Pengenalan

Mesin ini ialah mesin rumput tunggangan dengan bilah berputar yang dimaksudkan untuk digunakan oleh pengendali profesional yang diupah untuk penggunaan komersial. Mesin ini direka bentuk terutamanya untuk memotong rumput di tanah rumput yang diselenggarakan rapi di taman, padang sukan dan di tapak komersial. Penggunaan produk ini untuk tujuan selain penggunaan yang dimaksudkan mungkin membahayakan anda dan orang yang berhampiran.

Baca maklumat ini dengan teliti untuk mengetahui cara mengendalikan dan menyelenggarakan produk anda dengan sewajarnya demi mengelakkan kecederaan dan kerosakan produk. Anda bertanggungjawab untuk mengendalikan produk secara wajar dan selamat.

Lawati www.Toro.com untuk mendapatkan bahan tentang keselamatan produk dan latihan pengendalian, maklumat aksesori, bantuan mencari penjual atau untuk mendaftarkan produk anda.

Jika anda memerlukan servis, alat ganti Toro yang asli atau maklumat tambahan, hubungi Penjual Servis atau Khidmat Pelanggan Toro yang Sah dan berikan butiran model dan nombor siri produk anda. Rajah 1 menunjukkan bahagian yang terdapatnya butiran model dan nombor siri pada rangka hadapan di bahagian kanan produk. Tuliskan nombor pada ruang yang disediakan.

Important: Anda boleh menggunakan peranti mudah alih anda untuk mengimbas kod QR pada pelekat (jika tersedia) nombor siri untuk mengakses maklumat waranti, alat ganti dan maklumat produk yang lain.

g284120

Manual ini menyatakan bahaya yang mungkin berlaku dan mengandungi mesej keselamatan yang ditunjukkan melalui simbol isyarat keselamatan (Rajah 2), yang memberikan amaran tentang bahaya yang mungkin menyebabkan kecederaan serius atau kematian akan berlaku jika anda tidak mengikuti langkah berjaga-jaga yang disyorkan.

g000502

Manual ini menggunakan 2 perkataan untuk menyerlahkan maklumat. Penting memerlukan perhatian anda kepada maklumat mekanikal khas dan Perhatian menegaskan maklumat am yang seharusnya diberikan perhatian khas.

Produk ini mematuhi semua arahan Eropah yang relevan. Untuk mendapatkan butiran, sila rujuk helaian Pengakuan Pematuhan (DOC) khusus bagi produk yang berasingan.

Sila rujuk maklumat pembuat enjin yang disertakan bersama mesin.

Keselamatan

Keselamatan Am

Produk ini mampu memotong tangan dan kaki serta melemparkan objek. Sentiasa ikuti semua arahan keselamatan untuk mengelakkan kecederaan diri yang parah.

  • Baca dan fahami kandungan Manual Pengendali ini sebelum memulakan enjin.

  • Berikan sepenuh perhatian sewaktu anda mengendalikan mesin. Jangan melakukan aktiviti yang akan mendatangkan gangguan. Jika tidak, kecederaan atau kerosakan harta mungkin berlaku.

  • Jangan mengendalikan mesin tanpa menyediakan semua peranti pelindung dan perlindungan keselamatan lain dan mesin berfungsi dengan betul.

  • Jauhkan tangan dan kaki anda daripada bahagian yang berputar. Pastikan semua bukaan luahan tidak terhalang.

  • Pastikan orang lain dan kanak-kanak menjauhi kawasan pengendalian. Jangan membiarkan kanak-kanak mengendalikan mesin.

  • Matikan kuasa enjin, keluarkan kunci dan tunggu sehingga semua pergerakan berhenti sebelum anda meninggalkan ruang pengendali. Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

Penggunaan atau penyelenggaraan yang tidak wajar pada mesin ini boleh menyebabkan kecederaan. Untuk mengurangkan kemungkinan berlakunya kecederaan, patuhi arahan keselamatan ini dan sentiasa berikan perhatian kepada simbol isyarat keselamatan Graphic, yang bermaksud Perhatian, Amaran atau Bahaya—arahan keselamatan peribadi. Kegagalan untuk mematuhi arahan ini mungkin menyebabkan kecederaan diri atau kematian.

Perakuan Pengeluaran Enjin

Enjin di dalam mesin ini mematuhi EU Tahap 3a.

Pelekat Keselamatan dan Arahan

Graphic

Pelekat dan arahan keselamatan mudah didapati oleh pengendali dan akan dinyatakan berhampiran bahagian yang mungkin mendatangkan bahaya. Gantikan pelekat yang rosak atau hilang.

decal93-6681
decal93-7818
decal98-4387
decal106-6754
decal106-6755
decal107-1971
decal107-1972
decal117-4763
decal117-4764
decal117-4765
decal117-4766
decalbatterysymbols
decal120-4159
decal120-8947
decal121-3884
decal121-3887
decal136-2931
decal127-3700
decal125-4605
decal138-6978
decal121-3627
decal127-6447
decal127-6448

Persediaan

Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

Menampalkan Pelekat (Mesin CE Sahaja)

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Pelekat amaran1
Pelekat CE1
Pelekat tahun pengeluaran1

Pada mesin yang memerlukan pematuhan CE, gantikan pelekat amaran, pelekat CE dan pelekat tahun pengeluaran (Rajah 3).

g279018

Memasangkan Selak Tukup

Mesin CE Sahaja

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Pendakap selak tukup1
Rivet2
Sesendal1
Skru (¼ x 2 inci)1
Nat kunci (¼ inci)1
  1. Tanggalkan selak tukup dari pendakap selak tukup.

  2. Keluarkan 2 rivet yang mengunci pendakap selak tukup pada tukup (Rajah 4).

    g012628
  3. Keluarkan pendakap selak tukup dari tukup.

  4. Apabila menjajarkan lubang lekapan, letakkan pendakap kunci CE dan pendakap selak tukup pada tukup (Rajah 5).

    Note: Pendakap kunci mestilah bertentangan dengan tukup. Jangan keluarkan bolt dan nat dari lengan pendakap kunci.

    g012629
  5. Jajarkan sesendal dengan lubang pada bahagian dalam tukup.

  6. Rivet pendakap dan sesendal pada tukup (Rajah 5).

  7. Cangkukkan selak pada pendakap selak tukup (Rajah 6).

    g012630
  8. Pasangkan bolt ke dalam lengan pendakap selak tukup yang satu lagi untuk menetapkan selak (Rajah 7). Ketatkan bolt tetapi jangan ketatkan nat.

    g012631

Melaraskan Pengikis Penggelek

Pilihan

Pengikis penggelek belakang pilihan berfungsi dengan optimum apabila terdapat ruang sekata yang seluas 0.5~1mm (0.02~0.04 inci) di antara pengikis dengan penggelek.

  1. Longgarkan pemasangan gris dan skru lekapan (Rajah 8).

    g031578
  2. Luncurkan pengikis ke atas atau ke bawah sehingga anda mencapai ruang 0.5~1mm (0.02~0.04 inci) di antara rod dengan penggelek.

  3. Ketatkan pemasangan gris dan skru kepada 41N∙m (30 kaki-lb) dalam urutan silih ganti.

Memasangkan Sesekat Sungkupan

Pilihan

Hubungi pengedar Toro anda yang sah untuk sesekat sungkupan yang bersesuaian.

  1. Bersihkan serpihan sebersih-bersihnya dari lubang lekapan pada dinding belakang dan dinding kiri kebuk.

  2. Pasangkan sesekat sungkupan pada bukaan belakang dan kuncikan dengan 5 bolt kepala bebibir (Rajah 9).

    g031579
  3. Sahkan bahawa sesekat sungkupan tidak menyentuh hujung bilah dan tidak menjulur ke bahagian dalam permukaan dinding kebuk belakang.

    Bahaya

    Penggunaan bilah angkat tinggi dengan sesekat sungkupan boleh menyebabkan bilah patah lalu mengakibatkan kecederaan diri atau kematian.

    Jangan menggunakan bilah angkat tinggi bersama-sama sesekat.

Menyediakan Mesin

  1. Letakkan mesin di permukaan yang rata.

  2. Turunkan unit pemotongan.

  3. Gunakan brek henti.

  4. Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

  5. Periksa tekanan tayar sebelum penggunaan; rujuk Memeriksa Tekanan Tayar.

    Important: Kekalkan tekanan di dalam semua tayar untuk memastikan kualiti pemotongan yang baik dan prestasi mesin yang sewajarnya. Jangan kurang isi angin tayar.

  6. Periksa paras pelincir gandar belakang sebelum anda memulakan enjin untuk kali pertama; rujuk Memeriksa Pelincir Gandar Belakang.

  7. Periksa paras minyak enjin sebelum memulakan enjin; rujuk Memeriksa Paras Minyak Enjin.

  8. Periksa paras bendalir hidraulik sebelum memulakan enjin; rujuk Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik.

  9. Periksa sistem penyejukan sebelum memulakan enjin; rujuk Memeriksa Sistem Penyejukan.

  10. Sapukan gris mesin sebelum penggunaan; rujuk Menggris Bearing dan Sesendal. Kegagalan untuk menggris mesin dengan betul boleh menyebabkan kegagalan pramasa pada bahagian penting.

Gambaran Keseluruhan Produk

g009979

Pedal Cengkaman

Pedal cengkaman (Rajah 10) mengawal pengendalian mara dan undur. Tekan bahagian atas pedal untuk bergerak ke hadapan dan bahagian bawah untuk bergerak ke belakang.

Untuk menghentikan mesin, gunakan salah 1 prosedur berikut:

  • Kurangkan tekanan daripada kaki pada pedal cengkaman dan biarkan pedal kembali ke kedudukan di tengah. Mesin akan membrek secara dinamik sehingga berhenti secara lancar.

  • Tekan atau tahan pedal undur untuk seketika. Ini akan menghentikan mesin lebih cepat daripada pembrekan dinamik.

Note: Dalam situasi pembrekan kecemasan, tekan pedal brek servis selain menggunakan pedal undur seperti yang dinyatakan di atas. Ini ialah cara yang paling cepat untuk menghentikan mesin.

Pedal Brek

Terdapat 2 pedal kaki yang mengendalikan brek roda berasingan untuk bantuan pembelokan, penghentian dan untuk membantu dalam cengkaman sisi bukit yang lebih baik. Selak menyambungkan pedal untuk pengendalian brek henti dan pengangkutan (Rajah 10).

Selak Penguncian Pedal

Selak penguncian pedal menyambungkan pedal bersama untuk menggunakan brek henti (Rajah 10).

Pedal Brek Henti

Untuk menggunakan brek henti, (Rajah 10) sambungkan pedal bersama-sama selak penguncian pedal dan tolak ke bawah pada pedal brek kanan sambil menggunakan pedal jari kaki. Untuk melepaskan brek henti, tekan salah 1 pedal brek sehingga selak brek henti retrak.

Pedal Stereng Condong

Untuk mencondongkan roda stereng ke arah anda, tekan pedal kaki ke bawah, tarik menara stereng ke arah anda sehingga kedudukan yang paling selesa, kemudian lepaskan pedal (Rajah 10). Untuk menjauhkan roda stereng daripada anda, tekan pedal kaki dan lepaskannya apabila roda stereng mencapai kedudukan pengendalian yang anda mahu.

Suis Kunci

Suis kunci (Rajah 11) mempunyai 3 kedudukan: MATI, HIDUP/PRAPANAS dan MULA.

g020433
g028454

Suis Kelajuan Enjin

Suis kelajuan enjin (Rajah 11) mempunyai 2 mod untuk menukar kelajuan enjin. Tekan suis untuk meningkatkan atau mengurangkan kelajuan enjin dalam tokokan 100 rpm. Tekan suis untuk bertukar secara automatik kepada mod melahu Tinggi atau Rendah, bergantung pada hujung suis yang anda tekan.

Suis PTO

Suis PTO mempunyai 2 kedudukan: KELUAR (MULA) dan MASUK (HENTI). Tarik keluar butang PTO untuk menggunakan bilah unit pemotongan. Tolak masuk butang untuk melepaskan bilah unit pemotongan (Rajah 11).

Kawalan Kelajuan Tinggi Rendah

Suis (Rajah 11) membolehkan julat kelajuan meningkat untuk mengangkut mesin. Untuk bertukar antara julat kelajuan Tinggi dan Rendah, angkat unit pemotongan, lepaskan PTO dan kawalan luncur, tetapkan pedal cengkaman kepada kedudukan NEUTRAL dan gerakkan mesin pada kelajuan perlahan.

Note: Unit pemotongan tidak berfungsi dan/atau tidak boleh diturunkan daripada kedudukan angkut apabila suis ditetapkan kepada julat tinggi.

Suis Kawalan Luncur

Suis kawalan luncur menguncikan kedudukan pedal untuk mengekalkan kelajuan di bumi yang anda mahu (Rajah 11). Menekan bahagian belakang suis akan mematikan kawalan luncur, bahagian tengah suis akan mendayakan fungsi kawalan luncur dan bahagian hadapan suis akan menetapkan kelajuan di bumi yang anda mahu.

Note: Menekan salah satu pedal brek atau menetapkan pedal cengkaman kepada kedudukan undur selama 1 saat juga akan melekaskan kedudukan pedal.

Suis Angkat

Suis angkat akan mengangkat dan menurunkan unit pemotongan (Rajah 11). Tekan suis ke hadapan untuk menurunkan unit pemotongan dan ke belakang untuk mengangkat unit pemotongan. Apabila memulakan mesin dengan unit pemotongan dalam kedudukan diturunkan, tekan suis angkat ke bawah untuk membolehkan unit pemotongan terapung dan memotong.

Note: Unit pemotongan tidak akan diturunkan pada julat kelajuan tinggi dan tidak akan diangkat atau diturunkan jika anda tiada di tempat duduk ketika enjin berjalan. Selain itu, unit pemotongan akan diturunkan apabila kunci ditetapkan kepada kedudukan HIDUP dan anda berada di tempat duduk.

Suis Lampu

Tekan suis lampu ke atas untuk menetapkan lampu kepada kedudukan HIDUP (Rajah 11).

Tekan suis lampu ke bawah untuk menetapkan lampu kepada kedudukan MATI.

Punca Kuasa

Gunakan punca kuasa (Rajah 13) untuk membekalkan kuasa kepada aksesori elektrik 12V yang merupakan pilihan.

g036845

Pemegang Beg

Gunakan pemegang beg untuk penyimpanan (Rajah 13).

Pelarasan Tempat Duduk

Tuil Pelarasan Tempat Duduk

Alihkan tuil pelarasan tempat duduk pada sisi tempat duduk ke arah luar, luncurkan tempat duduk kepada kedudukan yang anda mahu dan lepaskan tuil untuk menetapkan kedudukan tempat duduk (Rajah 14).

g024916

Tombol Pelarasan Tempat Letak Tangan

Putarkan tombol untuk melaraskan sudut tempat letak tangan (Rajah 14).

Tuil Pelarasan Tempat Sandar bagi Tempat Duduk

Alihkan tuil untuk melaraskan sudut tempat sandar (Rajah 14).

Tolok Berat

Tolok berat menunjukkan tempat duduk dilaraskan mengikut berat pengendali (Rajah 14). Laraskan ketinggian dengan meletakkan ampaian di dalam julat bahagian hijau.

Tuil Pelarasan Berat

Gunakan tuil ini untuk melaraskan tempat duduk mengikut berat badan anda (Rajah 14). Tarik tuil ke atas untuk meningkatkan tekanan udara dan tolak tuil ke bawah untuk mengurangkan tekanan udara. Pelarasan yang betul adalah tepat apabila tolok berat berada di dalam bahagian hijau.

Menggunakan Paparan LCD InfoCenter

Paparan LCD InfoCenter menunjukkan maklumat tentang mesin anda seperti status pengendalian, pelbagai maklumat diagnostik dan maklumat lain tentang mesin (Rajah 15). Terdapat skrin permulaan dan skrin maklumat utama pada InfoCenter. Anda boleh bertukar antara skrin permulaan dengan skrin maklumat utama pada bila-bila masa dengan menekan mana-mana butang InfoCenter kemudian memilih anak panah arah yang bersesuaian.

g020650
  • Butang Kiri, Butang Akses Menu/Kembali—tekan butang ini untuk mengakses menu InfoCenter. Anda boleh menggunakan butang ini untuk keluar dari mana-mana menu yang sedang anda gunakan.

  • Butang Tengah—gunakan butang ini untuk menatal ke bawah menu.

  • Butang Kanan—gunakan butang ini untuk membuka menu dan anak panah kanan menunjukkan kandungan tambahan.

  • Alat Bip—diaktifkan apabila menurunkan unit pemotongan untuk makluman dan kerosakan.

Note: Tujuan setiap butang mungkin berubah bergantung pada fungsi yang diperlukan sewaktu digunakan. Setiap butang dilabelkan dengan ikon yang memaparkan fungsi semasa.

Penerangan Ikon InfoCenter

TARIKH PERLU DISERVISMenunjukkan masa yang dijadualkan untuk servis
GraphicBaki tempoh jam sehingga servis
GraphicTetap semula jam servis Graphic
GraphicStatus rpm enjin
GraphicIkon maklumat
GraphicTetapan kelajuan cengkaman maksimum
GraphicPantas
GraphicPerlahan
GraphicKipas terbalik
GraphicPemanas masuk udara adalah aktif
GraphicAngkat unit pemotongan kiri.
GraphicAngkat unit pemotongan tengah
GraphicAngkat unit pemotongan kanan
GraphicPengendali perlu duduk di tempat duduk
GraphicBrek henti digunakan
GraphicJulat adalah tinggi
GraphicNeutral
GraphicMengenal pasti julat sebagai Rendah
GraphicSuhu bahan pendingin (°C atau °F)
GraphicSuhu (panas)
GraphicCengkaman atau Pedal Cengkaman
GraphicTidak dibenarkan
GraphicMulakan enjin.
GraphicPTO dihidupkan.
GraphicKawalan luncur dihidupkan.
GraphicMatikan kuasa enjin
GraphicEnjin
GraphicSuis kunci
GraphicUnit pemotongan sedang diturunkan
GraphicUnit pemotongan sedang diangkat
GraphicKod PIN
GraphicSuhu bendalir hidraulik
GraphicBas CAN
GraphicInfoCenter (Pusat Maklumat)
GraphicBuruk atau gagal
GraphicTengah
GraphicKanan
GraphicKiri
GraphicMentol
GraphicOutput pengawal TEC atau wayar kawalan di dalam abah-abah
GraphicMelebihi julat yang dibenarkan
GraphicKurang daripada julat yang dibenarkan
Graphic/GraphicDi luar julat
GraphicSuis
GraphicPengendali perlu melepaskan suis
GraphicPengendali perlu menukar kepada status yang dinyatakan
Simbol biasanya digabungkan untuk membentuk ayat. Beberapa contoh seperti berikut 
GraphicPengendali perlu menetapkan mesin kepada neutral
GraphicPermulaan enjin tidak dibenarkan
GraphicEnjin dimatikan kuasa
GraphicBahan pendingin enjin terlalu panas
GraphicBendalir hidraulik terlalu panas
GraphicDuduk atau gunakan brek henti

Graphic Hanya dapat diakses dengan memasukkan PIN

Menggunakan Menu

Untuk mengakses sistem menu InfoCentert, tekan butang akses menu pada skrin utama. Ini akan menghalakan anda ke menu utama. Rujuk jadual berikut untuk gambaran keseluruhan tentang pilihan yang tersedia daripada menu:

Menu Utama
Item MenuPenerangan
Faults (Kerosakan)Mengandungi senarai kerosakan mesin terkini; rujuk Manual Servis untuk maklumat lanjut.
Service (Servis)Mengandungi maklumat tentang mesin seperti jam penggunaan dan nombor serupa yang lain
Diagnostics (Diagnostik)Menyenaraikan pelbagai keadaan semasa mesin anda boleh menggunakan menu ini untuk menyelesaikan isu tertentu kerana ini akan memberitahu anda dengan segera kawalan mesin mana yang dihidupkan dan kawalan mesin mana yang dimatikan.
Settings (Tetapan)Membolehkan anda menyesuaikan dan mengubah suai pemboleh ubah konfigurasi pada paparan InfoCenter
About (Perihal)Menyenaraikan nombor model, nombor siri dan versi perisian bagi mesin anda
Service (Servis) 
Item MenuPenerangan
HoursMenyenaraikan jumlah jam mesin, enjin dan kipas dihidupkan serta jumlah jam mesin diangkut dan terlampau panas
CountsMenyenaraikan bilangan permulaan, kitaran unit pemotongan/PTO dan pembalikan kipas yang dialami oleh mesin
Diagnostics (Diagnostik)
Item MenuPenerangan
Left Cutting UnitRujuk Manual Servis atau pengedar Toro dibenarkan anda untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang menu Engine Run (Perjalanan Enjin) dan maklumat yang terkandung dalamnya.
Center Cutting Unit
Right Cutting Unit
Traction
HI/LO Range
PTO
Engine
Cruise
Settings (Tetapan)
Item MenuPenerangan
Units (Unit)Mengawal unit yang digunakan pada InfoCenter (Inggeris atau Metrik)
Language (Bahasa)Mengawal bahasa yang digunakan pada InfoCenter*
LCD Backlight (Lampu Belakang LCD)Mengawal kecerahan paparan LCD
LCD Contrast (Kontras LCD)Mengawal kontras paparan LCD
Menu Terlindung (Protected Menus)Membolehkan orang yang dibenarkan oleh syarikat anda yang memiliki kod PIN untuk mengakses menu terlindung.
Protect Settings (Tetapan Perlindungan)Membolehkan keupayaan untuk menukar tetapan dalam tetapan terlindung
Auto Idle (Auto Melahu) GraphicMengawal jumlah masa yang dibenarkan sebelum enjin melahu apabila mesin tidak digunakan
Mow Speed (Kelajuan Pemotongan) GraphicMengawal kelajuan maksimum apabila sedang memotong (julat rendah)
Trans. Speed (Kelajuan) GraphicMengawal kelajuan maksimum apabila sedang diangkut (julat tinggi)
Smart Power (Kuasa Pintar) GraphicMenghidupkan dan mematikan Smart Power (Kuasa Pintar)
Counterbalance (Imbangan Lawan) GraphicMengawal jumlah imbangan lawan yang digunakan oleh unit pemotongan
Turnaround (Pusing Balik) GraphicMenghidupkan dan mematikan Turnaround (Pusing Balik)

*Hanya teks "dilihat oleh pengendali" diterjemahkan. Skrin Kerosakan, Servis dan Diagnostik "digunakan sewaktu servis”. Tajuk diterjemahkan kepada bahasa terpilih tetapi item menu adalah dalam bahasa Inggeris.

Graphic Protected (Terlindung) dalam Protected Menus (Menu Terlindung)—hanya dapat diakses dengan memasukkan PIN

About (Perihal)
Item MenuPenerangan
ModelMenyenaraikan nombor model bagi mesin
SNMenyenaraikan nombor siri mesin
S/W RevMenyenaraikan semakan perisian bagi pengawal induk

Menu Terlindung (Protected Menus)

Terdapat 5 tetapan konfigurasi pengendalian yang boleh dilaraskan dalam Settings Menu (Menu Tetapan) pada InfoCenter: auto melahu, kelajuan angkut di bumi maksimum, Smart Power (Kuasa Pintar), imbangan lawan unit pemotongan dan Turnaround (Pusing Balik). Tetapan ini boleh didapati dalam Protected Menu (Menu Terlindung).

Mengakses Tetapan Protected Menu (Menu Terlindung)

  1. Dari Main Menu (Menu Utama), tatal ke bawah Settings Menu (Menu Tetapan) dan tekan butang kanan.

  2. Pada Settings Menu (Menu Tetapan), tatal ke bawah Protected Menu (Menu Terlindung) dan tekan butang kanan.

  3. Untuk memasukkan kod PIN, gunakan butang tengah untuk menetapkan digit pertama, kemudian tekan butang kanan untuk mengalih ke digit seterusnya.

  4. Gunakan butang tengah untuk menetapkan digit kedua, kemudian tekan butang kanan untuk mengalih ke digit seterusnya.

  5. Gunakan butang tengah untuk menetapkan digit ketiga, kemudian tekan butang kanan untuk mengalih ke digit seterusnya.

  6. Gunakan butang tengah untuk menetapkan digit keempat, kemudian tekan butang kanan.

  7. Tekan butang tengah untuk memasukkan kod.

Anda boleh mengubah keupayaan untuk melihat dan menukar tetapan pada Protected Menu (Menu Terlindung). Pergi ke Protected Menu (Menu Terlindung) dan tatal ke bawah Protect Settings (Tetapan Perlindungan). Dengan butang kanan, menukar Protect Settings (Tetapan Perlindungan) kepada kedudukan OFF (MATI) membolehkan anda melihat dan menukar tetapan pada Protected Menu (Menu Terlindung) tanpa memasukkan kod PIN. Menukar Protect Settings (Tetapan Perlindungan) kepada kedudukan ON (HIDUP) akan menyembunyikan pilihan terlindung dan memerlukan anda memasukkan kod PIN untuk menukar tetapan dalam Protected Menu (Menu Terlindung). Selepas anda menetapkan kod PIN, anda perlu memutarkan kunci kepada kedudukan OFF (MATI) kemudian kepada kedudukan ON (HIIDUP) untuk mendayakan dan menyimpan ciri ini.

Melihat dan Menukar Tetapan Protected Menu (Menu Terlindung)

  1. Pada Protected Menu (Menu Terlindung), tatal ke bawah kepada Protect Settings (Tetapan Perlindungan).

  2. Untuk melihat dan menukar tetapan tanpa memasukkan kod PIN, gunakan butang kanan untuk menukar Lindungi Tetapan kepada OFF(MATI).

  3. Untuk melihat dan menukar tetapan menggunakan kod PIN, gunakan butang kiri untuk memilih ON (HIDUP), tetapkan kod PIN dan putarkan kunci kepada kedudukan OFF (MATI) , kemudian kepada kedudukan ON (HIDUP) .

Menetapkan Auto Idle (Auto Melahu)

  1. Pada Settings Menu (Menu Tetapan), tatal ke bawah Auto Idle (Auto Melahu).

  2. Tekan butang kanan untuk menukar masa auto melahu antara Off (Mati), 8S, 10S, 15S, 20S dan 30S.

Menetapkan Kelajuan Pemotongan Maksimum Yang Dibenarkan

  1. Pada Settings Menu (Menu Tetapan), tatal bawah ke Mow Speed (Kelajuan Pemotongan) dan tekan butang kanan.

  2. Gunakan butang kanan untuk meningkatkan kelajuan pemotongan maksimum dalam tokokan 5% antara 50% hingga 100%.

  3. Gunakan butang tengah untuk mengurangkan kelajuan pemotongan maksimum dalam tokokan 5% antara 50% hingga 100%.

  4. Tekan butang kiri untuk keluar.

Menetapkan Kelajuan Angkut Maksimum Yang Dibenarkan

  1. Pada Settings Menu (Menu Tetapan), tatal bawah ke Transport Speed (Kelajuan Angkut) dan tekan butang kanan.

  2. Gunakan butang kanan untuk meningkatkan kelajuan angkut maksimum dalam tokokan 5% antara 50% hingga 100%.

  3. Gunakan butang tengah untuk mengurangkan kelajuan angkut maksimum dalam tokokan 5% antara 50% hingga 100%.

  4. Tekan butang kiri untuk keluar.

Menetapkan Smart Power (Kuasa Pintar) kepada ON/OFF (HIDUP/MATI)

  1. Pada Settings Menu (Menu Tetapan), tatal bawah ke Smart Power (Kuasa Pintar).

  2. Tekan butang kanan untuk bertukar antara ON (HIDUP) dan OFF (MATI).

  3. Tekan butang kiri untuk keluar.

Menetapkan Counterbalance (Imbangan Lawan)

  1. Pada Settings Menu (Menu Tetapan), tatal bawah ke Counter Balance (Imbangan Lawan) dan tekan butang kanan.

  2. Tekan butang kanan untuk bertukar antara Low (Rendah), Med (Sederhana) dan High (Tinggi).

Apabila selesai menetapkan Protected Menu (Menu Terlindung), tekan butang kiri untuk keluar ke Main Menu (Menu Utama), kemudian tekan butang kiri untuk keluar ke Run Menu (Menu Jalan).

Menggerakkan Turnaround ON/OFF (Pusing Balik HIDUP/MATI)

  1. Pada Menu Tetapan, tatal bawah ke Turnaround (Pusing Balik).

  2. Tekan butang kanan untuk bertukar antara ON (HIDUP) dan OFF (MATI).

  3. Tekan butang kiri untuk keluar.

Melihat Kadar Penggunaan Bahan Api

Anda boleh melihat purata kadar penggunaan bahan api sepanjang hayat mesin dalam Service Menu (Menu Servis).

g198614

Spesifikasi Mesin

Jadual Spesifikasi

Penerangan4500-DRajah 16 rujukan4700-DRajah 16 rujukan
Lebar pemotongan280cmD380cmF
Lebar keseluruhan 
 Unit pemotongan diturunkan286cmE391cmG
 Unit pemotongan diangkat (angkut)224cmA224cmA
Lebar Jejak 
 Hadapan224cmB224cmB
 Belakang141cmM141cmM
Ketinggian dengan ROPS226cmC226cmC
Panjang keseluruhan 
 Unit pemotongan diturunkan370cmH370cmH
 Unit pemotongan diangkat (angkut)370cmL370cmL
Kelegaan bumi15cm15cm
Dasar roda171cmK171cmK
Berat bersih1937kg2277kg
(disertakan unit pemotongan dan tanpa bahan api)

Note: Spesifikasi dan reka bentuk tertakluk pada perubahan tanpa diberikan notis.

Spesifikasi Unit Pemotongan

Jadual Spesifikasi

Panjang86.4cm
Lebar86.4cm
Ketinggian24.4cm ke lekapan pembawa
26.7cm pada ketinggian pemotongan ¾ inci
34.9cm pada ketinggian pemotongan 4 inci
Berat88kg

Alat Tambahan/Aksesori

Pelbagai alat tambahan dan aksesori yang diluluskan oleh Toro sedia untuk digunakan dengan mesin untuk mempertingkat dan mengembangkan keupayaan mesin. Hubungi Penjual Servis Dibenarkan anda atau pengedar Toro yang sah atau pergi ke www.Toro.com untuk mendapatkan senarai bagi semua alat tambahan dan aksesori yang diluluskan.

Untuk memastikan prestasi optimum dan pengesahan keselamatan yang berterusan bagi mesin, hanya gunakan alat ganti dan aksesori Toro yang asli. Alat ganti dan aksesori yang dibuat oleh pengilang lain mungkin berbahaya dan penggunaan sedemikian akan membatalkan waranti produk.

Pengendalian

Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

Sebelum Pengendalian

Keselamatan Sebelum Pengendalian

Keselamatan Am

  • Jangan membiarkan kanak-kanak atau orang yang tidak terlatih untuk mengendalikan atau menservis mesin. Peraturan setempat mungkin mengehadkan umur pengendali. Pemilik bertanggungjawab untuk melatih semua pengendali dan mekanik.

  • Biasakan diri dengan pengendalian yang selamat pada kelengkapan, kawalan pengendali dan tanda keselamatan.

  • Matikan kuasa enjin, keluarkan kunci dan tunggu sehingga semua pergerakan berhenti sebelum anda meninggalkan ruang pengendali. Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

  • Ketahui cara menghentikan mesin dan mematikan kuasa enjin dengan segera.

  • Periksa bahawa kawalan pengawasan pengendali, suis keselamatan, dan pelindung dipasangkan dan berfungsi dengan betul. Jangan mengendalikan mesin melainkan jika mesin berfungsi dengan betul.

  • Sebelum memotong, sentiasa periksa mesin untuk memastikan bilah, bolt bilah dan pemasangan pemotongan dalam keadaan berfungsi yang baik. Gantikan bilah yang haus atau rosak dan bolt di dalam set untuk mengekalkan keseimbangan.

  • Periksa kawasan yang anda akan menggunakan mesin dan alihkan semua objek yang mungkin terpelanting dari mesin.

Keselamatan Bahan Api

  • Berhati-hati ketika mengendalikan bahan api. Bahan api mudah terbakar dan wap bahan api mudah meletup.

  • Padamkan semua rokok, cerut, paip dan sumber nyalaan yang lain.

  • Hanya gunakan bekas bahan api yang diluluskan.

  • Jangan menanggalkan penutup bahan api atau isi tangki bahan api ketika enjin dihidupkan atau panas.

  • Jangan menambahkan atau salirkan bahan api di tempat yang tertutup.

  • Jangan menyimpan mesin atau bekas bahan api di tempat yang berhampiran nyalaan, percikan atau api pandu seperti pada pemanas air atau perkakas lain.

  • Jika anda tertumpah bahan api, jangan mencuba menghidupkan enjin; elakkan penghasilan sebarang sumber nyalaan sehingga wap bahan api lesap.

Memeriksa Paras Minyak Enjin

Sebelum anda memulakan enjin dan menggunakan mesin, periksa paras minyak di dalam kotak engkol enjin; rujuk Memeriksa Paras Minyak Enjin.

Memeriksa Sistem Penyejukan

Sebelum anda memulakan enjin dan menggunakan mesin, periksa sistem penyejukan; rujuk Memeriksa Sistem Penyejukan.

Memeriksa Sistem Hidraulik

Sebelum anda memulakan enjin dan menggunakan mesin, periksa sistem hidraulik; rujuk Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik.

Menyalirkan Pemisah Air

Salirkan air atau bahan cemar lain daripada pemisah air; rujuk Menyalirkan Air dari Pemisah Bahan Api-Air.

Memeriksa Gandar Belakang dan Kotak Gear untuk Mengesan Kebocoran

Periksa gandar belakang dan kotak gear untuk kebocoran; rujuk Memeriksa Gandar Belakang dan Kotak Gear untuk Mengesan Kebocoran.

Mengisi Tangki Bahan Api

Kapasiti Tangki Bahan Api

Kapasiti tangki bahan api: 83L

Spesifikasi Bahan Api

Important: Hanya gunakan bahan api diesel sulfur ultra rendah. Bahan api dengan kadar sulfur yang lebih tinggi akan mendegradasi mangkin pengoksidaan diesel (DOC) yang menyebabkan masalah pengendalian dan memendekkan hayat servis komponen enjin.Kegagalan untuk mengikuti perhatian berikut akan merosakkan enjin.

  • Jangan gunakan kerosin atau gasolin selain bahan api diesel.

  • Jangan campurkan kerosin atau minyak enjin terpakai dengan bahan api diesel.

  • Jangan simpan bahan api di dalam bekas dengan penyaduran zink di bahagian dalam.

  • Jangan gunakan bahan tambahan bahan api.

Diesel Petroleum

Pengadaran setana: 45 atau lebih tinggi

Kandungan sulfur: Sulfur ultra rendah (<15 ppm)

Jadual Bahan Api

Spesifikasi bahan api dieselLokasi
ASTM D975Amerika Syarikat
No. 1-D S15
No. 2-D S15
EN 590Kesatuan Eropah
ISO 8217 DMXAntarabangsa
JIS K2204 Gred No. 2Jepun
KSM-2610Korea
  • Hanya gunakan bahan api diesel atau bahan api biodiesel yang bersih dan segar.

  • Beli bahan api dalam kuantiti yang boleh digunakan dalam tempoh 180 hari untuk memastikan kesegaran bahan api.

Gunakan bahan api diesel gred musim panas (No. 2-D) pada suhu melebihi -7°C (20°F) dan bahan api gred musim sejuk (No. 1-D atau campuran No. 1-D/2-D) di bawah suhu tersebut.

Note: Penggunaan bahan api gred musim sejuk pada suhu lebih rendah akan memberikan titik nyala lebih rendah dan ciri aliran sejuk yang memudahkan enjin dimulakan dan mengurangkan penyumbatan penuras bahan api.Penggunaan bahan api gred musim panas melebihi -7°C (20°F) akan menyumbang kepada hayat pam bahan api yang lebih panjang dan kuasa yang meningkat berbanding dengan bahan api gred musim sejuk.

Menggunakan Biodiesel

Mesin ini juga boleh menggunakan bahan api campuran biodiesel yang sehingga B20 (20% biodiesel, 80% petrodiesel).

Kandungan sulfur: Sulfur ultra rendah (<15 ppm)

Spesifikasi bahan api biodiesel: ASTM D6751 atau EN14214

Spesifikasi bahan api campuran: ASTM D975, EN590 atau JIS K2204

Important: Bahagian diesel petroleum mestilah sulfur ultra rendah.

Ikuti langkah berjaga-jaga berikut:

  • Campuran biodiesel mungkin merosakkan permukaan bercat.

  • Gunakan B5 (kandungan biodiesel 5%) atau campuran yang kurang lagi dalam cuaca sejuk.

  • Pantau pengedap, hos dan gasket yang menyentuh bahan api kerana item ini mungkin mendegradasi melalui masa.

  • Penyekatan penuras bahan api mungkin berlaku untuk suatu tempoh masa selepas menukar kepada campuran biodiesel.

  • Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang biodiesel, hubungi penjual Toro dibenarkan anda.

Menambahkan Bahan Api

g198621g031869

Isi tangki sehingga kira-kira 6~13mm di bawah bahagian atas tangki, bukan leher pengisi, dengan bahan api diesel Nombor 2-D.

Note: Jika boleh, isi tangki bahan api selepas setiap penggunaan; ini akan mengurangkan kemungkinan pembentukan wap di dalam tangki bahan api.

Memeriksa Tekanan Tayar

Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa tekanan tayar.
  • Tekanan udara yang betul di dalam tayar ialah 1,38 bar.

    Important: Kekalkan tekanan yang disyorkan di dalam semua tayar untuk memastikan kualiti pemotongan yang baik dan prestasi mesin yang sewajarnya. Jangan kurang isi angin tayar.Periksa tekanan tayar di dalam semua tayar sebelum mengendalikan mesin.

    g001055

    Memeriksa Tork Nat Cuping Roda

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas jam pertama
  • Laraskan tork bagi nat cuping roda.
  • Selepas 10 jam pertama
  • Laraskan tork bagi nat cuping roda.
  • Setiap 200 jam
  • Laraskan tork bagi nat cuping roda.
  • Laraskan tork nat cuping roda kepada 115~136N∙m dalam urutan yang ditunjukkan dalam Rajah 19 dan Rajah 20.

    g033358
    g033359

    Amaran

    Kegagalan untuk mengekalkan tork yang bersesuaian pada nat cuping roda boleh menyebabkan kecederaan diri.

    Tork nat cuping roda kepada nilai tork yang betul.

    Melaraskan Ketinggian Pemotongan

    Important: Unit pemotongan lazimnya memotong kira-kira 6mm (¼ inci) lebih rendah daripada unit pemotongan gelendong menggunakan tetapan tanda aras yang sama. Ukuran tanda aras unit pemotongan mungkin perlu ditetapkan pada 6mm (¼ inci) lebih tinggi daripada unit pemotongan gelendong yang memotong di kawasan yang sama.

    Important: Akses kepada unit pemotongan belakang ditambah baik secara nyata dengan menanggalkan unit pemotongan dari mesin.

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, gunakan brek henti, turunkan unit pemotongan ke atas tanah, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Longgarkan bolt yang mengunci setiap pendakap ketinggian pemotongan pada plat ketinggian pemotongan (hadapan dan setiap sisi) seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 21.

    3. Bermula dengan pelarasan hadapan, tanggalkan bolt.

      g011344
    4. Dengan kebuk disokong, keluarkan peregang (Rajah 21).

    5. Alihkan kebuk kepada ketinggian pemotongan yang anda mahu dan pasangkan peregang pada lubang dan slot ketinggian pemotongan yang ditetapkan (Rajah 22).

      g201855
    6. Letakkan plat bertebuk sejajar dengan peregang.

    7. Pasangkan bolt dan ketatkan menggunakan jari.

    8. Ulangi langkah 4 hingga 7 bagi pelarasan setiap sisi.

    9. Tork kesemua 3 bolt kepada 41N∙m. Sentiasa ketatkan bolt hadapan terlebih dahulu.

      Note: Pelarasan yang melebihi 3.8cm mungkin memerlukan pemasangan sementara pada ketinggian di tengah untuk mengelakkan pengikatan (contohnya, berubah daripada 3.1 kepada 7cm ketinggian pemotongan).

    Memeriksa Suis Saling Kunci

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa suis saling kunci.
  • Awas

    Jika suis saling kunci keselamatan diputuskan sambungan atau rosak, mesin mungkin dikendalikan tanpa dijangka lalu menyebabkan kecederaan diri.

    • Jangan usik suis saling kunci.

    • Periksa pengendalian suis saling kunci pada setiap hari dan gantikan suis yang rosak sebelum mengendalikan mesin.

    Suis saling kunci direka bentuk untuk mematikan kuasa mesin apabila anda meninggalkan tempat duduk apabila pedal cengkaman ditekan. Walau bagaimanapun, anda boleh meninggalkan tempat duduk apabila enjin sedang berjalan dan pedal cengkaman ditetapkan kepada kedudukan NEUTRAL . Walaupun enjin terus berjalan ketika anda melepaskan suis PTO dan melepaskan pedal cengkaman, matikan kuasa enjin sebelum meninggalkan tempat duduk.

    1. Letakkan mesin di permukaan yang rata, gunakan brek henti, turunkan unit pemotongan dan putarkan kunci kepada kedudukan MATI .

    2. Tekan pedal cengkaman dan putarkan kunci kepada kedudukan HIDUP .

      Note: Jika enjin mengengkol, maksudnya kepincangan tugas berlaku dalam sistem saling kunci. Betulkan kepincangan tugas ini sebelum mengendalikan mesin.

    3. Putarkan kunci kepada kedudukan HIDUP , tinggalkan tempat duduk dan alihkan suis PTO kepada HIDUP.

      Note: PTO tidak harus digunakan. Jika PTO digunakan, maksudnya kepincangan tugas berlaku dalam sistem saling kunci. Betulkan kepincangan tugas ini sebelum mengendalikan mesin.

    4. Gunakan brek henti, putarkan kunci kepada kedudukan HIDUP dan alihkan pedal cengkaman keluar dari kedudukan NEUTRAL .

      Note: InfoCenter memaparkan "cengkaman ditolak" dan mesin sepatutnya tidak bergerak. Jika mesin bergerak, maksudnya kepincangan tugas berlaku dalam sistem saling kunci. Betulkan kepincangan tugas ini sebelum mengendalikan mesin.

    Memeriksa Masa Penghentian Bilah

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa masa penghentian bilah.
  • Note: Turunkan unit pemotongan ke atas kawasan tanah rumput yang bersih atau permukaan yang keras untuk mengelakkan pembuangan debu dan serpihan.

    Untuk mengesahkan masa penghentian ini, minta seseorang berdiri di belakang dari unit pemotongan dengan jarak sekurang-kurangnya 6m dan memerhatikan bilah pada salah 1 unit pemotongan. Lepaskan PTO dan catatkan masa yang diambil untuk bilah berhenti sepenuhnya. Jika masa ini melebihi 7 saat, laraskan injap pembrekan. Hubungi pengedar Toro dibenarkan anda untuk membantu anda membuat pelarasan ini.

    Memilih Bilah

    Layar Gabungan Standard

    Bilah ini direka bentuk untuk memberikan angkat dan sebaran yang cemerlang dalam hampir semua keadaan. Jika lebih atau kurang halaju angkat dan luahan diperlukan, pertimbangkan bilah yang berlainan.

    Sifat: Angkat dan sebaran yang cemerlang dalam kebanyakan keadaan

    Layar Bersudut (Tidak Mematuhi CE)

    Bilah berfungsi paling berkesan pada ketinggian pemotongan yang rendah—1.9~6.4cm.

    Sifat:

    • Luahan lebih sekata pada ketinggian pemotongan rendah.

    • Luahan kurang berkemungkinan untuk terpelanting ke kiri, oleh itu sekeliling bunker dan lintasan kecil adalah lebih kemas.

    • Keperluan kuasa yang rendah pada ketinggian yang rendah dan tanah rumput yang tebal.

    Layar Selari Angkat Tinggi (Tidak Mematuhi CE)

    Bilah berfungsi lebih berkesan pada ketinggian pemotongan yang tinggi—7~10cm.

    Sifat:

    • Lebih banyak angkat dan lebih tinggi halaju luahan

    • Tanah rumput yang jarang atau layu dipungut dengan ketara pada ketinggian pemotongan tinggi

    • Potongan yang basah atau lekit diluahkan secara lebih berkesan, mengurangkan kesesakan di dalam unit pemotongan.

    • Memerlukan kuasa kuda yang lebih tinggi untuk berjalan

    • Cenderung untuk meluah ke arah kiri dan mungkin cenderung untuk menebas susun pada ketinggian pemotongan rendah

    Amaran

    Penggunaan bilah angkat tinggi dengan sesekat sungkupan boleh menyebabkan bilah patah lalu mengakibatkan kecederaan diri atau kematian.

    Jangan menggunakan bilah angkat tinggi bersama-sama sesekat sungkupan.

    Bilah Atomic

    Bilah ini direka bentuk untuk memberikan sungkupan daun yang cemerlang.

    Sifat: Sungkupan daun yang cemerlang

    Memilih Aksesori

    Konfigurasi Kelengkapan Pilihan

     Bilah Layar SudutBilah Layar Selari Angkat Tinggi(Jangan guna bersama-sama sesekat sungkupan)Sesekat SungkupanPengikis Penggelek
    Pemotongan Rumput: Ketinggian pemotongan 1.9~4.4cmDisyorkan dalam kebanyakan penggunaanBoleh berfungsi dengan baik di tanah rumput dengan rumput yang kurang atau jarangTelah terbukti untuk menambah baik sebaran dan prestasi selepas potong pada rumput utara yang dipotong sekurang-kurangnya 3 kali seminggu dan kurang daripada ⅓ bilah rumput dikeluarkan. Jangan guna bersama-sama bilah layar selari angkat tinggiGunakannya apabila penggelek ditimbuni rumput atau rumpun rumput yang besar dan rata dilihat. Pengikis mungkin meningkatkan pembentukan rumpun dalam penggunaan tertentu.
    Pemotongan Rumput: Ketinggian pemotongan 5~6.4cmDisyorkan untuk tanah rumput yang tebal atau suburDisyorkan untuk tanah rumput yang kurang atau jarang
    Pemotongan Rumput: Ketinggian pemotongan 7~10cmBoleh berfungsi dengan baik di tanah rumput yang suburDisyorkan dalam kebanyakan penggunaan
    Sungkupan DaunDisyorkan untuk digunakan bersama-sama sesekat sungkupanTidak DibenarkanGunakan dengan gabungan bilah layar atau layar sudut sahaja
    KebaikanLuahan sekata pada ketinggian pemotongan rendah; sekeliling kawasan berpasir dan lintasan kecil yang lebih kemas; keperluan kuasa rendahLebih banyak angkat dan lebih tinggi halaju luahan; tanah rumput yang jarang atau layu dipungut pada ketinggian pemotongan tinggi; potongan yang basah atau lekit diluahkan secara berkesanMungkin menambah baik sebaran dan penampilan dalam penggunaan pemotongan rumput tertentu; sangat sesuai untuk sungkupan daunMengurangkan timbunan penggelek dalam penggunaan tertentu
    KeburukanTidak mengangkat rumput dengan baik dalam penggunaan ketinggian pemotongan tinggi; rumput yang basah atau lekit cenderung untuk menimbun di dalam kebuk; menyebabkan pemotongan berkualiti rendah dan keperluan kuasa yang lebih tinggiMemerlukan lebih banyak kuasa untuk menjalankan dalam sesetengah penggunaan; cenderung untuk menebas susun pada ketinggian pemotongan yang rendah di rumput yang subur; jangan guna bersama-sama sesekat sungkupanRumput akan menimbun di dalam kebuk jika anda cuba menyingkirkan terlalu banyak rumput dengan sesekat dipasangkan 

    Semasa Pengendalian

    Keselamatan Sewaktu Pengendalian

    Keselamatan Am

    • Pemilik/pengendali boleh mengelakkan kemalangan dan bertanggungjawab terhadap kemalangan yang mungkin menyebabkan kecederaan diri atau kerosakan harta.

    • Pakai pakaian bersesuaian yang dilengkapi pelindung mata, seluar panjang, kasut rintang gelincir yang teguh buatannya dan pelindung pendengaran. Ikat rambut yang panjang dan jangan memakai pakaian yang longgar atau barang kemas yang longgar.

    • Jangan mengendalikan mesin apabila sakit, letih atau di bawah pengaruh alkohol atau ubat-ubatan.

    • Berikan sepenuh perhatian sewaktu anda mengendalikan mesin. Jangan melakukan aktiviti yang akan mendatangkan gangguan. Jika tidak, kecederaan atau kerosakan harta mungkin berlaku.

    • Sebelum anda memulakan enjin, pastikan semua pemacu ditetapkan kepada neutral, brek henti digunakan dan anda berada di kedudukan pengendalian.

    • Jangan mengangkut penumpang di atas mesin dan pastikan orang lain dan kanak-kanak menjauhi kawasan pengendalian.

    • Hanya kendalikan mesin dalam keadaan yang dapat melihat sekeliling dengan jelas untuk mengelakkan lubang dan bahaya tersembunyi.

    • Elakkan memotong rumput yang basah. Cengkaman yang berkurangan mungkin menyebabkan mesin meluncur.

    • Jauhkan tangan dan kaki anda daripada bahagian yang berputar. Pastikan semua bukaan luahan tidak terhalang.

    • Lihat belakang dan bawah sebelum undur untuk memastikan laluan tiada halangan.

    • Berhati-hati ketika mendekati selekoh tersembunyi, semak samun, pokok atau objek lain yang mungkin menghalang penglihatan anda.

    • Hentikan bilah apabila anda tidak memotong.

    • Hentikan mesin, keluarkan kunci dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti sebelum memeriksa alat tambahan selepas terlanggar objek atau jika terdapat getaran yang luar biasa di dalam mesin. Buat semua pembaikan yang sewajarnya sebelum menyambung semula pengendalian.

    • Kurangkan kelajuan dan berhati-hati ketika membelok dan menyeberangi jalan dan laluan jalan kaki sewaktu mengendalikan mesin. Sentiasa patuhi cara laluan yang betul.

    • Lepaskan pemacu bagi unit pemotongan, matikan kuasa enjin, keluarkan kunci dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti sebelum melaraskan ketinggian pemotongan (melainkan jika anda boleh membuat pelarasan dari kedudukan pengendalian).

    • Kendalikan mesin hanya di kawasan dengan pengalihan udara yang baik. Gas ekzos mengandungi karbon monoksida yang boleh membawa maut jika dihidu.

    • Jangan membiarkan enjin berjalan tanpa diawasi.

    • Sebelum anda meninggalkan kedudukan pengendali, lakukan perkara berikut:

      • Letakkan mesin di permukaan yang rata.

      • Lepaskan sadap kuasa dan turunkan alat tambahan.

      • Gunakan brek henti.

      • Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

      • Tunggu sehingga semua pergerakan berhenti.

    • Kendalikan mesin hanya dalam keadaan yang dapat melihat sekeliling dengan jelas dan keadaan cuaca yang baik. Jangan kendalikan mesin jika terdapat risiko kilat.

    • Jangan menggunakan mesin sebagai kenderaan tunda.

    • Gunakan aksesori, alat tambahan dan alat ganti yang diluluskan oleh Toro sahaja.

    Keselamatan Sistem Perlindungan Terbalik (ROPS)

    • Jangan tanggalkan mana-mana komponen ROPS daripada mesin.

    • Pastikan tali pinggang keledar dipasangkan dan anda boleh membukanya dengan segera sekiranya berlaku kecemasan.

    • Periksa dengan teliti untuk mengenal pasti halangan di atas kepala dan jangan terlanggar halangan.

    • Pastikan ROPS berada dalam keadaan pengendalian yang selamat dengan memeriksanya secara teliti dari masa ke masa untuk mengesan kerosakan dan memastikan semua lekapan dipasangkan ketat.

    • Gantikan komponen ROPS yang rosak. Jangan baiki atau ubah suai komponen berkenaan.

    • Sentiasa pasangkan tali pinggang keledar dengan bar gulung pada kedudukan diangkat.

    • ROPS ialah peranti keselamatan yang penting. Kekalkan bar gulung lipat pada kedudukan yang diangkat dan ditetapkan serta pasangkan tali pinggang keledar sewaktu mengendalikan mesin dengan bar gulung pada kedudukan diangkat.

    • Turunkan bar gulung lipat buat sementara waktu hanya apabila diperlukan. Jangan pasangkan tali pinggang keledar apabila bar gulung dilipat turun.

    • Ambil perhatian bahawa tiada perlindungan terbalik apabila bar gulung yang dilipat berada pada kedudukan diturunkan.

    • Periksa kawasan yang anda akan memotong rumput dan jangan lipat turun bar gulung di tempat yang terdapat lereng, cerun curam atau air.

    Mesin dengan Bar Gulung Tetap

    • ROPS ialah peranti keselamatan yang penting.

    • Sentiasa pasangkan tali pinggang keledar anda.

    Keselamatan Cerun

    • Cerun merupakan faktor utama yang berkaitan dengan kehilangan kawalan dan kemalangan terbalik yang mungkin menyebabkan kecederaan serius atau kematian. Anda bertanggungjawab terhadap pengendalian di cerun yang selamat. Perhatian tambahan seharusnya diberikan ketika mengendalikan mesin di cerun.

    • Nilaikan keadaan di tapak untuk menentukan sama ada cerun adalah selamat untuk pengendalian mesin, termasuk penilaian tapak. Sentiasa gunakan akal budi dan pertimbangan yang wajar sewaktu melakukan penilaian ini.

    • Semak arahan cerun yang disenaraikan di bawah untuk mengendalikan mesin di cerun dan untuk menentukan sama ada anda boleh mengendalikan mesin dalam persekitaran pada hari berkenaan dan di tapak berkenaan. Perubahan permukaan bumi boleh menyebabkan perubahan pengendalian di cerun bagi mesin.

    • Jangan memulakan, hentikan atau belokkan mesin di cerun. Jangan mengubah kelajuan atau arah secara mendadak. Buat belokan secara perlahan dan beransur-ansur.

    • Jangan mengendalikan mesin sekiranya cengkaman, pemanduan atau kestabilan diragu-ragukan.

    • Alihkan atau tandakan halangan seperti parit, lubang, bekas roda, bonggol, batu atau bahaya tersembunyi yang lain. Rumput yang tinggi mungkin mempunyai halangan yang tersembunyi. Permukaan bumi yang tidak rata mungkin menyebabkan mesin terbalik.

    • Ambil perhatian bahawa pengendalian mesin di atas rumput yang basah, melalui cerun atau turun dari cerun mungkin menyebabkan mesin kehilangan cengkaman. Kehilangan cengkaman pada roda pemacu mungkin mengakibatkan mesin meluncur dan kehilangan kawalan pada brek dan stereng.

    • Berhati-hati ketika mengendalikan mesin berhampiran cerun curam, parit, benteng, bahaya air atau bahaya lain. Mesin mungkin tergolek jika roda melalui sisi atau sisi roboh. Kekalkan ruang yang selamat di antara mesin dengan mana-mana bahaya.

    • Kenal pasti bahaya di tapak cerun. Jika terdapat bahaya, potong rumput di cerun menggunakan mesin dikawal pejalan kaki.

    • Jika boleh, kekalkan unit pemotongan di kedudukan rendah yang mendekati permukaan tanah sewaktu pengendalian di cerun. Tindakan mengangkat unit pemotongan sewaktu pengendalian di cerun boleh menyebabkan mesin menjadi tidak stabil.

    • Berhati-hati ketika menggunakan sistem pengumpulan rumput atau alat tambahan lain. Ini boleh menjejaskan kestabilan mesin dan menyebabkan kehilangan kawalan.

    Memulakan Enjin

    Important: Keluarkan udara dari sistem bahan api jika mana-mana kejadian berikut berlaku:

    • Enjin mati kuasa atas sebab kekurangan bahan api.

    • Penyelenggaraan telah dilakukan pada komponen sistem bahan api.

    1. Alihkan kaki anda dari pedal cengkaman dan pastikan pedal ditetapkan kepada NEUTRAL. Pastikan brek henti digunakan.

    2. Tekan dan tahan suis kelajuan enjin untuk menetapkan enjin pada kelajuan melahu rendah.

    3. Putarkan kunci kepada kedudukan BERJALAN . Penunjuk bara seharusnya bernyala.

    4. Apabila penunjuk bara menjadi malap, putarkan kunci kepada kedudukan MULA .

      Important: Jangan jalankan motor pemula melebihi 15 saat pada satu-satu masa kerana kegagalan pemula pramasa mungkin berlaku. Jika enjin gagal dimulakan selepas 15 saat, putarkan kunci kepada kedudukan MATI, periksa kawalan dan prosedur, tunggu 15 saat lagi dan ulangi prosedur permulaan.

    5. Lepaskan kunci dengan serta-merta apabila enjin bermula dan biarkan kunci kembali ke kedudukan BERJALAN.

    6. Tekan suis kelajuan enjin untuk menetapkan kelajuan enjin yang anda mahu.

      Apabila suhu kurang daripada -7°C, motor pemula boleh dijalankan untuk 30 saat dihidupkan, kemudian 60 saat dimatikan sebanyak 2 cubaan.

      Important: Matikan kuasa enjin dan biarkan enjin menyejuk sebelum anda membuat pemeriksaan untuk mengesan kebocoran minyak, bahagian yang longgar atau kepincangan tugas yang lain.

    Mematikan Kuasa Enjin

    Important: Biarkan enjin melahu selama 5 minit sebelum mematikan kuasa selepas pengendalian muatan penuh. Ini membolehkan pengecas turbo menyejuk sebelum mematikan kuasa enjin. Kegagalan untuk berbuat demikian mungkin mendatangkan masalah pada pengecas turbo.

    Note: Turunkan unit pemotongan ke atas tanah apabila mesin dihentikan. Ini melegakan beban hidraulik daripada sistem, mengelakkan kehausan pada bahagian sistem dan juga mengelakkan penurunan unit pemotongan yang tidak sengaja.

    1. Tekan dan tahan suis kelajuan enjin untuk menetapkan enjin pada kelajuan melahu rendah.

    2. Alihkan suis PTO kepada kedudukan MATI .

    3. Gunakan brek henti.

    4. Putarkan kunci pencucuhan kepada kedudukan MATI .

    5. Keluarkan kunci untuk mengelakkan enjin dimulakan secara tidak sengaja.

    Memahami Ciri Pengendalian Mesin

    Berlatih memandu mesin kerana mesin dilengkapi sistem gear hidrostatik dengan ciri yang mungkin berlainan daripada mesin penyelenggaraan tanah rumput yang lain. Beberapa perkara untuk dipertimbangkan ketika mengendalikan unit cengkaman, unit pemotongan atau alat tambahan lain adalah bahawa sistem gear, kelajuan enjin dan muatan pada bilah mesin rumput atau alat tambahan lain akan menjejaskan prestasi mesin.

    Dengan Toro Smart Power™, pengendali tidak perlu mendengar bunyi kelajuan enjin dalam keadaan muatan berat. Smart Power mengelakkan enjin terbenam dalam keadaan pemotongan yang berat dengan mengawal kelajuan mesin secara automatik dan mengoptimumkan prestasi pemotongan.

    Anda boleh menggunakan brek untuk membantu anda ketika membelokkan mesin. Walau bagaimanapun, guna dengan cemat, khususnya di tanah rumput yang lembut atau basah kerana tanah rumpun mungkin dirosakkan secara tidak sengaja. Manfaat brek yang lain adalah untuk mengekalkan cengkaman. Sebagai contoh, di sesetengah cerun, roda mendaki tergelincir dan hilang cengkaman. Jika situasi ini berlaku, tekan pedal brek mendaki secara beransur-ansur dan sekejap-sekejap sehingga roda mendaki berhenti menggelincir. Tindakan ini meningkatkan cengkaman pada roda menurun.

    Important: Biarkan enjin melahu selama 2 minit sebelum mematikan kuasa selepas pengendalian muatan penuh. Ini membolehkan pengecas turbo menyejuk sebelum enjin dimatikan kuasa. Kegagalan untuk berbuat demikian mungkin mendatangkan masalah pada pengecas turbo.

    Sebelum mematikan kuasa enjin, lepaskan semua kawalan dan tetapkan kelajuan enjin kepada perlahan. Penetapan kelajuan enjin kepada perlahan akan mengurangkan rpm enjin tinggi, hingar dan getaran. Putarkan kunci kepada kedudukan MATI untuk mematikan kuasa enjin.

    Mengendalikan Kipas Penyejukan Enjin

    Kipas penyejukan enjin biasanya dikawal oleh mesin. Mesin mempunyai keupayaan untuk menterbalikkan kipas untuk menyingkirkan serpihan dari adang-adang belakang. Dalam keadaan pengendalian biasa, mesin mengawal kelajuan dan arah kipas berdasarkan bahan pendingin dan suhu bendalir hidraulik, dan kipas menterbalikkan arah secara automatik untuk menyingkirkan serpihan dari adang-adang belakang.

    Anda boleh menterbalikkan kipas secara manual dengan menekan 2 butang luaran pada InfoCenter selama 2 saat—kipas melengkapkan kitaran terbalik yang dimulakan secara manual. Terbalikkan kipas apabila adang-adang belakang dihalang atau sebelum mengalihkan mesin ke dalam kawasan kerja atau simpanan.

    g036843g036844

    Menggunakan Kawalan Luncur

    Suis kawalan luncur menguncikan kedudukan pedal untuk mengekalkan kelajuan di bumi yang anda mahu. Menekan bahagian belakang suis akan mematikan kawalan luncur, bahagian tengah suis akan mendayakan fungsi kawalan luncur dan bahagian hadapan suis akan menetapkan kelajuan di bumi yang anda mahu.

    Note: Menekan salah satu pedal brek atau menetapkan pedal cengkaman kepada kedudukan UNDUR selama 1 saat juga akan melekaskan kedudukan pedal.

    Menggunakan Selak Angkut

    Groundsmaster 4700 Sahaja

    Gunakan 2 selak angkut belakang bagi unit pemotongan No. 6 dan 7 ketika mengalihkan mesin untuk jarak yang panjang, di permukaan bumi kasar, ketika mengangkut atau menyimpan mesin.

    g038610

    Tips Pengendalian

    Mengendalikan Mesin

    • Mulakan enjin. Jika fungsi AUTO IDLE (AUTO MELAHU) dimatikan, jalankan mesin pada HALF IDLE (MELAHU SEPARA) sehingga enjin menjadi panas. Jalankan enjin pada HIGH IDLE (MELAHU TINGGI) angkat unit pemotongan, lepaskan brek henti, tekan pedal cengkaman hadapan dan pandu ke kawasan terbuka dengan berhati-hati.

    • Berlatih bergerak ke hadapan dan ke belakang serta memulakan dan menghentikan mesin. Untuk menghentikan mesin, alihkan kaki anda dari pedal cengkaman dan biarkan pedal cengkaman kembali kepada kedudukan NEUTRAL atau tekan pedal undur.

      Note: Semasa menuruni bukit di atas mesin, anda mungkin perlu menggunakan pedal undur untuk berhenti.

    • Berlatih memandu di sekeliling halangan dengan unit pemotongan diangkat dan diturunkan. Berhati-hati ketika memandu di antara objek sempit agar anda tidak merosakkan mesin atau unit pemotongan.

    • Sentiasa pandu dengan perlahan di permukaan bumi yang kasar.

    • Jika terdapat halangan, angkat unit pemotongan untuk memotong di sekelilingnya.

    • Semasa mengangkut mesin dari 1 kawasan kerja ke kawasan kerja lain, angkat unit pemotongan kepada kedudukan atas sepenuhnya, matikan kuasa PTO, tekan suis potong/angkut kepada kedudukan ANGKUT dan tekan suis kelajuan enjin ke atas untuk menetapkan enjin kepada kelajuan melahu tinggi.

    Menukar Corak Memotong

    Tukar corak memotong dengan kerap untuk mengurangkan penampilan selepas pemotongan yang kurang memuaskan daripada pemotongan dalam arah yang sama secara berulang.

    Memahami Imbangan Lawan

    Sistem imbangan lawan mengekalkan tekanan belakang hidraulik pada silinder angkat unit pemotongan. Tekanan imbangan lawan ini memindahkan berat unit pemotongan ke roda pacuan mesin untuk meningkatkan cengkaman. Tekanan imbangan lawan telah ditetapkan di kilang kepada imbangan optimum bagi penampilan selepas pemotongan dan keupayaan cengkaman dalam kebanyakan keadaan tanah rumput. Pengurangan tetapan imbangan lawan boleh menghasilkan unit pemotongan yang lebih stabil tetapi boleh mengurangkan keupayaan cengkaman. Peningkatan tetapan imbangan lawan boleh meningkatkan keupayaan cengkaman tetapi mungkin menghasilkan penampilan selepas pemotongan yang tidak memuaskan; rujuk Menetapkan Counterbalance (Imbangan Lawan).

    Menyelesaikan Penampilan Selepas Pemotongan

    Rujuk Panduan Penyelesaian Masalah Penampilan Selepas Pemotongan yang tersedia di www.Toro.com.

    Menggunakan Teknik Memotong Yang Betul

    • Untuk mula memotong, gunakan unit pemotongan, kemudian menghampiri kawasan pemotongan dengan perlahan. Apabila unit pemotongan hadapan berada di kawasan pemotongan, turunkan unit pemotongan.

    • Untuk mencapai pemotongan lurus profesional dan penjaluran yang diinginkan untuk sesetengah penggunaan, tentukan pokok atau objek lain di hadapan dan pandu ke arahnya.

    • Apabila unit pemotongan hadapan mencapai pinggir kawasan pemotongan, angkat unit pemotongan dan lakukan belokan berbentuk air mata untuk bersiap sedia bagi laluan yang seterusnya dengan pantas.

    • Sesekat sungkupan penguncian bolt tersedia untuk unit pemotongan. Sesekat sungkupan berfungsi dengan baik apabila anda menyelenggarakan tanah rumput pada jadual tetap untuk mengelakkan penyingkiran lebih daripada 25mm pertumbuhan bagi setiap pemotongan. Apabila anda memotong terlalu banyak pertumbuhan dengan sesekat sungkupan dipasangkan, penampilan selepas pemotongan mungkin merosot dan kuasa yang digunakan untuk memotong tanah rumput akan meningkat. Sesekat sungkupan juga berfungsi dengan baik untuk mencarik daun pada musim luruh.

    Memilih Tetapan Ketinggian Pemotongan yang Bersesuaian dengan Keadaan

    Singkirkan tidak lebih daripada kira-kira 25mm atau ⅓ daripada bilah rumput ketika memotong. Di rumput yang sangat subur dan tebal, anda mungkin perlu meningkatkan tetapan ketinggian pemotongan anda.

    Memotong dengan Bilah Tajam

    Bilah yang tajam memotong dengan rapi dan tanpa menyelak atau mencarik bilah rumput seperti bilah yang tumpul. Rumput yang diselak atau dicarik akan berwarna perang pada sisi dan pertumbuhan akan berkurang serta kerentanan kepada jangkitan akan meningkat. Pastikan bilah dalam keadaan baik dan terdapat layaran penuh.

    Memeriksa Keadaan Unit Pemotongan

    Pastikan kebuk pemotongan dalam keadaan yang baik. Luruskan bahagian yang bengkok di dalam komponen kebuk untuk memastikan mata bilah/ruang lega kebuk yang betul.

    Menyelenggarakan Mesin Selepas Pemotongan

    Selepas memotong, bersihkan mesin dengan teliti menggunakan hos kebun tanpa muncung untuk mengelakkan pencemaran dan kerosakan pada pengedap dan bearing yang disebabkan oleh tekanan air berlebihan. Pastikan tiada debu atau potongan rumput pada radiator dan penyejuk minyak. Selepas pembersihan, periksa mesin untuk mengesan kemungkinan kebocoran bendalir hidraulik, kerosakan atau kehausan pada komponen hidraulik dan mekanikal serta periksa bilah unit pemotongan untuk memastikan ketajaman.

    Memahami Mod Pusing Balik

    Mod pusing balik membolehkan anda menggunakan kawalan 1 sentuhan yang mudah untuk mengangkat unit pemotongan di atas tanah rumput ketika menghentikan bilah untuk sementara waktu, membolehkan anda fokus untuk memandukan mesin pada hujung laluan pemotongan atau ketika menavigasi halangan lain.

    • Tetapkan mod pusing balik kepada kedudukan HIDUP dengan menekan suis angkat ke belakang untuk seketika (Rajah 11), yang mengangkat semua unit pemotongan secara automatik dari keadaan terapung kepada ketinggian pratetap dan melepaskan PTO. Untuk meneruskan pemotongan, tekan suis angkat ke hadapan. Semua unit pemotongan diturunkan dan PTO bermula semula.

    • Penetapan mod pusing balik kepada kedudukan MATI membolehkan anda mengangkat unit pemotongan secara manual dari kedudukan terapung dengan menekan dan menahan semua suis angkat ke belakang sehingga unit pemotongan diangkat kepada ketinggian yang anda mahu. Untuk mesin Groundsmaster 4700, tekan kesemua 3 suis angkat untuk mengangkat kesemua 7 unit pemotongan (Rajah 11). PTO tidak dilepaskan sehingga unit pemotongan diangkat kepada ketinggian pratetap sama yang mana unit pemotongan diangkat apabila mod pusing balik ditetapkan kepada HIDUP.

    Note: Secara lalai, mod pusing balik adalah aktif.

    Selepas Pengendalian

    Keselamatan Am

    • Matikan kuasa enjin, keluarkan kunci dan tunggu sehingga semua pergerakan berhenti sebelum anda meninggalkan ruang pengendali. Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

    • Bersihkan rumput dan serpihan daripada unit pemotongan, peredam bunyi dan ruang enjin untuk mengelakkan bahaya api. Bersihkan tumpahan minyak atau bahan api.

    • Jika unit pemotongan berada pada kedudukan angkut, gunakan kunci mekanikal positif (jika tersedia) sebelum anda membiarkan mesin tanpa diawasi.

    • Biarkan enjin menyejuk sebelum menyimpan mesin di tempat yang tertutup.

    • Keluarkan kunci dan matikan bahan api (jika dilengkapi) sebelum menyimpan atau mengangkut mesin.

    • Jangan menyimpan mesin atau bekas bahan api di tempat yang berhampiran nyalaan, percikan atau api pandu seperti pada pemanas air atau pada perkakas lain.

    • Selenggarakan dan bersihkan tali pinggang keledar sebagaimana diperlukan

    Menggunakan Lanyard Penyimpanan Unit Pemotongan

    Gunakan lanyard penyimpanan unit pemotongan untuk mengelakkan unit pemotongan luaran hadapan dari tetapan apabila mesin diletakkan semalaman atau jika mesin disimpan untuk tempoh yang berpanjangan. Anda juga boleh menggunakan lanyard penyimpanan unit pemotongan untuk mengelakkan unit pemotongan daripada terapung ketika mesin diangkut antara tugas pemotongan.

    g225484

    Mengunci Unit Pemotongan

    1. Pastikan PTO dilepaskan.

    2. Letakkan mesin di permukaan yang rata.

    3. Gunakan brek henti.

    4. Angkat unit pemotongan sepenuhnya.

    5. Jajarkan lanyard pada aci pembawa lengan angkat bagi unit pemotongan luaran hadapan (Rajah 26).

      g225483
    6. Masukkan gelang lanyard pada aci pembawa sehingga lanyard dimasukkan sepenuhnya di dalam alur pada aci (Rajah 26).

    7. Ulangi langkah 5 dan 6 bagi unit pemotongan luaran hadapan pada sisi mesin yang lain.

    Important: Tanggalkan lanyard dari aci pembawa sebelum menurunkan unit pemotongan

    Menyimpan Lanyard

    Note: Simpan lanyard apabila lanyard tidak digunakan.

    1. Pastikan PTO dilepaskan.

    2. Letakkan mesin di permukaan yang rata.

    3. Gunakan brek henti.

    4. Dengan unit pemotongan diturunkan, masukkan gelang lanyard ke dalam slot di dalam plat pengukuhan pada sokongan penggelek (Rajah 27).

    g225485

    Mengangkut Mesin

    • Keluarkan kunci dan matikan bahan api (jika dilengkapi) sebelum menyimpan atau mengangkut mesin.

    • Berhati-hati ketika memuatkan atau mengeluarkan mesin dari treler atau trak.

    • Gunakan tanjakan lebar lengkap ketika memuatkan mesin ke dalam treler atau trak.

    • Ikat mesin dengan ketat.

    Menolak atau Menunda Mesin

    Dalam kecemasan, anda boleh menggerakkan mesin ke hadapan dengan menggerakkan injap pintas di dalam pam hidraulik sesaran boleh ubah dan menolak atau menunda mesin.

    Important: Jangan menolak atau menunda mesin melebihi 3~4.8kmsj (2~3bsj). Jika anda menolak atau menunda pada kelajuan yang lebih pantas, kerosakan sistem gear dalaman mungkin berlaku.Injap pintas mestilah dibuka apabila anda menolak atau menunda mesin.

    1. Buka tukup dan tentukan injap pintas (Rajah 28) pada bahagian atas pam, di belakang kotak bateri/penyimpanan.

    2. Putarkan setiap injap sebanyak 3 putaran melawan arah jam untuk membuka dan membolehkan bendalir memintas secara dalaman.

      Note: Jangan buka injap melebihi 3 putaran. Oleh sebab bendalir dipintas, mesin boleh dialihkan dengan perlahan tanpa merosakkan sistem gear.

      g036666g225685
    3. Tolak atau tunda mesin ke hadapan.

      Important: Jika anda perlu menolak atau menunda dalam gear undur, rujuk kepada Kit Tunda Undur (No. Bahagian 136-3620).

    4. Selesai menolak atau menunda mesin dan tutup injap pintas. Tork injap kepada 70N∙m.

    Menentukan Titik Ikat

    Note: Gunakan pengikat diluluskan DOT dengan kadar yang betul di 4 sudut untuk mengikat mesin.

    • Pada setiap sisi rangka di platform pengendali

    • Pada bampar belakang

    g036664
    g036665

    Penyelenggaraan

    Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

    Important: Rujuk kepada manual pemilik enjin anda untuk mengetahui prosedur penyelenggaraan tambahan.

    Note: Muat turun salinan skema elektrik atau hidraulik yang percuma dengan melawati www.Toro.com dan mencari mesin anda daripada pautan Manual pada halaman utama.

    Keselamatan Penyelenggaraan

    • Sebelum anda meninggalkan kedudukan pengendali, lakukan perkara berikut:

      • Letakkan mesin di permukaan yang rata.

      • Lepaskan sadap kuasa dan turunkan alat tambahan.

      • Gunakan brek henti.

      • Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

      • Tunggu sehingga semua pergerakan berhenti.

    • Biarkan komponen mesin menyejuk sebelum melakukan penyelenggaraan.

    • Jika unit pemotongan berada pada kedudukan angkut, gunakan kunci mekanikal positif (jika dilengkapi) sebelum anda membiarkan mesin tanpa diawasi.

    • Jika boleh, jangan melakukan penyelenggaraan sewaktu enjin berjalan. Jauhi bahagian yang bergerak.

    • Sokong mesin menggunakan penyangga jek apabila anda bekerja di bawah mesin.

    • Lepaskan tekanan dengan berhati-hati daripada komponen dengan simpanan tenaga.

    • Pastikan semua bahagian mesin dalam keadaan berfungsi yang baik dan semua perkakasan dipasang ketat, khususnya perkakasan alat tambahan bilah.

    • Gantikan semua pelekat yang kabur atau rosak.

    • Untuk memastikan prestasi mesin yang selamat dan optimum, hanya gunakan alat ganti Toro yang asli. Alat ganti yang dibuat oleh pengilang lain mungkin berbahaya dan penggunaan sedemikian akan membatalkan waranti produk.

    Jadual Penyelenggaraan yang Disyorkan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas jam pertama
  • Laraskan tork bagi nat cuping roda.
  • Selepas 10 jam pertama
  • Laraskan tork bagi nat cuping roda.
  • Selepas 50 jam pertama
  • Tukar minyak gear planet hadapan.
  • Selepas 200 jam pertama
  • Tukar pelincir gandar belakang.
  • Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa tekanan tayar.
  • Periksa suis saling kunci.
  • Periksa masa penghentian bilah.
  • Periksa paras minyak enjin.
  • Salirkan air atau bahan cemar lain daripada penuras bahan api/pemisah air
  • Periksa gandar belakang dan kotak gear gandar belakang untuk mengesan kebocoran.
  • Periksa paras bahan pendingin pada permulaan setiap hari.
  • Singkirkan serpihan dari bahagian enjin, penyejuk minyak dan radiator (bersihkan lebih kerap dalam keadaan yang kotor).
  • Periksa paras bendalir hidraulik.
  • Periksa salur dan hos hidraulik untuk mengesan kebocoran, talian berpintal, kehausan, sokongan lekapan yang longgar, pemasangan yang longgar dan kemerosotan disebabkan cuaca dan kemerosotan disebabkan bahan kimia.
  • Bersihkan mesin.
  • Bersihkan dan selenggarakan tali pinggang keledar.
  • Setiap 50 jam
  • Sapukan gris bearing dan sesendal(juga selepas dicuci setiap kali).
  • Periksa keadaan bateri.
  • Setiap 100 jam
  • Periksa keadaan dan ketegangan pada tali sawat pengulang-alik.
  • Setiap 200 jam
  • Laraskan tork bagi nat cuping roda.
  • Setiap 250 jam
  • Tukar minyak dan penuras enjin.
  • Setiap 400 jam
  • Servis pembersih udara (lebih awal jika penunjuk pembersih udara menunjukkan warna merah dan lebih kerap dalam persekitaran yang sangat kotor atau berdebu).
  • Periksa salur dan sambungan bahan api.
  • Gantikan kanister penuras bahan api.
  • Gantikan penuras bahan api enjin.
  • Periksa kelonggaran dalam pacuan planet.
  • Periksa paras minyak pacuan gear planet(periksa sama ada anda kesan kebocoran luaran).
  • Periksa pelincir gandar belakang.
  • Periksa pelincir kotak gear gandar belakang.
  • Setiap 800 jam
  • Salirkan dan bersihkan tangki bahan api.
  • Tukar minyak gear planet hadapanatau setiap tahun, mana-mana yang berlaku dahulu.
  • Tukar pelincir gandar belakang.
  • Periksa toe ke dalam roda belakang.
  • Jika anda tidak menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan atau pernah mengisi takungan dengan bendalir alternatif, tukar bendalir hidraulik.
  • Jika anda tidak menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan atau pernah mengisi takungan dengan bendalir alternatif, gantikan penuras hidraulik (lebih awal jika penunjuk selang masa servis berada pada zon merah).
  • Setiap 1,000 jam
  • Jika anda menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan, gantikan penuras hidraulik (lebih awal jika penunjuk selang masa servis berada pada zon merah).
  • Setiap 2,000 jam
  • Jika anda menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan, tukar bendalir hidraulik.
  • Sebelum penyimpanan
  • Salirkan dan bersihkan tangki bahan api.
  • Periksa tekanan tayar.
  • Periksa semua kancing.
  • Sapukan gris atau minyak pada semua pemasangan gris dan titik pangsi.
  • Catkan permukaan yang sumbing.
  • Setiap 2 tahun
  • Salirkan dan bersihkan tangki hidraulik.
  • Gantikan hos hidraulik.
  • Senarai Semak Penyelenggaraan Harian

    Duplikasi halaman ini untuk penggunaan rutin.

    Item Semakan PenyelenggaraanUntuk minggu:
    IsninSelasaRabuKhamisJumaatSabtuAhad
    Periksa pengendalian saling kunci keselamatan.       
    Periksa pengendalian brek.       
    Periksa paras minyak enjin.       
    Periksa paras bendalir sistem penyejukan.       
    Salirkan pemisah air/bahan api.       
    Periksa penuras udara, cawan debu dan injap sendawa.       
    Periksa untuk mengesan hingar enjin yang luar biasa.1       
    Periksa radiator dan adang-adang untuk mengesan serpihan       
    Periksa untuk mengesan hingar pengendalian yang luar biasa.       
    Periksa paras bendalir hidraulik.       
    Periksa hos hidraulik untuk mengesan kerosakan.       
    Periksa untuk mengesan kebocoran bendalir.       
    Periksa paras bahan api.       
    Periksa tekanan tayar.       
    Periksa pengendalian peralatan.       
    Periksa pelarasan ketinggian pemotongan.       
    Lincirkan semua pemasangan gris.2       
    Bersihkan mesin.       
    Perkemas mana-mana cat yang tertanggal.       

    1Periksa palam bara dan muncung pemancit jika enjin sukar dimulakan, terdapat asap berlebihan atau enjin tersekat-sekat.

    2Serta-merta selepas dicuci setiap kali, tanpa mengira selang yang disenaraikan.

    Important: Rujuk manual pengendali enjin anda untuk mengetahui prosedur penyelenggaraan tambahan.

    Tatatanda Bahagian Yang Memerlukan Perhatian

    Pemeriksaan dilakukan oleh:
    ItemTarikhMaklumat
       
       
       
       
       
       

    Prosedur Pra Penyelenggaraan

    Mengangkat Mesin

    Gunakan berikut sebagai titik untuk mengangkat mesin:

    Bahagian hadapan mesin—pada rangka mesin, bahagian hadapan motor pacuan roda (Rajah 31)

    Important: Tidak menyokong mesin pada motor pacuan roda. Pastikan tiada tiub dan hos hidraulik berhampiran kelengkapan angkat.

    g036670

    Bahagian belakang mesin—pada bahagian tengah gandar (Rajah 32)

    Letakkan dirian bicu dengan kapasiti yang ditentukan pada kedua-dua sisi bekas gear dan di bawah gandar.

    Important: Tidak menyokong mesin pada rod ikat.

    g036671

    Membuka Tukup

    Condongkan tukup untuk mengakses casis seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 33.

    g036674

    Mengakses Ruang Angkat Hidraulik

    Condongkan tempat duduk untuk mengakses ruang angkat hidraulik seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 34.

    g036706

    Pelinciran

    Menggris Bearing dan Sesendal

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 50 jam
  • Sapukan gris bearing dan sesendal(juga selepas dicuci setiap kali).
  • Spesifikasi Gris: Gris litium No. 2

    Lokasi dan kuantiti pemasangan gris adalah seperti berikut:

    • Bearing pangsi aci brek (5) seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 35

      g009704
    • Sesendal pangsi gandar belakang (2) seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 36)

      g009705
    • Penyambung bebola silinder stereng (2) seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 37

      g009706
    • Penyambung bebola rod ikat (2) seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 37

    • Sesendal cemat agung (2) seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 37

      Important: Lincirkan pemasangan atas pada cemat agung tidak lebih daripada setiap tahun (2 pam).

    • Sesendal lengan angkat (1 bagi setiap unit pemotongan) seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 38

      g009707
    • Sesendal silinder angkat (2 bagi setiap unit pemotongan) seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 38

    • Bearing aci spindel unit pemotongan (2 bagi setiap unit pemotongan) seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 39

      Note: Anda boleh menggunakan salah satu pemasangan, mana-mana sahaja yang lebih mudah diakses. Pamkan gris ke dalam pemasangan sehingga sedikit gris dilihat pada bahagian bawah perumah spindel (di bawah unit pemotongan).

      g009708
    • Sesendal lengan pembawa unit pemotongan (1 bagi setiap unit pemotongan) seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 39

    • Bearing penggelek belakang (2 bagi setiap unit pemotongan) seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 40

      g005979

      Important: Pastikan alur gris dalam setiap lekapan penggelek sejajar dengan lubang gris di setiap hujung aci penggelek. Untuk membantu menjajarkan alur dan lubang, terdapat juga satu tanda penjajaran pada 1 hujung aci penggelek.

    Penyelenggaraan Enjin

    Keselamatan Enjin

    • Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci sebelum memeriksa minyak atau menambahkan minyak ke dalam kotak engkol.

    • Jangan mengubah kelajuan pengawalan imbang atau gunakan kelajuan lebih pada enjin.

    Menservis Pembersih Udara

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Servis pembersih udara (lebih awal jika penunjuk pembersih udara menunjukkan warna merah dan lebih kerap dalam persekitaran yang sangat kotor atau berdebu).
  • Periksa badan pembersih udara untuk mengesan kerosakan yang boleh menyebabkan kebocoran udara. Gantikannya jika rosak. Periksa seluruh sistem masuk untuk mengesan kebocoran, kerosakan atau pengapit hos yang longgar.

    Servis penuras pembersih udara hanya apabila penunjuk servis (Rajah 41) memberikan isyarat berkenaan. Jika penuras udara ditukar sebelum perlu ditukar hanya akan meningkatkan kemungkinan debu memasuki enjin apabila anda menanggalkan penuras.

    g009709

    Important: Pastikan penutup dipasangkan dengan betul dan mengedap badan pembersih udara.

    1. Gantikan pembersih udara (Rajah 42).

      g198631g031861

      Note: Jangan bersihkan elemen terpakai kerana pembersihan boleh merosakkan media penuras.

      Important: Jangan cuba membersihkan penuras keselamatan (Rajah 43). Gantikan penuras keselamatan selepas setiap 3 kali servis penuras utama.

      g009712
    2. Tetapkan semula penunjuk (Rajah 41) jika warna merah ditunjukkan.

    Menservis Minyak Enjin

    Spesifikasi Minyak

    Gunakan minyak enjin rendah abu berkualiti tinggi yang memenuhi atau melebihi spesifikasi berikut:

    • API kategori servis CJ-4 atau lebih tinggi

    • ACEA kategori servis E6

    • JASO kategori servis DH-2

    Important: Menggunakan minyak enjin yang selain API CJ-4 atau lebih tinggi, ACEA E6 atau JASO DH-2 boleh menyebabkan penuras zarahan diesel tersumbat atau menyebabkan enjin rosak.

    Gunakan gred kelikatan minyak enjin berikut:

    • Minyak pilihan: SAE 15W-40 (melebihi 0°F)

    • Minyak alternatif: SAE 10W-30 atau 5W-30 (semua suhu)

    Minyak Enjin Premium Toro boleh didapatkan daripada pengedar Toro dibenarkan anda pada gred kelikatan 15W-40 atau 10W-30. Rujuk Katalog Bahagian untuk mendapatkan nombor bahagian.

    Memeriksa Paras Minyak Enjin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras minyak enjin.
  • Enjin dihantar dengan minyak diisi di dalam kotak engkol. Walau bagaimanapun, paras minyak perlu diperiksa sebelum dan selepas enjin dimulakan buat kali pertama.

    Important: Periksa minyak enjin setiap hari. Jika paras minyak enjin melebihi tanda Penuh pada batang celup, maka minyak enjin mungkin dicairkan dengan bahan api;Jika paras minyak enjin melebihi tanda Penuh, tukar minyak enjin.

    Masa terbaik untuk memeriksa minyak enjin adalah apabila enjin sejuk sebelum dimulakan untuk hari itu. Jika enjin telah dimulakan, biarkan minyak mengalir kembali ke takungan untuk sekurang-kurangnya 10 minit sebelum pemeriksaan. Jika paras minyak berada pada atau di bawah tanda Tambah pada batang celup, tambahkan minyak untuk meningkatkan paras minyak kepada tanda Penuh. Jangan terlebih isi enjin dengan minyak.

    Important: Kekalkan paras minyak enjin di antara had atas dan bawah pada batang celup; enjin mungkin gagal jika enjin dijalankan dengan terlalu banyak atau terlalu sedikit minyak.

    Periksa paras minyak enjin; rujuk Rajah 44.

    g198647g031256

    Note: Apabila menggunakan minyak yang berlainan, salirkan semua minyak lama dari kotak engkol sebelum menambahkan minyak baharu.

    Kapasiti Minyak Kotak Engkol

    Kira-kira 5.7L dengan penuras.

    Menukar Minyak Enjin dan Penuras

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 250 jam
  • Tukar minyak dan penuras enjin.
  • Kapasiti minyak kotak engkol: kira-kira 5.7L dengan penuras.

    1. Mulakan enjin dan biarkan enjin berjalan selama 5 minit untuk membolehkan minyak dipanaskan.

    2. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, gunakan brek henti, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    3. Gantikan minyak enjin dan penuras (Rajah 45).

      g198660g031675
    4. Isi minyak ke dalam kotak engkol; rujukKapasiti Minyak Kotak Engkol dan Memeriksa Paras Minyak Enjin.

    Penyelenggaraan Sistem Bahan Api

    Bahaya

    Dalam keadaan tertentu, bahan api diesel dan wap bahan api sangat mudah terbakar dan meletup. Kebakaran atau letupan daripada bahan api boleh melecurkan anda dan orang lain serta boleh menyebabkan kerosakan harta benda.

    • Gunakan corong untuk mengisi tangki bahan api di luar bangunan, di tempat yang terbuka apabila enjin dimatikan dan sejuk. Lapkan bahan api yang tertumpah.

    • Jangan isi tangki bahan api sehingga penuh sepenuhnya. Tambahkan bahan api ke dalam tangki bahan api sehingga paras mencapai 6~13mm di bawah bahagian bawah leher pengisi. Ruang kosong di dalam tangki ini membolehkan bahan api mengembang.

    • Jangan merokok ketika mengendalikan bahan api dan jauhi nyalaan atau tempat yang wasap bahan api mungkin dinyalakan melalui percikan.

    • Simpan bahan api di dalam bekas yang bersih dan diluluskan keselamatan dan pastikan penutup dipasangkan ketat.

    Menyalirkan Tangki Bahan Api

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 800 jam
  • Salirkan dan bersihkan tangki bahan api.
  • Sebelum penyimpanan
  • Salirkan dan bersihkan tangki bahan api.
  • Selain selang masa servis yang disenaraikan, salirkan dan bersihkan tangki jika sistem bahan api tercemar atau jika anda menyimpan mesin untuk tempoh masa yang berlanjutan. Gunakan bahan api yang bersih untuk membersihkan tangki.

    Memeriksa Salur dan Sambungan Bahan Api

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Periksa salur dan sambungan bahan api.
  • Periksa salur bahan api untuk mengesan kemerosotan, kerosakan atau sambungan yang longgar.

    Menservis Pemisah Bahan Api-Air

    g198661

    Menyalirkan Air dari Pemisah Bahan Api-Air

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Salirkan air atau bahan cemar lain daripada penuras bahan api/pemisah air
  • Salirkan air dari pemisah bahan api/air seperti yang ditunjukkan dalam (Rajah 47).

    g225506

    Menggantikan Kanister Penuras Bahan Api

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Gantikan kanister penuras bahan api.
  • Gantikan kanister penuras bahan api seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 48.

    g031412

    Menservis Penuras Bahan Api

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Gantikan penuras bahan api enjin.
    1. Bersihkan bahagian di sekeliling kepala penuras bahan api (Rajah 49).

      g028799
    2. Keluarkan penuras dan bersihkan permukaan lekapan kepala penuras (Rajah 49).

    3. Lincirkan gasket penuras dengan minyak enjin pelinciran yang bersih; rujuk manual pemilik enjin untuk maklumat tambahan.

    4. Pasangkan kanister penuras yang kering menggunakan tangan sehingga gasket menyentuh kepala penuras, kemudian putarkan lagi sebanyak ½ putaran.

    5. Mulakan enjin dan periksa untuk mengesan kebocoran bahan api di sekeliling kepala penuras.

    Membersihkan Adang-adang Tiub Pungut Bahan Api

    Tiub pungut bahan api yang terletak di dalam tangki bahan api dilengkapi adang-adang untuk bantu menghalang serpihan memasuki sistem bahan api. Tanggalkan tiub pungut bahan api dan bersihkan adang-adang sebagaimana diperlukan.

    1. Tanggalkan pengapit hos yang mengunci hos bekalan bahan api pada pemasangan tiub pungut bahan api (Rajah 50).

      g036687
    2. Tanggalkan hos daripada pemasangan (Rajah 50).

    3. Angkat tiub pungut bahan api dari tangki bahan api (Rajah 50).

      Note: Angkat tiub terus dari sesendal di dalam tangki.

    4. Bersihkan serpihan dari adang-adang pada hujung tiub pungut bahan api (Rajah 50).

    5. Masukkan tiub pungut bahan api melalui sesendal getah dan ke dalam tangki (Rajah 50).

      Note: Pastikan tiub pungut bahan api dimasukkan sepenuhnya ke dalam sesendal getah.

    6. Pasangkan hos bekalan pada pemasangan tiub pungut bahan api dan ketatkan hos menggunakan pengapit hos yang anda tanggalkan dalam langkah 1.

    Menambah sedikit bahan api ke Sistem Bahan Api

    Menambah sedikit bahan api ke bahan api sebelum memulakan enjin untuk kali pertama, selepas kehabisan bahan api atau selepas penyelenggaraan sistem bahan api (seperti menyalirkan penuras/pemisah air, menggantikan hos bahan api).

    Untuk menambah sedikit bahan api ke sistem bahan api, lakukan langkah berikut:

    1. Pastikan bahan api di dalam tangki bahan api.

    2. Putarkan kunci pencucuhan kepada kedudukan HIDUP selama 10~15 saat.

      Note: Ini membolehkan pam bahan api menambah sedikit bahan api ke sistem bahan api.

    Important: Jangan gunakan motor pemula enjin untuk mengengkol enjin untuk menambah sedikit bahan api ke sistem bahan api.

    Penyelenggaraan Sistem Elektrik

    Keselamatan Sistem Elektrik

    • Putuskan sambungan bateri sebelum membaiki mesin. Putuskan sambungan terminal negatif terlebih dahulu dan akhirnya terminal positif. Sambungkan terminal positif terlebih dahulu dan akhirnya terminal negatif.

    • Cas bateri di tempat terbuka dengan pengalihan udara yang baik, jauhi percikan dan nyalaan. Tanggalkan pengecas sebelum menyambungkan atau memutuskan sambungan bateri. Pakai pakaian pelindung dan gunakan alatan tertebat.

    Memeriksa Keadaan Bateri

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 50 jam
  • Periksa keadaan bateri.
  • Important: Sebelum mengimpal pada mesin, tanggalkan kabel negatif dari bateri untuk mengelakkan kerosakan pada sistem elektrik. Selain itu, anda juga perlu memutuskan sambungan enjin, InfoCenter dan pengawal mesin sebelum mengimpal pada mesin.

    Note: Jaga kebersihan terminal dan seluruh bekas bateri, kerana bateri yang kotor akan menyahcas dengan perlahan. Untuk membersihkan bateri, cuci keseluruhan bekas menggunakan larutan soda penaik dan air. Bilas dengan air bersih. Sapukan tiang bateri dan penyambung kabel dengan gris (kelupas) Grafo 112X (No. Bahagian Toro 505-47) atau jeli petroleum untuk mengelakkan pengakisan.

    Mengecas dan Menyambungkan Bateri

    1. Buka selak dan angkat panel konsol pengendali (Rajah 51).

      g009985

      Bahaya

      Elektrolit bateri mengandungi asid sulfurik yang membawa maut jika terminum dan menyebabkan lecuran yang serius.

      • Jangan minum elektrolit dan elakkan sentuhan dengan kulit, mata atau pakaian. Pakai kaca mata keselamatan untuk melindungi mata anda dan sarung tangan getah untuk melindungi tangan anda.

      • Isi bateri di tempat yang sentiasa mempunyai bekalan air bersih untuk mencuci kulit.

    2. Tanggalkan asas getah dari terminal positif dan periksa bateri.

    3. Tanggalkan kabel negatif (hitam) dari terminal negatif (-) dan kabel positif (merah) dari terminal positif (+) bateri (Rajah 52).

      Amaran

      Penyaluran kabel bateri yang salah boleh merosakkan mesin dan kabel lalu menghasilkan percikan. Percikan boleh menyebabkan gas bateri meletup lalu mengakibatkan kecederaan diri.

      • Sentiasa putuskan sambungan kabel bateri negatif (hitam) dahulu sebelum memutuskan sambungan kabel positif (merah).

      • Sentiasa sambungkan kabel bateri positif (merah) dahulu sebelum menyambungkan kabel negatif (hitam).

      Amaran

      Terminal bateri atau alatan logam yang menyentuh komponen logam boleh mencetuskan litar pintas lalu menghasilkan percikan. Percikan boleh menyebabkan gas bateri meletup lalu mengakibatkan kecederaan diri.

      • Semasa menanggalkan atau memasangkan bateri, pastikan terminal bateri tidak menyentuh mana-mana bahagian logam pada mesin.

      • Elakkan litar pintas di antara alatan logam dengan terminal bateri dan bahagian logam pada mesin.

      g009986
    4. Sambungkan pengecas bateri 3~4A pada tiang bateri. Cas bateri pada kadar 3~4A selama 4 hingga 8 jam.

      Amaran

      Mengecas bateri menghasilkan gas yang boleh meletup.

      Jangan merokok berhampiran bateri dan jauhkan bateri daripada percikan dan nyalaan.

    5. Apabila bateri dicas, tanggalkan pengecas dari salur keluar kuasa dan tiang bateri.

    6. Pasangkan kabel positif (merah) pada terminal positif (+) dan kabel negatif (hitam) pada terminal negatif (-) bateri (Rajah 52).

    7. Pasangkan kabel pada tiang menggunakan bolt dan nat.

      Note: Pastikan terminal positif (+) di sepanjang tiang dan kabel terminal dipasangkan muat pada bateri. Kabel tidak boleh menyentuh penutup bateri.

    8. Sapukan kedua-dua sambungan bateri dengan gris (kelupas) Grafo 112X, No. Bahagian 505-47, jeli petroleum atau gris ringan untuk mengelakkan pengakisan.

    9. Pasangkan asas getah pada terminal positif.

    10. Tutup panel konsol dan kuncikan selak.

    Menentukan Fius

    Blok fius mesin terletak di dalam kotak penyimpanan kanan

    decal125-4605
    1. Longgarkan selak penutup kotak penyimpanan kanan dan angkat penutup (Rajah 54) untuk mendedahkan blok fius (Rajah 55).

      g009985
    2. Gantikan fius terbuka sebagaimana diperlukan (Rajah 55).

      g010255
    3. Tutup penutup kotak penyimpanan kanan dan kuncikan penutup dengan selak (Rajah 54).

    Penyelenggaraan Sistem Pemacu

    g225611

    Memeriksa Kelonggaran dalam Pacuan Planet

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Periksa kelonggaran dalam pacuan planet.
  • Kelonggaran tidak patut wujud di dalam roda pacuan planet (iaitu roda tidak sepatutnya bergerak apabila anda menarik atau menolak dalam arah yang selari dengan gandar).

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, gunakan brek henti, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Sendalkan roda belakang dan angkat bahagian hadapan mesin, menyokong gandar/rangka hadapan di atas dirian bicu.

      Bahaya

      Mesin yang berada di atas bicu mungkin tidak stabil dan tergelincir dari bicu lalu mencederakan orang di bawahnya.

      • Jangan mulakan enjin apabila mesin berada di atas bicu.

      • Sentiasa keluarkan kunci daripada suis sebelum turun dari mesin.

      • Sekat tayar apabila anda mengangkat mesin dengan bicu.

      • Sokong mesin menggunakan dirian bicu.

    3. Pegang salah 1 roda pacuan hadapan dan tolak/tarik ke arah dan menjauhi mesin, perhatikan mana-mana pergerakan.

      g028798
    4. Ulangi langkah 3 untuk roda pacuan yang satu lagi.

    5. Jika mana-mana roda bergerak, hubungi pengedar Toro dibenarkan anda untuk meminta pacuan planet dibina semula.

    Memeriksa Pelincir Pacuan Gear Planet

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Periksa paras minyak pacuan gear planet(periksa sama ada anda kesan kebocoran luaran).
  • Spesifikasi Pelincir: pelincir gear SAE 85W-140 berkualiti tinggi

    1. Letakkan mesin di permukaan yang rata, letakkan kedudukan roda agar palam isian berada pada kedudukan pukul 12, palam semak pada kedudukan pukul 3 dan penyumbat takung pada kedudukan pukul 6 (Rajah 58).

      g225612
    2. Tanggalkan palam semak pada kedudukan pukul 3 (Rajah 58).

      Paras minyak seharusnya berada pada bahagian bawah lubang palam semak.

      g225606
    3. Jika paras minyak rendah, tanggalkan palam isian pada kedudukan pukul 12 dan isi minyak sehingga minyak mula mengalir keluar dari lubang pada kedudukan pukul 3.

    4. Periksa gelang O bagi palam/penyumbat untuk mengesan kehausan atau kerosakan.

      Note: Gantikan gelang O jika diperlukan.

    5. Pasangkan palam/penyumbat.

    6. Ulangi langkah 1 hingga 5 pada pemasangan gear planet pada sisi mesin yang lain.

    Menukar Minyak Pacuan Gear Planet

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 50 jam pertama
  • Tukar minyak gear planet hadapan.
  • Setiap 800 jam
  • Tukar minyak gear planet hadapanatau setiap tahun, mana-mana yang berlaku dahulu.
  • Spesifikasi pelincir: pelincir gear SAE 85W-140 berkualiti tinggi

    Kapasiti pelinciran perumah planet dan brek: 0.65L

    Menyalirkan Pacuan Gear Planet

    1. Letakkan mesin di permukaan yang rata, letakkan kedudukan roda agar palam isian berada pada kedudukan pukul 12, palam semak pada kedudukan pukul 3 dan penyumbat takung pada kedudukan pukul 6; rujuk Rajah 58 dalam Memeriksa Pelincir Pacuan Gear Planet.

    2. Tanggalkan palam isian pada kedudukan pukul 12 dan palam semak pada kedudukan pukul 3 (Rajah 60).

      g225609
    3. Letakkan takung buang di bawah hab planet, tanggalkan penyumbat takung pada kedudukan pukul 6 dan biarkan semua minyak disalirkan (Rajah 60).

    4. Periksa gelang O untuk palam isian, palam semak dan penyumbat takung untuk mengesan kehausan atau kerosakan.

      Note: Gantikan gelang O jika diperlukan.

    5. Pasangkan penyumbat takung ke dalam lubang salir pada perumah planet (Rajah 60).

    6. Letakkan takung buang di bawah perumah brek, tanggalkan penyumbat takung dan biarkan semua minyak disalirkan (Rajah 61).

      g225608
    7. Periksa gelang O pada penyumbat untuk mengesan kehausan atau kerosakan dan pasangkan penyumbat takung ke dalam perumah brek.

      Note: Gantikan gelang O jika diperlukan.

    Mengisi Pacuan Gear Planet dengan Pelincir

    1. Melalui lubang palam isian, isi planet secara perlahan dengan 0.65L pelincir gear wt SAE 85W-140 berkualiti tinggi.

      Important: Jika planet telah diisi sebelum 0.65L minyak diisi, tunggu 1 jam atau pasangkan palam dan gerakkan mesin kira-kira 10 kaki untuk mengedarkan minyak melalui sistem brek. Kemudian, tanggalkan palam dan isi minyak yang selebihnya.

      g225610
    2. Pasangkan palam isian dan palam semak.

    3. Lapkan bersih perumah planet dan brek (Rajah 63).

      g225607
    4. Ulangi langkah 1 hingga 7 dalam Menyalirkan Pacuan Gear Planet dan langkah 1 hingga 3 dalam prosedur ini untuk pemasangan planet/brek di sisi mesin yang lain.

    Memeriksa Gandar Belakang dan Kotak Gear untuk Mengesan Kebocoran

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa gandar belakang dan kotak gear gandar belakang untuk mengesan kebocoran.
  • Periksa gandar belakang dan kotak gear gandar belakang secara visual untuk mengesan kebocoran.

    g036704

    Memeriksa Pelincir Gandar Belakang

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Periksa pelincir gandar belakang.
  • Gandar belakang diisi dengan pelincir gear SAE 85W-140. Kapasiti ialah 2.4L. Setiap hari, periksa secara visual untuk mengesan kebocoran.

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, gunakan brek henti, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Tanggalkan palam semak dari 1 hujung gandar dan pastikan pelincir mencapai bahagian bawah lubang (Rajah 65).

      Note: Jika paras rendah, tanggalkan palam isian dan tambahkan pelincir yang secukupnya untuk meningkatkan paras sehingga bahagian bawah lubang palam semak.

      g009716

    Menukar Pelincir Gandar Belakang

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 200 jam pertama
  • Tukar pelincir gandar belakang.
  • Setiap 800 jam
  • Tukar pelincir gandar belakang.
  • Spesifikasi pelincir: pelincir gear SAE 85W-140 berkualiti tinggi

    Kapasiti gandar: 2.4L

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, gunakan brek henti, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Bersihkan bahagian sekeliling 3 penyumbat takung—1 pada setiap hujung dan 1 di bahagian tengah (Rajah 66).

      g009717
    3. Tanggalkan palam semak paras minyak dan penutup lohong gandar utama untuk memudahkan penyaliran pelincir gear.

    4. Tanggalkan penyumbat takung dan biarkan pelincir gear disalirkan ke dalam takung.

    5. Pasangkan penyumbat.

    6. Tanggalkan palam semak dan isi gandar dengan kira-kira 2.4L pelincir gear 85W-140 atau sehingga pelincir mencapai bahagian bawah lubang.

    7. Pasangkan palam semak.

    Memeriksa Pelincir Kotak Gear Gandar Belakang

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Periksa pelincir kotak gear gandar belakang.
  • Kotak gear diisi dengan pelincir gear SAE 85W-140. Kapasiti ialah 0.5L. Setiap hari, periksa secara visual untuk mengesan kebocoran.

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, gunakan brek henti, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Tanggalkan palam semak/isian dari bahagian kiri kotak gear dan pastikan pelincir mencapai bahagian bawah lubang (Rajah 67).

      Note: Jika paras rendah, tambahkan pelincir yang secukupnya untuk meningkatkan paras mencapai bahagian bawah lubang.

      g011488

    Memeriksa Toe ke Dalam Roda Belakang

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 800 jam
  • Periksa toe ke dalam roda belakang.
    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, gunakan brek henti, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Ukur jarak dari tengah-ke-tengah (pada ketinggian gandar) pada bahagian hadapan dan belakang tayar stereng (Rajah 68).

      Note: Ukuran hadapan mestilah 3mm kurang daripada ukuran belakang.

      g009169
    3. Untuk membuat pelarasan, tanggalkan cemat baji dan nat dari salah satu penyambung bebola rod ikat (Rajah 69). Tanggalkan penyambung bebola rod ikat dari sokongan bekas gandar.

      g009718
    4. Longgarkan pengapit pada kedua-dua hujung rod ikat (Rajah 69).

    5. Putarkan penyambung bebola yang ditanggalkan ke arah dalam atau keluar sebanyak 1 pusingan lengkap dan ketatkan pengapit pada hujung rod ikat yang longgar.

    6. Putarkan seluruh pemasangan rod ikat dalam arah yang sama (ke dalam atau keluar) sebanyak 1 pusingan lengkap dan ketatkan pengapit pada hujung rod ikat yang disambungkan.

    7. Pasangkan penyambung bebola di dalam sokongan bekas gandar, ketatkan nat menggunakan jari dan ukur toe ke dalam.

    8. Ulangi prosedur jika diperlukan.

    9. Ketatkan nat dan pasangkan cemat baji baharu apabila pelarasan adalah betul.

    Penyelenggaraan Sistem Penyejukan

    Keselamatan Sistem Penyejukan

    • Bahan pendingin enjin boleh menyebabkan keracunan jika tertelan; jauhkan daripada jangkauan kanak-kanak dan haiwan peliharaan.

    • Luahan bahan pendingin yang panas dan dimampatkan atau menyentuh radiator dan bahagian di sekeliling yang panas boleh menyebabkan kecederaan melecur yang serius.

      • Sentiasa biarkan enjin menyejuk untuk sekurang-kurangnya 15 minit sebelum menanggalkan penutup radiator.

      • Gunakan kain apabila membuka penutup radiator dan buka penutup dengan perlahan untuk melepaskan stim.

    • Jangan kendalikan mesin tanpa memasangkan penutup.

    • Jauhkan jari, tangan dan pakaian anda daripada kipas dan tali sawat pemacu yang sedang berputar.

    Memeriksa Sistem Penyejukan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras bahan pendingin pada permulaan setiap hari.
  • Spesifikasi bahan pendingin: 50/50 campuran air dan antisejuk beku etilena glikol kekal

    Kapasiti sistem penyejukan: 8.5L.

    Bahaya

    Kipas dan tali sawat yang sedang memutar boleh menyebabkan kecederaan diri.

    • Jangan mengendalikan mesin tanpa memasangkan pelindung.

    • Jauhkan jari, tangan dan pakaian anda daripada kipas dan tali sawat pemacu yang sedang berputar.

    • Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci sebelum melakukan penyelenggaraan.

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, gunakan brek henti, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Tanggalkan penutup radiator dengan berhati-hati.

      g009702
    3. Periksa paras bahan pendingin di dalam radiator. Radiator seharusnya diisi sehingga bahagian atas leher pengisi dan tangki pengembangan diisi sehingga tanda PENUH (Rajah 70).

    4. Jika bahan pendingin adalah rendah, tambahkan 50/50 campuran air dan antisejuk beku etilena glikol kekal. Jangan gunakan air sahaja atau bahan pendingin asas alkohol/metanol.

    5. Pasangkan penutup radiator dan penutup tangki pengembangan.

    Membersihkan Sistem Penyejukan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Singkirkan serpihan dari bahagian enjin, penyejuk minyak dan radiator (bersihkan lebih kerap dalam keadaan yang kotor).
  • Mesin ini dilengkapi sistem pacuan kipas terpacu hidraulik yang diterbalikkan secara automatik (atau secara manual) untuk mengurangkan timbunan serpihan dalam penyejuk minyak/radiator dan pada adang-adang. Walaupun ciri ini boleh membantu dalam mengurangkan masa yang diperlukan untuk membersihkan penyejuk minyak/radiator, ciri ini tidak mengecualikan keperluan pembersihan rutin. Pembersihan dan pemeriksaan radiator/penyejuk yang berkala masih diperlukan.

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, gunakan brek henti, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Buka selak dan buka adang-adang belakang (Rajah 71).

      Note: Untuk menanggalkan adang-adang, angkatnya dari pin engsel.

    3. Bersihkan adang-adang dengan teliti untuk menyingkirkan semua serpihan.

      g198662
    4. Bersihkan kedua-dua sisi penyejuk minyak dan radiator dengan teliti menggunakan udara termampat (Rajah 72).

      Note: Mula dari bahagian hadapan dan tiup serpihan ke arah belakang. Kemudian, bersihkan dari bahagian belakang dan tiup ke arah hadapan. Ulangi prosedur tersebut beberapa kali sehingga anda menyingkirkan semua sekam dan serpihan.

      g020509

      Important: Membersihkan penyejuk minyak/radiator dengan air akan menggalakkan kerosakan pengakisan pramasa pada komponen dan memadatkan serpihan.

    5. Tutup adang-adang belakang dan kuncikan dengan selak.

    Penyelenggaraan Brek

    Melaraskan Brek Servis

    Laraskan brek servis jika terdapat lebih daripada 25mm gerak bebas pada pedal brek atau apabila brek tidak berfungsi dengan cekap. Gerak bebas ialah jarak di antara pergerakan pedal brek sebelum anda berasa rintangan brek.

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, gunakan brek henti, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Lepaskan selak penguncian dari pedal brek agar kedua-dua pedal berfungsi secara berasingan.

    3. Untuk mengurangkan gerak bebas pada pedal brek, ketatkan brek seperti berikut:

      1. Longgarkan nat hadapan pada hujung kabel brek yang berulir (Rajah 73).

        g009721
      2. Ketatkan nat belakang untuk mengalihkan kabel ke belakang sehingga pedal brek mempunyai 13~25mm gerak bebas.

      3. Ketatkan nat hadapan selepas brek dilaraskan dengan betul.

    Penyelenggaraan Tali Sawat

    Menservis Tali Sawat Pengulang-alik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 100 jam
  • Periksa keadaan dan ketegangan pada tali sawat pengulang-alik.
  • Ketegangan yang betul pada tali sawat membolehkan pesongan 10mm apabila daya 4.5kg dikenakan pada bahagian tengah tali sawat di antara takal.

    Jika pesongan bukan 10mm, longgarkan bolt lekapan pengulang-alik (Rajah 74).

    Note: Tingkatkan atau kurangkan ketegangan tali sawat pengulang-alik dan ketatkan bolt. Periksa pesongan tali sawat sekali lagi untuk memastikan ketegangan adalah tepat.

    g020537

    Penyelenggaraan Sistem Hidraulik

    Keselamatan Sistem Hidraulik

    • Dapatkan rawatan perubatan dengan segera jika bendalir tersuntik ke dalam kulit. Bendalir yang tersuntik perlu disingkirkan melalui pembedahan dalam tempoh beberapa jam oleh doktor.

    • Pastikan semua hos dan salur bendalir hidraulik dalam keadaan yang baik dan semua sambungan dan pemasangan hidraulik adalah ketat sebelum mengenakan tekanan pada sistem hidraulik.

    • Jauhkan badan dan tangan anda dari kebocoran lubang jarum atau muncung yang mengeluarkan bendalir hidraulik bertekanan tinggi.

    • Gunakan kadbod atau kertas untuk mengesan kebocoran hidraulik.

    • Lepaskan semua tekanan di dalam sistem hidraulik dengan selamat sebelum melaksanakan sebarang kerja pada sistem hidraulik.

    Menservis Bendalir Hidraulik

    Spesifikasi Bendalir Hidraulik

    Takungan diisi penuh dengan bendalir hidraulik berkualiti tinggi di kilang. Periksa paras bendalir hidraulik sebelum anda memulakan enjin buat kali pertama dan setiap hari selepas itu; rujuk Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik.

    Bendalir hidraulik yang disyorkan: Toro PX Extended Life Hydraulic Fluid; tersedia dalam baldi 19L atau tong dram 208L.

    Note: Mesin yang menggunakan bendalir ganti yang disyorkan memerlukan penukaran bendalir dan penuras yang kurang kerap.

    Bendalir hidraulik alternatif: Jika Toro PX Extended Life Hydraulic Fluid tidak tersedia, anda boleh menggunakan bendalir hidraulik konvensional asas petroleum lain yang mengandungi spesifikasi dalam julat disenaraikan bagi semua sifat bahan berikut dan memenuhi standard industri. Jangan menggunakan bendalir tiruan. Rujuk pengedar pelincir anda untuk mengenal pasti produk yang bersesuaian.

    Note: Toro tidak menanggung kewajipan bagi kerosakan yang disebabkan oleh penggantian yang tidak wajar, oleh itu hanya gunakan produk daripada pengilang boleh dipercayai yang akan menyokong cadangan mereka.

    Bendalir Hidraulik Antihaus Indeks Kelikatan Tinggi/Takat Curah Rendah, ISO VG 46

    Sifat Bahan: 
     Kelikatan, ASTM D445cSt @ 40°C 44 hingga 48
     Indeks Kelikatan ASTM D2270140 atau lebih tinggi
     Takat Tuang, ASTM D97-37°C~-45°C
     Spesifikasi Industri:Eaton Vickers 694 (I-286-S, M-2950-S/35VQ25 atau M-2952-S)

    Note: Banyak bendalir hidraulik adalah hampir tanpa warna, oleh itu sukar untuk mengesan kebocoran. Bahan tambah pencelup merah bagi bendalir hidraulik tersedia dalam botol 20ml. Satu botol adalah cukup untuk 15~22L bendalir hidraulik. Pesan No. Bahagian 44-2500 daripada pengedar Toro anda yang sah.

    Important: Toro Premium Synthetic Biodegradable Hydraulic Fluid ialah satu-satunya bendalir tiruan terbiodegradasian yang diluluskan oleh Toro. Bendalir ini serasi dengan elastomer yang digunakan di dalam sistem hidraulik Toro dan sesuai untuk pelbagai keadaan suhu. Bendalir ini serasi dengan minyak mineral konvensional tetapi untuk mencapai keterbiodegradasian dan prestasi maksimum, sistem hidraulik harus dibersihkan dengan bendalir konvensional dengan sepenuhnya. Minyak tersebut tersedia dalam baldi 19L atau tong dram 208L daripada pengedar Toro dibenarkan anda.

    Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras bendalir hidraulik.
    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, gunakan brek henti, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Periksa paras bendalir hidraulik (Rajah 75).

      g198718g031863

    Menukar Bendalir Hidraulik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 800 jam
  • Jika anda tidak menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan atau pernah mengisi takungan dengan bendalir alternatif, tukar bendalir hidraulik.
  • Setiap 2,000 jam
  • Jika anda menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan, tukar bendalir hidraulik.
  • Setiap 2 tahun
  • Salirkan dan bersihkan tangki hidraulik.
  • Kapasiti Bendalir Hidraulik: 28.4L

    Jika bendalir tercemar, hubungi Pengedar Toro dibenarkan anda kerana sistem perlu dibersihkan. Bendalir yang tercemar kelihatan keruh atau hitam apabila dibandingkan dengan minyak yang bersih.

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, gunakan brek henti, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Angkat hud.

    3. Putuskan sambungan jalan balik bekas dari bahagian bawah takungan dan biarkan bendalir hidraulik mengalir ke dalam takung buang besar.

    4. Pasangkan hos apabila aliran bendalir hidraulik berhenti.

    5. Isi takungan dengan bendalir hidraulik; rujuk Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik.

      Important: Hanya gunakan bendalir hidraulik yang dinyatakan. Bendalir lain boleh menyebabkan kerosakan sistem.

    6. Pasangkan penutup takungan.

    7. Putarkan kunci di dalam suis kunci kepada kedudukan HIDUP untuk memulakan enjin. Gunakan semua kawalan hidraulik untuk mengedarkan bendalir hidraulik dalam sistem dan periksa untuk mengesan kebocoran.

    8. Putarkan kunci di dalam suis kunci kepada kedudukan MATI.

    9. Periksa paras bendalir dan tambahkan secukupnya untuk meningkatkan paras kepada tanda PENUH pada batang celup. Jangan terlebih isi.

    Menggantikan Penuras Hidraulik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 800 jam
  • Jika anda tidak menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan atau pernah mengisi takungan dengan bendalir alternatif, gantikan penuras hidraulik (lebih awal jika penunjuk selang masa servis berada pada zon merah).
  • Setiap 1,000 jam
  • Jika anda menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan, gantikan penuras hidraulik (lebih awal jika penunjuk selang masa servis berada pada zon merah).
  • Gunakan penuras ganti Toro No. Bahagian 94-2621 untuk bahagian (unit pemotongan) belakang mesin dan No. Bahagian 75-1310 untuk bahagian hadapan (cas) mesin.

    Important: Penggunaan penuras yang lain boleh membatalkan waranti pada sesetengah komponen.

    1. Condongkan tempat duduk pengendali untuk mengakses penuras tekanan mesin rumput; rujuk Mengakses Ruang Angkat Hidraulik

      g201858
    2. Pasangkan semula penuras hidraulik cas pada ruang angkat hidraulik seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 77.

      g036709g031621
    3. Turunkan dan tetapkan tempat duduk pengendali.

    4. Gantikan penuras balik pada sisi kanan mesin (Rajah 77).

    5. Hidupkan enjin dan biarkan mesin berjalan untuk kira-kira 2 minit untuk menyingkirkan udara daripada sistem. Matikan enjin dan periksa kebocoran.

    Memeriksa Salur dan Hos Hidraulik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa salur dan hos hidraulik untuk mengesan kebocoran, talian berpintal, kehausan, sokongan lekapan yang longgar, pemasangan yang longgar dan kemerosotan disebabkan cuaca dan kemerosotan disebabkan bahan kimia.
  • Setiap 2 tahun
  • Gantikan hos hidraulik.
  • Periksa salur dan hos hidraulik setiap hari untuk mengesan kebocoran, talian berpintal, sokongan lekapan yang longgar, kehausan, pemasangan yang longgar dan kemerosotan disebabkan cuaca dan kemerosotan disebabkan bahan kimia. Buat semua pembaikan yang diperlukan sebelum mengendalikan mesin.

    Amaran

    Bendalir hidraulik yang terkeluar di bawah tekanan boleh menembusi kulit dan menyebabkan kecederaan.

    • Dapatkan bantuan perubatan dengan segera jika bendalir tersuntik ke dalam kulit.

    • Pastikan semua hos dan salur hos bendalir hidraulik dalam keadaan yang baik dan semua sambungan dan pemasangan hidraulik adalah ketat sebelum mengenakan tekanan pada sistem hidraulik.

    • Jauhkan badan dan tangan anda dari kebocoran lubang jarum atau muncung yang mengeluarkan bendalir hidraulik bertekanan tinggi.

    • Gunakan kadbod atau kertas untuk mengesan kebocoran hidraulik.

    • Lepaskan semua tekanan di dalam sistem hidraulik dengan selamat sebelum melaksanakan sebarang kerja pada sistem hidraulik.

    Penyelenggaraan Unit Pemotongan

    Menanggalkan Unit Pemotongan

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, gunakan brek henti, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Putuskan sambungan dan keluarkan motor hidraulik dari unit pemotongan (Rajah 78). Tutup bahagian atas spindel untuk mengelakkan pencemaran.

      g011351
    3. Tanggalkan cemat gantung (untuk mesin Groundsmaster 4500) atau nat pemegang (untuk mesin Groundsmaster 4700) yang menguncikan rangka pembawa unit pemotongan pada cemat pangsi lengan angkat (Rajah 79).

      g011352
    4. Jauhkan unit pemotongan dari mesin.

    Memasangkan Unit Pemotongan

    1. Alihkan unit pemotongan kepada kedudukan di hadapan mesin.

    2. Masukkan rangka pembawa unit pemotongan pada cemat pangsi lengan angkat (Rajah 79). Kuncikan unit pemotongan pada cemat menggunakan cemat gantung (untuk mesin Groundsmaster 4500) atau nat pemegang (untuk mesin Groundsmaster 4700).

    3. Pasangkan motor hidraulik pada unit pemotongan (Rajah 78). Pastikan gelang O dalam kedudukan yang betul dan tidak rosak.

    4. Sapukan gris spindel.

    Menservis Penggelek Hadapan

    Periksa penggelek hadapan untuk mengesan kehausan, gegaran berlebihan atau pengikatan. Servis atau gantikan penggelek atau komponen jika mana-mana keadaan ini berlaku.

    Menceraikan Penggelek Hadapan

    1. Tanggalkan bolt lekapan penggelek (Rajah 80).

    2. Masukkan penebuk melalui hujung perumah penggelek dan keluarkan bearing bertentangan dengan ketukan bersilih ganti pada larian galas dalaman di bahagian bertentangan. 1.5mm (0.060 inci) bibir larian dalaman seharusnya didedahkan.

      g011356
    3. Tolak keluar bearing kedua dengan menekan.

    4. Periksa perumah penggelek, bearing dan peregang bearing untuk mengesan kerosakan (Rajah 80). Gantikan komponen yang rosak dan pasangkannya.

    Memasangkan Penggelek Hadapan

    1. Tekan bearing pertama ke dalam perumah penggelek (Rajah 80). Tekan pada larian luaran sahaja atau secara sama rata pada larian dalaman dan luaran.

    2. Masukkan peregang (Rajah 80).

    3. Tekan bearing kedua ke dalam perumah penggelek (Rajah 80). Tekan secara sama rata pada larian dalaman dan luaran sehingga larian dalaman menyentuh peregang.

    4. Pasangkan pemasangan penggelek ke dalam rangka unit pemotongan.

    5. Sahkan bahawa tiada ruang yang melebihi 1.5mm di antara pemasangan penggelek dan pendakap lekapan penggelek pada rangka unit pemotongan. Jika terdapat ruang melebihi 1.5mm, pasangkan sesendal berdiameter ⅝ inci yang secukupnya untuk mengisi ruang.

      Important: Menguncikan pemasangan penggelek dengan ruang yang melebihi 1.5mm akan menghasilkan beban sisi pada bearing dan boleh mengakibatkan kegagalan bearing pramasa

    6. Tork bolt lekapan kepada 108N∙m.

    Penyelenggaraan Bilah

    Keselamatan Bilah

    • Periksa bilah dari masa ke masa untuk mengesan tanda kehausan atau kerosakan.

    • Berhati-hati ketika memeriksa bilah. Balut bilah atau pakai sarung tangan dan berhati-hati ketika menservis bilah. Hanya gantikan atau asah bilah; jangan luruskan atau kimpalkannya.

    • Pada mesin berbilang bilah, berhati-hati kerana pemutaran 1 bilah boleh menyebabkan bilah lain juga memutar.

    Menservis Satah Bilah

    Unit pemotongan ditetapkan ketinggian pemotongan 5cm dan pencakar bilah 7.9mm semasa di kilang. Ketinggian kiri dan kanan juga dipratetap kepada dalam lingkungan ± 0.7mm dengan satu sama lain.

    Unit pemotongan direka bentuk untuk menahan impak bilah tanpa mengubah bentuk kebuk. Jika bilah terlanggar objek yang keras, periksa bilah untuk mengesan kerosakan dan satah bilah untuk ketepatan.

    Memeriksa Satah Bilah

    1. Keluarkan motor hidraulik dari unit pemotongan dan keluarkan unit pemotongan dari mesin.

    2. Gunakan pengangkat (atau minimum 2 orang) dan letakkan unit pemotongan di atas meja yang rata.

    3. Tandakan 1 hujung bilah menggunakan pen cat atau pen penanda. Gunakan hujung bilah ini untuk memeriksa semua ketinggian.

    4. Letakkan mata pemotongan hujung bilah yang bertanda pada kedudukan pukul 12 (secara lurus dalam arah pemotongan) (Rajah 81) dan ukur ketinggian dari meja hingga mata bilah pemotongan.

      g011353
    5. Putarkan hujung bilah yang bertanda kepada kedudukan pukul 3 dan 9 (Rajah 81) dan ukur ketinggian.

    6. Bandingkan ketinggian yang diukur pada kedudukan pukul 12 dengan tetapan ketinggian pemotongan. Jarak seharusnya dalam lingkungan 0.7mm. Ketinggian pada kedudukan pukul 3 dan 9 seharusnya 1.6~6.0mm lebih tinggi daripada tetapan pukul 12 dan dalam lingkungan 2.2mm di antara satu sama lain.

    Jika mana-mana ukuran ini tiada dalam lingkungan spesifikasi, teruskan kepada Melaraskan Satah Bilah.

    Melaraskan Satah Bilah

    Mulakan dengan pelarasan hadapan (tukar pendakap 1 demi 1).

    1. Tanggalkan pendakap ketinggian pemotongan, (hadapan, kiri atau kanan) dari rangka unit pemotongan (Rajah 82).

    2. Laraskan 1.5mm kepipis dan/atau 0.7mm kepipis di antara rangka unit pemotongan dan pendakap untuk mencapai tetapan ketinggian yang diinginkan (Rajah 82).

      g011354
    3. Pasangkan pendakap ketinggian pemotongan pada rangka unit pemotongan dengan kepipis yang selebihnya dipasangkan di bawah pendakap ketinggian pemotongan.

    4. Kuncikan bolt/peregang kepala soket dan nat bebibir.

      Note: Bolt/peregang kepala soket dicantumkan bersama menggunakan pelekat penguncian ulir untuk mengelakkan peregang terjatuh di dalam rangka unit pemotongan.

    5. Sahkan ketinggian pada kedudukan pukul 12 dan buat pelarasan jika diperlukan.

    6. Tentukan jika hanya 1 atau kedua-dua (kanan dan kiri) pendakap ketinggian pemotongan perlu dilaraskan.

      Note: Jika bahagian pada pukul 3 atau 9 ialah 1.6~6.0mm lebih tinggi daripada ketinggian hadapan baharu, maka pelarasan tidak diperlukan bagi bahagian tersebut. Laraskan bahagian lain kepada dalam lingkungan ± 2.2mm bagi bahagian yang betul.

    7. Laraskan pendakap ketinggian pemotongan kanan dan/atau kiri dengan mengulangi langkah 1 hingga 4.

    8. Kuncikan bolt pembawa dan nat bebibir.

    9. Sahkan ketinggian pada kedudukan pukul 12, 3 dan 9.

    Menanggalkan dan Memasangkan Bilah Unit Pemotongan

    Gantikan bilah jika bilah terlanggar objek yang keras, tidak seimbang atau bengkok. Sentiasa gunakan bilah ganti Toro yang asli untuk memastikan keselamatan dan prestasi yang optimum.

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, angkat unit pemotongan kepada kedudukan angkut, gunakan brek henti, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

      Note: Sekat atau kunci unit pemotongan untuk mengelakkan unit terjatuh tidak sengaja.

    2. Pegang hujung bilah menggunakan kain atau sarung tangan berpad tebal.

    3. Tanggalkan bolt bilah, cawan antisiat dan bilah dari aci spindel (Rajah 83).

      g011355
    4. Pasangkan bilah, cawan antisiat dan bolt bilah dan ketatkan bolt bilah kepada 115~149N∙m.

      Important: Bahagian bilah yang melengkung mestilah menuding ke arah dalam unit pemotongan untuk memastikan pemotongan yang tepat.

      Note: Selepas terlanggar objek asing, tork semua nat takal spindel kepada 115~149N∙m.

    Memeriksa dan Mengasah Bilah Unit Pemotongan

    Dua tempat perlu dipertimbangkan ketika memeriksa dan menservis bilah mesin rumput—layar dan mata pemotongan. Mata pemotongan dan layar, yang merupakan bahagian hala ke atas yang bertentangan dengan mata pemotongan, menyumbang kepada kualiti pemotongan yang baik. Layar adalah penting kerana layar menegakkan rumput lalu menghasilkan potongan yang seragam. Walau bagaimanapun, layar akan beransur-ansur menjadi haus sewaktu pengendalian. Apabila layar menjadi haus, kualiti pemotongan akan merosot walaupun mata pemotongan adalah tajam. Mata pemotongan bilah mestilah tajam agar rumput dipotong dan bukannya dikoyak. Mata pemotongan disahkan tumpul apabila hujung rumput kelihatan perang dan dicarik. Asah mata pemotongan untuk membetulkan keadaan ini.

    1. Letakkan mesin di permukaan yang rata, angkat unit pemotongan, gunakan brek henti, tetapkan pedal cengkaman kepada NEUTRAL, tetapkan tuil PTO kepada kedudukan MATI, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci dari pencucuhan.

    2. Periksa hujung pemotongan bilah dengan teliti, khususnya di tempat yang bahagian rata dan bahagian melengkung pada bilah bertembung (Rajah 84).

      Note: Oleh sebab pasir dan bahan lelas boleh menghauskan logam yang menyambungkan bahagian rata dan melengkung pada bilah, periksa bilah sebelum menggunakan mesin rumput. Jika kehausan diperhatikan (Rajah 84), gantikan bilah.

      g004653
    3. Periksa mata pemotongan bagi semua bilah dan asah mata pemotongan jika mata tumpul atau bercalar (Rajah 85).

      Note: Hanya asah bahagian atas mata pemotongan dan kekalkan sudut pemotongan asal untuk memastikan ketajaman (Rajah 85). Bilah akan kekal seimbang jika anda menyingkirkan jumlah logam yang sama dari kedua-dua mata pemotongan.

      g000276

      Note: Tanggalkan bilah dan asah menggunakan pengisar. Selepas mengasah mata pemotongan, pasangkan bilah menggunakan cawan antisiat dan bolt bilah; rujuk Memeriksa dan Mengasah Bilah Unit Pemotongan.

    4. Pastikan bilah adalah lurus dan selari; letakkan bilah di permukaan yang rata dan periksa hujungnya. Hujung bilah seharusnya rendah sedikit daripada bahagian tengah dan mata pemotongan mestilah lebih rendah daripada tumit bilah.

    Penyimpanan

    Keselamatan Penyimpanan

    • Matikan kuasa enjin, keluarkan kunci dan tunggu sehingga semua pergerakan berhenti sebelum anda meninggalkan ruang pengendali. Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

    • Jangan menyimpan mesin atau bekas bahan api di tempat yang berhampiran nyalaan, percikan atau api pandu seperti pada pemanas air atau perkakas lain.

    Menyediakan Mesin untuk Penyimpanan

    Important: Jangan menggunakan air payau atau air pulih guna untuk membersihkan mesin.

    Menyediakan Unit Cengkaman

    1. Bersihkan unit cengkaman, unit pemotongan dan enjin dengan teliti.

    2. Periksa tekanan tayar. Isi angin semua tayar unit cengkaman kepada 0,83~1,03 bar.

    3. Periksa semua kancing untuk mengesan kelonggaran dan ketatkan kancing sekiranya perlu.

    4. Sapukan gris pada semua pemasangan gris dan titik pangsi. Lapkan pelincir yang berlebihan.

    5. Empelaskan sedikit dan gunakan cat pengemasan pada bahagian bercat yang calar, sumbing atau berkarat. Baiki bahagian yang kemik pada badan logam.

    6. Servis bateri dan kabel seperti berikut:

      1. Keluarkan terminal bateri dari tiang bateri.

        Note: Sentiasa putuskan sambungan terminal negatif terlebih dahulu dan akhirnya terminal positif. Sentiasa sambungkan terminal positif terlebih dahulu dan akhirnya terminal negatif.

      2. Bersihkan bateri, terminal dan tiang menggunakan berus dawai dan larutan soda penaik.

      3. Sapukan terminal kabel dan tiang bateri dengan gris kelupas Grafo 112X (Nombor Bahagian 505-47) atau jeli petroleum untuk mengelakkan pengakisan.

      4. Cas semula bateri dengan perlahan setiap 60 hari selama 24 jam untuk mengelakkan pensulfatan plumbum pada bateri.

    Menyediakan Enjin

    1. Salirkan minyak enjin dari takung minyak dan gantikan penyumbat takung.

    2. Tanggalkan dan buang penuras minyak tersebut. Pasangkan penuras minyak baharu.

    3. Isi semula takung minyak dengan kuantiti minyak motor yang ditetapkan.

    4. Putarkan kunci di dalam suis kepada kedudukan HIDUP, mulakan enjin dan biarkan enjin berjalan pada kelajuan melahu untuk kira-kira 2 minit.

    5. Putarkan kunci di dalam suis kepada kedudukan MATI.

    6. Salirkan semua bahan api dari tangki bahan api, salur dan pemasangan penuras bahan api/pemisah air.

    7. Bersihkan tangki bahan api menggunakan bahan api diesel yang segar dan bersih.

    8. Kuncikan semua pemasangan sistem bahan api.

    9. Bersihkan dan servis pemasangan pembersih udara dengan teliti.

    10. Kedapkan salur masuk pembersih udara dan salur keluar ekzos menggunakan pita kalis cuaca.

    11. Periksa perlindungan antisejuk beku dan tambahkan sebagaimana diperlukan untuk suhu minimum yang dijangka di tempat anda.

    Menyediakan Unit Pemotongan

    Jika unit pemotongan ditanggalkan dari unit cengkaman walaupun untuk tempoh pendek atau panjang, pasangkan palam spindel pada bahagian atas spindel untuk melindungi spindel daripada debu dan air.

    g036712