Pengenalan

Kenderaan utiliti ini bertujuan digunakan terutamanya di luar lebuh raya untuk mengangkut orang dan muatan bahan. Penggunaan produk ini untuk tujuan selain daripada penggunaan yang dimaksudkan mungkin membahayakan anda dan orang yang berada di tempat penggunaan mesin.

Baca maklumat ini dengan teliti untuk mengetahui cara untuk mengendalikan dan menyelenggarakan produk anda dengan betul dan untuk mengelakkan kecederaan dan kerosakan produk. Anda bertanggungjawab untuk mengendalikan produk dengan betul dan selamat.

Lawati www.Toro.com untuk bahan latihan keselamatan dan pengendalian produk, maklumat aksesori, membantu mencari peniaga atau mendaftarkan produk anda.

Apabila anda memerlukan servis, bahagian asli Toro atau maklumat tambahan, hubungi Pengedar Perkhidmatan atau Perkhidmatan Pelanggan Toro yang Dibenarkan dan siap sedia model dan nombor siri produk anda. Rajah 1 menunjukkan lokasi model dan nombor siri pada produk. Tuliskan nombor pada ruang yang disediakan.

Important: Anda boleh menggunakan peranti mudah alih anda untuk mengimbas kod QR pada pelekat (jika tersedia) nombor siri untuk mengakses maklumat waranti, alat ganti dan maklumat produk yang lain.

g239545

Manual ini mengenal pasti potensi bahaya dan mempunyai mesej keselamatan yang dikenal pasti dengan simbol amaran keselamatan (Rajah 2), yang memberi amaran tentang bahaya yang mungkin menyebabkan kecederaan parah atau kematian jika anda tidak mengikuti langkah berjaga-jaga yang disyorkan.

g000502

Manual ini menggunakan 2 perkataan untuk menyerlahkan maklumat. Penting memerlukan perhatian anda kepada maklumat mekanikal khas dan Perhatian menegaskan maklumat umum yang memerlukan perhatian khas.

Produk ini mematuhi semua arahan Eropah yang relevan; untuk mendapatkan butiran, sila lihat helaian Pengisytiharan Pematuhan (DOC) khusus bagi produk berasingan.

Merupakan suatu pelanggaran Kod Sumber Awam California Seksyen 4442 atau 4443 untuk menggunakan atau mengendalikan enjin di mana-mana kawasan penuh hutan, penuh belukar atau penuh rumput kecuali enjin dilengkapi dengan penangkap percikan seperti yang ditentukan dalam Seksyen 4442, diselenggara untuk boleh digunakan dengan berkesan atau enjin dibina, dilengkapkan dan diselenggarakan untuk pencegahan kebakaran.

Manual pemilik enjin yang dilampirkan dibekalkan untuk maklumat mengenai Agensi Perlindungan Alam Sekitar (EPA) AS dan Peraturan Kawalan Bahan Cemar California bagi sistem bahan cemar, penyelenggaraan dan waranti. Penggantian boleh dipesan melalui pengilang enjin.

Amaran

CALIFORNIA

Amaran Peringatan 65

Ekzos enjin diesel dan sesetengah bahan-bahannya adalah diketahui boleh menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran dan bahaya pembiakan yang lain di Negeri California.

Palam, kepala bateri dan aksesori bateri yang berkaitan mengandungi plumbum dan sebatian plumbum, bahan kimia yang diketahui boleh menyebabkan kanser dan bahaya pembiakan di Negeri California. Basuh tangan selepas pengendalian.

Keselamatan

Mesin ini telah direka mengikut keperluan SAE J2258 (Nov 2016).

Keselamatan Am

Produk ini boleh menyebabkan kecederaan diri. Sentiasa ikuti semua arahan keselamatan untuk mengelakkan kecederaan diri yang serius.

  • Baca dan fahami kandungan Manual Pengendali ini sebelum anda menghidupkan mesin. Pastikan semua orang yang menggunakan produk ini tahu cara untuk menggunakannya dan memahami amarannya.

  • Berikan sepenuh perhatian sewaktu anda mengendalikan mesin. Jangan terlibat dalam sebarang aktiviti yang menyebabkan gangguan; jika tidak, kecederaan atau kerosakan harta mungkin berlaku.

  • Jangan letakkan tangan atau kaki anda berhampiran komponen mesin yang bergerak.

  • Jangan kendalikan mesin tanpa semua pengadang dan peranti perlindungan keselamatan yang lain di tempatnya dan berfungsi pada mesin.

  • Jauhkan orang yang berada di tempat penggunaan mesin dan kanak-kanak dari kawasan pengendalian. Jangan sekali-kali benarkan kanak-kanak untuk mengendalikan mesin.

  • Hentikan dan matikan mesin dan keluarkan kunci sebelum menservis atau mengisi bahan api.

Penggunaan atau penyelenggaraan yang tidak betul pada mesin ini boleh menyebabkan kecederaan. Untuk mengurangkan kemungkinan berlakunya kecederaan, patuhi arahan keselamatan ini dan sentiasa berikan perhatian kepada simbol amaran keselamatan Graphic, yang bermaksud Awas, Amaran atau Bahaya—arahan keselamatan diri. Kegagalan untuk mematuhi arahan ini boleh menyebabkan kecederaan diri atau kematian.

Pelekat Keselamatan dan Arahan

Graphic

Pelekat dan arahan keselamatan mudah dilihat oleh pengendali dan terletak berhampiran mana-mana kawasan yang mendatangkan bahaya. Gantikan mana-mana pelekat yang rosak atau hilang.

decalbatterysymbols
decal93-9850
decal93-9852
decal93-9868
decal93-9879
decal93-9899
decal105-4215
decal106-2353
decal106-2355
decal106-2377
decal106-6755
decal106-7767
decal115-2047
decal115-2282
decal115-7723
decal115-7739
decal115-7741
decal115-7756
decal115-7813
decal115-7814
decal121-6286
decal121-6287
decal121-9776
decal136-1163
decal137-9895
decal137-9896
decal138-3523
decal139-3341

Persediaan

Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan operasi biasa.

Memasang Roda Stereng

Model TC Sahaja

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Roda stereng1
  1. Lepaskan tab di bahagian belakang roda stereng yang memegang penutup pusat di tempatnya dan keluarkan penutup dari hab road stereng.

  2. Keluarkan nat kunci dan sesendal dari aci stereng.

  3. Tolak roda stereng dan sesendal ke aci.

    Note: Jajarkan roda stereng pada aci supaya alang adalah mendatar apabila tayar diluruskan ke hadapan dan jejari tebal roda stereng adalah ke bawah.

    Note: Penutup habuk diletakkan pada aci stereng di kilang.

  4. Pasangkan stereng ke aci dengan nat kunci dan tork nat kunci ke 24 hingga 29N∙m (18 hingga 22ft-lb) seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 3.

  5. Jajarkan tab penutup dengan slot dalam roda stereng dan pasangkan penutup ke hab roda stereng (Rajah 3).

    g008397

Memasang Bar Goleng

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Bar goleng1
Bolt kepala bebibir (½ x 1-¼ inci)6
  1. Gunakan sebatian penguncian enang gred sederhana (boleh ditanggalkan) ke bebenang 6 bolt kepala bebibir (½ x 1-¼ inci).

  2. Jajarkan setiap sisi bar goleng dengan lubang pelekap pada setiap sisi bingkai mesin (Rajah 4).

    g009812
  3. Pasangkan pendakap pelekap bar goleng ke bingkai mesin dengan menggunakan 3 bolt kepala bebibir (½ x 1-¼ inci) pada setiap sisi (Rajah 4).

  4. Tork bolt kepala bebibir (½ x 1-¼ inci) hingga 115N∙m (85 ft-lb).

Memeriksa Paras Bendalir dan Tekanan Tayar

  1. Periksa paras minyak enjin sebelum dan selepas anda menghidupkan enjin; rujuk kepada Memeriksa Paras Minyak Enjin.

  2. Periksa paras bendalir transgandar/hidraulik sebelum anda mula menghidupkan enjin; rujuk kepada Memeriksa Paras Bendalir Transgandar/Hidraulik.

  3. Periksa paras bendalir brek sebelum anda mula menghidupkan enjin; rujuk Memeriksa Paras Bendalir Brek.

  4. Periksa tekanan udara dalam tayar; rujuk ke Memeriksa Tekanan Tayar.

Mengendali permulaan Brek

Untuk memastikan prestasi sistem brek yang optimum, kendali permulaan brek. sebelum digunakan.

  1. Bawa mesin sehingga kelajuan penuh, gunakan brek untuk menghentikan mesin dengan segera tanpa mengunci tayar.

  2. Ulangi prosedur ini sebanyak 10 kali, tunggu selama 1 minit antara henti, untuk mengelakkan brek menjadi terlalu panas.

    Important: Prosedur ini paling berkesan jika mesin dimuatkan dengan 454kg muatan (1,000lb).

Gambaran Keseluruhan Produk

Biasakan diri dengan semua kawalan sebelum menghidupkan enjin dan mengendalikan mesin.

Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

Panel Kawalan

g240582

Pedal Pemecut

Gunakan pedal pemecut (Rajah 6) untuk mengubah-ubah kelajuan bumi mesin apabila transmisi masuk gear. Tekan pedal pemecut meningkatkan kelajuan enjin dan kelajuan bumi. Melepaskan pedal mengurangkan kelajuan enjin dan kelajuan di bumi.

g036549

Pedal klac

Anda mesti menekan sepenuhnya pedal klac (Rajah 6) untuk melepaskan klac apabila menghidupkan enjin atau menganjak gear transmisi. Lepaskan pedal dengan lancar apabila transmisi berada dalam gear untuk mengelakkan haus yang tidak diperlukan pada transmisi dan bahagian lain yang berkaitan.

Important: Jangan tekan pedal klac semasa pengendalian. Pedal klac mestilah dikeluarkan sepenuhnya atau klac tergelincir atau, menyebabkan haba dan haus. Jangan sekali-kali menahan mesin berhenti di atas bukit menggunakan pedal klac. Kerosakan kepada klac boleh berlaku.

Pedal brek

Gunakan pedal brek untuk menghentikan atau perlahankan mesin (Rajah 6).

Awas

Mengendalikan mesin dengan brek haus atau tidak dilaras dengan betul boleh menyebabkan kecederaan diri.

Jika pedal brek bergerak hingga 25mm (1 inci) papan lantai mesin, laras atau baiki brek.

Tuil Anjak-Gear

Tekan sepenuhnya pedal klac dan gerakkan tuil anjakan (Rajah 7) ke pemilihan gear yang dikehendaki. Rajah corak anjakan ditunjukkan di bawah.

g009160

Important: Jangan anjak transgandar ke gear UNDUR atau MAJU kecuali mesin tidak bergerak; jika tidak, anda akan merosakkan transgandar.

Awas

Penganjaka ke bawah dari kelajuan yang terlalu tinggi boleh menyebabkan roda belakang tergelincir, mengakibatkan kehilangan kawalan mesin serta kerosakan klac dan/atau transmisi.

Anjak dengan lancar untuk mengelakkan mengisar gear.

Kunci Pembezaan

Kunci pembezaan (Rajah 8) membolehkan gandar belakang dikunci untuk meningkatkan tarikan. Anda boleh menggunakan kunci pembezaan apabila mesin bergerak.

Gerakkan tuil ke hadapan dan ke kanan untuk menggunakan kunci.

Note: Pergerakan mesin tambah belokan sedikit diperlukan untuk menggunakan atau melepaskan kunci berlainan.

Awas

Membelok dengan kunci pembezaan boleh mengakibatkan kehilangan kawalan mesin.

Jangan kendalikan mesin dengan kunci pembezaan apabila membuat belokan tajam atau pada kelajuan tinggi; rujuk kepada Melaraskan Kabel Kunci Pembezaan.

g240581

Tuil Brek Tangan

Apabila anda mematikan enjin, gunakan brek tangan (Rajah 8) untuk mengelakkan mesin dari bergerak tidak sengaja.

  • Untuk menggunakan brek tangan, tarik balik tuil brek tangan.

  • Untuk melepaskan brek tangan, tolak tuil brek tangan ke hadapan.

    Note: Lepaskan brek tangan sebelum menggerakkan mesin.

Jika anda parkir mesin pada gred curam, gunakan brek tangan, anjak transmisi ke gear PERTAMA pada gred bukit atau gear UNDUR pada gred turun bukit dan letakkan sendal di bahagian roda menurun.

Tuil Lif Hidraulik

Lif hidraulik menaikkan dan menurunkan katil. Gerakkan ke belakang untuk menaikkan katil dan ke hadapan untuk menurunkannya (Rajah 8).

Important: Apabila menurunkan katil, tahan tuil di kedudukan ke hadapan selama 1 hingga 2 saat selepas katil menyentuh bingkai untuk memasangnya di kedudukan yang lebih rendah. Jangan tahan lif hidraulik dalam kedudukan naik atau lebih rendah untuk lebih daripada 5 saat, apabila silinder sampai ke akhir perjalanannya.

Kunci Lif Hidraulik

Kunci lif hidraulik memasang tuil pengangkat, supaya silinder hidraulik tidak dikendalikan apabila mesin tidak dilengkapi dengan katil (Rajah 8). Ia juga mengunci tuil lif di kedudukan DIHIDUPKAN apabila menggunakan hidraulik untuk alat tamban.

Penganjak Julat Tinggi-Rendah

Penganjak julat tinggi-rendah menambah 3 kelajuan tambahan untuk kawalan kelajuan yang tepat (Rajah 8):

  • Anda mesti menghentikan mesin sepenuhnya sebelum menganjak antara julat TINGGI dan RENDAH .

  • Anjakan pada paras bumi sahaja.

  • Tekan pedal klac sepenuhnya.

  • Gerakkan tuil ke depan sepenuhnya untuk TINGGI dan ke belakang sepenuhnya untuk RENDAH.

Julat TINGGI—Untuk pemanduan lebih laju atas permukaan rata kering dengan muatan ringan.

Julat RENDAH—Untuk pemanduan kelajuan rendah. Gunakan julat ini apabila lebih besar daripada kuasa biasa atau kawalan diperlukan. Sebagai contoh, cerun curam, rupa bumi sukar, muatan berat, laju redah tetapi kelajuan enjin tinggi (penyemburan).

Important: Terdapat lokasi di antara TINGGI dan RENDAH di mana transgandar tidak berada dalam julat. Jangan gunakan kedudukan ini sebagai kedudukan NEUTRAL , kerana mesin itu boleh bergerak tiba-tiba jika penganjak Rendah-Tinggi terlanggar dan tuil anjakan gear berada dalam gear.

Butang Pacuan 4-Roda

Model Pacuan 4-Roda Sahaja

Untuk menggunakan pacuan 4-roda secara manual, tekan dan tahan butang 4WD (Rajah 8) pada konsol tengah semasa kenderaan bergerak dan pacuan 4 roda digunakan.

Suis Kunci

Gunakan suis kunci (Rajah 5) untuk memulakan dan matikan enjin.

Suis kunci mempunyai 3 kedudukan: DIMATIKAN, DIHIDUPKAN dan MULA. Putar suis kunci mengikut arah jam ke kedudukan MULA untuk menggunakan motor pemula. Lepaskan suis kunci apabila enjin dihidupkan. Suis kunci bergerak secara automatik ke kedudukan DIHIDUPKAN .

Untuk matikan enjin, pusing suis kunci ke arah lawan arah jam ke kedudukan DIMATIKAN .

Meter Jam

Meter jam menunjukkan jumlah jam pengendalian mesin. Meter jam (Rajah 5) mula berfungsi setiap kali anda memutarkan suis kunci ke kedudukan DIHIDUPKAN atau jika enjin sedang berjalan.

Suis Keluarkan Kunci Tinggi Ketiga

Gerakkan suis keluarkan kunci tinggi ketiga (Rajah 5) ke kedudukan PERLAHAN dan keluarkan kunci untuk mengelakkan penggunaan gear ketiga apabila berada di julat TINGGI . Enjin dimatikan sekiranya tuil anjakan bergerak ke gear ketiga apabila berada dalam julat TINGGI .

Note: Kuncinya boleh ditanggalkan dalam mana-mana kedudukan.

Suis lampu

Tekan suis lampu (Rajah 5) untuk togol menghidupkan atau mematikan lampu besar.

Lampu Amaran Tekanan Minyak

Lampu amaran tekanan minyak (Rajah 5) menyala jika tekanan enjin minyak jatuh di bawah paras selamat semasa enjin berjalan.

Important: Jika lampu berkelip atau masih hidup, hentikan mesin, matikan enjin dan periksa paras minyak. Jika paras minyak rendah, tetapi menambah minyak tidak menyebabkan cahaya untuk padam apabila enjin dihidupkan, matikan enjin dengan segera dan hubungi Peniaga Perkhidmatan yang Dibenarkan untuk bantuan.

Periksa pengendalian lampu amaran seperti berikut:

  1. Gunakan brek tangan.

  2. Pusing suis kunci ke kedudukan DIHIDUPKAN/PRAPANAS , tetapi jangan hidupkan enjin.

    Note: Lampu tekanan minyak harus bercahaya merah. Jika lampu tidak berfungsi, sama ada mentol terbakar atau terdapat pincang tugas dalam sistem anda mesti baiki.

    Note: Jika enjin baru sahaja dimatikan, ia mungkin mengambil masa 1 hingga 2 minit untuk lampu hidup semula.

Lampu Penunjuk Palam Bara

Lampu penunjuk palam bara (Rajah 5) menyala merah apabila palam bara diaktifkan.

Important: Lampu penunjuk lampu bara dihidupkan untuk tambahan 15 saat apabila suis kembali ke kedudukan MULA .

Tolok dan Lampu Suhu Bahan Pendingin

Tolok dan lampu suhu-bahan pendingin mendaftar suhu bahan pendingin dalam enjin dan dikendalikan hanya apabila suis kunci berada pada kedudukan DIHIDUPKAN (Rajah 5). Lampu petunjuk berkelip merah jika enjinnya terlalu panas.

Penunjuk Cas

Penunjuk cas menyala apabila bateri nyacas. Jika lampu menyala semasa pengendalian, hentikan mesin, matikan enjin dan semak sebab yang mungkin, seperti tali sawat pengulang-alik (Rajah 5).

Important: Jika tali sawat pengulang-alik longgar atau pecah, jangan kendalikan mesin sehingga pelarasan atau pembaikan selesai. Kegagalan untuk mematuhi langkah berjaga-jaga ini boleh merosakkan enjin.

Periksa pengendalian lampu amaran seperti berikut:

  • Gunakan brek tangan.

  • Pusing suis kunci ke kedudukan DIHIDUPKAN/PRAPANAS , tetapi jangan hidupkan enjin. Suhu bahan pendingin, penunjuk caj dan lampu tekanan minyak harus membara. Jika mana-mana lampu tidak berfungsi, sama ada mentol terbakar atau terdapat pincang tugas dalam sistem anda mesti baiki.

Tolok Bahan Api

Tolok bahan api menunjukkan jumlah bahan api dalam tangki. Ia hanya memaparkan apabila suis kunci berada di kedudukan DIHIDUPKAN (Rajah 5). Segmen merah pada paparan menunjukkan paras bahan api rendah dan lampu merah yang menyala menandakan bahawa bahan bakar dalam tangki hampir kosong.

Suis Pacuan 4-Roda

Model Pacuan 4-Roda Sahaja

Apabila suis 4WD (Rajah 5) dihidupkan, mesin menggunakan pacuan 4 roda secara automatik jika sensor mengesan roda belakang berpusing dengan bebas. Apabila memandu pacuan 4-roda, lampu suis 4WD dihidupkan.

4WD hanya berfungsi di arah hadapan dalam mod AUTO . Jika anda mahunya dalam UNDUR, tekan butang 4WD.

Suis Hidraulik Aliran Tinggi

Model TC Sahaja

Hidupkan suis untuk mengaktifkan hidraulik aliran tinggi (Rajah 5).

Butang Hon

Model TC Sahaja

Menekan butang hon mengaktifkan hon (Rajah 5). Tekan butang hon untuk membunyikan hon.

Takometer

Takometer memaparkan kelajuan enjin (Rajah 5 dan Rajah 9).

Note: Segi tiga putih menunjukkan kelajuan enjin yang dikehendaki untuk pengendalian PTO 540rpm.

g010514

Speedometer

Speedometer mencatat kelajuan bumi mesin (Rajah 5). Speedometer adalah dalam bsj, tetapi anda boleh dengan mudah menukarnya kepada kpj; rujuk kepada Menukar Speedometer.

Titik Kuasa

Gunakan titik kuasa (Rajah 5) untuk kuasa aksesori elektrik 12V pilihan.

Tempat Berpegang Penumpang

Tempat berpegang penumpang terletak di papan pemuka (Rajah 10).

g009815

Tuil Pelarasan Tempat Duduk

Anda boleh melaraskan tempat duduk ke hadapan dan belakang untuk keselesaan anda (Rajah 11).

g021227

Note: Spesifikasi dan reka bentuk tertakluk pada perubahan tanpa notis.

Lebar keseluruhan160cm (63 inci)
Panjang keseluruhanTanpa katil: 326cm (128 inci)
Dengan katil penuh: 331cm (130 inci)
Dengan katil ⅔ di lokasi lekapan belakang: 346cm (136 inci)
Berat asas (kering)Model 07385: 887kg (1,956lb)
Model 07385H: 887kg (1,956lb)
Model 07385TC: 924kg (2,037lb)
Model 07387: 914kg (2,015lb)
Model 07387H: 914kg (2,015lb)
Model 07387TC: 951kg (2,096lb)
Kapasiti berkadar (termasuk pengendali 91kg (200lb), penumpang 91kg (200lb) dan alat tambahan dimuat)Model 07385: 1471kg (3,244lb)
Model 07385TC: 1435kg (3,163lb)
Model 07387: 1445kg (3,185lb)
Model 07387TC: 1408kg (3,104lb)
Berat kenderaan kasar (GVW) maksimum2359kg (5,200lb)
Kapasiti tundaBerat lidah: 272kg (600lb)
Berat treler maksimum: 1587kg (3,500lb)
Kelegaan bumi18cm (7 inci) tanpa muatan
Asas roda118cm (70 inci)
Bunga tayar (garis tengah ke garisan tengah)Depan: 117cm (46 inci)
Belakang: 121cm (48 inci)
Ketinggian191cm (75 inci) ke bahagian atas bar goleng

Alat Tambahan/Aksesori

Pemilihan alat tambahan dan aksesori yang diluluskan Toro tersedia untuk digunakan dengan mesin untuk meningkatkan dan mengembangkan keupayaannya. Hubungi Peniaga atau Pengedar Perkhidmatan yang Dibenarkan atau pergi ke www.Toro.com untuk senarai semua alat tambahan dan aksesori yang diluluskan.

Untuk memastikan prestasi optimum dan pensijilan keselamatan berterusan mesin, hanya gunakan alat ganti dan aksesori Toro yang asli. Alat ganti dan aksesori yang dibuat oleh pengilang lain mungkin berbahaya dan penggunaan sedemikian boleh membatalkan waranti produk.

Pengendalian

Sebelum Pengendalian

Keselamatan Sebelum Pengendalian

Keselamatan Am

  • Jangan sekali-kali benarkan kanak-kanak atau orang yang tidak dilatih atau kurang upaya secara fizikal mengendalikan atau menservis mesin dengan selamat. Peraturan setempat mungkin mengehadkan umur pengendali. Pemilik bertanggungjawab untuk melatih semua pengendali dan mekanik.

  • Biasakan diri dengan pengendalian peralatan yang selamat, kawalan pengendali dan tanda keselamatan.

  • Matikan enjin, keluarkan kunci (jika dilengkapi), dan tunggu untuk semua pergerakan berhenti sebelum anda tinggalkan kedudukan pengendali. Biarkan mesin sejuk sebelum melaras, menservis, membersih atau menyimpannya.

  • Ketahui cara untuk menghentikan dan mematikan mesin dengan segera.

  • Pastikan tidak ada lebih orang (anda dan penumpang anda) daripada bilangan tempat berpegang yang dilengkapi pada mesin.

  • Periksa bahawa semua peranti dan pelekat keselamatan di tempatnya. Baiki atau gantikan semua peranti keselamatan dan gantikan semua pelekat yang tidak boleh dibaca atau hilang. Jangan kendalikan mesin kecuali ia terdapat dan berfungsi dengan betul.

Keselamatan Bahan Api

  • Berhati-hati dalam mengendalikan bahan api. Ia mudah terbakar dan wapnya mudah meletup.

  • Padamkan semua rokok, cerut, paip dan sumber penyalaan lain.

  • Gunakan hanya bekas bahan api yang diluluskan.

  • Jangan keluarkan penutup bahan api atau isi tangki bahan api semasa enjin berjalan atau panas.

  • Jangan tambah atau salirkan bahan api dalam ruang tertutup.

  • Jangan simpan mesin atau bekas bahan bakar di mana terdapat nyalaan api terbuka, percikan api atau lampu perintis, seperti pada pemanas air atau perkakas lain.

  • Jika anda tertumpah bahan api, jangan cuba hidupkan enjin; elakkan daripada mencetuskan sebarang sumber pencucuhan sehingga wap bahan api telah lesap.

Melaksanakan Penyelenggaraan Harian

Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa tali pinggang keledar untuk haus, terpotong dan kerosakan lain. Gantikan tali pinggang keledar jika mana-mana komponen tidak dikendalikan dengan betul.
  • Sebelum menghidupkan mesin setiap hari, laksanakan prosedur Setiap Penggunaan/Harian yang disenaraikan dalam .

    Memeriksa Tekanan Tayar

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa tekanan tayar.
  • Spesifikasi tekanan udara tayar depan: 220kPa (32psi)

    Spesifikasi tekanan udara tayar belakang: 124kPa (18psi)

    Important: Periksa tekanan tayar dengan kerap untuk memastikan dipam dengan betul. Jika tayar tidak dipam kepada tekanan yang betul, tayar akan haus secara beransur-ansur dan boleh menyebabkan pacuan 4 roda terikat.

    Rajah 12 menunjukkan contoh kehausan tayar yang disebabkan oleh kurang udara.

    g010294

    Rajah 13 menunjukkan contoh kehausan tayar yang disebabkan oleh lebih udara.

    g010293

    Menambah Bahan Api

    Gunakan hanya bahan api diesel yang bersih, segar atau bahan bakar biodiesel dengan kandungan sulfur yang rendah (<500ppm) atau ultra-rendah (<15ppm). Perkadaran setana minimum adalah 40. Beli bahan api dalam kuantiti yang boleh digunakan dalam tempoh 180 hari untuk memastikan kesegaran minyak.

    • Gunakan bahan api diesel gred musim panas (No. 2-D) pada suhu di atas -7°C (20°F) dan gred musim sejuk (adunan No 1-D atau No. 1-D/2-D) di bawah suhu itu.

    • Menggunakan bahan api gred musim sejuk pada suhu yang lebih rendah menyediakan takat kilat yang lebih rendah dan ciri-ciri aliran sejuk, yang memudahkan permulaan dan mengurangkan pengotoran penapis bahan api.

    Note: Penggunaan bahan api musim panas melebihi -7°C (20°F) menyumbang kepada hayat pam bahan api yang lebih lama dan kuasa ditingkatkan berbanding dengan bahan api gred musim sejuk.

    Important: Jangan gunakan minyak tanah atau gasolin daripada bahan api diesel. Kegagalan untuk mematuhi amaran ini akan merosakkan enjin.

    Menggunakan Bahan Api Biodiesel

    Mesin ini juga boleh menggunakan bahan api campuran biodiesel sehingga B20 (biodiesel 20%, petrodiesel 80%). Bahagian sulfur petrodiesel harus rendah atau ultra rendah. Patuhi langkah berjaga-jaga yang berikut:

    • Bahagian biodiesel bahan api mesti memenuhi spesifikasi ASTM D6751 atau EN14214.

    • Komposisi bahan api campuran harus memenuhi ASTM D975 atau EN590.

    • Permukaan yang dicat mungkin rosak oleh campuran biodiesel.

    • Gunakan B5 (kandungan biodiesel sebanyak 5%) atau campuran kurang dalam cuaca sejuk.

    • Memantau kedapan, hos, gasket bersentuhan dengan bahan api kerana ia boleh merosot dari semasa ke semasa.

    • Pengotoran penapis bahan api boleh dijangka seketika selepas menukar kepada campuran biodiesel.

    • Hubungi pengedar anda untuk maklumat lanjut mengenai biodiesel.

    Mengisi Tangki Bahan Api

    Kapasiti tangki bahan api: 22L (5.85 gelen AS).

    1. Bersihkan kawasan sekitar penutup tangki bahan api.

    2. Keluarkan penutup tangki bahan api (Rajah 14).

      g009814
    3. Isikan tangki sedikit di bawah bahagian atas tangki, (bahagian bawah isian), kemudian pasangkan penutup.

      Note: Jangan terlebih isi tangki bahan api dengan bahan bakar.

    4. Lap bahan api tumpah untuk mengelakkan bahaya kebakaran.

    Pengendalian Permulaan Mesin Baru

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 100 jam pertama
  • Laksanakan garis panduan untuk pengendalian permulaan mesin baru.
  • Lakukan yang berikut untuk memberikan prestasi yang betul untuk mesin:

    • Pastikan brek dikendalikan permulaan; rujuk kepada Mengendali permulaan Brek.

    • Periksa paras bendalir dan minyak enjin dengan kerap. Sentiasa berjaga-jaga untuk tanda-tanda bahawa mesin atau komponennya terlalu panas.

    • Selepas menghidupkan enjin sejuk, biarkan ia panas selama kira-kira 15 saat sebelum menggunakan mesin.

      Note: Benarkan lebih banyak masa untuk mesin dipanaskan apabila dikendalikan pada suhu sejuk.

    • Ubah-ubahkan kelajuan mesin semasa pengendalian. Elakkan permulaan cepat dan penghentian pantas.

    • Minyak pengendalian permulaan untuk enjin tidak diperlukan. Minyak enjin asal adalah jenis sama yang ditentukan untuk pertukaran minyak biasa.

    • Rujuk kepada untuk sebarang pemeriksaan jam rendah khas.

    Memeriksa Sistem Saling Kunci Keselamatan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa pengendalian sistem saling kunci keselamatan.
  • Tujuan sistem saling kunci keselamatan adalah untuk mencegah enjin daripada mengengkol atau menghhidup, melainkan jika anda menekan pedal klac.

    Awas

    Jika suis-saling kunci keselamatan diputuskan atau rosak, mesin boleh dikendalikan tanpa diduga, menyebabkan kecederaan diri.

    • Jangan bega suis saling kunci keselamatan.

    • Periksa pengendalian kaki saling kunci keselamatan setiap hari dan gantikan sebarang suis yang rosak sebelum mengendalikan mesin.

    Note: Rujuk kepada lampiran Manual Pengendali untuk prosedur memeriksa sistem saling kunci alat tambahan.

    Mengesahkan Suis Saling Kunci-Klaci

    1. Duduk di atas tempat duduk pengendali dan gunakan brek tangan.

    2. Gerakkan tuil anjakan ke kedudukan NEUTRAL .

      Note: Enjin tidak dihidupkan jika tuil lif hidraulik dikunci di kedudukan maju.

    3. Tanpa menekan pedal klac, putar suis kunci mengikut arah jam ke kedudukan MULA .

      Note: Jika enjin engkol atau dihidupkan, terdapat pincang tugas dalam sistem saling kunci yang anda mesti baiki sebelum mengendalikan mesin.

    Mengesahkan Suis Saling Kunci Keselamatan Tuil Lif Hidraulik

    1. Duduk di atas tempat duduk pengendali dan gunakan brek tangan.

    2. Gerakkan tuil anjakan ke kedudukan NEUTRAL dan pastikan tuil lif hidraulik berada di kedudukan tengah.

    3. Tekan pedal klac.

    4. Gerakkan tuil lif hidraulik ke hadapan dan putar suis kunci ke kedudukan MULA .

      Note: Jika enjin engkol atau dihidupkan, terdapat pincang tugas dalam sistem saling kunci yang anda mesti baiki sebelum mengendalikan mesin.

    Semasa Pengendalian

    Keselamatan Sewaktu Pengendalian

    Keselamatan Am

    • Pemilik/pengendali boleh mengelakkan dan bertanggungjawab atas kemalangan yang boleh menyebabkan kecederaan diri atau kerosakan harta.

    • Penumpang harus duduk di tempat duduk yang ditetapkan sahaja. Jangan bawa penumpang di katil kargo. Jauhkan orang yang berada di tempat penggunaan mesin dan kanak-kanak dari kawasan pengendalian.

    • Pakai pakaian yang sesuai, termasuk perlindungan mata; seluar panjang; teguh buatannya; kasut rintang gelincir; dan perlindungan pendengaran. Ikat rambut yang panjang dan jangan pakai pakaian yang longgar atau barang kemas yang longgar.

    • Berikan sepenuh perhatian sewaktu anda mengendalikan mesin. Jangan terlibat dalam sebarang aktiviti yang menyebabkan gangguan; jika tidak, kecederaan atau kerosakan harta mungkin berlaku.

    • Jangan kendalikan mesin semasa sakit, letih atau di bawah pengaruh alkohol atau dadah.

    • Kendalikan mesin di luar atau dalam kawasan pengudaraan yang baik sahaja.

    • Jangan melebihi berat kenderaan kasar maksimum (GVW) mesin.

    • Berhati-hati apabila mengendalikan brek atau membelok mesin dengan muatan berat dalam katil kargo.

    • Mengangkut muatan besar di katil kargo mengurangkan kestabilan mesin. Jangan melebihi kapasiti bawaan katil.

    • Mengangkut bahan yang tidak boleh terikat pada mesin, seperti tangki cecair besar, boleh menjejaskan pengemudian, pembrekan dan kestabilan mesin. Apabila anda membawa bahan yang tidak boleh terikat pada mesin, berhati-hati apabila mengemudi atau membrek.

    • Membawa muatan yang kurang dan mengurangkan kelajuan bumi mesin apabila mengendalikan pada rupa bumi kasar, tidak rata dan berhampiran susur jalan, lubang dan lain-lain perubahan tiba-tiba dalam rupa bumi. Muatan mungkin beranjak, menyebabkan mesin menjadi tidak stabil.

    • Sebelum anda menghidupkan mesin, pastikan transmisi berada dalam keadaan neutral, brek tangan digunakan dan anda berada dalam kedudukan pengendalian.

    • Anda dan penumpang anda hendaklah sentiasa duduk apabila mesin sedang bergerak. Pastikan letakkan tangan anda pada stereng; penumpang anda harus menggunakan tempat berpegang yang disediakan. Pastikan tangan dan kaki anda berada dalam badan mesin sepanjang masa.

    • Kendalikan mesin hanya dalam penglihatan yang baik. Perhatikan lubang, bekas roda, bonggol, batu atau objek tersembunyi yang lain. Rupa bumi yang tidak rata boleh menterbalikkan mesin.. Rumput yang tinggi boleh menyembunyikan halangan. Berhati-hati apabila mendekati sudut buta, pokok renek, pokok atau objek lain yang mungkin mengabui penglihatan anda.

    • Jangan memandu mesin berhampiran cerun curam, parit atau benteng. Mesin tersebut boleh bergolek dengan tiba-tiba jika roda pergi ke sisi atau sisi tidak dapat menampung beban.

    • Sentiasa berhati-hati dan elakkan juntaian yang rendah seperti dahan pokok, jenang pintu, laluan tergantung dll.

    • Lihat di belakang dan ke bawah sebelum mengundurkan mesin untuk memastikan laluan tiada halangan.

    • Apabila menggunakan mesin atas jalan awam, ikuti semua peraturan lalu lintas dan gunakan sebarang aksesori tambahan yang mungkin diperlukan oleh undang-undang, seperti lampu, isyarat membelok, tanda kenderaan bergerak perlahan (SMV), dan lain-lain seperti diperlukan.

    • Jika mesin itu bergetar luar biasa, hentikan dan matikan mesin dengan segera, tunggu untuk semua pergerakan berhenti dan periksa kerosakan. Baiki semua kerosakan pada mesin sebelum menyambung semula pengendalian.

    • Ia boleh mengambil masa lebih lama untuk menghentikan mesin pada permukaan basah daripada permukaan kering. Untuk mengeringkan brek basah, pandu perlahan-lahan pada permukaan rata sambil meletakkan tekanan sedikit pada pedal brek.

    • Mengendalikan mesin pada kelajuan tinggi dan kemudian berhenti dengan cepat boleh menyebabkan roda belakang terkunci, yang menjejaskan kawalan mesin anda.

    • Jangan sentuh enjin, transmisi, peredam bunyi atau pancarongga peredam bunyi semasa enjin berjalan atau sebaik sahaja anda matikan enjin, kerana kawasan ini boleh jadi cukup panas untuk menyebabkan luka bakar.

    • Jangan tinggalkan mesin yang berjalan tanpa pengawasan.

    • Sebelum anda tinggalkan kedudukan pengendalian, lakukan yang berikut:

      • Parkir mesin pada permukaan yang rata.

      • Anjakkan transmisi kepada kedudukan NEUTRAL .

      • Gunakan brek tangan.

      • Turunkan katil kargo.

      • Matikan mesin dan keluarkan kunci (jika dilengkapi).

      • Tunggu untuk semua pergerakan berhenti

    • Jangan kendalikan mesin apabila terdapat risiko kilat.

    • Gunakan aksesori dan alat tambahan yang diluluskan oleh The Toro® Company sahaja.

    Keselamatan Sistem Perlindungan Golengan (ROPS)

    • ROPS adalah peranti keselamatan yang penting.

    • Jangan keluarkan ROPS dari mesin.

    • Sentiasa pakai tali pinggang keselamatan anda; pastikan ia dipasangkan dan anda boleh melepaskannya dengan cepat dalam keadaan kecemasan.

    • Periksa dengan teliti untuk halangan atas dan jangan sentuhnya.

    • Pastikan ROPS dalam keadaan pengendalian yang selamat dengan memeriksa secara terperinci secara berkala untuk kerosakan dan memastikan semua kancing pelekap ketat.

    • Gantikan komponen ROPS yang rosak. Jangan membaiki atau mengubahnya.

    Keselamatan Cerun

    Cerun merupakan faktor utama yang berkaitan dengan kehilangan kawalan dan kemalangan terbalik yang mungkin menyebabkan kecederaan teruk atau kematian.

    • Tinjau tapak untuk menentukan cerun mana yang selamat untuk mengendalikan mesin dan menetapkan prosedur dan peraturan anda sendiri untuk mengendalikan di cerun tersebut. Sentiasa gunakan akal budi dan pertimbangan yang baik sewaktu melakukan penilaian ini.

    • Jika anda bimbang untuk mengendalikan mesin di cerun, maka jangan lakukannya.

    • Pastikan semua gerakan di cerun perlahan dan beransur-ansur. Jangan tukar kelajuan atau arah mesin dengan tiba-tiba.

    • Elakkan mengendalikan mesin di atas rupa bumi yang basah. Tayar mungkin hilang tarikan. Terbalik boleh berlaku sebelum tayar hilang tarikan.

    • Bergerak terus mendaki dan menurun cerun.

    • Jika anda mula kehilangan momentum ketika mendaki cerun, gunakan brek secara beransur-ansur dan perlahan-lahan mengundurkan mesin itu menuruni cerun.

    • Membelok semasa mendaki atau menurun cerun boleh jadi berbahaya. Jika anda perlu membelok atas cerun, lakukannya dengan perlahan-lahan dan berhati-hati.

    • Muatan berat menjejaskan kestabilan di cerun. Membawa muatan yang kurang dan mengurangkan kelajuan bumi semasa mengendalikan di cerun atau jika muatan mempunyai pusatan graviti tinggi. Ikat muatan ke katil kargo mesin untuk mengelakkan muatan daripada beranjak. Berhati-hati apabila mengangkut muatan yang beranjak dengan mudah (cth. cecair, batu, pasir, dll.).

    • Elakkan menghidupkan, menghentikan atau membelokkan mesin di atas cerun, terutamanya ketika dengan muatan. Menghentikan semasa menurun cerun mengambil masa lebih lama daripada berhenti di tanah rata. Jika anda mesti menghentikan mesin, elakkan perubahan kelajuan secara tiba-tiba, yang boleh menyebabkan mesin menjadi terjongket atau terbalik. Jangan gunakan brek dengan tiba-tiba apabila meluncur ke belakang, kerana ini boleh menyebabkan mesin terbalik.

    Keselamatan Memuat dan Membuang

    • Jangan melebihi berat kenderaan kasar (GVW) mesin apabila mengendalinya dengan muatan di katil kargo dan/atau menunda treler; rujuk kepada Spesifikasi.

    • Agihkan muatan dalam katil kargo sama rata untuk meningkatkan kestabilan dan kawalan mesin.

    • Sebelum membuang, pastikan tiada sesiapa di belakang mesin.

    • Jangan keluarkan muatan katil kargo semasa mesin berada di sisi cerun. Perubahan dalam pengagihan berat boleh menyebabkan mesin terbalik.

    Mengendalikan Katil Kargo

    Menaikkan Katil Kargo

    Amaran

    Katil yang dinaikkan boleh jatuh dan mencederakan orang yang bekerja di bawahnya.

    • Sentiasa gunakan batang prop untuk memegang katil sebelum bekerja di bawah katil.

    • Keluarkan sebarang bahan muatan dari katil sebelum menaikkannya.

    Amaran

    Memandu mesin dengan katil kargo yang dinaikkan dapat menyebabkan mesin terjongket atau bergolek lebih mudah. Anda boleh merosakkan struktur katil kargo jika anda mengendalikan mesin dengan katil dinaikkan.

    • Mengendalikan mesin apabila katil kargo di bawah.

    • Selepas mengosongkan katil kargo, turunkannya.

    Awas

    Jika muatan tertumpu berhampiran bahagian belakang katil kargo apabila anda melepaskan selak, katil mungkin terbuka tiba-tiba, mencederakan anda atau orang yang berada di tempat penggunaan mesin.

    • Tengah muatan dalam katil kargo, jika boleh.

    • Pegang katil kargo ke bawah dan pastikan tiada sesiapa yang bersandar di atas katil atau berdiri di belakangnya semasa melepaskan selak.

    • Keluarkan semua kargo dari katil sebelum mengangkat katil untuk servis mesin.

    Gerakkan tuil ke belakang untuk menaikkan katil kargo (Rajah 15).

    g024612

    Menurunkan Katil Kargo

    Amaran

    Berat katil mungkin berat. Tangan atau bahagian badan lain boleh jadi hancur.

    Pastikan jauhkan tangan dan bahagian badan yang lain apabila menurunkan katil.

    Gerakkan tuil ke hadapan untuk menurunkan katil kargo (Rajah 15).

    Membuka Pintu Belakang

    1. Pastikan katil kargo di bawah dan diselak.

    2. Buka selak di sebelah kiri dan kanan katil kargo dan menurunkan pintu belakang (Rajah 16).

      g026141

    Menghidupkan Enjin

    1. Duduk di atas tempat duduk pengendali dan gunakan brek tangan.

    2. Lepaskan PTO dan hidraulik aliran tinggi (jika dilengkapi) dan gerakkan tuil pendikit tangan ke kedudukan DIMATIKAN (jika dilengkapi).

    3. Gerakkan tuil anjakan ke kedudukan NEUTRAL dan tekan pedal klac.

    4. Pastikan tuil lif hidraulik berada di kedudukan tengah.

    5. Alihkan kaki anda dari pedal pemecut.

    6. Putar suis kunci ke kedudukan DIHIDUPKAN .

      Note: Apabila lampu penunjuk palam bara, enjin sedia untuk dihidupkan.

    7. Putar suis kunci ke kedudukan MULA .

      Note: Lepaskan kunci dengan serta-merta apabila enjin dihidupkan dan biarkan ia kembali ke kedudukan JALAN .

    Note: Penunjuk palam bara dihidupkan untuk tambahan 15 saat apabila suis kembali ke posisi JALAN .

    Note: Jangan jalankan motor pemula lebih daripada 10 saat pada satu masa atau boleh menyebabkan kegagalan pemula awal. Jika enjin gagal dihidupkan selepas 10 saat, putar kunci ke kedudukan DIMATIKAN . Periksa kawalan dan prosedur permulaan, tunggu 10 saat tambahan dan ulangi pengendalian permulaan.

    Menggunakan Pacuan 4-Roda

    Model Pacuan 4-Roda Sahaja

    Untuk mendayakan Pacuan 4-Roda automatik, tekan bahagian atas suis rocker ke kedudukan 4X4 AUTO (Rajah 17).

    g227244

    Apabila suis 4WD dihidupkan, mesin menggunakan pacuan 4 roda secara automatik jika sensor mengesan roda belakang berpusing dengan bebas. Apabila memandu pacuan 4-roda, lampu suis 4WD dihidupkan.

    Important: Apabila berundur, mesin tidak menggunakan pemacu 4-roda secara automatik. Apabila berundur, anda mesti menggunakan pacuan 4-roda secara manual menggunakan butang 4WD.

    Untuk menggunakan pemacu pacuan empat roda secara manual, tekan dan tahan butang 4WD pada konsol tengah semasa kenderaan sedang bergerak dan pemanduan pacuan 4-roda digunakan.

    Note: Pacuan 4-roda masih digunakan selagi anda memegang butang itu; suis 4WD tidak perlu berada di kedudukan AUTO untuk menggunakan pacuan 4-roda secara manual.

    Memandu Mesin

    1. Lepaskan brek tangan.

    2. Tekan sepenuhnya pedal klac.

    3. Gerakkan tuil gear anjak ke gear pertama.

    4. Lepaskan pedal klac dengan lancar sambil menekan pedal pemecut.

    5. Apabila mesin mendapat kelajuan yang cukup, alihkan kaki anda dari pedal pemecut, tekan sepenuhnya pedal klac, gerakkan tuil anjak gear anjak ke gear seterusnya dan lepaskan pedal klac ketika menekan pedal pemecut.

    6. Ulangi prosedur sehingga kelajuan yang dikehendaki dicapai.

      Important: Sentiasa hentikan mesin sebelum beranjak ke undur dari gear maju atau ke gear maju dari undur.

      Note: Elakkan tempoh melahu enjin yang lama.

      Gunakan carta di bawah untuk menentukan kelajuan bumi mesin pada 3,600rpm.

      GearJulatNisbahKelajuan (ksj)Kelajuan (bsj)
      1L82.83: 14.72.9
      2L54.52: 17.24.5
      3L31.56: 112.57.7
      1H32.31: 112.27.6
      2H21.27: 118.511.5
      3H12.31: 131.919.8
      RL86.94: 14.52.8
      RH33.91: 111.67.1

      Important: Jangan cuba tolak atau tunda mesin untuk menghidupkannya. Boleh menyebabkan kerosakan kepada drive train.

    Menghentikan Mesin

    Untuk menghentikan mesin, alihkan kaki anda dari pedal pemecut, kemudian tekan pedal brek.

    Mematikan Enjin

    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata.

    2. Gunakan brek tangan.

    3. Putar suis kunci ke kedudukan DIMATIKAN dan keluarkan kunci.

    Menggunakan Kunci Pembezaan

    Amaran

    Menjongket atau mengguling mesin atas bukit akan menyebabkan kecederaan serius.

    • Tarikan tambahan tersedia dengan kunci pembezaan boleh mencukupi untuk membawa anda ke dalam keadaan berbahaya, seperti mendaki cerun yang terlalu curam untuk belok balik. Berhati-hati apabila dengan kunci pembezaan dihidupkan, terutamanya pada cerun lebih curam.

    • Jika kunci pembezaan dihidupkan apabila membuat belokan tajam pada kelajuan yang lebih tinggi dan roda belakang di dalam mengangkat tanah, mungkin terdapat kehilangan kawalan, yang boleh menyebabkan mesin meluncur. Gunakan kunci pembezaan hanya pada kelajuan yang lebih perlahan.

    Awas

    Membelok dengan kunci pembezaan dihidupkan boleh mengakibatkan kehilangan kawalan mesin. Jangan kendalikan mesin dengan kunci pembezaan dihidupkan apabila membuat belokan tajam atau pada kelajuan tinggi. .

    Kunci pembezaan meningkatkan tarikan mesin dengan mengunci roda belakang supaya roda tidak berpusing. Ini dapat membantu apabila anda mempunyai muatan berat untuk diangkut pada kawasan rumput basah atau licin, naik bukit atau atas permukaan berpasir. Walau bagaimanapun, penting untuk diingatkan bahawa tarikan tambahan ini hanya untuk penggunaan terhad sementara sahaja. Penggunaannya tidak menggantikan pengendalian yang selamat.

    Kunci pembezaan menyebabkan roda belakang berpusing pada kelajuan yang sama. Apabila menggunakan kunci pembezaan, keupayaan anda untuk membuat belokan tajam agak terhad dan boleh mecalar rumput. Gunakan kunci pembezaan hanya apabila perlu, pada kelajuan lebih perlahan dan hanya pada gear pertama atau kedua.

    Menggunakan Kawalan Hidraulik

    Kawalan hidraulik membekalkan kuasa hidraulik dari pam mesin apabila enjin berjalan. Anda boleh menggunakan kuasa melalui pengganding pantas di bahagian belakang mesin.

    Amaran

    Bendalir hidraulik yang terkeluar di bawah tekanan boleh mempunyai daya yang mencukupi untuk menembusi kulit dan boleh menyebabkan kecederaan serius.

    Berhati-hati apabila menyambungkan atau memutuskan pengganding pantas hidraulik. Matikan enjin, gunakan brek tangan, menurunkan alat tambahan dan letakkan injap hidraulik jauh di kedudukan penahan apung untuk melegakan tekanan hidraulik sebelum menyambungkan atau memutus sambungan pengganding cepat.

    Important: Jika mesin berbilang menggunakan alat tambahan sama, pencemaran saling bendalir transmisi mungkin berlaku. Tukar bendalir transmisi lebih kerap.

    Menggunakan Tuil Lif Katil Hidraulik untuk Mengawal Alat Tambahan Hidraulik

    • Kedudukan DIMATIKAN

      Ini adalah kedudukan biasa bagi injap kawalan apabila ia tidak digunakan. Dalam kedudukan ini, port kerja injap kawalan disekat dan apa-apa muatan ditahan oleh injap sehala dalam kedua-dua arah.

    • Kedudukan NAIKKAN Kedudukan (Pengganding Pantas A)

      Kedudukan ini menaikkan katil dan alat tambahan tunda belakang atau menggunakan tekanan untuk pengganding pantas A. Kedudukan ini juga membolehkan bendalir hidraulik untuk kembali dari pengganding B cepat untuk mengalir balik ke injap dan kemudian keluar ke takungan. Ini adalah kedudukan yang seketika dan apabila anda melepaskan tuil, ia pegas kembali ke tengah, kedudukan DIMATIKAN .

      g009822
    • Kedudukan TURUNKAN (Pengganding Pantas B)

      Kedudukan ini menurunkan katil, alat tambahan tunda belakang atau menggunakan tekanan untuk pengganding cepat B. Ini juga membolehkan bendalir hidraulik untuk kembali dari pengganding cepat A mengalir balik ke dalam injap dan kemudian keluar ke takungan. Ini adalah kedudukan yang seketika dan apabila anda melepaskan tuil, ia pegas kembali ke tengah, kedudukan DIMATIKAN . Pegang seketika dan kemudian lepaskan tuil kawalan dalam kedudukan ini menyediakan aliran bendalir hidraulik kepada pengganding B cepat, yang memberikan kuasa ke bawah pada penyangkut belakang. Apabila anda melepaskannya, ia menahan tekanan bawah pada penyangkut.

      Important: Jika anda menggunakannya dengan silinder hidraulik, memegang tuil kawalan di kedudukan yang lebih rendah menyebabkan aliran bendalir hidraulik dapat menyambungkan injap pelega, yang boleh merosakkan sistem hidraulik.

    • Kedudukan DIHIDUPKAN

      Kedudukan ini adalah serupa dengan RENDAHKAN (KEDUDUKAN PENGGANDING B PANTAS). Ia juga menghalakan bendalir hidraulik kepada pengganding B pantas, kecuali bahawa tuil dipegang dalam kedudukan ini oleh tuil penahan di panel kawalan. Ini membolehkan bendalir hidraulik mengalir berterusan ke peralatan yang menggunakan motor hidraulik.

      Gunakan kedudukan ini hanya pada alat tambahan dengan motor hidraulik dipasang.

      Important: Jika anda menggunakannya dengan silinder hidraulik atau tiada alat tambahan, kedudukan DIHIDUPKAN menyebabkan aliran bendalir hidraulik untuk pergi ke atas injap pelega, yang boleh merosakkan sistem hidraulik. Gunakan kedudukan ini hanya seketika atau dengan motor dipasang.

      Important: Periksa paras bendalir hidraulik selepas memasang alat tambahan. Periksa pengendalian alat tambahan dengan mengitarkan alat tambahan beberapa kali untuk membuangkan udara dari sistem, kemudian periksa paras bendalir hidraulik sekali lagi. Silinder alat tambahan sedikit menjejaskan paras bendalir dalam transgandar. Mengendalikan mesin dengan paras bendalir rendah boleh merosakkan pam, hidraulik jauh, stereng kuasa dan transgandar mesin.

    Menyambung Pengganding Pantas

    Important: Bersihkan kotoran dari pengganding pantas sebelum menyambungkannya. Pengganding kotor boleh memasukkan pencemaran ke dalam sistem hidraulik.

    1. Tarik balik cincin selak pada pengganding.

    2. Masukkan puting hos ke dalam pengganding sehingga ia masuk ke dalam kedudukan.

    Note: Apabila memasang peralatan jauh kepada pengganding pantas, tentukan sisi mana yang memerlukan tekanan, kemudian pasangkan hos itu ke pengganding pantas B, yang mempunyai tekanan apabila anda menolak tuil kawalan ke hadapan atau dikunci di kedudukan DIHIDUPKAN .

    Memutus Sambung Pengganding Pantas

    Note: Dengan kedua-dua mesin dan alat tambahan dimatikan, gerakkan tuil lif ulang alik untuk membuangkan tekanan sistem dan memudahkan memutus sambungan pengganding cepat.

    1. Tarik balik cincin selak pada pengganding.

    2. Tarik hos dengan teguh dari pengganding.

      Important: Bersih dan pasangkan palam habuk dan penutup habuk kepada pengganding pantas apabila tidak digunakan.

    Mengesan Kerosakan Kawalan Hidraulik

    • Kesukaran menyambungkan atau memutus sambungan pengganding pantas.

      Tekanan tidak dilegakan (pengganding pantas berada di bawah tekanan).

    • Stereng kuasa membelok dengan kesukaran yang besar atau ia tidak membelok langsung.

      • Paras bendalir hidraulik adalah rendah.

      • Suhu bendalir hidraulik terlalu panas.

      • Pam tidak dikendalikan.

    • Terdapat kebocoran hidraulik.

      • Kelengkapan longgar.

      • Kelengkapan tidak ada gelang O.

    • Alat tambahan tidak berfungsi.

      • Pengganding pantas tidak digunakan sepenuhnya.

      • Pengganding pantas saling tukar.

    • Terdapat bunyi berkiut.

      • Keluarkan injap kiri di kedudukan DIHIDUPKAN , menyebabkan bendalir hidraulik mengalir atas injap pelega.

      • Tali itu longgar.

    • Enjin tidak dihidupkan.

      Tuil hidraulik terkunci di kedudukan MAJU .

    Selepas Pengendalian

    Keselamatan Selepas Pengendalian

    Keselamatan Am

    • Sebelum anda tinggalkan kedudukan pengendalian, lakukan yang berikut:

      • Parkir mesin pada permukaan yang rata.

      • Anjakkan transmisi kepada kedudukan NEUTRAL .

      • Gunakan brek tangan.

      • Turunkan katil kargo.

      • Matikan mesin dan keluarkan kunci (jika dilengkapi).

      • Tunggu untuk semua pergerakan berhenti

    • Biarkan mesin sejuk sebelum melaras, menservis, membersih atau menyimpannya.

    • Jangan simpan mesin di mana terdapat api terbuka, percikan api atau lampu panduan, seperti pada pemanas air atau perkakas lain.

    • Simpan semua bahagian mesin dalam keadaan kerja yang baik dan semua perkakasan diperketatkan.

    • Selenggarakan dan bersihkan tali pinggang keledar apabila diperlukan.

    • Gantikan semua pelekat yang haus, rosak atau hilang.

    Mengangkut Mesin

    • Berhati-hati apabila memuatkan atau memunggah mesin ke dalam treler atau trak.

    • Gunakan tanjakan lebar penuh untuk memuatkan mesin ke dalam treler atau trak.

    • Ikatlah mesin dengan selamat.

    Rujuk kepada Rajah 19 dan Rajah 20 untuk lokasi pengikat pada mesin.

    Note: Muatkan mesin atas treler dengan bahagian depan mesin menghadap ke hadapan. Jika itu tidak boleh, ikatkan hud mesin ke bingkai dengan tali atau tanggalkan hud dan angkutkan dan pasangkan secara berasingan; jika tidak, hud mungkin boleh melayang ditiup angin semasa pengangkutan.

    g009820
    g009821

    Menunda Mesin

    Sekiranya berlaku kecemasan, anda boleh menunda mesin untuk jarak yang dekat; walau bagaimanapun, ini bukan prosedur operasi standard.

    Amaran

    Menunda pada kelajuan yang berlebihan boleh menyebabkan kehilangan kawalan stereng, mengakibatkan kecederaan diri.

    Jangan menunda mesin pada kelajuan lebih cepat daripada 8ksj (5bsj).

    Note: Stereng kuasa tidak berfungsi, menjadikannya sukar untuk mengawal.

    Menunda mesin itu adalah pekerjaan 2 orang. Jika anda perlu menggerakkan mesin jarak agak jauh, angkutnya atas trak atau treler.

    1. Pasang tali tunda ke lidah di hadapan kerangka mesin (Rajah 19).

    2. Gerakkan transmisi ke kedudukan NEUTRAL dan lepaskan brek tangan.

    Menunda Treler

    Mesin ini boleh menarik treler dan alat tambahan yang lebih berat daripada mesin itu sendiri. Beberapa jenis bar tunda boleh didapati untuk mesin, bergantung kepada penggunaan anda. Hubungi Peniaga Perkhidmatan yang Dibenarkan anda untuk butiran.

    Apabila dilengkapkan dengan bar tunda yang dipasang pada tiang gandar belakang, mesin anda boleh menunda treler atau alat tambahan dengan berat treler kasar maksimum (GTW) sehingga 1587kg (3,500lb).

    Sentiasa muatkan treler dengan 60% berat kargo di hadapan treler. Ini menempatkan kira-kira 10% (maksimum 272 kg (600lb)) daripada berat treler kasar (GTW) pada bar tunda mesin.

    Apabila mengangkut kargo atau menunda treler (alat tambahan), jangan lebih muat mesin atau treler. Lebih muatan boleh menyebabkan prestasi atau kerosakan yang buruk pada brek, gandar, enjin, transgandar, stereng, penggantungan, struktur badan atau tayar.

    Important: Untuk mengurangkan potensi kerosakan rangkaian pemacu, gunakan julat yang rendah.

    Apabila menunda alat tambahan roda lima, seperti alat pengudaraan, sentiasa memasang bar roda (disertakan dengan kit roda kelima) untuk mengelakkan roda depan dari terangkat dari tanah jika pergerakan alat tambahan yang ditunda tiba-tiba terjejas.

    Penyelenggaraan

    Keselamatan Penyelenggaraan

    • Jangan benarkan kakitangan yang tidak terlatih untuk menservis mesin.

    • Sebelum anda tinggalkan kedudukan pengendalian, lakukan yang berikut:

      • Parkir mesin pada permukaan yang rata.

      • Anjakkan transmisi kepada kedudukan NEUTRAL .

      • Gunakan brek tangan.

      • Turunkan katil kargo.

      • Matikan mesin dan keluarkan kunci (jika dilengkapi).

      • Tunggu untuk semua pergerakan berhenti

    • Biarkan mesin sejuk sebelum melaras, menservis, membersih atau menyimpannya.

    • Sokong mesin dengan bicu jack apabila anda bekerja di bawah mesin.

    • Jangan bekerja di bawah katil yang dinaikkan tanpa sokongan keselamatan katil disediakan.

    • Pastikan semua penyambung garis hidraulik ketat dan semua hos hidraulik dan garis berada dalam keadaan baik sebelum menggunakan tekanan kepada sistem.

    • Sebelum melepaskan atau melaksanakan apa-apa kerja pada sistem hidraulik, melepaskan semua tekanan dalam sistem dengan mematikan motor, mengitarkan injap buang dari menaikkan ke bawah dan/atau menurunkan katil kargo dan alat tambahan. Letakkan tuil hidraulik jauh di kedudukan terapung. Jika katil mesti berada dalam kedudukan yang dibangkitkan, pasangnya dengan sokongan keselamatan.

    • Berhati-hati menlepaskan tekanan dari komponen dengan tenaga tersimpan.

    • Jangan mengecas bateri semasa menservis mesin.

    • Untuk memastikan keseluruhan mesin berada dalam keadaan baik, pastikan semua perkakasan diketatkan dengan betul.

    • Untuk mengurangkan kemungkinan berlakunya bahaya kebakaran, pastikan kawasan mesin bebas daripada gris, rumput, daun dan pengumpulan kotoran yang berlebihan.

    • Jika boleh, jangan laksanakan penyelenggaraan semasa mesin sedang berjalan. Jauhkan dari bahagian bergerak.

    • Jika anda mesti menjalankan mesin untuk melaksanakan pelarasan penyelenggaraan, jauhkan tangan, kaki, pakaian dan mana-mana bahagian badan anda daripada mana-mana bahagian yang bergerak. Jauhkan orang yang berada di tempat penggunaan mesin dari mesin.

    • Bersihkan tumpahan minyak dan bahan api.

    • Periksa pengendalian brek tangan seperti yang disyorkan dalam jadual penyelenggaraan dan laraskan dan servis seperti yang diperlukan.

    • Simpan semua bahagian mesin dalam keadaan kerja yang baik dan semua perkakasan diketatkan sebetulnya. Gantikan semua pelekat yang haus atau rosak.

    • Jangan sekali-kali mengganggu fungsi yang dimaksudkan untuk peranti keselamatan atau mengurangkan perlindungan yang disediakan oleh peranti keselamatan.

    • Jangan lebih laju enjin dengan menukar tetapan penguasa. Untuk memastikan keselamatan dan ketepatan, minta Peniaga Perkhidmatan yang Dibenarkan memeriksa kelajuan enjin maksimum dengan takometer.

    • Jika pembaikan utama diperlukan atau bantuan diperlukan, hubungi Peniaga Perkhidmatan yang Dibenarkan.

    • Mengubah mesin ini dalam apa-apa cara boleh menjejaskan pengendalian mesin, prestasi, ketahanan atau penggunaannya boleh mengakibatkan kecederaan atau kematian. Penggunaan sedemikian boleh membatalkan waranti produk The Toro® Company.

    Jadual Penyelenggaraan yang Disyorkan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 2 jam pertama
  • Tork nat cuping roda depan dan belakang.
  • Selepas 10 jam pertama
  • Periksa pelarasan kabel anjakan.
  • Tork nat cuping roda depan dan belakang.
  • Periksa pelarasan brek tangan.
  • Periksa keadaan dan ketegangan tali sawat pengulang-alik.
  • Gantikan penuras hidraulik.
  • Selepas 50 jam pertama
  • Tukar minyak dan penapis enjin.
  • Laraskan pelegaan injap enjin.
  • Selepas 100 jam pertama
  • Laksanakan garis panduan untuk pengendalian permulaan mesin baru.
  • Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa tali pinggang keledar untuk haus, terpotong dan kerosakan lain. Gantikan tali pinggang keledar jika mana-mana komponen tidak dikendalikan dengan betul.
  • Periksa tekanan tayar.
  • Periksa pengendalian sistem saling kunci keselamatan.
  • Periksa paras minyak enjin.
  • Salirkan air atau bahan pencemar lain dari pemisah air.
  • Periksa paras bahan pendingin enjin.
  • Keluarkan serpihan dari kawasan enjin dan radiator.(Bersihkan lebih kerap dalam keadaan kotor.)
  • Periksa paras bendalir brek.Periksa paras brek bendalir sebelum anda mula hidupkan enjin.
  • Periksa paras transgandar/hidraulik. (Periksa paras bendalir sebelum enjin mula dihidupkan dan setiap 8 jam atau setiap hari, selepas itu.)
  • Periksa paras bendalir hidraulik tinggi (model TC sahaja). (Periksa paras bendalir hidraulik sebelum enjin mula dihidupkan dan setiap hari selepas itu)
  • Setiap 25 jam
  • Tanggalkan penutup pembersih udara dan bersihkan serpihan.
  • Setiap 50 jam
  • Periksa paras bendalir bateri(setiap 30 hari sekiranya disimpan).
  • Periksa sambungan kabel bateri.
  • Setiap 100 jam
  • Griskan Galas dan sesendal(Lincirkan lebih kerap dalam penggunaan tugas berat).
  • Tukar penapis pembersih udara(lebih kerap dalam keadaan berhabuk atau kotor).
  • Periksa paras minyak pembezaan hadapan (model pacuan 4-roda sahaja).
  • Periksa keadaan tayar.
  • Setiap 200 jam
  • Tukar minyak dan penapis enjin.
  • Periksa but halaju malar untuk retak, lubang atau pengapit longgar(Model pacuan 4-roda sahaja).
  • Periksa pelarasan kabel anjakan.
  • Periksa pelarasan kabel rendah yang tinggi.
  • Melaraskan kabel kunci pembezaan.
  • Tork nat cuping roda depan dan belakang.
  • Periksa pelarasan brek tangan.
  • Periksa pelarasan pedal brek.
  • Periksa keadaan dan ketegangan tali sawat pengulang-alik.
  • Periksa pelarasan pedal klac.
  • Periksa servis dan brek tangan.
  • Setiap 400 jam
  • Gantikan penapis bahan api.
  • Periksa talian dan sambungan bahan api.
  • Periksa penjajaran roda depan.
  • Periksa secara visual brek untuk kasut brek haus.
  • Setiap 600 jam
  • Laraskan pelegaan injap enjin.
  • Setiap 800 jam
  • Tukar minyak pembezaan hadapan(Model pacuan 4-roda sahaja).
  • Tukar bendalir hidraulik dan bersihkan penapis.
  • Gantikan penuras hidraulik.
  • Jika anda tidak menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan atau pernah mengisi takungan dengan bendalir alternatif, gantikan bendalir dan penapis hidraulik tinggi.
  • Setiap 1,000 jam
  • Pam/gantikan bendalir sistem bahan pendingin.
  • Tukar bendalir brek.
  • Jika anda menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan, gantikan penapis hidraulik aliran tinggi.
  • Setiap 2,000 jam
  • Jika anda menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan, tukar bendalir hidraulik aliran tinggi.
  • Note: Muat turun salinan skema elektrik dengan melawati www.Toro.com dan cari mesin anda dari pautan Manual di halaman web.

    Important: Rujuk kepada manual pemilik mesin anda untuk prosedur penyelenggaraan tambahan.

    Awas

    Hanya kakitangan yang berkelayakan dan yang dibenarkan harus menyelenggara, membaiki, melaraskan atau memeriksa mesin.

    • Elakkan bahaya kebakaran dan sediakan peralatan perlindungan kebakaran yang ada di kawasan kerja. Jangan gunakan api terbuka untuk memeriksa paras bendalir atau kebocoran bahan api, elektrolit bateri atau bahan pendingin.

    • Jangan gunakan panci bahan api atau bendalir pencuci mudah terbakar untuk mencuci bahagian.

    Amaran

    Kegagalan untuk menyelenggara mesin dengan betul boleh mengakibatkan kegagalan sistem komputer yang menyebabkan kerosakan kepada anda atau orang yang berada di tempat penggunaan mesin.

    Pastikan mesin diselenggara dengan baik dan boleh digunakan dengan baik seperti yang ditunjukkan dalam arahan ini.

    Awas

    Jika anda tinggalkan kunci dalam suis, seseorang boleh menghidupkan enjin dengan tidak sengaja dan mencederakan anda dengan serius atau orang lain yang berada di tempat penggunaan mesin.

    Matikan enjin dan keluarkan kunci dari suis sebelum anda melaksanakan sebarang penyelenggaraan.

    Menyelenggara Mesin di bawah Keadaan Pengendalian Khas

    Important: Jika mesin itu tertakluk kepada mana-mana syarat yang disenaraikan di bawah, laksanakan penyelenggaraan dua kali seperti selalu:

    • Pengendalian padang pasir

    • Pengendalian iklim sejuk—bawah 10°C (50°F)

    • Penundaan Treler

    • Pengendalian yang kerap dalam keadaan berhabuk

    • Kerja pembinaan

    • Selepas pengendalian lanjutan dalam lumpur, pasir, air atau keadaan kotor yang serupa, lakukan perkara berikut:

      • Pastikan brek anda diperiksa dan dibersihkan secepat mungkin. Ini menghalang mana-mana bahan yang melelas daripada menyebabkan kehausan yang berlebihan.

      • Basuh mesin menggunakan air sahaja atau dengan detergen yang tidak begitu kuat.

        Important: Jangan gunakan air payau atau tebus guna untuk membersihkan mesin.

    Prosedur Pra Penyelenggaraan

    Banyak subjek yang dirangkumi dalam bahagian penyelenggaraan ini memerlukan menaikkan dan menurunkan katil. Untuk mengelakkan kecederaan serius atau kematian, ambil langkah berjaga-jaga berikut.

    Menyediakan Mesin untuk Penyelenggaraan

    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata.

    2. Gunakan brek tangan.

    3. Kosongkan dan naikkan katil kargo; rujuk kepada Menaikkan Katil Kargo.

    4. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    5. Benarkan mesin sejuk sebelum melaksanakan penyelenggaraan.

    Menggunakan Sokingan Katil

    Important: Sentiasa pasang atau keluarkan sokongan katil dari luar katil.

    1. Naikkan katil sehingga lif silinder dipanjangkan.

    2. Keluarkan sokongan katil dari pendakap simpanan pada belakang panel ROPS (Rajah 21).

      g026142
    3. Tolak sokongan katil ke dalam rod silinder dan pastikan tab hujung sokongan diletakkan pada hujung tong pipa silinder dan hujung rod silinder(Rajah 22).

      g009164
    4. Keluarkan sokongan katil dari silinder dan masukkannya ke dalam pendakap di belakang panel ROPS.

      Important: Jangan cuba untuk turunkan katil dengan sokongan keselamatan atas silinder.

    Mengeluarkan Katil Sepenuhnya

    1. Hidupkan enjin, menggunakan tuil lif hidraulik dan turunkan katil sehingga silinder menjadi longgar dalam slot.

    2. Lepas tuil lif dan matikan enjin.

    3. Keluarkan cemat pemati dari hujung luar rod silinder cemat pangsi (Rajah 23).

      g002368
    4. Keluarkan cemat pangsi yang memasang hujung rod silinder ke plat pelekap katil dengan menolak cemat ke bahagian dalam (Rajah 23).

    5. Keluarkan cemat pemati dan cemat pangsi yang memasang pendakap pivot ke saluran bingkai (Rajah 23).

    6. Angkat katil dari mesin.

      Awas

      Berat katil sepenuhnya kira-kira148kg (325lb), jadi jangan cuba memasang atau mengeluarkannya sendiri.

      Gunakan pesawat angkat atas atau dapatkan bantuan 2 atau 3 orang lain.

    7. Simpan silinder dalam klip simpanan.

    8. Gunakan tuil mengunci lif hidraulik pada mesin untuk mengelakkan pemanjangan lif silinder tidak sengaja.

    Memasang Katil Sepenuhnya

    Note: Jika anda memasang sisi katil pada datar katil rata, adalah lebih mudah memasangnya sebelum memasang katil pada atas mesin.

    Pastikan plat pivot belakang diselak ke bingkai/saluran katil agar sudut hujung yang lebih rendah ke belakang (Rajah 24).

    g002369

    Awas

    Berat katil sepenuhnya kira-kira148kg (325lb), jadi jangan cuba memasang atau mengeluarkannya sendiri.

    Gunakan pesawat angkat atas atau dapatkan bantuan 2 atau 3 orang lain.

    Pastikan pendakat peruang dan wear block (Rajah 25) dipasang dengan kepala bolt pembawa diletakkan di dalam mesin.

    g002370
    1. Pastikan lif silinder ditarik balik sepenuhnya.

    2. Berhati-hati tetapkan katil ke dalam bingkai mesin, menjajarkan lubang pivot belakang katil dengan lubang di saluran bingkai belakang dan pasangkan 2 cemat pangsi dan cemat pemati (Rajah 25).

    3. Dengan katil yang diturunkan, pastikan setiap hujung batang silinder ke slot yang sesuai dalam plat pelekap katil dengan cemat pangsi dan cemat pemati.

    4. Masukkan cemat pangsi dari luar katil dengan cemat pemati diorientasikan ke arah luar (Rajah 25).

      Note: Slot belakang adalah untuk pemasangan katil sepenuhnya; slot depan adalah untuk pemasangan katil ⅔-penuh.

      Note: Anda mungkin perlu menghidupkan enjin untuk memanjangkan atau menarik balik silinder untuk penjajaran dengan lubang.

      Note: Anda boleh palam slot yang tidak digunakan dengan bolt dan nat untuk mengelakkan kesilapan pemasangan.

    5. Hidupkan enjin dan gunakan tuil lif hidraulik untuk menaikkan katil.

    6. Lepas tuil lif dan matikan enjin.

    7. Pasang sokongan keselamatan katil untuk menghalang katil menurun dengan tidak sengaja; rujuk kepada Menggunakan Sokingan Katil.

    8. Pasang cemat pemati ke hujung bahagian dalam cemat pangsi.

      Note: Jika pelepas pintu belakang dipasang pada atas katil, pastikan rod pautan lempar depan diletakkan di bahagian dalam cemat pangsi kiri sebelum anda memasang cemat pemati.

    Menaikkan Mesin

    Bahaya

    Mesin pada bicu mungkin tidak stabil dan tergelincir dari bicu, mencederakan sesiapa di bawahnya.

    • Jangan hidupkan mesin semasa mesin berada di atas bicu, kerana getaran enjin atau pergerakan roda boleh menyebabkan mesin tergelincir daripada bicu.

    • Sentiasa keluarkan kunci dari suis kunci sebelum turun mesin.

    • Sekat tayar apabila mesin berada atas bicu.

    Apabila menaikkan bicu di depan mesin, sentiasa letakkan blok kayu (atau bahan serupa) di antara bicu dan bingkai mesin.

    Titik bicu hadapan mesin terletak di bawah sokongan bingkai depan. tengah, (Rajah 26).

    g009823

    Titik bicu di bahagian belakang mesin terletak di bawah gandar (Rajah 27).

    g009824

    Mengeluarkan dan Memasang Hud

    Mengeluarkan Hud

    1. Semasa menggenggam hud di bukaan lampu besar, angkat hud untuk melepaskan tab pelekap yang lebih rendah dari slot bingkai (Rajah 28).

      g010314
    2. Pivot bahagian bawah hud ke atas sehingga anda boleh tarik tab pelekap atas dari slot bingkai (Rajah 28).

    3. Pivot bahagian atas hud ke hadapan dan cabut palam penyambung wayar dari lampu besar(Rajah 28).

    4. Keluarkan hud.

    Memasang Hud

    1. Sambungkan lampu.

    2. Masukkan tab pelekap atas ke dalam slot bingkai (Rajah 28).

    3. Masukkan tab pelekap yang lebih rendah ke dalam slot bingkai (Rajah 28).

    4. Pastikan hud digunakan sepenuhnya di alur atas, sisi dan bawah.

    Pelinciran

    Menggris Galas dan Sesendal

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 100 jam
  • Griskan Galas dan sesendal(Lincirkan lebih kerap dalam penggunaan tugas berat).
  • Jenis Gris: Gris litium No. 2

    1. Gunakan kain untuk membersihkan kelengkapan gris supaya bahan asing tidak boleh dipaksa ke dalam galas atau sesendal.

    2. Dengan pistol gris, gunakan gris ke dalam kelengkapan gris pada mesin.

    3. Lap apa-apa minyak yang berlebihan dari mesin.

    Important: Apabila menggris drive shaft universal shaft bearing crosses, pam gris sehingga keluar dari semua 4 cawan pada setiap silang.

    Lokasi dan kuantiti kelengkapan gris yang sesuai adalah seperti berikut:

    • SendiSambungan bebola (4); rujuk kepada Rajah 29

    • Batang pengikat (2); rujuk kepada Rajah 29

    • Pelekap pivot (2); rujuk kepada Rajah 29

    • Silinder stereng (2); rujuk kepada Rajah 29

      g010360
    • Menara pegas (2); rujuk kepada Rajah 30

      g010571
    • Klac (1); rujuk kepada Rajah 31

    • Pemecut (1); rujuk kepada Rajah 31

    • Brek (1); rujuk kepada Rajah 31

      g002394
    • Sambungan U (18); rujuk kepada Rajah 32

    • Aci pacuan 4-roda (3); rujuk kepada Rajah 32

      g010359

    Penyelenggaraan Enjin

    Keselamatan Enjin

    • Matikan enjin, keluarkan kunci dan tunggu untuk semua bahagian yang bergerak berhenti sebelum memeriksa minyak atau menambah minyak ke dalam kotak engkol.

    • Jauhkan tangan, kaki, muka, pakaian dan bahagian badan yang lain dari peredam bunyi dan permukaan panas yang lain.

    Menservis Pembersih Udara

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 25 jam
  • Tanggalkan penutup pembersih udara dan bersihkan serpihan.
  • Setiap 100 jam
  • Tukar penapis pembersih udara(lebih kerap dalam keadaan berhabuk atau kotor).
  • Periksa pembersih udara dan hos secara berkala untuk mengekalkan perlindungan enjin maksimum dan memastikan hayat perkhidmatan maksimum. Periksa badan pembersih udara untuk kerosakan yang boleh menyebabkan kebocoran udara. Gantikan badan pembersih udara yang rosak.

    1. Lepaskan selak pada pembersih udara dan tarik penutup udara bersih dari badan pembersih udara (Rajah 33).

      g002401
    2. Picit sisi penutup habuk untuk membukanya dan mengetuk habuk keluar.

    3. Perlahan tolak penapis keluar dari badan pembersih udara (Rajah 33).

      Note: Elakkan mengetuk penapis ke sisi badan.

      Note: Jangan cuba membersihkan peapis.

    4. Periksa penapis baru untuk kerosakan dengan melihat ke dalam penapis dan menyuluh dengan lampu terang pada luar penapis.

      Note: Lubang dalam penapis dilihat sebagai tempat terang. Periksa elemen untuk kehausan, sapuan minyak atau kerosakan pada pengedap getah. Jika penapis rosak, jangan gunakannya.

      Note: Untuk mengelakkan kerosakan enjin, sentiasa mengendalikan enjin dengan penapis udara dan penutup dipasang.

    5. Tolak penapis dengan berhati-hati ke atas badan tiub (Rajah 33).

      Note: Pastikan ia masuk sepenuhnya dengan menolak pada pinggir luar penapis semasa memasangnya.

    6. Pasang penutup pembersih udara dengan sisi menghadap ke atas dan pasangkan selak (Rajah 33).

    Menservis Minyak Enjin

    Note: Tukar minyak lebih kerap apabila keadaan pengendalian sangat berhabuk atau berpasir.

    Note: Buang minyak enjin dan penapis minyak terpakai di pusat kitar semula yang diperakui.

    Spesifikasi Minyak Enjin

    Jenis Minyak: Minyak enjin detergen (API SJ atau lebih tinggi)

    Kapasiti Aci Engkol: 3.2L (3.4 qt AS) apabila penapis ditukar

    Kelikatan: Lihat jadual di bawah.

    g016095

    Memeriksa Paras Minyak Enjin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras minyak enjin.
  • Note: Masa terbaik untuk memeriksa minyak enjin adalah apabila enjin sejuk sebelum ia dihidupkan untuk hari itu. Jika ia sudah berjalan, biarkan minyak menyalir kembali ke takungan untuk sekurang-kurangnya 10 minit sebelum memeriksa. Jika paras minyak berada pada atau di bawah tanda Tambah pada batang pencelup, tambah minyak untuk menjadikan paras minyak ke tanda Penuh. Jangan terlebih isi enjin dengan minyak. Jika paras minyak antara tanda Penuh dan Tambah, tiada minyak tambahan diperlukan.

    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata.

    2. Gunakan brek tangan.

    3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    4. Keluarkan batang celup dan lap dengan kain bersih (Rajah 35).

      g028637
    5. Masukkan batang celup ke dalam tiub dan pastikan masuk sepenuhnya (Rajah 35).

    6. Keluarkan batang celup dan periksa paras minyak (Rajah 35).

    7. Jika paras minyak rendah, keluarkan penutup pengisi (Rajah 35) dan tambah minyak yang cukup untuk menaikkan tahap kepada tanda penuh pada batang celup.

      Note: Apabila menambah minyak, keluarkan batang celup untuk membenarkan pembuangan yang betul. Tuangkan minyak perlahan-lahan dan periksa paras selalu semasa proses ini. Jangan terlebih isi enjin dengan minyak.

      Important: Apabila menambah minyak enjin atau mengisi minyak, mesti ada kelegaan antara peranti isi minyak dan lubang isi minyak dalam penutup injap seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 36. Kelegaan ini adalah perlu untuk membiarkan pengeluaran apabila mengisi, yang menghalang minyak dari terlebih masuk penafas.

      g002373
    8. Pasang batang celup dengan kemas di tempatnya (Rajah 35).

    Menukar Minyak dan Penapis Enjin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 50 jam pertama
  • Tukar minyak dan penapis enjin.
  • Setiap 200 jam
  • Tukar minyak dan penapis enjin.
    1. Naikkan katil dan letakkan sokongan keselamatan pada silinder angkat dipanjangkan untuk menahan katil.

    2. Keluarkan palam salir dan biarkan minyak mengalir ke palam salir (Rajah 37).

      g021292
    3. Apabila minyak berhenti, pasangkan palam salir.

    4. Keluarkan penapis minyak (Rajah 37).

    5. Sapukan cat minyak bersih nipis ke pengedap penapis baru sebelum memasang skru.

    6. Pasang skru penapis sehingga gasket menyentuh plat pelekap. Kemudian ketatkan penapis ½ hingga ⅔ pusingan.

      Note: Jangan terlalu ketat.

    7. Tambah minyak yang dinyatakan ke kotak engkol.

    Merespon kepada Periksa Lampu

    Note: Maklumat kod kerosakan enjin boleh diakses oleh kakitangan perkhidmatan produk komersial Toro anda sahaja.

    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata.

    2. Gunakan brek tangan.

    3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    4. Hubungi Peniaga Perkhidmatan anda yang dibenarkan.

    Penyelenggaraan Sistem Bahan Api

    Menservis Penapis Bahan Api/Pemisah Air

    Mengosongkan Penapis Bahan Api/Pemisah Air

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Salirkan air atau bahan pencemar lain dari pemisah air.
    1. Letakkan bekas bersih di bawah penapis bahan api (Rajah 38).

    2. Longgarkan palam salir di bahagian bawah kanister penapis.

      g007367
    3. Ketatkan palam salir di bahagian bawah kanister penapis.

    Menukar Penapis Bahan Api

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Gantikan penapis bahan api.
    1. Salirkan air dari pemisah air; rujuk kepada Mengosongkan Penapis Bahan Api/Pemisah Air.

    2. Bersihkan kawasan di mana pelekap penapis (Rajah 38).

    3. Keluarkan penapis dan bersihkan permukaan pelekap.

    4. Lincirkan gasket pada penapis dengan minyak bersih.

    5. Pasang penapis dengan tangan sehingga permukaan gasket permukaan pelekap, kemudian putarnya ½ pusingan lagi.

    6. Ketatkan palam salir di bahagian bawah kanister penapis.

    Memeriksa Talian Bahan Api dan Sambungan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Periksa talian dan sambungan bahan api.
  • Periksa talian bahan api, kelengkapan dan pengapit untuk tanda-tanda kebocoran, kemerosotan, kerosakan atau sambungan longgar.

    Note: Baiki mana-mana komponen sistem bahan api yang rosak atau bocor sebelum menggunakan mesin.

    Penyelenggaraan Sistem Elektrik

    Keselamatan Sistem Elektrik

    • Putuskan sambungan bateri sebelum membaiki mesin. Tanggalkan terminal negatif dahulu dan positif penghabisan. Sambungkan terminal positif dahulu dan yang negatif penghabisan.

    • Cas bateri di tempat terbuka dengan pengalihan udara yang baik, jauh daripada percikan dan nyala api. Tanggalkan pengecas sebelum menyambungkan atau memutuskan sambungan bateri. Pakai pakaian perlindungan dan gunakan alatan tertebat.

    Menservis Fius

    Fius untuk sistem elektrik terletak di bawah tengah panel pemuka (Rajah 39 dan Rajah 40).

    g010328
    decal115-7813

    Pemulaan Lompatan Mesin

    Amaran

    Pemulaan lompatan boleh jadi berbahaya. Untuk mengelakkan kecederaan diri atau kerosakan pada komponen elektrik di dalam mesin, patuhi amaran berikut:

    • Jangan buat pemulaan lompatan dengan sumber voltan lebih besar daripada 15V DC; ini merosakkan sistem elektrik.

    • Jangan cuba buat pemulaan lompatan bateri yang dinyahcas yang sejuk beku. Ia boleh pecah atau meletup ketika pemulaan lompatan.

    • Patuhi semua amaran bateri semasa pemulaan lompatan mesin anda.

    • Pastikan mesin anda tidak menyentuh mesin pemulaan lompatan.

    • Menyambung kabel ke pos yang salah boleh mengakibatkan kecederaan diri dan/atau kerosakan pada sistem elektrik.

    1. Picit penutup bateri untuk melepaskan tab dari pangkalan bateri dan keluarkan penutup bateri dari pangkalan bateri (Rajah 41).

      g010326
    2. Sambungkan kabel pelompat di antara terminal positif dari 2 bateri (Rajah 42).

      Note: Terminal positif boleh dikenal pasti dengan tanda + di atas penutup bateri.

    3. Sambungkan 1 hujung kabel pelompat lain ke terminal negatif bateri di mesin lain.

      Note: Terminal negatif mempunyai "NEG" pada penutup bateri.

      Note: Jangan sambungkan hujung kabel pelompat yang lain ke pos negatif bateri nyahcas. Sambungkan kabel pelompat ke enjin atau bingkai. Jangan sambungkan kabel pelompat ke sistem bahan api.

      g010325
    4. Hidupkan enjin dalam mesin yang memberikan pemulaan lompatan.

      Note: Biarkan ia berjalan selama beberapa minit, kemudian hidupkan enjin anda.

    5. Keluarkan kabel pelompat negatif terlebih dahulu dari enjin anda, kemudian bateri di mesin lain.

    6. Pasang penutup bateri ke pangkalan bateri.

    Menservis Bateri

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 50 jam
  • Periksa paras bendalir bateri(setiap 30 hari sekiranya disimpan).
  • Periksa sambungan kabel bateri.
  • Bahaya

    Elektrolit bateri mengandungi asid sulfurik, yang membawa maut jika dimakan dan menyebabkan melecur yang teruk.

    • Jangan minum elektrolit atau biarkan ia menyentuh kulit, mata atau pakaian anda. Pakai cermin mata keselamatan untuk mengadang mata anda dan sarung tangan getah anda untuk melindungi tangan anda.

    • Isikan bateri di mana air bersih sentiasa tersedia untuk menjiruskan kulit.

    • Sentiasa pastikan bateri bersih dan dicas sepenuhnya.

    • Jika terminal bateri dikakis, bersihkannya dengan larutan 4 bahagian air dan 1 bahagian soda penaik.

    • Sapukan salutan nipis gris ke terminal bateri untuk mengelakkan kakisan.

    • Menyelenggara paras elektrolit bateri.

    • Pastikan bahagian atas bateri bersih dengan mencucinya secara berkala dengan berus yang dicelup dalam larutan ammonia atau soda bikarbonat. Siram permukaan atas dengan air selepas pembersihan. Jangan tamggalkan penutup semasa pembersihan.

    • Pastikan kabel bateri sentiasa diketat pada terminal untuk memberikan sentuhan elektrik yang baik.

    • Menyelenggara paras elektrolit sel dengan air suling atau air tanpa mineral. Jangan isi sel di atas bahagian bawah gelang mengisi di dalam setiap sel.

    • Jika anda menyimpan mesin di lokasi di mana suhu sangat tinggi, bateri akan menurun dengan lebih cepat daripada jika mesin disimpan di lokasi di mana suhu sejuk.

    Penyelenggaraan Sistem Pemacu

    Memeriksa Paras Minyak Pembezaan Depan

    Model Pacuan 4-Roda Sahaja
    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 100 jam
  • Periksa paras minyak pembezaan hadapan (model pacuan 4-roda sahaja).
    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata.

    2. Gunakan brek tangan.

    3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    4. Bersihkan kawasan di sekeliling palam pengisi/periksa pada sisi perbezaan (Rajah 43).

      g010510
    5. Keluarkan palam mengisi/periksa dan periksa paras minyak.

      Note: Minyak mestilah di atas sehingga lubang.

    6. Jika minyak rendah, tambah minyak ditentukan.

    7. Pasang palam pengisi/periksa.

    Menukar Minyak Pembezaan Depan

    Model Pacuan 4-Roda Sahaja
    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 800 jam
  • Tukar minyak pembezaan hadapan(Model pacuan 4-roda sahaja).
  • Spesifikasi minyak pembezaan: Mobil 424 hydraulic oil

    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata.

    2. Gunakan brek tangan.

    3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    4. Bersihkan kawasan di sekeliling palam salir di sisi pembezaan (Rajah 43).

    5. Letakkan takung buang di bawah palam salir.

    6. Keluarkan palam salir dan biarkan aliran minyak masuk ke dalam takung buang.

    7. Pasang dan ketatkan palam apabila minyak berhenti mengalir.

    8. Bersihkan kawasan di sekeliling palam pengisi/periksa pada bahagian bawah pembezaan.

    9. Keluarkan palam pengisi/periksa dan tambahkan minyak yang ditentukan sehingga paras minyak sampai ke lubang.

    10. Pasang palam pengisi/periksa.

    Memeriksa But Kelajuan Malar

    Model Pacuan 4-Roda Sahaja
    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 200 jam
  • Periksa but halaju malar untuk retak, lubang atau pengapit longgar(Model pacuan 4-roda sahaja).
  • Periksa but halaju malar untuk retak, lubang atau pengapit longgar. Hubungi Peniaga Perkhidmatan yang Dibenarkan anda untuk pembaikan jika anda mendapati sebarang kerosakan.

    Melaraskan Kabel Anjakan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 10 jam pertama
  • Periksa pelarasan kabel anjakan.
  • Setiap 200 jam
  • Periksa pelarasan kabel anjakan.
    1. Gerakkan tuil anjakan ke kedudukan NEUTRAL .

    2. Keluarkan cemat pangsi yang memasangkan kabel anjakan ke lengan anjakan transgandar (Rajah 44).

      g248309
    3. Keluarkan nat penjepit pangsi dan laraskan setiap pangsi, supaya permainan bebas kabel adalah sama ke hadapan dan ke belakang berbanding dengan lubang dalam lengan anjak transgandar (dengan permainan babas tuil transgandar dalam arah yang sama).

    4. Pasang cemat pangsi dan ketatkan nat penjepit apabila selesai.

    Melaraskan Kabel Tinggi Rendah

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 200 jam
  • Periksa pelarasan kabel rendah yang tinggi.
    1. Keluarkan cemat pangsi yang memasang kabel rendah tinggi ke transgandar (Rajah 44).

    2. Keluarkan nat penjeit pangsi dan laraskan pangsi supaya lubang diselaraskan dengan lubang dalam pendakap transgandar.

    3. Pasang cemat pangsi dan ketatkan nat penjepit apabila selesai.

    Melaraskan Kabel Kunci Pembezaan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 200 jam
  • Melaraskan kabel kunci pembezaan.
    1. Gerakka tuil kunci pembezaan ke kedudukan DIMATIKAN .

    2. Longgarkan nat penjepit yang memasang kabel kunci pembezaan pada pendakap pada transgandar (Rajah 45).

      g002425
    3. Laraskan nat penjepit untuk mendapatkan jurang 0.25 hingga 1.5mm (0.01 hingga 0.06 inci) antara cangkuk pegas dan OD lubang dalam tuil transgandar.

    4. Ketatkan nat penjepit apabila selesai.

    Memeriksa Tayar

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 100 jam
  • Periksa keadaan tayar.
  • Spesifikasi tekanan udara tayar depan: 220kPa (32psi)

    Spesifikasi tekanan udara tayar belakang: 124kPa (18psi)

    Pengendalian tidak sengaja, seperti melanggar susur jalan, boleh merosakkan tayar atau rim dan juga mengganggu penjajaran roda, jadi pemeriksa keadaan tayar selepas kemalangan.

    Important: Periksa tekanan tayar dengan kerap untuk memastikan dipam dengan betul. Jika tayar tidak dipam kepada tekanan yang betul, tayar akan haus secara beransur-ansur dan boleh menyebabkan pacuan 4 roda terikat.

    Rajah 46 adalah contoh tayar yang disebabkan oleh terkurang pam.

    g010294

    Rajah 47 adalah contoh kehausan tayar yang disebabkan oleh terlebih pam.

    g010293

    Memeriksa Penjajaran Roda Depan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Periksa penjajaran roda depan.
    1. Pastikan tayar menghadapi lurus ke hadapan.

    2. Ukur jarak tengah-ke-tengah (pada ketinggian gandar) di bahagian hadapan dan belakang tayar stereng (Rajah 48).

      Note: Pengukuran mestilah berada dalam 0 ± 3mm (0 ± 0.12 inci) di hadapan tayar kemudian di belakang tayar. Putar tayar 90° dan periksa ukuran.

      Important: Periksa ukuran di lokasi konsisten pada tayar. Mesin harus berada di atas permukaan rata dengan tayar yang menghadap lurus ke depan.

      g009169
    3. Laraskan jarak tengah-ke-tengah seperti berikut:

      1. Keluarkan nat penjepit di tengah batang pengikat (Rajah 49).

        g010329
      2. Putar batang pengikat untuk memindahkan bahagian depan tayar ke dalam atau ke luar untuk mencapai tengah ke jarak tengah dari depan ke belakang.

      3. Ketatkan nat penjepit batang pengikat apabila pelarasan adalah betul.

      4. Periksa untuk memastikan bahawa belokan tayar sama ke kanan dan ke kiri.

        Note: Jika tayar tidak belok yang sama, rujuk Manual Perkhidmatan untuk prosedur pelarasan.

    Torkkan Nat Cuping Roda

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 2 jam pertama
  • Tork nat cuping roda depan dan belakang.
  • Selepas 10 jam pertama
  • Tork nat cuping roda depan dan belakang.
  • Setiap 200 jam
  • Tork nat cuping roda depan dan belakang.
  • Spesifikasi tork nat cuping roda: 109 hingga 122N∙m (80 to 90 kaki-lb)

    Tork nat cuping di roda depan dan belakang dalam corak silang seperti ditunjukkan dalam Rajah 50 untuk tork yang ditentukan.

    g034007

    Penyelenggaraan Sistem Penyejukan

    Keselamatan Sistem Pendinginan

    • Menelan bahan pendingin enjin boleh menyebabkan keracunan; jauhkan daripada capaian kanak-kanak dan binatang peliharaan.

    • Melepaskan bahan pendingin yang panas, bertekanan atau menyentuh radiator panas dan bahagian sekeliling boleh menyebabkan melecur yang teruk.

      • Sentiasa biarkan enjin sejuk sekurang-kurangnya 15 minit sebelum mengeluarkan penutup radiator.

      • Gunakan kain apabila membuka penutup radiator dan buka penutup perlahan-lahan untuk membolehkan stim dilepaskan.

    • Jangan kendalikan mesin tanpa penutup di tempatnya.

    • Jauhkan jari, tangan dan pakaian anda daripada kipas berputar dan pacuan tali sawat.

    • Matikan enjin dan keluarkan kunci sebelum melaksanakan penyelenggaraan.

    Memeriksa Paras Bahan Pendingin Enjin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras bahan pendingin enjin.
  • Kapasiti sistem pendinginan: 3.7L (4 US qt)

    Jenis bahan pendingin: Larutann 50/50 air dan antibeku etilena glikol kekal.

    Awas

    Jika enjin telah berjalan, bahan pendingin panas bertekanan boleh terlepas dan menyebabkan melecur.

    • Jangan buka penutup radiator.

    • Biarkan enjin sejuk selama sekurang-kurangnya 15 minit atau sehingga tangki simpanan cukup sejuk untuk disentuh tanpa melecur tangan anda.

    • Gunakan kain lap apabila membuka penutup tangki simpanan dan buka penutup perlahan-lahan untuk membolehkan stim dilepaskan.

    • Jangan periksa paras bahan pendingin pada radiator, kerana ini merosakkan enjin; hanya periksa paras bahan pendingin di tangki simpanan.

    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata.

    2. Gunakan brek tangan.

    3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    4. Periksa paras bahan pendingin di dalam tangki simpanan (Rajah 51).

      Note: bahan pendingin perlu berada di bahagian bawah isian apabila enjin sejuk.

      g026143
    5. Jika bahan pendingin rendah, keluarkan penutup tangki simpanan dan tambah campuran 50/50 air dan antibeku etilena glikol kekal.

      Note: Jangan terlebih isi tangki takungan dengan bahan pendingin.

    6. Pasang penutup tangki simpanan.

    Mengeluarkan Serpihan dari Sistem Pendinginan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Keluarkan serpihan dari kawasan enjin dan radiator.(Bersihkan lebih kerap dalam keadaan kotor.)
    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata.

    2. Gunakan brek tangan.

    3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    4. Bersihkan kawasan enjin sebersih-bersihanya daripada semua serpihan.

    5. Bulla selak dan keluarkan skrin radiator dari hadapan radiator (Rajah 52).

      g010315
    6. Jika dilengkapi, putar selak dan pangsi pendingin minyak jauh dari radiator (Rajah 53).

      g010316
    7. Bersihkan radiator, penyejuk minyak dan skrin dengan udara termampat.

      Note: Hembus serpihan jauh dari radiator.

    8. Pasang penyejukdan skrin ke radiator.

    Menukar Bahan Pendingin Enjin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 1,000 jam
  • Pam/gantikan bendalir sistem bahan pendingin.
  • Kapasiti sistem pendinginan: 3.7L (4 US qt)

    Jenis bahan pendingin: larutan 50/50 air dan antibeku etilena glikol kekal

    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata.

    2. Naikkan katil dan pasangkan sokongan keselamatan katil pada silinder angkat dipanjangkan untuk menstabilkan katil.

      Awas

      Jika enjin telah berjalan, sistem pendinginan bertekanan dengan bahan pendingin panas yang boleh terlepas diri dan menyebabkan melecur.

      • Jangan buka penutup radiator apabila enjin sedang berjalan.

      • Biarkan enjin sejuk selama sekurang-kurangnya 15 minit atau sehingga penutup radiator cukup sejuk untuk disentuh tanpa melecur tangan anda.

      • Gunakan kain untuk membuka penutup radiator. Buka penutup perlahan-lahan untuk membolehkan stim terlepas.

    3. Keluarkan penutup radiator (Rajah 54).

      g010331
    4. Keluarkan penutup tangki simpanan (Rajah 54).

      g026143
    5. Tanggalkan hos radiator bawah dan biarkan pendingin untuk mengalir ke dalam dulang saliran.

      Note: Apabila bahan pendingin berhenti mengalir, hubungkan hos radiator bawah.

    6. Isikan perlahan-lahan radiator dengan campuran 50/50 air dan antibeku etilena glikol kekal

    7. Hentikan radiator dan pasangkan penutup (Rajah 54).

    8. Isikan perlahan-lahan tangki simpanan bahan pendingin sehingga tahap mencapai bahagian bawah isian (Rajah 55).

    9. Pasang penutup tangki simpanan (Rajah 55).

    10. Hidupkan enjin dan kendalikan sehingga ia panas.

    11. Matikan enjin, periksa paras bahan pendingin dan tambah bahan pendingin, jika perlu.

    Penyelenggaraan Brek

    Memeriksa Paras Bendalir Brek

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras bendalir brek.Periksa paras brek bendalir sebelum anda mula hidupkan enjin.
  • Setiap 1,000 jam
  • Tukar bendalir brek.
  • Jenis bendalir brek: DOT 3

    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata.

    2. Gunakan brek tangan.

    3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    4. Naikkan hud untuk mengakses ke silinder brek induk dan takungan (Rajah 56).

      g009817
    5. Pastikan paras bendalir sehingga kepada garis Penuh pada takungan (Rajah 57).

      g002379
    6. Jika paras bendalir rendah, bersihkan kawasan di sekeliling penutup, keluarkan tangki takungan dan isi takungan ke paras yang sesuai dengan bendalir brek yang ditentukan (Rajah 57).

      Note: Jangan terlebih isi takungan dengan bendalir brek.

    Melaraskan Brek Tangan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 10 jam pertama
  • Periksa pelarasan brek tangan.
  • Setiap 200 jam
  • Periksa pelarasan brek tangan.
    1. Keluarkan pegangan getah dari tuil brek tangan (Rajah 58).

      g033487
    2. Keluarkan skru set yang memasang tombol ke tuil brek tangan (Rajah 59).

      g033488
    3. Putar tombol (Rajah 59) sehingga daya 20 hingga 22kg (45 hingga 50lb) diperlukan untuk menggerakkan tuil.

    4. Ketatkan set skru apabila selesai (Rajah 59).

      Note: Jika anda tidak lagi boleh membuat pelarasan brek tangan dengan melaraskan tuil brek tangan, lepaskan hendal ke tengah pelarasan dan laraskan kabel di bahagian belakang, kemudian ulang langkah 3.

    5. Pasang pegangan getah ke tuil brek tangan (Rajah 58).

    Melaraskan Pedal Brek

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 200 jam
  • Periksa pelarasan pedal brek.
  • Note: Keluarkan hud depan untuk memudahkan prosedur pelarasan.

    1. Keluarkan cemat baji dan cemat pangsi yang memasang kuk silinder induk kepada pivot pedal brek (Rajah 60).

      g002417
    2. Angkat pada pedal brek (Rajah 61) sehingga ia menyentuh bingkai.

    3. Keluarkan nat penjepit memasang kuk ke batang silinder induk (Rajah 61).

    4. Laraskan kuk sehingga lubangnya disejajar dengan lubang di pivot brek pedal.

    5. Pasangkan kuk dengan pivot pedal dengan cemat pangsi dan cemat baji.

    6. Ketatkan nat penjepit yang memasang kuk ke aci silinder induk.

      Note: Silinder induk brek mesti melepaskan tekanan apabila diselaraskan dengan betul.

      g036549

    Penyelenggaraan Tali Sawat

    Laraskan Tali Sawat Pengulang-alik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 10 jam pertama
  • Periksa keadaan dan ketegangan tali sawat pengulang-alik.
  • Setiap 200 jam
  • Periksa keadaan dan ketegangan tali sawat pengulang-alik.
    1. Naikkan katil dan letakkan sokongan keselamatan pada silinder angkat dilpanjangkan untuk memasangkan katil.

    2. Periksa ketegangan dengan menekan tali sawat pada pertengahan antara aci engkol dan kapi pengulang alik dengan 10kg (22lb) daya (Rajah 62).

      Note: Tali sawat baru harus melencong 8 hingga 12mm (0.3 hingga 0.5 inci).

      Note: Tali sawat yang digunakan harus melencong 10 hingga 14mm (0.4 hingga 0.55 inci). Jika pelencongan itu salah, terus ke langkah seterusnya. Jika betul, teruskan pengendalian.

    3. Untuk melaraskan ketegangan tali sawat, laksanakan yang berikut:

      1. Longgarkan 2 bolt pelekap pengulang-alik (Rajah 62).

        g026144
      2. Menggunakan pry bar, putar pengulang-alik sehingga ketegangan tali sawat yang betul dicapai, kemudian ketatkan bolt pelekap (Rajah 62).

    Penyelenggaraan Sistem Kawalan

    Melaraskan Pedal Klac

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 200 jam
  • Periksa pelarasan pedal klac.
  • Note: Anda boleh melaraskan kabel pedal klac di perumah loceng atau di pivot pedal klac. Anda boleh mengeluarkan hud depan untuk mengakses dengan mudah ke pivot pedal.

    1. Keluarkan nat penjepit yang memasang kabel klac kepada pendakap pada perumah loceng(Rajah 63).

      Note: Anda boleh mengeluarkan dan memutar sambungan bebola, jika pelarasan tambahan diperlukan.

      g248360
    2. Putuskan sambungan spring kembali dari tuil klac.

    3. Sesuaikan nat penjepit atau sambungan bebola sehingga sisi belakang pedal klac adalah 9.2 hingga 9.8cm (3-⅝ hingga 3-⅞ inci) dari bahagian atas corak berlian plat lantai, apabila anda mengguna 1.8kg (4lb) daya ke pedal (Rajah 64).

      g009276

      Note: Daya digunakan supaya galas lepas klac menyentuh jari plat tekanan dengan perlahan.

    4. Ketatkan nat penjepit setelah anda mendapatkan pelarasan yang betul.

    5. Periksa dimensi 9.2 hingga 9.8 m (3-⅝ hingga 3-⅞ inci) selepas nat penjepit telah diperketat untuk memastikan pelarasan yang betul.

      Note: Laraskan sekali lagi, jika perlu.

    6. Sambungkan pegas kembali ke tuil klac.

      Important: Pastikan bahawa hujung batang diletakkan betul-betul pada bola, tidak dipintal dan tetap selari dengan pedal klac selepas nat penjepit diperketatkan (Rajah 65).

      Note: Main bebas klac tidak boleh kurang daripada 19mm (¾ inci).

      g009277

    Melaraskan Pedal Pemecut

    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata, menggunakan brek tangan, matikan enjin dan keluarkan kunci.

    2. Laraskan sambungan bebola pada kabel pemecut (Rajah 66) untuk membolehkan 2.54 hingga 6.35mm (0.100 hingga 0.250 inci) pelegaan antara lengan pedal pemecut dan bahagian atas plat lantai bunga berlian (Rajah 67), apabila anda menggunakan 11.3kg (25lb) daya ke tengah pedal.

      Note: Enjin tidak boleh berjalan dan pegas kembali mesti dipasangkan.

    3. Ketatkan nat kunci (Rajah 66).

      g019537
      g002412

    Important: Kelajuan melahu tinggi maksimum ialah 3,650rpm. Jangan laraskan henti melahu tinggi.

    Menukar Speedometer

    Anda boleh menukar speedometer dari bsj ke ksj atau ksj hingga bsj.

    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata, menggunakan brek tangan, matikan enjin dan keluarkan kunci.

    2. Buka hud; rujuk kepada Mengeluarkan Hud.

    3. Cari 2 wayar longgar di sebelah speedometer.

    4. Keluarkan palam penyambung dari wayar abah-abah dan sambungkan wayar bersama.

      Note: Speedometer beralih ke ksj atau bsj.

    5. Pasangkan hud.

    Penyelenggaraan Sistem Hidraulik

    Keselamatan Sistem Hidraulik

    • Dapatkan rawatan perubatan dengan segera jika bendalir disuntik ke kulit. Bendalir yang tersuntik perlu disingkirkan melalui pembedahan dalam tempoh beberapa jam oleh doktor.

    • Sebelum melepaskan atau melakukan apa-apa kerja pada sistem hidraulik, pastikan semua tekanan dalam sistem dengan matikan enjin, mengitarkan injap buang dari menaikkan ke bawah dan/atau menurunkan katil kargo dan alat tambahan. Letakkan tuil hidraulik jauh di kedudukan terapung. Jangan bekerja di bawah katil yang dinaikkan tanpa sokongan keselamatan katil disediakan.

    • Pastikan semua hos dan hidraulik bendalir hidraulik berada dalam keadaan yang baik dan semua sambungan dan kelengkapan hidraulik ketat sebelum menggunakan tekanan kepada sistem hidraulik.

    • Jauhkan tangan dan badan anda dari kebocoran lubang cemat atau muncung yang mengeluarkan bendalir hidraulik bertekanan tinggi.

    • Gunakan kadbod atau kertas untuk mengesan kebocoran hidraulik.

    Menservis Sistem Transgandar/Hidraulik

    Spesifikasi Bendalir Transgandar/Hidraulik

    Jenis bendalir Transgandar: Dexron III ATF

    Memeriksa Paras Bendalir Transgandar/Hidraulik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras transgandar/hidraulik. (Periksa paras bendalir sebelum enjin mula dihidupkan dan setiap 8 jam atau setiap hari, selepas itu.)
    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata.

    2. Gunakan brek tangan.

    3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    4. Bersihkan kawasan sekitar batang celup (Rajah 68).

      g002376
    5. Buka skru batang celup dari bahagian atas transgandar dan lap dengan kain bersih.

    6. Skru batang celup ke dalam transgandar dan pastikan ia masuk sepenuhnya.

    7. Buka skru batang celup dan periksa paras bendalir.

      Note: Bendalir itu harus berada di atas bahagian rata batang celup.

    8. Jika paras rendah, tambahkan bendalir yang ditentukan secukupnya untuk mencapai tahap yang betul; rujuk kepada Spesifikasi Bendalir Transgandar/Hidraulik.

    Menukar Bendalir Hidraulik dan Membersihkan Penapis

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 800 jam
  • Tukar bendalir hidraulik dan bersihkan penapis.
  • Kapasiti bendalir hidraulik: 7L (7.5 qt AS)

    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata.

    2. Gunakan brek tangan.

    3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    4. Keluarkan palam salir dari sisi takungan dan biarkan aliran bendalir hidraulik mengalir ke dalam takung buang (Rajah 69).

      g009623
    5. Perhatikan orientasi hos hidraulik dan pemasangan 90° kelengkapan disambungkan kepada penapis di sisi takungan (Rajah 70).

    6. Keluarkan hos hidraulik dan 90° kelengkapan.

    7. Keluarkan penapis dan bersihkannya dengan menjirusnya balik dengan penyahgris bersih.

      Note: Benarkan ia kering udara sebelum memasang.

      g002416
    8. Pasang penapis.

    9. Pasang hos hidraulik dan 90° kelengkapan kepada penapis dalam orientasi yang sama.

    10. Pasang dan ketatkan palam salir.

    11. Isi takungan dengan kira-kira 7L (7.5 qt AS) bendalir hidraulik yang dinyatakan; rujuk kepada Memeriksa Paras Bendalir Transgandar/Hidraulik.

    12. Hidupkan enjin dan kendalikan mesin untuk mengisi sistem hidraulik.

    13. Periksa paras hidraulik-bendalir dan tambahkannya, jika diperlukan.

    Important: Gunakan bendalir hidraulik sahaja yang ditentukan. Bendalir lain boleh merosakkan sistem.

    Menggantikan Penuras Hidraulik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 10 jam pertama
  • Gantikan penuras hidraulik.
  • Setiap 800 jam
  • Gantikan penuras hidraulik.
  • Important: Penggunaan mana-mana penapis lain boleh membatalkan waranti pada beberapa komponen.

    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata.

    2. Gunakan brek tangan.

    3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    4. Bersihkan kawasan di sekitar kawasan pelekap penapis.

    5. Letakkan takung buang di bawah penapis dan keluarkan penuras (Rajah 71).

      g010332
    6. Lincirkan gasket pada penapis baru.

    7. Pastikan kawasan pelekap penapis bersih.

    8. Skru penuras pada sehingga gasket menyentuh plat pelekap dan ketatkan penapis ½ putaran.

    9. Hidupkan enjin dan biarkan ia berjalan selama kira-kira 2 minit untuk membersihkan udara dari sistem.

    10. Matikan enjin dan periksa paras bendalir hidraulik dan untuk kebocoran.

    Menservis Sistem Hidraulik Aliran Tinggi

    Model TC Sahaja

    Spesifikasi Bendalir Hidraulik

    Takungan diisi di kilang dengan bendalir hidraulik berkualiti tinggi. Periksa paras bendalir hidraulik sebelum mula hidupkan enjin dan setiap hari selepas itu; rujuk kepada Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik Aliran Tinggi.

    Bendalir penggantian yang disyorkan: Bendalir Hidraulik Hayat Lanjutan PX Toro; terdapat dalam bekas 19L (5 gelen AS) atau 208L (55 gelen AS).

    Note: Mesin menggunakan bendalir penggantian yang disyorkan memerlukan pertukaran bendalir dan penapis kurang kerap.

    Bendalir alternatif: Jika Bendalir Hidraulik Hayat Lanjutan PX Toro tidak tersedia, anda boleh menggunakan bendalir hidraulik berasaskan petroleum, konvensional yang mempunyai spesifikasi yang termasuk dalam julat yang disenaraikan untuk semua sifat bahan berikut dan ia memenuhi standard industri. Jangan gunakan bendalir sintetik. Rujuk dengan pengedar pelincir anda untuk mengenal pasti produk yang memuaskan.

    Note: Toro tidak bertanggungjawab terhadap kerosakan yang disebabkan oleh penggantian yang tidak wajar, oleh itu gunakan hanya produk dari pengeluar bereputasi yang akan menyokong cadangan mereka.

    Indeks Kelikatan Tinggi/Takat Tuang Rendah Bendalir Hidraulik Antihaus, ISO VG 46

    Sifat Bahan: 
     Kelikatan, ASTM D445cSt @ 40°C (104°F) 44 hingga 48
     Indeks kelikatan ASTM D2270140 atau lebih tinggi
     Takat Tuang, ASTM D97-37°C hingga -45°C (-34°F hingga -49°F)
     Spesifikasi Industri:Eaton Vickers 694 (I-286-S, M-2950-S/35VQ25 atau M-2952-S)

    Note: Kebanyakan bendalir hidraulik adalah hampir tanpa warna, oleh itu sukar untuk mengesan kebocoran. Bahan tambah pewarna merah untuk bendalir hidraulik boleh didapati dalam botol 20ml (0.67 fl oz). Sebotol cukup untuk 15 hingga 22L (4 hingga 6 gelen AS) bendalir hidraulik. No. Bahagian Pesanan 44-2500 dari pengedar Toro anda yang dibenarkan.

    Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik Aliran Tinggi

    Model TC Sahaja
    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras bendalir hidraulik tinggi (model TC sahaja). (Periksa paras bendalir hidraulik sebelum enjin mula dihidupkan dan setiap hari selepas itu)
    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata.

    2. Gunakan brek tangan.

    3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    4. Bersihkan kawasan sekeliling isian dan penutup tangki hidraulik (Rajah 72).

    5. Keluarkan penutup dari isian.

      g010324
    6. Keluarkan batang celup (Rajah 72) dari isian dan lap dengan kain bersih.

    7. Masukkan batang celup ke dalam isian, kemudian keluarkan dan periksa paras bendalir.

      Note: Paras bendalir mestilah di antara 2 tanda pada batang celup.

    8. Jika tahap rendah, tambahkan bendalir yang sesuai untuk menaikkan paras ke atas tanda; rujuk kepada Menukar Bendalir dan Penapis Hidraulik Aliran Tinggi.

    9. Pasang batang celup dan penutup ke dalam isian.

    10. Hidupkan enjin dan hidupkan alat tambahan.

      Note: Biarkan ia berjalan selama kira-kira 2 minit untuk melepaskan udara dari sistem.

      Important: Mesin mesti berjalan sebelum memulakan hidraulik aliran tinggi.

    11. Matikan enjin dan alat tambahan dan periksa untuk kebocoran.

    Menukar Bendalir dan Penapis Hidraulik Aliran Tinggi

    Model TC Sahaja
    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 800 jam
  • Jika anda tidak menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan atau pernah mengisi takungan dengan bendalir alternatif, gantikan bendalir dan penapis hidraulik tinggi.
  • Setiap 1,000 jam
  • Jika anda menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan, gantikan penapis hidraulik aliran tinggi.
  • Setiap 2,000 jam
  • Jika anda menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan, tukar bendalir hidraulik aliran tinggi.
  • Kapasiti bendalir hidraulik: kira-kira 15L (4 gelen AS)

    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata.

    2. Gunakan brek tangan.

    3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    4. Bersihkan kawasan di sekitar kawasan pelekap penapis aliran tinggi (Rajah 71).

    5. Letakkan takung buang di bawah penuras dan keluarkan penuras.

      Note: Jika bendalir tidak akan disalirkan, putuskan sambungan dan palam pasangkan garis hidraulik ke penapis.

    6. Lincirkan gasket pengedap penapis baru dan pusing penapis dengan tangan ke kepala penapis sehingga gasket menyentuh kepala penapis. Kemudian ketatkannya ¾ pusingan lagi. Penapis kini perlu dikedap.

    7. Isikan takungan hidraulik dengan kira-kira 15L (4 gelen AS) bendalir hidraulik.

    8. Hidupkan mesin dan jalankan mesin pada melahu untuk lebih kurang 2 minit untuk mengedarkan bendalir dan keluarkan apa-apa udara terperangkap dalam sistem.

    9. Hentikan mesin dan periksa paras bendalir.

    10. Sahkan paras bendalir.

    11. Buang bendalir dengan betul.

    Menaikkan Katil Kargo dalam Kecemasan

    Katil kargo boleh dibangkitkan dalam kecemasan tanpa menghidupkan enjin dengan menghidupkan pemula atau dengan melompat sistem hidraulik.

    Menaikkan Katil Kargo menggunakan Pemula

    Engkol pemula sambil memegang tuil angkat di kedudukan Penaik. Jalankan pemula selama 10 saat, kemudian tunggu 60 saat sebelum memulakan pemula lagi. Jika enjin tidak engkol, anda perlu mengeluarkan muatan dan katil (alat tambahan) untuk servis enjin atau transgandar.

    Menaikkan Katil Kargo dengan Melompat Sistem Hidraulik

    Awas

    Katil yang dinaikkan yang penuh dengan bahan tanpa rod sokongan keselamatan yang betul mungkin turun dengan tiba-tiba. Bekerja di bawah katil yang dinaikkan tanpa sokongan boleh menyebabkan kecederaan kepada anda atau orang lain.

    • Sebelum menservis atau membuat pelarasan pada mesin, parkir mesin pada permukaan rata, menggunakan brek tangan, matikan enjin dan keluarkan kunci.

    • Keluarkan sebarang bahan muatan dari katil atau alat tambahan lain dan masukkan sokongan keselamatan pada tong silinder yang dipanjangkan sebelum bekerja di bawah katil yang dinaikkan.

    Anda memerlukan 2 hos hidraulik, setiap satu dengan pengganding pantas jantan dan betina, yang sesuai dengan pengganding mesin, untuk melaksanakan pengendalian ini.

    1. Sandar mesin lain ke bahagian ke belakang mesin lumpuh.

      Important: Sistem hidraulik mesin menggunakan Dexron III ATF. Untuk mengelakkan pencemaran sistem, pastikan mesin yang digunakan untuk melompat sistem hidraulik menggunakan bendalir setara.

    2. Pada kedua-dua mesin, cabut 2 hos pengganding pantas dari hos yang dipasangkan ke pendakap pengganding (Rajah 73).

      g009822
    3. Pada mesin dilumpuhkan, sambungkan 2 hos pelompat ke hos yang terputus sambungan (Rajah 74).

    4. Tutup kelengkapan yang tidak digunakan.

      g002429
    5. Pada mesin yang lain, hubungkan 2 hos ke pengganding yang masih dalam pendakap pengganding (sambungkan hos atas ke pengganding teratas dan hos bawah ke pengganding bawah) (Rajah 75).

    6. Tutup kelengkapan yang tidak digunakan.

      g019543
    7. Jauhkan orang yang berada di tempat penggunaan mesin dari mesin.

    8. Mulakan mesin kedua dan gerakkan tuil angkat ke kedudukan menaik, yang menaikkan katil kargo yang lumpuh.

    9. Gerakkan tuil llif hidraulik ke kedudukan NEUTRAL dan gunakan kunci lif.

    10. Pasang sokongan katil ke silinder lif dipanjangkan; rujuk kepada Menggunakan Sokingan Katil.

      Note: Dengan kedua-dua mesin dimatikan, gerakkan tuil lif ulang alik untuk membuang tekanan sistem dan memudahkan memutus sambungan pengganding cepat.

    11. Setelah menamatkan pengendalian, keluarkan hos pelompat dan sambungkan hos hidraulik ke kedua-dua mesin.

      Important: Periksa paras bendalir hidraulik, dalam kedua-dua mesin, sebelum memulakan pengendalian.

    Pembersihan

    Membasuh Mesin

    Basuh mesin seperti yang diperlukan menggunakan air sahaja atau dengan detergen yang tidak begitu kuat. Anda boleh menggunakan kain apabila membasuh mesin.

    Important: Jangan gunakan air payau atau tebus guna untuk membersihkan mesin.

    Important: Jangan gunakan peralatan membasuh berkuasa untuk mencuci mesin. Peralatan membasuh berkuasa boleh merosakkan sistem elektrik, melonggarkan pelekat penting atau mencuci gris yang perlu pada titik geseran. Elakkan menggunakan air yang berlebihan berhampiran panel kawalan, enjin dan bateri.

    Important: Jangan basuh mesin dengan enjin berjalan. Membasuh mesin dengan enjin yang berjalan boleh mengakibatkan kerosakan enjin dalaman.

    Penyimpanan

    Keselamatan Penyimpanan

    • Matikan mesin, keluarkan kunci (jika dilengkapi), dan tunggu untuk semua pergerakan berhenti sebelum anda tinggalkan kedudukan pengendali. Biarkan mesin sejuk sebelum melaras, menservis, membersih atau menyimpannya.

    • Jangan simpan mesin atau bekas bahan bakar di mana terdapat nyalaan api terbuka, percikan api atau lampu perintis, seperti pada pemanas air atau perkakas lain.

    Menyimpan Mesin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 50 jam pertama
  • Laraskan pelegaan injap enjin.
  • Setiap 200 jam
  • Periksa servis dan brek tangan.
  • Setiap 400 jam
  • Periksa secara visual brek untuk kasut brek haus.
  • Setiap 600 jam
  • Laraskan pelegaan injap enjin.
    1. Parkir mesin pada permukaan yang rata, menggunakan brek tangan, matikan enjin dan keluarkan kunci.

    2. Bersihkan kotoran dari seluruh mesin, termasuk bahagian luar sirip kepala silinder enjin dan perumahan peniup.

    3. Periksa brek; rujuk kepada Memeriksa Paras Bendalir Brek.

    4. Servis pembersih udara; rujuk kepada Menservis Pembersih Udara.

    5. Kedap salur masuk udara bersih dan salur keluar ekzos dengan pita kalis cuaca.

    6. Gris mesin; rujuk kepada Menggris Galas dan Sesendal.

    7. Tukar minyak dan penapis enjin; rujuk kepada Menukar Minyak dan Penapis Enjin.

    8. Pamkan tangki bahan api dengan minyak diesel yang segar dan bersih.

    9. Pasangkan semua kelengkapan sistem bahan api.

    10. Periksa tekanan tayar; rujuk kepada Memeriksa Tekanan Tayar.

    11. Periksa perlindungan anti sejuk beku dan tambah larutan 50/50 air dan anti sejuk beku seperti yang diperlukan untuk suhu minimum yang dijangka di kawasan anda.

    12. Keluarkan bateri dari casis, periksa paras elektrolit dan cas dengan sepenuhnya; rujuk kepada Menservis Bateri.

      Note: Jangan sambungkan kabel bateri ke terminal bateri semasa menyimpan.

      Important: Bateri mesti dicas sepenuhnya untuk mengelakkannya daripada membeku dan rosak pada suhu di bawah 0°C (32°F). Bateri yang dicas sepenuhnya mengekalkan casnya selama kira-kira 50 hari pada suhu lebih rendah daripada 4°C (40°F). Jika suhu akan melebihi 4°C (40°F), periksa paras air dalam bateri dan casisnya setiap 30 hari.

    13. Periksa dan ketatkan semua bolt, nat dan skru. Baiki atau gantikan mana-mana bahagian yang rosak.

    14. Cat semua permukaan tercalar atau logam terdedah.

      Cat boleh didapati dari Peniaga Perkhidmatan yang Dibenarkan anda.

    15. Simpan mesin di dalam garaj atau tempat simpanan yang bersih dan kering.

    16. Tutup mesin untuk melindunginya dan memastinya bersih.

    Pencarisilapan

    ProblemPossible CauseCorrective Action
    Pengganding pantas adalah sukar untuk penyambung terputus.
    1. Tekanan hidraulik tidak lega (pengganding pantas berada di bawah tekanan).
    1. Matikan enjin, gerakkan tuil lif hidraulik ke hadapan dan ke belakang beberapa kali dan sambungkan pengganding cepat untuk kelengkapan di panel hidraulik tambahan.
    Setereng kuasa bergerak keras.
    1. Paras bendalir hidraulik adalah rendah.
    2. Bendalir hidraulik panas.
    3. Pam hidraulik tidak beroperasi.
    1. Servis takungan hidraulik.
    2. Periksa paras bendalir hidraulik dan perkhidmatan jika ia rendah. Hubungi Peniaga Perkhidmatan yang Dibenarkan.
    3. Hubungi Peniaga Perkhidmatan yang Dibenarkan.
    Kebocoran kelengkapan hidraulik.
    1. Kelengkapan longgar.
    2. Kelengkapan hidraulik tidak mempunyai gelang O.
    1. Ketatkan kelengkapan.
    2. Pasang gelang O yang hilang.
    Alat tambahan tidak berfungsi.
    1. Pengganding pantas tidak disambungkan sepenuhnya.
    2. Pengganding pantas saling tukar.
    1. Tanggalkan pengganding pantas, keluarkan dan serpihan dari gandingan, sambungkan gandingan tersebut. Gantikan sebarang gandingan yang rosak.
    2. Tanggalkan gandingan pantas, jajarkan penggandingan ke port yang betul pada panel hidraulik tambahan, sambungkan penggandingan tersebut.
    Enjin tidak dihidupkan.
    1. Tuil lif hidraulik dikunci di kedudukan Dihidupkan .
    1. Tetapkan kunci lif hidraulik ke kedudukan Buka kunci , gerakkan tuil lif hidraulik ke Neutral dan hidupkan enjin.