Pengenalan

Baca maklumat ini dengan teliti untuk mengetahui cara mengendalikan dan menyelenggara produk anda sebetulnya dan untuk mengelakkan kecederaan serta kerosakan produk. Anda bertanggungjawab untuk mengendalikan produk sebetulnya dan selamat.

Anda boleh menghubungi Toro terus di www.Toro.com untuk mendapatkan maklumat bahan keselamatan produk dan latihan pengendalian, aksesori, bantuan untuk mencari peniaga atau untuk mendaftarkan produk anda.

Jika anda memerlukan servis, alat ganti Toro yang asli atau maklumat tambahan, hubungi Peniaga Servis atau Servis Pelanggan Toro Yang Dibenarkan dan sediakan butiran model dan nombor siri produk anda. Rajah 1 menunjukkan lokasi model dan nombor siri pada produk. Tulis nombor dalam ruangan yang disediakan.

g017365

Manual ini mengenal pasti potensi bahaya dan mempunyai mesej keselamatan yang dikenal pasti dengan simbol amaran keselamatan (Rajah 2), yang memberi amaran tentang bahaya yang boleh menyebabkan kecederaan serius atau kematian jika anda tidak mengikuti langkah berjaga-jaga yang disyorkan.

g000502

Manual ini menggunakan 2 perkataan untuk menyerlahkan maklumat. Penting memerlukan perhatian anda kepada maklumat mekanikal khas dan Perhatian menegaskan maklumat umum yang memerlukan perhatian khas.

Merupakan pelanggaran Tata Sumber Awam California Seksyen 4442 atau 4443 untuk menggunakan atau mengendalikan enjin di mana-mana kawasan penuh hutan, penuh belukar atau penuh rumput kecuali mesin dilengkapi penangkap percikan seperti yang ditentukan dalam Seksyen 4442, diselenggarakan untuk boleh digunakan dengan berkesan atau enjin dibina, dilengkapkan dan diselenggarakan untuk pencegahan kebakaran.

Mesin ini tidak dilengkapkan penangkap percikan standard. Anda mestilah memasangkan kit penangkap percikan sebelum mengendalikan mesin ini di California.

Manual pemilik enjin yang dilampirkan untuk maklumat mengenai Agensi Perlindungan Alam Sekitar (EPA) AS dan Peraturan Kawalan Bahan Cemar California bagi sistem bahan cemar, penyelenggaraan dan waranti. Penggantian boleh dipesan melalui pengilang enjin.

Untuk model dengan kuasa kuda enjin yang dinyatakan, kuasa kuda kasar bagi enjin dinilaikan di makmal oleh pengilang enjin mengikut SAE J1349. Oleh sebab dikonfigurasikan untuk memenuhi keperluan keselamatan, bahan cemar dan pengendalian, kuasa kuda enjin yang sebenar bagi mesin kelas ini akan menjadi jauh lebih rendah.

Amaran

CALIFORNIA

Amaran Peringatan 65

Ekzos enjin daripada produk ini mengandungi bahan-bahan kimia yang diketahui boleh menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran, atau bahaya pembiakan yang lain di Negeri California.

Penggunaan produk ini boleh menyebabkan pendedahan kepada bahan-bahan kimia yang diketahui boleh menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran, atau bahaya pembiakan yang lain di Negeri California.

Keselamatan

Keselamatan Am

Important: Baca arahan ini dengan teliti sebelum menggunakan mesin, dan simpan arahan ini untuk rujukan pada masa depan.

Produk ini boleh memotong tangan dan kaki serta melemparkan objek. Sentiasa ikuti semua arahan keselamatan untuk mengelakkan kecederaan diri yang serius.

  • Baca dan fahami kandungan Manual Pengendali ini sebelum menghidupkan enjin.

  • Jangan letakkan tangan atau kaki anda berhampiran komponen mesin yang bergerak.

  • Jangan kendalikan mesin tanpa semua pengadang dan peranti perlindungan keselamatan yang lain di tempatnya dan berfungsi sebetulnya pada mesin.

  • Jauhkan orang yang berada di tempat penggunaan mesin dan kanak-kanak dari kawasan pengendalian. Jangan benarkan kanak-kanak mengendalikan mesin. Hanya benarkan orang yang bertanggungjawab, terlatih, tahu tentang arahan dan berkeupayaan dari segi fizikal untuk mengendalikan mesin. Peraturan setempat mungkin mengehadkan umur pengendali.

  • Matikan enjin, keluarkan kunci (jika dilengkapi), dan tunggu untuk semua pergerakan berhenti sebelum anda tinggalkan kedudukan pengendali. Biarkan mesin menyejuk sebelum melaras, menservis, membersih atau menyimpannya.

Penggunaan atau penyelenggaraan mesin yang tidak betul boleh menyebabkan kecederaan. Untuk mengurangkan kemungkinan kecederaan, patuhi arahan keselamatan ini dan sentiasa berikan perhatian kepada simbol amaran keselamatanGraphic, yang bermaksud Awas, Amaran atau Bahaya—arahan keselamatan diri. Kegagalan untuk mematuhi arahan ini boleh menyebabkan kecederaan diri atau kematian.

Pelekat Keselamatan dan Arahan

Graphic

Pelekat keselamatan dan arahan mudah kelihatan dan terletak berhampiran tempat yang berpotensi berbahaya. Gantikan mana-mana pelekat yang rosak atau hilang.

decal130-8322
decal111-9826
decal111-5393
decal94-8072
g017410
decal133-8062
g017409

Persediaan

Memasangkan Hendal

  1. Masukkan 2 sesendal ke dalam rangka.

    g017333
  2. Letakkan hendal bawah di antara sesendal dan tetapkan dengan 1 bolt bar hendal, 2 sesendal dan 1 nat.

    Note: Letakkan hendal bawah di antara sesendal dengan pemasangan sendal penahan di bahagian kanan.

  3. Ulang untuk sisi bertentangan.

  4. Jajarkan lubang pada hendal atas dengan hendal bawah.

    g209291
  5. Masukkan bolt U melalui hendal atas dan bawah dan ketatkan menggunakan sesendal dan roda tangan.

  6. Pasangkan pemasangan pendikit pada bahagian luar bar hendal dan pasangkan menggunakan nat dan skru ceper.

    g209280

Memasangkan Penahan Kaki

Pasangkan penahan kaki pada bolt di bahagian kanan hendal bawah menggunakan nat dan 2 sesendal (Rajah 6).

Note: Pasangkan penahan kaki menggunakan lubang bawah pada penahan kaki seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 6.

g461337

Mengisi Enjin dengan Minyak

Important: Mesin anda tidak diisi minyak di dalam enjin. Sebelum menghidupkan enjin, isi enjin dengan minyak.

Spesifikasi Minyak Enjin

Kapasiti minyak enjin0.59 L (20 fl oz)
Kelikatan minyakMinyak mineral pelbagai gred SAE 10W-30
Pengelasan servis APISJ atau lebih tinggi
  1. Alihkan mesin ke permukaan rata.

  2. Keluarkan batang celup dengan memutarkan penutup melawan arah jam dan menariknya keluar (Rajah 7).

    g017332
  3. Tuangkan minyak yang kira-kira ¾ daripada kapasiti enjin dengan teliti ke dalam tiub isian minyak (Rajah 8).

    g017338
  4. Tunggu 3 minit untuk minyak mendap di dalam enjin.

  5. Lapkan batang celup sehingga bersih menggunakan kain yang bersih.

  6. Masukkan batang celup ke dalam tiub isian minyak tetapi jangan kuncikan, kemudian keluarkan batang celup.

  7. Baca paras minyak pada batang celup (Rajah 7).

    • Jika paras minyak pada batang celup terlalu rendah, tuangkan sedikit minyak dengan teliti ke dalam tiub isian minyak, tunggu 3 minit dan ulangi langkah 5 hingga 7 sehingga minyak pada batang celup mencapai paras yang betul.

    • Jika paras minyak pada batang celup terlalu tinggi, salirkan minyak yang berlebihan sehingga minyak pada batang celup mencapai paras yang betul; rujuk kepada Menukar Minyak Enjin.

    Important: Jika paras minyak di dalam enjin terlalu rendah atau terlalu tinggi dan anda menjalankan enjin, anda mungkin merosakkan enjin.

  8. Pasangkan batang celup dan ketatkan menggunakan tangan.

    Important: Tukar minyak enjin selepas 5 jam pengendalian pertama; selepas itu tukar setiap tahun. Rujuk kepada Menukar Minyak Enjin.

Gambaran Keseluruhan Produk

g017341
g017335
ModelLebar pemotonganLebar produk
0261046.5 cm (18-½ inci)57.5 cm (22-½ inci)
0261153.5 cm (21 inci)63.5 cm (25 inci)

Pengendalian

Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

Sebelum Pengendalian

Keselamatan Sebelum Pengendalian

Keselamatan Am

  • Biasakan diri dengan pengendalian peralatan yang selamat, kawalan pengendali dan tanda keselamatan.

  • Periksa bahawa semua pengadang dan peranti keselamatan dipasangkan di tempatnya dan berfungsi dengan betul.

  • Sentiasa periksa mesin untuk memastikan bilah, bolt bilah dan pemasangan pemotongan tidak haus atau rosak.

  • Periksa kawasan di mana anda akan menggunakan mesin dan keluarkan semua objek yang mesin boleh lempar.

  • Pelarasan ketinggian pemotongan mungkin menyebabkan anda tersentuh bilah yang sedang bergerak, menyebabkan kecederaan serius.

    • Matikan kuasa enjin dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti.

    • Cabut wayar palam pencucuh dari palam pencucuh sebelum melaraskan ketinggian pemotongan.

Keselamatan Bahan Api

Bahaya

Bahan api sangat mudah terbakar dan sangat mudah meletup. Kebakaran atau letupan daripada bahan api boleh melecurkan anda dan orang lain dan boleh merosakkan harta.

  • Untuk mengelakkan cas statik menyalakan bahan api, letakkan bekas dan/atau mesin terus di atas tanah sebelum pengisian dan bukannya di dalam kenderaan atau pada sesuatu objek.

  • Isi tangki bahan api di luar, di kawasan terbuka, apabila enjin sejuk. Lap apa bahan api yang tumpah.

  • Jangan kendalikan bahan api ketika merokok atau ketika berhampiran nyalaan terbuka atau percikan.

  • Simpan bahan api dalam bekas yang diluluskan dan jauhkan dari capaian kanak-kanak.

Amaran

Bahan api berbahaya atau membawa maut jika ditelan. Pendedahan jangka panjang kepada wap boleh menyebabkan kecederaan dan penyakit serius.

  • Elakkan bernafas wap yang berpanjangan.

  • Jauhkan tangan dan muka anda daripada muncung dan bukaan tangki bahan api.

  • Jauhkan bahan api daripada mata dan kulit anda.

Mengisi Tangki Bahan Api

  • Untuk mendapatkan hasil terbaik, hanya gunakan gasolin yang bersih, segar, tanpa plumbum dengan pengadaran oktana sebanyak 87 atau lebih tinggi (kaedah pengadaran (R+M)/2).

  • Bahan api teroksigen dengan maksimum 10% etanol atau 15% MTBE mengikut isi padu boleh diterima.

  • Jangan gunakan gasolin campuran etanol seperti E15 atau E85 dengan lebih daripada 10% etanol mengikut isi padu. Masalah prestasi dan/atau kerosakan enjin mungkin berlaku dan mungkin tidak dilindungi waranti.

  • Jangan gunakan gasolin yang mengandungi metanol.

  • Jangan simpan bahan api sama ada di dalam tangki bahan api atau di dalam bekas bahan api pada musim sejuk melainkan jika penstabil bahan api telah ditambahkan ke dalam bahan api.

  • Jangan tambahkan minyak ke gasolin.

Isi tangki bahan api dengan gasolin lazim tanpa plumbum yang segar dari stesen servis jenama utama (Rajah 11).

Important: Untuk mengurangkan masalah memulakan, tambahkan penstabil/perapi bahan api ke dalam bahan api segar seperti yang diarahkan oleh pengilang penstabil bahan api.

Rujuk kepada manual pemilik mesin anda untuk mendapatkan maklumat tambahan.

g017340

Memeriksa Paras Minyak Mesin

  1. Alihkan mesin ke permukaan rata.

  2. Keluarkan batang celup dengan memutarkan penutup melawan arah jam dan menariknya keluar (Rajah 12).

    g017332
  3. Lapkan batang celup sehingga bersih menggunakan kain yang bersih.

  4. Masukkan batang celup ke dalam tiub isian minyak tetapi jangan kuncikan, kemudian keluarkan batang celup.

  5. Baca paras minyak pada batang celup (Rajah 12).

    • Jika paras minyak pada batang celup terlalu rendah (Rajah 12), tuangkan sedikit minyak mineral pelbagai gred SAE 10W-30 dengan pengelasan siri API SJ atau lebih tinggi dengan teliti ke dalam tiub isian minyak, tunggu 3 minit dan ulangi langkah 3 hingga 5 sehingga minyak pada batang celup mencapai paras yang betul.

    • Jika paras minyak pada batang celup terlalu tinggi (Rajah 12), salirkan minyak yang berlebihan sehingga minyak pada batang celup mencapai paras yang betul; rujuk kepada Menukar Minyak Enjin.

    Important: Jika paras minyak di dalam enjin terlalu rendah atau terlalu tinggi dan anda menjalankan enjin, anda mungkin merosakkan enjin.

  6. Pasangkan batang celup ke dalam tiub isian minyak dengan rapi.

    Important: Tukar minyak enjin selepas 5 jam pengendalian pertama; selepas itu tukar setiap tahun. Rujuk kepada Menukar Minyak Enjin.

Melaraskan Ketinggian Pemotongan

Amaran

Pelarasan ketinggian pemotongan mungkin menyebabkan anda tersentuh bilah yang sedang bergerak, menyebabkan kecederaan serius.

  • Matikan kuasa enjin dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti.

  • Pakai sarung tangan ketika mengendalikan unit pemotongan.

Awas

Jika enjin telah berjalan, peredam bunyi akan menjadi panas dan boleh melecurkan anda.

Jauhkan daripada peredam bunyi yang panas.

Laraskan ketinggian pemotongan mengikut keinginan anda.

  1. Putarkan suis bahan api kepada kedudukan MATI .

  2. Cabut wayar dari palam pencucuh.

  3. Jongketkan mesin pada satu sisi dengan batang celup menghala ke bawah.

  4. Dengan memakai sarung tangan perlindungan, tanggalkan bolt bilah dan unit pemotongan.

  5. Letakkan peruang pada ketinggian yang diingini, kemudian pasangkan unit pemotongan seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 13.

    g017336

    Note: Peruang besar mestilah sentiasa berada di bawah pendesak.

  6. Tork bolt bilah kepada 25 N∙m (18 kaki-lb).

Semasa Pengendalian

Keselamatan Sewaktu Pengendalian

Keselamatan Am

  • Pakai pakaian yang sesuai, termasuk perlindungan mata; seluar panjang, teguh buatannya; kasut rintang gelincir; dan perlindungan pendengaran. Ikat rambut panjang dan jangan pakai pakaian longgar atau perhiasan longgar.

  • Berikan perhatian penuh anda semasa mengendalikan mesin. Jangan terlibat dalam sebarang aktiviti yang menyebabkan gangguan; jika tidak, kecederaan atau kerosakan harta mungkin berlaku.

  • Jangan kendalikan mesin semasa sakit, letih atau di bawah pengaruh alkohol atau dadah.

  • Bilah adalah tajam; kecederaan diri yang serius boleh berlaku jika tersentuh bilah. Matikan kuasa enjin dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti sebelum meninggalkan kedudukan pengendalian.

  • Apabila anda melepaskan kawalan kehadiran pengendali, enjin seharusnya dimatikan kuasa dan bilah seharusnya berhenti dalam masa 3 saat. Jika tidak, hentikan penggunaan mesin anda dengan serta-merta dan hubungi Peniaga Servis Yang Dibenarkan.

  • Kendalikan mesin hanya dalam penglihatan yang baik dan keadaan cuaca yang baik. Jangan kendalikan mesin apabila terdapat risiko kilat.

  • Rumput atau daun yang basah boleh menyebabkan kecederaan serius jika anda tergelincir dan tersentuh bilah. Jika boleh, jangan potong rumput dalam keadaan yang basah.

  • Berhati-hati apabila mendekati sudut buta, pokok renek, pokok atau objek lain yang mungkin mengabui penglihatan anda.

  • Perhatikan lubang, bekas roda, bonggol, batu atau objek tersembunyi yang lain. Permukaan bumi yang tidak rata boleh menyebabkan kemalangan tergelincir dan jatuh.

  • Hentikan mesin dan periksa bilah selepas terkena objek atau jika terdapat getaran yang luar biasa di dalam mesin. Buat semua pembaikan yang diperlukan sebelum meneruskan pengendalian.

  • Sebelum meninggalkan kedudukan pengendalian, matikan kuasa enjin dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti.

  • Jika enjin telah berjalan, peredam bunyi akan menjadi panas dan boleh melecurkan anda. Jauhkan daripada peredam bunyi yang panas.

  • Gunakan aksesori dan alat tambahan yang diluluskan oleh The Toro® Company sahaja.

Keselamatan Cerun

  • Sebelum pengendalian di mana-mana cerun, lengkapkan penilaian tapak untuk menentukan cerun sebenar di mana anda akan mengendalikan mesin.

  • Elakkan memotong rumput yang basah. Salah langkah boleh menyebabkan kemalangan tergelincir dan jatuh.

  • Potong dengan berhati-hati berhampiran cerun curam, parit atau benteng.

  • Semasa menggunakan mesin, sentiasa pegang hendal dengan kedua-dua tangan.

  • Apabila memotong dari atas cerun yang curam dan anda memerlukan jangkauan yang lebih panjang, gunakan hendal dipanjangkan yang diluluskan jika anda memerlukan jangkauan yang lebih panjang.

Menghidupkan Enjin

  1. Letakkan kawalan pendikit pada kedudukan pencekik, pastikan suis bahan api berada dalam kedudukan HIDUP .

    g017346
  2. Pegang kawalan kehadiran pengendali pada hendal.

    g017334
  3. Letakkan kaki anda di atas geladak dan condongkan mesin ke arah anda (Rajah 16).

    g017329
  4. Tarik hendal pemula sentakan.

Note: Jika mesin tidak bermula selepas beberapa percubaan, hubungi Peniaga Servis Yang Dibenarkan.

Melaraskan Pencekik

Gunakan pemasangan pendikit untuk melaraskan pencekik (Rajah 17).

g017367

Mematikan Kuasa Enjin

Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Pastikan enjin dimatikan kuasa dalam masa 3 saat selepas kawalan kehadiran pengendali dilepaskan.
  • Untuk mematikan kuasa enjin, lepaskan kawalan kehadiran pengendali (Rajah 18).

    Important: Apabila anda melepaskan kawalan kehadiran pengendali, kedua-dua enjin dan bilah seharusnya berhenti dalam masa 3 saat. Jika enjin dan bilah tidak berhenti dengan betul, hentikan penggunaan mesin anda dengan serta-merta dan hubungi Peniaga Servis Yang Dibenarkan.

    g017366

    Tips Pengendalian

    Petua Pemotongan Umum

    Important: Pengendalian mesin di cerun yang melebihi 45° akan menyebabkan kerosakan enjin yang serius disebabkan kekurangan pelinciran. Jangan kendalikan mesin pada cerun yang melebihi 45°.

    • Periksa kawasan di mana anda akan menggunakan mesin dan keluarkan semua objek yang mesin boleh lempar.

    • Elakkan bilah daripada terkena objek yang keras. Jangan potong melalui apa-apa objek secara sengaja.

    • Jika mesin terkena objek atau mula bergetar, matikan kuasa enjin dengan segera, cabut wayar dari palam pencucuh dan periksa mesin untuk mengesan kerosakan.

    • Untuk mendapatkan prestasi terbaik, pasangkan bilah baharu sebelum musim pemotongan bermula.

    • Gantikan bilah dengan bilah ganti Toro apabila diperlukan.

    Memotong Rumput

    • Hanya potong satu pertiga daripada bilah rumput pada satu-satu masa. Jangan potong di bawah tetapan tertinggi melainkan rumput adalah jarang atau ketika penghujung musim luruh apabila pertumbuhan rumput mula menjadi perlahan. Rujuk kepada Melaraskan Ketinggian Pemotongan.

    • Pemotongan rumput yang melebihi panjang 15 cm (6 inci) tidak disyorkan. Jika rumput terlalu panjang, mesin mungkin tersumbat dan menyebabkan enjin mati.

    • Rumput dan daun yang basah mudah berkumpul di halaman rumput dan boleh menyebabkan mesin tersumbat atau enjin mati. Elakkan memotong rumput dalam keadaan yang basah.

      Amaran

      Rumput atau daun yang basah boleh menyebabkan kecederaan serius jika anda tergelincir dan tersentuh bilah. Jika boleh, hanya potong rumput dalam keadaan yang kering.

    • Berhati-hati terhadap kemungkinan bahaya kebakaran dalam keadaan yang sangat kering, ikuti semua amaran kebakaran setempat dan pastikan tiada rumput kering dan serpihan daun pada mesin.

    • Jika penampilan tanah rumput yang selesai dipotong tidak memuaskan, cuba 1 atau lebih daripada yang berikut:

      • Gantikan bilah atau asahkan bilah.

      • Berjalan pada kadar perlahan ketika memotong rumput.

      • Tingkatkan ketinggian pemotongan pada mesin anda.

      • Potong rumput dengan lebih kerap.

      • Pemotongan jalur rumput dipotong berkali-kali dan bukannya memotong jalur rumput sekali dalam setiap laluan.

    Memotong Daun

    • Selepas memotong tanah rumput, pastikan separuh daripada tanah rumput mendedahkan litupan daun. Anda mungkin perlu melakukan lebih daripada sekali melalui daun.

    • Pemotongan rumput yang melebihi panjang 15 cm (6 inci) tidak disyorkan. Jika liputan daun terlalu tebal, mesin mungkin tersumbat dan menyebabkan enjin mati.

    • Perlahankan kelajuan pemotongan anda jika mesin tidak memotong daun cukup nipis.

    Selepas Pengendalian

    Keselamatan Selepas Pengendalian

    Keselamatan Am

    • Bersihkan rumput dan serpihan bersih dari mesin untuk membantu mencegah kebakaran. Bersihkan tumpahan minyak atau bahan api.

    • Biarkan enjin menyejuk sebelum menyimpan mesin di mana-mana tempat yang tertutup.

    • Jangan simpan mesin atau bekas bahan api di tempat yang berhampiran nyalaan, percikan atau lampu panduan seperti atas pemanas air atau atas perkakas lain.

    Keselamatan Pengangkutan

    • Berhati-hati ketika memuatkan atau mengeluarkan mesin.

    • Ikatkan mesin.

    • Berhati-hati ketika memuatkan dan mengeluarkan mesin untuk mengelakkan mata yang tajam.

    Membersihkan Mesin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Bersihkan potongan rumput dan kotoran dari keseluruhan mesin.
  • Selepas setiap penggunaan
  • Bersihkan potongan rumput dan kotoran dari keseluruhan mesin.
  • Amaran

    Mesin mungkin mengeluarkan bahan dari bahagian bawah perumah mesin.

    • Pakai perlindungan mata.

    • Kekal di kedudukan pengendalian (di belakang hendal).

    • Jauhkan orang berhampiran daripada kawasan mesin.

    1. Jongketkan mesin pada satu sisi dengan batang celup menghala ke bawah.

    2. Gunakan berus atau udara termampat untuk menyingkirkan rumput dan serpihan dari pengadang ekzos, kowl atas dan kawasan geladak sekeliling.

    Penyelenggaraan

    Jadual Penyelenggaraan yang Disyorkan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Pastikan enjin dimatikan kuasa dalam masa 3 saat selepas kawalan kehadiran pengendali dilepaskan.
  • Bersihkan potongan rumput dan kotoran dari keseluruhan mesin.
  • Selepas setiap penggunaan
  • Bersihkan potongan rumput dan kotoran dari keseluruhan mesin.
  • Sebelum penyimpanan
  • Kosongkan tangki bahan api sebelum pembaikan seperti yang diarahkan dan sebelum penyimpanan tahunan.
  • Bersihkan sistem pendinginan; singkirkan potongan rumput, serpihan atau kotoran dari sirip pendinginan udara dan pemula enjin. Bersihkan sistem dengan lebih kerap dalam keadaan yang kotor atau banyak sekam.
  • Tahunan
  • Servis penuras udara; lakukan servis dengan lebih kerap jika persekitaran pengendalian berdebu.
  • Tukar minyak enjin.
  • Servis palam pencucuh dan gantikannya jika diperlukan.
  • Gantikan bilah atau asahkan bilah (lebih kerap jika mata tumpul dengan cepat).
  • Keselamatan Penyelenggaraan

    • Cabut wayar palam pencucuh dari palam pencucuh sebelum melakukan sebarang prosedur penyelenggaraan.

    • Pakai sarung tangan dan perlindungan mata ketika menservis mesin.

    • Bilah adalah tajam; kecederaan diri yang serius boleh berlaku jika tersentuh bilah. Pakai sarung tangan ketika menservis bilah.

    • Jangan usik peranti keselamatan. Periksa pengendalian betulnya dengan kerap.

    • Kebocoran bahan api mungkin berlaku jika mesin terjongket. Bahan api adalah mudah terbakar dan mudah meletup dan boleh menyebabkan kecederaan diri. Jalankan enjin dalam keadaan kering atau keluarkan bahan api dengan pam tangan; jangan alirkan bahan api keluar.

    • Untuk memastikan prestasi optimum dan pensijilan keselamatan berterusan mesin, gunakan hanya alat ganti dan aksesori Toro asli. Alat ganti dan aksesori yang dibuat oleh pengilang lain mungkin berbahaya dan penggunaan sedemikian boleh membatalkan waranti produk.

    Persediaan untuk Penyelenggaraan

    Amaran

    Kebocoran bahan api mungkin berlaku jika mesin terjongket. Bahan api adalah mudah terbakar, mudah meletup dan boleh menyebabkan kecederaan diri.

    Jalankan enjin dalam keadaan kering atau keluarkan bahan api dengan pam tangan; jangan alirkan keluar.

    1. Matikan kuasa enjin dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti.

    2. Cabut wayar palam pencucuh dari palam pencucuh (Rajah 19) sebelum melakukan sebarang prosedur penyelenggaraan.

      Important: Sentiasa jongketkan mesin pada satu sisi, dengan batang celup menghala ke bawah. Jika mesin terjongket ke arah yang bertentangan, minyak mungkin mengisi saluran injap dan masa sekurang-kurangnya 30 minit diperlukan untuk penyaliran.

      g017342
    3. Selepas melakukan prosedur penyelenggaraan, sambungkan wayar palam pencucuh pada palam pencucuh.

    Menservis Penuras Udara

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Tahunan
  • Servis penuras udara; lakukan servis dengan lebih kerap jika persekitaran pengendalian berdebu.
    1. Tekan tab selak pada bahagian atas penutup penuras udara (Rajah 20).

      g017339
    2. Buka penutup.

    3. Tanggalkan elemen penuras udara (Rajah 20).

    4. Periksa penuras udara dan gantikannya jika ia rosak atau sangat kotor.

    5. Periksa penuras udara kertas.

      1. Jika penuras rosak atau basah dengan minyak atau bahan api, gantikannya.

      2. Jika penuras kotor, ketuk pada permukaan yang keras beberapa kali atau hembuskan udara termampat yang kurang daripada 2,07 bar (30 psi) melalui sisi penuras yang menghadap enjin.

        Note: Jangan berus penuras untuk menanggalkan kotoran; memberus akan mendesak kotoran memasuki serat.

    6. Buangkan kotoran dari badan penuras udara dan penutup menggunakan kain lembap.

      Important: Jangan lap kotoran ke dalam salur udara.

    7. Masukkan elemen penuras udara ke dalam badan penuras udara.

    8. Pasangkan penutup.

    Menukar Minyak Enjin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Tahunan
  • Tukar minyak enjin.
  • Note: Jalankan enjin selama beberapa minit sebelum menukar minyak untuk memanaskan enjin. Pengaliran minyak yang panas adalah lebih baik dan membawa lebih banyak bahan cemar.

    Spesifikasi Minyak Enjin

    Kapasiti minyak enjin0.59 L (20 fl oz)
    Kelikatan minyakMinyak mineral pelbagai gred SAE 10W-30
    Pengelasan servis APISJ atau lebih tinggi
    1. Pastikan tangki bahan api mengandungi sedikit atau tiada bahan api agar bahan api tidak bocor apabila anda menjongket enjin ke satu sisi.

    2. Rujuk kepada Memeriksa Paras Minyak Mesin.

    3. Keluarkan batang celup dengan memutarkan penutup melawan arah jam dan menariknya keluar (Rajah 21).

      g017332
    4. Jongketkan mesin ke satu sisi (agar penuras udara menghala ke atas) untuk menyalirkan minyak terpakai dari tiub isian minyak.

    5. Selepas menyalirkan minyak terpakai, kembalikan mesin kepada kedudukan pengendalian.

    6. Tuangkan minyak kira-kira ¾ daripada kapasiti enjin dengan teliti ke dalam tiub isian minyak.

    7. Tunggu 3 minit untuk minyak mendap di dalam enjin.

    8. Lapkan batang celup sehingga bersih menggunakan kain yang bersih.

    9. Masukkan batang celup ke dalam tiub isian minyak tetapi jangan kuncikan, kemudian keluarkan batang celup.

    10. Baca paras minyak pada batang celup (Rajah 21).

      • Jika paras minyak pada batang celup terlalu rendah, tuangkan sedikit minyak dengan teliti ke dalam tiub isian minyak, tunggu 3 minit dan ulangi langkah 8 hingga 10 sehingga paras minyak pada batang celup adalah betul.

      • Jika paras minyak pada batang celup terlalu tinggi, salirkan minyak yang berlebihan sehingga paras minyak pada batang celup adalah betul.

      Important: Jika paras minyak di dalam enjin terlalu rendah atau terlalu tinggi dan anda menjalankan enjin, anda mungkin merosakkan enjin.

    11. Pasangkan batang celup ke dalam tiub isian minyak dengan rapi.

    12. Kitar semula minyak terpakai dengan betul.

    Menservis Palam Pencucuh

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Tahunan
  • Servis palam pencucuh dan gantikannya jika diperlukan.
  • Gunakan palam pencucuh Toro; hubungi Peniaga Servis Yang Dibenarkan.

    1. Matikan kuasa enjin dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti.

    2. Cabut wayar dari palam pencucuh (Rajah 19).

    3. Bersihkan di sekeliling palam pencucuh.

    4. Tanggalkan palam pencucuh daripada kepala silinder.

      Important: Gantikan palam pencucuh yang retak, rosak atau kotor. Jangan bersihkan elektrod kerana grit yang memasuki silinder boleh merosakkan enjin.

    5. Tetapkan ruang pada palam kepada 0.76 mm (0.030 inci) seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 22.

      g000533
    6. Pasangkan palam pencucuh.

    7. Tork palam kepada 27 hingga 30 N∙m (20 hingga 22 kaki-lb).

    8. Sambungkan wayar pada palam pencucuh.

    Menggantikan Bilah

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Tahunan
  • Gantikan bilah atau asahkan bilah (lebih kerap jika mata tumpul dengan cepat).
  • Important: Anda memerlukan perengkuh tork untuk memasangkan bilah dengan betul. Jika anda tiada perengkuh tork atau berasa tidak selesa untuk melakukan prosedur ini, sila hubungi Peniaga Servis Yang Dibenarkan.

    Periksa bilah apabila anda kehabisan bahan api. Jika bilah rosak atau retak, gantikan bilah dengan serta-merta. Jika mata bilah tumpul atau bercalar, asahkan dan imbangkan bilah, atau gantikan bilah.

    Amaran

    Bilah adalah tajam; kecederaan diri yang serius boleh berlaku jika tersentuh bilah.

    • Cabut wayar dari palam pencucuh.

    • Pakai sarung tangan ketika menservis bilah.

    1. Rujuk kepada Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Jongketkan mesin pada satu sisi, dengan batang celup menghala ke bawah.

    3. Gunakan blok kayu untuk memegang bilah secara stabil.

      g209201
    4. Tanggalkan bilah (putarkan bolt bilah melawan arah jam), simpan semua perkakasan lekapan.

    5. Pasangkan bilah baharu (putarkan bolt bilah mengikut arah jam) dan semua perkakasan lekapan.

      Important: Letakkan hujung bilah yang melengkung pada titik ke arah perumah mesin.

    6. Gunakan perengkuh tork untuk mengetatkan bolt bilah kepada 25 N∙m (18 kaki-lb).

      Important: Ketika memegang bilah dengan blok kayu, letakkan berat anda di belakang gear sehala atau perengkuh dan ketatkan bolt dengan rapi. Bolt ini sangat sukar untuk terlalalu ketat.

    Penyimpanan

    Simpan mesin di tempat yang dingin, bersih dan kering.

    Menyediakan Mesin untuk Penyimpanan

    Amaran

    Wap bahan api boleh meletup.

    • Jangan simpan bahan api melebihi 30 hari.

    • Jangan simpan mesin di tempat tertutup yang berhampiran nyalaan terbuka.

    • Biarkan enjin menyejuk sebelum menyimpan enjin.

    1. Apabila bahan api diisi semula untuk kali terakhir, tambahkan penstabil bahan api ke bahan api seperti yang diarahkan oleh pengilang enjin.

    2. Jalankan mesin sehingga enjin dimatikan kuasa kerana kehabisan bahan api.

    3. Tambah sedikit minyak ke enjin dan hidupkan semula.

    4. Biarkan enjin berjalan sehingga mati kuasa. Apabila anda tidak dapat menghidupkan enjin lagi, maka ia sudah cukup kering.

    5. Cabut wayar dari palam pencucuh.

    6. Tanggalkan palam pencucuh, tambah 30 ml (1 fl oz) minyak melalui lubang palam pencucuh dan tarik tali pemula dengan perlahan beberapa kali untuk mengedarkan minyak di seluruh silinder untuk mengelakkan pengakisan silinder ketika di luar musim.

    7. Pasangkan palam pencucuh dan ketatkan dengan perengkuh tork kepada 20 N∙m (15 kaki-lb).

    8. Ketatkan semua nat, bolt dan skru.

    Pencarisilapan

    ProblemPossible CauseCorrective Action
    Enjin tidak dapat dihidupkan.
    1. Wayar tidak disambungkan pada palam pencucuh.
    2. Lubang di dalam lohong penutup bahan api tersumbat.
    3. Palam pencucuh berlubang-lubang, rosak atau ruang tidak tepat.
    4. Tangki bahan api kosong atau sistem bahan api mengandungi bahan api yang lama.
    1. Sambungkan wayar pada palam pencucuh.
    2. Bersihkan lubang di dalam lohong penutup bahan api atau gantikan penutup bahan api.
    3. Periksa palam pencucuh dan laraskan ruang jika diperlukan. Gantikan palam pencucuh jika palam pencucuh berlubang-lubang, rosak atau retak.
    4. Salirkan dan/atau isi tangki bahan api dengan bahan api segar. Jika masalah masih berterusan, hubungi Peniaga Servis Yang Dibenarkan.
    Enjin sukar dihidupkan atau kehilangan kuasa.
    1. Lubang di dalam lohong penutup bahan api tersumbat.
    2. Elemen penuras udara kotor dan menyekat aliran udara.
    3. Bahagian bawah perumah mesin mengandungi potongan dan serpihan.
    4. Palam pencucuh berlubang-lubang, rosak atau ruang tidak tepat.
    5. Paras minyak enjin terlalu rendah, terlalu tinggi atau terlalu kotor.
    6. Tangki bahan api mengandungi bahan api yang lama.
    1. Bersihkan lubang di dalam lohong penutup bahan api atau gantikan penutup bahan api.
    2. Bersihkan prapembersih penuras udara dan/atau gantikan penuras udara kertas.
    3. Bersihkan bahagian bawah perumah mesin.
    4. Periksa palam pencucuh dan laraskan ruang jika diperlukan. Gantikan palam pencucuh jika palam pencucuh berlubang-lubang, rosak atau retak.
    5. Periksa minyak enjin. Tukar minyak jika minyak adalah kotor; tambah atau salirkan minyak untuk melaraskan paras minyak sehingga mencapai tanda Penuh pada batang celup.
    6. Salirkan dan isi tangki bahan api dengan bahan api segar.
    Enjin tersekat-sekat.
    1. Wayar tidak disambungkan pada palam pencucuh.
    2. Palam pencucuh berlubang-lubang, rosak atau ruang tidak tepat.
    3. Elemen penuras udara kotor dan menyekat aliran udara.
    1. Sambungkan wayar pada palam pencucuh.
    2. Periksa palam pencucuh dan laraskan ruang jika diperlukan. Gantikan palam pencucuh jika palam pencucuh berlubang-lubang, rosak atau retak.
    3. Bersihkan prapembersih penuras udara dan/atau gantikan penuras udara kertas.
    Mesin atau enjin bergetar secara berlebih-lebihan.
    1. Bahagian bawah perumah mesin mengandungi potongan dan serpihan.
    2. Bolt lekapan enjin longgar.
    3. Bolt lekapan bilah longgar.
    4. Bilah bengkok atau tidak seimbang.
    1. Bersihkan bahagian bawah perumah mesin.
    2. Ketatkan bolt lekapan enjin.
    3. Ketatkan bolt lekapan bilah.
    4. Imbangkan bilah. Jika bilah bengkok, gantikannya.
    Corak pemotongan tidak rata.
    1. Anda memotong dalam corak yang sama secara berulang.
    2. Bahagian bawah perumah mesin mengandungi potongan dan serpihan.
    3. Bilah tumpul.
    1. Tukar corak pemotongan.
    2. Bersihkan bahagian bawah perumah mesin.
    3. Asah dan imbangkan bilah.