Pengenalan

Mesin ini ialah mesin pemotong rumput bilah kili jalan di belakang, yang bertujuan untuk digunakan oleh pengendali profesional yang diupah untuk penggunaan komersial. Ia terutamanya direka untuk memotong rumput yang diselenggara dengan baik. Menggunakan produk ini untuk tujuan selain daripada penggunaan yang dimaksudkan boleh menyebabkan bahaya kepada anda dan orang yang berada di tempat penggunaan mesin.

Baca maklumat ini dengan teliti untuk mengetahui cara mengendalikan dan menyelenggara produk anda sebetulnya dan untuk mengelakkan kecederaan serta kerosakan produk. Anda bertanggungjawab untuk mengendalikan produk sebetulnya dan selamat.

Lawati www.Toro.com untuk bahan latihan keselamatan dan pengendalian produk, maklumat aksesori, membantu mencari peniaga atau mendaftarkan produk anda.

Apabila anda memerlukan servis, bahagian asli Toro atau maklumat tambahan, hubungi pengedar Toro yang dibenarkan dan siap sedia model dan nombor siri produk anda. Model dan nombor siri terletak pada plat pada bingkai belakang. Tulis nombor dalam ruangan yang disediakan.

Important: Anda boleh mengimbas kod QR (jika dilengkapi) pada pelekat nombor bersiri dengan peranti mudah alih anda untuk mengakses waranti, bahagian dan maklumat lain produk.

g234204

Manual ini mengenal pasti potensi bahaya dan mempunyai mesej keselamatan yang dikenal pasti dengan simbol amaran keselamatan (Rajah 2), yang memberi amaran tentang bahaya yang boleh menyebabkan kecederaan serius atau kematian jika anda tidak mengikuti langkah berjaga-jaga yang disyorkan.

g000502

Manual ini menggunakan 2 perkataan untuk menyerlahkan maklumat. Penting memerlukan perhatian anda kepada maklumat mekanikal khas dan Perhatian menegaskan maklumat umum yang memerlukan perhatian khas.

Produk ini mematuhi semua arahan Eropah yang relevan; untuk mendapatkan butiran, sila lihat helaian Pengisytiharan Pematuhan (DOC) khusus bagi produk berasingan.

Merupakan pelanggaran Kod Sumber Awam California Seksyen 4442 atau 4443 untuk menggunakan atau mengendalikan enjin di mana-mana kawasan penuh hutan, penuh belukar atau penuh rumput kecuali enjin dilengkapi dengan penangkap percikan seperti yang ditentukan dalam Seksyen 4442, diselenggara supaya boleh digunakan dengan berkesan atau enjin dibina, dilengkapkan dan diselenggarakan untuk pencegahan kebakaran.

Manual pemilik enjin yang dilampirkan untuk maklumat mengenai Agensi Perlindungan Alam Sekitar (EPA) AS dan Peraturan Kawalan Bahan Cemar California bagi sistem bahan cemar, penyelenggaraan dan waranti. Penggantian boleh dipesan melalui pengilang enjin.

Mengendalikan mesin ini antara 1,500 dan 2,400 m (5,000 hingga 8,000 kaki) di atas paras laut memerlukan kit tempat beraltitud tinggi. Lihat pengedar Toro yang dibenarkan.

Amaran

CALIFORNIA

Amaran Peringatan 65

Ekzos enjin daripada produk ini mengandungi bahan-bahan kimia yang diketahui boleh menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran, atau bahaya pembiakan yang lain di Negeri California.

Penggunaan produk ini boleh menyebabkan pendedahan kepada bahan-bahan kimia yang diketahui boleh menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran, atau bahaya pembiakan yang lain di Negeri California.

Keselamatan

Mesin ini telah direka bentuk mengikut EN ISO 5395 dan ANSI B71.4-2017 dan memenuhi standard ini apabila anda menambah pelekat yang diperlukan.

Keselamatan Am

Produk ini boleh memotong tangan dan kaki serta melemparkan objek.

  • Baca dan fahami kandungan Manual Pengendali ini sebelum menghidupkan mesin.

  • Berikan perhatian penuh anda semasa mengendalikan mesin. Jangan terlibat dalam sebarang aktiviti yang menyebabkan gangguan; jika tidak, kecederaan atau kerosakan harta mungkin berlaku.

  • Jangan letakkan tangan atau kaki anda berhampiran komponen mesin yang bergerak.

  • Jangan kendalikan mesin tanpa semua pengadang dan peranti perlindungan keselamatan yang lain di tempatnya dan berfungsi sebetulnya pada mesin.

  • Jauhkan orang yang berada di tempat penggunaan mesin dan kanak-kanak dari kawasan pengendalian. Jangan sekali-kali benarkan kanak-kanak mengendalikan mesin.

  • Matikan enjin, keluarkan kunci (jika dilengkapi), dan tunggu untuk semua pergerakan berhenti sebelum anda tinggalkan kedudukan pengendali. Biarkan mesin menyejuk sebelum melaras, menservis, membersih atau menyimpannya.

Penggunaan atau penyelenggaraan mesin yang tidak betul boleh menyebabkan kecederaan. Untuk mengurangkan potensi kecederaan, patuhi arahan keselamatan ini dan sentiasa memberi perhatian kepada simbol amaran keselamatan Graphic, yang bermaksud Awas, Amaran atau Bahaya—arahan keselamatan diri. Kegagalan untuk mematuhi arahan ini boleh menyebabkan kecederaan diri atau kematian.

Pelekat Keselamatan dan Arahan

Graphic

Pelekat dan arahan keselamatan mudah dilihat oleh pengendali dan terletak berhampiran mana-mana kawasan yang mendatangkan bahaya. Gantikan mana-mana pelekat yang rosak atau hilang.

decal115-7271
decal120-2769
decal120-9570
decal120-9571
decal120-9598
decal130-8322
decal131-3111
decal133-8062
decal115-7274
decal133-2335

Persediaan

Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

Menyediakan Unit Tarikan

Pilihan—Unit Pemotongan Model 04251, 04252, 04253 atau 04254

Jika anda memasang Unit Pemotongan Model No. 04251, 04252, 04253 atau 04254 pada unit tarikan ini, lengkapkan langkah-langkah berikut:

  1. Letakkan unit memotong di permukaan rata.

  2. Pada kedua lengan anggul (Rajah 3), ukur 2.3 mm (0.09 inci) pada tab dan gulung ke sudut seperti ditunjukkan pada Rajah 4.

    g034505
    g034506
  3. Catkan logam terdedah untuk mengelakkan kakisan.

Memasang Unit Pemotongan ke Unit Tarikan

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Bolt (⅜ x ¾ inci)2

Note: Untuk menggunakan rod pemberat ke mesin anda, rujuk kepada arahan pemasangan di unit pemotong anda Manual Pengendali unit pemotong anda.

  1. Letakkan mesin pemotong pada gelendongnya pada permukaan rata.

  2. Turunkan sten kaki dan tolak ke dalam kunci penguncii untuk mengunci sten kaki KEDUDUKAN Perkhidmatan (Rajah 5). Benarkan mesin dalam keadaan diam pada sten kaki terkunci.

    Note: Letakkan sten kaki dalam kedudukan PERKHIDMATAN setiap kali anda mengeluarkan unit memotong. Kedudukan sten kaki ini mengelakkan mesin dari terbalik ke belakang ke arah hendal.

    g018142
  3. Tolak unit memotong di bawah unit tarikan dan ke kiri untuk menggunakan pengganding transmisi (Rajah 6).

    g000483
  4. Kendalikan bingkai mesin ke hadapan sehingga ia menggunakan lengan pivot unit memotong Rajah 7.

    g032418
  5. Pasangkan bingkai mesin ke unit pivot memotong dengan 2 bolt (⅜ x ¾ inci) (Rajah 7).

  6. Pindahkan sten kaki ke kedudukan PENYIMPANAN dengan melepaskan pin pengunci dan membolehkan sten kaki berputar.

  7. Tetapkan ketinggian unit pemotong; rujuk kepada Manual Pengendaliunit pemotongan anda.

Memasang Penahan Hendal

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Penahan hendal2
Cemat baji2
  1. Semasa menyokong hendal, keluarkan pengikat kabel yang memegang pengapit hendal ke plat sampingan (Rajah 8).

    g017005
  2. Pivot hendal ke kedudukan pengendalian yang dikehendaki dan masukkan penahan hendal ke atas pengapit hendal dan ke lubang yang sepadan di plat sisi (Rajah 8).

  3. Pasang pengapit di kedudukan dengan cemat baji (Rajah 8).

  4. Ulangi prosedur pada sisi bertentangan hendal.

  5. Laraskan ketinggian hendal ke kedudukan yang dikehendaki; rujuk kepada Melaraskan Ketinggian Hendal.

    Note: Mesin dihantar dengan hendal yang diselaraskan ke kedudukan terendah. Mesin ini secara tradisinya dikendalikan dengan hendal teleskop dikeluarkan hingga ke ketinggian maksimumnya.

Memasang Roda Pengangkut

Pilihan

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Roda pengangkut—Kit Roda Pengangkut (Model No. 04123 [Pilihan])2
  1. Gunakan kaki anda untuk menolak pusat sten kaki ke bawah dan tarik pada sokongan hendal bawah sehingga sten kaki telah berputar ke depan dan ke atas pusat (Rajah 9).

    g016833
  2. Tekan klip pengunci roda ke arah pusat roda dan masukkan roda ke aci heks (Rajah 10).

    g017591
  3. Putar roda ulang alik sehingga sesuai dengan gandar dan klip pengunci masuk ke alur pada aci gandar.

  4. Ulangi prosedur pada sisi bertentangan mesin.

  5. Pam tayar kepada 0.827 hingga 1.034 bar (83 hingga 103 kPa)

  6. Berhati-hati menurunkan mesin daripada sten kaki dengan menolak ke hadapan perlahan-lahan atau dengan mengangkat sokongan hendal bawah, membolehkan sten kaki untuk kembali ke kedudukan PENYIMPANAN .

Memeriksa Paras Minyak Mesin

Periksa paras minyak mesin; rujuk kepada Memeriksa Paras Minyak Mesin.

Memasang Pelekat Tahun Pengeluaran

Mesin CE Sahaja

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Pelekat tahun pengeluaran1

Jika anda menggunakan mesin ini di negara yang mematuhi standard CE, gunakan pelekat tahun pengeluaran berhampiran plat bersiri; rujuk kepada Rajah 11.

g233866

Memasang Bakul Rumput

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Bakul rumput1
  1. Pegang bakul dengan hendalnya.

  2. Arahkan bibir bakul di antara plat sisi unit memotong dan di atas penggelek hadapan (Rajah 12).

    g032407
  3. Pasang cangkuk bakul ke atas gelung bingkai (Rajah 12).

Important: Jika anda terjatuh bakul, periksa titik sentuhan lengan anggul dekat bibir bawah bakul untuk kerosakan (Rajah 13). Luruskannya sebelum menggunakan bakul.Menggunakan bakul dengan titik sentuhan lengan anggul yang bengkok boleh menyebabkan sentuhan antara bakul dan unit memotong, menyebabkan bunyi yang tidak dikehendaki dan / atau kerosakan kepada bakul dan unit pemotongan.

g032408

Menjalankan Pengendalian Permulaan Mesin

Hanya 8 jam pengendalian memotong diperlukan untuk pengendalian permulaannya.

Beberapa jam pertama pengendaliannya adalah penting untuk kebolehpercayaan masa depan mesin. Anda mesti memantau prestasi mesin dengan rapat supaya kesukaran kecil, yang boleh menyebabkan masalah besar, diperhatikan dan boleh dibetulkan. Dalam beberapa jam pertama pengendalian, periksa mesin dengan kerap untuk tanda kebocoran minyak, pengikat longgar atau sebarang pincang tugas lain.

Rujuk kepada manual pemilik enjin untuk prosedur perubahan dan prosedur penyelenggaraan minyak dan tukar minyak dalam tempoh pengendalian permulaannya.

Gambaran Keseluruhan Produk

g032409
g032410

Kawalan pendikit

Kawalan pendikit (Rajah 15 dan Rajah 16) terletak di sebelah kanan, bahagian belakang panel kawalan. Putar pendikit untuk mengatur kelajuan enjin.

g027738

Tuil Penggunaan Tarikan dan Pacuan kili

Tuil penggunaan tarikan dan pacuan kili (Rajah 17) terletak di sisi kanan panel kawalan.

Untuk mengangkut mesin, tuil mempunyai 2 kedudukan: NEUTRAL dan MAJU. Menolak tuil ke tarikan—MAJU (angkut) kedudukan atau tarikan—MAJU dan pacuan kili—kedudukanGUNAKAN pacuan tarikan (Rajah 17).

Note: Untuk menggerakkan tuil, anda mesti gunakan kawalan kehadiran pengendali terlebih dahulu.

g000494

Untuk mengendalikan kili, tuil mempunyai 2 kedudukan: GUNAKAN dan LEPAS. Gerakkan bahagian atas tuil ke kiri, kemudian maju ke tarikan—kedudukanMAJU dan pacuan kili—GUNAKAN untuk menggunakan kili dan mula memotong rumput. Tolak tuil ke arah kanan ke arah tarikan—kedudukanMAJU (angkut) untuk melepaskan kili dan meneruskan gerakan ke hadapan atau tarik kembali ke arah tarikan—NEUTRAL dan pacuan kili —LEPAS untuk melepaskan kedua-dua kili dan pacuan tarikan (Rajah 17).

Note: Jika anda melepaskan kawalan kehadiran pengendali, tuil akan kembali ke neutral dan mesin berhenti.

Brek servis

Brek servis (Rajah 18) terletak di bahagian depan kiri hendalnya. Menarik balik tuil menggunakan brek servis.

Anda mesti melepaskan brek sebelum anda menggunakan pacuan tarikan. Jika anda mengendalikan mesin dengan brek digunakan, mesin bergerak, tetapi dengan rintangan yang tinggi dan penggunaan kuasa yang meningkat.

g016853

Selak Brek Tangan

Gunakan selak brek tangan (Rajah 18) dengan brek servis. Putar selak brek tangan ke arah hendal brek untuk memegang brek servis. Tarik tuil brek untuk melepaskan.

Note: Anda tidak boleh menggerakkan tuil kawalan tarikan semasa selak digunakan.

Suis Hidup/Mati

Suis Hidup/Mati (Rajah 15) terletak di bahagian atas panel kawalan. Gerakkan suis ke kedudukan HIDUP untuk menghidupkan enjin dan kedudukan MATI untuk mematikan enjin.

Kawalan Kehadiran Pengendali (OPC)

Anda mesti menggunakan kawalan kehadiran pengendali (Rajah 15) sebelum anda menghidupkan tuil tarikan. Jika anda melepaskan OPC semasa pengendalian, tuil tarikan kembali ke neutral dan enjin terus berjalan.

Tuil pencekik

Tuil pencekik (Rajah 19) terletak di bahagian depan kiri enjin. Tuil mempunyai 2 kedudukan: JALAN dan PENCEKIK. Gerakkan tuil ke kedudukan PENCEKIK apabila menghidupkan enjin sejuk. Selepas enjin dihidupkan, gerakkan tuil ke kedudukan JALAN .

g024364

Injap Sekat Bahan Api

Injap sekat bahan api (Rajah 19 dan Rajah 20) terletak di bahagian depan kiri enjin berhampiran tuil pencekik. Injap mempunyai 2 kedudukan: DITUTUP dan BUKA. Gerakkan tuil ke kedudukan DITUTUP apabila anda menyimpan atau mengangkut mesin. Buka injap sebelum anda menghidupkan enjin dengan memutar tuil ke bawah.

g196011

Hendal Pemula Sentak

Tarik hendal pemula sentak (Rajah 21) untuk menghidupkan enjin.

g018268

Sten Kaki

Sten kaki (Rajah 23) dipasang ke bahagian belakang mesin. Gunakan sten kaki apabila anda memasang atau mengeluarkan roda pengangkut atau unit memotong.

  • Untuk menggunakan sten kaki untuk memasang roda pengangkutan, turunkan sten kaki ke tanah dan turun ke gelung sambil menarik dan kembali pada hendal tengah bawah (Rajah 22).

    Awas

    Mesinnya berat dan boleh menyebabkan belakang sakit jika diangkat dengan tidak betul.

    Berikan tekanan kaki anda pada gelung sten kaki dan gunakan hanya hendal tengah bawah untuk menaikkan mesin. Percubaan untuk menaikkan mesin ke sten kaki dengan cara lain boleh menyebabkan kecederaan.

    g018793
    g239955
  • Untuk mengelakkan mesin daripada terjongket ke belakang ketika mengeluarkan kili, turunkan sten kaki dan tolak dalam pin pengunci untuk menguncinya dalam kedudukan PERKHIDMATAN (Rajah 24).

    g018142

1820 Unit Tarikan

Lebar82.5 cm (32½ inci)
Ketinggian104.8 cm (41¼ inci)
Panjang dengan bakul152.4 cm (60 inci)
Berat Bersih (dengan unit memotong 11 bilah dan bakul rumput dipasang)117 kg (258 lb)
Lebar potongan46 cm (18 inci)
Ketinggian potongan1.5 hingga 7.5 mm (1/16 hingga 19/64 inci) dengan pisau Mikro Potong
Kekerapan klipLaras (merujuk kepada unit pemotong anda Manual Pengendali)

Unit Tarikan 2120

Lebar90.1 cm (35½ inci)
Ketinggian104.8 cm (41¼ inci)
Panjang dengan bakul152.4 cm (60 inci)
Berat Bersih (dengan unit memotong 11 bilah dan bakul rumput dipasang)117.9 kg (260 lb)
Lebar potongan53.3 cm (21 inci)
Ketinggian potongan1.5 hingga 7.5 mm (1/16 hingga 19/64 inci) dengan pisau Mikro Potong
Kekerapan klipLaras (merujuk kepada unit pemotong anda Manual Pengendali)

Alat tambahan/Aksesori

Pemilihan alat tambahan dan aksesori yang diluluskan Toro tersedia untuk digunakan dengan mesin untuk meningkatkan dan mengembangkan keupayaannya. Hubungi Penyedia Perkhidmatan yang Dibenarkan atau pengedar Toro yang dibenarkan atau pergi ke www.Toro.com untuk senarai semua alat tambahan dan aksesori yang diluluskan.

Untuk memastikan prestasi optimum dan pensijilan keselamatan berterusan mesin, gunakan hanya alat ganti dan aksesori Toro asli. Alat ganti dan aksesori yang dibuat oleh pengilang lain mungkin berbahaya dan penggunaan sedemikian boleh membatalkan waranti produk.

Pengendalian

Sebelum Pengendalian

Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

Keselamatan Sebelum Pengendalian

Keselamatan Am

  • Jangan benarkan kanak-kanak atau orang yang tidak terlatih untuk mengendalikan atau menservis mesin. Peraturan setempat mungkin mengehadkan umur pengendali. Pemilik bertanggungjawab untuk melatih semua pengendali dan mekanik.

  • Biasakan diri dengan pengendalian peralatan yang selamat, kawalan pengendali dan tanda keselamatan.

  • Matikan mesin, keluarkan kunci (jika dilengkapi), dan tunggu untuk semua pergerakan berhenti sebelum anda tinggalkan kedudukan pengendali. Biarkan mesin menyejuk sebelum melaras, menservis, membersih atau menyimpannya.

  • Tahu bagaimana untuk menghentikan mesin dan tutup mesin dengan cepat.

  • Periksa kawalan kehadiran pengendali, suis keselamatan dan peranti pelindung keselamatan dipasangkan dan berfungsi dengan sebetulnya. Jangan kendalikan mesin melainkan jika mesin berfungsi dengan betul.

  • Periksa kawasan di mana anda akan menggunakan mesin dan keluarkan semua objek yang mesin boleh lempar.

Keselamatan Bahan Api

  • Berhati-hati dalam mengendalikan bahan api. Ia mudah terbakar dan wapnya mudah meletup.

  • Padamkan semua rokok, cerut, paip dan sumber penyalaan lain.

  • Gunakan hanya bekas bahan api yang diluluskan.

  • Jangan keluarkan penutup bahan api atau tambah bahan api ke tangki semasa enjin berjalan atau panas.

  • Jangan tambah atau salirkan bahan api dalam ruang tertutup.

  • Jangan simpan mesin atau bekas bahan api di mana terdapat api terbuka, percikan api atau lampu panduan, seperti pada pemanas air atau perkakas lain.

  • Jika anda tertumpah bahan api, jangan cuba hidupkan enjin; elakkan daripada mencetuskan sumber pencucuhan sehingga wap bahan api telah lesap.

  • Jangan mengisi bekas di dalam kenderaan atau di atas katil trak atau treler dengan pelapik plastik. Sentiasa letakkan bekas di atas tanah, jauh dari kenderaan sebelum mengisi.

  • Keluarkan peralatan dari trak atau treler dan isi bahan api atas tanah. Jika ini tidak boleh, isikan bahan api peralatan tersebut dengan bekas mudah alih dan bukannya dari muncung penyembur bahan api.

  • Pastikan muncung bersentuhan dengan bibir tangki bahan api atau bekas dikendalikan sepanjang masa sehingga isi bahan api selesai.

Melaksanakan Penyelenggaraan Harian

Laksana prosedur penyelenggaraan harian; rujuk kepada Senarai Semak Penyelenggaraan Harian.

Memeriksa Paras Minyak Mesin

Periksa paras minyak enjin sebelum setiap penggunaan atau setiap 8 jam pengendalian, rujuk kepada Memeriksa Paras Minyak Mesin.

Spesifikasi Bahan Api

Kapasiti tangki bahan api: 3.0 L (0.79 gelen AS)

Bahan api disyorkan: Gasolin tanpa plumbum dengan kaedah penarafan oktan 87 atau lebih tinggi (penarafan (R+M)/2)

Etanol: Petrol dengan sehingga 10% etanol (gasohol) atau 15% MTBE (metil tertiar butil eter) mengikut isi padu boleh diterima. Etanol dan MTBE adalah tidak sama. Gasolin dengan etanol 15% (E15) mengikut isipadu tidak diluluskan untuk digunakan.

  • Jangan menggunakan gasolin yang mengandungi lebih daripada 10% etanol dengan isipadu, seperti E15 (mengandungi 15% etanol), E20 (mengandungi 20% etanol), atau E85 (mengandungi sehingga 85% etanol).

  • Jangan gunakan gasolin yang mengandungi metanol.

  • Jangan simpan bahan api sama ada dalam tangki bahan api atau bekas bahan api sepanjang musim sejuk melainkan penstabil bahan api digunakan.

  • Jangan tambah minyak kepada gasolin.

  • Untuk hasil terbaik, gunakan hanya bahan api yang bersih dan segar (kurang dari 30 hari).

  • Menggunakan bahan api yang tidak diluluskan boleh menyebabkan masalah prestasi dan/atau kerosakan enjin, yang mungkin tidak dilindungi di bawah waranti

Mengisi Tangki Bahan Api

Bahaya

Dalam keadaan tertentu, bahan api sangat mudah terbakar dan mudah meletup. Api atau letupan daripada bahan api boleh melecurkan anda dan orang lain serta boleh merosakkan harta.

  • Isi tangki bahan api di luar, di kawasan terbuka, apabila enjin sejuk. Lap apa bahan api yang tumpah.

  • Jangan sekali-kali mengisi tangki bahan api di dalam treler tertutup.

  • Jangan mengisi tangki bahan api benar-benar penuh. Tambahkan bahan api ke tangki bahan api sehingga paras 6 hingga 13mm (¼ hingga ½ inci) di bawah isian. Ruang kosong di dalam tangki ini membolehkan bahan api berkembang.

  • Dilarang merokok ketika mengendalikan bahan api dan jauhkan dari nyalaan terbuka atau di mana wasap bahan api mungkin dinyalakan oleh percikan api.

  • Simpan bahan api dalam bekas yang diluluskan dan jauhkan dari capaian kanak-kanak. Jangan beli lebih daripada 30 hari bekalan bahan api.

  • Jangan kendalikan tanpa keseluruhan sistem ekzos di tempatnya dan dalam keadaan kerja yang betul.

Bahaya

Dalam keadaan tertentu semasa mengisi, elektrik statik boleh dilepaskan, menyebabkan percikan api yang dapat mencucuh wap bahan api. Api atau letupan daripada bahan api boleh melecurkan anda dan orang lain serta boleh merosakkan harta.

  • Sentiasa letakkan bekas bahan api di atas tanah jauh dari kenderaan anda sebelum mengisi.

  • Jangan isi bekas bahan api di dalam kenderaan atau di atas katil trak atau treler kerana permaidani dalaman atau pelapik katil trak plastik boleh menebat bekas dan memperlahankan kehilangan sebarang caj statik.

  • Apabila praktikal, keluarkan peralatan dari trak atau treler dan isikannya di atas tanah. Jika ini tidak boleh, maka bahan api tersebut dengan bekas mudah alih dan bukannya dari muncung penyembur bahan api.

  • Jika anda perlu menggunakan muncung penyembur bahan api, pastikan muncung itu bersentuhan dengan rim tangki bahan api atau pembukaan kontena pada setiap masa sehingga isi bahan api selesai.

Amaran

Bahan api berbahaya atau membawa maut jika ditelan. Pendedahan jangka panjang kepada wap boleh menyebabkan kecederaan dan penyakit serius.

  • Elakkan bernafas wap yang berpanjangan.

  • Jauhkan muka anda dari muncung dan tangki bahan api atau pembukaan botol perapi.

  • Elakkan bersentuhan dengan kulit; basuh tumpahan dengan sabun dan air.

  1. Bersihkan sekitar penutup tangki bahan api dan keluarkan penutup dari tangki (Rajah 25). Isi tangki bahan api tidak melebihi bahagian bawah skrin penapis.

    Important: Jangan isikan tangki dengan minyak berlebihan.

    g018269
  2. Pasang penutup tangki bahan api dan sapu apa bahan api yang tumpah.

Menetapkan Mesin untuk Memadankan Keadaan Padang

Gunakan jadual berikut untuk menetapkan mesin untuk memadankan keadaan padang.

Bar: Standard dan Pilihan (Mesin Flex/eFlex 2120)
Nombor BahagianPeneranganKeagresifanUlasan
106-2468-01Tidak agresifKurangMerah, Standard
99-3794-03AgresifLagiHitam
Bar Dasar: Standard dan Pilihan (Mesin Flex/eFlex 1820)
110-2282-01Tidak agresifKurangMerah, Standard
110-2281-03AgresifLagiHitam
Pisau Dasar: Standard dan Pilihan (Mesin Flex/eFlex 2120)
Nombor BahagianPeneranganJulat Ketinggian PotonganUlasan
115-1880Microcut-EdgeMax1.6 hingga 3.2 mm (0.062 hingga 0.125 inci)Standard
93-4262 Microcut 1.6 hingga 3.2 mm (0.062 hingga 0.125 inci) 
108-4303 Microcut Tambahan 1.6 hingga 3.2 mm (0.062 hingga 0.125 inci)Kurang agresif
115-1881Kejohanan- EdgeMax3.2 hingga 6.4 mm (0.125 hingga 0.25 inci) 
93-4263 Kejohanan 3.2 hingga 6.4 mm (0.125 hingga 0.25 inci) 
108-4302Kejohanan Dilanjutkan3.2 hingga 6.4 mm (0.125 hingga 0.25 inci)Kurang agresif
93-4264 Potongan Rendah 6.4 mm (0.25 inci) dan ke atas 
Pisau Dasar: Standard dan Pilihan (Mesin Flex/eFlex 1820)
117-1530Microcut-EdgeMax1.6 hingga 3.2 mm (0.062 hingga 0.125 inci)Standard
98-7261 Microcut 1.6 hingga 3.2 mm (0.062 hingga 0.125 inci) 
110-2300 Microcut Tambahan 1.6 hingga 3.2 mm (0.062 hingga 0.125 inci)Kurang agresif
98-7260 Kejohanan3.2 hingga 6.4 mm (0.125 hingga 0.25 inci) 
117-1532Kejohanan- EdgeMax3.2 hingga 6.4 mm (0.125 hingga 0.25 inci) 
110-2301 Potongan Rendah6.4 mm (0.25 inci) dan ke atas 
Penggelek (Mesin Flex / eFlex 2120)
Nombor BahagianPeneranganDiameter / BahanUlasan
04255 Wiehle Sempit 6.4 cm (2.5 inci) / Aluminium Alur ruang sempit
04256 Wiehle Lebar 6.4 cm (2.5 inci) / Aluminium Lebih banyak penembusan, alur ruang luas
04257 Penggelek penuh 6.4 cm (2.5 inci) / Keluli Penembusan kurang
04258 Wiehle Sempit-Panjang6.4 cm (2.5 inci) / Aluminium Lebih banyak sokongan sisi; 4.3 cm (1.7 inci) lebih panjang
04267Paspalum6.4 cm (2.5 inci)/Aluminium Kurang penembusan, alur jarak sempit dilembutkan
115-7356 Penggelek Belakang 5.1 cm (2.0 inci) / Aluminium Belakang standard
120-9595 Penggelek Belakang 5.1 cm (2.0 inci) / Keluli Belakang keluli
Penggelek (Mesin Flex/eFlex 1820)
120-9607 Wiehle Sempit 6.4 cm (2.5 inci)/Aluminium Alur ruang sempit
120-9609 Wiehle Lebar 6.4 cm (2.5 inci)/Aluminium Lebih banyak penembusan, alur ruang luas
120-9611 Penggelek penuh 6.4 cm (2.5 inci)/Keluli Penembusan kurang
121-4681Wiehle Sempit-Panjang6.4 cm (2.5 inci) / Aluminium Lebih banyak sokongan sisi; 4.3 cm (1.7 inci) lebih panjang
120-9605 Penggelek belakang 5.1 cm (2.0 inci) / Aluminium Belakang standard

Melaraskan Ketinggian Hendal

Note: Mesin dihantar dengan hendal yang diselaraskan ke kedudukan terendah. Mesin ini biasanya dikendalikan dengan hendal teleskop keluar ke ketinggian maksimumnya.

  1. Longgarkan 3 bolt dan nat pembawa yang mengikat setiap sisi hendal dalam pengapit hendal (Rajah 26).

    g016851
  2. Tarik hendal secara perlahan dan sama rata pada setiap sisi sehingga berada dalam kedudukan pengendalian yang dikehendaki.

  3. Ketatkan bolt dan nat untuk mengunci pelarasan.

Laraskan Sudut Hendle

  1. Keluarkan cemat baji dari penahan hendal pada setiap sisi mesin (Rajah 27).

    g017005
  2. Semasa menyokong hendal, keluarkan cemat baji dari setiap sisi dan pivot hendal ke kedudukan pengendalian yang dikehendaki (Rajah 27).

  3. Pasang penahan hendal dan cemat baji.

Melaraskan Kawalan Pendikit

  1. Keluarkan penutup konsol.

  2. Keluarkan 2 pengikat yang memegang kawalan pendikit (Rajah 28).

    g027739
  3. Laraskan kawalan pendikit ke kedudukan yang dikehendaki.

  4. Ketatkan pengikat kawalan pendikit.

  5. Pasang perlindungan konsol yang telah dikeluarkan sebelum ini.

Memeriksa Pengendalian Suis Saling Kunci

Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa pengendalian suis saling kunci.
  • Awas

    Jika suis saling kunci keselamatan diputuskan atau rosak, mesin boleh dikendalikan tanpa diduga, menyebabkan kecederaan diri.

    • Jangan bega suis saling kunci.

    • Periksa pengendalian suis saling kunci setiap hari dan ganti suis yang rosak sebelum mengendalikan mesin.

    Memeriksa Suis Saling Kunci Kawalan Kehadiran Pengendali (OPC)

    1. Tekan sten kaki ke bawah dengan kaki anda dan tarik ke atas sokongan hendal sehingga sten kaki berputar ke hadapan, ke atas tengah.

    2. Mulakan enjin.

    3. Dengan OPC dilepaskan, cubalah untuk menggunakan tuil tarikan (Rajah 29). Tuil tarikan tidak sepatutnya digunakan. Jika tuil tarikan digunakan, sistem saling kunci memerlukan servis. Betulkan masalah sebelum mengendalikan mesin; rujuk kepada Menservis Suis Saling Kunci Tarikan .

      g032412
    4. Dengan OPC ditekan dan tuil tarikan digunakan, lepaskan OPC (Rajah 29). Tuil tarikan sepatutnya dilepaskan. Jika tuil tarikan tidak dilepaskan, sistem saling kunci memerlukan servis. Betulkan masalah sebelum mengendalikan mesin; rujuk kepada Menservis Suis Saling Kunci Tarikan .

    5. Dengan OPC ditekan dan tuil anjak digerakkan ke sebelah kiri, gunakan tarikan dan pacuan kili dan lepaskan OPC (Rajah 29). Tuil tarikan sepatutnya dilepaskan. Jika tuil tarikan tidak dilepaskan, sistem saling kunci memerlukan servis. Betulkan masalah sebelum mengendalikan mesin; rujuk kepada Menservis Suis Saling Kunci Tarikan atau Menservis Suis Saling Kunci Tarikan .

    6. Dengan OPC yang ditekan dan tuil anjakan digerakkan ke sebelah kiri untuk menggunakan tarikan dan pacuan kili, gerakkan tuil tukar ke kanan untuk melepaskan pacuan kili (Rajah 29). Pacuan kili sepatutnya dilepaskan. Jika pacuan kili tidak dilepaskan, sistem saling kunci memerlukan servis. Betulkan masalah sebelum mengendalikan mesin; rujuk kepada Menservis Suis Saling Kunci Tarikan .

    7. Berhati-hati menurunkan mesin dari sten kaki.

    Memeriksa Suis Tarikan-Saling Kunci

    1. Tekan sten kaki ke bawah dengan kaki anda dan tarik ke atas sokongan hendal sehingga sten kaki berputar ke hadapan, ke atas tengah.

    2. Dengan OPC yang ditekan, tuil cengkaman digunakan dan enjin mengawal dalam kedudukan permulaan (Rajah 29), cuba memulakan enjin. Enjin sepatutnya tidak dihidupkan. Jika enjin bermula, suis saling kunci memerlukan servis. Betulkan masalah sebelum mengendalikan mesin; rujuk kepada Menservis Suis Saling Kunci Tarikan .

    3. Berhati-hati menurunkan mesin dari sten kaki.

    Memeriksa Suis Brek-Saling Kunci

    1. Tekan sten kaki ke bawah dengan kaki anda dan tarik ke atas sokongan hendal sehingga sten kaki berputar ke hadapan, ke atas tengah.

    2. Dengan tuil tarikan yang dilepaskan, brek servis digunakan dan kawalan enjin berada di kedudukan permulaan (Rajah 29), cuba memulakan enjin. Enjin sepatutnya dihidupkan. Jika enjin tidak dihidupkan, suis saling kunci memerlukan servis. Betulkan masalah sebelum mengendalikan mesin; rujuk kepada Menyediakan Suis Saling Kunci Brek.

    3. Dengan enjin yang berjalan, gunakanl brek servis (bukan selak brek tangan), tekan OPC dan gunakan tuil tarik (Rajah 29). Enjin itu harus bekerja untuk mengatasi brek tetapi tidak seharusnya mati. Jika enjin dimatikan dengan serta-merta, suis saling kunci memerlukan servis. Betulkan masalah sebelum mengendalikan mesin; rujuk kepada Menyediakan Suis Saling Kunci Brek.

    4. Dengan enjin yang berjalan, gunakan selak brek tangan brek, tekan OPC dan gunakan tuil tarik (Rajah 29). Enjin sepatutnya mati. Jika enjin tidak mati, suis saling kunci memerlukan servis. Betulkan masalah sebelum mengendalikan mesin; rujuk kepada Menyediakan Suis Saling Kunci Brek.

    5. Berhati-hati menurunkan mesin dari sten kaki.

    Mengangkut Mesin ke Tapak Kerja

    Mengangkut Mesin Menggunakan Roda Pengangkutan

    Gunakan roda pengangkutan untuk mengangkut mesin jarak yang lebih pendek.

    1. Pasang roda pengangkutan; rujuk kepada Memasang Roda Pengangkut.

    2. Pastikan kawalan cengkaman dan pacuan kili berada di kedudukan NEUTRAL.

    3. Hidupkan enjin; rujuk kepada Menghidupkan Enjin.

    4. Tetapkan kawalan pendikit ke PERLAHAN, jongketkan bahagian depan mesin ke atas beransur-ansur, dan perlahan-lahan tingkatkan kelajuan enjin.

    5. Laraskan pendikit untuk mengendalikan pemotong rumput pada kelajuan tanah yang dikehendaki dan mengangkut mesin ke destinasi yang dikehendaki.

    Mengangkut Mesin Menggunakan Trailer

    Gunakan treler untuk mengangkut mesin jarak jauh. Gunakan berhati-hati ketika memuatkan dan memunggah mesin ke atas treler.

    1. Berhati-hati memandu mesin ke atas treler.

    2. Matikan enjin, gunakan brek tangan dan pusingkan injap bahan api ke kedudukan MATIKAN.

    3. Gunakan tanjakan lebar penuh untuk memuatkan mesin ke dalam treler atau trak.

    4. Pasang mengikat mesin ke treler.

    Note: Anda boleh menggunakan treler Toro Trans Pro untuk mengangkut mesin. Untuk arahan memuatkan treler, rujuk kepada Manual Pengendali treler anda.

    Important: Jangan jalankan enjin semasa mengangkutnya di atas treler kerana kerosakan boleh berlaku pada mesin.

    Semasa Pengendalian

    Keselamatan Sewaktu Pengendalian

    Keselamatan Am

    • Pemilik/pengendali boleh mengelakkan dan bertanggungjawab untuk kemalangan yang boleh menyebabkan kecederaan diri atau kerosakan harta.

    • Pakai pakaian yang sesuai, termasuk perlindungan mata; seluar panjang, teguh buatannya; kasut rintang gelincir; dan perlindungan pendengaran. Ikat rambut panjang dan jangan pakai pakaian longgar atau perhiasan longgar.

    • Jangan kendalikan mesin semasa sakit, letih atau di bawah pengaruh alkohol atau dadah.

    • Berikan perhatian penuh anda semasa mengendalikan mesin. Jangan terlibat dalam sebarang aktiviti yang menyebabkan gangguan; jika tidak, kecederaan atau kerosakan harta mungkin berlaku.

    • Sebelum anda menghidupkan mesin, pastikan semua pacuan berada dalam neutral, brek tangan digunakan dan anda berada dalam kedudukan pengendalian.

    • Jauhkan orang yang berada di tempat penggunaan mesin dan kanak-kanak dari kawasan pengendalian. Jika rakan sekerja mesti hadir, berhati-hati dan pastikan bakul rumput dipasang pada mesin.

    • Hanya kendalikan mesin dalam penglihatan yang baik untuk mengelakkan lubang atau bahaya tersembunyi.

    • Jangan kendalikan mesin apabila terdapat risiko kilat.

    • Berhati-hati bila memotong pada rumput basah. Salah langkah boleh menyebabkan kemalangan tergelincir dan jatuh.

    • Jauhkan tangan dan kaki anda dari unit memotong.

    • Lihatlah di belakang dan ke bawah sebelum undur untuk memastikan laluan tiada halangan.

    • Berhati-hati apabila mendekati sudut buta, pokok renek, pokok atau objek lain yang mungkin mengabui penglihatan anda.

    • Hentikan unit pemotongan apabila anda tidak memotong rumput.

    • Keluarkan pacuan ke unit pemotongan dan hentikan mesin sebelum melaraskan ketinggian potongan.

    • Jangan sekali-kali jalankan enjin di kawasan di mana gas ekzos tertutup.

    • Jangan sekali-kali biarkan mesin yang sedang berjalan tanpa pengawasan.

    • Sebelum anda biarkan kedudukan pengendali, lakukan yang berikut:

      • Letakkan mesin pada permukaan rata.

      • Melepaskan unit pemotongan.

      • Gunakan brek tangan.

      • Matikan mesin dan keluarkan kunci (jika dilengkapi).

      • Tunggu untuk semua pergerakan berhenti.

    • Matikan mesin sebelum mengosongkan bakul.

    • Jangan sentuh enjin, peredam bunyi, atau paip ekzos semasa enjin berjalan atau tidak lama selepas ia dimatikan kerana kawasan ini boleh jadi cukup panas untuk menyebabkan luka bakar.

    • Matikan mesin dan lepaskan pacuan ke unit pemotongan dalam keadaan berikut:

      • Sebelum mengisi bahan api

      • Sebelum membersihkan penyumbat

      • Sebelum mengeluarkan bakul rumput

      • Sebelum memeriksa, membersihkan atau menyelenggara unit pemotong

      • Selepas menarik objek asing atau jika berlaku getaran yang tidak normal. Periksa unit pemotongan untuk kerosakan dan membuat pembaikan sebelum menghidupkan dan mengendalikan mesin

      • Sebelum meninggalkan kedudukan pengendalian

    • Gunakan hanya aksesori dan alat tambahan yang diluluskan oleh The Toro® Company.

    Keselamatan Cerun

    • Cerun adalah faktor utama yang berkaitan dengan kehilangan kawalan dan kemalangan terbalik, yang boleh menyebabkan kecederaan teruk atau kematian. Anda bertanggungjawab untuk pengendalian cerun yang selamat. Mengendalikan mesin di mana-mana cerun memerlukan berhati-hati. Sebelum menggunakan mesin di cerun, lakukan yang berikut:

      • Semak dan fahami arahan cerun di dalam manual dan di mesin.

      • Menilai keadaan tapak hari ini untuk menentukan jika cerun adalah selamat untuk pengendalian mesin. Gunakan budi bicara dan pertimbangan yang baik apabila melaksanakan penilaian ini. Perubahan dalam rupa bumi, seperti kelembapan, boleh menjejaskan pengendalian mesin di cerun dengan cepat.

    • Pengendalian merentasi cerun, bukan naik dan turun. Elakkan pengendalian di lereng yang curam atau basah berlebihan. Salah langkah boleh menyebabkan kemalangan tergelincir dan jatuh.

    • Mengenalpasti bahaya di dasar cerun. Jangan mengendalikan mesin berhampiran cerun curam, parit, benteng, air atau bahaya lain. Mesin itu tiba-tiba boleh terbalik tiba-tiba jika roda bergerak ke tepi atau tepi runtuh. Pastikan jarak yang selamat antara mesin dan sebarang bahaya. Gunakan alat pegang tangan untuk mengendali di kawasan ini.

    • Elakkan menghidupkan, menghentikan atau membelok mesin di cerun. Elakkan membuat perubahan kelajuan atau arahan dengan tiba-tiba; belok perlahan-lahan dan beransur-ansur.

    • Jangan kendalikan mesin di bawah mana-mana keadaan jika terdapat masalah dengan tarikan, stereng atau kestabilan. Perlu mengetahui bahawa mengendalikan mesin pada rumput basah, merentasi cerun atau menuruni bukit boleh mengakibatkan mesin kehilangan tarikan. Kehilangan tarikan kepada pemacu mungkin menyebabkan gelongsor dan kehilangan brek dan stereng. Mesin boleh gelongsor walaupun anda berhenti memandu.

    • Keluarkan atau tandakan halangan seperti parit, lubang, bekas roda, bonggol, batu atau bahaya tersembunyi yang lain. Rumput yang tinggi boleh menyembunyikan halangan. Landskap tidak rata boleh menterbalikkan mesin itu.

    • Jika anda kehilangan kawalan mesin, lari dari arah perjalanan mesin.

    • Sentiasa pastikan mesin dalam gear semasa turun cerun. Jangan turun bukit (hanya boleh digunakan untuk unit pacuan gear).

    Menghidupkan Enjin

    Note: Untuk ilustrasi dan perihalan kawalan yang dirujuk dalam bahagian ini, rujuk ke Kawalan.

    Note: Pastikan wayar palam pencucuh dipasang pada palam pencucuh.

    1. Pastikan tuil pacuan dan pacuan kili berada di kedudukan LEPASKAN.

      Note: Enjin tidak akan dihidupkan jika tuil tarikan berada di kedudukan GUNAKAN .

    2. Pastikan injap sekat bahan api terbuka.

    3. Pindahkan suis Hidup/Mati ke kedudukan HIDUP.

    4. Pindahkan kawalan pendikit ke kedudukan LAJU.

    5. Gerakkan tuil pencekik separuh jalan antara kedudukan CEKIK dan HIDUP apabila menghidupkan enjin sejuk.

      Note: Pencekik mungkin tidak diperlukan apabila menghidupkan enjin hangat.

    6. Tarik hendal mula sentak keluar sehingga hasil penggunaan positif, kemudian tariknya dengan kuat untuk menghidupkan enjin.

      Important: Jangan tarik tali sentak ke hadnya atau lepaskan hendal pemula apabila tali ditarik keluar; tali boleh pecah atau pemasangan sentak boleh rosak.

    7. Gerakkan tuil Tuil pencekik ke kedudukan JALAN apabila enjin hangat.

    Menutup Enjin

    1. Gerakkan kawalan tarikan dan pacuan kili ke kedudukan LEPAS.

    2. Gerakkan kawalan pendikit ke kedudukan PERLAHAN.

    3. Gerakkan suis Hidup/Mati ke kedudukan MATI.

    4. Tutup injap sekat bahan api sebelum anda menyimpan atau mengangkut mesin

    Melepaskan Transmisi

    Jika mesin menjadi lumpuh dengan brek motor digunakan, anda boleh melepaskan gelendong daripada transmisi supaya mesin itu dapat dikendalikan.

    1. Di penjuru belakang sebelah kanan mesin, cari tuil gunakan/lepaskan tarikan di sebelah gelendong perumahan pacuan (Rajah 30).

      g032413
    2. Pusingkan tuil ke belakang untuk melepaskan transmisi dari gelendong.

      Important: Tolak tuil dari bahagian depan untuk mengelakkan tangan anda daripada terkena tuil beban pegas.

    3. Gerakkan mesin seperti yang diperlukan

      Important: Jika boleh, jangan tunda mesin. Jika ia benar-benar perlu, jangan tunda dengan kelajuan yang lebih laju daripada 4.8 kph (3 bsj); sentiasa melepaskan transmisi dari gelendong. Gagal berbuat demikian mungkin boleh menyebabkan kerosakan pada mesin, terutamanya komponen elektrik.

    4. Apabila selesai, putar tuil ke hadapan untuk menggunakan transmisi ke gelendong.

    Note: Brek servis masih beroperasi dengan transmisi dilepaskan daripada gelendong.

    Tips Pengendalian

    Important: Potongan rumput bertindak sebagai pelincir apabila memotong. Mengendalikan unit memotong berlebihan tanpa potongan rumput boleh merosakkan unit pemotongan.

    • Potong rumput di kawasan green dalam hala ulang alik lurus di seluruh kawasan green.

    • Elakkan memotong rumput bulatan atau membelok mesin di kawasan green untuk mengelakkan kesan calar.

    • Belokkan mesin ke luar kawasan green dengan menaikkan kili memotong (menolak hendal ke bawah) dan menghidupkan gelendong tarikan.

    • Potong rumput pada kadar berjalan biasa. Kelajuan pantas menjimatkan sedikit masa dan menyebabkan pekerjaan memotong tidak memuaskan.

    • Untuk membantu mengekalkan garis lurus di seluruh kawasan green dan untuk memastikan mesin itu mengekalkan jarak yang sama dari pinggir potong sebelumnya, gunakan jalur penjajaran pada bakul (Rajah 31).

      g016840

    Mengendalikan Mesin dalam Keadaan Cahaya Rendah

    Gunakan Kit Lampu LED apabila anda mengendalikan mesin dalam keadaan cahaya yang rendah; hubungi pengedar Toro yang dibenarkan.

    Important: Jangan gunakan sistem lampu lain dengan mesin ini, kerana ia tidak akan beroperasi dengan betul dengan output enjin AC.

    Mengendalikan Kawalan semasa Memotong Rumput

    1. Hidupkan enjin, tetapkan pendikit ke kelajuan berkurang, tolak ke atas hendal untuk menaikkan unit pemotongan, tekan kawalan kehadiran pengendali, gerakkan tuil penggunaan pacuan kili ke kedudukan MAJU (angkut), dan mengangkut mesin ke kolar kawasan green (Rajah 32).

    2. Gerakan tuil ke kedudukan NEUTRAL (Rajah 32).

      g000494
    3. Gerakkan tuil ke tarikan—kedudukanNEUTRAL dan pacuan kili—LEPAS (Rajah 32).

    4. Gerakkan tuil ke tarikan—MAJU dan pacuan kili—kedudukanGUNAKAN (Rajah 32), tambahkan kelajuan pendikit sehingga mesin berjalan pada kelajuan bumi yang diinginkan, memacu mesin ke kawasan green, menurunkan unit memotong ke tanah dan mula memotong rumput.

    Mengendalikan Kawalan selepas Memotong Rumput

    1. Pandu hijau, gerakkan tuil pacuan kili dan tarikan ke kedudukan LEPASKAN dan matikan enjin.

    2. Kosongkan bakul rumput berisi potongan rumput, pasang bakul rumput di mesin pemotong rumput dan angkat mesin untuk penyimpanan.

    Selepas Pengendalian

    Selepas Keselamatan Pengendalian

    Keselamatan Am

    • Matikan mesin, keluarkan kunci (jika dilengkapi), dan tunggu untuk semua pergerakan berhenti sebelum anda tinggalkan kedudukan pengendali. Biarkan mesin menyejuk sebelum melaras, menservis, membersih atau menyimpannya.

    • Bersihkan rumput dan serpihan bersih dari mesin untuk membantu mencegah kebakaran. Bersihkan tumpahan minyak atau bahan api.

    • Benarkan mesin menyejuk sebelum menyimpan mesin di mana-mana kurungan.

    • Jangan simpan mesin atau bekas bahan api di mana terdapat nyalaan api terbuka, percikan api atau lampu panduan, seperti pada pemanas air atau peralatan lain.

    • Kurangkan tetapan pendikit sebelum mematikan enjin dan matikan injap sekat bahan api (jika dilengkapi) selepas memotong rumput.

    Mengangkut Mesin

    Selepas memotong rumput, angkat mesin jauh dari tapak kerja; rujuk kepada Mengangkut Mesin Menggunakan Roda Pengangkutan atau Mengangkut Mesin Menggunakan Trailer.

    Penyelenggaraan

    Amaran

    Gagal menyelenggara mesin sebetulnya boleh mengakibatkan kegagalan sistem komputer yang lebih awal, menyebabkan kemudaratan yang mungkin berlaku kepada anda atau orang yang berada di tempat penggunaan mesin.

    Pastikan mesin diselenggara dengan baik dan boleh digunakan dengan baik seperti yang ditunjukkan dalam arahan ini.

    Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

    Important: Jangan jongketkan mesin pada sudut lebih besar daripada 25°. Menjongket melebihi 25° boleh menyebabkan kebocoran ke dalam kebuk pembakaran dan/atau bahan api yang bocor keluar dari penutup tangki bahan api.

    Important: Rujuk kepada manual pemilik mesin anda untuk prosedur penyelenggaraan tambahan.

    Note: Muat turun salinan percuma skema elektrik atau hidraulik dengan melayari www.Toro.com dan cari mesin anda dari pautan Manual di halaman utama.

    Awas

    Jika anda tinggalkan kunci dalam suis pencucuhan, seseorang boleh menghidupkan enjin dengan tidak sengaja dan mencederakan anda dengan serius atau orang lain yang berada di tempat penggunaan mesin.

    Tanggalkan kunci dari pencucuhan dan cabut wayar dari palam pencucuh sebelum anda melaksanakan sebarang penyelenggaraan. Tetapkan wayar ke tepi supaya ia tidak sentuh palam pencucuh dengan tidak sengaja..

    Keselamatan Penyelenggaraan

    • Sebelum anda tinggalkan kedudukan pengendali, lakukan yang berikut:

      • Letakkan mesin pada permukaan rata.

      • Pindahkan pendikit ke kedudukan rendah-melahu.

      • Melepaskan unit pemotongan.

      • Pastikan tarikan berada dalam neutral.

      • Gunakan brek tangan.

      • Matikan mesin dan keluarkan kunci (jika dilengkapi).

      • Tunggu untuk semua pergerakan berhenti.

    • Benarkan komponen mesin untuk sejuk sebelum melaksanakan penyelenggaraan.

    • Jika boleh, jangan laksanakan penyelenggaraan semasa mesin sedang berjalan. Jauhkan dari bahagian bergerak.

    • Jika enjin mesti berjalan untuk melaksana pelarasan penyelenggaraan, jauhkan tangan, kaki, pakaian dan mana-mana bahagian badan jauh daripada unit pemotong, alat tambahan dan mana-mana bahagian yang bergerak. Jauhkan orang yang berada di tempat penggunaan mesin.

    • Bersihkan rumput dan serpihan dari unit pemotong, pacuan, peredam bunyi , skrin pendingin dan enjin untuk membantu mencegah kebakaran. Bersihkan tumpahan minyak atau bahan api.

    • Simpan semua bahagian dalam keadaan boleh digunakan. Gantikan semua bahagian dan pelekat yang haus, rosak atau hilang. Pastikan semua perkakasan ketat untuk memastikan mesin berada dalam keadaan boleh digunakan dengan selamat.

    • Periksa komponen penangkap rumput dengan kerap dan gantikannya apabila perlu.

    • Untuk memastikan prestasi mesin yang selamat dan optimum, gunakan hanya bahagian penggantian Toro asli. Bahagian penggantian yang dibuat oleh pengilang lain mungkin berbahaya dan penggunaan sedemikian boleh membatalkan waranti produk.

    • Jika pembaikan besar diperlukan atau jika bantuan diingini, hubungi pengedar Toro yang dibenarkan.

    Jadual Penyelenggaraan yang Disyorkan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 20 jam pertama
  • Tukar minyak enjin.
  • Bersihkan skrin tangki bahan api.
  • Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa pengendalian suis saling kunci.
  • Periksa paras minyak enjin.
  • Setiap 50 jam
  • Tukar minyak enjin (lebih kerap dalam keadaan berdebu atau kotor).
  • Bersihkan pembersih udara (lebih kerap dalam keadaan kotor atau berdebu).
  • Setiap 100 jam
  • Gantikan elemen penapis udara kertas (lebih kerap dalam keadaan kotor atau berdebu).
  • Periksa palam pencucuh.
  • Bersihkan skrin tangki bahan api.
  • Setiap 500 jam
  • Gantikan minyak klac dengan Bendalir Transmisi ATF D/M (No. Bahagian 505-136).
  • Setiap 1,000 jam
  • Gantikan talian bahan api.
  • Gantikan hos penafas.
  • Periksa sabuk pacuan kili.
  • Periksa sabuk pacuan transmisi.
  • Periksa galas transmisi.
  • Senarai Semak Penyelenggaraan Harian

    Important: Penduaan halaman ini untuk kegunaan rutin.

    Item Semak PenyelenggaraanUntuk minggu:
    Isn.Sel.Rab.Kha.Jum.Sab.Aha.
    Periksa pengendalian saling kunci keselamatan.       
    Periksa pengendalian brek tangan.       
    Semak bahawa sambungan pivot dikendalikan dengan bebas.       
    Periksa paras bahan api.       
    Periksa paras minyak enjin.       
    Semak penapis udara.       
    Bersihkan sirip pendingin enjin.       
    Periksa bunyi enjin yang luar biasa.       
    Periksa bunyi pengendalian yang luar biasa.       
    Semak pelarasan pisau ke kili.       
    Semak pelarasan tinggi-potongan.       
    Betulkan cat yang rosak.       
    Notasi bagi Bidang Diberi Perhatian
    Pemeriksaan dilaksanakan oleh:
    ItemTarikhMaklumat
       
       
       
       
       
       
       
       

    Penyelenggaraan Enjin

    Keselamatan Enjin

    • Jangan ubah penguasa laju atau lebih laju enjin.

    • Jalankan enjin kering atau keluarkan bahan api dengan pam tangan; jangan mengalir bahan api keluar. Jika anda mesti menyalir tangki bahan api, lakukan di luar.

    Menservis Minyak Enjin

    Isikan aci engkol dengan kira-kira 0.6 L (20 fl oz) minyak kelikatan yang betul sebelum bermula. Enjin menggunakan minyak berkualiti tinggi yang mempunyai pengelasan perkhidmatan American Petroleum Institute (API) SE atau yang lebih tinggi. Pilih kelikatan minyak yang betuli (berat) berdasarkan suhu ambien. Rajah 33 menggambarkan cadangan suhu/kelikatan.

    g016841

    Note: Minyak berbilang gred (5W- 20, 10W- 30 dan 10W- 40) meningkatkan penggunaan minyak. Periksa paras minyak mesin lebih kerap apabila anda menggunakan minyak ini.

    Memeriksa Paras Minyak Mesin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras minyak enjin.
  • Waktu yang sesuai untuk memeriksa paras enjin minyak adalah apabila enjinnya sejuk atau sebelum anda menghidupkan enjin untuk hari itu. Jika anda telah jalankan enjin, biarkan minyak mengalir kembali ke dalam takungan sekurang-kurangnya 10 minit sebelum anda memeriksa paras enjin minyak.

    1. Keluarkan roda pengangkutan (jika dipasang).

    2. Letakkan mesin supaya enjin adalah rata dan membersihkan kawasan sekitar tolok paras minyak (Rajah 34).

      g018270
    3. Keluarkan batang celup minyak dengan memutarnya lawan arah jam (Rajah 34).

    4. Lap batang celup dan masukkan ke dalam port pengisi, tetapi jangan skru batang celup ke dalam port.

    5. Keluarkan batang celup dan periksa paras minyak.

    6. Jika paras itu rendah, tambah minyak yang cukup untuk menaikkan paras sehingga ia berada di antara tanda "H" dan "L" pada batang celup (Rajah 35). Periksa paras minyak.

      Important: Jangan terlebih isi aci engkol.

      g007620
    7. Pasang batang celup dan lap minyak apa saja yang mungkin tertumpah.

    Menukar Minyak Enjin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 20 jam pertama
  • Tukar minyak enjin.
  • Setiap 50 jam
  • Tukar minyak enjin (lebih kerap dalam keadaan berdebu atau kotor).
    1. Hidupkan dan jalankan enjin selama beberapa minit untuk memanaskan minyak enjin.

    2. Di bahagian belakang mesin, letakkan takung buang di bawah palam salir (Rajah 34). Keluarkan palam salir.

    3. Tolak pada hendal untuk menjongketkan mesin dan enjin ke belakang, membolehkan semua minyak masuk ke dalam takung buang.

      Important: Jangan jongketkan mesin pada sudut lebih besar daripada 25°. Menjongketkan mesin melebihi 25 ° boleh menyebabkan minyak yang bocor ke dalam kebuk pembakaran dan / atau bahan api yang bocor keluar dari penutup tangki bahan api.

    4. Pasang palam salir dan isi semula aci engkol dengan minyak yang ditentukan.

    5. Tork palam saliran hingga 20 hingga 23 N∙m (15 hingga 17 kaki-lb).

    6. Lap apa-apa minyak tumpah.

    7. Buang minyak yang digunakan dengan betul. Kitar semula mengikut kod tempatan.

    Menservis Pembersih Udara

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 50 jam
  • Bersihkan pembersih udara (lebih kerap dalam keadaan kotor atau berdebu).
  • Setiap 100 jam
  • Gantikan elemen penapis udara kertas (lebih kerap dalam keadaan kotor atau berdebu).
    1. Pastikan dawai itu keluar dari palam pencucuh.

    2. Keluarkan nat telinga yang mengikat penutup pembersih bersih udara ke pembersih udara dan buka penutup.

    3. Bersihkan penutup (Rajah 36 dan Rajah 37).

      g018271
    4. Jika elemen busa kotor, keluarkannya dari elemen kertas (Rajah 37). Bersihkannya seperti berikut.

      1. Basuh elemen busa dalam larutan sabun cecair dan air suam. Picit elemen untuk membuang kotoran, tetapi jangan pusingkannya, kerana busa boleh merobek.

      2. Elakkan elemen busa dengan membalutnya dengan kain bersih. Perah kain dan elemen untuk mengeringkannya, tetapi jangan pusingkannya, kerana busa itu mungkin koyakr.

      3. Elakkan elemen dengan minyak enjin yang bersih. Elakkan elemen untuk membuang minyak berlebihan dan mengagih minyak.

        Note: Elemen busa yang lembap dengan minyak adalah wajar.

        g016845
    5. Periksa keadaan elemen kertas. Bersihkannya dengan perlahan-lahan mengetik atau menggantikannya seperti yang diperlukan.

      Important: Jangan gunakan udara termampat untuk membersihkan elemen kertas.

    6. Pasang elemen busa, elemen kertas dan penutup udara bersih.

      Important: Jangan mengendalikan enjin tanpa elemen pembersih udara, kerana hausi ekstrem dan kerosakan mungkin boleh berlaku pada enjin.

    Menservis Palam Pencucuh

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 100 jam
  • Periksa palam pencucuh.
  • Gunakan palam pencucuk NGK BR6HS atau setara. Jurang udara yang betul adalah 0.6 hingga 0.7 mm (0.024 hingga 0.028 inci).

    1. Tarik wayar dibentuk daripada palam pencucuh (Rajah 38).

      g016986
    2. Bersihkan sekitar palam pencucuh dan keluarkan palam dari kepala silinder.

      Important: Gantikan palam pencucuh yang retak, rosak atau kotor. Jangan sembur pasir, mengikis atau membersihkan elektrod kerana kerosakan enjin akibat daripada batu halus memasuki silinder.

    3. Tetapkan jurang udara pada 0.6 hingga 0.7 mm (0.024 hingga 0.028 inci) seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 39. Pasang palam pencucuh dengan betul dan ketatkan dengan tegas kepada 23 N∙m (17 kaki-lb).

      g016950

    Penyelenggaraan Sistem Bahan Api

    Membersihkan Skrin Tangki Bahan Api

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 20 jam pertama
  • Bersihkan skrin tangki bahan api.
  • Setiap 100 jam
  • Bersihkan skrin tangki bahan api.
    1. Buka skru dan buang penutup tangki bahan api dari tangki bahan api (Rajah 40).

      g016857
    2. Keluarkan skrin tangki bahan api dari dalam tangki bahan api.

    3. Bersihkan skrin dalam bahan api bersih dan pasangkannya di dalam tangki.

    4. Pasang penutup tangki bahan api ke tangki bahan api.

    Menggantikan Talian Bahan Api

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 1,000 jam
  • Gantikan talian bahan api.
  • Jika bahan api bocor dari talian bahan api, gantikan talian itu dengan segera.

    Menggantikan Hos Penafas

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 1,000 jam
  • Gantikan hos penafas.
  • Jika hos penafas rosak, gantikannya dengan segera.

    Penyelenggaraan Sistem Elektrik

    Menservis Suis Saling Kunci Tarikan

    Gunakan prosedur berikut jika suis saling kunci tarikan memerlukan pelarasan atau penggantian.

    1. Pastikan enjin dimatikan.

    2. Keluarkan panel kawalan.

    3. Pasang tuil tarikan.

      g016912
    4. Keluarkan pengikat pelekap suis saling kunci (Rajah 41).

    5. Letakkan syim tebal 1.6 mm (0.062 inci) di antara tuil tarikan dan suis saling kunci (Rajah 41).

    6. Ketatkan pengikat pelekap suis saling kunci.

    7. Gunakan tuil tarikan dan periksa jurang. Julat pengendalian normal antara 0.76 hingga 3.05 mm (0.03 hingga 0.12 inci). Dengan tuil tarikan digunakan, sahkan bahawa suis kehilangan kesinambungan. Gantikan suis jika perlu.

    Menyediakan Suis Saling Kunci Brek

    1. Pastikan enjin dimatikan.

    2. Keluarkan panel kawalan.

    3. Pasang tuil brek servis dan menggunakan selak brek tangan.

    4. Longgarkan dan keluarkan pengikat pelekap suis saling kunci (Rajah 42).

      g016913
    5. Letakkan shim tebal 1.6 mm (0.062 inci) di antara selak brek tempat tangan dan suis saling kunci (Rajah 42 ).

    6. Pasang dan ketatkan pengikat pelekap suis saling kunci. Semak jurang. Selak tidak boleh bersentuh dengan suis.

    7. Gunakan tuil brek dan putar selak. Sahkan bahawa suis kehilangan kesinambungan. Gantikan suis jika perlu.

    Penyelenggaraan Brek

    Melaraskan Brek Servis/Tangan

    Jika brek servis/tangan tergelincir apabila dikendalikan, laraskan kabel seperti berikut:

    1. Gerakkan tuil brek servis/tangan ke kedudukan MATI.

    2. Keluarkan panel kawalan.

    3. Untuk meningkatkan ketegangan kabel, longgarkan nat penjepit kabel atas dan ketatkan nat penjepit kabel bawah (Rajah 43) sehingga daya 156 N (35 lb) digunakan ke pemegang tuil brek diperlukan untuk melepaskan selak brek tangan.

      Important: Jangan terlebih laraskan brek, kerana jalur brek boleh menyeret.

      g016920

    Penyelenggaraan Tali Sawat

    Memeriksa Sabuk Pacuan Kili

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 1,000 jam
  • Periksa sabuk pacuan kili.
    1. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    2. Longgarkan bolt bebibir yang mengikat penutup sabuk dan keluarkan penutup sabuk untuk mendedahkan sabuk. (Rajah 44).

      g018273
    3. Laksanakan langkah berikut untuk melaraskan ketegangan sabuk:

      1. Keluarkan nat pelekap perumahan galas (Rajah 45).

        g017116
      2. Menggunakan sepana 16 mm (⅝ inci), putar perumahan galas untuk memastikan ia dikendalikan dengan bebas.

      3. Bersihkan apa-apa serpihan dari dalam petak sabuk dan dari sekeliling pegas mampatan (Rajah 45).

      4. Pastikan pegas mampatan menggunakan tegangan sabuk yang betul.

      5. Ketatkan nat perumahan galas.

      6. Pasang penutup sabuk.

    Memeriksa Klac Kili secara visual

    Keluarkan palam getah (Rajah 46) dari lubang di bahagian depan transmisi untuk memeriksa secara visual klac kili apabila membuat pelarasan.

    Important: Gantikan palam apabila selesai untuk mengelakkan air dan serpihan daripada mencemari klac.

    g016949

    Menggunakan/Melepaskan Penegang Sabuk-Transmisi

    Sabuk transmisi ditegangkan oleh kapi pemalahu pegas. Jika anda mesti gunakan atau lepaskan ketegangan sabuk, gunakan sepana ⅜ -inci untuk memutarkan aci yang digunakan/dilepaskan (Rajah 46) ke kedudukan yang dikehendaki. Memutarkan aci 1/4-pusingan (90°) mengikut arah jam melepaskan pemelahu dari sabuk (Rajah 47).

    Note: Anda mesti melepaskan ketegangan sabuk sebelum mengeluarkan penutup transmisi

    Note: Sabuk transmisi ditegaskan sebetulnya apabila tanda penjajaran pada penutup transmisi dan aci penggunaan dilaraskan.

    g019886

    Penyelenggaraan Sistem Kawalan

    Menambah Bendalir ke Pemasangan Klac

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 500 jam
  • Gantikan minyak klac dengan Bendalir Transmisi ATF D/M (No. Bahagian 505-136).
  • Spesifikasi bendalir: Bendalir Transmisi ATF D/M (No. Bahagian Toro No. 505-136)

    1. Keluarkan bolong dari penafas dari pemasangan transmisi (Rajah 48).

      g295805
    2. Keluarkan palam salir (Rajah 48) dan biarkan cecair transmisi mengalir dari bekas transmisi.

    3. Tambah cecair yang ditentukan (296 ml atau 10 fl oz) melalui pembukaan penafas.

    4. Sapukan lapisan minyak bersih ringan (SAE 30) ke bahagian getah kedap dan cincin O (penafas dan palam aras) sebelum pemasangan.

    5. Pasang palam salir ke pemasangan klac dan tork kepada 14 N∙m (10 kaki-lbs).

    6. Keluarkan palam aras (Rajah 48) untuk mengesahkan paras isi bendalir.

    7. Pasang palam aras dan tork kepada 14 N∙m (10 kaki-lbs).

    8. Pasang bolong ke penafas. Ketatkan sehingga gasket bersentuhan dan kemudian ketatkan tambahan 80°.

    Melaraskan Kawalan Tarikan

    Jika kawalan tarikan tidak menggunakan atau jika ia tergelincir semasa pengendalian, pelarasan diperlukan.

    1. Pindah kawalan tarikan ke kedudukan GUNA.

    2. Ukur jarak dari pin pada mana-mana hujung pegas kawalan tarikan (Rajah 49); jika tidak dalam lingkungan 7.3 hingga 7.6 cm (2⅞ hingga 3 inci), laraskan klac mengikut langkah-langkah di bawah.

      g032417
      1. Mengurangkan tuil kawalan tarikan.

      2. Keluarkan nat penjepit pada sikat gelung dan keluarkan pin clevis, cabut spring dari skru botol (Rajah 49).

      3. Putar skru botol atau untuk melaraskan panjang seperti yang diperlukan.

      4. Pasang belok putar pada musim bunga dengan cemat pangsi.

      5. Pindah kawalan tarikan ke kedudukan GUNA.

      6. Ukur jarak dari pin di kedua hujung spring kawalan tarikan (Rajah 49); ulangi langkah 1 melalui 6 sehingga ia berada dalam lingkungan 7.3 hingga 7.6 cm (2⅞ hingga 3 inci).

    Meluruskan Kawalan Kili

    Jika kawalan kili tidak digunakan dengan betul, pelarasan diperlukan.

    1. Pastikan kawalan kili dilepaskan.

    2. Di dinding kawalan hendal, longgarkan kabel kawalan kili sehingga terdapat kenduran pada kabel (Rajah 50).

      g295537
    3. Di dinding kawalan hendal, ketatkan kabel kawalan kili cukup untuk membetulkan kenduran dari kabel tanpa memanjangkan pegas.

    4. Periksa pengendalian seperti berikut:

      • Sahkan bahawa gigi klac kili dilepaskan apabila klac dilepaskan dan gigi klac kili tidak sampai ke bawah apabila digunakan.

        Note: Keluarkan palam getah (Rajah 46) dari lubang di hadapan transmisi untuk melihat klac kili.

      • Masa henti kili mestilah kurang dari 7 saat dengan kili untuk pisau disokong.

      • Rujuk kepada Manual Perkhidmatan atau hubungi pengedar Toro yang dibenarkan untuk bantuan selanjutnya.

    Penyimpanan

    Keselamatan Penyimpanan

    • Matikan enjin, keluarkan kunci (jika dilengkapi), dan tunggu untuk semua pergerakan berhenti sebelum anda tinggalkan kedudukan pengendali. Biarkan mesin menyejuk sebelum melaras, menservis, membersih atau menyimpannya.

    • Jangan simpan mesin atau bekas bahan api di mana terdapat api terbuka, percikan api atau lampu panduan, seperti pada pemanas air atau perkakas lain.

    Menyimpan Mesin

    1. Keluarkan sebarang potongan rumput, kotoran dan kotoran dari keseluruhan bahagian luar mesin, terutama enjin. Bersihkan kotoran dan sekam dari luar sirip kepala silinder enjin dan perumahan peniup.

      Important: Anda boleh mencuci mesin dengan detergen tidak begitu kuat dan air. Jangan basuh tekanan mesin. Elakkan menggunakan air yang berlebihan, terutamanya berhampiran plat tukar-tuil anjak dan enjin.

    2. Untuk simpanan jangka panjang (lebih daripada 30 hari) tambahkan bahan penstabil/perapi untuk bahan api dalam tangki.

      1. Jalankan enjin untuk mengagihkan bahan api berkeadaan melalui sistem bahan api (5 minit).

      2. Sama ada matikan enjin, biarkan ia sejuk dan salir tangki bahan api atau kendalikan enjin sehingga ia dimatikan.

      3. Hidupkan enjin dan jalankan ia sehingga ia dimatikan. hidupkan enjin sekali lagi, dengan pencekik ditutup, sehingga enjin tidak dihidupkan.

      4. Cabut wayar palam pencucuh dari palam pencucuh.

      5. Lupuskan bahan api dengan betul. Kitar semula mengikut kod tempatan.

        Note: Jangan simpan bahan api yang mengandungi penstabil/perapi lebih lama daripada tempoh yang disyorkan oleh pengeluar penstabil bahan api.

    3. Semak dan ketatkan semua bolt, nat dan skru. Baiki atau gantikan mana-mana bahagian yang haus atau rosak.

    4. Cat semua permukaan tercalar atau logam terdedah. Cat boleh didapati daripada pengedar Toro anda yang dibenarkan.

    5. Simpan mesin di dalam garaj atau tempat simpanan yang bersih, kering. Tutup mesin untuk melindunginya dan memastinya bersih.