Pengenalan

Mesin rumput undur dengan bilah berputar ini dimaksudkan untuk digunakan oleh pengendali profesional yang diupah. Mesin rumput ini direka bentuk terutamanya untuk memotong rumput di tanah rumput yang diselenggarakan rapi di kawasan perumahan atau komersial. Penggunaan produk ini untuk tujuan selain daripada penggunaan yang dimaksudkan mungkin membahayakan anda dan orang yang berada di tempat penggunaan mesin.

Baca maklumat ini dengan teliti untuk mengetahui cara mengendalikan dan menyelenggara produk anda sebetulnya dan untuk mengelakkan kecederaan serta kerosakan produk. Anda bertanggungjawab untuk mengendalikan produk sebetulnya dan selamat.

Lawati www.Toro.com untuk bahan latihan keselamatan dan pengendalian produk, maklumat aksesori, membantu mencari peniaga atau mendaftarkan produk anda.

Jika anda memerlukan servis, alat ganti Toro yang asli atau maklumat tambahan, hubungi Peniaga Perkhidmatan atau Perkhidmatan Pelanggan Toro Yang Dibenarkan dan sediakan butiran model dan nombor siri produk anda. Rajah 1 menunjukkan lokasi model dan nombor siri pada produk. Tulis nombor dalam ruangan yang disediakan.

Important: Anda boleh menggunakan peranti mudah alih anda untuk mengimbas kod QR pada pelekat (jika tersedia) nombor siri untuk mengakses maklumat waranti, alat ganti dan maklumat produk yang lain

g338220

Tulis model produk dan nombor siri di dalam ruang di bawah:

Manual ini mengenal pasti potensi bahaya dan mempunyai mesej keselamatan yang dikenal pasti dengan simbol amaran keselamatan (Rajah 2), yang memberi amaran tentang bahaya yang boleh menyebabkan kecederaan serius atau kematian jika anda tidak mengikuti langkah berjaga-jaga yang disyorkan.

g000502

Manual ini menggunakan 2 perkataan untuk menyerlahkan maklumat. Penting memerlukan perhatian anda kepada maklumat mekanikal khas dan Perhatian menegaskan maklumat umum yang memerlukan perhatian khas.

Produk ini mematuhi semua arahan Eropah yang relevan; untuk mendapatkan butiran, lihat helaian Pengisytiharan Pematuhan (DOC) khusus bagi produk berasingan.

Merupakan pelanggaran Tata Sumber Awam California Seksyen 4442 atau 4443 untuk menggunakan atau mengendalikan enjin di mana-mana kawasan penuh hutan, penuh belukar atau penuh rumput kecuali mesin dilengkapi penangkap percikan seperti yang ditentukan dalam Seksyen 4442, diselenggarakan untuk boleh digunakan dengan berkesan atau enjin dibina, dilengkapkan dan diselenggarakan untuk pencegahan kebakaran.

Manual pemilik enjin yang dilampirkan untuk maklumat mengenai Agensi Perlindungan Alam Sekitar (EPA) AS dan Peraturan Kawalan Bahan Cemar California bagi sistem bahan cemar, penyelenggaraan dan waranti. Penggantian boleh dipesan melalui pengilang enjin.

Tork Kasar atau Bersih: Tork kasar atau bersih enjin ini terkadar makmal oleh pengeluar enjin menurut Society of Automotive Engineers (SAE) J1940 atau J2723. Oleh sebab dikonfigurasikan untuk memenuhi keperluan keselamatan, bahan cemar dan pengendalian, tork enjin yang sebenar bagi mesin rumput kelas ini akan menjadi jauh lebih rendah. Sila rujuk maklumat pembuat enjin yang disertakan bersama mesin.

Jangan usik atau nyahdayakan peranti keselamatan pada mesin dan periksa dengan kerap untuk memastikan pengendalian yang betul. Jangan cuba melaraskan atau mengusik kawalan kelajuan enjin; tindakan sedemikian boleh mewujudkan keadaan pengendalian tidak selamat dan menyebabkan kecederaan diri.

Amaran

CALIFORNIA

Amaran Peringatan 65

Ekzos enjin daripada produk ini mengandungi bahan-bahan kimia yang diketahui boleh menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran, atau bahaya pembiakan yang lain di Negeri California.

Penggunaan produk ini boleh menyebabkan pendedahan kepada bahan-bahan kimia yang diketahui boleh menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran, atau bahaya pembiakan yang lain di Negeri California.

Keselamatan

Mesin ini telah direka bentuk mengikut EN ISO 5395 dan ANSI B71.4-2017.

Keselamatan Am

Produk ini boleh memotong tangan dan kaki serta melemparkan objek. Sentiasa ikut semua arahan keselamatan untuk mengelakkan kecederaan diri parah atau kematian.

  • Baca, fahami dan ikut arahan serta amaran dalam Manual Pengendali ini dan pada mesin dan alat tambahan sebelum menghidupkan enjin.

  • Jangan letakkan tangan atau kaki anda berhampiran bahagian yang bergerak atau di bawah mesin. Pastikan semua bukaan luahan tidak terhalang.

  • Jangan kendalikan mesin tanpa semua pengadang dan peranti perlindungan keselamatan yang lain di tempatnya dan berfungsi sebetulnya pada mesin.

  • Jauhkan orang yang berada di tempat penggunaan mesin dan kanak-kanak dari kawasan pengendalian. Jangan benarkan kanak-kanak mengendalikan mesin. Hanya benarkan orang yang bertanggungjawab, terlatih, tahu tentang arahan dan berkeupayaan dari segi fizikal untuk mengendalikan mesin.

  • Hentikan mesin, matikan kuasa enjin dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti sebelum menservis, mengisi bahan api atau membersihkan mesin.

Penggunaan atau penyelenggaraan mesin yang tidak betul boleh menyebabkan kecederaan. Untuk mengurangkan potensi kecederaan, patuhi arahan keselamatan ini dan sentiasa memberi perhatian kepada simbol amaran keselamatan Graphic, yang bermaksud Awas, Amaran atau Bahaya—arahan keselamatan diri. Kegagalan untuk mematuhi arahan ini boleh menyebabkan kecederaan diri atau kematian.

Pelekat Keselamatan dan Arahan

Graphic

Pelekat dan arahan keselamatan mudah dilihat oleh pengendali dan terletak berhampiran mana-mana kawasan yang mendatangkan bahaya. Gantikan mana-mana pelekat yang rosak atau hilang.

decal134-2137
decal94-8072
decal111-8959
decal134-3333
decal133-8062

Persediaan

Important: Tanggalkan dan buang helaian plastik perlindungan yang melitupi enjin.

Memasangkan Hendal

Alat ganti yang diperlukan untuk prosedur ini:

Bar hendal bawah (kiri)2
Bar hendal bawah (kanan)2
Plat kapit2
Bolt pendek2
Sesendal rata4
Nat kunci6
Sesendal cawan4
Bolt panjang4
Bar hendal atas1
Penutup6

Amaran

Pemasangan hendal secara tidak betul boleh merosakkan kabel, menyebabkan keadaan pengendalian yang tidak selamat.

  • Jangan rosakkan kabel semasa memasangkan hendal.

  • Pastikan kabel dihalakan ke bahagian dalam hendal dan jangan tersangkut pada pemesong belakang.

  • Jika kabel rosak, hubungi Peniaga Perkhidmatan Yang Dibenarkan anda.

  1. Tanggalkan nat heks dari 2 bolt terdedah pada bahagian atas geladak.

  2. Pasangkan bar hendal bawah di setiap sisi bahagian atas geladak mesin rumput dengan plat kapit dan nat kunci heks ditanggalkan dari geladak dalam langkah sebelumnya (Rajah 3).

    Note: Tiub hendal bawah mempunyai lengkung di sepanjang bahagian tengah; pastikan tiub muat agar bahagian lengkung tiub diserongkan ke arah lantai.

    g281281
  3. Pasangkan bahagian bawah bar hendal pendakap pada setiap sisi geladak mesin rumput menggunakan bolt, sesendal rata pada bahagian dalam dan luar geladak, dan nat kunci (Rajah 4).

    g281383
  4. Pasangkan bar hendal atas dan bahagian atas bar hendal pendakap pada bar hendal bawah dengan 3 sesendal cawan, 2 bolt dan 2 nat kunci heks pada setiap sisi (Rajah 5).

    g281404
  5. Pasangkan penutup pada semua nat bar hendal yang terdedah.

Memasangkan Beg Rumput

  1. Untuk mengelakkan kemalangan, gunting reben putih pada beg rumput dan buang reben tersebut.

  2. Masukkan rangka ke dalam beg rumput, kekalkan hendal di atas beg rumput (Rajah 6).

    g281417
  3. Pasangkan klip plastik pada rangka beg rumput (Rajah 7).

    g281418

Mengisi Minyak ke dalam Enjin

Important: Mesin anda tidak diisi minyak di dalam enjin. Sebelum menghidupkan enjin, isi enjin dengan minyak.

g235721

Gambaran Keseluruhan Produk

g281445
ModelBeratPanjangLebarTinggi
0265766kg175.5cm58.6cm103.9cm
(145.5lb)(69.1 inci)(23 inci)3.9cm(40.9 inci)

Pengendalian

Sebelum Pengendalian

Keselamatan Sebelum Pengendalian

Keselamatan Am

  • Sentiasa matikan kuasa mesin, tunggu semua bahagian yang bergerak untuk berhenti dan biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

  • Biasakan diri dengan pengendalian peralatan yang selamat, kawalan pengendali dan tanda keselamatan.

  • Periksa bahawa semua pengadang dan peranti keselamatan seperti pemesong dan/atau penangkap rumput dipasangkan dan berfungsi dengan betul.

  • Sentiasa periksa mesin untuk memastikan bilah dan bolt bilah tidak haus atau rosak.

  • Periksa kawasan yang anda akan menggunakan mesin dan alih keluar semua objek yang boleh mengganggu pengendalian mesin atau objek yang boleh dilempar mesin.

  • Kecederaan serius boleh berlaku jika tersentuh bilah yang bergerak. Jangan letakkan jari anda di bawah perumah.

Keselamatan Bahan Api

  • Bahan api sangat mudah terbakar dan sangat mudah meletup. Kebakaran atau letupan daripada bahan api boleh melecurkan anda dan orang lain dan boleh merosakkan harta.

    • Untuk mengelakkan cas statik menyalakan bahan api, letakkan bekas dan/atau mesin terus di atas tanah sebelum pengisian dan bukannya di dalam kenderaan atau pada sesuatu objek.

    • Isi tangki bahan api di luar, di kawasan terbuka, apabila enjin sejuk. Lap apa bahan api yang tumpah.

    • Jangan kendalikan bahan api ketika merokok atau ketika berhampiran nyalaan terbuka atau percikan.

    • Jangan keluarkan penutup bahan api atau tambah bahan api ke tangki semasa enjin berjalan atau panas.

    • Jika bahan api tertumpah, jangan cuba menghidupkan enjin. Elakkan penghasilan sumber nyalaan sehingga wap bahan api lesap.

    • Simpan bahan api dalam bekas yang diluluskan dan jauhkan dari capaian kanak-kanak.

  • Bahan api berbahaya atau membawa maut jika ditelan. Pendedahan jangka panjang kepada wap boleh menyebabkan kecederaan dan penyakit serius.

    • Elakkan bernafas wap yang berpanjangan.

    • Jauhkan tangan dan muka anda daripada muncung dan bukaan tangki bahan api.

    • Jauhkan bahan api daripada mata dan kulit anda.

Mengisi Tangki Bahan Api

JenisGasolin tanpa plumbum
Pengadaran oktana minimum87 (AS) atau 91 (oktana penyelidikan; di luar AS)
EtanolTidak melebihi 10% mengikut isi padu
MetanolTiada
MTBE (butil eter metil tertier)Kurang daripada 15% mengikut isi padu
MinyakJangan tambah ke dalam bahan api

Hanya gunakan bahan api yang bersih dan segar (tempoh penyimpanan kurang daripada 30 hari) daripada sumber yang boleh dipercayai.

Important: Untuk mengurangkan masalah memulakan mesin, tambahkan penstabil/perapi bahan api ke dalam bahan api segar seperti yang disyorkan oleh pengilang penstabil/perapi bahan api.

Rujuk kepada manual pemilik mesin anda untuk mendapatkan maklumat tambahan.

Isi tangki bahan api seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 10.

g230458

Memeriksa Paras Minyak Mesin

Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras minyak enjin.
  • Important: Jika paras minyak di dalam enjin terlalu rendah atau terlalu tinggi dan anda menjalankan enjin, anda mungkin merosakkan enjin.

    g235721

    Melaraskan Ketinggian Pemotongan

    Bahaya

    Tindakan melaraskan ketinggian pemotongan boleh menyebabkan tangan anda tersentuh bilah yang bergerak dan mengakibatkan kecederaan serius.

    • Matikan kuasa enjin dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti sebelum melaraskan ketinggian pemotongan.

    • Jangan letakkan jari anda di bawah perumah semasa melaraskan ketinggian pemotongan.

    Awas

    Jika enjin telah berjalan, peredam bunyi akan menjadi panas dan boleh melecurkan anda.

    Jauhkan daripada peredam bunyi yang panas.

    Melaraskan Ketinggian Pemotongan

    1. Pegang tuil ketinggian pemotongan dan tarik ke sisi untuk melepaskan tuil dari takuk penguncian (Rajah 12).

      g281589
    2. Tolak tuil ke hadapan untuk menurunkan atau tarik ke belakang untuk mengangkat ketinggian pemotongan (Rajah 12).

    3. Lepaskan tuil pada kedudukan yang diperlukan dan pastikan tuil mengunci dengan ketat ke dalam 1 daripada 7 takuk tetapan (Rajah 12).

      Tetapan KetinggianKetinggian Pemotongan
      113.0mm
      220.8mm
      328.7mm
      436.5mm
      544.3mm
      652.2mm
      760.0mm

    Melaraskan Ketinggian Pemotongan Menggunakan Pemotongan Sepadan

    Ketinggian 6 tetapan tambahan boleh dicapai menggunakan tetapan ketinggian pemotongan sepadan. Ciri ini membolehkan plat pemilih ketinggian pemotongan dilaraskan pada tetapan satu setengah.

    1. Longgarkan bolt penahan plat pemilih menggunakan perengkuh Allen (Rajah 13).

      g281591
    2. Putarkan pelaras pemotongan sepadan sebanyak 180‎° (Rajah 13 dan Rajah 14).

      Note: Penunjuk akan dipaparkan di bahagian bawah plat pemilih, menyerlah apabila pemotongan sepadan ditetapkan.

      g281590
    3. Ketatkan bolt penahan plat pemilih untuk menetapkan plat pemilih ketinggian pemotongan pada kedudukan yang ditetapkan.

      Tetapan Ketinggian (dengan Pemotongan Sepadan)Ketinggian Pemotongan
      1.516.9mm
      2.524.8mm
      3.532.6mm
      4.540.4mm
      5.548.3mm
      6.556.1mm

    Menghidupkan Enjin

    1. Pegang hendal dan alihkan pengawal kelajuan enjin kepada kedudukan PENCEKIK jika enjin adalah sejuk atau kepada kedudukan PANTAS jika enjin baru sahaja berjalan.

      g281605
    2. Tarik hendal pemula sentakan sehingga anda merasa rintangan, kemudian tarik dengan kuat untuk mula. Setelah enjin bermula, kembalikan pendikit kepada kedudukan PANTAS dengan perlahan jika pencekik telah digunakan (Rajah 15).

      Important: Untuk mengelakkan kerosakan pada mesin, jangan tarik hendal pemula sentakan semasa enjin berjalan.

      Note: Jika mesin tidak bermula, hubungi Peniaga Servis Yang Dibenarkan.

      Note: Bilah tidak digunakan pada takat ini; rujuk Menggunakan Bilah.

    Menggunakan Bilah

    1. Pastikan tuil kawalan pendikit berada pada kedudukan PANTAS (Rajah 16).

    2. Tekan butang selak klac brek bilah (BBC) dan tarik tuil kawalan BBC kembali ke hendal (Rajah 16).

      g284132

    Melepaskan Bilah

    Lepaskan tuil kawalan BBC untuk melepaskan bilah; hendal akan kembali ke kedudukan henti (Rajah 17).

    g284203

    Note: Apabila anda melepaskan tuil kawalan BBC, bilah seharusnya berhenti dalam masa 3 saat. Jika bilah tidak berhenti, hentikan penggunaan mesin rumput anda dengan serta-merta dan hubungi Peniaga Servis Yang Dibenarkan anda.

    Memilih Kelajuan

    Kelajuan ke hadapan mesin mempunyai 3 tetapan; putarkan pemilih gear 3 kelajuan pada bahagian atas mesin rumput kepada salah satu daripada tiga tetapan untuk melaraskan kelajuan.

    • I – Gear pertama

    • II – Gear kedua

    • III – Gear ketiga

    g283010

    Semasa Pengendalian

    Keselamatan Sewaktu Pengendalian

    Keselamatan Am

    • Pakai pakaian yang sesuai, termasuk perlindungan mata; seluar panjang, teguh buatannya; kasut rintang gelincir; dan perlindungan pendengaran. Ikat rambut panjang dan jangan pakai pakaian longgar atau perhiasan longgar.

    • Berikan perhatian penuh anda semasa mengendalikan mesin. Jangan terlibat dalam sebarang aktiviti yang menyebabkan gangguan; jika tidak, kecederaan atau kerosakan harta mungkin berlaku.

    • Jangan kendalikan mesin semasa sakit, letih atau di bawah pengaruh alkohol atau dadah.

    • Bilah adalah tajam; kecederaan diri yang serius boleh berlaku jika tersentuh bilah. Matikan kuasa enjin dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti sebelum meninggalkan kedudukan pengendalian.

    • Apabila anda melepaskan bar kawalan bilah, enjin seharusnya dimatikan kuasa dan bilah seharusnya berhenti dalam masa 3 saat. Jika tidak, hentikan penggunaan mesin anda dengan serta-merta dan hubungi Peniaga Servis Yang Dibenarkan.

    • Pastikan orang lain menjauhi kawasan pengendalian. Jauhkan kanak-kanak dari kawasan pengendalian dan bawah bimbingan teliti orang dewasa bertanggungjawab yang tidak mengendalikan mesin. Hentikan mesin jika terdapat sesiapa memasuki kawasan tersebut.

    • Sentiasa lihat ke bawah dan ke belakang anda sebelum mengundurkan mesin.

    • Kendalikan mesin hanya dalam penglihatan yang baik dan keadaan cuaca yang baik. Jangan kendalikan mesin apabila terdapat risiko kilat.

    • Rumput atau daun yang basah boleh menyebabkan kecederaan serius jika anda tergelincir dan tersentuh bilah. Elakkan memotong rumput dalam keadaan yang basah.

    • Berhati-hati apabila mendekati sudut buta, pokok renek, pokok atau objek lain yang mungkin mengabui penglihatan anda.

    • Jangan halakan bahan luahan ke arah sesiapa. Elakkan peluahan bahan ke arah dinding atau halangan kerana bahan mungkin melantun ke arah anda. Hentikan bilah semasa melalui permukaan batu kelikir.

    • Perhatikan lubang, bekas roda, bonggol, batu atau objek tersembunyi yang lain. Permukaan bumi yang tidak rata boleh menyebabkan anda kehilangan keseimbangan atau tersalah langkah.

    • Jika mesin terkena objek atau mula bergetar, matikan kuasa enjin dengan segera, tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti dan cabut wayar dari palam pencucuh sebelum memeriksa mesin untuk mengesan kerosakan. Buat semua pembaikan yang diperlukan sebelum meneruskan pengendalian.

    • Sebelum meninggalkan kedudukan pengendalian, matikan kuasa enjin dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti.

    • Jika enjin telah berjalan, enjin akan menjadi panas dan boleh melecurkan anda. Jauhi enjin yang panas.

    • Kendalikan mesin hanya di kawasan dengan pengalihan udara yang baik. Gas ekzos mengandungi karbon monoksida yang merupakan racun tanpa bau yang boleh membawa maut.

    • Periksa komponen penangkap rumput dan pelongsor luahan dengan kerap untuk mengesan kehausan dan kemerosotan dan gantikan komponen dengan alat ganti Toro yang asli jika diperlukan.

    Keselamatan Cerun

    • Potong merentas permukaan cerun; jangan naik dan turun. Berhati-hati semasa mengubah hala di cerun.

    • Jangan potong di cerun yang sangat curam. Salah langkah boleh menyebabkan kemalangan tergelincir dan jatuh.

    • Potong dengan berhati-hati berhampiran cerun curam, parit atau benteng.

    Menggunakan Pemacu Gerak Kendiri

    Untuk mengendalikan pemacu gerak kendiri, tarik bar pemacu gerak kendiri ke arah hendal dan tetapkan di tempatnya (Rajah 19).

    g282972

    Untuk melepaskan pemacu gerak kendiri, lepaskan bar pemacu gerak kendiri.

    Mematikan Kuasa Enjin

    Lepaskan kawalan klac brek bilah dan bar pemacu gerak kendiri. Alihkan pengawal kelajuan enjin kepada kedudukan henti untuk mematikan kuasa enjin.

    Important: Apabila anda melepaskan bar kawalan bilah, bilah seharusnya berhenti dalam masa 3 saat. Jika bilah tidak berhenti dengan betul, hentikan penggunaan mesin anda dengan serta-merta dan hubungi Peniaga Servis Yang Dibenarkan.

    Mengumpulkan Potongan Rumput

    Pasangkan beg rumput untuk mengumpulkan rumput dan potongan daun dari tanah rumput.

    Amaran

    Beg rumput yang haus boleh menyebabkan serpihan terpelanting dan mengakibatkan kecederaan diri serius atau kematian terhadap pengendali atau orang yang berhampiran.

    Periksa beg rumput dengan kerap. Jika beg rumput rosak, pasangkan beg ganti Toro yang baharu.

    Amaran

    Bilah adalah tajam; kecederaan diri yang serius boleh berlaku jika tersentuh bilah.

    Matikan kuasa enjin dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti sebelum meninggalkan kedudukan pengendalian.

    1. Matikan kuasa enjin dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti.

    2. Angkat dan tahan pemesong belakang.

    3. Cangkukkan beg rumput ke dalam kedudukan yang ditetapkan (Rajah 20).

      g283012
    4. Turunkan pemesong belakang.

    Tips Pengendalian

    Petua Pemotongan Umum

    • Periksa kawasan di mana anda akan menggunakan mesin dan keluarkan semua objek yang mesin boleh lempar.

    • Elakkan bilah daripada terkena objek yang keras. Jangan potong melalui apa-apa objek secara sengaja.

    • Jika mesin terkena objek atau mula bergetar, matikan kuasa enjin dengan segera, tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti, cabut wayar dari palam pencucuh dan periksa mesin untuk mengesan kerosakan.

    • Untuk mendapatkan prestasi terbaik, pasangkan bilah Toro yang baharu sebelum musim pemotongan bermula atau apabila diperlukan.

    Memotong Rumput

    • Hanya potong satu pertiga daripada bilah rumput pada satu-satu masa. Jangan potong di bawah 64mm (2½ inci) melainkan rumput adalah jarang atau ketika penghujung musim luruh apabila pertumbuhan rumput mula menjadi perlahan.

    • Semasa memotong rumput yang lebih tinggi daripada 15cm (6 inci), potong pada tetapan ketinggian pemotongan yang paling tinggi dan berjalan dengan lebih perlahan; kemudian potong sekali lagi pada tetapan yang lebih rendah untuk penampilan tanah rumput yang terbaik. Jika rumput terlalu panjang, mesin mungkin tersumbat dan menyebabkan enjin mati.

    • Rumput dan daun yang basah mudah berkumpul di halaman rumput dan boleh menyebabkan mesin tersumbat atau enjin mati. Elakkan memotong rumput dalam keadaan yang basah.

    • Berhati-hati terhadap kemungkinan bahaya kebakaran dalam keadaan yang sangat kering, ikuti semua amaran kebakaran setempat dan pastikan tiada rumput kering dan serpihan daun pada mesin.

    • Silih ganti arah pemotongan. Tindakan ini akan membantu untuk memencarkan potongan rumput di atas tanah rumput untuk pembajaan yang sekata.

    • Jika penampilan tanah rumput yang selesai dipotong tidak memuaskan, cuba 1 atau lebih daripada yang berikut:

      • Gantikan bilah atau asahkan bilah.

      • Berjalan pada kadar perlahan ketika memotong rumput.

      • Tingkatkan ketinggian pemotongan pada mesin anda.

      • Potong rumput dengan lebih kerap.

      • Pemotongan jalur rumput dipotong berkali-kali dan bukannya memotong jalur rumput sekali dalam setiap laluan.

    Memotong Daun

    • Selepas memotong tanah rumput, pastikan separuh daripada tanah rumput mendedahkan litupan daun. Anda mungkin perlu melakukan lebih daripada sekali melalui daun.

    • Jika terdapat daun yang melebihi 13cm (5 inci) di tanah rumput, potong pada ketinggian pemotongan yang lebih tinggi dan sekali lagi pada ketinggian pemotongan yang diinginkan.

    • Perlahankan kelajuan pemotongan anda jika mesin tidak memotong daun cukup nipis.

    Selepas Pengendalian

    Selepas Keselamatan Pengendalian

    Keselamatan Am

    • Sentiasa matikan kuasa mesin, tunggu semua bahagian yang bergerak untuk berhenti dan biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

    • Bersihkan rumput dan serpihan bersih dari mesin untuk membantu mencegah kebakaran. Bersihkan tumpahan minyak atau bahan api.

    • Jangan simpan mesin atau bekas bahan api di tempat yang berhampiran nyalaan, percikan atau lampu panduan seperti atas pemanas air atau atas perkakas lain.

    Keselamatan Pengangkutan

    • Berhati-hati ketika memuatkan atau mengeluarkan mesin.

    • Tetapkan mesin daripada tergerak.

    Membersihkan Mesin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas setiap penggunaan
  • Bersihkan potongan rumput dan kotoran dari bawah mesin.
  • Amaran

    Mesin mungkin mengeluarkan bahan dari bahagian bawah perumah mesin.

    • Pakai perlindungan mata.

    • Kedudukan pengendalian (di belakang hendal) semasa enjin berjalan.

    • Jauhkan orang berhampiran daripada kawasan mesin.

    Untuk mendapatkan hasil terbaik, bersihkan mesin dengan secepat mungkin selepas kerja pemotongan anda selesai.

    Important: Bersihkan geladak mesin dengan teliti serta-merta selepas digunakan di tanah rumput terawet.

    Note: Jangan sembur air pada enjin semasa pembersihan.

    1. Alihkan mesin ke atas permukaan berturap yang rata.

    2. Matikan kuasa enjin dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti sebelum meninggalkan kedudukan pengendalian.

    3. Singkirkan serpihan rumput dari atas perumah geladak serta-merta selepas penggunaan.

    4. Singkirkan semua rumput dan serpihan dari enjin, termasuk ekzos/pelindung ekzos, salur udara di dalam penutup atas dan sekeliling geladak menggunakan berus atau udara termampat.

    5. Turunkan mesin kepada tetapan ketinggian paling rendah; rujuk Melaraskan Ketinggian Pemotongan.

    6. Cuci ruang di bawah pintu belakang, laluan potongan rumput di bawah mesin untuk masuk ke beg rumput.

    7. Pasangkan hos kebun yang disambung kepada bekalan air pada port basuh habis (Rajah 21).

      g281628
    8. Buka air, hidupkan enjin, aktifkan bilah sehingga potongan rumput tidak lagi keluar dari bahagian bawah mesin.

    9. Matikan kuasa enjin, tutup air dan tanggalkan hos kebun dari mesin.

    10. Hidupkan enjin dan biarkan enjin berjalan selama beberapa minit untuk mengeringkan bahagian bawah mesin untuk mengelakkan mesin berkarat.

    11. Matikan kuasa enjin dan biarkan mesin menyejuk sebelum disimpan di kawasan tertutup.

    12. Bersihkan minyak atau bahan api yang tertumpah.

    Penyelenggaraan

    Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

    Jadual Penyelenggaraan yang Disyorkan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 8 jam pertama
  • Tukar minyak enjin.
  • Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras minyak enjin.
  • Pastikan enjin dimatikan kuasa dalam masa 3 saat selepas bar kawalan bilah dilepaskan.
  • Periksa keadaan bilah.
  • Pastikan pengadang dan peranti keselamatan dipasangkan di tempatnya dan berfungsi dengan betul.
  • Pastikan geladak adalah kosong dan beg rumput dalam keadaan yang baik (gantikan beg rumput jika rosak).
  • Selepas setiap penggunaan
  • Bersihkan potongan rumput dan kotoran dari bawah mesin.
  • Setiap 25 jam
  • Bersihkan prapenuras busa (lebih kerap di persekitaran berdebu).
  • Periksa kabel gerak kendiri dan laraskan jika diperlukan.
  • Gantikan bilah atau asahkan bilah (lebih kerap jika mata tumpul dengan cepat).
  • Asah bilah.
  • Setiap 50 jam
  • Tukar minyak enjin (lebih kerap di persekitaran berdebu).
  • Setiap 100 jam
  • Gantikan palam pencucuh.
  • Setiap 300 jam
  • Gantikan penuras udara kertas (lebih kerap di persekitaran berdebu).
  • Sebelum penyimpanan
  • Kosongkan tangki bahan api sebelum pembaikan seperti yang diarahkan dan sebelum penyimpanan tahunan.
  • Tahunan
  • Gantikan bilah atau asahkan bilah.
  • Rujuk manual pemilik mesin anda untuk apa-apa prosedur penyelenggaraan tahunan tambahan.
  • Important: Rujuk kepada manual pemilik mesin anda untuk prosedur penyelenggaraan tambahan.

    Keselamatan Penyelenggaraan

    • Sentiasa matikan kuasa mesin, tunggu semua bahagian yang bergerak untuk berhenti dan biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

    • Cabut wayar palam pencucuh dari palam pencucuh sebelum melakukan sebarang prosedur penyelenggaraan.

    • Pakai sarung tangan dan perlindungan mata ketika menservis mesin.

    • Bilah adalah tajam; kecederaan diri yang serius boleh berlaku jika tersentuh bilah. Pakai sarung tangan ketika menservis bilah. Jangan baiki atau ubah suai bilah.

    • Jangan usik peranti keselamatan. Periksa pengendalian betulnya dengan kerap.

    • Kebocoran bahan api mungkin berlaku jika mesin terjongket. Bahan api adalah mudah terbakar dan mudah meletup dan boleh menyebabkan kecederaan diri. Jalankan enjin dalam keadaan kering atau keluarkan bahan api dengan pam tangan; jangan alirkan bahan api keluar.

    • Untuk memastikan prestasi optimum mesin, hanya gunakan alat ganti dan aksesori Toro yang asli. Alat ganti dan aksesori yang dibuat oleh pengilang lain mungkin berbahaya dan penggunaan sedemikian boleh membatalkan waranti produk.

    Persediaan untuk Penyelenggaraan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 100 jam
  • Gantikan palam pencucuh.
    1. Matikan kuasa enjin dan tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti.

    2. Cabut wayar palam pencucuh dari palam pencucuh (Rajah 22) sebelum melakukan sebarang prosedur penyelenggaraan.

      g018207
    3. Selepas melakukan prosedur penyelenggaraan, sambungkan wayar palam pencucuh pada palam pencucuh.

      Important: Sebelum menjongketkan mesin untuk menukar minyak atau menggantikan bilah, biarkan tangki bahan api digunakan sehingga kering melalui penggunaan normal. Jika anda perlu menjongketkan mesin sebelum kehabisan bahan api, gunakan pam bahan api tangan untuk menyingkirkan bahan api. Sentiasa jongketkan mesin pada satu sisi dengan penuras udara menghala ke atas.

      Amaran

      Kebocoran bahan api mungkin berlaku jika mesin dijongket. Bahan api adalah mudah terbakar, mudah meletup dan boleh menyebabkan kecederaan diri.

      Jalankan enjin dalam keadaan kering atau keluarkan gasolin dengan pam tangan; jangan alirkan keluar.

    Menservis Penuras Udara

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 25 jam
  • Bersihkan prapenuras busa (lebih kerap di persekitaran berdebu).
  • Setiap 300 jam
  • Gantikan penuras udara kertas (lebih kerap di persekitaran berdebu).
  • Important: Jangan kendalikan enjin tanpa pemasangan penuras udara di tempatnya; jika tidak kerosakan enjin yang ekstrem akan berlaku.

    1. Laksanakan prosedur sebelum penyelenggaraan; rujuk Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Tanggalkan penutup dan bersihkan dengan teliti (Rajah 23).

      g005347
    3. Tanggalkan prapenuras busa dan penuras udara kertas dari dasar penuras udara (Rajah 23).

    4. Tanggalkan prapenuras busa dari penuras udara kertas dan cuci prapenuras busa dengan detergen sederhana dan air, kemudian tiup keringkannya.tiup

    5. Periksa penuras udara kertas dan gantikan jika penuras sangat kotor.

      Important: Jangan cuba membersihkan penuras kertas.

    6. Pasangkan prapenuras busa pada penuras udara kertas.

    7. Pasangkan prapenuras busa dan penuras udara kertas pada dasar penuras udara.

    8. Pasangkan penutup.

    Menukar Minyak Enjin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 8 jam pertama
  • Tukar minyak enjin.
  • Setiap 50 jam
  • Tukar minyak enjin (lebih kerap di persekitaran berdebu).
  • Jalankan enjin selama beberapa minit sebelum menukar minyak untuk memanaskan enjin. Pengaliran minyak yang panas adalah lebih baik dan membawa lebih banyak bahan cemar.

    Spesifikasi Minyak Enjin

    Kapasiti minyak enjin0.65L (22fl oz)* tanpa penuras minyak; 0.85L (29fl oz)* dengan penuras minyak
    Kelikatan minyakMinyak detergen SAE 30 atau SAE 10W-30
    Pengelasan servis APISJ atau lebih tinggi

    *Terdapat sisa minyak di dalam kotak engkol selepas anda menyalirkan minyak. Jangan tuangkan seluruh kapasiti minyak ke dalam kotak engkol. Isi kotak engkol dengan minyak mengikut arahan dalam langkah yang berikut.

    1. Laksanakan prosedur sebelum penyelenggaraan; rujuk Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Salirkan bahan api dari tangki bahan api.

    3. Letakkan takung buang yang bersesuaian di bawah batang celup/takung minyak.

    4. Bersihkan sekeliling batang celup.

    5. Keluarkan batang celup dengan memutarkan penutup melawan arah jam dan menarik keluar batang celup.

    6. Jongketkan mesin ke sisi kanan (penuras udara menghala ke atas) untuk menyalirkan minyak ke dalam takung buang.

    7. Selepas menyalirkan minyak, kembalikan mesin kepada kedudukan pengendalian.

    8. Tuangkan minyak kira-kira ¾ daripada kapasiti enjin dengan teliti ke dalam tiub isian minyak.

    9. Tunggu 3 minit untuk minyak mendap di dalam enjin.

    10. Lapkan batang celup sehingga bersih menggunakan kain yang bersih.

    11. Masukkan batang celup ke dalam tiub isian minyak, jangan kuncikan, kemudian keluarkan batang celup.

    12. Baca paras minyak pada batang celup.

      • Jika paras minyak pada batang celup terlalu rendah, tuangkan sedikit minyak dengan teliti ke dalam tiub isian minyak, tunggu 3 minit dan ulangi langkah 10 hingga 12 sehingga paras minyak pada batang celup adalah betul.

      • Jika paras minyak pada batang celup terlalu tinggi, salirkan minyak yang berlebihan sehingga paras minyak pada batang celup adalah betul.

      Important: Jika paras minyak di dalam enjin terlalu rendah atau terlalu tinggi dan anda menjalankan enjin, anda mungkin merosakkan enjin.

    13. Pasangkan batang celup ke dalam tiub isian minyak dengan rapi.

    14. Kitar semula minyak terpakai dengan betul.

    Melaraskan Kabel Gerak Kendiri

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 25 jam
  • Periksa kabel gerak kendiri dan laraskan jika diperlukan.
    1. Matikan kuasa enjin.

    2. Tarik mesin ke belakang sambil mengenakan bar gerak kendiri dengan perlahan sehingga penggelek belakang mengunci.

      Note: Bar gerak kendiri sekarang seharusnya berjarak 6cm (2⅜ inci) dari bar hendal.

      g283011
    3. Jika jarak di antara bar gerak kendiri dengan bar hendal kurang daripada 6cm (2⅜ inci), laraskan pelaras kabel plastik yang berwarna hitam untuk menetapkan jarak yang betul.

    Menggantikan Bilah

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Pastikan enjin dimatikan kuasa dalam masa 3 saat selepas bar kawalan bilah dilepaskan.
  • Setiap 25 jam
  • Gantikan bilah atau asahkan bilah (lebih kerap jika mata tumpul dengan cepat).
  • Tahunan
  • Gantikan bilah atau asahkan bilah.
  • Important: Anda memerlukan perengkuh tork untuk memasangkan bilah dengan betul. Jika anda tiada perengkuh tork atau berasa tidak selesa untuk melakukan prosedur ini, sila hubungi Peniaga Servis Yang Dibenarkan.

    Periksa bilah apabila anda kehabisan bahan api. Jika bilah rosak atau retak, gantikan bilah dengan serta-merta. Jika mata bilah tumpul atau bercalar, asahkan dan imbangkan bilah, atau gantikan bilah.

    Amaran

    Bilah adalah tajam; kecederaan diri yang serius boleh berlaku jika tersentuh bilah.

    Pakai sarung tangan ketika menservis bilah.

    1. Cabut wayar palam pencucuh dari palam pencucuh; rujuk Persediaan untuk Penyelenggaraan.

    2. Jongketkan mesin pada satu sisi dengan penuras udara menghala ke atas.

    3. Gunakan blok kayu untuk memegang bilah secara stabil (Rajah 25).

      g231389
    4. Tanggalkan bilah, simpan semua perkakasan lekapan (Rajah 25).

    5. Pasangkan bilah baharu dan semua perkakasan lekapan (Rajah 26).

      g338891

      Important: Letakkan hujung bilah yang melengkung pada titik ke arah perumah mesin.

    6. Gunakan perengkuh tork untuk mengetatkan bolt bilah kepada 54N∙m (40 kaki-lb).

    Mengasah Bilah

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa keadaan bilah.
  • Setiap 25 jam
  • Asah bilah.
  • Bilah yang sedikit kehausan boleh diasah semula. Kedua-dua sisi bilah mestilah diasah dengan sekata untuk memastikan keseimbangan.

    1. Tanggalkan bilah dari mesin; rujuk Menggantikan Bilah.

    2. Bersihkan bilah menggunakan berus dan air, kemudian periksa bilah untuk mengesan tanda kerosakan.

    3. Asah kedua-dua sisi pemotongan menggunakan kikir rata.

      g338856
    4. Luncurkan pemutar skru melalui lubang tengah dan tetapkan bilah secara mendatar.

      Note: Bilah yang seimbang akan kekal mendatar.

      g338857
    5. Asah hujung yang berat sehingga bilah mencapai keseimbangan yang betul.

      Note: Jika bilah tidak seimbang, hujung yang berat akan memutar ke bawah.

      g338858

    Penyimpanan

    Simpan mesin di tempat yang dingin, bersih dan kering.

    Keselamatan Penyimpanan

    Sentiasa matikan kuasa mesin, tunggu semua bahagian yang bergerak untuk berhenti dan biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

    Menyediakan Mesin untuk Penyimpanan

    1. Semasa mengisi bahan api buat kali terakhir dalam setahun, tambahkan penstabil bahan api (seperti Toro Premium Fuel Treatment) ke dalam bahan api mengikut arahan pada label.

    2. Lupuskan mana-mana bahan api yang tidak digunakan dengan sewajarnya. Kitar semula mengikut kod tempatan atau gunakan pada kenderaan anda.

      Important: Minyak lama di dalam tangki bahan api merupakan penyebab utama kesukaran untuk menghidupkan enjin. Jangan simpan bahan api tanpa penstabil bahan api untuk lebih daripada 30 hari dan jangan simpan bahan api yang distabilkan melebihi tempoh yang disyorkan oleh pengeluar penstabil bahan api.

    3. Jalankan mesin sehingga enjin dimatikan kuasa kerana kehabisan bahan api.

    4. Hidupkan enjin sekali lagi dan biarkan enjin berjalan sehingga enjin dimatikan. Apabila anda tidak dapat menghidupkan enjin lagi, maka ia sudah cukup kering.

    5. Cabut wayar dari palam pencucuh dan sambungkan wayar pada tiang penahan (jika dilengkapi).

    6. Tanggalkan palam pencucuh, tambah 15ml (0.5oz) minyak enjin melalui lubang palam pencucuh dan tarik tali pemula dengan perlahan beberapa kali untuk mengedarkan minyak di seluruh silinder untuk mengelakkan pengakisan silinder ketika di luar musim.

    7. Pasangkan palam pencucuh dan ketatkan dengan perengkuh tork kepada 23N∙m (17 kaki-lb).

    8. Ketatkan semua nat, bolt dan skru.

    Mengeluarkan Mesin dari Simpanan

    1. Periksa dan ketatkan semua kancing.

    2. Laksanakan apa-apa prosedur penyelenggaraan; rujuk .

    3. Periksa paras minyak mesin; rujuk Memeriksa Paras Minyak Mesin.

    4. Isi tangki bahan api dengan bahan api segar; rujuk Mengisi Tangki Bahan Api.

    5. Sambungkan wayar pada palam pencucuh.