Pengenalan

Mesin ini ialah penggelek kawasan hijau tunggangan yang dimaksudkan untuk digunakan oleh pengendali profesional yang diupah untuk penggunaan komersial. Mesin ini direka bentuk terutamanya untuk menggelek kawasan hijau, gelanggang tenis dan permukaan tanah rumput halus di taman, padang golf, padang sukan dan di tapak komersial. Penggunaan produk ini untuk tujuan selain penggunaan yang dimaksudkan mungkin membahayakan anda dan orang yang berhampiran.

Baca maklumat ini dengan teliti untuk mengetahui cara mengendalikan dan menyelenggarakan produk anda dengan sewajarnya demi mengelakkan kecederaan dan kerosakan produk. Anda bertanggungjawab untuk mengendalikan produk secara wajar dan selamat.

Lawati www.Toro.com untuk mendapatkan bahan tentang keselamatan produk dan latihan pengendalian, maklumat aksesori, bantuan mencari penjual atau untuk mendaftarkan produk anda.

Jika anda memerlukan servis, alat ganti Toro yang asli atau maklumat tambahan, hubungi Penjual Servis atau Khidmat Pelanggan Toro yang Sah dan berikan butiran model dan nombor siri produk anda. Rajah 1 menunjukkan bahagian yang terdapatnya butiran model dan nombor siri produk. Tuliskan nombor pada ruang yang disediakan.

g279976

Manual ini menyatakan bahaya yang mungkin berlaku dan mengandungi mesej keselamatan yang ditunjukkan melalui simbol isyarat keselamatan (Rajah 2), yang memberikan amaran tentang bahaya yang mungkin menyebabkan kecederaan serius atau kematian akan berlaku jika anda tidak mengikuti langkah berjaga-jaga yang disyorkan.

g000502

Manual ini menggunakan 2 perkataan untuk menyerlahkan maklumat. Penting memerlukan perhatian anda kepada maklumat mekanikal khas dan Perhatian menegaskan maklumat am yang seharusnya diberikan perhatian khas.

Produk ini mematuhi semua arahan Eropah yang relevan. Untuk mendapatkan butiran, sila rujuk helaian Pengakuan Pematuhan (DOC) khusus bagi produk yang berasingan.

Tata Sumber Awam California Seksyen 4442 atau 4443 akan dilanggar jika enjin digunakan atau dikendalikan di tanah yang dilitupi hutan, dilitupi semak atau dilitupi rumput melainkan jika mesin dilengkapi penangkap percikan seperti yang dinyatakan dalam Seksyen 4442, diselenggarakan dalam keadaan berfungsi yang berkesan atau enjin dibina, dilengkapi dan diselenggarakan untuk pencegahan api.

Amaran

CALIFORNIA

Amaran Peringatan 65

Ekzos enjin daripada produk ini mengandungi bahan-bahan kimia yang diketahui boleh menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran, atau bahaya pembiakan yang lain di Negeri California.

Penggunaan produk ini boleh menyebabkan pendedahan kepada bahan-bahan kimia yang diketahui boleh menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran, atau bahaya pembiakan yang lain di Negeri California.

Keselamatan

Mesin ini telah direka bentuk mengikut EN ISO 12100:2010 dan ANSI B71.4-2017.

Produk ini mematuhi semua arahan Eropah yang relevan. Untuk mendapatkan butiran, sila rujuk helaian Pengakuan Pematuhan (DOC) khusus bagi produk yang berasingan

Keselamatan Am

Produk ini mampu menyebabkan kecederaan diri. Sentiasa ikuti semua arahan keselamatan untuk mengelakkan kecederaan diri yang parah.

  • Baca dan fahami kandungan Manual Pengendali ini sebelum memulakan enjin.

  • Berikan sepenuh perhatian sewaktu anda mengendalikan mesin. Jangan lakukan aktiviti yang akan mendatangkan gangguan. Jika tidak, kecederaan atau kerosakan harta mungkin berlaku.

  • Jauhkan tangan atau kaki anda dari komponen mesin yang bergerak.

  • Jangan kendalikan mesin tanpa menyediakan semua peranti pelindung dan perlindungan keselamatan yang lain dan mesin berfungsi.

  • Matikan kuasa enjin, keluarkan kunci (jika ada) dan tunggu sehingga semua pergerakan berhenti sebelum anda meninggalkan ruang pengendali. Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

Penggunaan atau penyelenggaraan yang tidak wajar pada mesin ini boleh menyebabkan kecederaan. Untuk mengurangkan kemungkinan berlakunya kecederaan, patuhi arahan keselamatan ini dan sentiasa berikan perhatian kepada simbol isyarat keselamatan Graphic, yang bermaksud Perhatian, Amaran atau Bahaya—arahan keselamatan peribadi. Kegagalan untuk mematuhi arahan ini mungkin menyebabkan kecederaan diri atau kematian.

Pelekat Keselamatan dan Arahan

Graphic

Pelekat dan arahan keselamatan mudah didapati oleh pengendali dan akan dinyatakan berhampiran bahagian yang mungkin mendatangkan bahaya. Gantikan pelekat yang rosak atau hilang.

decal120-0627
decal127-5885
decal130-8322
decal131-0440
decal133-1701
decal133-8062
decal127-5884
decal140-0268

Persediaan

Memasangkan Roda Angkut

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Roda angkut 2

Menanggalkan Pendakap Penghantaran

  1. Tanggalkan nat cuping yang mengunci hab roda pada pendakap penghantaran (Rajah 3).

    g279735
  2. Tanggalkan nat cuping lain yang dipasangkan pada stad hab roda (Rajah 3).

  3. Tanggalkan bolt bebat yang mengunci pendakap penghantaran pada palet, dan tanggalkan pendakap (Rajah 3).

  4. Ulangi langkah 1 hingga 3 pada pendakap penghantaran pada sisi mesin yang satu lagi.

Memasangkan Roda

  1. Pasangkan 2 roda angkut secara longgar pada hab roda menggunakan nat cuping yang anda tanggalkan dalam Menanggalkan Pendakap Penghantaran.

    Note: Anda akan melaraskan tork nat cuping pada penghujung Memasangkan Pemasangan Penyangkut.

  2. Laraskan tekanan udara tayar kepada 1.03 bar (15 psi).

Memasangkan Pemasangan Penyangkut

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Pendakap kunci1
Bolt (M10 x 30mm [1.2 inci])4
Sesendal kunci (M10)4
Sesendal (M10)6
Nat (M10)4
Pemasangan penyangkut 1
Bolt (M10 x 100mm [3.9 inci])1
Nat kunci (M10)1
Bolt (M12 x 100mm [3.9 inci])1
Sesendal(M12)2
Nat kunci (M12)1
Sesendal peregang (apabila diperlukan)2
  1. Pasangkan pendakap kunci pada rangka mesin seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 4.

    Note: Tork nat kepada 52N∙m (38 kaki-lb).

    g036890
  2. Kuncikan penyangkut pada pendakap pangsi penyangkut menggunakan perkakasan yang bersesuaian; rujuk Rajah 5.

    • Di dalam lubang hadapan, gunakan satu bolt (M10 x 100mm [3.9 inci]), 2 sesendal (M10) dan satu nat kunci (M10).

    • Di dalam lubang belakang, gunakan satu bolt (M12 x 100mm [3.9 inci]), 2 sesendal (M12) dan satu nat kunci (M12).

    • Jika mesin anda mempunyai sesendal ketiga yang disertakan dengan setiap bolt, gunakan sesendal tersebut sebagai peregang di antara penyangkut dengan bahagian dalam pendakap pangsi penyangkut (Rajah 6).

    Note: Gunakan lubang di dalam pendakap pangsi penyangkut untuk memadankan dengan ketinggian penyangkut pada penyangkut kenderaan tunda.

    g025914
    g025915
  3. Ketatkan bolt kecil kepada 73N∙m (54 kaki-lb) dan bolt besar kepada 126N∙m (93 kaki-lb).

  4. Tekan pemasangan penyangkut ke atas sehingga tuil selak dibuka kunci dari penahan gelangsar (Rajah 7).

    g024011
  5. Tarik penyangkut ke bawah.

  6. Jika dipasang, tanggalkan cemat penguncian dari selak (Rajah 8).

    g279746
  7. Pijak pedal penyangkut sehingga penyangkut dikunci pada tempatnya (Rajah 8).

  8. Masukkan cemat penguncian melalui lubang di dalam selak (Rajah 8).

  9. Tork nat cuping pada roda angkut kepada 108N∙m (80 kaki-lb).

Menanggalkan Mesin dari Palet

  1. Alih keluar blok kayu pada hujung penyangkut palet.

    g024330
  2. Letakkan beberapa papan kayu di atas lantai pada hujung palet.

    Note: Ketinggian papan kayu seharusnya sedikit lebih rendah daripada palet. Anda boleh menggunakan kepingan yang dialih keluar dari sisi dan/atau hujung kotak.

  3. Golekkan mesin dengan berhati-hati dari palet ke atas papan kayu, kemudian ke atas lantai.

    Important: Pastikan penggelek tidak menyentuh palet apabila mesin diletakkan di atas lantai.

  4. Alih keluar pembungkusan yang selebihnya.

Melincirkan Mesin

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Pelincir (tidak disertakan)

Sebelum anda mengendalikan mesin, lincirkan mesin untuk memastikan ciri pengendalian yang sewajarnya; rujuk Melincirkan Bearing Penggelek Pemanduan. Kegagalan untuk melincirkan mesin dengan betul boleh menyebabkan kegagalan pramasa pada bahagian penting.

Gambaran Keseluruhan Produk

g279748
g019903

Brek Henti

Gunakan brek henti untuk membolehkan mesin bermula. Untuk menggunakan brek henti (Rajah 12), tarik balik tuil brek henti. Untuk melepaskan brek henti, tolak tuil ke hadapan.

g027608

Roda Stereng

Putarkan roda stereng (Rajah 10) mengikut arah jam untuk mengendalikan mesin dalam arah ke hadapan.

Putarkan roda stereng melawan arah jam untuk mengendalikan mesin dalam arah ke belakang.

Note: Disebabkan arahan berubah pada penghujung setiap jalanan, anda perlu berlatih dengan mesin untuk membiasakan diri dengan stereng.

Roda stereng mengawal sudut penggelek perapian yang memandu mesin. Sudut putaran roda adalah terhad, oleh itu radius putaran mesin adalah besar.

Pedal Stereng Condong

Untuk mencondongkan roda stereng ke arah anda, tekan pedal kaki (Rajah 10) ke bawah, tarik menara stereng ke arah anda sehingga kedudukan yang paling selesa, kemudian lepaskan pedal.

Pedal Pergerakan

Pedal pergerakan yang dikendalikan dengan kaki (Rajah 10), terletak di salah satu sisi dasar roda stereng, mengawal pergerakan penggelek pemanduan. Pedal disambungkan agar kedua-duanya tidak boleh ditekan pada masa yang sama, anda hanya boleh menekan 1 pedal pada satu-satu masa. Jika anda menekan pedal kanan, mesin akan bergerak ke kanan, dan jika anda menekan pedal kiri, mesin akan bergerak ke kiri. Apabila pedal ditekan dengan lebih kuat, pergerakan akan bertambah laju.

Note: Pastikan anda berhenti sepenuhnya sebelum mengubah arah mesin; jangan ubah arah pedal secara mendadak. Tindakan sedemikian akan menyebabkan tekanan berlebihan pada tali pemacu cengkaman, menyebabkan kegagalan pramasa pada tali pemacu. Gerakkan pedal dengan perlahan dan lembut untuk mengelakkan kemungkinan kerosakan calar di tanah rumput serta kerosakan komponen tali pemacu.Semasa mengendalikan mesin di bukit, pastikan penggelek pemanduan berada di sisi menuruni bukit untuk memperoleh cengkaman yang secukupnya. Kegagalan untuk berbuat demikian mungkin merosakkan tanah rumput.

Pemasangan Penyangkut

Gunakan pemasangan penyangkut (Rajah 10) untuk menundakan mesin dan untuk menurunkan/mengangkat roda angkut.

Tuil Pelarasan Tempat Duduk

Anda boleh mengalihkan tempat duduk ke hadapan atau ke belakang. Putarkan tuil pelarasan tempat duduk (Rajah 10) ke atas dan luncurkan tempat duduk ke hadapan atau ke belakang, kemudian lepaskan tuil.

Bolt Pelarasan Tempat Letak Tangan

Anda boleh melaraskan setiap tempat letak tangan dengan memutarkan bolt pelarasan yang berkenaan (Rajah 13).

g279749

Suis Lampu

Gunakan suis lampu untuk menghidupkan dan mematikan lampu.

Tekan kedudukan HIDUP pada suis untuk menghidupkan lampu. Setelah dilepaskan, suis akan kekal pada kedudukan BERJALAN.

Tekan kedudukan MATI pada suis untuk mematikan lampu.

Note: Suis akan kekal pada kedudukan BERJALAN apabila mesin dimatikan.Lampu tidak akan dihidupkan secara automatik apabila mesin dimatikan dan dihidupkan semula. Tekan kedudukan HIDUP untuk menghidupkan semula lampu.

g338091

Meter Jam

Meter jam (Rajah 10) menunjukkan jumlah jam pengendalian mesin.

Kawalan Enjin

Note: Rujuk manual pemilik enjin anda untuk mendapatkan maklumat kawalan enjin tambahan.

Suis Hidup/Mati

Suis Hidup/Mati (Rajah 15) membolehkan pengendali mesin memulakan dan mematikan kuasa enjin. Suis ini terletak di bahagian hadapan enjin. Putarkan suis Hidup/Mati kepada kedudukan HIDUP untuk memulakan dan menjalankan enjin. Putarkan suis Hidup/Mati kepada kedudukan MATI untuk mematikan kuasa enjin.

g021103

Tuil Pencekik

Tuil pencekik (Rajah 16) diperlukan semasa memulakan enjin yang sejuk. Sebelum menarik pemegang mula sentakan, tetapkan tuil pencekik kepada kedudukan TUTUP. Setelah enjin berjalan, alihkan tuil pencekik kepada kedudukan BUKA. Jangan gunakan pencekik jika enjin sudah dipanaskan atau suhu udara adalah tinggi.

g019815

Tuil Pendikit

Tuil pendikit (Rajah 16) terletak di sebelah kawalan pencekik; tuil pendikit mengawal kelajuan enjin, oleh itu mengawal kelajuan mesin. Untuk mencapai prestasi penggelek yang terbaik, tetapkan kawalan ini kepada kedudukan PANTAS.

Injap Tutup Bahan Api

Injap tutup bahan api (Rajah 16) terletak di bawah tuil pencekik. Alihkan injap ini kepada kedudukan buka sebelum cuba memulakan enjin. Apabila anda selesai menggunakan mesin dan anda telah mematikan enjin, alihkan injap tutup bahan api kepada kedudukan TUTUP.

Pemegang Mula Sentakan

Untuk memulakan enjin, tarik pemegang mula sentakan (Rajah 11) dengan pantas untuk menghidupkan enjin. Kawalan pada enjin yang diterangkan di atas mestilah ditetapkan dengan betul agar enjin dapat dimulakan.

Suis Paras Minyak

Suis paras minyak terletak di dalam enjin; suis ini menghalang enjin daripada berjalan jika paras minyak kurang daripada had pengendalian yang selamat.

Berat308kg (679lb)
Panjang136cm (53.5 inci)
Lebar122cm (48.0 inci)
Ketinggian107cm (42.2 inci)
Kelajuan di bumi maksimum12.8km/j (8bsj) pada 3600rpm

Alat Tambahan/Aksesori

Pelbagai alat tambahan dan aksesori yang diluluskan oleh Toro sedia untuk digunakan dengan mesin untuk mempertingkat dan mengembangkan keupayaan mesin. Hubungi Penjual Servis Dibenarkan atau pengedar Toro dibenarkan atau pergi ke www.Toro.com untuk mendapatkan senarai semua alat tambahan dan aksesori yang diluluskan.

Untuk memastikan prestasi optimum dan pengesahan keselamatan yang berterusan bagi mesin, hanya gunakan alat ganti dan aksesori Toro yang asli. Alat ganti dan aksesori yang dibuat oleh pengilang lain mungkin berbahaya dan penggunaan sedemikian akan membatalkan waranti produk.

Pengendalian

Sebelum Pengendalian

Keselamatan Sebelum Pengendalian

Keselamatan Am

  • Matikan kuasa mesin dan tunggu sehingga semua pergerakan berhenti sebelum anda meninggalkan ruang pengendali. Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

  • Jangan membiarkan kanak-kanak atau orang yang tidak terlatih untuk mengendalikan atau menservis mesin. Peraturan setempat mungkin mengehadkan umur pengendali. Pemilik bertanggungjawab untuk melatih semua pengendali dan mekanik.

  • Biasakan diri dengan pengendalian yang selamat pada kelengkapan, kawalan pengendali dan tanda keselamatan.

  • Ketahui cara menghentikan mesin dan enjin dengan segera.

  • Periksa bahawa kawalan pengawasan pengendali, suis keselamatan, dan pengadang dipasangkan dan berfungsi dengan betul. Jangan mengendalikan mesin melainkan jika mesin berfungsi dengan betul.

  • Sebelum pengendalian, sentiasa periksa mesin untuk memastikan komponen dan kancing dalam keadaan berfungsi yang baik. Gantikan komponen dan kancing yang haus atau rosak.

  • Periksa kawasan yang anda akan menggunakan mesin dan alihkan semua objek yang mungkin terpelanting dari mesin.

Keselamatan Bahan Api

  • Berhati-hati ketika mengendalikan bahan api. Bahan api mudah terbakar dan wap bahan api mudah meletup.

  • Padamkan semua rokok, cerut, paip dan sumber nyalaan yang lain.

  • Hanya gunakan bekas bahan api yang diluluskan.

  • Jangan tanggalkan penutup bahan api atau isi tangki bahan api ketika enjin dihidupkan atau panas.

  • Jangan tambahkan atau salirkan bahan api di tempat yang tertutup.

  • Jangan simpan mesin atau bekas bahan api di tempat yang berhampiran nyalaan, percikan atau api pandu seperti pada pemanas air atau perkakas lain.

  • Jika anda tertumpah bahan api, jangan mencuba menghidupkan enjin; elakkan penghasilan sebarang sumber nyalaan sehingga wap bahan api lesap.

Bersedia untuk Menggunakan Mesin

  1. Bersihkan serpihan di bahagian atas dan bawah mesin.

  2. Gunakan brek henti.

  3. Lengkapkan prosedur penyelenggaraan harian yang berikut:

  4. Pastikan semua pelindung dan penutup dipasangkan dengan ketat.

  5. Angkat roda angkut dari lantai dan pastikan roda dikunci di tempatnya.

Spesifikasi Bahan Api

  • Gunakan gasolin tanpa plumbum (minimum oktana pam 87).

  • Untuk mendapatkan hasil terbaik, hanya gunakan gasolin yang bersih, segar (digunakan kurang daripada 30 hari), tanpa plumbum dengan pengadaran oktana 87 atau lebih tinggi (kaedah pengadaran (R+M)/2).

  • Etanol: Gasolin yang mengandungi sehingga 10% etanol (gasohol) atau 15% MTBE (butil eter metil tertier) mengikut isi padu boleh diterima. Etanol dan MTBE adalah berbeza. Gasolin yang mengandungi 15% etanol (E15) mengikut isi padu tidak diluluskan untuk penggunaan. Jangan gunakan gasolin yang mengandungi lebih daripada 10% etanol mengikut isi padu, seperti E15 (mengandungi 15% etanol), E20 (mengandungi 20% etanol) atau E85 (mengandungi 85% etanol). Penggunaan gasolin yang tidak diluluskan boleh menyebabkan masalah prestasi dan/atau kerosakan enjin yang mungkin tidak diliputi oleh waranti.

  • Jangan gunakan metanol atau gasolin yang mengandungi metanol.

  • Jangan simpan bahan api sama ada di dalam tangki bahan api atau bekas bahan api pada musim sejuk melainkan jika penstabil bahan api digunakan

  • Jangan tambah minyak ke dalam gasolin.

Mengisi Tangki Bahan Api

Kapasiti Tangki Bahan Api: 3.6L (0.95 gelen AS)

  1. Bersihkan ruang di sekeliling penutup tangki bahan api dan tanggalkan penutup dari tangki (Rajah 17).

    g028433
  2. Isi tangki bahan api sehingga paras kira-kira 25mm (1 inci) di bawah bahagian atas tangki menggunakan bahan api yang ditentukan.

    Ruang udara di bawah bahagian atas tangki membolehkan bahan api mengembang.

    Important: Jangan terlebih isi tangki bahan api. Pengisian yang melebihi paras yang ditentukan akan menyebabkan kerosakan pada sistem pemulihan wap dan mengakibatkan kegagalan prestasi enjin. Kegagalan ini tidak diliputi oleh waranti dan memerlukan penggantian penutup tangki bahan api.

  3. Pasangkan penutup tangki bahan api dan lapkan bahan api yang tertumpah.

Semasa Pengendalian

Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

Keselamatan Sewaktu Pengendalian

Keselamatan Am

  • Pemilik/pengendali boleh mengelakkan kemalangan dan bertanggungjawab terhadap kemalangan yang mungkin menyebabkan kecederaan diri atau kerosakan harta.

  • Pakai pakaian bersesuaian yang dilengkapi pelindung mata, seluar panjang, kasut rintang gelincir yang teguh buatannya dan pelindung pendengaran. Ikat rambut yang panjang dan jangan memakai pakaian yang longgar atau barang kemas yang longgar.

  • Jangan mengendalikan mesin apabila sakit, letih atau di bawah pengaruh alkohol atau ubat-ubatan.

  • Berikan sepenuh perhatian sewaktu anda mengendalikan mesin. Jangan melakukan aktiviti yang akan mendatangkan gangguan. Jika tidak, kecederaan atau kerosakan harta mungkin berlaku.

  • Pastikan orang lain dan haiwan peliharaan menjauhi kawasan pengendalian.

  • Jangan angkut penumpang di atas mesin.

  • Hanya kendalikan mesin dalam keadaan yang dapat melihat sekeliling dengan jelas untuk mengelakkan lubang dan bahaya tersembunyi.

  • Elakkan pengendalian di kawasan rumput yang basah. Cengkaman yang berkurangan mungkin menyebabkan mesin meluncur.

  • Sebelum anda memulakan enjin, pastikan semua pemacu ditetapkan kepada neutral, brek henti digunakan dan anda berada di kedudukan pengendalian.

  • Lihat belakang dan bawah sebelum undur untuk memastikan laluan tiada halangan.

  • Berhati-hati ketika mendekati selekoh tersembunyi, semak samun, pokok atau objek lain yang mungkin menghalang penglihatan anda.

  • Jangan kendalikan mesin berhampiran cerun curam, parit atau benteng. Mesin mungkin terbalik secara tiba-tiba jika pinggir memberikan laluan.

  • Hentikan mesin, gunakan brek henti dan matikan kuasa enjin untuk memeriksa alat tambahan selepas terlanggar objek atau jika terdapat getaran yang luar biasa di dalam mesin. Buat semua pembaikan yang sewajarnya sebelum menyambung semula pengendalian.

  • Kurangkan kelajuan dan berhati-hati ketika membelok dan menyeberangi jalan dan laluan jalan kaki sewaktu mengendalikan mesin. Sentiasa patuhi cara laluan yang betul.

  • Jangan jalankan enjin di kawasan yang akan memerangkap gas ekzos.

  • Jangan biarkan enjin berjalan tanpa diawasi.

  • Sebelum meninggalkan kedudukan pengendalian, lakukan perkara berikut:

    • Letakkan mesin di permukaan yang rata.

    • Gunakan brek henti.

    • Matikan kuasa enjin.

    • Tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti.

  • Jangan mengendalikan mesin jika terdapat risiko kilat.

  • Jangan menggunakan mesin sebagai kenderaan tunda.

  • Gunakan aksesori, alat tambahan dan alat ganti yang diluluskan oleh The Toro® Company sahaja.

  • Jauhkan tangan dan kaki daripada penggelek.

  • Berhati-hati semasa menyambungkan dan menanggalkan mesin dari kenderaan tunda.

Keselamatan Cerun

  • Tetapkan prosedur dan peraturan anda sendiri bagi pengendalian di cerun. Prosedur ini mestilah merangkumi penilaian di tapak untuk menentukan cerun yang selamat untuk pengendalian mesin. Sentiasa gunakan akal budi dan pertimbangan yang wajar sewaktu melakukan penilaian ini.

  • Cerun merupakan faktor utama yang berkaitan dengan kehilangan kawalan dan kemalangan terbalik yang mungkin menyebabkan kecederaan serius atau kematian. Anda bertanggungjawab terhadap pengendalian di cerun yang selamat. Perhatian tambahan seharusnya diberikan ketika mengendalikan mesin di cerun.

  • Kendalikan mesin pada kelajuan yang lebih rendah semasa berada di cerun.

  • Jika anda bimbang untuk mengendalikan mesin di cerun, maka jangan lakukannya.

  • Berikan perhatian kepada lubang, bekas roda, bonggol, batu atau objek tersembunyi yang lain. Permukaan bumi yang tidak rata mungkin menyebabkan mesin terbalik. Rumput yang tinggi boleh menyembunyikan halangan.

  • Pilih kelajuan di bumi yang rendah agar anda tidak perlu berhenti atau menganjak semasa berada di cerun.

  • Mesin boleh terbalik jika penggelek kehilangan cengkaman.

  • Elakkan pengendalian mesin di kawasan rumput yang basah. Penggelek mungkin kehilangan cengkaman, tanpa mengira sama ada brek tersedia dan berfungsi.

  • Jangan mulakan, hentikan atau belokkan mesin di cerun.

  • Kekalkan pergerakan yang perlahan dan beransur-ansur semasa berada di cerun. Jangan ubah kelajuan atau arah mesin secara mendadak.

Memulakan Enjin

Note: Pastikan wayar palam pencucuh disambungkan pada palam pencucuh.

  1. Pastikan suis lampu ditetapkan kepada kedudukan Mati.

  2. Pastikan brek henti digunakan dan pedal pergerakan ditetapkan kepada kedudukan NEUTRAL.

  3. Putarkan suis Hidup/Mati kepada kedudukan HIDUP.

  4. Putarkan injap tutup bahan api kepada kedudukan BUKA.

  5. Alihkan tuil pencekik kepada kedudukan HIDUP semasa memulakan enjin yang sejuk.

    Note: Pencekik mungkin tidak diperlukan semasa memulakan enjin yang panas.

  6. Tetapkan kawalan pendikit kepada kedudukan PANTAS.

  7. Berdiri di bahagian belakang mesin, tarik hendal pemula sentakan sehingga mencapai masukan positif; kemudian tarik hendal dengan kuat untuk memulakan enjin.

    Important: Jangan tarik tali sentakan sehingga mencapai had atau melepaskan pemegang pemula semasa tali ditarik keluar kerana tali mungkin terputus atau pemasangan sentakan mungkin rosak.

  8. Apabila enjin telah dimulakan, tekan tuil pencekik kepada kedudukan MATI.

  9. Tetapkan tuil pendikit kepada kedudukan PANTAS untuk mencapai prestasi penggelek yang terbaik.

Mematikan Kuasa Enjin

  1. Selepas mengendalikan mesin, kembalikan pedal pergerakan kepada kedudukan NEUTRAL dan gunakan brek henti.

  2. Tetapkan kelajuan enjin kepada melahu dan biarkan enjin berjalan selama 10 hingga 20 saat.

  3. Putarkan suis Hidup/Mati enjin kepada kedudukan MATI.

  4. Putarkan injap tutup bahan api kepada kedudukan TUTUP.

  5. Tetapkan suis lampu kepada kedudukan MATI.

Mengangkut Mesin

Bersedia untuk Mengangkut Mesin

  1. Pandu mesin mendekati kenderaan angkut.

  2. Gunakan brek henti.

  3. Matikan kuasa enjin; rujuk Mematikan Kuasa Enjin.

  4. Pastikan injap tutup bahan api ditetapkan kepada kedudukan TUTUP.

Mengangkat Mesin ke atas Roda Angkut

  1. Tekan pemasangan penyangkut ke atas sehingga tuil selak dibuka kunci dari penahan gelangsar (Rajah 18).

    g024011
  2. Angkat tuil selak agar tuil meluncur dengan bebas, kemudian tarik penyangkut ke bawah.

    g279826
  3. Pijak pedal penyangkut sehingga penyangkut dikunci pada tempatnya (Rajah 20).

    g279795
  4. Masukkan cemat penguncian melalui lubang di dalam selak (Rajah 20).

  5. Jika anda mahu mengangkut mesin, sambungkan mesin pada kenderaan tunda; rujuk Menyambungkan Mesin pada Kenderaan Tunda.

Menyambungkan Mesin pada Kenderaan Tunda

Tekan tuil kunci penyangkut ke bawah semasa memasukkan pemasangan penyangkut pada penyangkut kenderaan tunda. Lepaskan tuil apabila penyangkut dan pemasangan penyangkut sejajar (Rajah 21).

Important: Pastikan tuil kembali ke kedudukan Atas dan penyangkut serta pemasangan penyangkut dipasangkan.

g028434

Menanggalkan Mesin dari Kenderaan Tunda

Letakkan mesin di lantai yang rata dan sendalkan roda.

Tekan tuil kunci penyangkut ke bawah semasa menanggalkan pemasangan penyangkut dari penyangkut kenderaan tunda (Rajah 21). Lepaskan selak apabila penyangkut dan pemasangan penyangkut dilepaskan.

Menurunkan Mesin ke atas Penggelek

  1. Jika mesin disambungkan pada kenderaan tunda, tanggalkan mesin dari kenderaan tunda; rujuk Menanggalkan Mesin dari Kenderaan Tunda.

  2. Menanggalkan cemat penguncian (Rajah 22).

    g024199
  3. Angkat pemasangan penyangkut untuk menjongketkan mesin sedikit.

  4. Tekan selak penyangkut ke bawah untuk membuka selak penyangkut (Rajah 22).

  5. Angkat penyangkut (Rajah 23) sehingga tuil selak mengunci di dalam penahan gelangsar (Rajah 18).

    g279827

Mengendalikan Mesin

  1. Pastikan brek henti digunakan.

  2. Duduk di tempat duduk pengendali, berhati-hati agar tidak menyentuh pedal pergerakan semasa anda duduk.

  3. Laraskan tempat duduk dan roda stereng untuk mencapai kedudukan pengendalian yang selesa.

  4. Lepaskan brek henti.

  5. Pegang roda stereng dan tekan pedal pergerakan kiri atau kanan dengan perlahan menggunakan kaki yang sepadan, dalam arah yang mahu anda tujui.

    Note: Apabila pedal ditekan dengan lebih kuat, pergerakan akan bertambah laju.

  6. Untuk menghentikan mesin, lepaskan pedal pergerakan.

    Important: Jangan tekan pedal pergerakan dengan terlalu cepat; ini boleh menyebabkan mesin meluncur dan mencalarkan tanah rumput di bawah penggelek pemanduan serta menyebabkan kerosakan pada sistem pemacu. Anda seharusnya sentiasa mengendalikan pedal pergerakan dalam cara yang terkawal.

    Note: Apabila anda telah membiasakan diri dengan mesin, anda akan mengetahui masa yang anda sepatutnya melepaskan pedal pergerakan, iaitu sebelum anda mahu menamatkan pengendalian kerana mesin akan terus bergerak untuk suatu tempoh yang pendek selepas anda melepaskan pedal. Apabila mesin berhenti dengan sepenuhnya, tekan pedal pergerakan yang satu lagi dengan perlahan untuk laluan kembali anda.

  7. Putarkan roda stereng mengikut arah jam untuk mengendalikan mesin dalam arah ke hadapan.

    Putarkan roda stereng melawan arah jam untuk mengendalikan mesin dalam arah ke belakang.

    Note: Disebabkan arahan berubah pada penghujung setiap jalanan, anda perlu berlatih dengan mesin untuk membiasakan diri dengan stereng.

    Important: Untuk menghentikan mesin sewaktu kecemasan, tekan pedal pergerakan yang satu lagi kepada kedudukan NEUTRAL. Sebagai contoh, semasa pedal kanan ditekan dan mesin bergerak dalam arah kanan, tekan pedal kiri kepada kedudukan NEUTRAL untuk menghentikan mesin. Tindakan ini mestilah tegas tetapi bukan secara mendadak kerana ini boleh menyebabkan mesin terjongket ke satu sisi.

  8. Sebelum meninggalkan tempat duduk pengendali, hentikan mesin di permukaan yang rata dan gunakan brek henti.

Tips Pengendalian

  • Semasa mengendalikan mesin di bukit, pastikan penggelek pemanduan berada di sisi menuruni bukit untuk memperoleh cengkaman yang secukupnya. Kegagalan untuk berbuat demikian mungkin merosakkan tanah rumput.

  • Untuk mencapai kesan menggelek yang terbaik, singkirkan timbunan yang terkumpul pada penggelek dari semasa ke semasa.

Selepas Pengendalian

Keselamatan Selepas Pengendalian

  • Matikan kuasa mesin, keluarkan kunci (jika ada) dan tunggu sehingga semua pergerakan berhenti sebelum anda meninggalkan ruang pengendali. Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

  • Bersihkan rumput dan serpihan daripada peredam bunyi dan ruang enjin untuk mengelakkan bahaya api. Bersihkan tumpahan minyak atau bahan api.

  • Biarkan enjin menyejuk sebelum menyimpan mesin di tempat yang tertutup.

  • Matikan bahan api sebelum menyimpan atau mengangkut mesin.

  • Jangan menyimpan mesin atau bekas bahan api di tempat yang berhampiran nyalaan, percikan atau api pandu seperti pada pemanas air atau pada perkakas lain.

  • Pastikan semua bahagian mesin dalam keadaan berfungsi yang baik dan semua perkakasan dipasang ketat.

  • Gantikan semua pelekat yang kabur, rosak atau hilang.

Mengangkut Mesin

  • Gunakan tanjakan lebar lengkap ketika memuatkan mesin ke atas treler atau trak.

  • Ikat mesin dengan ketat.

Penyelenggaraan

Note: Muat turun salinan skema elektrik atau hidraulik yang percuma dengan melawati www.Toro.com dan mencari mesin anda daripada pautan Manual pada halaman utama.

Keselamatan Penyelenggaraan

  • Sebelum anda meninggalkan kedudukan pengendali, lakukan perkara berikut:

    • Letakkan mesin di permukaan yang rata.

    • Tetapkan tuil pendikit kepada kedudukan melahu.

    • Pastikan pedal pergerakan berada pada kedudukan neutral.

    • Gunakan brek henti.

    • Matikan kuasa enjin.

    • Tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti.

    • Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis atau membersihkan mesin.

  • Jika boleh, jangan melakukan penyelenggaraan sewaktu enjin berjalan. Jauhi bahagian yang bergerak.

  • Gunakan dirian bicu untuk menyokong mesin atau komponen apabila diperlukan.

  • Lepaskan tekanan dengan berhati-hati daripada komponen dengan simpanan tenaga.

Jadual Penyelenggaraan yang Disyorkan

Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
Selepas 5 jam pertama
  • Periksa mesin untuk mengesan perkakasan yang longgar.
  • Selepas 20 jam pertama
  • Tukar minyak enjin.
  • Tukar bendalir hidraulik dan penuras.
  • Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Lincirkan bearing penggelek pemanduan.Lincirkan bearing penggelek pemanduan dengan serta-merta setiap kali selepas dicuci.
  • Periksa paras minyak enjin.
  • Periksa pembersih udara.
  • Periksa sistem saling kunci keselamatan.
  • Periksa brek henti.
  • Periksa hos hidraulik dan pemasangan.
  • Periksa paras bendalir hidraulik.Periksa paras bendalir hidraulik sebelum enjin dimulakan buat kali pertama dan setiap hari selepas itu.
  • Periksa tekanan udara tayar di dalam roda angkut.
  • Periksa mesin untuk mengesan perkakasan yang longgar.
  • Selepas setiap penggunaan
  • Bersihkan mesin.
  • Setiap 50 jam
  • Bersihkan pembersih udara(lebih kerap jika di persekitaran yang kotor atau berdebu).
  • Setiap 100 jam
  • Tukar minyak enjin.
  • Periksa/laraskan palam pencucuh.
  • Bersihkan cawan endapan.
  • Setiap 300 jam
  • Gantikan elemen kertas.
  • Gantikan palam pencucuh.
  • Periksa dan laraskan ruang lega injap.
  • Setiap 400 jam
  • Tukar bendalir hidraulik dan penuras.
  • Important: Rujuk manual pemilik enjin anda untuk mengetahui prosedur penyelenggaraan tambahan.

    Tatatanda Bahagian Yang Memerlukan Perhatian

    Pemeriksaan dilakukan oleh:
    ItemTarikhMaklumat
    1  
    2  
    3  
    4  
    5  
    6  
    7  
    8  

    Senarai Semak Penyelenggaraan Harian

    Duplikasi halaman ini untuk penggunaan rutin.

    Item Semakan PenyelenggaraanUntuk minggu:
    Isn.Sel.Rab.Kha.Jum.Sab.Aha.
    Periksa bahawa penyambung pangsi bergerak secara bebas.       
    Periksa paras bahan api.       
    Periksa paras minyak enjin.       
    Periksa paras bendalir hidraulik.       
    Periksa penuras udara.       
    Periksa sistem saling kunci keselamatan.       
    Bersihkan sirip pendinginan enjin.       
    Periksa untuk mengesan hingar enjin yang luar biasa.       
    Periksa hos untuk mengesan kerosakan.       
    Periksa untuk mengesan kebocoran bendalir.       
    Bersihkan mesin.       
    Lincirkan semua pemasangan gris.       
    Periksa tekanan udara tayar.       
    Perkemas cat yang tertanggal.       

    Prosedur Pra Penyelenggaraan

    Jangan condongkan mesin melainkan jika diperlukan. Jika anda mencondongkan mesin, minyak enjin mungkin memasuki kepala silinder enjin dan bendalir hidraulik mungkin terkeluar dari penutup yang terletak di bahagian atas tangki. Kebocoran ini mungkin menyebabkan kerja pembaikan yang mahal pada mesin. Untuk melakukan servis di bawah geladak, angkat mesin menggunakan pengangkat atau kren kecil.

    Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan

    1. Pandu atau angkut mesin ke atas permukaan yang rata, rujuk Mengangkut Mesin.

    2. Jika diturunkan, angkat roda angkut; rujuk Mengangkat Mesin ke atas Roda Angkut.

    3. Jika enjin sedang berjalan, matikan kuasa enjin.

    4. Gunakan brek henti.

    5. Jika enjin panas, tunggu sehingga enjin dan sistem hidraulik menjadi sejuk.

    Mengangkat Tempat Duduk Pengendali

    1. Tarik selak tempat duduk ke belakang sehingga keluar sepenuhnya dari cemat selak tempat duduk (Rajah 24).

      g279773
    2. Condongkan tempat duduk ke hadapan (Rajah 24).

    Menurunkan Tempat Duduk Pengendali

    Condongkan tempat duduk ke bawah sehingga selak tempat duduk berdetap pada cemat selak tempat duduk (Rajah 25).

    g279772

    Pelinciran

    Melincirkan Bearing Penggelek Pemanduan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Lincirkan bearing penggelek pemanduan.Lincirkan bearing penggelek pemanduan dengan serta-merta setiap kali selepas dicuci.
  • Jenis Gris: Gris litium No. 2

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Lapkan bahagian di sekeliling sehingga bersih agar bahan asing tidak memasuki bearing.

    3. Pamkan gris ke dalam pemasangan gris seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 26.

      g036790g036789
    4. Lapkan gris yang berlebihan.

      Important: Selepas menyapukan gris, kendalikan mesin di luar tanah rumput dengan seketika untuk menyingkirkan pelincir yang berlebihan, untuk mengelakkan kerosakan tanah rumput.

    Penyelenggaraan Enjin

    Keselamatan Enjin

    • Matikan kuasa enjin sebelum memeriksa minyak atau menambahkan minyak ke dalam kotak engkol.

    • Jangan ubah kelajuan pengawalan imbang atau gunakan kelajuan lebih pada enjin.

    Spesifikasi Minyak Enjin

    Jenis: Pengelasan perkhidmatan APl SL atau lebih tinggi

    Kelikatan: pilih kelikatan minyak mengikut suhu sekitar; rujuk Rajah 27.

    g018667

    Memeriksa Paras Minyak Enjin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras minyak enjin.
  • Note: Masa terbaik untuk memeriksa minyak enjin adalah apabila enjin sejuk sebelum dimulakan untuk hari itu. Jika enjin telah dimulakan, biarkan minyak mengalir kembali ke takungan untuk sekurang-kurangnya 10 minit sebelum pemeriksaan.

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Bersihkan bahagian di sekeliling penutup pengisi minyak (Rajah 28).

      g281202
    3. Tanggalkan penutup pengisi minyak dengan memutarkan penutup melawan arah jam.

    4. Periksa paras minyak (Rajah 29).

      Minyak enjin adalah penuh apabila paras minyak berada di sisi bawah port pengisi minyak.

      Note: Jika paras minyak kurang daripada sisi bawah port pengisi minyak, tambah minyak yang ditentukan dengan secukupnya untuk meningkatkan paras ke sisi bawah port pengisi minyak.

      Important: Jangan terlebih isi minyak enjin ke dalam kotak engkol.

      g281195
    5. Pasangkan penutup pengisi minyak dan lapkan minyak yang tertumpah.

    Menukar Minyak Enjin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 20 jam pertama
  • Tukar minyak enjin.
  • Setiap 100 jam
  • Tukar minyak enjin.
  • Menyediakan Mesin

    1. Mulakan enjin dan biarkan enjin berjalan selama beberapa minit untuk memanaskan minyak enjin; kemudian matikan kuasa enjin.

    2. Angkat mesin ke atas roda angkut; rujuk Mengangkat Mesin ke atas Roda Angkut.

    3. Condongkan mesin agar hujung mesin dengan enjin mendekati lantai dan sokong hujung mesin yang satu lagi untuk menetapkan mesin pada kedudukan ini.

    Menyalirkan Minyak Enjin

    1. Pasangkan hos salir pada injap salir (Rajah 30).

    2. Masukkan hujung hos yang satu lagi (Rajah 30) ke dalam takung buang 1L (1 qt AS).

      g029369
    3. Putarkan injap salir sebanyak ¼ putaran melawan arah jam dan biarkan minyak enjin mengalir keluar sepenuhnya (Rajah 30).

    4. Putarkan injap salir sebanyak ¼ putaran mengikut arah jam untuk menutup injap (Rajah 30).

    5. Tanggalkan hos salir (Rajah 30) dan lapkan minyak yang tertumpah.

    6. Buang minyak terpakai dengan betul.

      Note: Kitar semula minyak mengikut tata setempat.

    Menambahkan Minyak ke dalam Enjin

    Kapasiti Kotak Engkol: 0.60L (0.63 qt AS)

    1. Turunkan mesin ke atas penggelek; rujuk Menurunkan Mesin ke atas Penggelek.

    2. Isi minyak yang ditentukan ke dalam kotak engkol; rujuk Spesifikasi Minyak Enjin dan Memeriksa Paras Minyak Enjin.

    Memeriksa Elemen Penuras Udara

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa pembersih udara.
    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Tanggalkan nat telinga yang mengunci penutup pembersih udara pada pembersih udara dan tanggalkan penutup (Rajah 31).

      g025916
    3. Bersihkan penutup pembersih udara dengan teliti.

    4. Periksa elemen penuras udara busa untuk mengesan kotoran dan serpihan.

      Bersihkan penuras udara busa jika diperlukan; rujuk Membersihkan Elemen Penuras Udara Busa.

    5. Pasangkan penutup pembersih udara pada pembersih udara menggunakan nat telinga (Rajah 31).

    Menservis Pembersih Udara

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 50 jam
  • Bersihkan pembersih udara(lebih kerap jika di persekitaran yang kotor atau berdebu).
  • Setiap 300 jam
  • Gantikan elemen kertas.
  • Membersihkan Elemen Penuras Udara Busa

    1. Tanggalkan nat telinga yang mengunci penutup pembersih udara pada pembersih udara dan tanggalkan penutup (Rajah 31).

    2. Tanggalkan nat telinga dari penuras udara dan tanggalkan penuras (Rajah 31).

    3. Tanggalkan elemen penuras udara busa dari elemen kertas (Rajah 31).

      Jika elemen penuras udara kertas kotor atau rosak, bersihkan atau gantikannya; rujuk Membersihkan Elemen Penuras Udara Kertas.

    4. Cuci elemen penuras udara busa dalam larutan sabun cecair dan air suam.

    5. Picit elemen busa untuk menyingkirkan kotoran.

      Important: Jangan putarkan elemen kerana busa mungkin terkoyak.

    6. Keringkan elemen busa dengan membalutkan elemen di dalam kain yang bersih.

    7. Picit kain dan elemen busa untuk mengeringkan elemen.

      Important: Jangan putarkan elemen kerana busa mungkin terkoyak.

    8. Basahkan elemen busa dengan minyak enjin yang bersih.

    9. Picit elemen untuk menyingkirkan minyak yang berlebihan dan untuk menyebarkan minyak dengan sepenuhnya.

      Note: Elemen busa sepatutnya dibasahi minyak.

    Membersihkan Elemen Penuras Udara Kertas

    Bersihkan elemen kertas dengan mengetuk elemen kertas sebanyak beberapa kali pada permukaan yang keras untuk menyingkirkan kotoran.

    Important: Jangan gunakan berus atau udara yang dimampatkan pada elemen untuk menyingkirkan kotoran; daya berus akan memaksa kotoran memasuki fiber dan udara yang dimampatkan akan merosakkan penuras kertas.

    Memasangkan Elemen Penuras Udara

    1. Pasangkan elemen penuras udara busa pada elemen kertas (Rajah 31).

    2. Periksa gasket untuk mengesan kehausan dan kerosakan (Rajah 31).

      Gantikan gasket jika telah haus atau rosak.

    3. Pastikan gasket diletakkan pada salur masuk udara karburetor (Rajah 31).

    4. Pasangkan elemen penuras udara pada karburetor menggunakan nat telinga (Rajah 31).

    5. Pasangkan penutup pembersih udara pada karburetor menggunakan nat telinga yang satu lagi (Rajah 31).

    Menservis Palam Pencucuh

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 100 jam
  • Periksa/laraskan palam pencucuh.
  • Setiap 300 jam
  • Gantikan palam pencucuh.
  • Jenis: Palam pencucuh NGK BPR6ES atau yang setara

    Sela Udara: 0.70 ~ 0.80mm (0.028 ~ 0.031 inci); rujuk Rajah 33

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Tanggalkan wayar palam pencucuh dari palam pencucuh (Rajah 32).

      g019905
    3. Bersihkan bahagian di sekeliling palam pencucuh dan keluarkan palam dari kepala silinder.

      Important: Gantikan palam pencucuh yang retak, rosak atau kotor. Jangan gosok dengan bagas pasir, kikiskan atau bersihkan elektrod kerana kerosakan enjin boleh berlaku sekiranya batu halus memasuki silinder.

    4. Tetapkan sela udara kepada 0.70 ~ 0.80mm (0.028 ~ 0.031 inci) seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 33).

      g019300
    5. Pasangkan palam pencucuh dengan sela yang betul secara berhati-hati menggunakan tangan untuk mengelakkan masukan terherot.

    6. Selepas palam pencucuh dimasukkan, ketatkannya dengan perengkuh palam pencucuh seperti yang berikut:

      • Semasa memasang palam pencucuh yang baharu, ketatkannya sebanyak ½ putaran selepas palam pencucuh dimasukkan, untuk memampatkan gasket.

      • Semasa memasang palam pencucuh yang asal, ketatkannya sebanyak ⅛ ~ ¼ putaran selepas palam pencucuh dimasukkan, untuk memampatkan gasket.

      Important: Palam pencucuh yang longgar boleh menjadi terlampau panas dan merosakkan enjin. Palam pencucuh yang dikunci dengan terlampau ketat boleh merosakkan ulir di dalam kepala silinder.

    7. Sambungkan wayar palam pencucuh pada palam pencucuh.

    Memeriksa dan Melaraskan Ruang Lega Injap

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 300 jam
  • Periksa dan laraskan ruang lega injap.
  • Important: Rujuk pengedar Toro anda yang sah untuk servis.

    Penyelenggaraan Sistem Bahan Api

    Membersihkan Cawan Endapan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 100 jam
  • Bersihkan cawan endapan.
    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Tetapkan injap tutup bahan api kepada kedudukan MATI (Rajah 34).

      g025917
    3. Tanggalkan cawan endapan dan gelang O (Rajah 34).

    4. Periksa gelang O untuk mengesan kehausan dan kerosakan; gantikan gelang O jika telah haus atau rosak.

    5. Cuci cawan endapan dan gelang O menggunakan pelarut tidak mudah bakar dan keringkan dengan sepenuhnya.

    6. Masukkan gelang O ke dalam injap tutup bahan api dan pasangkan cawan endapan (Rajah 34). Ketatkan cawan endapan dengan rapi.

    Penyelenggaraan Sistem Elektrik

    Memeriksa Sistem Saling Kunci Keselamatan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa sistem saling kunci keselamatan.
  • Awas

    Jika suis saling kunci keselamatan diputuskan sambungan atau rosak, mesin mungkin dikendalikan tanpa dijangka lalu menyebabkan kecederaan diri.

    • Jangan usik suis saling kunci.

    • Periksa pengendalian suis saling kunci pada setiap hari dan gantikan suis yang rosak sebelum mengendalikan mesin.

    Important: Jika sistem saling kunci keselamatan tidak berfungsi seperti yang diterangkan di bawah, minta pengedar Toro yang sah membaiki sistem dengan serta-merta.

    1. Jika berada di atas roda angkut, turunkan mesin ke atas penggelek; rujuk Menurunkan Mesin ke atas Penggelek.

    2. Gunakan brek henti, pastikan pedal pergerakan berada pada kedudukan NEUTRAL dan mulakan enjin.

    3. Duduk di tempat duduk.

    4. Dengan brek henti digunakan, tekan pedal pergerakan ke bawah dengan perlahan, enjin seharusnya dimatikan kuasa selepas kira-kira 1 saat.

    5. Dengan enjin berjalan dan brek dilepaskan, berdiri dan sahkan bahawa enjin dimatikan kuasa selepas 1 saat.

    Note: Sistem saling kunci keselamatan juga direka bentuk untuk mematikan kuasa enjin jika pengendali berdiri dari tempat duduk semasa mesin sedang bergerak.

    Penyelenggaraan Brek

    Memeriksa Brek Henti

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa brek henti.
    1. Pandu atau angkut mesin ke atas permukaan yang rata.

    2. Jika anda mengangkut mesin, tanggalkan mesin dari kenderaan tunda dan turunkan mesin ke atas penggelek; rujuk Menanggalkan Mesin dari Kenderaan Tunda dan Menurunkan Mesin ke atas Penggelek.

    3. Gunakan brek henti.

    4. Mulakan enjin dan tetapkan kelajuan enjin kepada MELAHU.

    5. Duduk di tempat duduk pengendali.

    6. Tekan salah satu pedal pergerakan.

      Important: Mesin tidak sepatutnya bergerak. Jika mesin bergerak, laraskan brek henti; rujuk Melaraskan Brek Henti.

      Note: Enjin akan dimatikan kuasa selepas 1 saat apabila anda menekan pedal pergerakan sambil menggunakan brek henti.

    Melaraskan Brek Henti

    1. Pastikan enjin dimatikan kuasa.

    2. Lepaskan brek henti.

    3. Laraskan brek henti seperti berikut:

      • Untuk meningkatkan daya brek, putarkan nat kunci brek mengikut arah jam (Rajah 35).

      • Untuk mengurangkan daya brek, putarkan nat kunci brek melawan arah jam (Rajah 35).

      g027634g279850
    4. Periksa brek henti; rujuk Memeriksa Brek Henti.

    5. Mulakan enjin dan tetapkan kelajuan enjin kepada MELAHU.

    6. Duduk di tempat duduk pengendali.

    7. Lepaskan brek henti.

    8. Tekan salah satu pedal pergerakan.

      Mesin sepatutnya bergerak. Jika mesin tidak bergerak apabila brek henti dilepaskan, ulangi langkah 3 hingga 8 sehingga mesin tidak bergerak apabila brek henti digunakan dan mesin bergerak apabila brek henti dilepaskan.

    9. Gunakan brek henti dan matikan kuasa enjin.

    Penyelenggaraan Sistem Hidraulik

    Keselamatan Sistem Hidraulik

    • Dapatkan rawatan perubatan dengan segera jika bendalir tersuntik ke dalam kulit. Bendalir yang tersuntik perlu disingkirkan melalui pembedahan dalam tempoh beberapa jam oleh doktor.

    • Pastikan semua hos dan salur bendalir hidraulik dalam keadaan yang baik dan semua sambungan dan pemasangan hidraulik adalah ketat sebelum mengenakan tekanan pada sistem hidraulik.

    • Jauhkan badan dan tangan anda dari kebocoran lubang jarum atau muncung yang mengeluarkan bendalir hidraulik bertekanan tinggi.

    • Gunakan kadbod atau kertas untuk mengesan kebocoran hidraulik.

    • Lepaskan semua tekanan di dalam sistem hidraulik dengan selamat sebelum melaksanakan sebarang kerja pada sistem hidraulik.

    Memeriksa Hos Hidraulik dan Pemasangan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa hos hidraulik dan pemasangan.
  • Periksa sistem hidraulik untuk mengesan kebocoran, sokongan lekapan yang longgar, pemasangan yang longgar dan kemerosotan disebabkan cuaca dan kemerosotan disebabkan bahan kimia. Buat semua pembaikan yang diperlukan sebelum mengendalikan mesin.

    Amaran

    Bendalir hidraulik yang terkeluar di bawah tekanan boleh menembusi kulit dan menyebabkan kecederaan.

    • Dapatkan rawatan perubatan dengan segera jika bendalir tersuntik ke dalam kulit.

    • Pastikan semua hos dan salur hos bendalir hidraulik dalam keadaan yang baik dan semua sambungan dan pemasangan hidraulik adalah ketat sebelum mengenakan tekanan pada sistem hidraulik.

    • Jauhkan badan dan tangan anda dari kebocoran lubang jarum atau muncung yang mengeluarkan bendalir hidraulik bertekanan tinggi.

    • Gunakan kadbod atau kertas untuk mengesan kebocoran hidraulik.

    • Lepaskan semua tekanan di dalam sistem hidraulik dengan selamat sebelum melaksanakan sebarang kerja pada sistem hidraulik.

    Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras bendalir hidraulik.Periksa paras bendalir hidraulik sebelum enjin dimulakan buat kali pertama dan setiap hari selepas itu.
  • Note: Sebelum mengendalikan mana-mana bahagian sistem pemacu hidraulik, matikan kuasa enjin untuk melepaskan tekanan udara sistem. Sebelum memulakan enjin selepas penyelenggaraan sistem hidraulik dan mengimbangkan tekanan udara salur hidraulik, periksa semua hos dan penyambung untuk mengesan kerosakan dan untuk memastikan pemasangan yang ketat. Gantikan hos yang rosak dan ketatkan gandingan yang longgar sebagaimana diperlukan.

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Angkat tempat duduk pengendali; rujuk Mengangkat Tempat Duduk Pengendali.

    3. Tanggalkan penutup dan periksa paras bendalir hidraulik di dalam takungan (Rajah 36).

      Paras benda hidraulik seharusnya menutupi perkataan COLD (Sejuk) yang dicetakkan pada sesekat takungan.

      g279851
    4. Jika diperlukan, tambahkan bendalir hidraulik yang ditentukan ke dalam takungan sehingga bendalir menutupi paras bendalir sejuk pada sesekat.

      Note: Sesekat di dalam takungan dilabelkan dengan HOT (Panas) dan COLD (Sejuk). Isi takungan sehingga paras yang sewajarnya bergantung pada suhu bendalir. Paras bendalir berbeza-beza mengikut suhu bendalir. Paras sejuk menunjukkan paras bendalir pada suhu 24°C (75°F). Paras panas menunjukkan paras bendalir pada suhu 107°C (225°F).Sebagai contoh: Jika bendalir berada pada suhu udara sekitar, kira-kira 24°C (75°F), isi hingga paras sejuk sahaja. Jika bendalir bersuhu kira-kira 65°C (150°F), isi pada takat separuh di antara paras panas dengan sejuk.

    5. Pasangkan penutup takungan hidraulik dan ketatkan penutup sehingga rapat.

      Important: Pastikan penutup takungan tidak terlampau ketat.

    6. Lapkan bendalir yang tertumpah.

    7. Turunkan tempat duduk pengendali; rujuk Menurunkan Tempat Duduk Pengendali.

    Spesifikasi Bendalir Hidraulik

    Takungan diisi penuh dengan bendalir hidraulik berkualiti tinggi di kilang. Periksa paras bendalir hidraulik sebelum anda memulakan enjin buat kali pertama dan setiap hari selepas itu; rujuk Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik.

    Bendalir ganti yang disyorkan: Toro PX Extended Life Hydraulic Fluid; tersedia dalam baldi 19L (5 gelen AS) atau tong dram 208L (55 gelen AS).

    Note: Mesin yang menggunakan bendalir ganti yang disyorkan memerlukan penukaran bendalir dan penuras yang kurang kerap.

    Bendalir alternatif: Jika Toro PX Extended Life Hydraulic Fluid tidak tersedia, anda boleh menggunakan bendalir hidraulik konvensional asas petroleum lain yang mengandungi spesifikasi dalam julat disenaraikan bagi semua sifat bahan berikut dan memenuhi standard industri. Jangan menggunakan bendalir tiruan. Rujuk pengedar pelincir anda untuk mengenal pasti produk yang bersesuaian.

    Note: Toro tidak menanggung kewajipan bagi kerosakan yang disebabkan oleh penggantian yang tidak wajar, oleh itu hanya gunakan produk daripada pengilang boleh dipercayai yang akan menyokong cadangan mereka.

    Bendalir Hidraulik Antihaus Indeks Kelikatan Tinggi/Takat Curah Rendah, ISO VG 46

    Sifat Bahan: 
     Kelikatan, ASTM D445cSt @ 40°C 44 hingga 48
     Indeks Kelikatan ASTM D2270140 atau lebih tinggi
     Takat Tuang, ASTM D97-37°C~-45°C
     Spesifikasi Industri:Eaton Vickers 694 (I-286-S, M-2950-S/35VQ25 atau M-2952-S)

    Note: Banyak bendalir hidraulik adalah hampir tanpa warna, oleh itu sukar untuk mengesan kebocoran. Bahan tambah pencelup merah bagi bendalir hidraulik tersedia dalam botol 20ml. Satu botol adalah cukup untuk 15~22L bendalir hidraulik. Pesan No. Bahagian 44-2500 daripada pengedar Toro anda yang sah.

    Menukar Bendalir Hidraulik dan Penuras

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 20 jam pertama
  • Tukar bendalir hidraulik dan penuras.
  • Setiap 400 jam
  • Tukar bendalir hidraulik dan penuras.
  • Important: Hanya gunakan bendalir hidraulik yang ditentukan. Bendalir lain boleh menyebabkan kerosakan sistem.

    Bersedia untuk Menukar Bendalir Hidraulik dan Penuras

    1. Pandu atau angkut mesin ke atas permukaan yang rata, rujuk Mengangkut Mesin.

    2. Jika enjin sedang berjalan, matikan kuasa enjin.

    3. Gunakan brek henti.

    4. Jika mesin berada di atas penggelek, angkat mesin ke atas roda angkut; rujuk Mengangkat Mesin ke atas Roda Angkut.

    5. Angkat tempat duduk pengendali; rujuk Mengangkat Tempat Duduk Pengendali.

    6. Jika enjin sedang berjalan, tunggu sehingga enjin dan sistem hidraulik menjadi sejuk.

    Menyalirkan Bendalir Hidraulik

    1. Jajarkan takung buang dengan kapasiti 2L (2 qt AS) di bawah takungan hidraulik (Rajah 37).

      g279899
    2. Tanggalkan hos bekalan hidraulik dari pemasangan takungan dan biarkan bendalir hidraulik mengalir keluar sepenuhnya (Rajah 37).

    3. Pasangkan hos hidraulik yang anda tanggalkan dalam langkah 2.

    4. Lapkan bendalir hidraulik yang tertumpah.

    5. Buang bendalir hidraulik terpakai mengikut tata setempat.

    Menukar Penuras

    1. Bersihkan bahagian di sekeliling kepala penuras dan penuras hidraulik.

    2. Letakkan kain di bawah penuras hidraulik (Rajah 38).

      g279901
    3. Tanggalkan penuras hidraulik dengan berhati-hati (Rajah 38).

    4. Isi bendalir hidraulik yang ditentukan ke dalam penuras ganti dan lincirkan gasket pengedap menggunakan bendalir hidraulik.

    5. Pasangkan penuras pada kepala penuras menggunakan tangan (Rajah 38) sehingga gasket menyentuh kepala penuras, kemudian ketatkan penuras sebanyak ¾ lagi.

    6. Lapkan bendalir hidraulik yang tertumpah.

    7. Buang penuras lama mengikut tata setempat.

    Mengisi Takungan Hidraulik

    1. Turunkan mesin ke atas penggelek; rujuk Menurunkan Mesin ke atas Penggelek.

    2. Tanggalkan penutup takungan hidraulik (Rajah 39).

      g279900
    3. Isi takungan dengan bendalir hidraulik yang ditentukan; rujuk Spesifikasi Bendalir Hidraulik dan Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik.

    4. Pasangkan penutup takungan (Rajah 39).

    5. Lapkan bendalir hidraulik yang tertumpah.

    6. Mulakan enjin dan biarkan enjin berjalan pada kelajuan melahu rendah selama 3 ~ 5 minit.

      Enjin yang berjalan akan mengedarkan bendalir hidraulik dan menyingkirkan udara yang terperangkap di dalam sistem hidraulik.

    7. Periksa mesin untuk mengesan kebocoran hidraulik pada takungan, hos hidraulik dan penuras hidraulik.

      Baiki semua kebocoran hidraulik.

    8. Matikan kuasa enjin, periksa paras bendalir hidraulik dan tambahkan bendalir jika diperlukan.

    9. Turunkan tempat duduk pengendali; rujuk Menurunkan Tempat Duduk Pengendali.

    Penyelenggaraan Casis

    Memeriksa Tekanan Udara Tayar

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa tekanan udara tayar di dalam roda angkut.
    1. Ukur tekanan udara di dalam tayar roda angkut.

      Ukuran yang harus dicapai ialah 1.03 bar (15 psi).

    2. Jika tekanan udara tayar lebih tinggi atau lebih rendah daripada 1.03 bar (15 psi), isi udara atau singkirkan udara dari tayar sehingga ukuran mencapai 1.03 bar (15 psi).

    Memeriksa Mesin untuk Mengesan Perkakasan yang Longgar

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 5 jam pertama
  • Periksa mesin untuk mengesan perkakasan yang longgar.
  • Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa mesin untuk mengesan perkakasan yang longgar.
  • Periksa casis untuk mengesan nat dan bolt yang longgar atau hilang.

    Ketatkan nat dan bolt yang longgar dan gantikan perkakasan yang hilang sebagaimana diperlukan.

    Pembersihan

    Membersihkan Mesin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas setiap penggunaan
  • Bersihkan mesin.
  • Important: Jangan menggunakan air payau atau air pulih guna untuk membersihkan mesin.

    1. Bersihkan mesin dengan air segar.

      Note: Jangan gunakan pencuci tekanan untuk membersihkan mesin.

    2. Bersihkan kotoran dan serpihan dari penggelek sebagaimana diperlukan dengan menyembur air melalui lubang di dalam perumah penggelek (Rajah 40).

      g036889
    3. Bersihkan kotoran dan serpihan dari bahagian di sekeliling motor hidraulik (Rajah 41).

      g036788
    4. Bersihkan kotoran dan serpihan dari enjin dan sirip pendinginan enjin (Rajah 42).

      g279902

    Penyimpanan

    Menyediakan Mesin untuk Penyimpanan Jangka Masa Pendek

    Kurang daripada 90 Hari
    1. Matikan kuasa mesin dan tunggu sehingga semua pergerakan berhenti sebelum anda meninggalkan ruang pengendali. Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

    2. Singkirkan potongan rumput, debu dan kotoran dari bahagian luar seluruh mesin, khususnya penggelek dan enjin. Bersihkan kotoran dan sekam dari bahagian luar sirip kepala silinder dan perumah penghembus pada enjin.

      Important: Anda boleh mencuci mesin menggunakan detergen yang tidak begitu kuat dan air. Jangan cuci mesin menggunakan tekanan. Elakkan penggunaan air yang berlebihan, khususnya berhampiran enjin.

    3. Periksa dan ketatkan semua bolt, nat dan skru. Baiki atau gantikan mana-mana bahagian yang haus atau rosak.

    4. Catkan semua calar atau permukaan logam yang terdedah. Cat boleh didapatkan daripada penjual Toro dibenarkan anda.

    Menyediakan Mesin untuk Penyimpanan Jangka Masa Panjang

    Lebih daripada 90 Hari
    1. Lakukan semua langkah dalam Menyediakan Mesin untuk Penyimpanan Jangka Masa Pendek.

    2. Sediakan bahan api dengan penstabil/perapi mengikut arahan pengilang.

    3. Tambahkan bahan api yang mengandungi penstabil/perapi ke dalam tangki bahan api.

    4. Jalankan enjin untuk mengedarkan bahan api terapi melalui sistem bahan api selama 5 minit.

    5. Sama ada matikan kuasa enjin, biarkan enjin menyejuk dan salirkan tangki bahan api, atau kendalikan enjin sehingga kuasa dimatikan.

    6. Mulakan enjin dan jalankan enjin sehingga enjin dimatikan. Ulangi prosedur dengan pencekik atau sehingga enjin tidak dapat dihidupkan lagi.

    7. Buang bahan api dengan betul. Kitar semula minyak mengikut tata setempat.

    Menyimpan Mesin

    Simpan mesin di dalam garaj atau tempat simpanan yang bersih dan kering. Tutup mesin untuk melindungi mesin dan memastikan mesin bersih.