Pengenalan

Mesin ini ialah mesin rumput tunggangan dengan bilah gelendong yang dimaksudkan untuk digunakan oleh pengendali profesional yang diupah untuk penggunaan komersial. Mesin ini terutamanya direka bentuk untuk memotong rumput di tanah rumput yang diselenggarakan dalam keadaan baik. Penggunaan produk ini untuk tujuan selain penggunaan yang dimaksudkan mungkin membahayakan anda dan orang yang berhampiran.

Baca maklumat ini dengan teliti untuk mengetahui cara mengendalikan dan menyelenggarakan produk anda dengan sewajarnya demi mengelakkan kecederaan dan kerosakan produk. Anda bertanggungjawab untuk mengendalikan produk secara wajar dan selamat.

Lawati www.Toro.com untuk mendapatkan maklumat lanjut yang termasuk petua keselamatan, bahan latihan, maklumat aksesori, bantuan mencari penjual atau untuk mendaftarkan produk anda.

Jika anda memerlukan servis, alat ganti Toro yang asli atau maklumat tambahan, hubungi Penjual Servis Dibenarkan atau Khidmat Pelanggan Toro dan berikan butiran model dan nombor siri produk anda. Rajah 1 menunjukkan bahagian yang terdapatnya butiran model dan nombor siri produk. Tuliskan nombor pada ruang yang disediakan.

Important: Anda boleh menggunakan peranti mudah alih anda untuk mengimbas kod QR pada plat (jika tersedia) nombor siri untuk mengakses maklumat waranti, alat ganti dan maklumat produk yang lain.

g259591

Manual ini menyatakan bahaya yang mungkin berlaku dan mengandungi mesej keselamatan yang ditunjukkan melalui simbol isyarat keselamatan (Rajah 2), yang memberikan amaran tentang bahaya yang mungkin menyebabkan kecederaan serius atau kematian akan berlaku jika anda tidak mengikuti langkah berjaga-jaga yang disyorkan.

g000502

Manual ini menggunakan 2 perkataan untuk menyerlahkan maklumat. Penting memerlukan perhatian anda kepada maklumat mekanikal khas dan Perhatian menegaskan maklumat am yang seharusnya diberikan perhatian khas.

Produk ini mematuhi semua arahan Eropah yang berkenaan. Untuk mendapatkan butiran, sila rujuk helaian Pengakuan Pematuhan (DOC) khusus produk yang berasingan.

Tata Sumber Awam California Seksyen 4442 atau 4443 akan dilanggar jika enjin digunakan atau dikendalikan di tanah yang dilitupi hutan, dilitupi semak atau dilitupi rumput melainkan jika mesin dilengkapi penangkap percikan seperti yang dinyatakan dalam Seksyen 4442, diselenggarakan dalam keadaan berfungsi yang berkesan atau enjin dibina, dilengkapi dan diselenggarakan untuk pencegahan api.

Manual pemilik enjin yang disertakan bertujuan untuk memberikan maklumat tentang sistem pengeluaran, penyelenggaraan dan waranti Agensi Perlindungan Alam Sekitar (EPA) Amerika Syarikat dan Peraturan Kawalan Pengeluaran California. Alat ganti boleh dipesan melalui pembuat enjin.

Amaran

CALIFORNIA

Amaran Peringatan 65

Ekzos enjin diesel dan sesetengah bahan-bahannya adalah diketahui boleh menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran dan bahaya pembiakan yang lain di Negeri California.

Palam, kepala bateri dan aksesori bateri yang berkaitan mengandungi plumbum dan sebatian plumbum, bahan kimia yang diketahui boleh menyebabkan kanser dan bahaya pembiakan di Negeri California. Basuh tangan selepas pengendalian.

Penggunaan produk ini boleh menyebabkan pendedahan kepada bahan-bahan kimia yang diketahui boleh menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran, atau bahaya pembiakan yang lain di Negeri California.

Keselamatan

Mesin ini telah direka bentuk mengikut EN ISO 5395 (apabila anda melengkapkan prosedur persediaan) dan ANSI B71.4-2017.

Keselamatan Am

Produk ini mampu memotong tangan dan kaki serta melemparkan objek.

  • Baca dan fahami kandungan Manual Pengendali ini sebelum memulakan enjin.

  • Berikan sepenuh perhatian sewaktu anda mengendalikan mesin. Jangan lakukan aktiviti yang akan mendatangkan gangguan. Jika tidak, kecederaan atau kerosakan harta mungkin berlaku.

  • Jauhkan tangan atau kaki anda dari komponen mesin yang bergerak.

  • Jangan kendalikan mesin tanpa menyediakan semua peranti pelindung dan perlindungan keselamatan lain dan mesin berfungsi dengan betul.

  • Pastikan orang lain dan kanak-kanak menjauhi kawasan pengendalian. Jangan membiarkan kanak-kanak mengendalikan mesin.

  • Matikan kuasa enjin, keluarkan kunci dan tunggu sehingga semua pergerakan berhenti sebelum anda meninggalkan ruang pengendali. Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

Penggunaan atau penyelenggaraan yang tidak wajar pada mesin ini boleh menyebabkan kecederaan. Untuk mengurangkan kemungkinan berlakunya kecederaan, patuhi arahan keselamatan ini dan sentiasa berikan perhatian kepada simbol isyarat keselamatan Graphic, yang bermaksud Perhatian, Amaran atau Bahaya—arahan keselamatan peribadi. Kegagalan untuk mematuhi arahan ini mungkin menyebabkan kecederaan diri atau kematian.

Pelekat Keselamatan dan Arahan

Graphic

Pelekat dan arahan keselamatan mudah didapati oleh pengendali dan akan dinyatakan berhampiran bahagian yang mungkin mendatangkan bahaya. Gantikan pelekat yang rosak atau hilang.

decalbatterysymbols
decal93-6689
decal93-6696
decal93-7272
decal106-6754
decal106-6755
decal110-0986
decal110-8921
decal110-9642
decal120-4158
decal125-8754
decal133-8062
decal145-5261
decal136-3702
decal133-2930

Mesin CE

decal133-2931
decal136-3723

Persediaan

Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

Memasangkan Unit Pemotongan

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Panduan hos bahagian depan kanan1
Panduan hos bahagian depan kiri1

Menyediakan Mesin

  1. Tanggalkan motor gelendong dari pendakap penghantaran.

  2. Tanggalkan dan buang pendakap penghantaran.

  3. Pada setiap lengan angkat unit pemotongan, tanggalkan cemat gantung yang mengunci penutup pada kuk pangsi lengan angkat dan tanggalkan penutup (Rajah 3).

    g003975

Menyediakan Unit Pemotongan

  1. Keluarkan unit pemotongan dari karton.

  2. Pasangkan dan laraskan seperti yang dinyatakan dalam Manual Pengendali unit pemotongan.

  3. Pastikan beban lawan (Rajah 4) dipasangkan pada hujung unit pemotongan yang betul sebagaimana dinyatakan dalam Manual Pengendali unit pemotongan.

    g003320

Menetapkan Kedudukan Spring Pampasan Tanah Rumput dan Memasangkan Panduan Hos

Unit Pemotongan 4
g375671
  1. Jika cemat baji dipasangkan pada lubang hujung rod spring pampasan—tanggalkan cemat baji dan masukkannya ke dalam lubang di sebelah pendakap (Rajah 6).

    g375689
  2. Tanggalkan 2 nat kunci bebibir (⅜ inci) dan 2 bolt pembawa (⅜ x 1-¼ inci) yang mengunci pendakap pampasan tanah rumput pada rangka unit pemotongan (Rajah 7).

    g375690
  3. Tanggalkan nat kunci bebibir (⅜ inci) yang mengunci skru penutup spring pampasan tanah rumput pada tab kanan rangka pembawa dan tanggalkan spring pampasan dari unit pemotongan (Rajah 8).

    Note: Jangan tanggalkan nat bergerigi bebibir dari skru penutup.

    g375691
  4. Pasangkan skru penutup spring pampasan tanah rumput pada tab kanan rangka pembawa (Rajah 9) menggunakan nat kunci bebibir (⅜ inci).

    g375694
  5. Jajarkan stad panduan hos kiri dengan lubang di dalam rangka unit pemotongan dan pendakap pampasan tanah rumput (Rajah 10).

    Note: Gelang sokongan panduan hos dijajarkan dengan garis tengah mesin.

    g375687
  6. Pasangkan panduan hos dan pendakap pampasan tanah rumput pada rangka unit pemotongan menggunakan 2 nat kunci bebibir (⅜ inci).

  7. Tork nat kunci dan bolt kepada 37~45N∙m (27~33 kaki-lb).

Memasangkan Panduan Hos

Unit Pemotongan 5
g375672
  1. Jika cemat baji dipasangkan pada lubang hujung rod spring pampasan—tanggalkan cemat baji dan masukkannya ke dalam lubang di sebelah pendakap (Rajah 11).

    g375689
  2. Tanggalkan 2 nat kunci bebibir (⅜ inci) dan 2 bolt pembawa (⅜ x 1-¼ inci) yang mengunci pendakap pampasan tanah rumput pada rangka unit pemotongan (Rajah 13).

    g375690
  3. Jajarkan stad panduan hos kanan dengan lubang di dalam rangka unit pemotongan dan pendakap pampasan tanah rumput (Rajah 14).

    Note: Pastikan gelang sokongan panduan hos dijajarkan dengan garis tengah mesin.

    g375688
  4. Pasangkan panduan hos dan pendakap pampasan tanah rumput pada rangka unit pemotongan menggunakan 2 nat kunci bebibir (⅜ inci).

  5. Tork nat kunci kepada 37~45N∙m (27~33 kaki-lb).

Menetapkan Kedudukan Spring Pampasan Tanah Rumput

Unit Pemotongan 2
g379514
  1. Jika cemat baji dipasangkan pada lubang hujung rod spring pampasan—tanggalkan cemat baji dan masukkannya ke dalam lubang di sebelah pendakap (Rajah 16).

    g375689
  2. Tanggalkan 2 nat kunci bebibir (⅜ inci) dan 2 bolt pembawa (⅜ x 1-¼ inci) yang mengunci pendakap pampasan tanah rumput pada rangka unit pemotongan (Rajah 17).

    g375690
  3. Tanggalkan nat kunci bebibir (⅜ inci) yang mengunci skru penutup spring pampasan tanah rumput pada tab kanan rangka pembawa dan tanggalkan spring pampasan dari unit pemotongan (Rajah 18).

    Note: Jangan tanggalkan nat bergerigi bebibir dari skru penutup.

    g375691
  4. Pasangkan skru penutup spring pampasan tanah rumput pada tab kanan rangka pembawa (Rajah 19) menggunakan nat kunci bebibir (⅜ inci).

    g375694
  5. Jajarkan lubang di dalam pendakap pampasan tanah rumput dengan lubang di dalam rangka unit pemotongan (Rajah 20).

    Note: Gelang sokongan panduan hos dijajarkan dengan garis tengah mesin.

    g378789
  6. Pasangkan pendakap pampasan tanah rumput pada rangka unit pemotongan menggunakan 2 bolt pembawa (⅜ x 1-¼ inci) dan 2 nat kunci bebibir (⅜ inci).

  7. Tork nat kunci dan bolt kepada 37~45N∙m (27~33 kaki-lb).

Memasangkan Tongkat

Bagi setiap unit pemotongan, kuncikan tongkat pada pendakap rantai menggunakan cemat pencekup (Rajah 21).

g004144

Memasangkan Unit Pemotongan Hadapan pada Lengan Angkat

  1. Luncurkan unit pemotongan di bahagian bawah lengan angkat (Rajah 22).

    g375274
  2. Pasangkan kuk lengan angkat ke dalam aci rangka pembawa.

  3. Pasangkan penutup pada aci lengan pangsi dan jajarkan lubang di dalam aci rangka pembawa, aci lengan pangsi dan penutup.

  4. Kuncikan penutup dan aci rangka pembawa pada kuk lengan angkat menggunakan cemat pencekup.

    Menguncikan Pangsi Unit Pemotongan untuk Pemotongan Rumput di Lereng Bukit—Kuncikan pangsi unit pemotongan untuk mengelakkan unit pemotongan memutar turun dari bukit semasa memotong merentas permukaan bukit. Gunakan lubang di dalam aci pangsi lengan angkat (Rajah 23) untuk mengunci unit pemotongan. Gunakan slot untuk unit pemotongan stereng.

    g375251

Memasangkan Unit Pemotongan Belakang pada Lengan Angkat

Unit Pemotongan dilaraskan kepada Ketinggian Pemotongan 1.2cm (¾ inci) atau Lebih Tinggi
  1. Luncurkan unit pemotongan di bahagian bawah lengan angkat (Rajah 24).

    g375252
  2. Pasangkan kuk lengan angkat ke dalam aci rangka pembawa.

  3. Pasangkan penutup pada aci lengan pangsi dan jajarkan lubang di dalam aci rangka pembawa, aci lengan pangsi dan penutup.

  4. Kuncikan aci lengan pangsi dan penutup pada aci rangka pembawa menggunakan cemat pencekup.

    Menguncikan Pangsi Unit Pemotongan untuk Pemotongan Rumput di Lereng Bukit—Kuncikan pangsi unit pemotongan untuk mengelakkan unit pemotongan memutar turun dari bukit semasa memotong merentas permukaan bukit. Gunakan lubang di dalam aci pangsi lengan angkat (Rajah 24) untuk mengunci unit pemotongan. Gunakan slot untuk unit pemotongan stereng.

    g375251
  5. Ulangi langkah 1 dan 2 untuk unit pemotongan belakang yang satu lagi.

Memasangkan Unit Pemotongan Belakang pada Lengan Angkat

Unit Pemotongan dilaraskan kepada Ketinggian Pemotongan 1.2cm (¾ inci) atau Lebih Rendah
  1. Tanggalkan cemat gantung dan sesendal yang mengunci aci pangsi lengan angkat pada lengan angkat dan keluarkan aci pangsi dari lengan angkat (Rajah 26).

    g375236
  2. Pasangkan kuk lengan angkat ke dalam aci rangka pembawa (Rajah 27).

    g375237
  3. Pasangkan penutup pada aci lengan pangsi dan jajarkan lubang di dalam aci rangka pembawa, aci lengan pangsi dan penutup.

  4. Kuncikan aci lengan pangsi dan penutup pada aci rangka pembawa menggunakan cemat pencekup.

    Menguncikan Pangsi Unit Pemotongan untuk Pemotongan Rumput di Lereng Bukit—Kuncikan pangsi unit pemotongan untuk mengelakkan unit pemotongan memutar turun dari bukit semasa memotong merentas permukaan bukit. Gunakan lubang di dalam aci pangsi lengan angkat (Rajah 28) untuk mengunci unit pemotongan. Gunakan slot untuk unit pemotongan stereng.

    g375251
  5. Luncurkan unit pemotongan di bahagian bawah lengan angkat (Rajah 29).

    g375239
  6. Masukkan aci lengan angkat ke dalam lengan angkat dan kuncikan aci pada lengan menggunakan cemat gantung dan sesendal.

  7. Ulangi langkah 1 hingga 6 untuk unit pemotongan belakang yang satu lagi.

Memasangkan Rantai Lengan Angkat Unit Pemotongan

Kuncikan rantai lengan angkat pada pendakap rantai menggunakan cemat pencekup (Rajah 30).

Note: Gunakan bilangan rangkaian rantai yang dinyatakan dalam Manual Pengendali unit pemotongan.

g003948

Memasangkan Motor Gelendong

  1. Sapukan gris yang bersih pada aci gelugur motor gelendong.

  2. Sapukan gris pada gelang O motor gelendong dan pasangkannya pada bebibir motor.

  3. Pasangkan motor dengan memutar mengikut arah jam agar bolt menembusi bebibir motor (Rajah 31).

    g004127
  4. Putarkan motor melawan arah jam sehingga bebibir mengelilingi bolt, kemudian ketatkan bolt.

    Important: Pastikan hos motor gelendong tidak terpiuh, terpintal atau berisiko ditekan.

  5. Tork bolt lekapan kepada (27~33 kaki-lb).

Menyediakan Mesin

  1. Letakkan mesin pada permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan dan gunakan brek henti.

  2. Matikan kuasa enjin, keluarkan kunci dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak berhenti.

  3. Periksa tekanan udara tayar sebelum penggunaan; rujuk Memeriksa Tekanan Udara Tayar.

    Note: Tayar diisi angin berlebihan untuk penghantaran. Laraskan tekanan udara tayar sebelum mengendalikan mesin.

  4. Periksa paras bendalir hidraulik; rujuk Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik.

  5. Gris mesin; rujuk kepada Menggris Bearing dan Sesendal.

    Important: Kegagalan untuk menggris mesin dengan betul boleh menyebabkan kegagalan pramasa pada bahagian penting.

  6. Buka tukup dan periksa paras bahan pendingin; rujuk Memeriksa Paras Bahan Pendingin.

  7. Periksa paras minyak enjin, kemudian tutup dan selak tukup; rujuk Memeriksa Paras Minyak Enjin.

    Note: Enjin dihantar dengan minyak diisi di dalam kotak engkol; walau bagaimanapun, periksa paras minyak sebelum dan selepas enjin dimulakan buat kali pertama.

Menggunakan Tongkat Unit Pemotongan

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Tongkat unit pemotongan1

Apabila anda perlu menterbalikkan unit pemotongan untuk mendedahkan bilah dasar/gelendong, angkat bahagian belakang unit pemotongan menggunakan tongkat untuk memastikan nat di hujung belakang skru pelarasan bar dasar tidak menyentuh permukaan kerja (Rajah 32).

g003985

Kuncikan tongkat pada pendakap rantai menggunakan cemat pencekup (Rajah 33).

g004144

Menampal Pelekat CE

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Pelekat CE1
Pelekat tahun pengeluaran1
Pelekat amaran1

Menampal Pelekat CE

  1. Gunakan alkohol gosok dan kain yang bersih untuk membersihkan bahagian tukup di sebelah kunci tukup dan biarkan tukup mengering. (Rajah 34).

    g375337
  2. Tanggalkan lapik daripada pelekat CE.

  3. Tampalkan pelekat pada tukup.

Menampalkan Pelekat Tahun Pengeluaran

  1. Gunakan alkohol gosok dan kain yang bersih untuk membersihkan pendakap dasar di sebelah plat siri dan biarkan pendakap mengering (Rajah 35).

    g375339
  2. Tanggalkan lapik daripada pelekat tahun pengeluaran.

  3. Tampalkan pelekat pada pendakap dasar.

Menampal Pelekat Amaran CE

  1. Gunakan alkohol gosok dan kain yang bersih untuk membersihkan permukaan pelekat amaran 133-2930 dan biarkan pelekat mengering (Rajah 36).

    g375338
  2. Tanggalkan lapik daripada pelekat amaran CE.

  3. Lekatkan pelekat amaran CE pada pelekat 133-2930.

Melaraskan Kedudukan Lengan Kawalan

Kedudukan lengan kawalan boleh dilaraskan untuk keselesaan anda.

  1. Longgarkan 2 bolt yang mengunci lengan kawalan pada pendakap penahan (Rajah 37).

    g004152
  2. Putarkan lengan kawalan kepada kedudukan yang diinginkan dan ketatkan 2 bolt tersebut.

Gambaran Keseluruhan Produk

g216864

Tombol Pelarasan Tempat Duduk

Tuil pelarasan tempat duduk membolehkan anda melaraskan tempat duduk ke hadapan dan ke belakang (Rajah 39). Tombol pelarasan berat melaraskan tempat duduk untuk berat anda. Tolok berat menunjukkan tempat duduk dilaraskan mengikut berat anda. Tombol pelarasan ketinggian melaraskan tempat duduk untuk berat anda.

g003954

Pedal Cengkaman

Pedal cengkaman mengawal pengendalian mara dan undur (Rajah 40). Tekan bahagian atas pedal untuk bergerak ke depan dan bahagian bawah untuk bergerak ke belakang. Kelajuan di bumi bergantung pada kekuatan anda menekan pedal. Untuk kelajuan di bumi maksimum tanpa muatan, tetapkan kelajuan enjin kepada kedudukan PANTAS dan tekan pedal sepenuhnya.

Untuk berhenti, kurangkan tekanan daripada kaki pada pedal cengkaman dan biarkan pedal kembali ke kedudukan di tengah.

g003955

Tuil Potong/Angkut

Gunakan tuil potong/angkut (Rajah 40) untuk menetapkan mesin kepada mod POTONG atau mod ANGKUT. Tolak tuil ke hadapan untuk memilih mod POTONG dan ke belakang untuk memilih mod ANGKUT.

Note: Unit pemotongan tidak boleh diturunkan apabila tuil potong/angkut berada dalam kedudukan ANGKUT.

Pengehad Kelajuan Pemotongan

Apabila pengehad kelajuan pemotongan dipetik ke atas, pengehad akan mengawal kelajuan pemotongan dan membolehkan unit pemotongan digunakan (Rajah 40). Setiap peregang melaraskan kelajuan pemotongan sebanyak 0.8km/j (0.5bsj). Lebih banyak peregang di bahagian atas bolt bermaksud kelajuan pemotongan menjadi lebih perlahan. Untuk mengangkut mesin, petik pengehad kelajuan pemotongan kembali untuk kelajuan angkut maksimum.

Pedal Brek

Tekan pedal brek untuk menghentikan mesin (Rajah 40).

Brek Henti

Untuk menggunakan brek henti, tekan pedal brek dan tekan bahagian atas ke depan untuk menyelak (Rajah 40). Untuk melepaskan brek henti, tekan pedal brek sehingga selak brek henti menyentap.

Pedal Stereng Condong

Untuk mencondongkan roda stereng ke arah anda, tekan pedal kaki ke bawah, tarik menara stereng ke arah anda sehingga kedudukan yang paling selesa, kemudian lepaskan pedal (Rajah 40).

Suis Kelajuan Enjin

Suis kelajuan enjin mempunyai 2 mod untuk menukar kelajuan enjin (Rajah 41). Dengan mengetik suis secara sekilas, anda boleh menukar kelajuan enjin dalam tokokan 100rpm. Jika anda menekan suis, enjin akan beralih kepada mod melahu Tinggi atau Rendah, bergantung pada hujung suis yang anda tekan.

g021208

Suis Daya/Nyahdaya

Gunakan suis daya/nyahdaya serta tuil kawalan turunkan pemotongan/angkat untuk mengendalikan unit pemotongan (Rajah 41).

InfoCenter (Pusat Maklumat)

Paparan LCD InfoCenter menunjukkan maklumat tentang mesin , anda seperti status pengendalian, pelbagai maklumat diagnostik dan maklumat lain tentang mesin (Rajah 41).

Suis Kunci

Suis kunci mempunyai 3 kedudukan: MATI, HIDUP/JALAN dan MULA (Rajah 41).

Tuil Kawalan Turunkan Pemotongan/Angkat

Tuil ini mengangkat dan menurunkan unit pemotongan serta memulakan dan menghentikan unit pemotongan apabila unit pemotongan didayakan dalam mod POTONG (Rajah 41). Anda tidak boleh menurunkan unit pemotongan apabila tuil potong/angkut ditetapkan kepada kedudukan ANGKUT.

Suis Lampu Besar

Tekan suis ke bawah untuk menghidupkan lampu besar (Rajah 41).

Tuil Penindihan Kembali

Gunakan tuil penindihan kembali bersama-sama tuil kawalan turunkan pemotongan/angkat untuk menindih kembali gelendong (Rajah 42).

g021209

Punca Kuasa

Punca kuasa ialah bekalan kuasa 12V untuk peranti elektronik (Rajah 43).

g004133

Menggunakan Paparan LCD InfoCenter

Paparan LCD InfoCenter menunjukkan maklumat tentang mesin , anda seperti status pengendalian, pelbagai maklumat diagnostik dan maklumat lain tentang mesin (Rajah 44). Terdapat skrin permulaan dan skrin maklumat utama pada InfoCenter. Anda boleh bertukar antara skrin permulaan dengan skrin maklumat utama pada bila-bila masa dengan menekan mana-mana butang InfoCenter kemudian memilih anak panah arah yang bersesuaian.

g020650
  • Butang Kiri, Butang Akses Menu/Kembali— Tekan butang ini untuk mengakses menu Pusat Maklumat. Anda boleh menggunakan butang ini untuk kembali/keluar dari mana-mana menu yang sedang anda gunakan.

  • Butang Tengah— Tekan butang ini untuk menatal ke bawah menu.

  • Butang Kanan— Tekan butang ini untuk membuka menu dan anak panah kanan menandakan kandungan tambahan.

Note: Tujuan setiap butang mungkin berubah bergantung pada fungsi yang diperlukan sewaktu digunakan. Setiap butang dilabelkan dengan ikon yang memaparkan fungsi semasa.

Penerangan Ikon InfoCenter

GraphicBaki tempoh jam sehingga servis
GraphicTetap semula jam servis Graphic
TARIKH PERLU DISERVISMenunjukkan masa yang dijadualkan untuk servis
GraphicRpm/status enjin—menunjukkan kelajuan enjin (rpm)
GraphicMeter jam
GraphicIkon maklumat
GraphicPantas
GraphicPerlahan
GraphicParas bahan api
GraphicPenjanaan semula pegun diperlukan.
GraphicPalam bara adalah aktif.
GraphicAngkat unit pemotongan.
GraphicTurunkan unit pemotongan.
GraphicDuduk di tempat duduk.
GraphicBrek henti Dihidupkan.
GraphicJulat adalah tinggi (angkut).
GraphicNeutral
GraphicJulat adalah rendah (potong).
GraphicSuhu bahan pendingin enjin (°C atau °F)
GraphicSuhu (panas)
GraphicPTO digunakan.
GraphicTidak dibenarkan
GraphicMulakan enjin.
GraphicMatikan kuasa enjin.
GraphicEnjin
GraphicSuis kunci
GraphicUnit pemotongan sedang diturunkan.
GraphicUnit pemotongan sedang diangkat.
GraphicKod PIN
GraphicBas CAN
GraphicInfoCenter (Pusat Maklumat)
GraphicBuruk atau gagal
GraphicMentol
GraphicOutput pengawal TEC atau wayar kawalan di dalam abah-abah
GraphicSuis
GraphicLepaskan suis.
GraphicTukar kepada status yang dinyatakan.
Simbol biasanya digabungkan untuk membentuk ayat. Beberapa contoh seperti berikut 
GraphicTetapkan mesin kepada Neutral.
GraphicPermulaan enjin tidak dibenarkan.
GraphicEnjin dimatikan kuasa
GraphicBahan pendingin enjin terlalu panas.
GraphicPermintaan penjanaan semula tetap semula tunggu sedia
Permintaan penjanaan semula berhenti atau pemulihan
GraphicPenjanaan semula berhenti atau pemulihan sedang diproses.
GraphicSuhu ekzos tinggi
GraphicKepincangan tugas diagnosis kawalan NOx; pandu mesin kembali ke kedai dan hubungi pengedar Toro anda yang sah (versi perisian U dan lebih baharu).
GraphicPemberitahuan timbunan abu DPF—Rujuk Timbunan Abu DPF untuk mendapatkan butiran.
GraphicDuduk atau gunakan brek henti

Menggunakan Menu

Untuk mengakses sistem menu InfoCentert, tekan butang akses menu pada skrin utama. Ini akan menghalakan anda ke menu utama. Rujuk jadual berikut untuk sinopsis tentang pilihan yang tersedia daripada menu:

Menu Utama
Item MenuPenerangan
Faults (Kerosakan)Mengandungi senarai kerosakan mesin yang terkini. Rujuk Manual Servis atau hubungi pengedar Toro anda yang sah untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang menu Faults (Kerosakan) dan maklumat yang terkandung dalamnya.
Service (Servis)Mengandungi maklumat tentang mesin seperti jam penggunaan, kiraan dan nombor serupa yang lain.
Diagnostics (Diagnostik)Memaparkan keadaan setiap suis, penderia dan output kawalan pada mesin. Anda boleh menggunakan menu ini untuk menyelesaikan isu tertentu kerana ini akan memberitahu anda dengan segera kawalan mesin yang dihidupkan dan kawalan yang dimatikan.
Settings (Tetapan)Membolehkan anda menyesuaikan dan mengubah suai pemboleh ubah konfigurasi pada paparan InfoCenter.
About (Perihal)Menyenaraikan nombor model, nombor siri dan versi perisian bagi mesin anda.
Service (Servis)
Item MenuPenerangan
Hours (Jam)Menyenaraikan jumlah jam mesin, enjin dan PTO dihidupkan serta jumlah jam mesin diangkut dan tarikh perlu diservis.
Counts (Kiraan)Menyenaraikan bilangan kiraan yang dialami oleh mesin.
DPF Regeneration (Penjanaan Semula DPF)Pilihan penjanaan semula penuras zarahan diesel dan submenu DPF
Inhibit Regen (Rencat Penjanaan Semula)Gunakan untuk mengawal penjanaan semula tetap semula
Parked Regen (Penjanaan Semula Berhenti)Gunakan untuk memulakan penjanaan semula berhenti
Last Regen (Penjanaan Semula Terakhir)Menyenaraikan jumlah jam sejak penjanaan semula tetap semula, berhenti atau pemulihan yang terakhir
Recover Regen (Penjanaan Semula Pemulihan)Gunakan untuk memulakan penjanaan semula pemulihan
Diagnostics (Diagnostik)
Item MenuPenerangan
Cutting Units (Unit Pemotongan)Menunjukkan input dan output untuk mengangkat dan menurunkan unit pemotongan.
Hi/Low Range (Julat Tinggi/Rendah)Menunjukkan input dan output untuk pemanduan dalam mod angkut.
PTOMenunjukkan input, penentu dan output untuk mendayakan litar PTO.
Engine Run (Perjalanan Enjin)Menunjukkan input, penentu dan output untuk memulakan enjin.
Backlap (Penindihan Kembali)Menunjukkan input, penentu dan output untuk mengendalikan fungsi penindihan kembali.
Settings (Tetapan)
Item MenuPenerangan
Units (Unit)Mengawal unit yang digunakan pada Pusat Maklumat. Pilihan menu ialah Inggeris atau Metrik
Language (Bahasa)Mengawal bahasa yang digunakan pada Pusat Maklumat*.
LCD Backlight (Lampu Belakang LCD)Mengawal kecerahan paparan LCD.
LCD Contrast (Kontras LCD)Mengawal kontras paparan LCD.
Front Backlap Reel Speed (Kelajuan Gelendong Penindihan Kembali Hadapan)Mengawal kelajuan gelendong hadapan dalam mod penindihan kembali.
Rear Backlap Reel Speed (Kelajuan Gelendong Penindihan Kembali Belakang)Mengawal kelajuan gelendong belakang dalam mod penindihan kembali.
Menu Terlindung (Protected Menus)Membolehkan orang yang dibenarkan oleh syarikat anda yang memiliki kod PIN untuk mengakses menu terlindung.
Auto Idle (Auto Melahu) GraphicMengawal jumlah masa yang dibenarkan sebelum mengembalikan enjin kepada melahu rendah apabila mesin tidak bergerak.
Blade Count (Kiraan Bilah)GraphicMengawal bilangan bilah pada gelendong untuk kelajuan gelendong.
Mow Speed (Kelajuan Pemotongan)GraphicMengawal kelajuan di bumi untuk menentukan kelajuan gelendong.
Height of Cut (HOC) (Ketinggian pemotongan)GraphicMengawal ketinggian pemotongan (HOC) untuk menentukan kelajuan gelendong.
F Reel RPM (RPM Gelendong Hadapan)GraphicMemaparkan kedudukan kelajuan gelendong yang dikira bagi gelendong hadapan. Gelendong juga boleh dilaraskan secara manual.
R Reel RPM (RPM Gelendong Belakang)GraphicMemaparkan kedudukan kelajuan gelendong yang dikira bagi gelendong belakang. Gelendong juga boleh dilaraskan secara manual.

*Hanya teks dilihat oleh pengendali diterjemahkan. Skrin Faults (Kerosakan), Service (Servis) dan Diagnostics (Diagnostik) digunakan sewaktu servis. Tajuk dipaparkan dalam bahasa terpilih tetapi item menu adalah dalam bahasa Inggeris.

Graphic Protected (Terlindung) dalam Protected Menus (Menu Terlindung)—hanya dapat diakses dengan memasukkan PIN

About (Perihal)
Item MenuPenerangan
ModelMenyenaraikan nombor model bagi mesin.
SNMenyenaraikan nombor siri bagi mesin.
Machine-Controller Revision (Semakan Pengawal Mesin)Menyenaraikan semakan perisian bagi pengawal induk.
InfoCenter Revision (Semakan Pusat Maklumat)Menyenaraikan semakan perisian bagi Pusat Maklumat.
CAN BusMenyenaraikan status bas komunikasi mesin.

Protected Menus (Menu Terlindung)

Terdapat 8 tetapan konfigurasi pengendalian yang boleh dilaraskan dalam Menu Tetapan Pusat Maklumat: auto idle time delay (tunda masa auto melahu), Blade Count (Kiraan Bilah), Mow Speed (Kelajuan Pemotongan), Height of Cut (HOC) (Ketinggian Pemotongan), F Reel RPM (RPM Gelendong Hadapan) dan R Reel RPM (RPM Gelendong Belakang). Tetapan ini boleh dikunci menggunakan Menu Terlindung.

Note: Sewaktu penghantaran, kod kata laluan awal diprogramkan oleh pengedar Toro anda yang sah.

Mengakses Menu Terlindung

Note: Kod PIN lalai kilang mesin anda ialah 0000 atau 1234.Jika anda menukar kod PIN dan terlupa kod tersebut, hubungi pengedar Toro anda yang sah untuk mendapatkan bantuan.

  1. Dari MAIN MENU (Menu Utama), gunakan butang tengah untuk menatal ke bawah SETTINGS MENU (Menu Tetapan) dan tekan butang kanan (Rajah 45).

    g028523
  2. Pada SETTINGS MENU (Menu Tetapan), gunakan butang tengah untuk menatal ke bawah PROTECTED MENU (Menu Terlindung) dan tekan butang kanan (Rajah 46A).

    g028522
  3. Untuk memasukkan kod PIN, tekan butang tengah sehingga digit pertama yang betul dipaparkan, kemudian tekan butang kanan untuk mengalih ke digit seterusnya (Rajah 46B dan Rajah 46C). Ulangi langkah ini sehingga digit terakhir dimasukkan dan tekan butang kanan sekali lagi.

  4. Tekan butang tengah untuk memasukkan kod PIN (Rajah 46D).

    Tunggu sehingga lampu penunjuk merah InfoCenter (Pusat Maklumat) bernyala.

    Note: Jika InfoCenter (Pusat Maklumat) menerima kod PIN dan menu terlindung dibuka kunci, perkataan “PIN” akan dipaparkan di sudut atas kanan skrin.

Note: Putarkan suis kunci kepada kedudukan OFF (Mati), kemudian kepada kedudukan ON (Hidup) untuk mengunci menu terlindung.

Anda boleh melihat dan menukar tetapan pada Protected Menu (Menu Terlindung). Setelah anda mengakses Protected Menu (Menu Terlindung), tatal ke bawah ke pilihan Protect Settings (Tetapan Perlindungan). Gunakan butang kanan untuk menukar tetapan. Menetapkan Protect Settings (Tetapan Perlindungan) kepada OFF (Mati) membolehkan anda melihat dan menukar tetapan pada Protected Menu (Menu Terlindung) tanpa memasukkan kod PIN. Menetapkan Protect Settings (Tetapan Perlindungan) kepada HIDUP akan menyembunyikan pilihan terlindung dan memerlukan anda untuk memasukkan kod PIN untuk menukar tetapan pada Protected Menu (Menu Terlindung). Selepas anda menetapkan kod PIN, putarkan suis kunci kepada kedudukan OFF (Mati) dan kembali kepada kedudukan ON (HIDUP) untuk mendayakan dan menyimpan ciri ini.

Melihat dan Menukar Tetapan Protected Menu (Menu Terlindung)

  1. Pada Menu Terlindung, tatal ke bawah Lindungi Tetapan (Protect Settings).

  2. Untuk melihat dan menukar tetapan tanpa memasukkan kod laluan, gunakan butang kanan untuk menukar Lindungi Tetapan kepada MATI (Off).

  3. Untuk melihat dan menukar tetapan menggunakan kod laluan, gunakan butang kiri untuk menukar Protect Settings (Tetapan Perlindungan) kepada ON (Hidup), tetapkan kod laluan dan putarkan kunci pada suis pencucuhan kepada kedudukan OFF (Mati), kemudian kepada kedudukan ON (Hidup).

Menetapkan Auto Idle (Auto Melahu)

  1. Pada Menu Tetapan, tatal ke bawah Auto Idle (Auto Melahu).

  2. Tekan butang kanan untuk menukar masa auto melahu antara MATI (Off), 8S, 10S, 15S, 20S dan 30S.

Menetapkan Kiraan Bilah

  1. Pada Menu Tetapan, tatal ke bawah Kiraan Bilah (Blade Count).

  2. Tekan butang kanan untuk menukar kiraan bilah antara 5, 8 atau 11 gelendong bilah.

Menetapkan Kelajuan Pemotongan

  1. Pada Menu Tetapan, tatal ke bawah Kelajuan Pemotongan (Mow Speed).

  2. Tekan butang kanan untuk memilih kelajuan pemotongan.

  3. Gunakan butang tengah dan kanan untuk memilih kelajuan pemotongan yang bersesuaian yang ditetapkan pada pengehad kelajuan pemotongan mekanikal pada pedal cengkaman.

  4. Tekan butang kiri untuk keluar dari kelajuan pemotongan dan menyimpan tetapan.

Menetapkan Ketinggian Pemotongan (HOC)

  1. Pada Menu Tetapan, tatal ke bawah HOC.

  2. Tekan butang kanan untuk memilih HOC.

  3. Gunakan butang tengah dan kanan untuk memilih tetapan HOC yang bersesuaian. (Jika tetapan tepat tidak dipaparkan, pilih tetapan HOC yang paling hampir daripada senarai yang dipaparkan).

  4. Tekan butang kiri untuk keluar dari HOC dan menyimpan tetapan.

Menetapkan Kelajuan Gelendong Hadapan dan Belakang

Walaupun kelajuan gelendong hadapan dan belakang dikira dengan memasukkan bilangan bilah, kelajuan pemotongan dan HOC pada Pusat Maklumat, tetapan tersebut boleh ditukar secara manual untuk membolehkan keadaan pemotongan yang berlainan.

  1. Untuk menukar Tetapan Kelajuan Gelendong, tatal ke bawah RPM Gelendong Hadapan (F Reel RPM), RPM Gelendong Belakang (R Reel RPM) atau kedua-duanya.

  2. Tekan butang kanan untuk menukar nilai kelajuan gelendong. Apabila anda menukar tetapan kelajuan, paparan akan terus menunjukkan kelajuan gelendong yang dikira berdasarkan kiraan bilah, kelajuan pemotongan dan HOC yang dimasukkan sebelum ini tetapi nilai baharu juga dipaparkan.

Note: Spesifikasi dan reka bentuk tertakluk pada perubahan tanpa diberikan notis.

SpesifikasiReelMaster® 5410-DReelMaster® 5510-D
Lebar angkut228cm (90 inci)233cm (92 inci)
Lebar pemotongan254cm (100 inci)254cm (100 inci)
Panjang282cm (111 inci)282cm (111 inci)
Ketinggian160cm (63 inci)160cm (63 inci)
Berat(dengan bendalir dan unit pemotongan 8 bilah dipasang)1335kg (2.943lb)1420kg (3.131lb)
EngineYanmar36 hpYanmar36 hp
Kapasiti tangki bahan api53L (14 gelen AS)53L (14 gelen AS)
Kelajuan angkut0~16km/j (0~10bsj)0~16km/j (0~10bsj)
Kelajuan pemotongan0~13km/j (0~8bsj)0~13km/j (0~8bsj)

Alat Tambahan/Aksesori

Pelbagai alat tambahan dan aksesori yang diluluskan oleh Toro sedia untuk digunakan dengan mesin untuk mempertingkat dan mengembangkan keupayaan mesin. Hubungi Penjual Servis Dibenarkan anda atau pengedar Toro yang sah atau pergi ke www.Toro.com untuk mendapatkan senarai bagi semua alat tambahan dan aksesori yang diluluskan.

Untuk memastikan prestasi optimum dan pengesahan keselamatan yang berterusan bagi mesin, hanya gunakan alat ganti dan aksesori Toro yang asli. Alat ganti dan aksesori yang dibuat oleh pengilang lain mungkin berbahaya dan penggunaan sedemikian akan membatalkan waranti produk.

Pengendalian

Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

Sebelum Pengendalian

Keselamatan Sebelum Pengendalian

Keselamatan Am

  • Jangan membiarkan kanak-kanak atau orang yang tidak terlatih untuk mengendalikan atau menservis mesin. Peraturan setempat mungkin mengehadkan umur pengendali. Pemilik bertanggungjawab untuk melatih semua pengendali dan mekanik.

  • Biasakan diri dengan pengendalian yang selamat pada kelengkapan, kawalan pengendali dan tanda keselamatan.

  • Sebelum anda meninggalkan kedudukan pengendali, lakukan perkara berikut:

    • Letakkan mesin di permukaan yang rata.

    • Lepaskan dan turunkan unit pemotongan.

    • Gunakan brek henti.

    • Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    • Tunggu sehingga semua pergerakan berhenti.

    • Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

  • Ketahui cara menghentikan mesin dan mematikan kuasa enjin dengan segera.

  • Jangan kendalikan mesin tanpa melengkapi diri dengan semua pelindung dan peranti perlindungan keselamatan lain yang berfungsi sewaktu mengendalikan mesin.

  • Sebelum memotong, sentiasa periksa mesin untuk memastikan unit pemotongan dalam keadaan berfungsi yang baik.

  • Periksa kawasan yang anda akan menggunakan mesin dan alihkan semua objek yang mungkin terpelanting dari mesin.

Keselamatan Bahan Api

  • Berhati-hati ketika mengendalikan bahan api. Bahan api mudah terbakar dan wap bahan api mudah meletup.

  • Padamkan semua rokok, cerut, paip dan sumber nyalaan yang lain.

  • Hanya gunakan bekas bahan api yang diluluskan.

  • Jangan menanggalkan penutup bahan api atau isi tangki bahan api ketika enjin dihidupkan atau panas.

  • Jangan menambahkan atau salirkan bahan api di tempat yang tertutup.

  • Jangan menyimpan mesin atau bekas bahan api di tempat yang berhampiran nyalaan, percikan atau api pandu seperti pada pemanas air atau perkakas lain.

  • Jika anda tertumpah bahan api, jangan cuba menghidupkan enjin; elakkan penghasilan sebarang sumber nyalaan sehingga wap bahan api lesap.

Melakukan Penyelenggaraan Harian

Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa tali pinggang keledar untuk mengesan kehausan, pemotongan dan kerosakan lain. Gantikan tali pinggang keledar jika terdapat komponen yang tidak berfungsi dengan betul.
  • Setiap hari, sebelum memulakan mesin, lakukan prosedur Setiap Penggunaan/Harian yang disenaraikan dalam Senarai Semak Penyelenggaraan Harian.

    Mengisi Tangki Bahan Api

    Kapasiti Tangki Bahan Api

    53L (14 gelen AS)

    Spesifikasi Bahan Api

    Important: Hanya gunakan bahan api diesel sulfur ultra rendah. Bahan api dengan kadar sulfur yang lebih tinggi akan mendegradasi mangkin pengoksidaan diesel (DOC) yang menyebabkan masalah pengendalian dan memendekkan hayat servis komponen enjin.Kegagalan untuk mengikuti perhatian berikut akan merosakkan enjin.

    • Jangan gunakan kerosin atau gasolin selain bahan api diesel.

    • Jangan campurkan kerosin atau minyak enjin terpakai dengan bahan api diesel.

    • Jangan simpan bahan api di dalam bekas dengan penyaduran zink di bahagian dalam.

    • Jangan gunakan bahan tambahan bahan api.

    Diesel Petroleum

    Pengadaran setana: 45 atau lebih tinggi

    Kandungan sulfur: Sulfur ultra rendah (<15 ppm)

    Jadual Bahan Api

    Spesifikasi bahan api dieselLokasi
    ASTM D975Amerika Syarikat
    No. 1-D S15
    No. 2-D S15
    EN 590Kesatuan Eropah
    ISO 8217 DMXAntarabangsa
    JIS K2204 Gred No. 2Jepun
    KSM-2610Korea
    • Hanya gunakan bahan api diesel atau bahan api biodiesel yang bersih dan segar.

    • Beli bahan api dalam kuantiti yang boleh digunakan dalam tempoh 180 hari untuk memastikan kesegaran bahan api.

    Gunakan bahan api diesel gred musim panas (No. 2-D) pada suhu melebihi -7°C (20°F) dan bahan api gred musim sejuk (No. 1-D atau campuran No. 1-D/2-D) di bawah suhu tersebut.

    Note: Penggunaan bahan api gred musim sejuk pada suhu lebih rendah akan memberikan titik nyala lebih rendah dan ciri aliran sejuk yang memudahkan enjin dimulakan dan mengurangkan penyumbatan penuras bahan api.Penggunaan bahan api gred musim panas melebihi -7°C (20°F) akan menyumbang kepada hayat pam bahan api yang lebih panjang dan kuasa yang meningkat berbanding dengan bahan api gred musim sejuk.

    Biodiesel

    Mesin ini juga boleh menggunakan bahan api campuran biodiesel yang sehingga B20 (20% biodiesel, 80% diesel petroleum).

    Kandungan sulfur: Sulfur ultra rendah (<15 ppm)

    Spesifikasi bahan api biodiesel: ASTM D6751 atau EN14214

    Spesifikasi bahan api campuran: ASTM D975, EN590 atau JIS K2204

    Important: Bahagian diesel petroleum mestilah sulfur ultra rendah.

    Ikuti langkah berjaga-jaga berikut:

    • Campuran biodiesel mungkin merosakkan permukaan bercat.

    • Gunakan B5 (kandungan biodiesel 5%) atau campuran yang kurang lagi dalam cuaca sejuk.

    • Pantau pengedap, hos dan gasket yang menyentuh bahan api kerana item ini mungkin mendegradasi melalui masa.

    • Penyumbatan penuras bahan api mungkin dijangka untuk suatu tempoh masa selepas menukar kepada campuran biodiesel.

    • Hubungi pengedar Toro dibenarkan anda untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang biodiesel.

    Menambahkan Bahan Api

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin, gunakan brek henti dan keluarkan kunci.

    2. Bersihkan bahagian sekeliling penutup tangki bahan api menggunakan kain yang bersih.

    3. Tanggalkan penutup dari tangki bahan api (Rajah 47).

      g021210
    4. Isi tangki sehingga paras mencapai 6~13mm (¼~½ inci) di bawah bahagian bawah leher pengisi.

    5. Pasangkan penutup tangki bahan api dengan ketat selepas mengisi tangki.

      Note: Jika boleh, isi tangki bahan api selepas setiap penggunaan. Ini akan mengurangkan kemungkinan pembentukan wap di dalam tangki bahan api.

    Semasa Pengendalian

    Keselamatan Sewaktu Pengendalian

    Keselamatan Am

    • Pemilik/pengendali boleh mengelakkan kemalangan dan bertanggungjawab terhadap kemalangan yang mungkin menyebabkan kecederaan diri atau kerosakan harta.

    • Pakai pakaian bersesuaian yang dilengkapi pelindung mata, seluar panjang, kasut rintang gelincir yang teguh buatannya dan pelindung pendengaran. Ikat rambut yang panjang dan jangan memakai pakaian yang longgar atau barang kemas yang longgar.

    • Jangan mengendalikan mesin apabila sakit, letih atau di bawah pengaruh alkohol atau ubat-ubatan.

    • Berikan sepenuh perhatian sewaktu anda mengendalikan mesin. Jangan melakukan aktiviti yang akan mendatangkan gangguan. Jika tidak, kecederaan atau kerosakan harta mungkin berlaku.

    • Sebelum anda memulakan enjin, pastikan semua pemacu ditetapkan kepada neutral, brek henti digunakan dan anda berada di kedudukan pengendalian.

    • Jangan mengangkut penumpang di atas mesin dan pastikan orang lain dan kanak-kanak menjauhi kawasan pengendalian.

    • Hanya kendalikan mesin dalam keadaan yang dapat melihat sekeliling dengan jelas untuk mengelakkan lubang dan bahaya tersembunyi.

    • Elakkan memotong rumput yang basah. Cengkaman yang berkurangan mungkin menyebabkan mesin meluncur.

    • Jauhkan tangan dan kaki anda daripada unit pemotongan.

    • Lihat belakang dan bawah sebelum undur untuk memastikan laluan tiada halangan.

    • Berhati-hati ketika mendekati selekoh tersembunyi, semak samun, pokok atau objek lain yang mungkin menghalang penglihatan anda.

    • Hentikan unit pemotongan apabila anda tidak memotong.

    • Kurangkan kelajuan dan berhati-hati ketika membelok dan menyeberangi jalan dan laluan jalan kaki sewaktu mengendalikan mesin. Sentiasa patuhi cara laluan yang betul.

    • Kendalikan mesin hanya di kawasan dengan pengalihan udara yang baik. Gas ekzos mengandungi karbon monoksida yang boleh membawa maut jika dihidu.

    • Jangan biarkan mesin berjalan tanpa diawasi.

    • Sebelum anda meninggalkan kedudukan pengendali, lakukan perkara berikut:

      • Letakkan mesin di permukaan yang rata.

      • Lepaskan dan turunkan unit pemotongan.

      • Gunakan brek henti.

      • Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

      • Tunggu sehingga semua pergerakan berhenti.

      • Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

    • Kendalikan mesin hanya dalam keadaan yang dapat melihat sekeliling dengan jelas dan keadaan cuaca yang baik. Jangan kendalikan mesin jika terdapat risiko kilat.

    Keselamatan Sistem Perlindungan Terbalik (ROPS)

    • Jangan tanggalkan mana-mana komponen ROPS daripada mesin.

    • Pastikan tali pinggang keledar dipasangkan dan anda boleh membukanya dengan segera sekiranya berlaku kecemasan.

    • Sentiasa pasangkan tali pinggang keledar anda.

    • Periksa dengan teliti untuk mengenal pasti halangan di atas kepala dan jangan terlanggar halangan.

    • Pastikan ROPS berada dalam keadaan pengendalian yang selamat dengan memeriksanya secara teliti dari masa ke masa untuk mengesan kerosakan dan memastikan semua lekapan dipasangkan ketat.

    • Gantikan semua komponen ROPS yang rosak. Jangan baiki atau ubah suai komponen berkenaan.

    Keselamatan Cerun

    • Cerun merupakan faktor utama yang berkaitan dengan kehilangan kawalan dan kemalangan terbalik yang mungkin menyebabkan kecederaan serius atau kematian. Anda bertanggungjawab terhadap pengendalian di cerun yang selamat. Perhatian tambahan seharusnya diberikan ketika mengendalikan mesin di cerun.

    • Nilaikan keadaan di tapak untuk menentukan sama ada cerun adalah selamat untuk pengendalian mesin, termasuk penilaian tapak. Sentiasa gunakan akal budi dan pertimbangan yang wajar sewaktu melakukan penilaian ini.

    • Rujuk arahan cerun yang disenaraikan di bawah untuk mengendalikan mesin di cerun. Sebelum anda mengendalikan mesin, semak keadaan di tapak untuk menentukan sama ada anda boleh mengendalikan mesin dalam keadaan pada hari tersebut dan di tapak berkenaan. Perubahan permukaan bumi boleh menyebabkan perubahan pengendalian di cerun bagi mesin.

      • Jangan memulakan, hentikan atau belokkan mesin di cerun. Jangan mengubah kelajuan atau arah secara mendadak. Buat belokan secara perlahan dan beransur-ansur.

      • Jangan mengendalikan mesin sekiranya cengkaman, pemanduan atau kestabilan diragu-ragukan.

      • Alihkan atau tandakan halangan seperti parit, lubang, bekas roda, bonggol, batu atau bahaya tersembunyi yang lain. Rumput yang tinggi mungkin mempunyai halangan yang tersembunyi. Permukaan bumi yang tidak rata mungkin menyebabkan mesin terbalik.

      • Ambil perhatian bahawa pengendalian mesin di atas rumput yang basah, melalui cerun atau turun dari cerun mungkin menyebabkan mesin kehilangan cengkaman.

      • Berhati-hati ketika mengendalikan mesin berhampiran cerun curam, parit, benteng, bahaya air atau bahaya lain. Mesin mungkin tergolek jika roda melalui sisi atau sisi roboh. Kekalkan ruang yang selamat di antara mesin dengan mana-mana bahaya.

      • Kenal pasti bahaya di tapak cerun. Jika terdapat bahaya, potong rumput di cerun menggunakan mesin dikawal pejalan kaki.

      • Jika boleh, kekalkan unit pemotongan di kedudukan rendah yang mendekati permukaan tanah sewaktu pengendalian di cerun. Tindakan mengangkat unit pemotongan sewaktu pengendalian di cerun boleh menyebabkan mesin menjadi tidak stabil.

    Memulakan Enjin

    Important: Sistem bahan api akan mengeluarkan udara secara automatik apabila mana-mana situasi yang berikut berlaku:

    • Anda memulakan mesin baharu buat kali pertama.

    • Enjin berhenti berfungsi atas sebab kekurangan bahan api.

    • Penyelenggaraan telah dilakukan pada komponen sistem bahan api.

    1. Duduk di atas tempat duduk, jangan letakkan kaki anda pada pedal cengkaman agar fungsi cengkaman adalah NEUTRAL, gunakan brek henti, tetapkan suis kelajuan enjin kepada kedudukan TENGAH dan pastikan suis Daya/Nyahdaya ditetapkan kepada kedudukan NYAHDAYA.

    2. Alihkan kaki anda dari pedal cengkaman dan pastikan pedal ditetapkan kepada kedudukan NEUTRAL.

    3. Putarkan kunci kepada kedudukan BERJALAN.

    4. Apabila penunjuk bara menjadi malap, putarkan kunci kepada kedudukan MULA. Lepaskan kunci dengan serta-merta apabila enjin bermula dan biarkan kunci kembali ke kedudukan BERJALAN. Biarkan enjin memanas (tanpa muatan), kemudian alihkan kawalan pendikit kepada kedudukan yang diinginkan.

    Mematikan Kuasa Enjin

    1. Alihkan semua kawalan kepada NEUTRAL, gunakan brek henti, alihkan suis kelajuan enjin kepada kedudukan melahu rendah dan biarkan enjin mencapai kelajuan melahu rendah.

    2. Putarkan kunci kepada kedudukan MATI dan keluarkan kunci daripada suis.

    Mengendalikan Permulaan Brek

    Untuk memastikan prestasi yang optimum pada sistem brek henti, gilapkan (asah) brek sebelum penggunaan. Tetapkan kelajuan cengkaman mara kepada 6.4km/j (4bsj) untuk sepadan dengan kelajuan cengkaman undur (kesemua 8 peregang dialihkan ke bahagian atas kawalan kelajuan pemotongan). Dengan enjin pada melahu tinggi, teruskan ke hadapan dengan penghenti kawalan kelajuan pemotongan digunakan dan tekan brek untuk 15 saat. Teruskan ke belakang pada kelajuan undur yang sepenuhnya dan tekan brek untuk 15 saat. Ulangi langkah ini sebanyak 5 kali, tunggu 1 minit antara setiap kitaran mara dan undur untuk mengelakkan brek terlampau panas; rujuk Melaraskan Brek Henti.

    Memotong Rumput dengan Mesin

    Note: Pemotongan rumput pada kadar yang memuatkan enjin akan menggalakkan penjanaan semula DPF.

    1. Alihkan mesin ke tapak kerja dan jajarkan mesin dengan bahagian luar kawasan pemotongan untuk laluan pemotongan pertama.

    2. Pastikan suis PTO ditetapkan kepada kedudukan NYAHDAYA.

    3. Alihkan tuil pengehad kelajuan pemotongan ke hadapan.

    4. Tekan suis kelajuan pendikit untuk menetapkan kelajuan enjin kepada MELAHU TINGGI.

    5. Gunakan kayu bedik untuk menurunkan unit pemotongan ke atas tanah.

    6. Tekan suis PTO untuk menyediakan unit pemotongan bagi pengendalian.

    7. Gunakan kayu bedik untuk mengangkat unit pemotongan dari tanah.

    8. Mula menggerakkan mesin ke arah kawasan pemotongan dan turunkan unit pemotongan.

      Note: Pemotongan rumput pada kadar yang memuatkan enjin akan menggalakkan penjanaan semula DPF.

    9. Apabila laluan pemotongan dilengkapkan, gunakan kayu bedik untuk mengangkat unit pemotongan.

    10. Buat belokan berbentuk koyakan untuk bersiap sedia bagi laluan yang seterusnya dengan pantas.

    Penjanaan Semula Penuras Zarahan Diesel

    Penuras zarahan diesel (DPF) ialah sebahagian daripada sistem ekzos. Mangkin pengoksidaan diesel DPF mengurangkan gas berbahaya dan penuras jelaga menyingkirkan jelaga dari ekzos enjin.

    Proses penjanaan semula DPF menggunakan haba daripada ekzos enjin untuk membakar jelaga yang terkumpul pada penuras jelaga, menukar jelaga kepada abu dan mengosongkan saluran penuras jelaga agar ekzos enjin yang dituras mengalir keluar dari DPF.

    Komputer enjin memantau pengumpulan jelaga dengan mengukur tekanan belakang di dalam DPF. Jika tekanan belakang terlalu tinggi, jelaga tidak dibakar di dalam penuras jelaga melalui pengendalian enjin yang biasa. Untuk mengekalkan DPF bebas daripada jelaga, ingat perkara yang berikut:

    • Penjanaan semula pasif berlaku secara berterusan semasa enjin berjalan—jalankan enjin pada kelajuan enjin penuh jika boleh untuk menggalakkan penjanaan semula DPF.

    • Jika tekanan belakang di dalam DPF terlalu tinggi atau penjanaan semula tetap semula tidak berlaku selama 100 jam, komputer enjin akan menghantar isyarat melalui InfoCenter (Pusat Maklumat) apabila penjanaan semula tetap semula berjalan.

    • Biarkan proses penjanaan semula tetap semula selesai sebelum mematikan kuasa enjin.

    Kendalikan dan selenggarakan mesin anda dengan mengingati tentang fungsi DPF. Enjin yang dimuatkan pada kelajuan enjin melahu tinggi (pendikit penuh) secara umumnya menghasilkan suhu ekzos yang memadai untuk penjanaan semula DPF.

    Important: Kurangkan jumlah masa enjin melahu atau kendalikan enjin pada kelajuan enjin rendah untuk bantu mengurangkan timbunan jelaga di dalam penuras jelaga.

    Timbunan Jelaga DPF

    • Melalui masa, penuras zarahan diesel akan mengumpulkan jelaga di dalam penuras jelaga. Komputer enjin memantau tahap jelaga di dalam DPF.

    • Apabila jelaga yang secukupnya terkumpul, komputer akan memaklumi anda bahawa masanya tiba untuk menjana semula DPF.

    • Penjanaan semula DPF ialah proses yang memanaskan DPF untuk menukar jelaga kepada abu.

    • Selain mesej amaran, komputer akan mengurangkan kuasa yang dihasilkan oleh enjin pada tahap timbunan jelaga yang berlainan.

    Mesej Amaran Enjin—Timbunan Jelaga

    Tahap PenandaKod KerosakanPengadaran Kuasa EnjinTindakan Yang Disyorkan
    Tahap 1: Amaran Enjin
    g213866
    Komputer mengurangkan kadar kuasa enjin kepada 85%.Lakukan penjanaan semula berhenti dengan secepat mungkin; rujuk Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan.
    Tahap 2: Amaran Enjin
    g213867
    Komputer mengurangkan kadar kuasa enjin kepada 50%.Lakukan penjanaan semula pemulihan dengan secepat mungkin; rujuk Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan.

    Timbunan Abu DPF

    • Abu yang lebih ringan disingkirkan melalui sistem ekzos; abu yang lebih berat akan terkumpul di dalam penuras jelaga.

    • Abu ialah sisa daripada proses penjanaan semula. Melalui masa, penuras zarahan diesel akan mengumpulkan abu yang tidak disingkirkan melalui sistem ekzos.

    • Komputer enjin mengira jumlah abu yang terkumpul di dalam DPF.

    • Apabila abu yang secukupnya terkumpul, komputer enjin akan menghantar maklumat kepada InfoCenter (Pusat Maklumat) dalam bentuk kerosakan enjin untuk menandakan timbunan abu di dalam DPF.

    • Mesej kerosakan menandakan bahawa tibalah masa untuk menservis DPF.

    • Selain amaran, komputer akan mengurangkan kuasa yang dihasilkan oleh enjin pada tahap timbunan abu yang berlainan.

    Makluman InfoCenter (Pusat Maklumat) dan Mesej Amaran Enjin—Timbunan Abu

    Tahap PenandaKod KerosakanPengurangan Kelajuan EnjinPengadaran Kuasa EnjinTindakan Yang Disyorkan
    Tahap 1: Amaran Enjin
    g213863
    TiadaKomputer mengurangkan kadar kuasa enjin kepada 85%.Servis DPF; rujuk Menservis Mangkin Pengoksidaan Diesel (DOC) dan Penuras Jelaga
    Tahap 2: Amaran Enjin
    g213863
    TiadaKomputer mengurangkan kadar kuasa enjin kepada 50%.Servis DPF; rujuk Menservis Mangkin Pengoksidaan Diesel (DOC) dan Penuras Jelaga
    Tahap 3: Amaran Enjin
    g214715
    Kelajuan enjin pada tork maksimum + 200 rpmKomputer mengurangkan kadar kuasa enjin kepada 50%.Servis DPF; rujuk Menservis Mangkin Pengoksidaan Diesel (DOC) dan Penuras Jelaga

    Jenis Penjanaan Semula Penuras Zarahan Diesel

    Jenis penjanaan semula penuras zarahan diesel yang dilakukan semasa mesin beroperasi:

    Jenis Penjanaan SemulaKeadaan yang menyebabkan penjanaan semula DPFPenerangan pengendalian DPF
    PasifBerlaku sewaktu pengendalian mesin yang biasa pada kelajuan enjin tinggi atau muatan enjin tinggi• InfoCenter (Pusat Maklumat) tidak memaparkan ikon yang menandakan penjanaan semula pasif.
    • Semasa penjanaan semula pasif, DPF memproses gas ekzos bersuhu tinggi, mengoksidakan .pengeluaran berbahaya dan membakar jelaga menjadi abu.
    Rujuk Penjanaan Semula DPF Pasif.
    BantuBerlaku disebabkan kelajuan enjin rendah, muatan enjin rendah atau selepas komputer mengesan DPF disekat dengan jelaga• InfoCenter (Pusat Maklumat) tidak memaparkan ikon yang menandakan penjanaan semula bantu.
    • Semasa penjanaan semula bantu, komputer enjin akan melaraskan tetapan enjin untuk meningkatkan suhu ekzos.
    Rujuk Penjanaan Semula DPF Bantu.
    Tetap SemulaBerlaku setiap 100 jam• Apabila ikon suhu ekzos tinggi Graphic dipaparkan pada InfoCenter (Pusat Maklumat), maksudnya penjanaan semula sedang berlangsung.
    Juga berlaku selepas penjanaan semula bantu hanya jika komputer mengesan bahawa penjanaan semula bantu tidak mengurangkan tahap jelaga dengan secukupnya
     • Semasa penjanaan semula tetap semula, komputer enjin akan melaraskan tetapan enjin untuk meningkatkan suhu ekzos.
    Rujuk Penjanaan Semula Tetap Semula.

    Jenis penjanaan semula zarahan diesel yang memerlukan anda menghentikan mesin:

    Jenis Penjanaan SemulaKeadaan yang menyebabkan penjanaan semula DPFPenerangan pengendalian DPF
    BerhentiBerlaku kerana komputer mengesan tekanan belakang di dalam DPF disebabkan timbunan jelaga• Apabila ikon penjanaan semula tetap semula tunggu sedia/berhenti atau pemulihan Graphic atau MAKLUMAN #188 dipaparkan pada InfoCenter (Pusat Maklumat), maksudnya penjanaan semula diminta.
    Juga berlaku apabila pengendali memulakan penjanaan semula berhenti
    Mungkin berlaku apabila anda menetapkan InfoCenter (Pusat Maklumat) untuk merencat penjanaan semula tetap semula dan terus mengendalikan mesin, menambahkan lagi jelaga apabila DPF memerlukan penjanaan semula tetap semula• Lakukan penjanaan semula berhenti dengan secepat mungkin untuk mengelakkan keperluan penjanaan semula pemulihan.
    Mungkin diakibatkan oleh penggunaan bahan api atau minyak enjin yang tidak sesuai• Penjanaan semula berhenti akan mengambil masa 30 hingga 60 minit untuk selesai.
     • Tangki mestilah mengandungi sekurang-kurangnya ¼ bahan api.
    • Anda mestilah menghentikan mesin untuk melakukan penjanaan semula berhenti.
    Rujuk Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan.
    PemulihanBerlaku kerana pengendali mengabaikan permintaan penjanaan semula berhenti dan terus mengendalikan mesin, menambahkan lagi jelaga pada DPF• Apabila ikon penjanaan semula tetap semula tunggu sedia/berhenti atau pemulihan Graphic atau MAKLUMAN #190 dipaparkan pada InfoCenter (Pusat Maklumat), maksudnya penjanaan semula pemulihan diminta.
    • Penjanaan semula pemulihan akan mengambil masa sehingga 3 jam untuk selesai.
    • Tangki mestilah mengandungi sekurang-kurangnya ½ bahan api.
    • Anda mestilah menghentikan mesin untuk melakukan penjanaan semula pemulihan.
    Rujuk Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan.

    Mengakses Menu Penjanaan Semula DPF

    Mengakses Menu Penjanaan Semula DPF

    1. Akses menu Service (Servis), tekan butang tengah untuk menatal turun ke pilihan DPF REGENERATION (Penjanaan Semula DPF) (Rajah 53).

      g227667
    2. Tekan butang kanan untuk memilih entri DPF Regeneration (Penjanaan Semula DPF) (Rajah 53).

    Masa Sejak Penjanaan Semula Terakhir

    Akses menu DPF Regeneration (Penjanaan Semula DPF), tekan butang tengah untuk menatal turun ke medan LAST REGEN (Penjanaan Semula Terakhir) (Rajah 54).

    Gunakan medan LAST REGEN (Penjanaan Semula Terakhir) untuk menentukan jumlah masa perjalanan enjin sejak penjanaan semula tetap semula, berhenti atau pemulihan yang terakhir.

    g224693

    Menu Juruteknik

    Important: Untuk kemudahan pengendalian, anda boleh memutuskan untuk menjalankan penjanaan semula berhenti sebelum muatan jelaga mencapai 100%, dengan syarat enjin telah berjalan lebih daripada 50 jam sejak penjanaan semula tetap semula, berhenti atau pemulihan terakhir yang berjaya.

    Gunakan menu juruteknik untuk melihat status kawalan penjanaan semula enjin semasa dan melihat tahap jelaga yang dilaporkan.

    Akses menu DPF Regeneration (Penjanaan Semula DPF), tekan butang tengah untuk menatal turun ke pilihan TECHNICIAN (Juruteknik) dan tekan butang kanan untuk memilih entri Technician (Juruteknik) (Rajah 55).

    g227348
    • Gunakan jadual pengendalian DPF untuk memahami status pengendalian DPF semasa (Rajah 56).

      g227360

      .

      Jadual Pengendalian DPF

      StatusPenerangan
      NormalDPF berada pada mod pengendalian biasa—penjanaan semula pasif.
      Assist Regen (Penjanaan Semula Bantu)Komputer enjin melakukan penjanaan semula bantu.
      Reset Stby (Tetap Semula Tunggu Sedia)Komputer enjin cuba menjalankan penjanaan semula tetap semula tetapi salah satu keadaan yang berikut menghalang penjanaan semula:Tetapan rencat penjanaan semula ditetapkan kepada ON (Hidup).
      Suhu ekzos terlalu rendah untuk penjanaan semula.
      Reset Regen (Penjanaan Semula Tetap Semula)Komputer enjin melakukan penjanaan semula tetap semula.
      Parked Stby (Berhenti Tunggu Sedia)Komputer enjin meminta anda menjalankan penjanaan semula berhenti.
      Parked Regen (Penjanaan Semula Berhenti)Anda memulakan permintaan penjanaan semula berhenti dan komputer enjin sedang memproses penjanaan semula.
      Recov. Stby (Pemulihan Tunggu Sedia)Komputer enjin meminta anda menjalankan penjanaan semula pemulihan.
      Recov. Regen (Penjanaan Semula Pemulihan)Anda memulakan permintaan penjanaan semula pemulihan dan komputer enjin sedang memproses penjanaan semula.
    • Lihat muatan jelaga yang diukur sebagai peratusan jelaga di dalam DPF (Rajah 57); rujuk jadual muatan jelaga.

      Note: Nilai muatan jelaga akan berbeza-beza apabila mesin dikendalikan dan penjanaan semula DPF berlaku.

      g227359

      Jadual Muatan Jelaga

      Nilai Muatan Jelaga PentingStatus Penjanaan Semula
      0% hingga 5%Julat muatan jelaga minimum
      78%Komputer enjin melakukan penjanaan semula bantu.
      100%Komputer enjin meminta penjanaan semula berhenti secara automatik.
      122%Komputer enjin meminta penjanaan semula pemulihan secara automatik.

    Penjanaan Semula DPF Pasif

    • Penjanaan semula pasif berlaku sebagai sebahagian daripada pengendalian enjin yang biasa.

    • Semasa mengendalikan mesin, jalankan enjin pada kelajuan enjin penuh dan muatan tinggi jika boleh untuk menggalakkan penjanaan semula DPF.

    Penjanaan Semula DPF Bantu

    • Komputer enjin akan melaraskan tetapan enjin untuk meningkatkan suhu ekzos.

    • Semasa mengendalikan mesin, jalankan enjin pada kelajuan enjin penuh dan muatan tinggi jika boleh untuk menggalakkan penjanaan semula DPF.

    Penjanaan Semula Tetap Semula

    Awas

    Suhu ekzos adalah panas (kira-kira 600°C (1,112°F) semasa penjanaan semula DPF. Gas ekzos yang panas boleh mencederakan anda atau orang lain.

    • Jangan kendalikan enjin di kawasan tertutup.

    • Pastikan tiada bahan mudah terbakar di sekeliling sistem ekzos.

    • Jangan sentuh komponen sistem ekzos yang panas.

    • Jangan berdiri berhampiran atau di sekitar paip ekzos mesin.

    g224417
    • Ikon suhu ekzos tinggi Graphic dipaparkan pada InfoCenter (Pusat Maklumat) (Rajah 58).

    • Komputer enjin akan melaraskan tetapan enjin untuk meningkatkan suhu ekzos.

      Important: Ikon suhu ekzos tinggi menandakan bahawa suhu ekzos yang dikeluarkan daripada mesin anda mungkin lebih panas daripada pengendalian biasa.

    • Semasa mengendalikan mesin, jalankan enjin pada kelajuan enjin penuh dan muatan tinggi jika boleh untuk menggalakkan penjanaan semula DPF.

    • Ikon dipaparkan pada InfoCenter (Pusat Maklumat) semasa penjanaan semula tetap semula diproses.

    • Jika boleh, jangan matikan kuasa enjin atau kurangkan kelajuan enjin semasa penjanaan semula tetap semula diproses.

      Important: Jika boleh, biarkan mesin melengkapkan proses penjanaan semula tetap semula sebelum mematikan kuasa enjin.

    Penjanaan Semula Tetap Semula Berkala

    Jika enjin tidak melengkapkan penjanaan semula Tetap Semula, Berhenti atau Pemulihan yang berjaya dalam 100 jam pengendalian enjin yang terdahulu, komputer enjin akan cuba melakukan penjanaan semula tetap semula.

    Menetapkan Penjanaan Semula Rencat

    Penjanaan Semula Tetap Semula Sahaja

    Note: Jika anda menetapkan InfoCenter (Pusat Maklumat) untuk merencat penjanaan semula, InfoCenter (Pusat Maklumat) akan memaparkan MAKLUMAN #185 (Rajah 59) pada setiap 15 minit sementara enjin meminta penjanaan semula tetap semula.

    g224692

    Penjanaan semula tetap semula akan menghasilkan ekzos enjin yang lebih tinggi. Jika anda mengendalikan mesin di sekeliling pokok, semak, rumput tinggi atau tanaman atau bahan lain yang sensitif terhadap suhu, anda boleh menggunakan tetapan Inhibit Regen (Rencat Penjanaan Semula) untuk menghalang komputer enjin menjalankan penjanaan semula tetap semula.

    Important: Apabila anda mematikan kuasa enjin dan memulakan semula enjin, tetapan penjanaan semula rencat akan bertukar kepada tetapan lalai, iaitu OFF (Mati).

    1. Akses menu DPF Regeneration (Penjanaan Semula DPF), tekan butang tengah untuk menatal turun ke pilihan INHIBIT REGEN (Rencat Penjanaan Semula) dan tekan butang kanan untuk memilih entri Inhibit Regen (Rencat Penjanaan Semula) (Rajah 60).

      g227304
    2. Tekan butang kanan untuk menukar tetapan penjanaan semula rencat daripada Hidup kepada Mati (Rajah 60) atau daripada Mati kepada Hidup (Rajah 61).

      g224691

    Membenarkan Penjanaan Semula Tetap Semula

    InfoCenter (Pusat Maklumat) memaparkan ikon suhu ekzos tinggi Graphic semasa penjanaan semula tetap semula diproses.

    Note: Jika INHIBIT REGEN (Rencat Penjanaan Semula) ditetapkan kepada ON (Hidup), InfoCenter (Pusat Maklumat) akan memaparkan MAKLUMAN #185 (Rajah 62). Tekan butang 3 untuk menetapkan tetapan rencat penjanaan semula kepada OFF (Mati) dan teruskan dengan penjanaan semula tetap semula.

    g224394

    Note: Jika suhu ekzos enjin terlalu rendah, InfoCenter (Pusat Maklumat) akan memaparkan MAKLUMAN #186 (Rajah 63) untuk memaklumi anda untuk menetapkan enjin kepada pendikit penuh (melahu tinggi).

    g224395

    Note: Apabila penjanaan semula tetap semula selesai, suhu ekzos tinggi Graphic tidak akan dipaparkan pada skrin InfoCenter (Pusat Maklumat).

    Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan

    • Apabila komputer enjin meminta penjanaan semula berhenti atau penjanaan semula pemulihan, ikon permintaan penjanaan semula (Rajah 64) akan dipaparkan pada InfoCenter (Pusat Maklumat).

      g224404
    • Mesin tidak akan menjalankan penjanaan semula berhenti atau penjanaan semula pemulihan secara automatik, anda mestilah menjalankan penjanaan semula melalui InfoCenter (Pusat Maklumat).

    Mesej Penjanaan Semula Berhenti

    Apabila penjanaan semula berhenti diminta oleh komputer enjin, mesej yang berikut akan dipaparkan pada InfoCenter (Pusat Maklumat):

    • Amaran enjin SPN 3720, FMI 16 (Rajah 65)

      g213863
    • Penjanaan semula berhenti diperlukan MAKLUMAN #188 (Rajah 66)

      Note: Makluman #188 akan dipaparkan pada setiap 15 minit.

      g224397
    • Jika anda tidak melakukan penjanaan semula berhenti dalam tempoh 2 jam, InfoCenter (Pusat Maklumat) akan memaparkan mesej yang menyatakan penjanaan semula berhenti diperlukan—sadap kuasa dinyahdayakan MAKLUMAN #189 (Rajah 67).

      g224398

      Important: Lakukan penjanaan semula berhenti untuk memulihkan fungsi PTO; rujuk Bersedia untuk Melakukan Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan dan Melakukan Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan.

      Note: Skrin Utama memaparkan ikon PTO dinyahdayakan (Rajah 68).

      g224415

    Mesej Penjanaan Semula Pemulihan

    Apabila penjanaan semula pemulihan diminta oleh komputer enjin, mesej yang berikut akan dipaparkan pada InfoCenter (Pusat Maklumat):

    • Amaran enjin SPN 3719, FMI 0 (Rajah 69)

      g213867
    • Penjanaan semula pemulihan diperlukan—sadap kuasa dinyahdayakan MAKLUMAN #190 (Rajah 70)

      g224399

    Important: Lakukan penjanaan semula pemulihan untuk memulihkan fungsi PTO; rujuk Bersedia untuk Melakukan Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan dan Melakukan Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan.

    Note: Skrin Utama memaparkan ikon PTO dinyahdayakan; rujuk Rajah 68 dalam Mesej Penjanaan Semula Berhenti.

    Had Status DPF

    • Jika komputer enjin meminta penjanaan semula pemulihan atau sedang memproses penjanaan semula pemulihan dan anda menatal turun ke pilihan PARKED REGEN (Penjanaan Semula Berhenti), penjanaan semula berhenti akan dikunci dan ikon kunci (Rajah 71) akan dipaparkan pada sudut bawah kanan InfoCenter (Pusat Maklumat).

      g224625
    • Jika komputer enjin tidak meminta penjanaan semula pemulihan dan anda menatal turun ke pilihan RECOVERY REGEN (Penjanaan Semula Pemulihan), penjanaan semula pemulihan akan dikunci dan ikon kunci (Rajah 72) akan dipaparkan pada sudut bawah kanan InfoCenter (Pusat Maklumat).

      g224628

    Bersedia untuk Melakukan Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan

    1. Pastikan terdapat bahan api di dalam tangki mesin untuk jenis penjanaan semula yang akan dilakukan:

      • Penjanaan Semula Berhenti: Pastikan terdapat ¼ bahan api di dalam tangki sebelum menjalankan penjanaan semula berhenti.

      • Penjanaan Semula Pemulihan: Pastikan terdapat ½ bahan api di dalam tangki sebelum menjalankan penjanaan semula pemulihan.

    2. Alihkan mesin keluar ke kawasan yang jauh daripada bahan mudah terbakar.

    3. Letakkan mesin di permukaan yang rata.

    4. Pastikan kawalan cengkaman atau tuil kawalan pergerakan berada pada kedudukan NEUTRAL.

    5. Jika berkenaan, matikan kuasa PTO dan turunkan unit pemotongan atau aksesori.

    6. Gunakan brek henti.

    7. Tetapkan pendikit kepada kedudukan MELAHU rendah.

    Melakukan Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan

    Awas

    Suhu ekzos adalah panas (kira-kira 600°C (1,112°F) semasa penjanaan semula DPF. Gas ekzos yang panas boleh mencederakan anda atau orang lain.

    • Jangan kendalikan enjin di kawasan tertutup.

    • Pastikan tiada bahan mudah terbakar di sekeliling sistem ekzos.

    • Jangan sentuh komponen sistem ekzos yang panas.

    • Jangan berdiri berhampiran atau di sekitar paip ekzos mesin.

    Important: Komputer mesin akan membatalkan penjanaan Semula DPF jika anda meningkatkan kelajuan enjin daripada melahu rendah atau melepaskan brek henti.

    1. Akses menu DPF Regeneration (Penjanaan Semula DPF), tekan butang tengah untuk menatal turun ke pilihan PARKED REGEN START (Penjanaan Semula Berhenti Mula) atau pilihan RECOVERY REGEN START (Penjanaan Semula Pemulihan Mula) (Rajah 73), dan tekan butang kanan untuk membuat pemilihan dan memulakan penjanaan semula (Rajah 73).

      g224402g224629
    2. Pada skrin VERIFY FUEL LEVEL (Sahkan paras bahan api), sahkan bahawa terdapat ¼ bahan api di dalam tangki jika anda melakukan penjanaan semula berhenti atau ½ bahan api di dalam tangki jika anda menjalankan penjanaan semula pemulihan, dan tekan butang kanan untuk teruskan (Rajah 74).

      g224414g227678
    3. Pada skrin senarai semak DPF, sahkan bahawa brek henti digunakan dan kelajuan enjin ditetapkan kepada melahu rendah (Rajah 75).

      g224407g227679
    4. Pada skrin INITIATE DPF REGEN (Mulakan Penjanaan Semula DPF), tekan butang kanan untuk teruskan (Rajah 76).

      g224626g224630
    5. InfoCenter (Pusat Maklumat) memaparkan mesej INITIATING DPF REGEN (Memulakan Penjanaan Semula DPF) (Rajah 77).

      g224411g227681
    6. InfoCenter (Pusat Maklumat) memaparkan mesej masa untuk selesai (Rajah 78).

      g224406g224416
    7. Komputer enjin memeriksa status enjin dan maklumat kerosakan. InfoCenter (Pusat Maklumat) mungkin memaparkan mesej berikut yang dinyatakan dalam jadual berikut:

      Mesej Pemeriksaan dan Jadual Tindakan Pembetulan

      Graphic
      Tindakan Pembetulan: Keluar dari menu penjanaan semula dan jalankan mesin sehingga masa sejak penjanaan semula terakhir adalah lebih daripada 50 jam; rujuk Masa Sejak Penjanaan Semula Terakhir.
      GraphicGraphic
      Tindakan Pembetulan: Selesaikan masalah kerosakan enjin dan cuba semula penjanaan semula DPF.
      GraphicGraphic
      Tindakan Pembetulan: Mulakan dan jalankan enjin.
      GraphicGraphic
      Tindakan Pembetulan: Jalankan enjin untuk memanaskan suhu bahan pendingin kepada 60°C (140°F).
      GraphicGraphic
      Tindakan Pembetulan: Tukar kelajuan enjin kepada melahu rendah.
      GraphicGraphic
      Tindakan Pembetulan: Selesaikan masalah keadaan komputer enjin dan cuba semula penjanaan semula DPF.
    8. InfoCenter (Pusat Maklumat) memaparkan skrin utama dan ikon perakuan penjanaan semula (Rajah 79) dipaparkan pada sudut bawah kanan skrin semasa penjanaan semula diproses.

      g224403

      Note: Semasa penjanaan semula DPF berjalan, InfoCenter (Pusat Maklumat) memaparkan ikon suhu ekzos tinggi Graphic.

    9. Apabila komputer enjin melengkapkan penjanaan semula berhenti atau pemulihan, InfoCenter (Pusat Maklumat) memaparkan MAKLUMAN #183 (Rajah 80). Tekan butang kiri untuk keluar ke skrin utama.

      g224392

      Note: Jika penjanaan semula gagal dilengkapkan, InfoCenter (Pusat Maklumat) akan memaparkan Makluman #184 (Rajah 80). Tekan butang kiri untuk keluar ke skrin utama.

      g224393

    Membatalkan Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan

    Gunakan tetapan Parked Regen Cancel (Batal Penjanaan Semula Berhenti) atau Recovery Regen Cancel (Batal Penjanaan Semula Pemulihan) untuk membatalkan proses penjanaan semula berhenti atau pemulihan yang sedang berjalan.

    1. Akses menu DPF Regeneration (Penjanaan Semula DPF) (Rajah 82).

      g227305
    2. Tekan butang tengah untuk menatal turun ke pilihan PARKED REGEN CANCEL (Batal Penjanaan Semula Berhenti) (Rajah 82) atau RECOVERY REGEN CANCEL (Batal Penjanaan Semula Pemulihan) (Rajah 83).

      g227306
    3. Tekan butang kanan untuk memilih entri Regen Cancel (Batal Penjanaan Semula) (Rajah 82 atau Rajah 83).).

    Melaraskan Imbangan Lawan Lengan Angkat

    Unit Pemotongan Belakang

    Awas

    Spring adalah tegang dan boleh menyebabkan kecederaan diri.

    Berhati-hati ketika melaraskan spring.

    Anda boleh melaraskan jumlah daya imbangan lawan yang dikenakan pada unit pemotongan belakang untuk bantu memampas keadaan tanah rumput yang berlainan dan untuk mengekalkan ketinggian pemotongan yang seragam dalam keadaan yang mencabar atau di kawasan timbunan jerami.

    Anda boleh melaraskan daya imbangan lawan setiap spring kilasan kepada 1 daripada 4 tetapan. Setiap tokokan akan meningkatkan atau mengurangkan daya imbangan lawan pada unit pemotongan sebanyak 2.3kg (5lb). Anda boleh meletakkan spring pada bahagian belakang penggerak spring pertama untuk mengeluarkan semua imbangan lawan (kedudukan keempat).

    Note: Untuk menyingkirkan semua daya imbangan lawan, letakkan sisi panjang spring kilasan di atas stad berbahu.

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin, gunakan brek henti dan keluarkan kunci.

    2. Masukkan hujung spring imbangan lawan yang panjang ke dalam tiub atau objek yang serupa dan pangsikan spring di sekeliling stad berbahu kepada kedudukan yang diingini (Rajah 84).

      g375585
    3. Ulangi langkah 1 dan 2 pada spring imbangan lawan.

    Melaraskan Kedudukan Berpusing bagi Lengan Angkat

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin, gunakan brek henti dan keluarkan kunci.

    2. Suis lengan angkat berada di bawah tangki hidraulik dan bahagian dalam lengan angkat unit pemotongan #5 (Rajah 30).

      g375697
    3. Longgarkan nat penjepit yang mengunci suis lengan angkat pada plat suis (Rajah 86).

      g375696
    4. Laraskan suis lengan angkat seperti yang berikut:

      • Untuk meningkatkan ketinggian pusing balik lengan angkat, alihkan suis ke bawah.

      • Untuk mengurangkan ketinggian pusing balik lengan angkat, alihkan suis ke atas.

    5. Ketatkan nat penjepit.

    Melaraskan Spring Pampasan Tanah Rumput

    Spring pampasan tanah rumput memindahkan berat dari penggelek hadapan ke belakang (Rajah 87). Ini membantu dalam mengurangkan corak alunan di tanah rumput yang juga dikenali sebagai 'marcelling' atau 'bobbing'.

    Important: Buat pelarasan spring dengan unit pemotongan dilekapkan pada unit cengkaman, tuding secara terus ke hadapan dan dekati tanah.

    1. Pastikan cemat baji dipasangkan di dalam lubang belakang di dalam rod spring (Rajah 87).

      g003863
    2. Ketatkan nat heks pada hujung hadapan rod spring sehingga panjang spring yang dimampat mencapai 127mm (5 inci) untuk unit pemotongan 127mm (5 inci) atau 159mm (6.25 inci) untuk unit pemotongan 178mm (7 inci) (Rajah 87).

      Note: Sewaktu pengendalian di permukaan bumi kasar, kurangkan panjang spring sebanyak 12.7mm (½ inci). Ini akan mengurangkan sedikit ikutan tanah.

    Menetapkan Kelajuan Gelendong

    Untuk mencapai pemotongan konsisten yang berkualiti tinggi dan penampilan selepas pemotongan yang seragam, laraskan kelajuan gelendong seperti berikut:

    1. Pada Pusat Maklumat, di bawah menu tetapan, masukkan kiraan bilah, kelajuan pemotongan dan HOC untuk mengira kelajuan gelendong yang sewajarnya.

    2. Jika pelarasan lanjut diperlukan, dalam menu tetapan, tatal ke bawah RPM Gelendong Hadapan, RPM Gelendong Belakang atau kedua-duanya.

    3. Tekan butang kanan untuk menukar nilai kelajuan gelendong.

      Note: Apabila anda menukar tetapan kelajuan, paparan akan terus menunjukkan kelajuan gelendong yang dikira berdasarkan kiraan bilah, kelajuan pemotongan dan HOC tetapi nilai baharu juga dipaparkan.

      Note: Anda mungkin perlu meningkatkan atau mengurangkan kelajuan gelendong untuk memampas keadaan tanah rumput yang berbeza-beza.

    g031995
    g031996

    Memahami Lampu Diagnostik

    Mesin ini dilengkapi lampu diagnostik yang memberikan petunjuk jika mesin mengesan kepincangan tugas. Lampu diagnostik berada pada Pusat Maklumat; di atas skrin paparan (Rajah 90). Apabila mesin berfungsi dengan betul dan suis kunci ditetapkan kepada kedudukan HIDUP/BERJALAN, lampu diagnostik akan bernyala seketika untuk menunjukkan bahawa lampu berfungsi dengan baik. Apabila mesej makluman mesin dipaparkan, lampu akan bernyala apabila mesej dipaparkan. Apabila mesej kerosakan dipaparkan, lampu akan berkelip sehingga kerosakan diselesaikan.

    g021272

    Memeriksa Suis Saling Kunci

    Tujuan suis saling kunci adalah menghalang enjin daripada mengengkol atau bermula melainkan pedal cengkaman berada pada kedudukan NEUTRAL, suis Daya/Nyahdaya berada pada kedudukan NYAHDAYA dan kawalan Turunkan Pemotongan/Angkat berada pada kedudukan NEUTRAL. Selain itu, enjin seharusnya dimatikan apabila anda menekan pedal cengkaman apabila anda tidak duduk di tempat duduk atau jika brek henti digunakan.

    Awas

    Jika suis saling kunci keselamatan diputuskan sambungan atau rosak, mesin mungkin dikendalikan tanpa dijangka lalu menyebabkan kecederaan diri.

    • Jangan usik suis saling kunci.

    • Periksa pengendalian suis saling kunci pada setiap hari dan gantikan suis yang rosak sebelum mengendalikan mesin.

    Mengesahkan Fungsi Suis Saling Kunci

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa pengendalian suis saling kunci.
    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin, gunakan brek henti dan keluarkan kunci.

    2. Putarkan kunci kepada kedudukan HIDUP tetapi jangan mulakan mesin.

    3. Tentukan fungsi suis yang berkenaan dalam menu diagnostik pada Pusat Maklumat.

    4. Satu demi satu, tukar setiap suis daripada buka kepada tutup (iaitu duduk di tempat duduk, gunakan pedal cengkaman dan sebagainya) dan ambil perhatian bahawa status suis yang berkenaan akan berubah.

      Note: Ulangi ini untuk semua suis yang boleh ditukar dengan tangan.

    5. Jika suis ditutup dan penunjuk yang sewajarnya tidak berubah, periksa semua wayar dan sambungan ke suis dan/atau periksa suis menggunakan meter ohm.

      Note: Gantikan suis yang rosak dan baiki wayar yang rosak.

    Note: Paparan Pusat Maklumat juga mempunyai keupayaan untuk mengesan solenoid atau geganti output yang dihidupkan. Ini merupakan cara yang pantas untuk menentukan sama ada kepincangan tugas pada mesin adalah pada bahagian elektrik atau hidraulik.

    Mengesahkan Fungsi Output

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin, gunakan brek henti dan keluarkan kunci.

    2. Putarkan kunci kepada kedudukan HIDUP dan mulakan mesin.

    3. Tentukan fungsi output yang berkenaan dalam menu diagnostik pada Pusat Maklumat.

    4. Duduk di atas tempat duduk dan cuba mengendalikan fungsi yang diingini pada mesin.

    Note: Output yang berkenaan seharusnya berubah status untuk menunjukkan bahawa ECM menghidupkan fungsi tersebut.Jika output yang betul tidak bernyala, sahkan bahawa suis input yang diperlukan berada pada kedudukan yang sewajarnya untuk membolehkan fungsi tersebut berlaku. Sahkan fungsi suis yang betul.Jika paparan output dihidupkan seperti yang dinyatakan tetapi mesin tidak berfungsi dengan betul, maksudnya ini bukan masalah elektrik. Baiki mesin sekiranya diperlukan.

    Tips Pengendalian

    Membiasakan Diri dengan Mesin

    Sebelum memotong rumput, latih pengendalian mesin di kawasan terbuka. Mulakan dan matikan kuasa enjin. Kendalikan mesin dengan mara dan undur. Turunkan dan angkat unit pemotongan dan gunakan serta lepaskan gelendong. Setelah anda membiasakan diri dengan mesin, latih pengendalian naik dan turun cerun pada kelajuan berlainan.

    Memahami Sistem Amaran

    Jika lampu amaran bernyala sewaktu pengendalian, hentikan mesin dengan serta-merta dan betulkan masalah sebelum meneruskan pengendalian. Kerosakan yang serius boleh berlaku jika anda mengendalikan mesin yang mengandungi kepincangan tugas.

    Memotong

    Mulakan enjin dan tetapkan suis kepada kedudukan PANTAS. Tetapkan suis Daya/Nyahdaya kepada kedudukan DAYA dan gunakan tuil Turunkan Pemotongan/Angkat untuk mengawal unit pemotongan (unit pemotongan hadapan dikira masa untuk diturunkan sebelum unit pemotongan belakang). Untuk mara dan memotong rumput, tekan pedal cengkaman ke hadapan.

    Mengangkut Mesin

    Tetapkan suis Daya/Nyahdaya kepada kedudukan NYAHDAYA dan angkat unit pemotongan kepada kedudukan ANGKUT. Tetapkan tuil Potong/Angkut kepada kedudukan ANGKUT. Berhati-hati ketika memandu di antara objek agar anda tidak merosakkan mesin atau unit pemotongan secara tidak sengaja. Berikan perhatian sepenuhnya ketika mengendalikan mesin di cerun. Pandu dengan perlahan dan elakkan belokan yang tajam di cerun untuk mengelakkan mesin terbalik. Turunkan unit pemotongan semasa turun dari cerun untuk kawalan pemanduan.

    Selepas Pengendalian

    Keselamatan Selepas Pengendalian

    Keselamatan Am

    • Letakkan mesin di permukaan yang rata.

    • Lepaskan dan turunkan unit pemotongan.

    • Gunakan brek henti.

    • Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    • Tunggu sehingga semua pergerakan berhenti.

    • Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

    • Bersihkan rumput dan serpihan daripada unit pemotongan, pemacu, peredam bunyi, skrin penyejukan dan ruang enjin untuk mengelakkan bahaya api. Bersihkan tumpahan minyak atau bahan api.

    • Lepaskan pemacu bagi alat tambahan apabila anda mengangkut atau tidak menggunakan mesin.

    • Selenggarakan dan bersihkan tali pinggang keledar sebagaimana diperlukan.

    • Jangan simpan mesin atau bekas bahan api di tempat yang berhampiran nyalaan, percikan atau api pandu seperti pada pemanas air atau pada perkakas lain.

    Mengangkut Mesin

    • Gunakan tanjakan lebar lengkap ketika memuatkan mesin ke atas treler atau trak.

    • Ikat mesin dengan ketat.

    Lokasi Titik Ikat

    g375766
    • Hadapan—lubang di dalam pendakap jek tiub gandar hadapan (Rajah 91).

    • Belakang—gegelang rangka pada setiap sisi mesin.

    Menolak atau Menunda Mesin

    Dalam kecemasan, anda boleh menggerakkan mesin dengan menggerakkan injap pintas di dalam pam hidraulik sesaran boleh ubah dan menolak atau menunda mesin.

    Important: Jangan tolak atau tunda mesin melebihi 3~4.8kmsj (2~3bsj) kerana kerosakan sistem gear dalaman mungkin berlaku. Injap pintas mestilah dibuka apabila anda menolak atau menunda mesin.

    1. Putarkan bolt injap pintas sebanyak 1½ putaran untuk membuka dan membolehkan minyak memintas secara dalaman (Rajah 92).

      Note: Injap pintas terletak di bahagian kiri hidrostat. Apabila bendalir dipintas, anda boleh menggerakkan mesin dengan perlahan tanpa merosakkan sistem gear.

      g003995
    2. Tutup injap pintas sebelum memulakan enjin. Walau bagaimanapun, jangan lebihi 7~11N∙m (5~11 kaki-lb) tork untuk menutup injap.

      Important: Enjin yang berjalan apabila injap pintas dibuka akan menyebabkan sistem gear menjadi terlampau panas.

    Penyelenggaraan

    Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

    Keselamatan Penyelenggaraan

    • Sebelum anda meninggalkan kedudukan pengendali, lakukan perkara berikut:

      • Letakkan mesin di permukaan yang rata.

      • Lepaskan dan turunkan unit pemotongan.

      • Gunakan brek henti.

      • Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

      • Tunggu sehingga semua pergerakan berhenti.

      • Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

    • Biarkan komponen mesin menyejuk sebelum melakukan penyelenggaraan.

    • Jika boleh, jangan lakukan penyelenggaraan sewaktu enjin berjalan. Jauhi bahagian yang bergerak.

    • Sokong mesin menggunakan penyangga jek apabila anda bekerja di bawah mesin.

    • Lepaskan tekanan dengan berhati-hati daripada komponen dengan simpanan tenaga.

    • Pastikan semua bahagian mesin dalam keadaan berfungsi yang baik dan semua perkakasan dipasang ketat.

    • Gantikan semua pelekat yang kabur atau rosak.

    • Untuk memastikan prestasi mesin yang selamat dan optimum, hanya gunakan alat ganti Toro yang asli. Alat ganti yang dibuat oleh pengilang lain mungkin berbahaya dan penggunaan sedemikian akan membatalkan waranti produk.

    Jadual Penyelenggaraan yang Disyorkan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas jam pertama
  • Laraskan tork nat cuping roda kepada 94~122N∙m (70~90 kaki-lb).
  • Selepas 10 jam pertama
  • Laraskan tork nat cuping roda kepada 94~122N∙m (70~90 kaki-lb).
  • Periksa ketegangan tali sawat pengulang-alik.
  • Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa tali pinggang keledar untuk mengesan kehausan, pemotongan dan kerosakan lain. Gantikan tali pinggang keledar jika terdapat komponen yang tidak berfungsi dengan betul.
  • Periksa pengendalian suis saling kunci.
  • Periksa paras minyak enjin.
  • Salirkan air dan bahan cemar lain dari pemisah bahan api-air.
  • Periksa tekanan udara tayar.
  • Periksa paras bahan pendingin.
  • Singkirkan serpihan dari adang-adang dan radiator/penyejuk minyak.(Lebih kerap jika tempat pengendalian adalah kotor).
  • Periksa paras bendalir hidraulik.
  • Periksa salur dan hos hidraulik.
  • Periksa sentuhan gelendong ke bilah dasar.
  • Periksa tali pinggang keledar.
  • Setiap 50 jam
  • Gris bearing dan sesendal(dan serta-merta selepas dicuci setiap kali).
  • Servis bateri.
  • Setiap 100 jam
  • Periksa hos sistem penyejukan.
  • Periksa ketegangan tali sawat pengulang-alik.
  • Setiap 250 jam
  • Tukar minyak enjin dan penuras.
  • Laraskan tork nat cuping roda kepada 94~122N∙m (70~90 kaki-lb).
  • Setiap 400 jam
  • Servis pembersih udara. (lebih kerap jika di persekitaran yang sangat kotor atau berdebu). Servis pembersih udara dahulu jika penunjuk pembersih udara berwarna merah.
  • Gantikan penuras bahan api.
  • Gantikan penuras bahan api enjin.
  • Periksa salur dan sambungan bahan api untuk mengesan kemerosotan, kerosakan atau sambungan yang longgar(atau setiap tahun, mana-mana yang berlaku dahulu).
  • Setiap 800 jam
  • Periksa toe ke dalam roda belakang.
  • Jika anda tidak menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan atau pernah mengisi takungan dengan bendalir alternatif, tukar bendalir hidraulik.
  • Jika anda tidak menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan atau pernah mengisi takungan dengan bendalir alternatif, gantikan penuras hidraulik balik dan penuras hidraulik cas.
  • Kemaskan bearing roda belakang.
  • Setiap 1,000 jam
  • Jika anda menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan, gantikan penuras hidraulik balik dan penuras hidraulik cas.
  • Setiap 2,000 jam
  • Jika anda menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan, tukar bendalir hidraulik.
  • Setiap 6,000 jam
  • Ceraikan, bersihkan dan pasangkan penuras jelaga DPFatau bersihkan penuras jelaga jika kerosakan enjin spn 3251 fmi 0, spn 3720 fmi 0 atau spn 3720 fmi 16 dipaparkan pada InfoCenter (Pusat Maklumat).
  • Setiap 2 tahun
  • Salirkan dan gantikan bendalir sistem penyejukan.
  • Gantikan hos hidraulik.
  • Gantikan hos bahan pendingin.
  • Cuci dan gantikan bahan pendingin.
  • Gantikan semua hos yang bergerak.
  • Senarai Semak Penyelenggaraan Harian

    Duplikasi halaman ini untuk penggunaan rutin.

    Item Semakan PenyelenggaraanUntuk minggu:
    Isn.Sel.Rab.Kha.Jum.Sab.Aha.
    Periksa pengendalian saling kunci keselamatan.       
    Periksa pengendalian brek.       
    Periksa minyak enjin dan paras bahan api.       
    Salirkan pemisah air/bahan api.       
    Periksa penunjuk pengehadan penuras hidraulik.       
    Periksa radiator dan adang-adang untuk mengesan serpihan.       
    Periksa untuk mengesan hingar enjin yang luar biasa.1       
    Periksa untuk mengesan hingar pengendalian yang luar biasa.       
    Periksa paras minyak sistem hidraulik.       
    Periksa penunjuk penuras hidraulik. 2       
    Periksa hos hidraulik untuk mengesan kerosakan.       
    Periksa untuk mengesan kebocoran bendalir.       
    Periksa tekanan tayar.       
    Periksa pengendalian peralatan.       
    Periksa pelarasan gelendong ke bilah dasar.       
    Periksa pelarasan ketinggian pemotongan.       
    Periksa semua pemasangan gris untuk pelinciran. 3       
    Perkemas cat yang tertanggal.       

    1. Periksa palam bara dan muncung pemancit jika enjin sukar dimulakan, asap berlebihan atau enjin tersekat-sekat.

    2. Periksa dengan enjin berjalan dan minyak pada suhu pengendalian.

    3. Serta-merta selepas dicuci setiap kali, tanpa mengira selang yang disenaraikan

    Tatatanda Bahagian Yang Memerlukan Perhatian

    Pemeriksaan dilakukan oleh:
    ItemTarikhMaklumat
    1  
    2  
    3  
    4  
    5  
    6  
    7  
    8  

    Important: Rujuk manual pemilik enjin anda dan Manual Operator unit pemotongan untuk mengetahui prosedur penyelenggaraan tambahan.

    Note: Muat turun salinan skema elektrik atau hidraulik yang percuma dengan melawati www.Toro.com dan mencari mesin anda daripada pautan Manual pada halaman utama.

    Prosedur Pra Penyelenggaraan

    Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan

    1. Letakkan mesin di permukaan yang rata, tekan suis daya/nyahdaya kepada kedudukan DILEPASKAN, turunkan unit pemotongan dan gunakan brek henti.

    2. Matikan kuasa enjin, keluarkan kunci dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak berhenti.

    3. Tunggu enjin menyejuk.

    Membuka Tukup

    1. Lepaskan 2 selak tukup (Rajah 93).

      g375764
    2. Putar untuk membuka tukup.

    Menutup Tukup

    1. Putar dengan berhati-hati untuk menutup tukup (Rajah 94).

      g375759
    2. Kuncikan tukup dengan 2 selak tukup.

    Membuka Adang-adang

    1. Tanggalkan cemat bebola dari selak adang-adang (Rajah 95).

      g378175
    2. Buka selak dan buka adang-adang.

    Menutup Adang-adang

    1. Tutup dan selak adang-adang (Rajah 96).

      g378174
    2. Masukkan cemat bebola melalui selak adang-adang.

    Mencondongkan Tempat Duduk

    1. Alihkan selak tempat duduk ke arah luar (Rajah 97).

      g375778
    2. Putarkan tempat duduk ke atas dengan berhati-hati.

    3. Pastikan rod sangga hadapan berada di dalam penahan slot pada plat panduan rod (Rajah 98).

      g375765

    Menurunkan Tempat Duduk

    1. Putarkan sedikit tempat duduk dan angkat rod sangga keluar dari penahan slot sokongan tempat duduk (Rajah 99).

      g375779
    2. Turunkan tempat duduk dengan berhati-hati sehingga diselak dengan rapi.

    Tempat Titik Jek

    Note: Sokong mesin menggunakan penyangga jek apabila anda bekerja di bawah mesin; rujuk Keselamatan Penyelenggaraan.

    Gunakan yang berikut sebagai titik angkat mesin:

    g375763
    • Hadapan—pendakap jek tiub gandar hadapan (Rajah 100).

    • Belakang—tiub gandar belakang.

    Pelinciran

    Menggris Bearing dan Sesendal

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 50 jam
  • Gris bearing dan sesendal(dan serta-merta selepas dicuci setiap kali).
  • Lincirkan semua pemasangan gris bagi bearing dan sesendal menggunakan gris litium No. 2.

    Bahagian dan kuantiti pemasangan gris adalah seperti berikut:

    • Aci pemacu pam (3) (Rajah 101)

      g021216
    • Silinder lengan angkat unit pemotongan (setiapnya 2) (Rajah 102)

      g012150
    • Pangsi lengan angkat (setiapnya 1) (Rajah 102)

    • Rangka pembawa dan pangsi unit pemotongan (setiapnya 2) (Rajah 103)

      g003960
    • Aci pangsi lengan angkat (setiapnya 1) (Rajah 104)

      g004157
    • Pangsi stereng gandar (1) (Rajah 105)

      g004169
    • Penyambung bebola silinder stereng (2) (Rajah 106)

      g003966
    • Pedal brek (1) (Rajah 107)

      g011615

    Penyelenggaraan Enjin

    Keselamatan Enjin

    • Matikan kuasa enjin sebelum memeriksa minyak atau menambahkan minyak ke dalam kotak engkol.

    • Jangan ubah kelajuan pengawalan imbang atau gunakan kelajuan lebih pada enjin.

    Memeriksa Penuras Udara

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Buka tukup; rujuk Membuka Tukup.

    3. Periksa penunjuk servis pada hujung perumah penuras udara (Rajah 108).

      g373570
    4. Jika jalur merah dipaparkan pada penunjuk servis, tukar penuras udara; rujuk Menservis Pembersih Udara.

    5. Picit injap pembuang debu (Rajah 109).

      g373568
    6. Tutup dan selak tukup; rujuk Menutup Tukup.

    Menservis Pembersih Udara

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Servis pembersih udara. (lebih kerap jika di persekitaran yang sangat kotor atau berdebu). Servis pembersih udara dahulu jika penunjuk pembersih udara berwarna merah.
  • Periksa badan pembersih udara untuk mengesan kerosakan yang boleh menyebabkan kebocoran udara. Gantikannya jika rosak. Periksa seluruh sistem masuk untuk mengesan kebocoran, kerosakan atau pengapit hos yang longgar.

    Servis penuras pembersih udara hanya apabila penunjuk servis memberikan isyarat berkenaan. Jika penuras udara ditukar sebelum perlu ditukar hanya akan meningkatkan kemungkinan debu memasuki enjin apabila anda menanggalkan penuras.

    Important: Pastikan penutup dipasangkan dengan betul dan mengedap badan pembersih udara.

    g034923g031351

    Menetapkan Semula Penunjuk Servis Penuras Udara

    1. Jika jalur merah dipaparkan pada penunjuk servis, tekan butang tetap semula pada hujung penunjuk (Rajah 111).

      g373569
    2. Tutup dan selak tukup; rujuk Menutup Tukup.

    Menservis Minyak Enjin

    Spesifikasi Minyak

    Gunakan minyak enjin rendah abu berkualiti tinggi yang memenuhi atau melebihi spesifikasi berikut:

    • API kategori servis CJ-4 atau lebih tinggi

    • ACEA kategori servis E6

    • JASO kategori servis DH-2

    Important: Menggunakan minyak enjin yang selain API CJ-4 atau lebih tinggi, ACEA E6 atau JASO DH-2 boleh menyebabkan penuras zarahan diesel tersumbat atau menyebabkan enjin rosak.

    Gunakan gred kelikatan minyak enjin berikut:

    • Minyak pilihan: SAE 15W-40 (melebihi -18°C (0°F))

    • Minyak alternatif: SAE 10W-30 atau 5W-30 (semua suhu)

    Minyak Enjin Premium Toro boleh didapatkan daripada pengedar Toro anda yang sah pada gred kelikatan 15W-40 atau 10W-30.

    Memeriksa Paras Minyak Enjin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras minyak enjin.
  • Important: Periksa minyak enjin setiap hari. Jika paras minyak enjin melebihi tanda Penuh pada batang celup, maka minyak enjin mungkin dicairkan dengan bahan api;Jika paras minyak enjin melebihi tanda Penuh, tukar minyak enjin.

    Masa terbaik untuk memeriksa minyak enjin adalah apabila enjin sejuk sebelum dimulakan untuk hari itu. Jika enjin telah dimulakan, biarkan minyak mengalir kembali ke takungan untuk sekurang-kurangnya 10 minit sebelum pemeriksaan. Jika paras minyak berada pada atau di bawah tanda Tambah pada batang celup, tambahkan minyak untuk meningkatkan paras minyak kepada tanda Penuh. Jangan terlebih isi enjin dengan minyak.

    Important: Kekalkan paras minyak enjin di antara had atas dan bawah pada tolok minyak; enjin mungkin gagal jika enjin dijalankan dengan terlalu banyak atau terlalu sedikit minyak.

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Buka tukup; rujuk Membuka Tukup.

    3. Periksa paras minyak enjin (Rajah 112).

      g034922g031256

      Important: Pastikan paras minyak enjin dikekalkan di antara had atas dan had bawah pada tolok minyak. Kegagalan enjin mungkin berlaku atas sebab pengisian minyak enjin yang berlebihan atau tidak mencukupi.

    4. Tutup dan selak tukup; rujuk Menutup Tukup.

    Kapasiti Minyak Kotak Engkol

    5.2L (5.5 qt AS) dengan penuras

    Menukar Minyak Enjin dan Penuras

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 250 jam
  • Tukar minyak enjin dan penuras.
    1. Sediakan mesin; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Salirkan minyak dan tukar penuras.

      g034924g031400

      Important: Pastikan penuras tidak dikunci terlampau ketat.

    3. Buka tukup; rujuk Membuka Tukup.

    4. Isi minyak ke dalam kotak engkol; rujuk Spesifikasi Minyak, Kapasiti Minyak Kotak Engkol dan Memeriksa Paras Minyak Enjin.

    5. Tutup dan selak tukup; rujuk Menutup Tukup.

    Menservis Mangkin Pengoksidaan Diesel (DOC) dan Penuras Jelaga

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 6,000 jam
  • Ceraikan, bersihkan dan pasangkan penuras jelaga DPFatau bersihkan penuras jelaga jika kerosakan enjin spn 3251 fmi 0, spn 3720 fmi 0 atau spn 3720 fmi 16 dipaparkan pada InfoCenter (Pusat Maklumat).
  • Jika kerosakan enjin , atau dipaparkan pada InfoCenter (Pusat Maklumat) (Rajah 114), bersihkan penuras jelaga menggunakan langkah yang berikut:

    g214715g213864g213863
    1. Rujuk bahagian Enjin dalam Manual Servis untuk mendapatkan maklumat tentang menceraikan dan memasangkan mangkin pengoksidaan diesel dan penuras jelaga DPF.

    2. Rujuk pengedar Toro anda yang sah untuk bahagian ganti atau servis mangkin pengoksidaan diesel dan penuras jelaga.

    3. Hubungi pengedar Toro anda yang sah untuk menetapkan ECU enjin selepas anda memasang DPF yang bersih.

    Penyelenggaraan Sistem Bahan Api

    Menyalirkan Air dari Pemisah Bahan Api-Air

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Salirkan air dan bahan cemar lain dari pemisah bahan api-air.
    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Buka tukup; Membuka Tukup.

    3. Jajarkan takung buang di bawah injap salir pemisah bahan api-air (Rajah 115).

      g375850
    4. Buka injap, salirkan air dan bahan cemar dari pemisah.

    5. Tutup injap pemisah bahan api-air.

    6. Mulakan enjin dan periksa untuk mengesan kebocoran.

      Note: Baiki semua kebocoran.

    7. Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    8. Tutup dan selak tukup; Menutup Tukup.

    Menggantikan Penuras Pemisah Air

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Gantikan penuras bahan api.
    1. Salirkan pemisah bahan api-air dengan sepenuhnya; rujuk Menyalirkan Air dari Pemisah Bahan Api-Air.

    2. Bersihkan kepala penuras dan kanister penuras (Rajah 116).

      g375851
    3. Tanggalkan kanister penuras dan bersihkan permukaan lekapan pada kepala penuras.

    4. Lincirkan gasket pada kanister penuras menggunakan bahan api yang bersih.

    5. Pasangkan kanister penuras menggunakan tangan sehingga gasket menyentuh permukaan lekapan, kemudian putarkan lagi sebanyak ½ putaran.

    6. Ketatkan injap salir pada bahagian bawah kanister penuras.

    7. Mulakan enjin dan periksa untuk mengesan kebocoran.

      Note: Baiki semua kebocoran.

    8. Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    9. Tutup dan selak tukup; Menutup Tukup.

    Menggantikan Penuras Bahan Api Enjin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Gantikan penuras bahan api enjin.
    1. Buka tukup; rujuk Membuka Tukup.

    2. Bersihkan bahagian di sekeliling kepala penuras bahan api (Rajah 117).

      g378468
    3. Keluarkan penuras dan bersihkan permukaan lekapan kepala penuras (Rajah 117).

    4. Lincirkan gasket penuras menggunakan minyak enjin pelinciran yang bersih.

    5. Pasangkan kanister penuras yang kering menggunakan tangan sehingga gasket menyentuh kepala penuras, kemudian putarkan lagi sebanyak ½ putaran.

    6. Mulakan enjin dan periksa untuk mengesan kebocoran bahan api di sekeliling penuras dan kepala penuras.

      Baiki semua kebocoran bahan api.

    7. Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    8. Tutup dan selak tukup; rujuk Menutup Tukup.

    Memeriksa Salur dan Sambungan Bahan Api

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Periksa salur dan sambungan bahan api untuk mengesan kemerosotan, kerosakan atau sambungan yang longgar(atau setiap tahun, mana-mana yang berlaku dahulu).
  • Periksa salur dan sambungan bahan api untuk mengesan kemerosotan, kerosakan atau sambungan yang longgar.

    Membersihkan Adang-adang Tiub Pungut Bahan Api

    Menanggalkan Tiub Pungut Bahan Api

    Tiub pungut bahan api yang terletak di dalam tangki bahan api disertakan adang-adang untuk bantu menghalang serpihan memasuki sistem bahan api. Tanggalkan tiub pungut bahan api dan bersihkan adang-adang sebagaimana diperlukan.

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Tanggalkan 5 skru kepala Phillips yang mengunci penutup penghantar bahan api ke tangki bahan api, dan tanggalkan penutup (Rajah 118).

      g373885
    3. Tanggalkan penyambung 2 soket pada abah-abah penghantar bahan api daripada penyambung 2 pin abah-abah dawai mesin (Rajah 119).

      g373884
    4. Alihkan pengapit yang mengunci hos pada pemasangan bahagian dalam penghantar bahan api dan tanggalkan hos dari pemasangan (Rajah 120).

      g373882
    5. Longgarkan penutup penghantar bahan api (Rajah 121).

      g373883
    6. Angkat penghantar bahan api dengan berhati-hati dari tangki.

      Note: Jangan bengkokkan tiub pungutan, tiub balik atau lengan apungan.

    Membersihkan dan Memasangkan Tiub Pungutan Bahan Api

    1. Bersihkan adang-adang pada hujung tiub pungutan bahan api (Rajah 122).

      g373881
    2. Pasangkan tiub pungutan bahan api dan apungan dengan berhati-hati ke dalam tangki bahan api (Rajah 123).

      g373886
    3. Jajarkan pemasangan tiub pungutan dan bahagian dalam tiub balik.

    4. Ketatkan penutup penghantar bahan api pada tangki bahan api.

    5. Pasangkan hos pada pemasangan penghantar bahan api dan kuncikan hos pada pemasangan menggunakan pengapit (Rajah 124).

      g373882
    6. Pasangkan penyambung abah penghantar bahan api ke dalam penyambung abah-abah dawai mesin (Rajah 125).

      g373884
    7. Jajarkan lubang di dalam penutup penghantar bahan api dengan lubang di dalam tangki bahan api dan kuncikan penutup pada tangki menggunakan 5 skru kepala Phillips (Rajah 126).

      g373885

    Penyelenggaraan Sistem Elektrik

    Keselamatan Sistem Elektrik

    • Putuskan sambungan bateri sebelum membaiki mesin. Putuskan sambungan terminal negatif terlebih dahulu dan akhirnya terminal positif. Sambungkan terminal positif terlebih dahulu dan akhirnya terminal negatif.

    • Cas bateri di tempat terbuka dengan pengalihan udara yang baik, jauhi percikan dan nyalaan. Tanggalkan pengecas sebelum menyambungkan atau memutuskan sambungan bateri. Pakai pakaian pelindung dan gunakan alatan tertebat.

    Memutuskan Sambungan Bateri

    Bahaya

    Elektrolit bateri mengandungi asid sulfurik yang membawa maut jika terminum dan menyebabkan lecuran yang serius.

    • Jangan minum elektrolit dan elakkan sentuhan dengan kulit, mata atau pakaian. Pakai kaca mata keselamatan untuk melindungi mata anda dan sarung tangan getah untuk melindungi tangan anda.

    • Isi bateri di tempat yang sentiasa mempunyai bekalan air bersih untuk mencuci kulit.

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Buka adang-adang; rujuk Membuka Adang-adang.

    3. Tekan sisi penutup bateri dan tanggalkan penutup dari dulang bateri (Rajah 127).

      g378176
    4. Putuskan sambungan kabel bateri negatif.

    5. Luncurkan penutup penebat keluar daripada pengapit kabel bateri positif dan putuskan sambungan kabel bateri positif.

    Menyambungkan Bateri

    1. Pasangkan kabel bateri positif (merah) pada tiang bateri positif (+) (Rajah 128).

      g378177
    2. Pasangkan kabel bateri negatif (hitam) pada tiang bateri negatif (-).

    3. Sapukan satu lapisan gris Grafo 112X (skin-over), No. Bahagian Toro 505-47 pada tiang bateri dan pengapit kabel bateri.

    4. Pasangkan asas getah pada pengapit kabel bateri positif.

    5. Pasangkan penutup pada bateri dengan memasukkan tab penutup ke dalam slot di dalam dulang bateri.

    6. Tutup dan selak adang-adang; rujuk Menutup Adang-adang.

    Mengecas Bateri

    1. Putuskan sambungan bateri; rujuk Memutuskan Sambungan Bateri.

    2. Sambungkan pengecas bateri 3~4A pada tiang bateri.

    3. Cas bateri pada kadar 3~4A selama 4 hingga 8 jam.

    4. Apabila bateri dicas, tanggalkan pengecas dari salur keluar elektrik dan tiang bateri.

    5. Pasangkan bateri; rujuk Menyambungkan Bateri.

    Menservis Bateri

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 50 jam
  • Servis bateri.
  • Note: Jaga kebersihan terminal dan seluruh bekas bateri kerana bateri yang kotor akan menyahcas dengan perlahan.

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Buka adang-adang; rujuk Membuka Adang-adang.

    3. Periksa keadaan bateri.

      Note: Gantikan semua bateri yang haus atau rosak.

    4. Putuskan sambungan kabel bateri dan keluarkan bateri dari mesin; rujuk Memutuskan Sambungan Bateri.

    5. Bersihkan seluruh bekas bateri dengan larutan natrium bikarbonat (soda penaik) dan air.

    6. Bilas bekas dengan air yang bersih.

    7. Pasangkan bateri pada mesin dan sambungkan kabel bateri; rujuk Menyambungkan Bateri.

    8. Tutup dan selak adang-adang; rujuk Menutup Adang-adang.

    Menggantikan Fius Blok Fius

    Blok fius berada di dalam lengan kawalan.

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Buka 2 selak yang mengunci penutup lengan kawalan pada lengan kawalan dan tanggalkan penutup (Rajah 129).

      g375760
    3. Gantikan fius terbuka (Rajah 130) dengan jenis fius dan pengadaran keamperan yang sama.

      g375761
    4. Pasangkan penutup lengan kawalan pada lengan kawalan dan kuncikan penutup dengan 2 selak.

    Menggantikan Fius Telematic

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Buka selak dan condongkan tempat duduk; rujuk Mencondongkan Tempat Duduk.

    3. Tanggalkan penutup dari pemegang fius sejajar yang berlabel (Rajah 131).

      g378242
    4. Keluarkan fius dari pemegang fius.

    5. Masukkan fius dengan jenis dan keamperan yang sama.

    6. Pasangkan penutup pada pemegang fius sejajar.

    7. Turunkan dan selak tempat duduk; rujuk Menurunkan Tempat Duduk.

    Penyelenggaraan Sistem Pemacu

    Memeriksa Tekanan Udara Tayar

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa tekanan udara tayar.
  • Important: Kekalkan tekanan yang disyorkan di dalam semua tayar untuk memastikan kualiti pemotongan yang baik dan prestasi mesin yang sewajarnya. Jangan kurang isi angin tayar.

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Ukur tekanan udara tayar.

      Note: Tekanan udara yang betul bagi tayar ialah 83~103kPa (12~15psi).

    3. Jika diperlukan, isi udara atau singkirkan udara dari tayar.

    4. Ulangi langkah 2 dan 3 pada tayar yang lain.

    Memeriksa Tork Nat Roda

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas jam pertama
  • Laraskan tork nat cuping roda kepada 94~122N∙m (70~90 kaki-lb).
  • Selepas 10 jam pertama
  • Laraskan tork nat cuping roda kepada 94~122N∙m (70~90 kaki-lb).
  • Setiap 250 jam
  • Laraskan tork nat cuping roda kepada 94~122N∙m (70~90 kaki-lb).
  • Amaran

    Kegagalan untuk mengekalkan tork yang bersesuaian pada nat roda boleh menyebabkan kecederaan diri.

    Pastikan tork yang bersesuaian pada nat roda.

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Laraskan tork nat roda kepada 94~122N∙m (70~90 kaki-lb).

    Melaraskan Pemacu Cengkaman untuk Mencapai Neutral

    Important: Mesin tidak seharusnya bergerak apabila pedal cengkaman dilepaskan (dalam kedudukan NEUTRAL). Jika mesin bergerak, laraskan pam cengkaman seperti berikut:

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Bicukan bahagian hadapan mesin sehingga kedua-dua tayar terapung di udara dan sokong mesin dengan penyangga jek, rujuk Tempat Titik Jek dan Spesifikasi.

    3. Dari bahagian bawah mesin dan pada bahagian kanan pam cengkaman, longgarkan nat kunci yang mengunci skru pelarasan pengembalian neutral (Rajah 132).

      g375898

      Amaran

      Enjin mestilah berjalan agar pelarasan terakhir pada sesondol pelarasan cengkaman boleh dilakukan. Ini boleh menyebabkan kecederaan diri.

      Jauhkan tangan, kaki, muka dan bahagian badan yang lain daripada muncung, bahagian panas yang lain pada enjin dan mana-mana bahagian yang berputar.

    4. Mulakan enjin dan lepaskan brek henti.

    5. Putarkan skru pelarasan pengembalian neutral ke mana-mana arah sehingga roda henti berputar.

    6. Tork nat kunci kepada 22N∙m (16 kaki-lb).

    7. Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    8. Keluarkan penyangga jek dan turunkan mesin ke atas tanah.

    9. Pandu uji mesin untuk memastikan mesin tidak bergerak apabila pedal cengkaman ditetapkan kepada kedudukan NEUTRAL.

    Memeriksa Penjajaran Roda Belakang

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 800 jam
  • Periksa toe ke dalam roda belakang.
    1. Putarkan roda stereng untuk memposisikan roda belakang tegak ke hadapan.

    2. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    3. Pada ketinggian gandar, ukur jarak dari pusat ke pusat pada bahagian hadapan dan belakang tayar stereng.

      Note: Pelarasan toe ke dalam roda belakang adalah betul jika perbezaan di antara ukuran roda hadapan dengan ukuran roda belakang ialah 6mm (¼ inci) atau kurang. (Rajah 133).

      g009169
    4. Jika ukuran adalah lebih besar daripada 6mm (¼ inci), laraskan toe ke dalam roda belakang; rujuk Melaraskan Toe ke Dalam Roda Belakang.

    Melaraskan Toe ke Dalam Roda Belakang

    1. Longgarkan nat penjepit pada setiap hujung rod ikat (Rajah 134).

      Note: Hujung rod ikat dengan alur luaran ialah benang tangan kiri.

      g004136
    2. Gunakan bahagian rata perengkuh untuk memutarkan rod ikat.

    3. Pada ketinggian gandar, ukur jarak dari pusat ke pusat pada bahagian hadapan dan belakang tayar stereng.

      Note: Pelarasan toe ke dalam roda belakang adalah betul jika perbezaan di antara ukuran roda hadapan dengan ukuran roda belakang ialah 6mm (¼ inci) atau kurang.

    4. Ulangi langkah 2 dan 3 sebagaimana diperlukan.

    5. Ketatkan nat penjepit.

    Penyelenggaraan Sistem Penyejukan

    Keselamatan Sistem Penyejukan

    • Bahan pendingin enjin boleh menyebabkan keracunan jika tertelan; jauhkan daripada jangkauan kanak-kanak dan haiwan peliharaan.

    • Luahan bahan pendingin yang panas dan dimampatkan atau menyentuh radiator dan bahagian di sekeliling yang panas boleh menyebabkan kecederaan melecur yang serius.

      • Sentiasa biarkan enjin menyejuk untuk sekurang-kurangnya 15 minit sebelum menanggalkan penutup radiator.

      • Gunakan kain apabila membuka penutup radiator dan buka penutup dengan perlahan untuk melepaskan stim.

    Spesifikasi Bahan Pendingin

    Takungan bahan pendingin diisi di kilang dengan 50/50 larutan air dan bahan pendingin lanjutan hayat dasar etilena glikol.

    Important: Hanya gunakan bahan pendingin tersedia secara dagangan yang memenuhi spesifikasi yang disenaraikan dalam Jadual Standard Bahan Pendingin Lanjutan Hayat.Jangan menggunakan bahan pendingin teknologi asid tak organik (IAT) yang konvensional (hijau) di dalam mesin anda. Jangan mencampurkan bahan pendingin konvensional dengan bahan pendingin lanjutan hayat.

    Jadual Jenis Bahan Pendingin

    Jenis Bahan Pendingin Etilena Glikol

    Jenis Perencat Kakisan

    Antisejuk beku lanjutan hayat

    Teknologi asid organik (OAT)

    Important: Jangan bergantung pada warna bahan pendingin untuk mengenal pasti perbezaan antara bahan pendingin teknologi asid tak organik (IAT) yang konvensional (hijau) dengan bahan pendingin lanjutan hayat.Pengilang bahan pendingin mungkin mewarnakan bahan pendingin lanjutan hayat dalam salah satu warna berikut: merah, merah jambu, jingga, kuning, biru, hijau kebiruan, ungu dan hijau. Gunakan bahan pendingin yang memenuhi spesifikasi dalam Jadual Standard Bahan Pendingin Lanjutan Hayat.

    Standard Bahan Pendingin Lanjutan Hayat

    ATSM International

    SAE International

    D3306 dan D4985

    J1034, J814 dan 1941

    Important: Kepekatan bahan pendingin seharusnya campuran 50/50 bahan pendingin dengan air.

    • Diutamakan: Apabila mencampurkan bahan pendingin daripada pati, campurkannya dengan air suling.

    • Pilihan diutamakan: Jika tiada air suling, gunakan bahan pendingin pracampur dan bukannya pati.

    • Keperluan minimum: Jika tiada air suling dan bahan pendingin pracampur, campurkan bahan pendingin pekat dengan air boleh diminum yang bersih.

    Memeriksa Paras Bahan Pendingin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras bahan pendingin.
  • Awas

    Jika enjin telah dihidupkan, bahan pendingin yang dimampatkan dan panas boleh terlepas dan menyebabkan kelecuran.

    • Jangan buka penutup radiator apabila enjin sedang berjalan.

    • Gunakan kain apabila membuka penutup radiator dan buka penutup dengan perlahan untuk melepaskan stim.

    Kapasiti Bahan Pendingin: 6.6L (7.0 qt AS

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Buka tukup; rujuk Membuka Tukup.

    3. Periksa paras bahan pendingin di dalam takungan (Rajah 135).

      Note: Paras bahan pendingin adalah betul jika terdapat tanda sejuk pada sisi tangki apabila enjin adalah sejuk dan tanda panas dipaparkan apabila enjin adalah panas.

      g378285
    4. Jika paras bahan pendingin adalah rendah, tanggalkan penutup takungan bahan pendingin dan isi bahan pendingin yang ditentukan sehingga paras mencapai tanda sejuk (untuk enjin sejuk) atau tanda panas (untuk enjin panas).

      Note: Jangan terlebih isi tangki pengembangan dengan bahan pendingin.

    5. Pasangkan penutup takungan bahan pendingin.

    6. Tutup dan selak tukup; rujuk Menutup Tukup.

    Menyingkirkan Serpihan dari Sistem Penyejukan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Singkirkan serpihan dari adang-adang dan radiator/penyejuk minyak.(Lebih kerap jika tempat pengendalian adalah kotor).
  • Setiap 100 jam
  • Periksa hos sistem penyejukan.
  • Setiap 2 tahun
  • Salirkan dan gantikan bendalir sistem penyejukan.
    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, matikan kuasa enjin, gunakan brek henti dan keluarkan kunci.

    2. Singkirkan semua serpihan dari bahagian enjin.

    3. Buka selak pengapit dan buka adang-adang belakang (Rajah 136).

      g004138
    4. Bersihkan kedua-dua sisi radiator/penyejuk minyak dengan teliti menggunakan udara termampat (Rajah 137).

      g021880
    5. Tutup adang-adang dan kuncikan selak.

    Penyelenggaraan Brek

    Melaraskan Brek Henti

    Laraskan brek servis jika terdapat lebih daripada 13mm (½ inci) gerak bebas pada pedal brek atau jika brek terlepas. Gerak bebas ialah jarak di antara pergerakan pedal brek sebelum anda berasa rintangan pedal brek.

    1. Sediakan mesin, rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Lepaskan brek henti.

    3. Gunakan sebat balik motor roda untuk mengayun gelendong ke belakang dan ke hadapan untuk memastikan gelendong adalah bebas sebelum dan selepas pelarasan.

    4. Tekan sedikit pedal; dan ukur jarak pergerakan pedal tanpa rintangan (Rajah 138).

      Note: Laraskan brek jika terdapat lebih daripada 2.5cm (1 inci) gerak bebas (Rajah 138) pada pedal brek atau jika lebih banyak daya brek henti diperlukan.

      g026816
    5. Untuk mengurangkan gerak bebas pedal brek, longgarkan nat penjepit hadapan pada hujung berulir setiap kabel brek (Rajah 139).

      g375942
    6. Ketatkan nat belakang untuk mengalihkan kabel ke belakang sehingga pedal brek mempunyai 6~13mm (¼~½ inci) gerak bebas (Rajah 138) sebelum brek henti mengenakan roda.

    7. Ketatkan nat penjepit hadapan, pastikan kedua-dua kabel menggerakkan brek secara serentak.

      Note: Pastikan konduit kabel tidak berputar apabila nat penjepit diketatkan.

    Melaraskan Selak Brek Henti

    Jika brek henti gagal digunakan dan dilekapkan, pelarasan pada tuas brek diperlukan.

    1. Sediakan mesin, rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Longgarkan 2 skru yang mengunci tuas brek henti pada rangka (Rajah 140).

      g011617
    3. Tekan pedal brek henti ke hadapan sehingga penahan brek digunakan sepenuhnya pada tuas brek (Rajah 140).

    4. Ketatkan 2 skru tersebut untuk mengunci pelarasan.

    5. Tekan pedal brek untuk melepaskan brek henti.

    6. Periksa pelarasan dan laraskan sebagaimana diperlukan.

    Penyelenggaraan Tali Sawat

    Menservis Tali Sawat Pengulang-alik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 10 jam pertama
  • Periksa ketegangan tali sawat pengulang-alik.
  • Setiap 100 jam
  • Periksa ketegangan tali sawat pengulang-alik.
  • Note: Untuk mencapai ketegangan yang betul pada tali sawat, pastikan terdapat pesongan 10mm (⅜ inci) apabila daya 44N (10lb) dikenakan pada bahagian tengah tali sawat di antara takal.

    1. Jika pesongan bukan 10 mm (3/8inci), longgarkan bolt kelapan pengulang-alik (Rajah 141).

      g020537
    2. Tingkatkan atau kurangkan ketegangan tali sawat pengulang-alik dan ketatkan bolt.

    3. Periksa pesongan tali sawat sekali lagi untuk memastikan ketegangan adalah tepat.

    Penyelenggaraan Sistem Hidraulik

    Keselamatan Sistem Hidraulik

    • Dapatkan rawatan perubatan dengan segera jika bendalir tersuntik ke dalam kulit. Bendalir yang tersuntik perlu disingkirkan melalui pembedahan dalam tempoh beberapa jam oleh doktor.

    • Pastikan semua hos dan salur bendalir hidraulik dalam keadaan yang baik dan semua sambungan dan pemasangan hidraulik adalah ketat sebelum mengenakan tekanan pada sistem hidraulik.

    • Jauhkan badan dan tangan anda dari kebocoran lubang jarum atau muncung yang mengeluarkan bendalir hidraulik bertekanan tinggi.

    • Gunakan kadbod atau kertas untuk mengesan kebocoran hidraulik.

    • Lepaskan semua tekanan di dalam sistem hidraulik dengan selamat sebelum melaksanakan sebarang kerja pada sistem hidraulik.

    Spesifikasi Bendalir Hidraulik

    Takungan diisi penuh dengan bendalir hidraulik berkualiti tinggi di kilang. Periksa paras bendalir hidraulik sebelum anda memulakan enjin buat kali pertama dan setiap hari selepas itu; rujuk Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik.

    Bendalir hidraulik yang disyorkan: Toro PX Extended Life Hydraulic Fluid; tersedia dalam baldi 19L atau tong dram 208L.

    Note: Mesin yang menggunakan bendalir ganti yang disyorkan memerlukan penukaran bendalir dan penuras yang kurang kerap.

    Bendalir hidraulik alternatif: Jika Toro PX Extended Life Hydraulic Fluid tidak tersedia, anda boleh menggunakan bendalir hidraulik konvensional asas petroleum lain yang mengandungi spesifikasi dalam julat disenaraikan bagi semua sifat bahan berikut dan memenuhi standard industri. Jangan menggunakan bendalir tiruan. Rujuk pengedar pelincir anda untuk mengenal pasti produk yang bersesuaian.

    Note: Toro tidak menanggung kewajipan bagi kerosakan yang disebabkan oleh penggantian yang tidak wajar, oleh itu hanya gunakan produk daripada pengilang boleh dipercayai yang akan menyokong cadangan mereka.

    Bendalir Hidraulik Antihaus Indeks Kelikatan Tinggi/Takat Curah Rendah, ISO VG 46

    Sifat Bahan: 
     Kelikatan, ASTM D445cSt @ 40°C 44 hingga 48
     Indeks Kelikatan ASTM D2270140 atau lebih tinggi
     Takat Tuang, ASTM D97-37°C~-45°C
     Spesifikasi Industri:Eaton Vickers 694 (I-286-S, M-2950-S/35VQ25 atau M-2952-S)

    Note: Banyak bendalir hidraulik adalah hampir tanpa warna, oleh itu sukar untuk mengesan kebocoran. Bahan tambah pencelup merah bagi bendalir hidraulik tersedia dalam botol 20ml. Satu botol adalah cukup untuk 15~22L bendalir hidraulik. Pesan No. Bahagian 44-2500 daripada pengedar Toro anda yang sah.

    Important: Toro Premium Synthetic Biodegradable Hydraulic Fluid ialah satu-satunya bendalir tiruan terbiodegradasian yang diluluskan oleh Toro. Bendalir ini serasi dengan elastomer yang digunakan di dalam sistem hidraulik Toro dan sesuai untuk pelbagai keadaan suhu. Bendalir ini serasi dengan minyak mineral konvensional tetapi untuk mencapai keterbiodegradasian dan prestasi maksimum, sistem hidraulik harus dibersihkan dengan bendalir konvensional dengan sepenuhnya. Minyak tersebut tersedia dalam baldi 19L (5 gelen AS) atau 208L (55 gelen AS) daripada pengedar Toro anda yang sah.

    Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras bendalir hidraulik.
  • Takungan diisi penuh dengan bendalir hidraulik berkualiti tinggi di kilang. Masa yang paling sesuai untuk memeriksa minyak hidraulik adalah apabila bendalir sejuk. Mesin seharusnya berada dalam konfigurasi angkut.

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Bersihkan bahagian di sekeliling leher pengisi dan penutup tangki hidraulik (Rajah 142).

      g376007
    3. Keluarkan penutup/batang celup dari leher pengisi dan lap dengan kain yang bersih.

    4. Masukkan batang celup ke dalam leher pengisi; kemudian keluarkannya dan periksa paras bendalir.

      Note: Paras bendalir seharusnya dalam julat pengendalian pada batang celup.

      Important: Jangan terlebih isi tangki.

    5. Jika paras rendah, isi jumlah bendalir yang secukupnya untuk meningkatkan paras kepada tanda penuh.

    6. Pasangkan penutup/batang celup pada leher pengisi.

    Memeriksa Salur dan Hos Hidraulik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa salur dan hos hidraulik.
  • Periksa salur dan hos hidraulik untuk mengesan kebocoran, talian berpintal, sokongan lekapan yang longgar, pemasangan yang longgar dan kemerosotan disebabkan cuaca dan kemerosotan disebabkan bahan kimia. Buat semua pembaikan yang diperlukan sebelum pengendalian.

    Kapasiti Bendalir Hidraulik

    30L (8 gelen AS); rujuk Spesifikasi Bendalir Hidraulik

    Menukar Bendalir Hidraulik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 800 jam
  • Jika anda tidak menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan atau pernah mengisi takungan dengan bendalir alternatif, tukar bendalir hidraulik.
  • Setiap 2,000 jam
  • Jika anda menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan, tukar bendalir hidraulik.
  • Jika bendalir tercemar, hubungi Pengedar Toro anda kerana sistem perlu dibersihkan. Bendalir yang tercemar kelihatan keruh atau hitam apabila dibandingkan dengan bendalir yang bersih.

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Letakkan takung buang yang besar di bawah pemasangan lurus (Rajah 143) tangki hidraulik; rujuk Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik.

      g377036
    3. Tanggalkan hos saliran bekas dari pemasangan lurus dan biarkan tangki disalirkan.

    4. Apabila bendalir hidraulik henti mengalir keluar dari tangki, pasangkan hos saliran.

    5. Isi tangki dengan bendalir hidraulik yang ditentukan; rujuk Spesifikasi Bendalir Hidraulik dan Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik.

      Important: Hanya gunakan bendalir hidraulik yang dinyatakan. Bendalir lain boleh menyebabkan kerosakan sistem.

    6. Pasangkan penutup tangki.

    7. Mulakan enjin dan gunakan semua kawalan hidraulik untuk mengedarkan bendalir hidraulik ke seluruh sistem.

    8. Periksa untuk mengesan kebocoran bendalir hidraulik; rujuk Memeriksa untuk Mengesan Kebocoran.

    9. Periksa paras; rujuk Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik

    Menggantikan Penuras Hidraulik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 800 jam
  • Jika anda tidak menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan atau pernah mengisi takungan dengan bendalir alternatif, gantikan penuras hidraulik balik dan penuras hidraulik cas.
  • Setiap 1,000 jam
  • Jika anda menggunakan bendalir hidraulik yang disyorkan, gantikan penuras hidraulik balik dan penuras hidraulik cas.
  • Important: Penggunaan jenis penuras yang lain boleh membatalkan waranti pada sesetengah komponen.

    Menukar Penuras Balik

    Sistem hidraulik dilengkapi penunjuk servis penuras balik (Rajah 144). Anda boleh melihat penunjuk servis penuras melalui lubang pada plat lantai. Dengan enjin berjalan pada suhu pengendalian, periksa warna penunjuk seperti berikut:

    • Hijau menunjukkan aliran bendalir hidraulik yang normal melalui penuras.

    • Merah menunjukkan penuras tersekat. Tukar penuras balik.

    g004132
    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Pada bahagian hadapan mesin, jajarkan takung buang di bawah penuras balik (Rajah 145).

      g376340
    3. Tanggalkan penuras.

    4. Lap bersih ruang lekapan penuras pada kepala penuras.

    5. Sapukan satu lapisan nipis bendalir hidraulik yang ditentukan pada gasket penuras balik yang baharu.

    6. Masukkan penuras ke dalam kepala menggunakan tangan sehingga gasket menyentuh permukaan lekapan, kemudian putarkan lagi penuras sebanyak ½ putaran.

    Menukar Penuras Cas

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Condongkan tempat duduk; rujuk Mencondongkan Tempat Duduk.

    3. Pada bahagian kiri mesin, jajarkan takung buang di bawah penuras cas (Rajah 146).

      g376339
    4. Tanggalkan penuras.

    5. Lap bersih ruang lekapan penuras pada kepala penuras.

    6. Sapukan satu lapisan nipis bendalir hidraulik yang ditentukan pada gasket penuras cas yang baharu.

    7. Masukkan penuras ke dalam kepala menggunakan tangan sehingga gasket menyentuh permukaan lekapan, kemudian putarkan lagi penuras sebanyak ½ putaran.

    8. Turunkan dan selak tempat duduk; rujuk Menurunkan Tempat Duduk.

    Memeriksa untuk Mengesan Kebocoran

    1. Hidupkan enjin dan biarkan mesin berjalan untuk 2 minit untuk menyingkirkan udara daripada sistem hidraulik.

    2. Matikan kuasa enjin, keluarkan kunci dan periksa untuk mengesan kebocoran pada penuras balik dan penuras cas.

      Note: Baiki semua kebocoran hidraulik.

    Penyelenggaraan Sistem Unit Pemotongan

    Keselamatan Bilah

    Bilah atau bilah dasar yang haus atau rosak boleh pecah dan serpihan mungkin terpelanting ke arah anda atau orang yang berhampiran dan menyebabkan kecederaan diri yang serius atau kematian.

    • Periksa bilah dan bilah dasar dari masa ke masa untuk mengesan tanda kehausan atau kerosakan berlebihan.

    • Berhati-hati ketika memeriksa bilah. Pakai sarung tangan dan berhati-hati ketika menservis bilah. Hanya gantikan atau tindih kembali bilah dan bilah dasar; jangan luruskan atau kimpalkannya.

    • Pada mesin dengan berbilang unit pemotongan, berhati-hati ketika memutarkan unit pemotongan kerana gelendong pada unit pemotongan lain mungkin berputar.

    Memeriksa Sentuhan Gelendong ke Bilah Dasar

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa sentuhan gelendong ke bilah dasar.
  • Setiap hari sebelum pengendalian, periksa sentuhan gelendong ke bilah dasar, tanpa mengira sama ada kualiti pemotongan sebelumnya boleh diterima atau tidak. Sedikit sentuhan perlu dikekalkan sepanjang gelendong dan bilah dasar (rujuk Melaraskan Jarak Gelendong ke Bilah Dasar dalam Manual Pengendali unit pemotongan).

    Menindih Kembali Unit Pemotongan

    Amaran

    Kecederaan diri boleh berlaku jika tersentuh unit pemotongan atau bahagian bergerak yang lain.

    • Jauhkan jari, tangan dan pakaian anda daripada unit pemotongan dan bahagian bergerak yang lain.

    • Jangan cuba memutarkan unit pemotongan menggunakan tangan atau kaki ketika enjin sedang berjalan.

    Note: Arahan dan prosedur tambahan tentang penindihan kembali boleh didapatkan dalam Asas Mesin Rumput Gelendong Toro (dengan panduan mengasah), Borang 09168SL.

    Menyediakan Mesin

    1. Sediakan mesin untuk penyelenggaraan; rujuk Membuat Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Tekan suis Daya/Nyahdaya kepada kedudukan NYAHDAYA.

    3. Buat pelarasan awal pada gelendong ke bilah dasar agar sesuai untuk penindihan kembali pada semua unit pemotongan yang akan dibalikkan; rujuk Manual Pengendali unit pemotongan.

    4. Buka kunci dan angkat tempat duduk untuk mendedahkan pancarongga mesin rumput (Rajah 147).

      g377118
    5. Alihkan tuil penindihan kembali kepada kedudukan R (tindih kembali) (Rajah 147).

      Note: Pilih tuil penindihan kembali hadapan, belakang atau kedua-duanya untuk mengawal unit pemotongan untuk penindihan kembali. Sewaktu penindihan kembali, unit pemotongan hadapan akan bergerak bersama-sama dan unit pemotongan belakang bergerak bersama-sama.

    Menindihkan Gelendong dan Bilah Dasar

    Bahaya

    Tindakan mengubah kelajuan enjin sewaktu penindihan kembali boleh menyebabkan gelendong mati.

    • Jangan ubah kelajuan enjin sewaktu penindihan kembali.

    • Hanya lakukan penindihan kembali pada kelajuan enjin melahu.

    1. Mulakan enjin dan jalankan pada kelajuan melahu rendah.

    2. Dengan tuil Potong/Angkut pada kedudukan POTONG, tetapkan suis Daya/Nyahdaya kepada kedudukan DAYA. Alihkan kawalan Turunkan Pemotongan/Angkat ke hadapan untuk memulakan pengendalian penindihan kembali pada gelendong yang ditetapkan.

    3. Sapukan sebatian penindihan menggunakan berus dengan pemegang panjang.

      Bahaya

      Kecederaan diri boleh berlaku jika tersentuh unit pemotongan yang sedang bergerak.

      Untuk mengelakkan kecederaan diri, pastikan anda menjauhi unit pemotongan sebelum teruskan.

      Important: Jangan gunakan berus dengan pemegang pendek.

    4. Jika gelendong mati atau menjadi tidak menentu sewaktu penindihan kembali, pilih tetapan kelajuan gelendong yang lebih tinggi sehingga kelajuan menjadi stabil, kemudian kembali kelajuan gelendong kepada kelajuan yang diinginkan.

    5. Jika anda perlu melaraskan unit pemotongan semasa penindihan kembali, lakukan langkah yang berikut:

      1. Alihkan tuil Turunkan Pemotongan/Angkat ke belakang dan tekan suis Daya/Nyahdaya kepada kedudukan NYAHDAYA.

      2. Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

      3. Laraskan unit pemotongan.

      4. Ulangi langkah 1 hingga 3.

    6. Ulangi langkah 3 bagi unit pemotongan lain yang mahu anda tindih kembali.

    Menyelesaikan Penindihan Kembali

    1. Alihkan tuil Turunkan Pemotongan/Angkat ke belakang dan tekan suis Daya/Nyahdaya kepada kedudukan NYAHDAYA.

    2. Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    3. Alihkan tuil penindihan kembali kepada F (potong) (Rajah 148).

      Important: Jika anda tidak menukar tuil penindihan kembali kepada kedudukan F (potong) selepas penindihan kembali, unit pemotongan tidak akan berfungsi dengan betul.

      g377117
    4. Turunkan dan selak tempat duduk pengendali; rujuk Menurunkan Tempat Duduk.

    5. Bersihkan semua sebatian penindihan dari unit pemotongan.

    6. Untuk mendapatkan mata pemotongan yang lebih baik, kikir merentas muka hadapan bilah dasar selepas penindihan.

      Note: Ini akan menyingkirkan gerigis atau gerigi yang mungkin membentuk pada mata memotong.

    Penyelenggaraan Casis

    Memeriksa Tali Pinggang Keledar

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa tali pinggang keledar.
    1. Periksa tali pinggang keledar untuk mengesan kehausan, pemotongan dan kerosakan lain. Gantikan tali pinggang keledar jika terdapat komponen yang tidak berfungsi dengan betul.

    2. Bersihkan tali pinggang keledar sebagaimana diperlukan.

    Penyelenggaraan Lanjutan

    Casis dan Enjin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 2 tahun
  • Gantikan hos hidraulik.
  • Gantikan hos bahan pendingin.
  • Cuci dan gantikan bahan pendingin.
  • Pembersihan

    Mencuci Mesin

    Cuci mesin mengikut keperluan dengan air sahaja atau dengan detergen sederhana. Anda boleh menggunakan kain semasa mencuci mesin.

    Important: Jangan gunakan air payau atau air pulih guna untuk membersihkan mesin.

    Important: Jangan gunakan kelengkapan pencucian berkuasa untuk mencuci mesin. Kelengkapan pencucian berkuasa mungkin merosakkan sistem elektrik, menanggalkan pelekat yang penting atau menyingkirkan gris yang diperlukan pada titik geseran. Elakkan penggunaan air yang berlebihan berhampiran panel kawalan, enjin dan bateri.

    Important: Jangan cuci mesin ketika enjin berjalan. Mencuci mesin ketika enjin berjalan, ini mungkin menyebabkan kerosakan pada enjin dalaman.

    Penyimpanan

    Keselamatan Penyimpanan

    • Sebelum anda meninggalkan kedudukan pengendali, lakukan perkara berikut:

      • Letakkan mesin di permukaan yang rata.

      • Lepaskan dan turunkan unit pemotongan.

      • Gunakan brek henti.

      • Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

      • Tunggu sehingga semua pergerakan berhenti.

      • Biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

    • Jangan menyimpan mesin atau bekas bahan api di tempat yang berhampiran nyalaan, percikan atau api pandu seperti pada pemanas air atau perkakas lain.

    Menyediakan Unit Cengkaman

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, turunkan unit pemotongan, gunakan brek henti, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    2. Bersihkan unit cengkaman, unit pemotongan dan enjin dengan teliti.

    3. Periksa tekanan tayar; rujuk Memeriksa Tekanan Udara Tayar.

    4. Periksa semua kancing untuk mengesan kelonggaran; ketatkan kancing sekiranya perlu.

    5. Sapukan gris atau minyak pada semua pemasangan gris dan titik pangsi. Lapkan pelincir yang berlebihan.

    6. Empelaskan sedikit dan gunakan cat pengemasan pada bahagian bercat yang calar, sumbing atau berkarat. Baiki bahagian yang kemik pada badan logam.

    7. Servis bateri dan kabel seperti berikut; rujuk Keselamatan Sistem Elektrik:

      1. Keluarkan terminal bateri dari tiang bateri.

      2. Bersihkan bateri, terminal dan tiang menggunakan berus dawai dan larutan soda penaik.

      3. Sapukan terminal kabel dan tiang bateri dengan gris kelupas Grafo 112X (No. Bahagian Toro 505-47) atau jeli petroleum untuk mengelakkan pengakisan.

      4. Cas bateri dengan perlahan setiap 60 hari selama 24 jam untuk mengelakkan pensulfatan plumbum pada bateri.

    Menyediakan Enjin

    1. Salirkan minyak enjin dari takung minyak dan pasangkan penyumbat takung.

    2. Tanggalkan dan buang penuras minyak tersebut. Pasangkan penuras minyak baharu.

    3. Isi enjin dengan minyak motor yang dinyatakan.

    4. Mulakan enjin dan biarkan enjin berjalan pada kelajuan melahu untuk kira-kira 2 minit.

    5. Matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    6. Bersihkan tangki bahan api menggunakan bahan api yang segar dan bersih.

    7. Kuncikan semua pemasangan sistem bahan api.

    8. Bersihkan dan servis pemasangan pembersih udara dengan teliti.

    9. Kedapkan salur masuk pembersih udara dan salur keluar ekzos menggunakan pita kalis cuaca.

    10. Periksa perlindungan antisejuk beku dan tambahkan 50/50 larutan air dan antisejuk beku etilena glikol sebagaimana diperlukan bagi suhu minimum yang dijangkakan di kawasan anda.

    Menyimpan Bateri

    Jika anda menyimpan mesin untuk lebih daripada 30 hari, keluarkan bateri dan caskan bateri sehingga penuh. Simpan bateri sama ada di rak atau pada mesin. Jangan sambungkan kabel jika bateri disimpan pada mesin. Simpan bateri di persekitaran yang dingin untuk mengelakkan kehilangan cas yang cepat dalam bateri. Untuk mengelakkan bateri daripada membeku, pastikan bateri dicas sepenuhnya. Graviti khusus bagi bateri yang dicas sepenuhnya ialah 1.265 hingga 1.299.