang diselenggarakan rapi di taman, padang golf, padang sukan dan di tapak komersial. Penggunaan produk ini untuk tujuan selain penggunaan yang dimaksudkan mungkin membahayakan anda dan orang lain yang berhampiran.

Baca maklumat ini dengan teliti untuk mengetahui cara mengendalikan dan menyelenggarakan produk anda dengan sewajarnya demi mengelakkan kecederaan dan kerosakan produk. Anda bertanggungjawab untuk mengendalikan produk secara wajar dan selamat.

Lawati www.Toro.com untuk mendapatkan bahan tentang keselamatan produk dan latihan pengendalian, maklumat aksesori, bantuan mencari penjual atau untuk mendaftarkan produk anda.

Jika anda memerlukan servis, alat ganti Toro yang asli atau maklumat tambahan, hubungi Penjual Servis Dibenarkan atau Khidmat Pelanggan Toro dan berikan butiran model dan nombor siri produk anda. Rajah 1 menunjukkan bahagian yang terdapatnya butiran model dan nombor siri produk. Tuliskan nombor pada ruang yang disediakan.

Important: Anda boleh menggunakan peranti mudah alih anda untuk mengimbas kod QR (jika dilengkapi) pada plat nombor siri untuk mengakses maklumat waranti, alat ganti dan maklumat produk yang lain.

g272197

Manual ini menyatakan bahaya yang mungkin berlaku dan mengandungi mesej keselamatan yang ditunjukkan melalui simbol isyarat keselamatan (Rajah 2), yang memberikan amaran tentang bahaya yang mungkin menyebabkan kecederaan serius atau kematian akan berlaku jika anda tidak mengikuti langkah berjaga-jaga yang disyorkan.

g000502

Manual ini menggunakan 2 perkataan untuk menyerlahkan maklumat. Penting memerlukan perhatian anda kepada maklumat mekanikal khas dan Perhatian menegaskan maklumat am yang seharusnya diberikan perhatian khas.

Produk ini mematuhi semua arahan Eropah yang berkenaan. Untuk butiran, sila lihat Pengakuan Pemerbadanan (DOI) di bahagian belakang penerbitan ini.

Keselamatan

Mesin ini telah direka bentuk mengikut EN ISO 5395 dan ANSI B71.4:2017.

  • Baca, fahami dan ikuti semua arahan dalam Manual Pengendali unit cengkaman dan unit penyahjejeramian sebelum mengendalikan unit penyahjejeramian.

  • Jangan benarkan kanak-kanak mengendalikan unit cengkaman atau unit penyahjejeramian. Jangan benarkan orang dewasa mengendalikan unit cengkaman atau unit penyahjejeramian tanpa memberikan mereka arahan yang sewajarnya. Hanya pengendali terlatih yang telah membaca manual ini boleh mengendalikan unit cengkaman atau unit penyahjejeramian.

  • Jangan kendalikan unit penyahjejeramian apabila berasa sakit, penat atau di bawah pengaruh alkohol atau ubat-ubatan.

  • Gunakan semua pengadang dan peranti keselamatan. Jika pengadang, peranti keselamatan atau pelekat tidak boleh dibaca kabur atau rosak, baiki atau gantikannya sebelum mengendalikan mesin. Selain itu, ketatkan mana-mana nat, bolt dan skru yang longgar untuk memastikan unit penyahjejeramian dalam keadaan pengendalian yang selamat.

  • Sentiasa pakai kasut rintang gelincir yang teguh buatannya. Ikat rambut yang panjang. Jangan pakai pakaian atau barang kemas yang longgar. Pemakaian cermin mata keselamatan, kasut keselamatan dan topi keledar adalah dinasihatkan dan diperlukan oleh sesetengah ordinan dan peraturan insurans setempat.

  • Singkirkan semua serpihan atau objek lain yang mungkin terpungut atau terpelanting oleh unit penyahjejeramian. Pastikan tiada orang lain yang berhampiran kawasan kerja.

  • Jika unit penyahjejeramian terlanggar objek yang keras atau unit menggetar secara luar biasa, matikan kuasa enjin. Periksa unit penyahjejeramian untuk mengesan bahagian yang rosak. Baiki mana-mana kerosakan sebelum memulakan dan mengendalikan unit penyahjejeramian.

  • Turunkan unit penyahjejeramian ke atas tanah dan keluarkan kunci dari suis pencucuhan apabila mesin tidak diawasi.

  • Pastikan unit penyahjejeramian dalam keadaan pengendalian yang selamat dengan memastikan semua perkakasan dipasang ketat.

  • Keluarkan kunci dari suis pencucuhan untuk mengelakkan orang lain memulakan enjin secara tidak sengaja ketika menservis, melaraskan atau menyimpan mesin.

  • Hanya lakukan arahan penyelenggaraan tersebut yang dinyatakan dalam manual ini. Jika pembaikan besar diperlukan atau bantuan diinginkan, hubungi Pengedar Toro Dibenarkan.

  • Untuk memastikan prestasi optimum dan pengesahan keselamatan yang berterusan bagi mesin, hanya gunakan alat ganti dan aksesori Toro yang asli. Alat ganti dan aksesori yang dibuat oleh pengilang lain mungkin berbahaya dan penggunaan sedemikian akan membatalkan waranti produk.

Keselamatan Am

Produk ini mampu memotong tangan dan kaki. Sentiasa ikuti semua arahan keselamatan untuk mengelakkan kecederaan diri yang parah.

  • Baca dan fahami kandungan Manual Pengendali ini sebelum memulakan mesin.

  • Berikan sepenuh perhatian sewaktu anda mengendalikan mesin. Jangan lakukan aktiviti yang akan mendatangkan gangguan. Jika tidak, kecederaan atau kerosakan harta mungkin berlaku.

  • Jauhkan tangan atau kaki anda dari komponen mesin yang bergerak.

  • Jangan kendalikan mesin tanpa menyediakan semua peranti pelindung dan perlindungan keselamatan lain dan mesin berfungsi dengan betul.

  • Pastikan semua bukaan luahan tidak terhalang.

  • Pastikan orang lain dan kanak-kanak menjauhi kawasan pengendalian. Jangan benarkan kanak-kanak mengendalikan mesin.

  • Sebelum anda meninggalkan kedudukan pengendali, lakukan perkara berikut:

    • Letakkan mesin di permukaan yang rata.

    • Turunkan unit pemotongan.

    • Lepaskan pemacu.

    • Gunakan brek henti (jika dilengkapi).

    • Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci (jika ada).

    • Tunggu sehingga semua pergerakan berhenti.

Penggunaan atau penyelenggaraan yang tidak wajar pada mesin ini boleh menyebabkan kecederaan. Untuk mengurangkan kemungkinan kecederaan, patuhi arahan keselamatan ini dan sentiasa berikan perhatian kepada simbol amaran keselamatanGraphic, yang bermaksud Awas, Amaran atau Bahaya—arahan keselamatan diri. Kegagalan untuk mematuhi arahan ini mungkin menyebabkan kecederaan diri atau kematian.

Keselamatan Unit Pemotongan

  • Unit pemotongan ini hanya merupakan mesin yang lengkap apabila dipasangkan pada unit cengkaman. Baca Manual Pengendali unit cengkaman dengan teliti untuk mendapatkan arahan lengkap tentang penggunaan mesin yang selamat.

  • Hentikan mesin, keluarkan kunci (jika dilengkapi) dan tunggu hingga semua pergerakan berhenti sebelum memeriksa alat tambahan selepas terlanggar objek atau jika terdapat getaran yang luar biasa di dalam mesin. Buat semua pembaikan yang sewajarnya sebelum menyambung semula pengendalian.

  • Pastikan semua bahagian dalam keadaan berfungsi yang baik dan semua perkakasan dipasang ketat. Gantikan semua pelekat yang kabur atau rosak.

  • Hanya gunakan aksesori, alat tambahan dan alat ganti yang diluluskan oleh Toro.

Keselamatan Bilah

Bilah yang haus atau rosak boleh pecah dan serpihan bilah mungkin terpelanting ke arah anda atau orang yang berhampiran dan menyebabkan kecederaan diri yang serius atau kematian.

  • Periksa bilah dari masa ke masa untuk mengesan tanda kehausan atau kerosakan.

  • Berhati-hati ketika memeriksa bilah. Balut bilah atau pakai sarung tangan dan berhati-hati ketika menservis bilah. Hanya gantikan atau asah bilah; jangan luruskan atau kimpalkannya.

  • Pada mesin berbilang bilah, berhati-hati kerana pemutaran 1 bilah boleh menyebabkan bilah lain juga memutar.

Pelekat Keselamatan dan Arahan

Graphic

Pelekat dan arahan keselamatan mudah didapati oleh pengendali dan akan dinyatakan berhampiran bahagian yang mungkin mendatangkan bahaya. Gantikan pelekat yang rosak atau hilang.

decal137-9706

Persediaan

Memasangkan Penggelek Hadapan

Unit penyahjejeramian dihantar tanpa penggelek hadapan. Pasangkan penggelek menggunakan bahagian belum dipasang yang dibekalkan bersama unit penyahjejeramian dan arahan pemasangan disertakan dengan penggelek.

Melaraskan Bilah Gelendong untuk Tetapan Positif (Di Atas Tanah)

  1. Letakkan unit penyahjejeramian di atas permukaan yang rata.

  2. Letakkan bar tolok, dengan ketinggian bilah yang diingini di atas tanah, di bawah setiap hujung unit penyahjejeramian (Rajah 3).

    g016700
  3. Dengan penggelek belakang menyentuh permukaan yang rata, longgarkan kedua-dua nat ketinggian pemotongan.

  4. Putarkan ketinggian pemotongan sehingga kedua-dua hujung penggelek hadapan menyentuh permukaan yang rata.

  5. Sahkan sentuhan menggunakan sehelai kertas untuk memeriksa setiap hujung penggelek.

  6. Ketatkan kedua-dua nat kunci tombol ketinggian pemotongan.

Melaraskan Bilah Gelendong untuk Tetapan Negatif (Di Bawah Tanah)

Note: Tetapan negatif maksimum yang disyorkan ialah penembusan bilah dalam 3/16 inci (5mm).

  1. Letakkan unit penyahjejeramian di atas permukaan yang rata.

  2. Letakkan 4 bar tolok 4, tetapkan kepada kedalaman penembusan bilah di bawah tanah yang diingini, di bawah penggelek hadapan dan penggelek belakang unit penyahjejeramian (Rajah 4).

    g007064
  3. Dengan penggelek belakang menyentuh permukaan yang rata, longgarkan kedua-dua nat ketinggian pemotongan.

  4. Putarkan ketinggian pemotongan sehingga kedua-dua hujung penggelek hadapan menyentuh permukaan yang rata.

  5. Sahkan sentuhan menggunakan sehelai kertas untuk memeriksa setiap hujung penggelek.

  6. Ketatkan kedua-dua nat kunci tombol ketinggian pemotongan.

Memasangkan Unit Penyahjejeramian

Lihat Manual Pengendali unit cengkaman untuk arahan memasangkan unit penyahjejeramian pada mesin.

Important: Jika anda menetapkan unit penyahjejeramian pada tetapan negatif, elakkan sentuhan dengan lantai konkrit atau permukaan berturap. Sentuhan dengan permukaan ini boleh merosakkan bilah unit penyahjejeramian.

Memasangkan Berat Pengimbang Elektrik

Note: Jika unit penyahjejeramian dipasangkan pada mesin model 04530 atau 04540, anda perlu memasangkan berat pengimbang elektrik tambahan pada berat pengimbang yang sedia ada.

Pasangkan berat pengimbang elektrik pada pengimbang sedia ada menggunakan 2 skru tukup seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 5.

g036342

Gambaran Keseluruhan Produk

Keserasian Unit CengkamanUnit penyahjejeramian melekap pada unit cengkaman Greensmaster siri 3300 dan 3400.
Ketinggian PemotonganKedalaman penyahjejeramian dilaraskan pada penggelek hadapan sebanyak 2 skru menegak dan ditahan dengan 2 skru tukup yang mengunci.
Julat Ketinggian PemotonganJulat tanda aras HOC ialah 4.78mm (0.188 inci) di bawah paras tanah hingga 6.35mm (0.250 inci) di atas paras tanah.
Bearing GelendongDua bearing bebola keluli tahan karat, beralur dalam yang dikedap.
PenggelekPenggelek belakang ialah penggelek penuh keluli dengan diameter 5.1cm (2 inci).
Pengadang RumputPengadang tidak boleh laras dengan bar potong boleh laras untuk menambah baik luahan rumput dari gelendong dalam keadaan basah.
Berat pengimbangBerat besi tuangan dilekapkan pada bahagian bertentangan motor pacuan mengimbangi unit penyahjejeramian.
Berat Bersih33kg (73lb)

Alat Tambahan/Aksesori

Pelbagai alat tambahan dan aksesori yang diluluskan oleh Toro sedia untuk digunakan dengan mesin untuk mempertingkat dan mengembangkan keupayaan mesin. Hubungi Penjual Servis Dibenarkan anda atau pengedar Toro dibenarkan atau pergi ke www.Toro.com untuk mendapatkan senarai bagi semua alat tambahan dan aksesori yang diluluskan.

Untuk memastikan prestasi optimum dan pengesahan keselamatan yang berterusan bagi mesin, hanya gunakan alat ganti dan aksesori Toro yang asli. Alat ganti dan aksesori yang dibuat oleh pengilang lain mungkin berbahaya dan penggunaan sedemikian akan membatalkan waranti produk.

Penyelenggaraan

Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

Menceraikan Gelendong

Ceraikan gelendong apabila anda perlu menukar bilah atau menggantikan bearing gelendong.

Important: Pastikan 2 pemegang aci dan peregang ditempatkan sebelum memasangkan bearing pada gelendong (Rajah 6). Tork nat sisip kepada 136N∙m (100 kaki-lb).

g016597