Pengenalan

Mesin ini ialah mesin rumput tunggangan dengan bilah gelendong yang dimaksudkan untuk digunakan oleh pengendali profesional yang diupah untuk penggunaan komersial. Mesin ini terutamanya direka bentuk untuk memotong rumput di tanah rumput yang diselenggarakan dalam keadaan baik. Penggunaan produk ini untuk tujuan selain penggunaan yang dimaksudkan mungkin membahayakan anda dan orang yang berhampiran.

Baca maklumat ini dengan teliti untuk mengetahui cara mengendalikan dan menyelenggarakan produk anda dengan sewajarnya demi mengelakkan kecederaan dan kerosakan produk. Anda bertanggungjawab untuk mengendalikan produk secara wajar dan selamat.

Lawati www.Toro.com untuk mendapatkan maklumat lanjut yang termasuk petua keselamatan, bahan latihan, maklumat aksesori, bantuan mencari penjual atau untuk mendaftarkan produk anda.

Jika anda memerlukan servis, alat ganti Toro yang asli atau maklumat tambahan, hubungi Penjual Servis Dibenarkan atau Khidmat Pelanggan Toro dan berikan butiran model dan nombor siri produk anda. Rajah 1 menunjukkan bahagian yang terdapatnya butiran model dan nombor siri produk. Tuliskan nombor pada ruang yang disediakan.

Important: Anda boleh menggunakan peranti mudah alih anda untuk mengimbas kod QR pada plat (jika tersedia) nombor siri untuk mengakses maklumat waranti, alat ganti dan maklumat produk yang lain.

g259591

Manual ini menyatakan bahaya yang mungkin berlaku dan mengandungi mesej keselamatan yang ditunjukkan melalui simbol isyarat keselamatan (Rajah 2), yang memberikan amaran tentang bahaya yang mungkin menyebabkan kecederaan serius atau kematian akan berlaku jika anda tidak mengikuti langkah berjaga-jaga yang disyorkan.

g000502

Manual ini menggunakan 2 perkataan untuk menyerlahkan maklumat. Penting memerlukan perhatian anda kepada maklumat mekanikal khas dan Perhatian menegaskan maklumat am yang seharusnya diberikan perhatian khas.

Produk ini mematuhi semua arahan Eropah yang berkenaan. Untuk mendapatkan butiran, sila rujuk helaian Pengakuan Pematuhan (DOC) khusus produk yang berasingan.

Tata Sumber Awam California Seksyen 4442 atau 4443 akan dilanggar jika enjin digunakan atau dikendalikan di tanah yang dilitupi hutan, dilitupi semak atau dilitupi rumput melainkan jika mesin dilengkapi penangkap percikan seperti yang dinyatakan dalam Seksyen 4442, diselenggarakan dalam keadaan berfungsi yang berkesan atau enjin dibina, dilengkapi dan diselenggarakan untuk pencegahan api.

Manual pemilik enjin yang disertakan bertujuan untuk memberikan maklumat tentang sistem pengeluaran, penyelenggaraan dan waranti Agensi Perlindungan Alam Sekitar (EPA) Amerika Syarikat dan Peraturan Kawalan Pengeluaran California. Alat ganti boleh dipesan melalui pembuat enjin.

Amaran

CALIFORNIA

Amaran Peringatan 65

Ekzos enjin diesel dan sesetengah bahan-bahannya adalah diketahui boleh menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran dan bahaya pembiakan yang lain di Negeri California.

Palam, kepala bateri dan aksesori bateri yang berkaitan mengandungi plumbum dan sebatian plumbum, bahan kimia yang diketahui boleh menyebabkan kanser dan bahaya pembiakan di Negeri California. Basuh tangan selepas pengendalian.

Penggunaan produk ini boleh menyebabkan pendedahan kepada bahan-bahan kimia yang diketahui boleh menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran, atau bahaya pembiakan yang lain di Negeri California.

Keselamatan

Mesin ini telah direka bentuk mengikut EN ISO 5395 (apabila anda melengkapkan prosedur persediaan) dan ANSI B71.4-2017.

Keselamatan Am

Produk ini mampu memotong tangan dan kaki serta objek lemparan.

  • Baca dan fahami kandungan Manual Pengendali ini sebelum memulakan enjin.

  • Berikan sepenuh perhatian sewaktu anda mengendalikan mesin. Jangan lakukan aktiviti yang akan mendatangkan gangguan. Jika tidak, kecederaan atau kerosakan harta mungkin berlaku.

  • Jauhkan tangan atau kaki anda dari komponen mesin yang bergerak.

  • Jangan kendalikan mesin tanpa melengkapi diri dengan semua pelindung dan peranti perlindungan keselamatan lain yang berfungsi sewaktu mengendalikan mesin.

  • Pastikan kanak-kanak, orang lain dan haiwan peliharaan menjauhi kawasan pengendalian. Jangan benarkan kanak-kanak mengendalikan mesin.

  • Matikan kuasa enjin, keluarkan kunci, tunggu sehingga semua pergerakan berhenti sebelum anda meninggalkan ruang pengendali. Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

Penggunaan atau penyelenggaraan yang tidak wajar pada mesin ini boleh menyebabkan kecederaan. Untuk mengurangkan kemungkinan berlakunya kecederaan, patuhi arahan keselamatan ini dan sentiasa berikan perhatian kepada simbol isyarat keselamatan Graphic, yang bermaksud Perhatian, Amaran atau Bahaya—arahan keselamatan peribadi. Kegagalan untuk mematuhi arahan ini mungkin menyebabkan kecederaan diri atau kematian.

Pelekat Keselamatan dan Arahan

Graphic

Pelekat dan arahan keselamatan mudah didapati oleh pengendali dan akan dinyatakan berhampiran bahagian yang mungkin mendatangkan bahaya. Gantikan pelekat yang rosak atau hilang.

decal93-6689
decal93-6696
decal93-7272
decal106-6754
decal106-6755
decal110-0986
decal110-8921
decal110-9642
decalbatterysymbols
r:\decal117-0169
decal120-4158
decal125-8754
decal125-8818
decal127-2470
decal133-8062
decal133-2930
decal133-2931
decal138-6975

Persediaan

Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

Melaraskan Tekanan Tayar

Tayar diisi angin berlebihan untuk penghantaran. Oleh itu, lepaskan sedikit udara untuk mengurangkan tekanan. Tekanan udara yang betul bagi tayar depan dan belakang ialah 83~103kPa (12~15psi).

Important: Pastikan tekanan yang seimbang bagi semua tayar untuk memastikan sentuhan yang seragam dengan tanah rumput.

Melaraskan Kedudukan Lengan Kawalan

Kedudukan lengan kawalan boleh dilaraskan untuk keselesaan anda.

  1. Longgarkan 2 bolt yang mengunci lengan kawalan pada pendakap penahan (Rajah 3).

    g004152
  2. Putarkan lengan kawalan kepada kedudukan yang diinginkan dan ketatkan 2 bolt tersebut.

Memasangkan Unit Pemotongan

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Unit pemotongan5

Awas

Jika anda tidak memutuskan sambungan kuasa kepada unit pemotongan, orang lain mungkin menghidupkan unit pemotongan secara tidak sengaja lalu menyebabkan kecederaan yang serius pada tangan dan kaki.

Sentiasa asingkan penyambung putus kuasa sebelum mengendalikan unit pemotongan (Rajah 28).

  1. Putuskan sambungan penyambung putus kuasa; rujuk Putus Kuasa Unit Pemotongan.

  2. Keluarkan unit pemotongan dari karton. Pasangkan dan laraskan seperti yang dinyatakan dalam Manual Pengendali unit pemotongan.

  3. Pastikan beban lawan (Rajah 4) dipasangkan pada hujung unit pemotongan yang betul sebagaimana dinyatakan dalam Arahan Pemasangan kit beban lawan.

    g027133
  4. Lekapkan spring pampasan tanah rumput pada sisi yang sama dengan unit pemotongan seperti motor pacuan gelendong. Letakkan pampasan tanah rumput seperti berikut:

    Note: Semua unit pemotongan dihantar dengan spring pampasan tanah rumput dilekapkan pada bahagian kanan unit pemotongan.

    1. Tanggalkan 2 bolt dan nat pembawa yang mengunci pendakap rod pada tab unit pemotongan (Rajah 5).

      g003949
    2. Tanggalkan nat bebibir yang mengunci bolt tiub spring pada tab rangka pembawa (Rajah 5) Tanggalkan pemasangan.

    3. Lekapkan bolt tiub spring pada tab yang bertentangan pada rangka pembawa dan kuncikan dengan nat bebibir.

      Note: Letakkan kepala bolt pada bahagian luar tab seperti yang ditunjukkan pada Rajah 6.

      g003967
    4. Lekapkan pendakap rod pada tab unit pemotongan menggunakan bolt dan nat pembawa (Rajah 6).

      Note: Apabila memasangkan atau menanggalkan unit pemotongan, pastikan cemat baji dimasukkan ke dalam lubang rod spring di sebelah pendakap rod. Jika tidak, masukkan cemat baji ke dalam lubang di hujung rod.

  5. Turunkan semua lengan angkat dengan sepenuhnya.

  6. Keluarkan cemat gantung dari kuk pangsi lengan angkat. Kemudian, tanggalkan penutup (Rajah 7).

    g003975
  7. Untuk unit pemotongan hadapan, masukkan unit pemotongan di bawah lengan angkat sambil masukkan aci rangka pembawa ke atas ke dalam kuk pangsi lengan angkat (Rajah 8).

    g003977
  8. Gunakan prosedur berikut pada unit pemotongan belakang apabila ketinggian pemotongan melebihi 19mm (¾ inci).

    1. Tanggalkan cemat gantung dan sesendal yang mengunci aci pangsi lengan angkat pada lengan angkat dan keluarkan aci pangsi lengan angkat dari lengan angkat (Rajah 9).

      g003979
    2. Masukkan kuk lengan angkat ke dalam aci rangka pembawa (Rajah 8).

    3. Masukkan aci lengan angkat ke dalam lengan angkat dan kuncikan dengan sesendal dan cemat gantung (Rajah 9).

  9. Masukkan penutup di atas aci rangka pembawa dan kuk lengan angkat.

  10. Kuncikan penutup dan aci rangka pembawa pada kuk lengan angkat menggunakan cemat pencekup (Rajah 7).

    Note: Gunakan slot jika unit pemotongan stereng diperlukan atau gunakan lubang jika kedudukan unit pemotongan perlu ditetapkan.

  11. Kuncikan rantai lengan angkat pada pendakap rantai menggunakan cemat pencekup (Rajah 10).

    Note: Gunakan bilangan rangkaian rantai yang dinyatakan dalam Manual Pengendali unit pemotongan.

    g003948
  12. Sapukan gris yang bersih pada aci gelugur motor gelendong.

  13. Sapukan gris pada gelang O motor gelendong dan pasangkannya pada bebibir motor.

  14. Pasangkan motor dengan memutar mengikut arah jam agar bolt menembusi bebibir motor (Rajah 11).

    Note: Putarkan motor melawan arah jam sehingga bebibir mengelilingi bolt, kemudian ketatkan bolt.

    Important: Pastikan hos motor gelendong tidak terpiuh, terpintal atau berisiko ditekan.

    g027140

Melekapkan Kit Pengemasan

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Kit pengemasan(dijual secara berasingan)1

Important: Untuk memastikan penghalaan hos adalah wajar dan hos tidak terpiuh, lekapkan motor pada unit pemotongan sebelum melekapkan kit pengemasan.Gunakan gambar rajah berikut untuk menentukan kedudukan unit pemotongan dan motor gelendong.

g316995
  1. Di sudut kiri hadapan pada rangka, (lokasi unit pemotongan #no. 4), tanggalkan nat bebibir tambahan pada bolt yang menguncikan pendakap dinding sekat pada mesin (Rajah 13).

  2. Longgarkan nat pada pemasangan hos kit pengemasan, masukkan hos ke dalam slot pada pendakap dinding sekat dan ketatkan nat.

    Note: Semasa mengetatkan nat, gunakan perengkuh sokongan untuk mengelakkan hos terpiuh atau terpintal.

  3. Masukkan plat penyambung pada bolt lekapan dinding sekat dengan penyambung diletakkan seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 13.

  4. Kuncikan plat pada salah 1 bolt lekapan menggunakan nat bebibir yang ditanggalkan sebelum ini.

  5. Letakkan abah-abah wayar pada mesin dan pasangkan penyambung wayar ke dalam penyambung wayar kit pengemasan.

    g316962
  6. Ulangi prosedur bagi 4 lokasi dinding sekat yang selebihnya seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 14 hingga Rajah 17.

    Important: Plat penyambung diletakkan secara berlainan di lokasi yang selebihnya agar hos boleh dihalakan melalui pendakap dinding sekat dan ke unit pemotongan tanpa terpiuh atau terpintal.

    g316994
    g316976
    g316996
    g316998

Melaraskan Spring Pampasan Tanah Rumput

Spring pampasan tanah rumput (Rajah 18) memindahkan berat dari hadapan ke penggelek belakang. Ini membantu dalam mengurangkan corak alunan di tanah rumput yang juga dikenali sebagai 'marcelling' atau 'bobbing'.

Important: Buat pelarasan spring dengan unit pemotongan dilekapkan pada unit cengkaman, tuding secara terus ke hadapan dan dekati tanah.

  1. Pastikan cemat baji dipasangkan di dalam lubang belakang di dalam rod spring (Rajah 18).

    g003863
  2. Ketatkan nat heks pada hujung hadapan rod spring sehingga panjang spring yang dimampat mencapai 127mm (5 inci) untuk unit pemotongan 127mm (5 inci) atau 159mm (6.25 inci) untuk unit pemotongan 178mm (7 inci) (Rajah 18).

    Note: Sewaktu pengendalian di permukaan bumi kasar, kurangkan panjang spring sebanyak 12.7mm (½ inci). Tanah berikutan akan dikurangkan sedikit.

Memasangkan Selak Tukup CE

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Pemasangan selak tukup1
Sesendal1
  1. Buka selak dan angkat tukup.

  2. Keluarkan gromet getah dari lubang di sebelah kiri tukup (Rajah 19).

    g027072
  3. Keluarkan nat dari pemasangan selak tukup (Rajah 20).

    g003946
  4. Di luar tukup, masukkan hujung bercangkuk selak melalui lubang di dalam tukup. Pastikan sesendal kedap getah kekal di bahagian luar tukup.

  5. Di dalam tukup, masukkan sesendal logam pada selak dan kuncikan dengan nat. Pastikan selak dimasukkan ke dalam penyelak rangka apabila dikunci. Gunakan kunci selak tukup yang disertakan untuk mengendalikan selak tukup.

Menggunakan Tongkat Unit Pemotongan

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Tongkat unit pemotongan1

Apabila anda perlu menterbalikkan unit pemotongan untuk mendedahkan bilah dasar/gelendong, angkat bahagian belakang unit pemotongan menggunakan tongkat untuk memastikan nat di hujung belakang skru pelarasan bar dasar tidak menyentuh permukaan kerja (Rajah 21).

g003985

Kuncikan tongkat pada pendakap rantai menggunakan cemat pencekup (Rajah 22).

g004144

Menampal Pelekat CE

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Pelekat amaran1
Pelekat CE1
Pelekat tahun pengeluaran1

Pada mesin yang memerlukan pematuhan CE, tampalkan pelekat tahun pengeluaran (No. Bahagian 133-5615) berhampiran plat siri, pelekat CE (No. Bahagian 93-7252) berhampiran kunci tukup dan pelekat amaran CE (No. Bahagian 133-2931) di atas pelekat amaran standard (No. Bahagian 133-2930).

Gambaran Keseluruhan Produk

g260768

Tombol Pelarasan Tempat Duduk

Tuil pelarasan tempat duduk (Rajah 24) membolehkan anda melaraskan tempat duduk ke depan dan ke belakang. Tombol pelarasan berat melaraskan tempat duduk untuk berat anda. Tolok berat menunjukkan tempat duduk dilaraskan mengikut berat anda. Tombol pelarasan ketinggian melaraskan tempat duduk untuk berat anda.

g003954

Pedal Cengkaman

Pedal cengkaman (Rajah 25) mengawal pengendalian mara dan undur. Tekan bahagian atas pedal untuk bergerak ke depan dan bahagian bawah untuk bergerak ke belakang. Kelajuan di bumi bergantung pada kekuatan anda menekan pedal. Untuk kelajuan di bumi maksimum tanpa muatan, tekan pedal sepenuhnya sementara pendikit pada kedudukan PANTAS.

Untuk menghentikan mesin, kurangkan tekanan daripada kaki pada pedal cengkaman dan biarkan pedal kembali ke kedudukan di tengah.

Pengehad Kelajuan Pemotongan

Apabila pengehad kelajuan pemotongan (Rajah 25) dipetik ke atas, pengehad akan mengawal kelajuan pemotongan dan membolehkan unit pemotongan digunakan. Setiap peregang melaraskan kelajuan pemotongan sebanyak 0.8km/j (0.5bsj). Lebih banyak peregang di bahagian atas bolt bermaksud kelajuan menjadi lebih perlahan. Untuk pengangkutan, petik pengehad kelajuan pemotongan kembali dan anda akan mencapai kelajuan pengangkutan maksimum.

Note: Sewaktu memotong dalam mod Ekonomi, kelajuan di bumi bagi pemotongan akan berkurangan sedikit. Keluarkan 1 peregang untuk mencapai kelajuan pemotongan yang sama dengan pemotongan dalam mod normal.

Pedal Brek

Tekan pedal brek (Rajah 25) untuk menghentikan mesin.

Brek Henti

Untuk menggunakan brek henti, (Rajah 25) tekan pedal brek dan tekan bahagian atas ke depan untuk menyelak. Untuk melepaskan brek henti, tekan pedal brek sehingga selak brek henti menyentap.

g003955

Pedal Stereng Condong

Untuk mencondongkan roda stereng ke arah anda, tekan pedal kaki (Rajah 25) ke bawah, tarik menara stereng ke arah anda sehingga kedudukan yang paling selesa, kemudian lepaskan pedal.

Suis Kelajuan Enjin

Suis kelajuan enjin mempunyai 2 mod untuk menukar kelajuan enjin (Rajah 26). Dengan mengetik suis secara sekilas, anda boleh menukar kelajuan enjin dalam tokokan 100rpm. Jika anda menekan suis, enjin akan beralih kepada mod melahu Tinggi atau Rendah, bergantung pada hujung suis yang anda tekan.

g021208

Suis Kunci

Suis kunci (Rajah 26) mempunyai 3 kedudukan: MATI, HIDUP/PRAPANAS dan MULA.

Tuil Kawalan Turunkan Pemotongan/Angkat

Tuil ini (Rajah 26) mengangkat dan menurunkan unit pemotongan serta memulakan dan menghentikan unit pemotongan apabila unit pemotongan didayakan dalam mod POTONG. Anda tidak boleh menurunkan unit pemotongan apabila tuil potong/angkut ditetapkan kepada kedudukan ANGKUT.

Suis Lampu Besar

Tekan suis ke bawah untuk menghidupkan lampu besar (Rajah 26).

Suis Daya/Nyahdaya

Gunakan suis daya/nyahdaya (Rajah 26) serta tuil kawalan turunkan pemotongan/angkat untuk mengendalikan unit pemotongan.

Punca Kuasa

Punca kuasa ialah bekalan kuasa 12V untuk peranti elektronik (Rajah 27).

g004133

Putus Kuasa Unit Pemotongan

Sebelum memasangkan, menanggalkan atau mengendalikan unit pemotongan, putuskan sambungan unit pemotongan daripada bekalan kuasa dengan memisahkan penyambung putus kuasa unit pemotongan (Rajah 28) yang terdapat di bawah tempat duduk. Sambungkan penyambung kembali sebelum mengendalikan mesin.

g027134

Awas

Jika anda tidak memutuskan sambungan kuasa kepada unit pemotongan, orang lain mungkin menghidupkan unit pemotongan secara tidak sengaja lalu menyebabkan kecederaan yang serius pada tangan dan kaki.

Sentiasa asingkan penyambung putus kuasa unit pemotongan sebelum mengendalikan unit pemotongan.

Menggunakan Paparan LCD Pusat Maklumat

Paparan LCD Pusat Maklumat menunjukkan maklumat tentang mesin anda seperti status pengendalian, pelbagai maklumat diagnostik dan maklumat lain tentang mesin (Rajah 29). Terdapat berbilang skrin paparan pada Pusat Maklumat. Anda boleh bertukar antara skrin pada bila-bila masa dengan menekan mana-mana butang Pusat Maklumat kemudian memilih anak panah arah yang bersesuaian.

g020650
  • Butang Kiri, Butang Akses Menu/Kembali— Tekan butang ini untuk mengakses menu Pusat Maklumat. Anda boleh menggunakan butang ini untuk kembali/keluar dari mana-mana menu yang sedang anda gunakan.

  • Butang Tengah— Tekan butang ini untuk menatal ke bawah menu.

  • Butang Kanan— Tekan butang ini untuk membuka menu dan anak panah kanan menandakan kandungan tambahan.

Note: Tujuan setiap butang mungkin berubah bergantung pada fungsi yang diperlukan sewaktu digunakan. Setiap butang dilabelkan dengan ikon yang memaparkan fungsi semasa.

Penerangan Ikon Pusat Maklumat

TARIKH PERLU DISERVISMenunjukkan masa yang dijadualkan untuk servis
GraphicMeter jam
GraphicIkon maklumat
GraphicPantas
GraphicPerlahan
GraphicParas bahan api
GraphicPalam bara adalah aktif.
GraphicAngkat unit pemotongan.
GraphicTurunkan unit pemotongan.
GraphicDuduk di tempat duduk.
GraphicBrek henti digunakan.
GraphicJulat adalah tinggi (angkut).
GraphicNeutral
GraphicJulat adalah rendah (potong).
GraphicSuhu bahan pendingin enjin (°C atau °F)
GraphicSuhu (panas)
GraphicPTO digunakan.
GraphicTidak dibenarkan
GraphicMulakan enjin.
GraphicHentikan enjin.
GraphicEnjin
GraphicSuis kunci
GraphicBateri
GraphicMotor/Penjana (tidak dicas)
GraphicMotor/Penjana (sedang dicas)
GraphicE-Gelendong
GraphicPenindihan Kembali Hadapan
GraphicPenindihan Kembali Belakang
GraphicUnit pemotongan sedang diturunkan.
GraphicUnit pemotongan sedang diangkat.
GraphicKod laluan PIN
GraphicBas CAN
GraphicPusat Maklumat
GraphicBuruk atau gagal
GraphicMentol
GraphicOutput pengawal TEC atau wayar kawalan di dalam abah-abah
GraphicSuis
GraphicLepaskan suis.
GraphicTukar kepada status yang dinyatakan.
Simbol biasanya digabungkan untuk membentuk ayat. Beberapa contoh seperti berikut 
GraphicTetapkan mesin kepada Neutral.
GraphicPermulaan enjin tidak dibenarkan.
GraphicEnjin dimatikan kuasa
GraphicBahan pendingin enjin terlalu panas.
GraphicDuduk atau gunakan brek henti

Menggunakan Menu

Untuk mengakses sistem menu Pusat Maklumat, tekan butang akses menu pada skrin utama. Ini akan menghalakan anda ke menu utama. Rujuk jadual berikut untuk sinopsis tentang pilihan yang tersedia daripada menu:

Menu Utama
Item MenuPenerangan
Faults (Kerosakan)Menu Kerosakan mengandungi senarai kerosakan mesin yang terkini. Rujuk Manual Servis atau hubungi Penjual Toro anda untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang menu Kerosakan dan maklumat yang terkandung dalamnya.
Service (Servis)Menu Servis mengandungi maklumat tentang mesin seperti jam penggunaan, kiraan dan angka serupa yang lain.
Diagnostics (Diagnostik)Menu Diagnostik memaparkan keadaan setiap suis, penderia dan output kawalan pada mesin. Anda boleh menggunakan menu ini untuk menyelesaikan isu tertentu kerana ini akan memberitahu anda dengan segera kawalan mesin yang dihidupkan dan kawalan yang dimatikan.
Settings (Tetapan)Menu Tetapan membolehkan anda menyesuaikan dan mengubah suai pemboleh ubah konfigurasi pada paparan Pusat Maklumat.
About (Perihal)Menu Perihal menyenaraikan nombor model, nombor siri dan versi perisian bagi mesin anda.
Service
Item MenuPenerangan
HoursMenyenaraikan jumlah jam mesin, enjin dan PTO dihidupkan serta jumlah jam mesin diangkut dan tarikh perlu diservis.
CountsMenyenaraikan bilangan kiraan yang dialami oleh mesin.
Diagnostics
Item MenuPenerangan
Cutting UnitsMenunjukkan input, penentu dan output untuk mengangkat dan menurunkan unit pemotongan.
Hi/Low RangeMenunjukkan input, penentu dan output untuk pemanduan dalam mod angkut.
PTOMenunjukkan input, penentu dan output untuk mendayakan litar PTO.
Engine RunMenunjukkan input, penentu dan output untuk memulakan enjin.
BacklapMenunjukkan input, penentu dan output untuk mengendalikan fungsi penindihan kembali.
Settings (Tetapan)
Item MenuPenerangan
Units (Unit)Mengawal unit yang digunakan pada Pusat Maklumat. Pilihan menu ialah Inggeris atau Metrik.
Language (Bahasa)Mengawal bahasa yang digunakan pada Pusat Maklumat*.
LCD Backlight (Lampu Belakang LCD)Mengawal kecerahan paparan LCD.
LCD Contrast (Kontras LCD)Mengawal kontras paparan LCD.
Front Backlap Reel Speed (Kelajuan Gelendong Penindihan Kembali Hadapan)Mengawal kelajuan gelendong hadapan dalam mod penindihan kembali.
Rear Backlap Reel Speed (Kelajuan Gelendong Penindihan Kembali Belakang)Mengawal kelajuan gelendong belakang dalam mod penindihan kembali.
Protected Menus (Menu Terlindung)Membolehkan penguasa/mekanik mengakses menu terlindung dengan memasukkan kod laluan.
Auto Idle (Auto Melahu)Mengawal jumlah masa yang dibenarkan sebelum mengembalikan enjin kepada melahu rendah apabila mesin tidak bergerak.
Blade Count (Kiraan Bilah)Mengawal bilangan bilah pada gelendong untuk kelajuan gelendong.
Mow Speed (Kelajuan Pemotongan)Mengawal kelajuan di bumi untuk menentukan kelajuan gelendong.
Height of Cut (HOC) (Ketinggian pemotonga)Mengawal ketinggian pemotongan (HOC) untuk menentukan kelajuan gelendong.
F Reel RPM (RPM Gelendong Hadapan)Memaparkan kedudukan kelajuan gelendong yang dikira bagi gelendong hadapan. Gelendong juga boleh dilaraskan secara manual.
R Reel RPM (RPM Gelendong Belakang)Memaparkan kedudukan kelajuan gelendong yang dikira bagi gelendong belakang. Gelendong juga boleh dilaraskan secara manual.
Economy Mode (Mod Ekonomi)Apabila diaktifkan, Mod Ekonomi mengurangkan kelajuan enjin sewaktu pemotongan untuk mengurangkan hingar dan penggunaan bahan api. Kelajuan gelendong tidak berubah tetapi kelajuan pemotongan berkurangan jika penghenti pemotongan tidak dilaraskan sewajarnya.

*Hanya teks "dilihat oleh pengendali" diterjemahkan. Skrin Kerosakan, Servis dan Diagnostik "digunakan sewaktu servis”. Tajuk diterjemahkan kepada bahasa terpilih tetapi item menu adalah dalam bahasa Inggeris.

About (Perihal)
Item MenuPenerangan
ModelMenyenaraikan nombor model bagi mesin.
SNMenyenaraikan nombor siri bagi mesin.
Machine Controller RevisionMenyenaraikan semakan perisian bagi pengawal induk.
CU 1CU 2CU 3CU 4CU 5Menyenaraikan semakan perisian bagi setiap unit pemotongan.
GeneratorMenyenaraikan semakan perisian bagi motor/penjana.
InfoCenter RevisionMenyenaraikan semakan perisian bagi Pusat Maklumat.
CAN BusMenyenaraikan status bas komunikasi mesin.

Menu Terlindung (Protected Menus)

Terdapat 2 skrin paparan tambahan dan 7 tetapan konfigurasi pengendalian yang boleh dilaraskan dalam Menu Tetapan Pusat Maklumat: Auto Melahu (Auto Idle), Kiraan Bilah (Blade Count), Kelajuan Pemotongan (Mow Speed), Ketinggian Pemotongan (HOC - Height of Cut), RPM Gelendong Hadapan (F Reel RPM), RPM Gelendong Belakang (R Reel RPM) dan Mod Ekonomi (Economy Mode). Tetapan ini boleh dikunci menggunakan Menu Terlindung.

Note: Sewaktu penghantaran, kod kata laluan awal diprogramkan oleh penjual anda.

Mengakses Tetapan Menu Terlindung dan Skrin Paparan

Untuk mengakses Tetapan Menu Terlindung dan Skrin Paparan

  1. Dari Menu Utama, tatal ke bawah Menu Tetapan (Settings) dan tekan butang kanan.

  2. Pada Menu Tetapan, tatal ke bawah Menu Terlindung (Protected Menu) dan tekan butang kanan.

  3. Untuk memasukkan kod laluan, gunakan butang tengah untuk menetapkan digit pertama, kemudian tekan butang kanan untuk mengalih ke digit seterusnya.

  4. Gunakan butang tengah untuk menetapkan digit kedua, kemudian tekan butang kanan untuk mengalih ke digit seterusnya.

  5. Gunakan butang tengah untuk menetapkan digit ketiga, kemudian tekan butang kanan untuk mengalih ke digit seterusnya.

  6. Gunakan butang tengah untuk menetapkan digit keempat, kemudian tekan butang kanan.

  7. Tekan butang tengah untuk memasukkan kod.

  8. Jika kod telah diterima dan menu terlindung telah dibuka kunci, “PIN” dipaparkan di sudut atas kanan skrin paparan.

Note: Jika anda terlupa kod laluan atau kod laluan hilang, sila hubungi penjual anda untuk mendapatkan bantuan.

Melihat dan Menukar Tetapan Menu Terlindung

  1. Pada Menu Terlindung, tatal ke bawah Lindungi Tetapan (Protect Settings).

  2. Untuk melihat dan menukar tetapan tanpa memasukkan kod laluan, gunakan butang kanan untuk menukar Lindungi Tetapan kepada MATI (Off).

  3. Untuk melihat dan menukar tetapan menggunakan kod laluan, gunakan butang kiri untuk menukar Lindungi Tetapan kepada HIDUP (On), tetapkan kod laluan dan putarkan kunci kepada kedudukan MATI, kemudian kepada kedudukan HIDUP.

Menetapkan Auto Melahu

  1. Pada Menu Tetapan, tatal ke bawah Auto Idle (Auto Melahu).

  2. Tekan butang kanan untuk menukar masa auto melahu antara MATI (Off), 8S, 10S, 15S, 20S dan 30S.

Menetapkan Kiraan Bilah

  1. Pada Menu Tetapan, tatal ke bawah Kiraan Bilah (Blade Count)

  2. Tekan butang kanan untuk menukar kiraan bilah antara 5, 8 atau 11 gelendong bilah.

Menetapkan Kelajuan Pemotongan

  1. Pada Menu Tetapan, tatal ke bawah Kelajuan Pemotongan (Mow Speed).

  2. Tekan butang kanan untuk memilih Kelajuan Pemotongan.

  3. Gunakan butang tengah dan kanan untuk memilih kelajuan pemotongan yang bersesuaian yang ditetapkan pada pengehad kelajuan pemotongan mekanikal pada pedal cengkaman.

  4. Tekan butang kiri untuk keluar dari kelajuan pemotongan dan menyimpan tetapan.

Menetapkan Ketinggian Pemotongan (HOC)

  1. Pada Menu Tetapan, tatal ke bawah HOC.

  2. Tekan butang kanan untuk memilih HOC.

  3. Gunakan butang tengah dan kanan untuk memilih tetapan HOC yang bersesuaian. (Jika tetapan tepat tidak dipaparkan, pilih tetapan HOC yang paling hampir daripada senarai yang dipaparkan).

  4. Tekan butang kiri untuk keluar dari HOC dan menyimpan tetapan.

Menetapkan Kelajuan Gelendong Hadapan dan Belakang

Walaupun kelajuan gelendong hadapan dan belakang dikira dengan memasukkan bilangan bilah, kelajuan pemotongan dan HOC pada Pusat Maklumat, tetapan tersebut boleh ditukar secara manual untuk membolehkan keadaan pemotongan yang berlainan.

  1. Untuk menukar Tetapan Kelajuan Gelendong, tatal ke bawah RPM Gelendong Hadapan (F Reel RPM), RPM Gelendong Belakang (R Reel RPM) atau kedua-duanya.

  2. Tekan butang kanan untuk menukar nilai kelajuan gelendong. Apabila tetapan kelajuan berubah, paparan akan terus menunjukkan kelajuan gelendong yang dikira berdasarkan kiraan bilah, kelajuan pemotongan dan HOC yang dimasukkan sebelum ini tetapi nilai baharu juga dipaparkan.

Menetapkan Mod Ekonomi

  1. Dari Menu Utama, gunakan butang tengah untuk menatal ke bawah Menu Tetapan.

  2. Tekan butang kanan untuk membuat pilihan.

  3. Pada Menu Tetapan, gunakan butang tengah untuk menatal ke bawah Mod Ekonomi (Economy Mode).

  4. Tekan butang kanan untuk memilih fungsi HIDUP (On).

  5. Tekan butang kiri untuk menyimpan tetapan dan keluar dari tetapan.

Untuk Mengakses Skrin Paparan Terlindung

Dari skrin utama, tekan butang tengah sekali, apabila anak panah dipaparkan di atas butang, tekan butang tengah sekali lagi untuk menatal melalui skrin paparan.

Tekan butang tengah sekali lagi untuk mengakses skrin maklumat e-Gelendong yang memaparkan arus gelendong dan kelajuan bagi setiap daripada 5 unit pemotongan.

Tekan butang tengah sekali lagi untuk mengakses skrin mod tenaga yang memaparkan komponen, aliran tenaga dan arah sewaktu pengendalian.

Note: Spesifikasi dan reka bentuk tertakluk pada perubahan tanpa diberikan notis.

Lebar Angkut228cm (90 inci)
Lebar pemotongan254cm (100 inci)
Panjang282cm (111 inci)
Ketinggian dengan ROPS160cm (63 inci)
Berat1259kg (2,776lb)
EnjinKubota 18kW (24.8hp)
Kapasiti tangki bahan api53L (14 gelen AS)
Kelajuan angkut0~16ksj (0~10bsj)
Kelajuan pemotongan0~13km/j (0~8bsj)

Alat Tambahan/Aksesori

Pelbagai alat tambahan dan aksesori yang diluluskan oleh Toro sedia untuk digunakan dengan mesin untuk mempertingkat dan mengembangkan keupayaan mesin. Hubungi Penjual Servis Dibenarkan anda atau penjual Toro yang dibenarkan atau pergi ke www.Toro.com untuk mendapatkan senarai bagi semua alat tambahan dan aksesori yang diluluskan.

Untuk memastikan prestasi optimum dan pengesahan keselamatan yang berterusan bagi mesin, hanya gunakan alat ganti dan aksesori Toro yang asli. Alat ganti dan aksesori yang dibuat oleh pengilang lain mungkin berbahaya dan penggunaan sedemikian akan membatalkan waranti produk.

Pengendalian

Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

Sebelum Pengendalian

Keselamatan Sebelum Pengendalian

Keselamatan Am

  • Jangan benarkan kanak-kanak atau orang yang tidak terlatih untuk mengendalikan atau menservis mesin. Peraturan setempat mungkin mengehadkan umur pengendali. Pemilik bertanggungjawab untuk melatih semua pengendali dan mekanik.

  • Biasakan diri dengan pengendalian yang selamat pada kelengkapan, kawalan pengendali dan tanda keselamatan.

  • Sentiasa matikan kuasa enjin, keluarkan kunci, tunggu semua bahagian yang bergerak untuk berhenti dan biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

  • Ketahui cara menghentikan mesin dan mematikan kuasa enjin dengan segera.

  • Jangan kendalikan mesin tanpa melengkapi diri dengan semua pelindung dan peranti perlindungan keselamatan lain yang berfungsi sewaktu mengendalikan mesin.

  • Sebelum memotong, sentiasa periksa mesin untuk memastikan unit pemotongan dalam keadaan berfungsi yang baik.

  • Periksa kawasan yang anda akan menggunakan mesin dan alihkan semua objek yang mungkin terpelanting dari mesin.

Keselamatan Bahan Api

  • Berhati-hati ketika mengendalikan bahan api. Bahan api mudah terbakar dan wap bahan api mudah meletup.

  • Padamkan semua rokok, cerut, paip dan sumber nyalaan yang lain.

  • Hanya gunakan bekas bahan api yang diluluskan.

  • Jangan tanggalkan penutup bahan api atau isi tangki bahan api ketika enjin dihidupkan atau panas.

  • Jangan tambahkan atau salirkan bahan api di tempat yang tertutup.

  • Jangan simpan mesin atau bekas bahan api di tempat yang berhampiran nyalaan, percikan atau api pandu seperti pada pemanas air atau perkakas lain.

  • Jika anda tertumpah bahan api, jangan cuba menghidupkan enjin; elakkan penghasilan sebarang sumber nyalaan sehingga wap bahan api lesap.

Melakukan Penyelenggaraan Harian

Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa tali pinggang keledar untuk mengesan kehausan, pemotongan dan kerosakan lain. Gantikan tali pinggang keledar jika terdapat komponen yang tidak berfungsi dengan betul.
  • Setiap hari, sebelum memulakan mesin, lakukan prosedur Setiap Penggunaan/Harian yang disenaraikan dalam .

    Mengisi Tangki Bahan Api

    Kapasiti Tangki Bahan Api

    53L (14 gelen AS)

    Spesifikasi Bahan Api

    Hanya gunakan bahan api diesel atau bahan api biodiesel yang bersih dan segar dengan kandungan sulfur yang rendah (<500 ppm) atau ultra rendah (<15 ppm). Pengadaran setana minimum seharusnya 40. Beli bahan api dalam kuantiti yang boleh digunakan dalam tempoh 180 hari untuk memastikan kesegaran bahan api.

    Gunakan bahan api diesel gred musim panas (No. 2-D) pada suhu melebihi -7°C (20°F) dan gred musim sejuk (No. 1-D atau campuran No. 1-D/2-D) di bawah suhu tersebut. Penggunaan bahan api gred musim sejuk pada suhu lebih rendah akan memberikan titik nyala lebih rendah dan ciri aliran sejuk yang memudahkan enjin dimulakan dan mengurangkan penyumbatan penuras bahan api.

    Penggunaan bahan api gred musim panas melebihi -7°C (20°F) akan menyumbang kepada hayat pam bahan api yang lebih panjang dan kuasa yang meningkat berbanding dengan bahan api gred musim sejuk.

    Important: Jangan gunakan kerosin atau gasolin selain bahan api diesel. Kegagalan untuk mengikuti perhatian ini akan merosakkan enjin.

    Sedia untuk Biodiesel

    Mesin ini juga boleh menggunakan bahan api campuran biodiesel yang sehingga B20 (20% biodiesel, 80% petrodiesel). Bahagian petrodiesel seharusnya mengandungi sulfur yang rendah atau ultra rendah. Ikuti langkah berjaga-jaga berikut:

    • Bahagian biodiesel dalam bahan api mestilah mencapai spesifikasi ASTM D6751 atau EN14214.

    • Kandungan bahan api campuran seharusnya mencapai ASTM D975 atau EN590.

    • Permukaan bercat mungkin dirosakkan oleh campuran biodiesel.

    • Gunakan B5 (kandungan biodiesel 5%) atau campuran yang kurang lagi dalam cuaca sejuk.

    • Pantau pengedap, hos dan gasket yang menyentuh bahan api kerana item ini mungkin mendegradasi melalui masa.

    • Penyekatan penuras bahan api mungkin dijangka untuk suatu tempoh masa selepas menukar kepada campuran biodiesel.

    • Hubungi penjual anda jika anda ingin mendapatkan maklumat lanjut tentang biodiesel.

    Menambahkan Bahan Api

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Bersihkan bahagian sekeliling penutup tangki bahan api menggunakan kain yang bersih.

    3. Tanggalkan penutup dari tangki bahan api (Rajah 30).

      g021210
    4. Isi tangki dengan bahan api diesel sehingga mencapai paras bawah leher pengisi.

    5. Pasangkan penutup tangki bahan api dengan ketat selepas mengisi tangki.

      Note: Jika boleh, isi tangki bahan api selepas setiap penggunaan. Ini akan mengurangkan kemungkinan pembentukan wap di dalam tangki bahan api.

    Mengasah Mesin

    Untuk memastikan prestasi yang optimum pada sistem brek henti, gilapkan (asah) brek sebelum penggunaan. Tetapkan kelajuan cengkaman mara kepada 6.4km/j (4bsj) untuk sepadan dengan kelajuan cengkaman undur (kesemua 8 peregang dialihkan ke bahagian atas kawalan kelajuan pemotongan). Dengan enjin pada melahu tinggi, teruskan ke hadapan dengan penghenti kawalan kelajuan pemotongan digunakan dan tekan brek untuk 15 saat. Teruskan ke belakang pada kelajuan undur yang sepenuhnya dan tekan brek untuk 15 saat. Ulangi langkah ini sebanyak 5 kali dan tunggu 1 minit antara setiap kitaran mara dan undur untuk mengelakkan brek terlampau panas. Brek mungkin perlu dilaraskan selepas diasah; rujuk Melaraskan Brek Henti.

    Mengeluarkan Udara dari Sistem Bahan Api

    Anda perlu mengeluarkan udara dari sistem bahan api sebelum memulakan enjin jika mana-mana situasi berikut telah berlaku:

    • Permulaan awal bagi mesin baharu.

    • Enjin berhenti berfungsi atas sebab kekurangan bahan api.

    • Penyelenggaraan telah dilakukan pada komponen sistem bahan api seperti penuras digantikan, pemisah diservis dan sebagainya.

    Bahaya

    Dalam keadaan tertentu, bahan api diesel dan wap bahan api sangat mudah terbakar dan meletup. Kebakaran atau letupan daripada bahan api boleh melecurkan anda dan orang lain serta boleh menyebabkan kerosakan harta benda.

    • Gunakan corong dan isi tangki bahan api di luar bangunan, di tempat yang terbuka apabila enjin dimatikan dan sejuk. Lapkan bahan api yang tertumpah.

    • Jangan isi tangki bahan api sehingga penuh sepenuhnya. Tambahkan bahan api ke dalam tangki bahan api sehingga paras mencapai 6~13mm (¼~½ inci) di bawah bahagian bawah leher pengisi. Ruang kosong di dalam tangki ini membolehkan bahan api mengembang.

    • Jangan merokok ketika mengendalikan bahan api dan jauhi nyalaan atau tempat yang wasap bahan api mungkin dinyalakan melalui percikan.

    • Simpan bahan api di dalam bekas yang bersih dan diluluskan keselamatan dan pastikan penutup dipasangkan ketat.

    1. Letakkan mesin di permukaan yang rata dan pastikan tangki bahan api sekurang-kurangnya separuh penuh.

    2. Buka tukup.

    3. Buka skru jujuh udara pada pam pancitan bahan api (Rajah 31) menggunakan perengkuh 12mm.

      g003993
    4. Putarkan kunci kepada kedudukan HIDUP. Pam bahan api elektrik mula beroperasi, oleh itu memaksa udara keluar dari sekeliling skru jujuh udara. Biarkan kunci pada kedudukan HIDUP sehingga strim bahan api yang padu mengalir keluar dari sekeliling skru.

    5. Ketatkan skru dan putarkan kunci kepada kedudukan MATI.

    Note: Biasanya, enjin seharusnya bermula selepas prosedur pengeluaran di atas diikuti. Walau bagaimanapun, jika enjin tidak bermula, udara mungkin terperangkap di antara pam pancitan dan pemancit; rujuk Mengeluarkan Udara dari Pemancit Bahan Api.

    Semasa Pengendalian

    Keselamatan Sewaktu Pengendalian

    Keselamatan Am

    • Pemilik/pengendali boleh mengelakkan kemalangan dan bertanggungjawab terhadap kemalangan yang mungkin menyebabkan kecederaan diri atau kerosakan harta.

    • Pakai pakaian bersesuaian yang dilengkapi pelindung mata, seluar panjang, kasut rintang gelincir yang sesuai dan pelindung pendengaran. Ikat rambut yang panjang dan jangan pakai pakaian yang longgar atau barang kemas yang longgar.

    • Jangan kendalikan mesin apabila sakit, letih atau di bawah pengaruh alkohol atau ubat-ubatan.

    • Berikan sepenuh perhatian sewaktu anda mengendalikan mesin. Jangan lakukan aktiviti yang akan mendatangkan gangguan. Jika tidak, kecederaan atau kerosakan harta mungkin berlaku.

    • Sebelum anda memulakan enjin, pastikan semua pemacu ditetapkan kepada neutral, brek henti digunakan dan anda berada di kedudukan pengendalian.

    • Jangan angkut penumpang di atas mesin dan pastikan orang lain dan haiwan peliharaan menjauhi mesin ketika pengendalian.

    • Hanya kendalikan mesin dalam keadaan yang dapat melihat sekeliling dengan jelas untuk mengelakkan lubang dan bahaya tersembunyi.

    • Elakkan memotong rumput yang basah. Cengkaman yang berkurangan mungkin menyebabkan mesin meluncur.

    • Jauhkan tangan dan kaki anda daripada unit pemotongan.

    • Lihat belakang dan bawah sebelum undur untuk memastikan laluan tiada halangan.

    • Berhati-hati ketika mendekati selekoh tersembunyi, semak samun, pokok atau objek lain yang mungkin menghalang penglihatan anda.

    • Hentikan unit pemotongan apabila anda tidak memotong.

    • Kurangkan kelajuan dan berhati-hati ketika membelok dan menyeberangi jalan dan laluan jalan kaki sewaktu mengendalikan mesin. Sentiasa patuhi cara laluan yang betul.

    • Jangan jalankan enjin di kawasan yang akan memerangkap gas ekzos.

    • Jangan biarkan enjin berjalan tanpa diawasi.

    • Sebelum meninggalkan kedudukan pengendalian (termasuk untuk mengosongkan penangkap atau mengumbah unit pemotongan), lakukan perkara berikut:

      • Letakkan mesin di permukaan yang rata.

      • Lepaskan unit pemotongan dan turunkan alat tambahan.

      • Gunakan brek henti.

      • Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

      • Tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti.

    • Kendalikan mesin hanya dalam keadaan yang dapat melihat sekeliling dengan jelas dan keadaan cuaca yang baik. Jangan kendalikan mesin jika terdapat risiko kilat.

    Keselamatan Sistem Perlindungan Terbalik (ROPS)

    • Jangan tanggalkan mana-mana komponen ROPS daripada mesin.

    • Pastikan tali pinggang keledar dipasangkan dan anda boleh membukanya dengan segera sekiranya berlaku kecemasan.

    • Sentiasa pasangkan tali pinggang keledar anda.

    • Periksa dengan teliti untuk mengenal pasti halangan di atas kepala dan jangan terlanggar halangan.

    • Pastikan ROPS berada dalam keadaan pengendalian yang selamat dengan memeriksanya secara teliti dari masa ke masa untuk mengesan kerosakan dan memastikan semua lekapan dipasangkan ketat.

    • Gantikan semua komponen ROPS yang rosak. Jangan baiki atau ubah suai komponen berkenaan.

    Keselamatan Cerun

    • Cerun merupakan faktor utama yang berkaitan dengan kehilangan kawalan dan kemalangan terbalik yang mungkin menyebabkan kecederaan serius atau kematian. Anda bertanggungjawab terhadap pengendalian di cerun yang selamat. Perhatian tambahan seharusnya diberikan ketika mengendalikan mesin di cerun.

    • Nilaikan keadaan di tapak untuk menentukan sama ada cerun adalah selamat untuk pengendalian mesin, termasuk penilaian tapak. Sentiasa gunakan akal budi dan pertimbangan yang wajar sewaktu melakukan penilaian ini.

    • Rujuk arahan cerun yang disenaraikan di bawah untuk mengendalikan mesin di cerun. Sebelum anda mengendalikan mesin, semak keadaan di tapak untuk menentukan sama ada anda boleh mengendalikan mesin dalam keadaan pada hari tersebut dan di tapak berkenaan. Perubahan permukaan bumi boleh menyebabkan perubahan pengendalian di cerun bagi mesin.

      • Jangan mulakan, hentikan atau belokkan mesin di cerun. Jangan ubah kelajuan atau arah secara mendadak. Buat belokan secara perlahan dan beransur-ansur.

      • Jangan kendalikan mesin sekiranya cengkaman, pemanduan atau kestabilan diragu-ragukan.

      • Alihkan atau tandakan halangan seperti parit, lubang, bekas roda, bonggol, batu atau bahaya tersembunyi yang lain. Rumput yang tinggi mungkin mempunyai halangan yang tersembunyi. Permukaan bumi yang tidak rata mungkin menyebabkan mesin terbalik.

      • Ambil perhatian bahawa pengendalian mesin di atas rumput yang basah, melalui cerun atau turun dari cerun mungkin menyebabkan mesin kehilangan cengkaman.

      • Berhati-hati ketika mengendalikan mesin berhampiran cerun curam, parit, benteng, bahaya air atau bahaya lain. Mesin mungkin tergolek jika roda melalui sisi atau sisi roboh. Kekalkan ruang yang selamat di antara mesin dengan mana-mana bahaya.

      • Kenal pasti bahaya di tapak cerun. Jika terdapat bahaya, potong rumput di cerun menggunakan mesin dikawal pejalan kaki.

      • Jika boleh, kekalkan unit pemotongan di kedudukan rendah yang mendekati permukaan tanah sewaktu pengendalian di cerun. Tindakan mengangkat unit pemotongan sewaktu pengendalian di cerun boleh menyebabkan mesin menjadi tidak stabil.

    Memulakan Enjin

    Important: Anda seharusnya mengeluarkan udara dari sistem bahan api sebelum memulakan enjin jika anda memulakan enjin buat kali pertama, enjin telah dimatikan kuasa kerana kekurangan bahan api atau anda telah melakukan penyelenggaraan pada sistem bahan api; rujuk Mengeluarkan Udara dari Sistem Bahan Api.

    1. Duduk di atas tempat duduk, jangan letakkan kaki anda pada pedal cengkaman agar fungsi cengkaman adalah NEUTRAL, gunakan brek henti, tetapkan suis kelajuan enjin kepada kedudukan PANTAS dan pastikan suis Daya/Nyahdaya ditetapkan kepada kedudukan NYAHDAYA.

    2. Putarkan kunci kepada kedudukan HIDUP/PRAPANAS.

      Pemasa automatik mengawal prapanas palam bara untuk 6 saat.

    3. Selepas palam bara diprapanas, putarkan kunci kepada kedudukan MULA.

      Engkolkan enjin selama kurang daripada 15 saat. Lepaskan kunci apabila enjin bermula. Jika prapanas tambahan diperlukan, putarkan kunci kepada kedudukan MATI, kemudian kepada kedudukan HIDUP/PRAPANAS. Ulangi proses ini sebagaimana diperlukan.

    4. Jalankan enjin pada kelajuan melahu rendah sehingga enjin dipanaskan.

    Mematikan Kuasa Enjin

    1. Alihkan semua kawalan kepada NEUTRAL, gunakan brek henti, alihkan pendikit kepada kedudukan MELAHU RENDAH dan biarkan enjin mencapai kelajuan melahu rendah.

      Important: Biarkan enjin melahu selama 5 minit sebelum mematikan kuasa selepas pengendalian muatan penuh. Kegagalan untuk berbuat demikian mungkin mendatangkan masalah pada enjin dilengkapi turbo.

    2. Putarkan kunci kepada kedudukan MATI dan keluarkan kunci daripada suis.

    Menetapkan Kelajuan Gelendong

    Untuk mencapai pemotongan yang konsisten dan berkualiti tinggi dan penampilan selepas pemotongan yang seragam, anda seharusnya menetapkan kelajuan gelendong kepada tetapan yang sewajarnya. Laraskan kelajuan gelendong seperti berikut:

    1. Pada Pusat Maklumat, di bawah menu tetapan, masukkan kiraan bilah, kelajuan pemotongan dan HOC untuk mengira kelajuan gelendong yang sewajarnya.

    2. Jika pelarasan lanjut diperlukan, dalam menu tetapan, tatal ke bawah RPM Gelendong Hadapan, RPM Gelendong Belakang atau kedua-duanya.

    3. Tekan butang kanan untuk menukar nilai kelajuan gelendong. Apabila tetapan kelajuan berubah, paparan akan terus menunjukkan kelajuan gelendong yang dikira berdasarkan kiraan bilah, kelajuan pemotongan dan HOC tetapi nilai baharu juga dipaparkan.

      Note: Kelajuan gelendong mungkin perlu ditingkatkan atau dikurangkan untuk memampas keadaan tanah rumput yang berlainan.

    g031995
    g031996

    Melaraskan Imbangan Lawan Lengan Angkat

    Anda boleh melaraskan imbangan lawan pada lengan angkat unit pemotongan belakang untuk memampas keadaan tanah rumput yang berlainan dan untuk mengekalkan ketinggian pemotongan yang seragam dalam keadaan yang mencabar atau di kawasan timbunan jerami.

    Anda boleh melaraskan setiap spring imbangan lawan kepada 1 daripada 4 tetapan. Setiap tokokan akan meningkatkan atau mengurangkan imbangan lawan pada unit pemotongan sebanyak 2.3kg (5lb). Anda boleh meletakkan spring pada bahagian belakang penggerak spring pertama untuk mengeluarkan semua imbangan lawan (kedudukan keempat).

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, gunakan brek henti, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Masukkan tiub atau objek yang serupa ke dalam hujung spring yang panjang dan putarkannya di sekeliling penggerak spring kepada kedudukan yang diingini (Rajah 34).

      Awas

      Spring adalah tegang dan boleh menyebabkan kecederaan diri.

      Berhati-hati ketika melaraskan spring.

      g019276
    3. Ulangi prosedur tersebut pada spring yang satu lagi.

    Melaraskan Kedudukan Berpusing bagi Lengan Angkat

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, gunakan brek henti, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Suis lengan angkat berada di bawah tangki hidraulik di belakang lengan angkat di sebelah kanan hadapan (Rajah 35).

    3. Longgarkan skru lekapan suis dan alihkan suis ke bawah untuk meningkatkan ketinggian berpusing lengan angkat atau alihkan suis ke atas untuk mengurangkan ketinggian berpusing lengan angkat (Rajah 35).

      g012154
    4. Ketatkan skru lekapan.

    Memahami Lampu Diagnostik

    Mesin ini dilengkapi lampu diagnostik yang memberikan petunjuk jika mesin mengesan kepincangan tugas. Lampu diagnostik berada pada Pusat Maklumat; di atas skrin paparan (Rajah 36). Apabila mesin berfungsi dengan betul dan suis kunci ditetapkan kepada kedudukan HIDUP/BERJALAN, lampu diagnostik akan bernyala seketika untuk menunjukkan bahawa lampu berfungsi dengan baik. Apabila mesej makluman mesin dipaparkan, lampu akan bernyala apabila mesej dipaparkan. Apabila mesej kerosakan dipaparkan, lampu akan berkelip sehingga kerosakan diselesaikan.

    g021272

    Memeriksa Suis Saling Kunci

    Tujuan suis saling kunci adalah menghalang enjin daripada mengengkol atau bermula melainkan pedal cengkaman berada pada kedudukan NEUTRAL, suis Daya/Nyahdaya berada pada kedudukan NYAHDAYA dan kawalan Turunkan Pemotongan/Angkat berada pada kedudukan NEUTRAL. Selain itu, enjin seharusnya berhenti apabila anda menekan pedal cengkaman apabila anda tidak duduk di tempat duduk atau jika brek henti digunakan.

    Awas

    Jika suis saling kunci keselamatan diputuskan sambungan atau rosak, mesin mungkin dikendalikan tanpa dijangka lalu menyebabkan kecederaan diri.

    • Jangan usik suis saling kunci.

    • Periksa pengendalian suis saling kunci pada setiap hari dan gantikan suis yang rosak sebelum mengendalikan mesin.

    Mengesahkan Fungsi Suis Saling Kunci

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa pengendalian suis saling kunci.
    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin, gunakan brek henti dan keluarkan kunci.

    2. Putarkan kunci kepada kedudukan HIDUP tetapi jangan mulakan mesin.

    3. Tentukan fungsi suis yang berkenaan dalam menu diagnostik pada Pusat Maklumat.

    4. Satu demi satu, tukar setiap suis daripada buka kepada tutup (iaitu duduk di tempat duduk, gunakan pedal cengkaman dan sebagainya) dan ambil perhatian bahawa status suis yang berkenaan akan berubah.

      Note: Ulangi ini untuk semua suis yang boleh ditukar dengan tangan.

    5. Jika suis ditutup dan penunjuk yang sewajarnya tidak berubah, periksa semua wayar dan sambungan ke suis dan/atau periksa suis menggunakan meter ohm.

      Note: Gantikan suis yang rosak dan baiki wayar yang rosak.

    Note: Paparan Pusat Maklumat juga mempunyai keupayaan untuk mengesan solenoid atau geganti output yang dihidupkan. Ini merupakan cara yang pantas untuk menentukan sama ada kepincangan tugas pada mesin adalah pada bahagian elektrik atau hidraulik.

    Tips Pengendalian

    Membiasakan Diri dengan Mesin

    Sebelum memotong rumput, latih pengendalian mesin di kawasan terbuka. Mulakan dan matikan kuasa enjin. Kendalikan mesin dengan mara dan undur. Turunkan dan angkat unit pemotongan dan gunakan serta lepaskan gelendong. Setelah anda membiasakan diri dengan mesin, latih pengendalian naik dan turun cerun pada kelajuan berlainan.

    Memahami Sistem Amaran

    Jika lampu amaran bernyala sewaktu pengendalian, hentikan mesin dengan serta-merta dan betulkan masalah sebelum meneruskan pengendalian. Kerosakan yang serius boleh berlaku jika anda mengendalikan mesin yang mengandungi kepincangan tugas.

    Memotong

    Mulakan enjin dan tetapkan suis kepada kedudukan PANTAS. Tetapkan suis Daya/Nyahdaya kepada kedudukan DAYA dan gunakan tuil Turunkan Pemotongan/Angkat untuk mengawal unit pemotongan (unit pemotongan hadapan dikira masa untuk diturunkan sebelum unit pemotongan belakang). Untuk mara dan memotong rumput, tekan pedal cengkaman ke hadapan.

    Mengangkut Mesin

    Tetapkan suis Daya/Nyahdaya kepada kedudukan NYAHDAYA dan angkat unit pemotongan kepada kedudukan ANGKUT. Tetapkan tuil Potong/Angkut kepada kedudukan ANGKUT. Berhati-hati ketika memandu di antara objek agar anda tidak merosakkan mesin atau unit pemotongan secara tidak sengaja. Berikan perhatian sepenuhnya ketika mengendalikan mesin di cerun. Pandu dengan perlahan dan elakkan belokan yang tajam di cerun untuk mengelakkan mesin terbalik. Turunkan unit pemotongan semasa turun dari cerun untuk kawalan pemanduan.

    Selepas Pengendalian

    Keselamatan Selepas Pengendalian

    Keselamatan Am

    • Matikan kuasa enjin, keluarkan kunci dan tunggu sehingga semua pergerakan berhenti sebelum anda meninggalkan ruang pengendali. Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

    • Bersihkan rumput dan serpihan daripada unit pemotongan, pemacu, peredam bunyi, skrin penyejukan dan ruang enjin untuk mengelakkan bahaya api. Bersihkan tumpahan minyak atau bahan api.

    • Lepaskan pemacu bagi alat tambahan apabila anda mengangkut atau tidak menggunakan mesin.

    • Selenggarakan dan bersihkan tali pinggang keledar sebagaimana diperlukan.

    • Jangan simpan mesin atau bekas bahan api di tempat yang berhampiran nyalaan, percikan atau api pandu seperti pada pemanas air atau pada perkakas lain.

    Menolak atau Menunda Mesin

    Dalam kecemasan, anda boleh menggerakkan mesin dengan menggerakkan injap pintas di dalam pam hidraulik sesaran boleh ubah dan menolak atau menunda mesin.

    Important: Jangan tolak atau tunda mesin melebihi 3~4.8kmsj (2~3bsj) kerana kerosakan sistem gear dalaman mungkin berlaku. Injap pintas mestilah dibuka apabila anda menolak atau menunda mesin.

    1. Putarkan bolt injap pintas sebanyak 1½ putaran untuk membuka dan membolehkan minyak memintas secara dalaman (Rajah 37).

      Note: Injap pintas terletak di bahagian kiri hidrostat. Apabila bendalir dipintas, anda boleh menggerakkan mesin dengan perlahan tanpa merosakkan sistem gear.

      g003995
    2. Tutup injap pintas sebelum memulakan enjin. Walau bagaimanapun, jangan lebihi 7~11N∙m (5~11 kaki-lb) tork untuk menutup injap.

      Important: Enjin yang berjalan apabila injap pintas dibuka akan menyebabkan sistem gear menjadi terlampau panas.

    Mengenal Pasti Titik Ikat

    • Hadapan—lubang pada pad segi empat tepat, di bawah tiub gandar, di dalam setiap tayar hadapan (Rajah 38)

      g031851
    • Belakang—setiap sisi mesin pada rangka belakang (Rajah 39)

      g027077

    Titik Bicu

    Note: Gunakan dirian bicu untuk menyokong mesin apabila diperlukan.

    • Hadapan—pad segi empat tepat, di bawah tiub gandar, di dalam setiap tayar hadapan (Rajah 40).

      g031850
    • Belakang—tiub gandar segi empat tempat pada gandar belakang.

    Mengangkut Mesin

    • Gunakan tanjakan lebar lengkap ketika memuatkan mesin ke atas treler atau trak.

    • Ikat mesin dengan ketat.

    Penyelenggaraan

    Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

    Keselamatan Penyelenggaraan

    • Sebelum melaraskan, membersihkan, menservis atau meninggalkan mesin, lakukan perkara berikut:

      • Letakkan mesin di permukaan yang rata.

      • Tetapkan suis pendikit kepada kedudukan melahu rendah.

      • Lepaskan unit pemotongan.

      • Turunkan unit pemotongan.

      • Pastikan cengkaman ditetapkan kepada neutral.

      • Gunakan brek henti.

      • Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

      • Tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti.

      • Biarkan komponen mesin menyejuk sebelum melakukan penyelenggaraan.

    • Jika boleh, jangan lakukan penyelenggaraan sewaktu enjin berjalan. Jauhi bahagian yang bergerak.

    • Gunakan dirian bicu untuk menyokong mesin atau komponen apabila diperlukan.

    • Lepaskan tekanan dengan berhati-hati daripada komponen dengan simpanan tenaga.

    • Pastikan semua bahagian mesin dalam keadaan berfungsi yang baik dan semua perkakasan dipasang ketat.

    • Gantikan semua pelekat yang kabur atau rosak.

    • Untuk memastikan prestasi mesin yang selamat dan optimum, hanya gunakan alat ganti Toro yang asli. Alat ganti yang dibuat oleh pengilang lain mungkin berbahaya dan penggunaan sedemikian akan membatalkan waranti produk.

    Jadual Penyelenggaraan yang Disyorkan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas jam pertama
  • Laraskan tork nat cuping roda kepada 94~122N∙m (70~90 kaki-lb).
  • Selepas 8 jam pertama
  • Periksa keadaan dan ketegangan pada tali sawat pengulang-alik.
  • Selepas 10 jam pertama
  • Laraskan tork nat cuping roda kepada 94~122N∙m (70~90 kaki-lb).
  • Selepas 50 jam pertama
  • Tukar minyak enjin dan penuras.
  • Periksa kelajuan enjin (melahu dan pendikit penuh).
  • Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa tali pinggang keledar untuk mengesan kehausan, pemotongan dan kerosakan lain. Gantikan tali pinggang keledar jika terdapat komponen yang tidak berfungsi dengan betul.
  • Periksa pengendalian suis saling kunci.
  • Periksa paras minyak enjin.
  • Salirkan air atau bahan cemar lain daripada pemisah air.
  • Periksa tekanan tayar.
  • Periksa sistem penyejukan.
  • Singkirkan serpihan dari adang-adang, penyejuk minyak dan radiator.(Lebih kerap jika tempat pengendalian adalah kotor).
  • Periksa salur dan hos hidraulik.
  • Periksa paras bendalir hidraulik.
  • Periksa sentuhan gelendong ke bilah dasar.
  • Setiap 50 jam
  • Gris bearing dan sesendal(dan serta-merta selepas dicuci setiap kali).
  • Bersihkan bateri dan periksa keadaan bateri (atau setiap minggu, mana-mana yang berlaku dahulu).
  • Periksa sambungan kabel bateri.
  • Setiap 100 jam
  • Periksa hos sistem penyejukan.
  • Periksa keadaan dan ketegangan pada tali sawat pengulang-alik.
  • Setiap 150 jam
  • Tukar minyak enjin dan penuras.
  • Setiap 200 jam
  • Salirkan lembapan dari tangki bahan api dan bendalir hidraulik.
  • Setiap 250 jam
  • Laraskan tork nat cuping roda kepada 94~122N∙m (70~90 kaki-lb).
  • Setiap 400 jam
  • Servis pembersih udara. Servis pembersih udara dahulu jika penunjuk servis berwarna merah. Servis dengan lebih kerap jika di persekitaran yang sangat kotor atau berdebu.
  • Periksa salur dan sambungan bahan api untuk mengesan kemerosotan, kerosakan atau sambungan yang longgar.(Atau setiap tahun, mana-mana yang berlaku dahulu).
  • Gantikan kanister penuras bahan api.
  • Periksa kelajuan enjin (melahu dan pendikit penuh).
  • Setiap 800 jam
  • Salirkan dan bersihkan tangki bahan api.
  • Periksa toe ke dalam roda belakang.
  • Jika anda tidak menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan atau pernah mengisi takungan dengan bendalir alternatif, tukar bendalir hidraulik.
  • Jika anda tidak menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan atau pernah mengisi takungan dengan bendalir alternatif, gantikan penuras hidraulik.
  • Kemaskan bearing roda belakang (mesin pacuan 2 roda sahaja).
  • Laraskan injap enjin (rujuk manual pemilik enjin).
  • Setiap 1,000 jam
  • Jika anda menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan, gantikan penuras hidraulik.
  • Setiap 2,000 jam
  • Jika anda menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan, tukar bendalir hidraulik.
  • Sebelum penyimpanan
  • Salirkan dan bersihkan tangki bahan api.
  • Setiap 2 tahun
  • Salirkan dan gantikan bendalir sistem penyejukan.
  • Gantikan semua hos yang bergerak.
  • Senarai Semak Penyelenggaraan Harian

    Duplikasi halaman ini untuk penggunaan rutin.

    Item Semakan PenyelenggaraanUntuk minggu:
    Isn.Sel.Rab.Kha.Jum.Sab.Aha.
    Periksa pengendalian saling kunci keselamatan.       
    Periksa pengendalian brek.       
    Periksa paras minyak dan bahan api enjin.       
    Periksa paras bendalir sistem penyejukan.       
    Salirkan pemisah air/bahan api.       
    Periksa penunjuk servis penuras udara.       
    Periksa radiator, penyejuk minyak dan adang-adang untuk mengesan serpihan.       
    Periksa untuk mengesan hingar enjin yang luar biasa.1       
    Periksa untuk mengesan hingar pengendalian yang luar biasa.       
    Periksa paras bendalir sistem hidraulik.       
    Periksa hos hidraulik untuk mengesan kerosakan.       
    Periksa untuk mengesan kebocoran bendalir.       
    Periksa tekanan tayar.       
    Periksa pengendalian peralatan.       
    Periksa pelarasan gelendong ke bilah dasar.       
    Periksa pelarasan ketinggian pemotongan.       
    Lincirkan semua pemasangan gris.2       
    Perkemas cat yang tertanggal.       

    1. Periksa palam bara dan muncung pemancit jika enjin sukar dimulakan, mengeluarkan asap berlebihan atau enjin tersekat-sekat.

    2. Serta-merta selepas dicuci setiap kali, tanpa mengira selang yang disenaraikan

    Tatatanda Bahagian Yang Memerlukan Perhatian

    Pemeriksaan dilakukan oleh:
    ItemTarikhMaklumat
    1  
    2  
    3  
    4  
    5  
    6  
    7  
    8  

    Important: Rujuk manual pemilik enjin anda dan Manual Operator unit pemotongan untuk mengetahui prosedur penyelenggaraan tambahan.

    Note: Untuk memperoleh skema elektrik atau skema hidraulik bagi mesin anda, lawati www.Toro.com.

    Pelinciran

    Menggris Bearing dan Sesendal

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 50 jam
  • Gris bearing dan sesendal(dan serta-merta selepas dicuci setiap kali).
  • Lincirkan semua pemasangan gris bagi bearing dan sesendal menggunakan gris litium No. 2.

    Bahagian dan kuantiti pemasangan gris adalah seperti berikut:

    • Penyambung U aci pemacu pam (3) (Rajah 41)

      g027142
    • Silinder lengan angkat unit pemotongan (setiapnya 2) (Rajah 42)

      g012150
    • Pangsi lengan angkat (setiapnya 1) (Rajah 42)

    • Rangka pembawa dan pangsi unit pemotongan (setiapnya 2) (Rajah 43)

      g003960
    • Aci pangsi lengan angkat (setiapnya 1) (Rajah 44)

      g004157
    • Rod ikat gandar belakang (2) (Rajah 45)

      g003987
    • Pangsi stereng gandar (1) (Rajah 46)

      g004169
    • Penyambung bebola silinder stereng (2) (Rajah 47)

      g003966
    • Pedal brek (1) (Rajah 48)

      g011615

    Penyelenggaraan Enjin

    Keselamatan Enjin

    • Matikan kuasa enjin sebelum memeriksa minyak atau menambahkan minyak ke dalam kotak engkol.

    • Jangan ubah kelajuan pengawalan imbang atau gunakan kelajuan lebih pada enjin.

    Menservis Pembersih Udara

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Servis pembersih udara. Servis pembersih udara dahulu jika penunjuk servis berwarna merah. Servis dengan lebih kerap jika di persekitaran yang sangat kotor atau berdebu.
  • Periksa badan pembersih udara untuk mengesan kerosakan yang boleh menyebabkan kebocoran udara. Gantikan jika rosak. Periksa seluruh sistem masuk untuk mengesan kebocoran, kerosakan atau pengapit hos yang longgar.

    Servis penuras pembersih udara hanya apabila penunjuk servis memberikan isyarat berkenaan (Rajah 49). Jika penuras udara ditukar sebelum perlu ditukar hanya akan meningkatkan kemungkinan debu memasuki enjin apabila anda menanggalkan penuras.

    Important: Pastikan penutup dipasangkan dengan betul dan mengedap badan pembersih udara.

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, gunakan brek henti, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Lepaskan selak yang mengunci penutup pembersih udara pada badan pembersih udara (Rajah 49).

      g027079
    3. Tanggalkan penutup dari badan pembersih udara.

    4. Sebelum menanggalkan penuras, gunakan udara tekanan rendah—275kPa (40psi), bersih dan kering—untuk menyingkirkan serpihan terkumpul yang terdapat di antara bahagian luar penuras dengan kanister.

      Important: Jangan gunakan udara tekanan tinggi yang akan mendesak debu menembusi penuras lalu memasuki salur masuk.

      Note: Proses pembersihan ini akan mengelakkan serpihan memasuki sistem masuk apabila anda menanggalkan penuras.

    5. Tanggalkan dan gantikan penuras (Rajah 50).

      Note: Jangan bersihkan elemen yang terpakai untuk mengelakkan kemungkinan merosakkan media penuras.

      g027080
    6. Periksa penuras baharu untuk mengesan kerosakan penghantaran, memeriksa hujung kedap dan badan penuras.

      Important: Jangan gunakan elemen yang rosak.

    7. Masukkan penuras baharu dengan menekan rim luar elemen agar dipasangkan ke dalam kanister.

      Important: Jangan tekan bahagian tengah penuras yang fleksibel.

    8. Bersihkan port pengusiran debu yang terdapat pada penutup yang boleh ditanggalkan. Tanggalkan injap keluar getah dari penutup, bersihkan rongga dan pasangkan semula injap keluar.

    9. Pasangkan penutup di sekeliling injap keluar getah pada kedudukan ke bawah—arah di antara kira-kira pukul 5 hingga pukul 7 apabila dilihat dari hujung.

    10. Kuncikan selak.

    Memeriksa Paras Minyak Enjin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras minyak enjin.
  • Enjin dihantar dengan minyak diisi di dalam kotak engkol. Walau bagaimanapun, paras minyak perlu diperiksa sebelum dan selepas enjin dimulakan buat kali pertama.

    Kapasiti kotak engkol adalah kira-kira 3.3L (3.5 qt AS) dengan penuras.

    Gunakan minyak enjin berkualiti tinggi yang memenuhi spesifikasi berikut:

    • Paras Pengelasan API Yang Diperlukan: CH-4, CI-4 atau lebih tinggi

    • Minyak pilihan: SAE 15W-40 (melebihi -17°C (0°F))

    • Minyak alternatif: SAE 10W-30 atau 5W-30 (semua suhu)

    Minyak Enjin Premium Toro boleh didapatkan daripada penjual anda pada kelihatan 15W-40 atau 10W-30.

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Buka tukup.

    3. Keluarkan batang celup, lapkan bersih dan masukkannya semula (Rajah 51).

      g027076
    4. Keluarkan batang celup dan periksa paras minyak pada batang celup.

      Note: Paras minyak seharusnya mencapai tanda PENUH.

    5. Jika paras minyak di bawah tanda PENUH, tanggalkan penutup isian (Rajah 52) dan isi minyak sehingga paras mencapai tanda PENUH pada batang celup.

      g004134

      Jangan terlebih isi.

      Important: Pastikan paras minyak enjin dikekalkan di antara had atas dan had bawah pada tolok minyak. Kegagalan enjin mungkin berlaku atas sebab pengisian minyak enjin yang berlebihan atau tidak mencukupi.

    6. Pasangkan penutup isian minyak dan tutup tukup.

    Menservis Minyak Enjin dan Penuras

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 50 jam pertama
  • Tukar minyak enjin dan penuras.
  • Setiap 150 jam
  • Tukar minyak enjin dan penuras.
    1. Tanggalkan penyumbat takung (Rajah 53) dan biarkan minyak mengalir ke dalam takung buang.

      g003970
    2. Apabila semua minyak disalir keluar, pasangkan penyumbat takung.

    3. Keluarkan penuras minyak (Rajah 54).

      g003971
    4. Sapukan sedikit minyak yang bersih pada pengedap penuras baharu.

    5. Pasangkan penuras minyak ganti pada penyesuai penuras. Putarkan penuras minyak mengikut arah jam sehingga gasket getah menyentuh penyesuai penuras, kemudian ketatkan penuras dengan tambahan ½ putaran.

      Important: Jangan kunci penuras sehingga terlalu ketat.

    6. Isi minyak ke dalam kotak engkol; rujuk Memeriksa Paras Minyak Enjin.

    Penyelenggaraan Sistem Bahan Api

    Bahaya

    Dalam keadaan tertentu, bahan api dan wap bahan api sangat mudah terbakar dan meletup. Kebakaran atau letupan daripada bahan api boleh melecurkan anda dan orang lain serta boleh menyebabkan kerosakan harta benda.

    • Isi tangki bahan api di luar bangunan, di tempat yang terbuka apabila enjin dimatikan dan sejuk. Lapkan bahan api yang tertumpah.

    • Jangan isi tangki bahan api sehingga penuh sepenuhnya. Isi bahan api ke dalam tangki bahan api sehingga paras mencapai 25mm (1 inci) di bawah bahagian atas tangki, bukannya leher pengisi. Ruang kosong di dalam tangki ini membolehkan bahan api mengembang.

    • Jangan merokok ketika mengendalikan bahan api dan jauhi nyalaan atau tempat yang wasap bahan api mungkin dinyalakan melalui percikan.

    • Simpan bahan api di dalam bekas yang bersih dan diluluskan keselamatan dan pastikan penutup dipasangkan ketat.

    Menyalirkan Tangki Bahan Api

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 800 jam
  • Salirkan dan bersihkan tangki bahan api.
  • Sebelum penyimpanan
  • Salirkan dan bersihkan tangki bahan api.
  • Salirkan dan bersihkan tangki bahan api jika sistem bahan api tercemar atau jika mesin akan disimpan untuk tempoh masa yang berlanjutan. Gunakan bahan api yang bersih untuk membersihkan tangki.

    Memeriksa Salur dan Sambungan Bahan Api

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Periksa salur dan sambungan bahan api untuk mengesan kemerosotan, kerosakan atau sambungan yang longgar.(Atau setiap tahun, mana-mana yang berlaku dahulu).
  • Periksa salur bahan api untuk mengesan kemerosotan, kerosakan atau sambungan yang longgar.

    Menservis Pemisah Air

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Salirkan air atau bahan cemar lain daripada pemisah air.
  • Setiap 400 jam
  • Gantikan kanister penuras bahan api.
    1. Letakkan bekas yang bersih di bawah penuras bahan api.

    2. Longgarkan penyumbat takung pada bahagian bawah kanister penuras.

      g007367
    3. Bersihkan tempat lekapan kanister penuras.

    4. Tanggalkan kanister penuras dan bersihkan permukaan lekapan.

    5. Lincirkan gasket pada kanister penuras menggunakan minyak yang bersih.

    6. Pasangkan kanister penuras menggunakan tangan sehingga gasket menyentuh permukaan lekapan, kemudian putarkan lagi sebanyak ½ putaran.

    7. Ketatkan penyumbat takung pada bahagian bawah kanister penuras.

    Menservis Tiub Pungut Bahan Api

    Tiub pungut bahan api yang terletak di dalam tangki bahan api disertakan adang-adang untuk bantu menghalang serpihan memasuki sistem bahan api. Tanggalkan tiub pungut bahan api dan bersihkan adang-adang sebagaimana diperlukan.

    Mengeluarkan Udara dari Pemancit Bahan Api

    Note: Lakukan prosedur ini hanya jika sistem bahan api telah disingkirkan udara melalui prosedur penyebuan biasa dan enjin tidak bermula; rujuk Mengeluarkan Udara dari Sistem Bahan Api.

    1. Longgarkan sambungan paip ke muncung No. 1 dan pemasangan pemegang (Rajah 56).

      g027141
    2. Putarkan kunci kepada kedudukan HIDUP dan perhatikan aliran bahan api di sekeliling penyambung. Apabila anda memerhatikan aliran bahan api yang stabil, putarkan kunci kepada kedudukan MATI.

    3. Kuncikan penyambung paip dengan ketat.

    4. Ulangi langkah 1 hingga 3 pada muncung yang selebihnya.

    Penyelenggaraan Sistem Elektrik

    Important: Sebelum mengimpal pada mesin, tanggalkan semua kabel dari bateri, kedua-dua palam abah-abah wayar dari modul kawalan elektronik dan penyambung terminal dari pengulang-alik untuk mengelakkan kerosakan pada sistem elektrik.

    Keselamatan Sistem Elektrik

    • Putuskan sambungan bateri sebelum membaiki mesin. Putuskan sambungan terminal negatif terlebih dahulu dan akhirnya terminal positif. Sambungkan terminal positif terlebih dahulu dan akhirnya terminal negatif.

    • Cas bateri di tempat terbuka dengan pengalihan udara yang baik, jauhi percikan dan nyalaan. Tanggalkan pengecas sebelum menyambungkan atau memutuskan sambungan bateri. Pakai pakaian pelindung dan gunakan alatan tertebat.

    Menservis Bateri

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 50 jam
  • Bersihkan bateri dan periksa keadaan bateri (atau setiap minggu, mana-mana yang berlaku dahulu).
  • Periksa sambungan kabel bateri.
  • Bahaya

    Elektrolit bateri mengandungi asid sulfurik yang membawa maut jika terminum dan menyebabkan lecuran yang serius.

    • Jangan minum elektrolit dan elakkan sentuhan dengan kulit, mata atau pakaian. Pakai kaca mata keselamatan untuk melindungi mata anda dan sarung tangan getah untuk melindungi tangan anda.

    • Isi bateri di tempat yang sentiasa mempunyai bekalan air bersih untuk mencuci kulit.

    Amaran

    Proses mengecas bateri akan menghasilkan gas yang boleh meletup.

    Jangan merokok berhampiran bateri dan jauhkan mesin daripada percikan dan nyalaan.

    Jaga kebersihan terminal dan seluruh bekas bateri kerana bateri yang kotor akan menyahcas dengan perlahan. Untuk membersihkan bateri, cuci seluruh bekas menggunakan larutan soda penaik dan air. Bilas dengan air bersih.

    Menggantikan Fius

    Terdapat 8 fius di dalam sistem elektrik 12V. Blok fius (Rajah 57) berada di bahagian belakang panel akses lengan kawalan.

    g003988
    decal117-0169

    Terdapat 6 fius di dalam sistem elektrik 48V. 5 fius terdapat di dalam blok fius (Rajah 59) yang berada di bawah tukup di belakang tempat duduk. Fius keenam (Rajah 60) terletak di bawah penutup berwarna hitam yang berada di bawah tempat duduk.

    g027135
    g027136
    decal127-2470

    Penyelenggaraan Sistem Pemacu

    Memeriksa Tekanan Tayar

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa tekanan tayar.
  • Periksa tekanan tayar. Tekanan udara yang betul bagi tayar depan dan belakang ialah 83~103kPa (12~15psi).

    Bahaya

    Tekanan tayar yang rendah akan mengurangkan kestabilan mesin di sisi cerun. Ini mungkin menyebabkan mesin terbalik lalu mendatangkan kecederaan diri atau kematian.

    Jangan kurang isi angin tayar.

    Memeriksa Tork Nat Roda

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas jam pertama
  • Laraskan tork nat cuping roda kepada 94~122N∙m (70~90 kaki-lb).
  • Selepas 10 jam pertama
  • Laraskan tork nat cuping roda kepada 94~122N∙m (70~90 kaki-lb).
  • Setiap 250 jam
  • Laraskan tork nat cuping roda kepada 94~122N∙m (70~90 kaki-lb).
  • Laraskan tork nat roda kepada 94~122N∙m (70~90 kaki-lb).

    Amaran

    Kegagalan untuk mengekalkan tork yang bersesuaian pada nat roda boleh menyebabkan kecederaan diri.

    Pastikan tork yang bersesuaian pada nat roda.

    Melaraskan Pemacu Cengkaman untuk Mencapai Neutral

    Mesin tidak harus merangkak apabila anda melepaskan pedal cengkaman. Jika mesin merangkak, buat pelarasan seperti berikut:

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan ke atas tanah, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Bicukan bahagian hadapan mesin sehingga tayar hadapan tidak menyentuh tanah. Sokong mesin dengan dirian bicu untuk mengelakkan mesin terjatuh.

      Note: Pada model pacuan 4 roda, tayar belakang juga harus dinaikkan.

    3. Di sebelah kanan hidrostat, longgarkan nat kunci pada sesondol pelarasan cengkaman (Rajah 62).

      g004147

      Amaran

      Enjin mestilah dihidupkan apabila anda melakukan pelarasan terakhir pada sesondol pelarasan cengkaman. Ini boleh menyebabkan kecederaan diri.

      Jauhkan tangan, kaki, muka dan bahagian badan anda yang lain daripada muncung, bahagian panas yang lain pada enjin dan mana-mana bahagian yang berputar.

    4. Mulakan enjin dan putarkan heks sesondol dalam salah satu arah sehingga roda henti berputar.

    5. Ketatkan nat kunci untuk menetapkan pelarasan.

    6. Matikan kuasa enjin, keluarkan dirian bicu dan turunkan mesin ke atas tanah.

    7. Pandu uji mesin untuk memastikan mesin tidak merangkak.

    Melaraskan Toe ke Dalam Roda Belakang

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 800 jam
  • Periksa toe ke dalam roda belakang.
    1. Putarkan roda stereng untuk memposisikan roda belakang tegak ke hadapan.

    2. Longgarkan nat penjepit pada setiap hujung rod ikat (Rajah 63).

      Note: Hujung rod ikat dengan alur luaran ialah benang tangan kiri.

      g004136
    3. Putarkan rod ikat menggunakan slot perengkuh.

    4. Ukur jarak di hadapan dan belakang roda belakang pada ketinggian gandar.

      Note: Jarak di hadapan roda belakang seharusnya kurang daripada 6mm (¼ inci) daripada jarak yang diukur di bahagian belakang roda.

    5. Ulangi prosedur ini sebagaimana diperlukan.

    Penyelenggaraan Sistem Penyejukan

    Keselamatan Sistem Penyejukan

    • Bahan pendingin enjin boleh menyebabkan keracunan jika tertelan; jauhkan daripada jangkauan kanak-kanak dan haiwan peliharaan.

    • Luahan bahan pendingin yang panas dan dimampatkan atau menyentuh radiator dan bahagian di sekeliling yang panas boleh menyebabkan kelecuran yang serius.

      • Sentiasa biarkan enjin menyejuk untuk sekurang-kurangnya 15 minit sebelum menanggalkan penutup radiator.

      • Gunakan kain apabila membuka penutup radiator dan buka penutup dengan perlahan untuk melepaskan stim.

    Memeriksa Sistem Penyejukan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa sistem penyejukan.
  • Singkirkan serpihan dari adang-adang, penyejuk minyak dan bahagian hadapan radiator setiap hari dan lebih kerap jika keadaan di sekeliling adalah sangat kotor dan berdebu. Rujuk Menyingkirkan Serpihan dari Sistem Penyejukan.

    Sistem penyejukan diisi dengan 50/50 larutan air dan antisejuk beku etilena glikol kekal. Periksa paras bahan pendingin di dalam tangki pengembangan pada permulaan setiap hari sebelum memulakan enjin. Kapasiti sistem penyejukan ialah 5.2L (5.5 qt AS).

    Awas

    Jika enjin telah dihidupkan, bahan pendingin yang dimampatkan dan panas boleh terlepas dan menyebabkan kelecuran.

    • Jangan buka penutup radiator apabila enjin sedang berjalan.

    • Gunakan kain apabila membuka penutup radiator dan buka penutup dengan perlahan untuk melepaskan stim.

    1. Periksa paras bahan pendingin di dalam tangki pengembangan (Rajah 64).

      Paras bahan pendingin seharusnya di antara tanda pada sisi tangki.

      g003951
    2. Jika paras bahan pendingin adalah rendah, tanggalkan penutup tangki pengembangan dan tambahkan bahan pendingin ke dalam sistem. Jangan terlebih isi.

    3. Pasangkan penutup tangki pengembangan.

    Menyingkirkan Serpihan dari Sistem Penyejukan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Singkirkan serpihan dari adang-adang, penyejuk minyak dan radiator.(Lebih kerap jika tempat pengendalian adalah kotor).
  • Setiap 100 jam
  • Periksa hos sistem penyejukan.
  • Setiap 2 tahun
  • Salirkan dan gantikan bendalir sistem penyejukan.
    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin, gunakan brek henti dan keluarkan kunci.

    2. Singkirkan semua serpihan dari bahagian enjin.

    3. Buka selak pengapit dan buka adang-adang belakang (Rajah 65).

      g004138
    4. Bersihkan adang-adang dengan teliti menggunakan udara termampat.

    5. Putarkan selak ke arah dalam untuk melepaskan penyejuk minyak (Rajah 66).

      g003974
    6. Bersihkan kedua-dua sisi penyejuk minyak dan radiator dengan teliti (Rajah 67) menggunakan udara termampat.

      g004137
    7. Pasangkan penyejuk minyak kembali ke kedudukan asal dan kuncikan selak.

    8. Tutup adang-adang dan kuncikan selak.

    Penyelenggaraan Brek

    Melaraskan Brek Henti

    Laraskan brek jika terdapat lebih daripada 25mm (1 inci) gerak bebas (Rajah 68) pada pedal brek atau apabila lebih banyak daya tahan diperlukan. Gerak bebas ialah jarak di antara pergerakan pedal brek sebelum anda berasa rintangan brek.

    g026816

    Note: Gunakan sebat balik motor roda untuk mengayun gelendong ke belakang dan ke hadapan untuk memastikan gelendong adalah bebas sebelum dan selepas pelarasan.

    1. Untuk mengurangkan gerak bebas pada pedal brek, ketatkan brek dengan melonggarkan nat hadapan pada hujung kabel brek yang berulir (Rajah 69).

      g011616
    2. Ketatkan nat belakang untuk mengalihkan kabel ke belakang sehingga pedal brek mempunyai 6.3~12.7mm (¼~½ inci) gerak bebas (Rajah 68), sebelum roda mengunci.

    3. Ketatkan nat hadapan, pastikan kedua-dua kabel menggerakkan brek secara serentak.

      Note: Pastikan konduit kabel tidak berputar apabila anda mengetatkan nat.

    Melaraskan Selak Brek Henti

    Jika brek henti gagal digunakan dan dilekapkan, pelarasan pada tuas brek diperlukan.

    1. Longgarkan 2 skru yang mengunci tuas brek henti pada rangka (Rajah 70).

      g011617
    2. Tekan pedal brek henti ke hadapan sehingga penahan brek digunakan sepenuhnya pada tuas brek (Rajah 70).

    3. Ketatkan 2 skru tersebut untuk mengunci pelarasan.

    4. Tekan pedal brek untuk melepaskan brek henti.

    5. Periksa pelarasan dan laraskan sebagaimana diperlukan.

    Penyelenggaraan Tali Sawat

    Menegangkan Tali Sawat Pengulang-alik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 8 jam pertama
  • Periksa keadaan dan ketegangan pada tali sawat pengulang-alik.
  • Setiap 100 jam
  • Periksa keadaan dan ketegangan pada tali sawat pengulang-alik.
    1. Buka tukup.

    2. Periksa ketegangan tali sawat pengulang-alik dengan menekannya (Rajah 71) ke kedudukan tengah di antara pengulang-alik dengan takal aci engkol menggunakan daya 10kg (22lb).

      g003976

      Tali sawat seharusnya memesong 11mm (7/16 inci). Jika pesongan tidak tepat, teruskan ke langkah 3. Jika betul, teruskan pengendalian.

    3. Longgarkan bolt yang mengunci pendakap pada enjin (Rajah 71), bolt yang mengunci pengulang-alik pada pendakap dan bolt pangsi.

    4. Masukkan bar cungkil di antara pengulang-alik dengan enjin dan cungkil keluar pada pengulang-alik.

    5. Apabila anda mencapai ketegangan yang bersesuaian, ketatkan pengulang-alik, pendakap dan bolt pangsi untuk menetapkan pelarasan.

    Penyelenggaraan Sistem Hidraulik

    Keselamatan Sistem Hidraulik

    • Dapatkan rawatan perubatan dengan segera jika bendalir tersuntik ke dalam kulit. Bendalir yang tersuntik perlu disingkirkan melalui pembedahan dalam tempoh beberapa jam oleh doktor.

    • Pastikan semua hos dan talian hos hidraulik dalam keadaan yang baik dan semua sambungan dan pemasangan hidraulik adalah ketat sebelum mengenakan tekanan pada sistem hidraulik.

    • Jauhkan badan dan tangan anda dari kebocoran lubang jarum atau muncung yang mengeluarkan bendalir hidraulik bertekanan tinggi.

    • Gunakan kadbod atau kertas untuk mengesan kebocoran hidraulik.

    • Lepaskan semua tekanan di dalam sistem hidraulik dengan selamat sebelum melakukan sebarang kerja pada sistem hidraulik.

    Memeriksa Salur dan Hos Hidraulik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa salur dan hos hidraulik.
  • Periksa salur dan hos hidraulik untuk mengesan kebocoran, talian berpintal, sokongan lekapan yang longgar, pemasangan yang longgar dan kemerosotan disebabkan cuaca dan kemerosotan disebabkan bahan kimia. Buat semua pembaikan yang diperlukan sebelum pengendalian.

    Spesifikasi Bendalir Hidraulik

    Takungan diisi penuh dengan bendalir hidraulik berkualiti tinggi di kilang. Periksa paras bendalir hidraulik sebelum anda memulakan enjin buat kali pertama dan setiap hari selepas itu; rujuk Memeriksa Paras bendalir Hidraulik.

    Bendalir hidraulik yang disyorkan: Toro PX Extended Life Hydraulic Fluid; tersedia dalam baldi 19L (5 gelen AS) atau tong dram 208L (55 gelen AS).

    Note: Mesin yang menggunakan bendalir ganti yang disyorkan memerlukan penukaran bendalir dan penuras yang kurang kerap.

    Bendalir hidraulik alternatif: Jika Toro PX Extended Life Hydraulic Fluid tidak tersedia, anda boleh menggunakan bendalir hidraulik konvensional asas petroleum lain yang mengandungi spesifikasi dalam julat disenaraikan bagi semua sifat bahan berikut dan memenuhi standard industri. Jangan gunakan bendalir tiruan. Rujuk penjual pelincir anda untuk mengenal pasti produk yang bersesuaian.

    Note: Toro tidak menanggung kewajipan bagi kerosakan yang disebabkan oleh penggantian yang tidak wajar, oleh itu hanya gunakan produk daripada pengilang boleh dipercayai yang akan menyokong cadangan mereka.

    Bendalir Hidraulik Antihaus Indeks Kelikatan Tinggi/Takat Curah Rendah, ISO VG 46

    Sifat Bahan: 
     Kelikatan, ASTM D445cSt @ 40°C (104°F) 44 hingga 48
     Indeks Kelikatan ASTM D2270140 atau lebih tinggi
     Takat Tuang, ASTM D97-37°C~-45°C (-34°F~-49°F)
     Spesifikasi Industri:Eaton Vickers 694 (I-286-S, M-2950-S/35VQ25 atau M-2952-S)

    Note: Banyak bendalir hidraulik adalah hampir tanpa warna, oleh itu sukar untuk mengesan kebocoran. Bahan tambah pencelup merah bagi bendalir hidraulik tersedia dalam botol 20ml (0.67 fl oz). Satu botol adalah cukup untuk 15~22L (4~6 gelen AS) bendalir hidraulik. Pesan No. Bahagian 44-2500 daripada penjual Toro dibenarkan anda.

    Important: Toro Premium Synthetic Biodegradable Hydraulic Fluid ialah satu-satunya bendalir tiruan terbiodegradasian yang diluluskan oleh Toro. Bendalir ini serasi dengan elastomer yang digunakan di dalam sistem hidraulik Toro dan sesuai untuk pelbagai keadaan suhu. Bendalir ini serasi dengan minyak mineral konvensional tetapi untuk mencapai keterbiodegradasian dan prestasi maksimum, sistem hidraulik harus dibersihkan dengan bendalir konvensional dengan sepenuhnya. Toro Premium Synthetic Biodegradable Hydraulic Fluid boleh didapatikan daripada pengedarjual Toro yang dibenarkan anda dalam baldi 19L (5 gelen AS) atau tong dram 208L (55 gelen AS).

    Memeriksa Paras bendalir Hidraulik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras bendalir hidraulik.
    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin, gunakan brek henti dan keluarkan kunci.

    2. Bersihkan bahagian di sekeliling leher pengisi dan penutup tangki hidraulik (Rajah 72).

      g021215
    3. Keluarkan penutup/batang celup dari leher pengisi dan lap dengan kain yang bersih.

    4. Masukkan batang celup ke dalam leher pengisi; kemudian keluarkannya dan periksa paras bendalir.

      Note: Paras bendalir seharusnya dalam julat pengendalian pada batang celup.

      Important: Jangan terlebih isi.

    5. Jika paras adalah rendah, tambahkan bendalir yang secukupnya untuk meningkatkan paras kepada tanda PENUH.

    6. Pasangkan penutup/batang celup pada leher pengisi.

    Kapasiti Bendalir Hidraulik

    41.6L (11 gelen AS); rujuk Spesifikasi Bendalir Hidraulik

    Menukar Bendalir Hidraulik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 800 jam
  • Jika anda tidak menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan atau pernah mengisi takungan dengan bendalir alternatif, tukar bendalir hidraulik.
  • Setiap 2,000 jam
  • Jika anda menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan, tukar bendalir hidraulik.
  • Jika bendalir tercemar, hubungi Penjual Toro dibenarkan anda kerana sistem perlu dibersihkan. Bendalir yang tercemar kelihatan keruh atau hitam apabila dibandingkan dengan minyak yang bersih.

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin, gunakan brek henti dan keluarkan kunci.

    2. Angkat tukup.

    3. Letakkan takung buang besar di bawah pemasangan yang dipasangkan pada bahagian bawah takungan bendalir hidraulik (Rajah 73).

      g027137
    4. Tanggalkan dari bahagian bawah pemasangan dan biarkan bendalir hidraulik mengalir ke dalam takung buang.

    5. Pasangkan hos apabila aliran bendalir hidraulik berhenti.

    6. Isi takungan dengan bendalir hidraulik; rujuk Spesifikasi Bendalir Hidraulik dan Kapasiti Bendalir Hidraulik.

      Important: Hanya gunakan bendalir hidraulik yang dinyatakan. Bendalir lain boleh merosakkan sistem.

    7. Pasangkan penutup takungan.

    8. Mulakan enjin dan gunakan semua kawalan hidraulik untuk mengedarkan bendalir hidraulik ke seluruh sistem.

    9. Periksa untuk mengesan kebocoran.

    10. Matikan kuasa enjin.

    11. Periksa paras bendalir hidraulik dan tambahkan bendalir yang secukupnya untuk meningkatkan paras ke tanda PENUH pada batang celup.

      Important: Jangan terlebih isi takungan.

    Menggantikan Penuras Hidraulik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 800 jam
  • Jika anda tidak menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan atau pernah mengisi takungan dengan bendalir alternatif, gantikan penuras hidraulik.
  • Setiap 1,000 jam
  • Jika anda menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan, gantikan penuras hidraulik.
  • Important: Penggunaan jenis penuras yang lain boleh membatalkan waranti pada sesetengah komponen.

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin, gunakan brek henti dan keluarkan kunci.

    2. Bersihkan bahagian di sekeliling bahagian lekapan penuras dan letakkan takung buang di bawah penuras (Rajah 74).

      g027138
    3. Tanggalkan penuras.

    4. Lincirkan gasket pada penuras baharu menggunakan minyak hidraulik.

    5. Pastikan bahagian lekapan penuras adalah bersih.

    6. Pasangkan penuras menggunakan tangan sehingga gasket menyentuh permukaan lekapan, kemudian putarkan lagi sebanyak ½ putaran.

    7. Hidupkan enjin dan biarkan mesin berjalan untuk kira-kira 2 minit untuk menyingkirkan udara daripada sistem.

    8. Matikan kuasa enjin dan periksa kebocoran.

    Menguji Tekanan dalam Sistem Hidraulik

    Gunakan port ujian sistem hidraulik untuk menguji tekanan di dalam litar hidraulik. Hubungi Penjual Toro anda untuk mendapatkan bantuan.

    Gunakan port ujian pada tiub hidraulik hadapan (Rajah 75) untuk membantu dalam penyelesaian masalah litar cengkaman.

    g031993

    Gunakan port ujian pada pam gear (Rajah 76) untuk membantu dalam penyelesaian masalah litar angkat.

    g027139

    Gunakan port ujian pada tiub hidraulik (Rajah 76) untuk membantu dalam penyelesaian masalah litar tekanan cas.

    Penyelenggaraan Sistem Unit Pemotongan

    Keselamatan Bilah

    • Bilah atau bilah dasar yang haus atau rosak boleh pecah dan serpihan mungkin terpelanting ke arah anda atau orang yang berhampiran dan menyebabkan kecederaan diri yang serius atau kematian.

    • Periksa unit pemotongan dari masa ke masa untuk mengesan kehausan atau kerosakan berlebihan.

    • Berhati-hati ketika memeriksa unit pemotongan. Balut bilah atau pakai sarung tangan dan berhati-hati ketika menservis gelendong dan bilah dasar. Hanya gantikan atau asah gelendong dan bilah dasar; jangan luruskan atau kimpalkannya.

    • Pada mesin dengan berbilang unit pemotongan, berhati-hati ketika memutarkan gelendong kerana gelendong pada unit pemotongan lain mungkin berputar.

    Memeriksa Sentuhan Gelendong ke Bilah Dasar

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa sentuhan gelendong ke bilah dasar.
  • Setiap hari sebelum pengendalian, periksa sentuhan gelendong ke bilah dasar, tanpa mengira sama ada kualiti pemotongan sebelumnya boleh diterima atau tidak. Sedikit sentuhan perlu dikekalkan sepanjang gelendong dan bilah dasar (rujuk Melaraskan Jarak Gelendong ke Bilah Dasar dalam Manual Pengendali unit pemotongan).

    Menindih Kembali Unit Pemotongan

    Note: Sewaktu penindihan kembali, unit hadapan akan bergerak bersama-sama dan unit belakang bergerak bersama-sama.

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin, gunakan brek henti dan tetapkan suis Daya/Nyahdaya kepada kedudukan NYAHDAYA.

    2. Untuk mengaktifkan fungsi penindihan kembali pada menu servis Pusat Maklumat, teruskan seperti berikut:

      1. Dengan enjin dimatikan tetapi kunci pada kedudukan berjalan, akses Menu Utama Pusat Maklumat.

      2. Dari Menu Utama, tatal ke bawah Menu Servis menggunakan butang tengah dan buat pilihan menggunakan butang kanan.

      3. Pada Menu Servis, tatal ke bawah Front Backlap, Rear Backlap dan aktifkan hadapan, belakang atau kedua-duanya menggunakan butang kanan untuk menetapkan set unit pemotongan yang diinginkan daripada OFF kepada ON.

      4. Tekan butang kiri untuk menyimpan tetapan dan keluar dari menu Tetapan.

    3. Buat pelarasan awal pada gelendong ke bilah dasar agar sesuai untuk penindihan kembali pada semua unit pemotongan yang akan dibalikkan; rujuk Manual Pengendali unit pemotongan.

    4. Mulakan enjin dan jalankan pada kelajuan melahu rendah.

      Bahaya

      Tindakan mengubah kelajuan enjin sewaktu penindihan kembali boleh menyebabkan gelendong mati.

      • Jangan ubah kelajuan enjin sewaktu penindihan kembali.

      • Hanya lakukan penindihan kembali pada kelajuan enjin melahu.

    5. Dengan tuil Potong/Angkut pada kedudukan POTONG, tetapkan suis Daya/Nyahdaya kepada kedudukan DAYA. Alihkan kawalan Turunkan Pemotongan/Angkat ke hadapan untuk memulakan pengendalian penindihan kembali pada gelendong yang ditetapkan.

    6. Sapukan sebatian penindihan menggunakan berus dengan pemegang panjang.

      Important: Jangan gunakan berus dengan pemegang pendek.

    7. Jika gelendong mati atau menjadi tidak menentu sewaktu penindihan kembali, pilih tetapan kelajuan gelendong yang lebih tinggi sehingga kelajuan menjadi stabil, kemudian kembali kelajuan gelendong kepada kelajuan yang diinginkan. Tindakan ini boleh dilakukan menggunakan butang pada Pusat Maklumat.

    8. Untuk membuat pelarasan pada unit pemotongan sewaktu penindihan kembali, matikan gelendong dengan mengalihkan tuil Turunkan Pemotongan/Angkat ke belakang; suis Daya/Nyahdaya kepada kedudukan NYAHDAYA dan matikan kuasa enjin. Selepas menyelesaikan pelarasan, ulangi langkah hingga .

    9. Ulangi prosedur bagi semua unit pemotongan yang mahu anda tindih kembali.

    10. Apabila selesai, matikan fungsi penindihan kembali, menggunakan butang dalam Pusat Maklumat dan bersihkan semua sebatian penindihan daripada unit pemotongan. Laraskan jarak gelendong ke bilah dasar pada unit pemotongan sebagaimana diperlukan. Laraskan kelajuan gelendong unit pemotongan kepada tetapan pemotongan yang diinginkan.

      Important: Jika anda tidak mengembalikan fungsi penindihan kembali kepada tetapan MATI selepas penindihan kembali, unit pemotongan tidak akan mengangkat atau berfungsi dengan betul.

      Note: Gerigis atau gerigi mungkin terbentuk daripada penindihan mata pemotongan. Untuk mata pemotongan yang lebih baik, kikir merentas mata pemotongan dengan sudut 90º pada bahagian hadapan bilah dasar untuk menyingkirkan gerigis.

    Penyimpanan

    Keselamatan Penyimpanan

    • Matikan kuasa enjin, keluarkan kunci, tunggu sehingga semua pergerakan berhenti sebelum anda meninggalkan ruang pengendali. Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

    • Jangan simpan mesin atau bekas bahan api di tempat yang berhampiran nyalaan, percikan atau api pandu seperti pada pemanas air atau pada perkakas lain.

    Menyediakan Unit Cengkaman

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, gunakan brek henti, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Bersihkan unit cengkaman, unit pemotongan dan enjin dengan teliti.

    3. Periksa tekanan tayar; rujuk Memeriksa Tekanan Tayar.

    4. Periksa semua kancing untuk mengesan kelonggaran; ketatkan kancing sekiranya perlu.

    5. Sapukan gris atau minyak pada semua pemasangan gris dan titik pangsi. Lapkan pelincir yang berlebihan.

    6. Empelaskan sedikit dan gunakan cat pengemasan pada bahagian bercat yang calar, sumbing atau berkarat. Baiki bahagian yang kemik pada badan logam.

    7. Servis bateri dan kabel seperti berikut; rujuk Keselamatan Sistem ElektrikID000-448-328:

      1. Keluarkan terminal bateri dari tiang bateri.

      2. Bersihkan bateri, terminal dan tiang menggunakan berus dawai dan larutan soda penaik.

      3. Sapukan terminal kabel dan tiang bateri dengan gris kelupas Grafo 112X (No. Bahagian Toro 505-47) atau jeli petroleum untuk mengelakkan pengakisan.

      4. Cas bateri dengan perlahan setiap 60 hari selama 24 jam untuk mengelakkan pensulfatan plumbum pada bateri.

    Menyediakan Enjin

    1. Salirkan minyak enjin dari takung minyak dan pasangkan penyumbat takung.

    2. Tanggalkan dan buang penuras minyak tersebut. Pasangkan penuras minyak baharu.

    3. Isi enjin dengan minyak motor yang dinyatakan.

    4. Mulakan enjin dan biarkan enjin berjalan pada kelajuan melahu untuk kira-kira 2 minit.

    5. Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    6. Bersihkan tangki bahan api menggunakan bahan api yang segar dan bersih.

    7. Kuncikan semua pemasangan sistem bahan api.

    8. Bersihkan dan servis pemasangan pembersih udara dengan teliti.

    9. Kedapkan salur masuk pembersih udara dan salur keluar ekzos menggunakan pita kalis cuaca.

    10. Periksa perlindungan antisejuk beku dan tambahkan 50/50 larutan air dan antisejuk beku etilena glikol sebagaimana diperlukan bagi suhu minimum yang dijangkakan di kawasan anda.