Pengenalan

Mesin ini ialah pembawa alatan padat yang bertujuan untuk digunakan dalam pelbagai aktiviti tanah dan pemindahan bahan untuk kerja pelandskapan dan pembinaan. Mesin ini direka bentuk untuk dikendalikan dengan pelbagai alat tambahan, setiapnya akan melaksanakan fungsi tertentu. Penggunaan produk ini untuk tujuan selain penggunaan yang dimaksudkan mungkin membahayakan anda dan orang yang berada di tempat penggunaan mesin. Jangan ubah suai mesin atau alat tambahan.

Mesin ini seharusnya hanya dikendalikan, diservis dan dibaiki oleh profesional yang mengetahui ciri mesin dan prosedur keselamatan yang berkaitan.

Kendalikan mesin ini pada suhu sekitar dari -18 hingga 38°C (0 hingga 100°F). Hubungi Penjual Servis Yang Dibenarkan anda untuk mendapatkan bekalan yang diperlukan untuk pengendalian pada suhu melampau.

Baca maklumat ini dengan teliti untuk mengetahui cara untuk mengendalikan dan menyelenggarakan produk anda dengan betul dan untuk mengelakkan kecederaan dan kerosakan produk. Anda bertanggungjawab untuk mengendalikan produk secara wajar dan selamat.

Lawati www.Toro.com untuk mendapatkan bahan tentang keselamatan produk dan latihan pengendalian, maklumat aksesori, bantuan mencari penjual atau untuk mendaftarkan produk anda.

Jika anda memerlukan servis, alat ganti Toro yang asli atau maklumat tambahan, hubungi Penjual Servis atau Khidmat Pelanggan Toro Yang Dibenarkan dan sediakan butiran model dan nombor siri produk anda. Rajah 1 menunjukkan lokasi model dan nombor siri pada produk. Tuliskan nombor pada ruang yang disediakan.

Important: Anda boleh menggunakan peranti mudah alih anda untuk mengimbas kod QR pada pelekat (jika tersedia) nombor siri untuk mengakses maklumat waranti, alat ganti dan maklumat produk yang lain.

g362307

Manual ini mengenal pasti potensi bahaya dan mempunyai mesej keselamatan yang dikenal pasti dengan simbol amaran keselamatan (Rajah 2), yang memberi amaran tentang bahaya yang mungkin menyebabkan kecederaan parah atau kematian jika anda tidak mengikuti langkah berjaga-jaga yang disyorkan.

g000502

Manual ini menggunakan 2 perkataan untuk menyerlahkan maklumat. Penting memerlukan perhatian anda kepada maklumat mekanikal khas dan Perhatian menegaskan maklumat umum yang memerlukan perhatian khas.

Produk ini mematuhi semua arahan Eropah yang relevan; untuk mendapatkan butiran, sila lihat helaian Pengisytiharan Pematuhan (DOC) khusus bagi produk berasingan.

Merupakan suatu pelanggaran Kod Sumber Awam California Seksyen 4442 atau 4443 untuk menggunakan atau mengendalikan enjin di mana-mana kawasan penuh hutan, penuh belukar atau penuh rumput kecuali enjin dilengkapi dengan penangkap percikan seperti yang ditentukan dalam Seksyen 4442, diselenggara untuk boleh digunakan dengan berkesan atau enjin dibina, dilengkapkan dan diselenggarakan untuk pencegahan kebakaran.

Manual pemilik enjin yang dilampirkan dibekalkan untuk maklumat mengenai Agensi Perlindungan Alam Sekitar (EPA) AS dan Peraturan Kawalan Bahan Cemar California bagi sistem bahan cemar, penyelenggaraan dan waranti. Penggantian boleh dipesan melalui pengilang enjin.

Amaran

CALIFORNIA

Amaran Peringatan 65

Ekzos enjin diesel dan sesetengah bahan-bahannya adalah diketahui boleh menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran dan bahaya pembiakan yang lain di Negeri California.

Palam, kepala bateri dan aksesori bateri yang berkaitan mengandungi plumbum dan sebatian plumbum, bahan kimia yang diketahui boleh menyebabkan kanser dan bahaya pembiakan di Negeri California. Basuh tangan selepas pengendalian.

Penggunaan produk ini boleh menyebabkan pendedahan kepada bahan-bahan kimia yang diketahui boleh menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran, atau bahaya pembiakan yang lain di Negeri California.

Keselamatan

Keselamatan Am

Bahaya

Mungkin terdapat talian utiliti yang tertanam di kawasan kerja. Menggalinya boleh menyebabkan kejutan atau letupan.

Buat tanda pada talian tertanam di tempat atau kawasan kerja berkenaan dan jangan gali kawasan yang bertanda. Hubungi syarikat khidmat penandaan atau syarikat utiliti setempat anda untuk membuat tanda pada harta (sebagai contoh, hubungi 811 di AS atau hubungi 1100 di Australia untuk khidmat penandaan seluruh negara).

Sentiasa ikuti semua arahan keselamatan untuk mengelakkan kecederaan parah atau kematian.

  • Jangan melebihi kapasiti pengendalian berkadar kerana mesin mungkin menjadi tidak stabil lalu mengakibatkan kehilangan kawalan.

  • Jangan angkut muatan dengan lengan diangkat atau dipanjangkan; sentiasa angkut muatan dengan mendekati tanah, dengan lengan pemuat ditarik balik.

  • Cerun merupakan faktor utama yang berkaitan dengan kehilangan kawalan dan kemalangan terbalik yang mungkin menyebabkan kecederaan teruk atau kematian. Perhatian tambahan seharusnya diberikan ketika mengendalikan mesin di mana-mana cerun atau permukaan bumi yang tidak rata.

  • Kendalikan mesin naik dan turun cerun dengan hujung mesin yang berat pada kedudukan mendaki dan muatan mendekati tanah dan lengan pemuat ditarik balik. Pengagihan berat berubah-ubah mengikut alat tambahan. Alat tambahan galas beban yang kosong akan membuatkan bahagian belakang mesin menjadi hujung yang berat manakala alat tambahan galas beban yang penuh akan membuatkan bahagian depan mesin menjadi hujung yang berat. Kebanyakan alat tambahan lain akan membuatkan bahagian depan mesin menjadi hujung yang berat.

  • Buat tanda pada talian tertanam dan objek lain di tempat atau kawasan kerja berkenaan dan jangan gali kawasan yang bertanda.

  • Baca dan fahami kandungan Manual Pengendali ini sebelum menghidupkan enjin.

  • Berikan sepenuh perhatian sewaktu anda mengendalikan mesin. Jangan lakukan aktiviti yang menyebabkan gangguan. Jika tidak, kecederaan atau kerosakan harta mungkin berlaku.

  • Jangan benarkan kanak-kanak atau orang yang tidak terlatih untuk mengendalikan mesin.

  • Jauhkan tangan dan kaki anda daripada komponen dan alat tambahan yang bergerak.

  • Jangan kendalikan mesin tanpa pengadang dan peranti perlindungan keselamatan yang lain di tempatnya dan berfungsi pada mesin.

  • Pastikan orang lain dan haiwan peliharaan menjauhi mesin.

  • Hentikan mesin, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci sebelum menservis, mengisi bahan api atau mengumbah mesin.

Penggunaan atau penyelenggaraan yang tidak betul pada mesin ini boleh menyebabkan kecederaan. Untuk mengurangkan kemungkinan berlakunya kecederaan, patuhi arahan keselamatan ini dan sentiasa berikan perhatian kepada simbol amaran keselamatan Graphic, yang bermaksud Awas, Amaran atau Bahaya – arahan keselamatan diri. Kegagalan untuk mematuhi arahan ini boleh menyebabkan kecederaan diri atau kematian.

Pelekat Keselamatan dan Arahan

Graphic

Pelekat dan arahan keselamatan mudah dilihat oleh pengendali dan terletak berhampiran mana-mana kawasan yang mendatangkan bahaya. Gantikan mana-mana pelekat yang rosak atau hilang.

decalbatterysymbols
decal93-6681
decal93-7814
decal115-2047
decal115-4855
decal115-4857
decal115-4858
decal115-4865
decal117-3276
decal120-0625
decal122-1925
decal125-4967
decal125-6694
decal125-8483
decal131-8026
decal133-8062
decal137-5409
decal139-1158
decal139-1159
decal139-1162
decal139-1164
decal139-1173
decal145-4273
decal145-4274
decal131-0708
decal144-4253
decal145-0637

Gambaran Keseluruhan Produk

g318043

Panel Kawalan

Biasakan diri dengan semua kawalan sebelum menghidupkan enjin dan mengendalikan unit cengkaman.

g318044

Suis Kunci

Suis kunci yang digunakan untuk menghidupkan dan mematikan kuasa enjin mempunyai 3 kedudukan: MATI, BERJALAN dan MULA.

Suis Brek Henti

Tekan suis brek henti untuk menggunakan dan melepaskan brek henti. Brek henti juga digunakan secara automatik apabila anda mematikan kuasa mesin.

Suis Pendikit

Tahan suis ke hadapan selama 2 saat atau lebih lama untuk menetapkan pendikit pada MELAHU TINGGI; tahan suis ke belakang selama 2 saat atau lebih lama untuk menetapkan pendikit pada MELAHU RENDAH; atau tekan suis seketika dalam salah satu arah untuk meningkatkan atau mengurangkan kelajuan enjin dalam tokokan kecil.

Bar Panduan

Semasa memandu unit cengkaman, gunakan bar panduan sebagai pemegang dan titik tuil untuk mengawal kawalan cengkaman dan tuil kayu bedik. Untuk memastikan pengendalian yang lancar dan terkawal, jangan lepaskan tangan anda dari bar panduan sewaktu mengendalikan mesin.

Kawalan Cengkaman

g029289
  • Untuk bergerak ke hadapan, alihkan kawalan cengkaman ke hadapan.

    g264830
  • Untuk bergerak ke belakang, alihkan kawalan cengkaman ke belakang.

    Important: Semasa mengundur, lihat ke belakang anda untuk mengesan halangan dan jangan lepaskan tangan anda dari bar panduan.

    g264831
  • Untuk belok ke kanan, putarkan kawalan cengkaman mengikut arah jam.

    g264833
  • Untuk belok ke kiri, putarkan kawalan cengkaman melawan arah jam.

    g264832
  • Untuk menghentikan mesin, lepaskan kawalan cengkaman.

Note: Lebih jauh kawalan cengkaman dialihkan ke salah satu arah, maka lebih laju mesin akan bergerak ke arah tersebut.

Lengan Pemuat/Tuil Condong Alat Tambahan

Alihkan tuil dengan perlahan untuk mengendalikan lengan pemuat dan mencondongkan alat tambahan.

Note: Kedudukan tahan (terapung) membolehkan alat tambahan seperti perata dan bilah hidraulik mengikut garis bentuk tanah (iaitu terapung) semasa mengurangkan kecerunan.

g358629

Dengan mengalihkan tuil kepada kedudukan tengah (cth., ke hadapan dan kiri), anda boleh mengalihkan lengan pemuat dan mencondongkan alat tambahan pada masa yang sama.

Kunci Injap Pemuat

Kunci injap pemuat mengunci lengan pemuat/tuil condong alat tambahan agar anda tidak dapat menolaknya ke hadapan. Ini membantu untuk memastikan lengan pemuat tidak akan diturunkan secara tidak sengaja semasa penyelenggaraan. Kuncikan injap pemuat dengan kunci, selain kunci silinder, pada bila-bila masa anda perlu mematikan kuasa mesin dengan lengan pemuat diangkat. Rujuk Menggunakan Kunci Silinder.

Untuk menetapkan kunci, angkat kunci agar tidak melitupi lubang di dalam panel kawalan dan ayun ke hadapan tuil lengan pemuat. Tolak kunci ke bawah kepada kedudukan dikunci.

g358630

Kawalan Kayu Bedik

g318281

Note: Lengan pemuat mungkin tidak akan dipanjangkan apabila diangkat sepenuhnya disebabkan tekanan yang terperangkap; turunkan lengan sedikit untuk melepaskan tekanan dan panjangkan lengan.

Amaran

Tindakan mengalihkan mesin dengan lengan pemuat dipanjangkan mungkin menjejaskan kestabilan mesin.

Kurangkan pergerakan mesin semasa lengan pemuat dipanjangkan.

Suis Kunci Hidraulik Tambahan

Gunakan hidraulik mara atau undur, kemudian gunakan kaki kanan anda untuk menekan suis kunci untuk meneruskan aliran dan membebaskan tangan anda untuk melakukan kawalan lain.

g358628

Tolok Bahan Api

Tolok ini mengukur jumlah bahan api di dalam tangki bahan api.

g371278

Paparan Pusat Maklumat

Paparan LCD Pusat Maklumat menunjukkan maklumat tentang mesin anda seperti status pengendalian, pelbagai maklumat diagnostik dan maklumat lain tentang mesin. Terdapat skrin permulaan dan skrin maklumat utama pada Pusat Maklumat. Anda boleh bertukar antara skrin permulaan dengan skrin maklumat utama pada bila-bila masa dengan menekan mana-mana butang Pusat Maklumat kemudian memilih anak panah arah yang bersesuaian.

g264015
  • Butang Kiri, Butang Akses Menu/Kembali—tekan butang ini untuk mengakses menu Pusat Maklumat. Anda boleh menggunakan butang ini untuk keluar dari mana-mana menu yang sedang anda gunakan.

  • Butang Tengah—gunakan butang ini untuk menatal ke bawah menu.

  • Butang Kanan—gunakan butang ini untuk membuka menu dan anak panah kanan menunjukkan kandungan tambahan.

Note: Tujuan setiap butang mungkin berubah bergantung pada apa yang diperlukan sewaktu digunakan. Setiap butang dilabelkan dengan ikon yang memaparkan fungsi semasa.

Penerangan Ikon Pusat Maklumat

GraphicAkses menu
GraphicSeterusnya
GraphicSebelumnya
GraphicTatal ke bawah
GraphicMasuk
GraphicTukar nilai seterusnya dalam senarai
GraphicTambahkan
GraphicKurangkan
GraphicSimpan nilai
GraphicKeluar dari menu
GraphicTerima
GraphicPilihan dikunci.
GraphicMeter jam
GraphicLaraskan digit
GraphicAmaran
GraphicAkses skrin kelajuan angkut
GraphicCepat
GraphicPerlahan
GraphicNeutral
GraphicKunci tambahan
GraphicPermulaan sejuk
GraphicBrek henti
GraphicEnjin
GraphicPalam bara
GraphicSuhu bahan pendingin enjin
GraphicKelajuan enjin
GraphicVoltan bateri
GraphicMuatan Pintar adalah aktif.
GraphicMenunjukkan masa yang dijadualkan untuk servis
GraphicPenjanaan semula DPF diperlukan.
 
GraphicPenjanaan semula berhenti atau pemulihan sedang dalam proses.
GraphicSuhu ekzos tinggi
GraphicKepincangan tugas diagnosis kawalan NOx; pandu mesin kembali ke kedai dan hubungi Penjual Servis Yang Dibenarkan anda.

Menggunakan Menu

Untuk mengakses sistem menu Pusat Maklumat, tekan butang akses menu Graphic pada skrin utama. Ini akan membawa anda ke menu utama. Rujuk jadual berikut untuk sinopsis tentang pilihan yang tersedia daripada menu:

Menu Utama

Item MenuPenerangan
Faults (Kerosakan)Menu Kerosakan mengandungi senarai kerosakan mesin dan enjin yang terkini. Rujuk Manual Servis atau Penjual Servis Yang Dibenarkan anda untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang menu Faults (Kerosakan) dan maklumat yang terkandung dalamnya.
Service (Servis)Menu Servis mengandungi maklumat tentang mesin seperti jam penggunaan dan angka serupa yang lain.
Diagnostics (Diagnostik)Menu Diagnostik memaparkan keadaan setiap suis, penderia dan output kawalan mesin. Anda boleh menggunakan menu ini untuk menyelesaikan isu tertentu kerana ini akan memberitahu anda dengan segera kawalan mana mesin yang dihidupkan dan kawalan mana yang dimatikan.
Settings (Tetapan)Menu Tetapan membolehkan anda menyesuaikan dan mengubah suai pemboleh ubah konfigurasi pada paparan Pusat Maklumat.
About (Perihal)Menu Perihal menyenaraikan nombor model, nombor siri dan versi perisian mesin anda.

Service (Servis)

Item MenuPenerangan
Hours (Jam)Menyenaraikan jumlah jam mesin, enjin dan hidraulik tambahan dihidupkan serta jumlah jam servis enjin dan servis hidraulik.
Counts (Kiraan)Menyenaraikan bilangan permulaan yang dialami mesin, bilangan kali mesin menerima amaran tentang suhu enjin yang terlalu tinggi dan bilangan kali enjin dimatikan kuasa disebabkan suhu tinggi.
DPF Regeneration (Penjanaan Semula DPF)Pilihan penjanaan semula DPF dan submenu DPF.
Inhibit Regen (Halang Penjanaan Semula)Digunakan untuk mengawal penjanaan semula penetapan semula.
Parked Regen (Penjanaan Semula Berhenti)Digunakan untuk memulakan penjanaan semula berhenti.
Last Regen (Penjanaan Semula Terakhir)Menyenaraikan jumlah jam sejak penjanaan semula penetapan semula, berhenti atau pemulihan yang terakhir.
Recover Regen (Penjanaan Semula Pemulihan)Digunakan untuk memulakan penjanaan semula pemulihan.

Diagnostics (Diagnostik)

Item MenuPenerangan
Traction (Cengkaman)Menunjukkan input dan output pemanduan mesin.
Auxiliary (Tambahan)Menunjukkan input dan output penggunaan hidraulik tambahan.
Engine (Enjin)Menunjukkan input dan output permulaan enjin.
Boom (Galang)Menunjukkan input dan output pemanjangan dan penarikan balik lengan sorong tarik.

Settings (Tetapan)

Item MenuPenerangan
Units (Unit)Mengawal unit yang digunakan pada Pusat Maklumat, pilihan menu ialah Imperial atau Metrik.
Language (Bahasa)Mengawal bahasa yang digunakan pada Pusat Maklumat.
Brightness (Kecerahan)Mengawal kecerahan paparan LCD.
Contrast (Kontras)Mengawal kontras paparan LCD.
Protected Menus (Menu Terlindung)Memberikan akses kepada menu terlindung.
Protect Settings (Tetapan Perlindungan)Perubahan sama ada pin diperlukan dalam Menu Terlindung.

About (Perihal)

Item MenuPenerangan
ModelMenyenaraikan nombor model bagi mesin
Serial (Siri)Menyenaraikan nombor siri mesin
Software (Perisian)Menyenaraikan semakan perisian sistem bagi mesin.
Display (Paparan)Menyenaraikan semakan perisian paparan bagi Pusat Maklumat.

Mengakses Menu Terlindung

Note: Kod PIN lalai kilang mesin anda ialah 0000 atau 1234.Jika anda menukar kod PIN dan terlupa kod tersebut, hubungi Penjual Servis Yang Dibenarkan anda untuk mendapatkan bantuan.

  1. Dari MAIN MENU (Menu Utama), tatal ke bawah SETTINGS MENU (Menu Tetapan) dan tekan butang kanan.

    g364600
  2. Pada SETTINGS MENU (Menu Tetapan), tatal ke bawah PROTECTED MENU (Menu Terlindung) dan tekan butang kanan.

    g364601
  3. Untuk memasukkan kod PIN, tekan butang tengah sehingga digit pertama yang betul dipaparkan, kemudian tekan butang kanan untuk mengalih ke digit seterusnya. Ulangi langkah ini sehingga digit terakhir dimasukkan dan tekan butang kanan sekali lagi.

    g364599
  4. Tekan butang tengah untuk mengesahkan kod PIN.

    Note: Jika Pusat Maklumat menerima kod PIN dan menu terlindung dibuka kunci, perkataan “PIN” akan dipaparkan di sudut atas kanan skrin.

Anda boleh melihat dan menukar tetapan pada PROTECTED MENU (Menu Terlindung). Setelah anda mengakses PROTECTED MENU (Menu Terlindung), tatal ke bawah ke pilihan PROTECT SETTINGS (Tetapan Perlindungan). Gunakan butang kanan untuk menukar tetapan. Menetapkan Protect Settings (Tetapan Perlindungan) kepada OFF (Mati) membolehkan anda melihat dan menukar tetapan pada PROTECTED MENU (Menu Terlindung) tanpa memasukkan kod PIN. Menetapkan Protect Settings (Tetapan Perlindungan) kepada ON (Hidup) akan menyembunyikan pilihan terlindung dan memerlukan anda untuk memasukkan kod PIN untuk menukar tetapan pada PROTECTED MENU (Menu Terlindung).

Note: Spesifikasi dan reka bentuk tertakluk pada perubahan tanpa diberikan notis.

Lebar116.8cm (46.0 inci)
Panjang215.6cm (84.9 inci)
Tinggi143.5cm (56.5 inci)
Berat1750kg (3858lb)
Kapasiti pengendalian (35% daripada kapasiti menjongket1) 
  • Lengan ditarik balik

  • Lengan dipanjangkan

589.7kg (1300lb)
280kg (618lb)
Kapasiti menjongket1 
  • Lengan ditarik balik

  • Lengan dipanjangkan

1685kg (3714lb)
792kg (1746lb)
Jarak roda99.1cm (39.0 inci)
Ketinggian tuang (dengan timba standard) 
  • Lengan ditarik balik

  • Lengan dipanjangkan

180.1cm (70.9 inci)
230.3cm (90.7 inci)
Jangkauan—diangkat sepenuhnya (dengan timba standard) 
  • Lengan ditarik balik

  • Lengan dipanjangkan

33.5cm (13.2 inci)
67.8cm (26.7 inci)
Ketinggian ke pin engsel (dengan timba standard pada kedudukan tertinggi) 
  • Lengan ditarik balik

  • Lengan dipanjangkan

227.1cm (89.4 inci)
277.3cm (109.2 inci)

1. Kapasiti pengendalian dikira sebagai 35% daripada kapasiti menjongket dengan timba standard dan berat pengendali 75kg (165lb) menurut ISO 14397-1. Alat tambahan lain akan mempunyai kapasiti pengendalian yang berlainan, rujuk Manual Pengendali atau pelekat kapasiti muatan untuk alat tambahan.

Alat Tambahan/Aksesori

Pemilihan alat tambahan dan aksesori yang dihasilkan oleh Toro tersedia untuk digunakan dengan mesin untuk meningkatkan dan mengembangkan keupayaannya. Hubungi Penyedia Perkhidmatan yang Dibenarkan atau pengedar Toro yang dibenarkan atau pergi ke www.Toro.com untuk senarai semua alat tambahan dan aksesori yang dihasilkan oleh Toro.

Untuk memastikan prestasi optimum, gunakan alat ganti dan aksesori Toro yang asli. Toro tidak memikul liabiliti untuk kerosakan mesin atau kecederaan diri yang diakibatkan daripada penggunaan alat tambahan pengilang lain. Pengguna menerima tanggungan risiko ini.

Pengendalian

Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

Sebelum Pengendalian

Keselamatan Sebelum Pengendalian

Keselamatan Am

  • Jangan benarkan kanak-kanak atau orang yang tidak terlatih untuk mengendalikan atau menservis mesin. Peraturan setempat mungkin mengehadkan umur atau mewajibkan latihan diperakui pengendali. Pemilik bertanggungjawab untuk melatih semua pengendali dan mekanik.

  • Biasakan diri dengan pengendalian yang selamat kelengkapan, kawalan pengendali dan pelekat keselamatan.

  • Sentiasa gunakan brek henti (jika dilengkapi), matikan kuasa enjin, keluarkan kunci, tunggu semua bahagian yang bergerak untuk berhenti dan biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, menservis, membersihkan atau menyimpan mesin.

  • Ketahui cara untuk menghentikan mesin dan mematikan kuasa enjin dengan segera.

  • Periksa suis dan pelindung keselamatan dipasangkan dan berfungsi dengan betul. Jangan kendalikan mesin melainkan jika mesin berfungsi dengan betul.

  • Tentukan bahagian titik jepitan yang ditandakan pada mesin dan alat tambahan; jauhkan tangan dan kaki anda dari bahagian ini.

  • Sebelum mengendalikan mesin dengan alat tambahan, pastikan alat tambahan dipasang dengan betul. Baca semua manual alat tambahan.

  • Nilaikan rupa bumi untuk menentukan aksesori dan alat tambahan apa yang diperlukan untuk melaksanakan kerja dengan betul dan selamat.

  • Buat tanda pada talian tertanam dan objek lain di tempat atau kawasan kerja berkenaan dan jangan gali di kawasan yang bertanda. Berikan perhatian kepada lokasi objek dan struktur yang tidak bertanda seperti tangki penyimpanan bawah tanah, perigi dan sistem septik.

  • Periksa kawasan yang anda akan menggunakan kelengkapan untuk mengesan permukaan yang tidak rata dan bahaya tersembunyi.

  • Pastikan tiada orang yang berhampiran di kawasan tersebut sebelum mengendalikan mesin. Hentikan mesin jika terdapat orang yang berhampiran memasuki kawasan tersebut.

Keselamatan Bahan Api

  • Berhati-hati semasa mengendalikan bahan api. Ia mudah terbakar dan wapnya mudah meletup.

  • Padamkan semua rokok, cerut, paip dan sumber penyalaan lain.

  • Gunakan hanya bekas bahan api yang diluluskan.

  • Jangan mengeluarkan penutup bahan api atau isi tangki bahan api semasa enjin berjalan atau panas.

  • Jangan menambah atau menyalirkan bahan api dalam ruang tertutup.

  • Jangan menyimpan mesin atau bekas bahan api di tempat yang terdapat nyalaan api terbuka, percikan api atau lampu perintis, seperti pada pemanas air atau perkakas lain.

  • Jika anda tertumpah bahan api, jangan mencuba menghidupkan enjin; elakkan daripada mencetuskan sebarang sumber pencucuhan sehingga wap bahan api telah lesap.

  • Untuk mengelakkan cas statik menyalakan bahan api, alihkan mesin dari trak atau treler dan isi bahan api di atas tanah, menjauhi semua kenderaan. Jika tindakan ini tidak dapat dilakukan, letakkan bekas bahan api mudah alih di atas tanah, menjauhi semua kenderaan, dan isi bahan api ke dalamnya; kemudian isi bahan api untuk mesin dari bekas bahan api dan bukannya dari muncung dispenser bahan api.

  • Pastikan muncung dispenser bahan api menyentuh rim tangki bahan api atau bukaan bekas sepanjang masa sehingga pengisian bahan api selesai. Jangan gunakan peranti buka kunci muncung.

Menambah Bahan Api

Bahan Api Disyorkan

Hanya gunakan bahan api diesel atau bahan api biodiesel yang bersih dan segar dengan kandungan sulfur ultra rendah (<15 ppm). Perkadaran setana minimum adalah 45. Pengadaran setana yang lebih tinggi daripada 50 diutamakan, khususnya pada suhu di bawah -20°C (-4°F) atau pada ketinggian melebihi 1500m (5000 kaki). Beli bahan api dalam kuantiti yang boleh anda gunakan dalam tempoh 180 hari untuk memastikan kesegaran minyak.

Penggunaan bahan api yang bukan ultra rendah sulfur akan merosakkan sistem pengeluaran enjin.

Gunakan bahan api diesel gred musim panas (No. 2-D atau No. 2-D S15) pada suhu melebihi -10°C (14°F) dan gred musim sejuk (No. 1-D atau No. 1-D S15) di bawah suhu tersebut. Penggunaan bahan api gred musim sejuk pada suhu lebih rendah akan memberikan titik nyala lebih rendah dan ciri aliran sejuk yang memudahkan enjin dimulakan dan mengurangkan penyumbatan penuras bahan api.

Penggunaan bahan api gred musim panas melebihi -10°C (14°F) akan menyumbang kepada hayat pam bahan api yang lebih panjang dan kuasa yang meningkat berbanding dengan bahan api gred musim sejuk.

Important: Jangan gunakan minyak tanah atau gasolin daripada bahan api diesel. Kegagalan untuk mematuhi amaran ini akan merosakkan enjin.

Sedia untuk Biodiesel

Mesin ini juga boleh menggunakan bahan api campuran biodiesel sehingga B5 (biodiesel 5%, petrodiesel 95%). Bahagian petrodiesel seharusnya mengandungi sulfur yang rendah atau ultra rendah. Patuhi langkah berjaga-jaga yang berikut:

  • Bahagian biodiesel bahan api mesti memenuhi spesifikasi ASTM D6751 atau EN14214.

  • Komposisi bahan api campuran harus memenuhi ASTM D975 atau EN590.

  • Permukaan yang dicat mungkin rosak oleh campuran biodiesel.

  • Gunakan B5 (kandungan biodiesel sebanyak 5%) atau campuran kurang dalam cuaca sejuk.

  • Memantau kedapan, hos, gasket bersentuhan dengan bahan api kerana ia boleh merosot dari semasa ke semasa.

  • Penyekatan penuras bahan api mungkin berlaku untuk suatu tempoh masa selepas menukar kepada campuran biodiesel.

  • Hubungi pengedar anda untuk maklumat lanjut mengenai biodiesel.

Mengisi Tangki Bahan Api

Kapasiti tangki bahan api: 43.5L (11.5 gelen AS)

  1. Letakkan mesin pada permukaan rata, gunakan brek henti dan turunkan lengan pemuat.

  2. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

  3. Angkat timba.

    g362590
  4. Keluarkan penutup bahan api.

  5. Isi bahan api ke dalam tangki sehingga mencapai leher pengisi.

  6. Pasangkan penutup.

  7. Turunkan timba.

Melaksanakan Penyelenggaraan Harian

Sebelum menghidupkan mesin setiap hari, laksanakan prosedur Setiap Penggunaan/Harian yang disenaraikan dalam .

Important: Periksa paras bendalir hidraulik dan keluarkan udara dari sistem bahan api sebelum memulakan enjin buat kali pertama; rujuk Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik dan Mengeluarkan Udara dari Sistem Bahan Api.

Semasa Pengendalian

Keselamatan Sewaktu Pengendalian

Keselamatan Am

  • Jangan melebihi kapasiti pengendalian berkadar kerana mesin mungkin menjadi tidak stabil lalu mengakibatkan kehilangan kawalan. Kapasiti pengendalian berkurangan jika anda memanjangkan lengan pemuat sehingga takat yang anda boleh melihat pelekat berjalur di dalam lengan.

  • Jangan angkut alat tambahan/muatan dengan lengan diangkat atau dipanjangkan; sentiasa angkut alat tambahan/muatan dengan mendekati tanah, dengan lengan pemuat ditarik balik.

  • Alat tambahan boleh mengubah kestabilan dan ciri pengendalian mesin.

  • Bagi mesin dengan pelantar:

    • Turunkan lengan pemuat sebelum keluar dari pelantar.

    • Jangan cuba menstabilkan mesin dengan meletakkan kaki anda di atas tanah. Jika anda hilang kawalan mesin, keluar dari pelantar dan jauhi daripada mesin.

    • Jangan letakkan kaki anda di bawah pelantar.

    • Jangan gerakkan mesin melainkan anda berdiri dengan kedua-dua kaki di pelantar dan kedua-dua tangan anda memegang bar panduan atau kawalan pemuat.

  • Berikan sepenuh perhatian sewaktu anda mengendalikan mesin. Jangan lakukan aktiviti yang menyebabkan gangguan. Jika tidak, kecederaan atau kerosakan harta mungkin berlaku.

  • Lihat belakang dan bawah sebelum undur untuk memastikan laluan tiada halangan.

  • Jangan sentak kawalan; gunakan gerakan yang stabil.

  • Pemilik/pengguna boleh mengelakkan kemalangan dan bertanggungjawab terhadap kemalangan yang mungkin menyebabkan kecederaan diri atau kerosakan harta.

  • Pakai pakaian bersesuaian yang dilengkapi pelindung mata, seluar panjang, kasut rintang gelincir yang teguh buatannya dan pelindung pendengaran; pakai juga respirator atau pelitup tapis jika berada di persekitaran yang berhabuk. Ikat rambut yang panjang dan jangan pakai pakaian yang longgar atau barang kemas yang longgar.

  • Jangan kendalikan mesin apabila anda letih, sakit atau di bawah pengaruh alkohol atau ubat-ubatan.

  • Jangan angkut penumpang dan jauhkan haiwan peliharaan dan orang yang berhampiran dari mesin.

  • Hanya kendalikan mesin dalam suasana yang cukup cerah, jauhi daripada lubang dan bahaya tersembunyi.

  • Pastikan semua pemacu ditetapkan kepada neutral sebelum menghidupkan enjin. Hidupkan enjin dari kedudukan pengendali di pelantar sahaja.

  • Berhati-hati ketika mendekati sudut buta, semak samun, pokok atau objek lain yang mungkin menghalang penglihatan.

  • Perlahan dan berhati-hati ketika membelok dan menyeberangi jalan dan pejalan kaki. Awasi trafik.

  • Hentikan alat tambahan apabila anda berhenti bekerja.

  • Hentikan mesin, matikan kuasa enjin, keluarkan kunci dan periksa mesin jika anda terlanggar objek. Buat pembaikan yang sewajarnya sebelum menyambung semula pengendalian.

  • Jangan jalankan enjin di kawasan tertutup.

  • Jangan meninggalkan mesin yang berjalan tanpa pengawasan.

  • Sebelum meninggalkan kedudukan pengendalian, lakukan perkara berikut:

    • Letakkan mesin pada permukaan yang rata.

    • Turunkan lengan pemuat dan lepaskan hidraulik tambahan.

    • Gunakan brek henti.

    • Matikan enjin dan keluarkan kunci.

  • Jangan kendalikan mesin jika terdapat risiko kilat.

  • Hanya kendalikan mesin di kawasan yang anda mempunyai ruang yang secukupnya untuk anda mengendalikan dengan selamat. Berikan perhatian kepada halangan yang berhampiran dengan anda. Kegagalan untuk mengekalkan jarak yang munasabah dari pokok, dinding dan halangan yang lain mungkin mengakibatkan kecederaan apabila mesin undur jika anda tidak memberi perhatian kepada persekitaran.

  • Periksa untuk memastikan tiada halangan di atas kepala (seperti wayar elektrik, cabang dan ambang pintu) sebelum memandu di bawah mana-mana objek tersebut dan jangan sentuh objek berkenaan.

  • Jangan lebih isi alat tambahan dan sentiasa pastikan muatan rata sewaktu mengangkat lengan pemuat. Item di dalam alat tambahan mungkin jatuh dan menyebabkan kecederaan.

Keselamatan Cerun

  • Kendalikan mesin naik dan turun cerun dengan hujung mesin yang berat pada kedudukan mendaki. Pengagihan berat berubah-ubah mengikut alat tambahan. Alat tambahan galas beban yang kosong akan membuatkan bahagian belakang mesin menjadi hujung yang berat manakala alat tambahan galas beban yang penuh akan membuatkan bahagian depan mesin menjadi hujung yang berat. Kebanyakan alat tambahan lain akan membuatkan bahagian depan mesin menjadi hujung yang berat.

  • Tindakan mengangkat atau memanjangkan lengan pemuat di cerun akan menjejaskan kestabilan mesin. Kekalkan lengan pemuat di kedudukan rendah dan ditarik balik apabila di cerun.

  • Cerun merupakan faktor utama yang berkaitan dengan kehilangan kawalan dan kemalangan terbalik yang mungkin menyebabkan kecederaan parah atau kematian. Perhatian tambahan seharusnya diberikan ketika mengendalikan mesin di mana-mana cerun atau permukaan bumi yang tidak rata.

  • Tetapkan prosedur dan peraturan anda sendiri bagi pengendalian di cerun. Prosedur ini mestilah merangkumi penilaian di tapak untuk menentukan cerun yang selamat untuk pengendalian mesin. Sentiasa gunakan akal budi dan pertimbangan yang wajar sewaktu melakukan penilaian ini.

  • Perlahankan mesin dan berhati-hati di lereng bukit. Keadaan tanah boleh menjejaskan kestabilan mesin.

  • Elakkan menghidupkan atau menghentikan di cerun. Jika mesin kehilangan cengkaman, teruskan dengan perlahan, turun dari cerun terus.

  • Elakkan belokan di cerun. Jika anda harus membuat belokan, belok dengan perlahan dan pastikan hujung mesin yang berat pada kedudukan mendaki.

  • Pastikan semua pergerakan di cerun adalah perlahan dan beransur-ansur. Jangan ubah kelajuan atau arahan secara mendadak.

  • Jika anda tidak berkeyakinan untuk mengendalikan mesin di cerun, maka jangan lakukannya.

  • Berikan perhatian kepada lubang, bekas roda atau bonggol kerana permukaan bumi yang tidak rata mungkin menyebabkan mesin terbalik. Rumput yang tinggi mungkin menyembunyikan halangan.

  • Berhati-hati ketika mengendalikan mesin pada permukaan yang basah. Cengkaman yang berkurangan mungkin menyebabkan peluncuran.

  • Nilaikan kawasan untuk memastikan permukaan cukup stabil untuk menyokong mesin.

  • Berhati-hati ketika mengendalikan mesin berhampiran yang berikut:

    • Cerun curam

    • Parit

    • Benteng

    • Badan air

    Mesin mungkin tergolek jika jejak melalui sisi atau sisi roboh. Kekalkan jarak yang selamat di antara mesin dengan mana-mana bahaya.

  • Jangan tanggalkan atau pasangkan alat tambahan di cerun.

  • Jangan letakkan mesin di lereng bukit atau cerun.

Keselamatan Talian Utiliti

  • Jika anda terlanggar talian utiliti, lakukan yang berikut:

    • Matikan kuasa mesin dan keluarkan kunci.

    • Minta semua individu keluar dari kawasan kerja.

    • Hubungi pihak berkuasa kecemasan dan utiliti yang berkenaan dengan segera untuk melindungi kawasan tersebut.

    • Jika anda merosakkan kabel optik gentian, jangan pandang cahaya yang terdedah.

  • Jangan tinggalkan pelantar pengendali jika mesin dicas dengan kuasa elektrik. Anda adalah selamat selagi anda tidak meninggalkan pelantar.

    • Tindakan menyentuh mana-mana bahagian mesin mungkin menyebabkan kejutan elektrik.

    • Jangan benarkan individu lain menyentuh atau mendekati mesin apabila mesin dicas.

    • Sentiasa anggap bahawa mesin dicas jika anda terlanggar talian elektrik atau talian komunikasi. Jangan cuba tinggalkan mesin.

  • Gas bocor boleh terbakar dan meletup, dan boleh menyebabkan kecederaan parah atau kematian. Jangan merokok ketika mengendalikan mesin.

Menghidupkan Enjin

  1. Pastikan suis putus sambungan bateri berada pada kedudukan HIDUP; rujuk Menggunakan Suis Putus Sambungan Bateri.

  2. Pastikan kawalan cengkaman berada dalam kedudukan NEUTRAL .

  3. Masukkan kunci ke dalam suis kunci dan putarkan kepada kedudukan HIDUP.

  4. Putarkan kunci kepada kedudukan MULA. Apabila enjin dihidupkan, lepaskan kunci.

    Important: Jangan gunakan pemula untuk lebih daripada 10 saat pada satu-satu masa. Jika enjin gagal dihidupkan, tunggu 30 saat agar pemula menyejuk sebelum cuba lagi. Kegagalan untuk mengikut arahan ini boleh merosakkan motor pemula.

Menghidupkan Enjin dalam Cuaca Sejuk

Jika suhu luar berada pada bawah takat beku, simpan mesin di tempat simpanan agar suhu lebih panas untuk membantu anda menghidupkan mesin.

Perisian mesin mungkin mengehadkan rpm enjin secara automatik jika bahan pendingin terlampau sejuk. Selepas menghidupkan enjin, tunggu sehingga ikon emping salji dan amaran bendalir hidraulik sejuk tidak lagi dipaparkan pada Pusat Maklumat sebelum meningkatkan pendikit dan menggunakan hidraulik tambahan.

Important: Tindakan menjalankan enjin pada kelajuan tinggi semasa sistem hidraulik adalah sejuk (iaitu apabila suhu udara berada pada atau di bawah takat beku) boleh merosakkan sistem hidraulik.

Memandu Mesin

Gunakan kawalan cengkaman untuk menggerakkan mesin. Lebih jauh kawalan cengkaman dialihkan ke salah satu arah, maka lebih laju mesin akan bergerak ke arah tersebut. Lepaskan kawalan cengkaman untuk menghentikan mesin.

Kawalan pendikit melaraskan kelajuan enjin yang diukur dalam rpm (putaran per minit). Jalankan enjin pada pendikit tinggi untuk mendapatkan prestasi terbaik.

Mematikan Enjin

  1. Letakkan mesin pada permukaan yang rata dan turunkan lengan pemuat.

  2. Lepaskan hidraulik tambahan.

  3. Tetapkan pendikit kepada melahu rendah.

  4. Jika enjin telah berjalan lama atau adalah panas, biarkan enjin melahu selama 5 minit sebelum memutarkan suis kunci kepada kedudukan MATI.

    Note: Tindakan ini membantu untuk menyejukkan enjin sebelum enjin dimatikan kuasa. Dalam keadaan kecemasan, anda boleh mematikan kuasa enjin dengan serta-merta.

  5. Putarkan suis kunci kepada kedudukan MATI dan keluarkan kunci.

Awas

Kanak-kanak atau orang yang tidak terlatih mungkin cuba mengendalikan unit cengkaman dan tercedera.

Keluarkan kunci dari suis kunci semasa meninggalkan unit cengkaman, walaupun hanya untuk beberapa saat.

Menggunakan Alat Tambahan

Memasangkan Alat Tambahan

Important: Hanya gunakan alat tambahan yang diluluskan oleh Toro. Alat tambahan boleh mengubah kestabilan dan ciri pengendalian mesin. Waranti mesin mungkin dibatalkan jika anda menggunakan mesin dengan alat tambahan yang tidak diluluskan.

Important: Sebelum memasangkan alat tambahan, pastikan tiada debu dan serpihan pada plat lekapan dan pin dapat diputarkan dengan bebas. Jika pin tidak dapat diputarkan dengan bebas, maka letakkan gris.

  1. Letakkan alat tambahan pada permukaan yang rata dengan ruang yang mencukupi di belakang untuk menempatkan mesin.

  2. Hidupkan enjin.

  3. Condongkan plat lekapan alat tambahan ke hadapan.

  4. Letakkan plat lekapan ke bahagian atas plat penerima alat tambahan.

    g003710
  5. Angkat lengan pemuat sambil mencondongkan kembali plat lekapan pada masa yang sama.

    Important: Angkat alat tambahan dengan secukupnya untuk mengosongkan tanah dan condongkan plat lekapan kembali.

  6. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

  7. Gunakan pin pemasangan pantas, pastikan pin dipasangkan sepenuhnya pada plat lekapan.

    Important: Jika pin tidak berputar ke kedudukan yang dipasangkan, maka plat lekapan tidak sejajar sepenuhnya dengan lubang pada plat penerima alat tambahan. Periksa plat penerima dan bersihkannya jika perlu.

    Amaran

    Jika pin pemasangan pantas tidak dipasangkan sepenuhnya melalui plat lekapan alat tambahan, mungkin alat tambahan akan terjatuh dari mesin dan menghempap anda atau orang berhampiran.

    Pastikan pin pemasangan pantas dimasukkan sepenuhnya pada plat lekapan alat tambahan.

    g003711

Menyambungkan Hos Hidraulik

Amaran

Bendalir hidraulik yang terkeluar di bawah tekanan boleh menembusi kulit dan menyebabkan kecederaan. Bendalir yang tersuntik ke dalam kulit mestilah disingkirkan melalui pembedahan dalam tempoh beberapa jam oleh doktor yang mahir untuk merawat kecederaan sedemikian; jika tidak, mungkin mengakibatkan gangren.

  • Pastikan semua hos dan talian hos hidraulik dalam keadaan yang baik dan semua sambungan dan kelengkapan hidraulik adalah ketat sebelum mengenakan tekanan pada sistem hidraulik.

  • Jauhkan badan dan tangan anda dari kebocoran lubang jarum atau muncung yang mengeluarkan bendalir hidraulik bertekanan tinggi.

  • Gunakan kadbod atau kertas untuk mengesan kebocoran hidraulik; jangan gunakan tangan anda.

Awas

Pengganding hidraulik, talian/injap hidraulik dan bendalir hidraulik mungkin panas. Jika anda tersentuh komponen yang panas, anda boleh terlecur.

  • Pakai sarung tangan sewaktu mengendalikan pengganding hidraulik.

  • Biarkan mesin menyejuk sebelum menyentuh komponen hidraulik.

  • Jangan sentuh tumpahan bendalir hidraulik.

Jika alat tambahan memerlukan hidraulik untuk pengendalian, sambungkan hos hidraulik seperti berikut:

  1. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

  2. Tanggalkan penutup perlindungan daripada penyambung hidraulik pada mesin.

  3. Pastikan semua bahan asing dibersihkan daripada penyambung hidraulik.

  4. Tolak penyambung jantan alat tambahan ke dalam penyambung betina pada mesin.

    Note: Apabila anda menyambungkan penyambung jantan alat tambahan dahulu, anda akan melepaskan apa-apa tekanan yang terbentuk di dalam alat tambahan.

  5. Tolak penyambung betina alat tambahan ke dalam penyambung jantan pada mesin.

  6. Sahkan bahawa sambungan adalah ketat dengan menarik hos.

Menanggalkan Alat Tambahan

  1. Letakkan mesin pada permukaan yang rata.

  2. Turunkan alat tambahan ke atas tanah.

  3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

  4. Lepaskan pin pemasangan pantas dengan memutar ke arah luar.

    g003711
  5. Jika alat tambahan menggunakan hidraulik, masukkan relang kembali ke pengganding hidraulik dan tanggalkannya.

    Important: Sambungkan hos alat tambahan bersama untuk mengelakkan pencemaran sistem hidraulik sewaktu penyimpanan.

  6. Pasangkan penutup perlindungan pada pengganding hidraulik pada mesin.

  7. Hidupkan enjin, condongkan plat lekapan ke hadapan dan jauhkan mesin dari alat tambahan.

Memahami Sistem Muatan Pintar

Sistem Muatan Pintar juga mengukur tekanan hidraulik di dalam silinder lengan pemuat untuk menentukan jangkauan maksimum.

Apabila anda memanjangkan lengan pemuat sehingga jangkauan maksimum untuk ketinggian lengan dan berat muatan, Pusat Maklumat akan memaparkan ikon Muatan Pintar dan lampu penunjuk akan bernyala, penggera akan berbunyi bip dan lengan akan berhenti dipanjangkan.

Untuk memanjangkan lengan pemuat dengan selanjutnya, kurangkan berat muatan.

g270732

Penjanaan Semula Penuras Zarahan Diesel (DPF)

Memahami Penjanaan Semula DPF

Penuras zarahan diesel (DPF) ialah sebahagian daripada sistem ekzos. Mangkin pengoksidaan diesel DPF mengurangkan gas yang berbahaya dan penuras jelaga menyingkirkan jelaga daripada ekzos enjin.

Proses penjanaan semula DPF menggunakan haba dari ekzos enjin untuk membakar jelaga yang terkumpul pada penuras jelaga, menukar jelaga kepada abu dan membersihkan saluran penuras jelaga agar ekzos enjin yang dituras mengalir keluar DPF.

Komputer enjin memantau pengumpulan jelaga dengan mengukur tekanan balik di dalam DPF. Jika tekanan balik terlalu tinggi, jelaga tidak dibakar di dalam penuras jelaga melalui pengendalian enjin yang biasa. Untuk memastikan DPF tiada jelaga, ingat perkara yang berikut:

  • Penjanaan semula pasif berlaku secara berterusan semasa enjin berjalan—jalankan enjin pada kelajuan enjin penuh jika boleh untuk menggalakkan penjanaan semula DPF.

  • Jika tekanan balik di dalam DPF terlalu tinggi atau penjanaan semula penetapan semula tidak berlaku selama 100 jam, komputer enjin akan menunjukkan isyarat melalui Pusat Maklumat apabila penjanaan semula penetapan semula berjalan.

  • Benarkan proses penjalaan semual penetapan semula selesai sebelum mematikan kuasa enjin.

Kendalikan dan selenggarakan mesin anda dengan mengingati fungsi DPF. Muatan enjin pada kelajuan enjin melahu tinggi (pendikit penuh) lazimnya menghasilkan suhu ekzos yang memadai untuk penjanaan semula DPF.

Important: Kurangkan jumlah masa enjin melahu atau mengendalikan enjin pada kelajuan enjin rendah untuk bantu mengurangkan pengumpulan jelaga di dalam penuras jelaga.

Pengumpulan Jelaga DPF

  • Melalui masa, penuras zarahan diesel mengumpulkan jelaga di dalam penuras jelaga. Komputer enjin memantau paras jelaga di dalam DPF.

  • Apabila jelaga yang secukupnya terkumpul, komputer akan memaklumi anda bahawa tiba masanya untuk menjana semula DPF.

  • Penjanaan semula DPF ialah proses yang memanaskan DPF untuk menukar jelaga kepada abu.

  • Selain mesej amaran, komputer mengurangkan kuasa yang dihasilkan oleh enjin pada paras pengumpulan jelaga yang berlainan.

Mesej Amaran Enjin—Pengumpulan Jelaga

Paras PenunjukKod KerosakanPengadaran Kuasa EnjinTindakan yang Disyorkan
Tahap 1: Amaran EnjinGraphic

Periksa EnjinSPN 3719, FMI 16

Komputer menyahkadar kuasa enjin kepada 85%.Lakukan penjanaan semula berhenti dengan secepat mungkin; rujuk Menjalankan Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan.
Tahap 2: Amaran EnjinGraphic

Periksa EnjinSPN 3719, FMI 0

Komputer menyahkadar kuasa enjin kepada 50%.Lakukan penjanaan semula pemulihan dengan secepat mungkin; rujuk Menjalankan Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan.

Pengumpulan Abu DPF

  • Apabila abu yang lebih ringan disingkirkan melalui sistem ekzos; maka abu yang dikumpulkan di dalam penuras jelaga adalah lebih berat.

  • Abu ialah sisa proses penjanaan semula. Melalui masa, penuras zarahan diesel mengumpulkan abu yang tidak disingkirkan dengan ekzos enjin.

  • Komputer enjin mengira jumlah abu yang terkumpul di dalam DPF.

  • Apabila jelaga yang secukupnya terkumpul, komputer enjin menghantar maklumat kepada Pusat Maklumat dalam bentuk kerosakan enjin untuk menunjukkan pengumpulan abu di dalam DPF.

  • Mesej kerosakan menunjukkan bahawa tiba masanya untuk menservis DPF.

  • Selain amaran, komputer mengurangkan kuasa yang dihasilkan oleh enjin pada paras pengumpulan abu yang berlainan.

Makluman Pusat Maklumat dan Mesej Amaran Enjin—Pengumpulan Abu

Paras PenunjukKod KerosakanPengurangan Kelajuan EnjinPengadaran Kuasa EnjinTindakan yang Disyorkan
Tahap 1: Amaran EnjinGraphic

Periksa EnjinSPN 3720, FMI 16

TiadaKomputer menyahkadar kuasa enjin kepada 85%.Servis DPF; rujuk Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan
Tahap 2: Amaran EnjinGraphic

Periksa EnjinSPN 3720, FMI 0

TiadaKomputer menyahkadar kuasa enjin kepada 50%.Servis DPF; rujuk Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan

Jenis Penjanaan Semula

Jenis Penjanaan Semula yang dilakukan semasa enjin berjalan:

Jenis Penjanaan SemulaKeadaan yang menyebabkan penjanaan semula DPFPenerangan pengendalian DPF
PasifBerlaku sewaktu pengendalian biasa mesin pada kelajuan enjin tinggi atau muatan enjin tinggi
  • Pusat Maklumat tidak memaparkan ikon yang menunjukkan penjanaan semula pasif.

  • Semasa penjanaan semula pasif, DPF memproses gas ekzos bersuhu tinggi, mengoksidakan pengeluaran berbahaya dan membakar jelaga menjadi abu.

Rujuk Penjanaan Semula DPF Pasif

.
 
 
BantuanBerlaku kerana kelajuan enjin rendah, muatan enjin rendah atau selepas komputer mengesan DPF dihalang oleh jelaga
  • Pusat Maklumat tidak memaparkan ikon yang menunjukkan penjanaan semula bantuan.

  • Semasa penjanaan semula bantuan, komputer enjin melaraskan tetapan enjin untuk meningkatkan suhu ekzos.

Rujuk Penjanaan Semula DPF Bantuan.

 
Penetapan Semula

Berlaku setiap 100 jam

Juga berlaku selepas penjanaan semula bantuan hanya jika komputer mengesan bahawa penjanaan semula bantuan tidak mengurangkan paras jelaga dengan secukupnya

  • Apabila ikon suhu ekzos tinggi Graphic dipaparkan pada Pusat Maklumat, maksudnya penjanaan semula sedang berjalan.

  • Semasa penjanaan penetapan semula, komputer enjin melaraskan tetapan enjin untuk meningkatkan suhu ekzos.

Rujuk Penjanaan Semula Penetapan Semula.

 
 
 

Jenis penjanaan semula DPF yang memerlukan anda menghentikan mesin:

Jenis Penjanaan SemulaKeadaan yang menyebabkan penjanaan semula DPFPenerangan pengendalian DPF
BerhentiBerlaku kerana komputer mengesan tekanan balik di dalam DPF disebabkan timbunan jelaga
  • Apabila ikon tunggu sedia penetapan semula/berhenti atau penjanaan semula pemulihan Graphic atau MAKLUMAN #188 dipaparkan pada Pusat Maklumat, maksudnya penjanaan semula diminta.

  • Lakukan penjanaan semula berhenti dengan secepat mungkin untuk mengelakkan keperluan penjanaan semula pemulihan.

  • Penjanaan semula berhenti mengambil masa 30 hingga 60 minit untuk selesai.

  • Tangki mestilah mengandungi sekurang-kurangnya ¼ bahan api.

  • Anda mestilah menghentikan mesin untuk melakukan penjanaan semula berhenti.

Rujuk Menjalankan Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan.

Juga berlaku kerana pengendali memulakan penjanaan semula berhenti
Mungkin berlaku kerana anda menetapkan Pusat Maklumat untuk menghalang penjanaan semula penetapan semula dan terus mengendalikan mesin, menambahkan lebih banyak jelaga apabila DPF sudah memerlukan penjanaan semula penetapan semula
Mungkin berlaku kerana menggunakan bahan api atau minyak enjin yang tidak betul
 
 
 
PemulihanBerlaku kerana pengendali mengabaikan permintaan penjanaan semula berhenti dan terus mengendalikan mesin, menambahkan lebih banyak jelaga pada DPF
  • Apabila ikon tunggu sedia penetapan semula/berhenti atau penjanaan semula pemulihan Graphic atau MAKLUMAN #190 dipaparkan pada Pusat Maklumat, maksudnya penjanaan semula pemulihan diminta.

  • Penjanaan semula pemulihan mengambil masa sehingga 3 jam untuk selesai.

  • Tangki mestilah mengandungi sekurang-kurangnya ½ bahan api.

  • Anda mestilah menghentikan mesin untuk melakukan penjanaan semula pemulihan.

Rujuk Menjalankan Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan.

 
 
 
 

Menu Penjanaan Semula DPF

Mengakses Menu Penjanaan Semula DPF

  1. Akses menu Service (Servis) dan tatal ke bawah ke DPF REGENERATION (Penjanaan Semula DPF).

    g362603
  2. Tekan butang kanan untuk mengakses menu Penjanaan Semula DPF.

Masa Sejak Penjanaan Semula Terakhir

Akses menu DPF Regeneration (Penjanaan Semula DPF) dan tatal ke bawah ke medan LAST REGEN (Penjanaan Semula Terakhir).

Gunakan medan LAST REGEN (Penjanaan Semula Terakhir) untuk menentukan jumlah jam enjin telah dijalankan sejak penjanaan semula penetapan semula, berhenti atau pemulihan yang terakhir.

g362604

Menu Juruteknik

Important: Untuk kemudahan pengendalian, anda boleh memutuskan untuk melakukan penjanaan semula berhenti sebelum muatan jelaga mencapai 100%, dengan syarat enjin telah berjalan lebih daripada 50 jam sejak penjanaan semula penetapan semula, berhenti atau pemulihan terakhir yang berjaya.

Gunakan menu juruteknik untuk melihat keadaan kawalan penjanaan semula enjin semasa dan melihat paras jelaga yang dilaporkan.

Akses menu DPF Regeneration (Penjanaan Semula DPF), kemudian tatal ke bawah dan akses menu TECHNICIAN (Juruteknik).

g362719
  • Gunakan Jadual Pengendalian DPF untuk memahami keadaan pengendalian DPF semasa.

    g362718

    Jadual Pengendalian DPF

    KeadaanPenerangan
    NormalDPF dalam mod pengendalian normal—penjanaan semula pasif.
    Assist Regen (Penjanaan Semula Bantuan)Komputer enjin menjalankan penjanaan semula bantuan.
    Reset Stby (Tunggu Sedia Penetapan Semula)Komputer enjin cuba menjalankan penjanaan semula penetapan semula tetapi salah 1 keadaan berikut menghalang penjanaan semula:Tetapan halang penjanaan semula ditetapkan kepada HIDUP.
    Suhu ekzos terlalu rendah untuk penjanaan semula.
    Reset Regen (Penjanaan Semula Penetapan Semula)Komputer enjin menjalankan penjanaan semula penetapan semula.
    Parked Stby (Tunggu Sedia Berhenti)Komputer enjin meminta anda menjalankan penjanaan semula berhenti.
    Parked Regen (Penjanaan Semula Berhenti)Anda memulakan permintaan penjanaan semula berhenti dan komputer enjin sedang memproses penjanaan semula.
    Recov. Stby (Tunggu Sedia Pemulihan)Komputer enjin meminta anda menjalankan penjanaan semula pemulihan.
    Recov. Regen (Penjanaan Semula Pemulihan)Anda memulakan permintaan penjanaan semula pemulihan dan komputer enjin sedang memproses penjanaan semula.
  • Muatan jelaga diukur sebagai peratusan jelaga di dalam DPF; rujuk jadual muatan jelaga.

    Note: Nilai muatan jelaga adalah berlainan kerana mesin dikendalikan dan penjanaan semula DPF berlaku.

    g365225

    Jadual Muatan Jelaga

    Nilai Muatan Jelaga PentingKeadaan Penjanaan Semula
    0% hingga 5%Julat muatan jelaga minimum
    78%Komputer enjin menjalankan penjanaan semula bantuan.
    100%Komputer enjin meminta penjanaan semula berhenti secara automatik.
    122%Komputer enjin meminta penjanaan semula pemulihan secara automatik.

Penjanaan Semula DPF Pasif

  • Penjanaan semula pasif berlaku sebagai sebahagian daripada pengendalian enjin normal.

  • Semasa mengendalikan mesin, jalankan enjin pada kelajuan enjin penuh dan muatan tinggi jika boleh untuk menggalakkan penjanaan semula DPF.

Penjanaan Semula DPF Bantuan

  • Komputer enjin melaraskan tetapan enjin untuk meningkatkan suhu ekzos.

  • Semasa mengendalikan mesin, jalankan enjin pada kelajuan enjin penuh dan muatan tinggi jika boleh untuk menggalakkan penjanaan semula DPF.

Penjanaan Semula Penetapan Semula

Awas

Suhu ekzos adalah tinggi (kira-kira 600°C (1,112°F) semasa penjanaan semula DPF. Gas ekzos yang panas boleh mencederakan anda atau orang lain.

  • Jangan kendalikan enjin di kawasan tertutup.

  • Pastikan tiada bahan mudah terbakar di sekeliling sistem ekzos.

  • Jangan sentuh komponen sistem ekzos yang panas.

  • Jangan berdiri berhampiran atau di sekeliling paip ekzos mesin.

  • Ikon suhu ekzos tinggi Graphic dipaparkan pada Pusat Maklumat semasa penjanaan semula penetapan semula diproses.

  • Komputer enjin melaraskan tetapan enjin untuk meningkatkan suhu ekzos.

    Important: Ikon suhu ekzos tinggi menunjukkan bahawa suhu ekzos yang dikeluarkan dari mesin anda mungkin lebih panas daripada suhu semasa pengendalian lazim.

  • Semasa mengendalikan mesin, jalankan enjin pada kelajuan enjin penuh dan muatan tinggi jika boleh untuk menggalakkan penjanaan semula DPF.

  • Jika boleh, jangan matikan kuasa enjin atau kurangkan kelajuan enjin semasa penjanaan semula penetapan semula berjalan.

    Important: Jika boleh, biarkan mesin melengkapkan proses penjanaan semula penetapan semula sebelum mematikan kuasa enjin.

Penjanaan Semula Penetapan Semula Berkala

Jika enjin tidak melengkapkan penjanaan semula Penetapan Semula, Berhenti atau Pemulihan yang berjaya dalam 100 jam pengendalian enjin yang terdahulu, komputer enjin akan cuba menjalankan penjanaan semula penetapan semula.

Menetapkan Penjanaan Semula Rencat

Penjanaan Semula Penetapan Semula Sahaja

Penjanaan semula penetapan semula menghasilkan suhu ekzos enjin yang meningkat. Jika anda mengendalikan mesin di sekeliling pokok, belukar, rumput tinggi, atau tumbuhan atau bahan sensitif terhadap suhu yang lain, anda boleh menggunakan tetapan Halang Penjanaan Semula untuk menghalang komputer enjin menjalankan penjanaan semula penetapan semula.

Important: Apabila anda mematikan kuasa enjin dan menghidupkan semula enjin, tetapan Halang Penjanaan Semula akan kembali kepada tetapan lalai, iaitu MATI.

Note: Jika anda menetapkan Pusat Maklumat untuk menghalang penjanaan semula, Pusat Maklumat akan memaparkan MAKLUMAN #185 setiap 15 minit sementara enjin meminta penjanaan semula penetapan semula.

g224692
  1. Akses menu DPF Regeneration (Penjanaan Semula DPF) dan tatal ke bawah ke medan INHIBIT REGEN (Halang Penjanaan Semula).

    g362745
  2. Tekan butang kanan untuk menukar tetapan halang penjanaan semula kepada HIDUP atau MATI.

    g365224

Membenarkan Penjanaan Semula Penetapan Semula

Pusat Maklumat memaparkan ikon suhu ekzos tinggi Graphic semasa penjanaan semula penetapan semula diproses.

Note: Jika Halang Penjanaan Semula ditetapkan kepada HIDUP, Pusat Maklumat akan memaparkan MAKLUMAN #185 . Tekan butang kanan untuk menetapkan tetapan halang penjanaan semula kepada MATI dan teruskan penjanaan semula penetapan semula.

g362746

Note: Jika Pusat Maklumat memaparkan MAKLUMAN #186, tetapkan enjin kepada pendikit penuh (melahu tinggi) untuk membolehkan penjanaan semula penetapan semula diteruskan.

g224395

Note: Apabila penjanaan semula penetapan semula selesai, ikon suhu ekzos tinggi Graphic tidak akan dipaparkan lagi pada skrin Pusat Maklumat.

Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan

  • Apabila komputer enjin meminta penjanaan semula berhenti atau pemulihan, ikon permintaan penjanaan semula Graphic akan dipaparkan pada Pusat Maklumat.

  • Mesin tidak akan menjalankan penjanaan semula berhenti atau penjanaan semula pemulihan secara automatik, anda perlu menjalankan penjanaan semula melalui Pusat Maklumat.

Mesej Penjanaan Semula Berhenti

Apabila komputer enjin meminta penjanaan semula berhenti, mesej yang berikut akan dipaparkan pada Pusat Maklumat:

  • Amaran enjin SPN 3720, FMI 16

    g213863
  • MAKLUMAN #188 Penjanaan semula berhenti diperlukan

    Note: Maklumat #188 akan dipaparkan setiap 15 minit.

    g224397

Mesej Penjanaan Semula Pemulihan

Apabila komputer enjin meminta penjanaan pemulihan, mesej yang berikut akan dipaparkan pada Pusat Maklumat:

Amaran enjin SPN 3719, FMI 0

Rujuk Manual Servis atau Penjual Servis Yang Dibenarkan anda untuk mendapatkan butiran.

g213867

Status DPF-Had

  • Jika komputer enjin meminta penjanaan semula berhenti atau sedang memproses penjanaan semula berhenti, pilihan PARKED REGEN (Penjanaan Semula Berhenti) akan dikunci dan ikon kunci akan dipaparkan pada skrin.

    g224625
  • Jika komputer enjin meminta penjanaan semula pemulihan atau sedang memproses penjanaan semula pemulihan, pilihan RECOVERY REGEN (Penjanaan Semula Pemulihan) akan dikunci dan ikon kunci akan dipaparkan pada skrin.

    g224628

Menjalankan Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan

Awas

Suhu ekzos adalah tinggi (kira-kira 600°C (1,112°F) semasa penjanaan semula DPF. Gas ekzos yang panas boleh mencederakan anda atau orang lain.

  • Jangan kendalikan enjin di kawasan tertutup.

  • Pastikan tiada bahan mudah terbakar di sekeliling sistem ekzos.

  • Jangan sentuh komponen sistem ekzos yang panas.

  • Jangan berdiri berhampiran atau di sekeliling paip ekzos mesin.

Important: Komputer mesin membatalkan penjanaan semula DPF jika anda meningkatkan kelajuan enjin daripada melahu rendah atau melepaskan brek henti.

  1. Pastikan mesin mengandungi sekurang-kurangnya jumlah bahan api yang dinyatakan di dalam tangki bagi jenis penjanaan semula yang anda jalankan:

    • Penjanaan Semula Berhenti: ¼ tangki bahan api

    • Penjanaan Semula Pemulihan: ½ tangki bahan api

  2. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, di kawasan luar yang menjauhi bahan mudah terbakar.

  3. Gunakan brek henti dan turunkan lengan pemuat.

  4. Tetapkan pendikit kepada kedudukan MELAHU rendah.

  5. Dalam menu DPF Regeneration (Penjanaan Semula DPF), tatal ke PARKED REGEN START (Mula Penjanaan Semula Berhenti) atau RECOVERY REGEN START (Mula Penjanaan Semula Pemulihan). Tekan butang kanan untuk memulakan penjanaan semula.

    g362809
  6. Apabila prom dipaparkan, sahkan bahawa paras bahan api adalah mencukupi, seperti yang dinyatakan dalam langkah 1. Tekan butang kanan untuk teruskan.

    g227678
  7. Pada skrin senarai semak DPF, sahkan bahawa brek henti digunakan dan kelajuan enjin ditetapkan kepada melahu rendah. Tekan butang kanan untuk teruskan

    g227679
  8. Pada skrin INITIATE DPF REGEN (Mulakan Penjanaan Semula DPF), tekan butang kanan untuk teruskan.

    g224630
  9. Pusat Maklumat memaparkan mesej INITIATING DPF REGEN (Memulakan Penjanaan Semula DPF).

    g227681
  10. Pusat Maklumat memaparkan mesej yang menyatakan masa untuk selesai.

    • Penjanaan semula berhenti mengambil masa sehingga 30 minit untuk selesai.

    • Penjanaan semula pemulihan mengambil masa sehingga 3 jam untuk selesai.

    Note: Jika anda perlu membatalkan penjanaan semula selepas proses dimulakan, rujuk Membatalkan Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan.

    g224406g224416
  11. Komputer enjin memeriksa keadaan enjin dan maklumat kerosakan. Pusat Maklumat mungkin memaparkan mesej yang berikut:

    MesejTindakan Pembetulan
    Graphic Keluar daripada menu penjanaan semula dan jalankan mesin sehingga masa sejak penjanaan semula terakhir melebihi 50 jam; rujuk Masa Sejak Penjanaan Semula Terakhir.
    GraphicSelesaikan masalah kerosakan enjin dan cuba semula penjanaan semula DPF.
    GraphicMula dan jalankan enjin.
    GraphicJalankan enjin untuk memanaskan suhu bahan pendingin kepada 60°C (140°F).
    GraphicTukar kelajuan enjin kepada melahu rendah.
    GraphicSelesaikan masalah keadaan komputer enjin dan cuba semula penjanaan semula DPF.
  12. Pusat Maklumat memaparkan skrin utama dan ikon perakuan penjanaan semula Graphic dipaparkan pada sudut bawah kanan skrin semasa penjanaan semula diproses.

    Note: Semasa penjanaan semula DPF berjalan, Pusat Maklumat memaparkan ikon suhu ekzos tinggi Graphic.

  13. Apabila komputer enjin melengkapkan penjanaan semula berhenti atau pemulihan, Pusat Maklumat memaparkan MAKLUMAN #183; jika gagal, Pusat Maklumat akan memaparkan MAKLUMAN #184. Tekan butang kiri untuk keluar daripada skrin utama.

    g362807

Membatalkan Penjanaan Semula Berhenti atau Pemulihan

  1. Dalam menu DPF Regeneration (Penjanaan Semula DPF), tatal ke PARKED REGEN CANCEL (Batal Penjanaan Semula Berhenti) atau RECOVERY REGEN CANCEL (Batal Penjanaan Semula Pemulihan).

    g362918
  2. Tekan butang kanan untuk membatalkan penjanaan semula.

Selepas Pengendalian

Keselamatan Selepas Pengendalian

Keselamatan Am

  • Gunakan brek henti (jika dilengkapi), turunkan lengan pemuat, matikan kuasa enjin, keluarkan kunci, tunggu sehingga semua pergerakan berhenti dan biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, membersihkan, menyimpan atau menservis mesin.

  • Bersihkan serpihan daripada alat tambahan, pemacu, peredam bunyi dan enjin untuk bantu mengelakkan kebakaran. Bersihkan tumpahan minyak atau bahan api.

  • Pastikan semua bahagian dalam keadaan berfungsi yang baik dan semua perkakasan diketatkan.

  • Jangan sentuh bahagian yang mungkin panas daripada pengendalian. Biarkan mesin menyejuk sebelum cuba menyelenggara, melaraskan atau menservis mesin.

  • Berhati-hati ketika memuatkan atau mengeluarkan mesin dari treler atau trak.

Memulihkan Mesin yang Tersekat

Jika mesin tersekat (seperti di persekitaran berlumpur), tarik mesin kembali kepada kedudukan yang stabil menggunakan kedua-dua titik angkat hadapan atau kedua-dua titik ikat belakang pada masa yang sama.

Important: Jangan gunakan titik ikat hadapan untuk menarik mesin.

g371330

Mengalihkan Mesin Yang Tidak Berfungsi

Important: Jangan tunda atau tarik mesin tanpa membuka injap tunda dahulu, jika tidak anda akan merosakkan sistem hidraulik.

  1. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

  2. Tanggalkan plat bawah; rujuk Menanggalkan Plat Bawah.

  3. Bagi setiap motor pacuan, tanggalkan penutup.

    g362932
  4. Lincirkan sesendal (M12) menggunakan minyak pada kedua-dua sisi.

  5. Masukkan nat (M12) ke dalam skru (M12), kemudian pasangkan skru melalui sesendal dan alat pintas ke dalam omboh brek. Jangan kunci terlampau ketat.

    g370287
  6. Ketatkan nat untuk melepaskan brek.

    g370392
  7. Tanggalkan penutup hadapan; Menanggalkan Penutup Hadapan.

  8. Putarkan injap tunda di bawah pam hidraulik sebanyak dua kali melawan arah jam.

    g362931
  9. Tundakan mesin seperti yang diperlukan menggunakan titik yang diterangkan dalam Memulihkan Mesin yang Tersekat.

  10. Selepas membaiki mesin, tutup injap tunda sebelum mengendalikan mesin.

  11. Pasangkan penutup hadapan.

  12. Tanggalkan kancing dan alat pintas dari setiap motor pacuan dan pasangkan penutup.

  13. Pasangkan plat bawah.

Mengangkut Mesin

Gunakan treler atau trak tugas berat untuk mengangkut mesin. Gunakan tanjakan lebar lengkap. Pastikan treler atau trak dilengkapi semua brek, lampu dan tanda yang diperlukan oleh undang-undang. Sila baca semua arahan keselamatan dengan teliti. Pengetahuan tentang maklumat ini boleh membantu anda atau orang yang berhampiran mengelakkan kecederaan. Rujuk ordinan setempat anda untuk keperluan treler dan pengikatan.

Amaran

Pemanduan di jalan atau jalan raya tanpa isyarat belokan, lampu, tanda memantul atau kenderaan bergerak perlahan adalah bahaya dan boleh menyebabkan kemalangan yang menyebabkan kecederaan diri.

Jangan pandu mesin di atas jalan atau jalan raya awam.

Memilih Treler

Amaran

Memuatkan mesin ke atas treler atau trak akan meningkatkan kemungkinan terbalik dan boleh menyebabkan kecederaan parah atau kematian (Rajah 52).

  • Gunakan tanjakan lebar lengkap sahaja.

  • Pastikan panjang tanjakan adalah sekurang-kurangnya 4 kali sepanjang tinggi dasar treler atau trak dari tanah. Ini akan memastikan sudut tanjakan tidak melebihi 15 darjah di atas tanah yang rata.

g229507

Memuatkan mesin

Amaran

Memuatkan atau mengeluarkan mesin ke atas treler atau trak akan meningkatkan kemungkinan terbalik dan boleh menyebabkan kecederaan parah atau kematian.

  • Berikan perhatian sepenuhnya ketikan mengendalikan mesin di atas tanjakan.

  • Muatkan atau keluarkan mesin dengan hujung yang berat pada kedudukan mendaki tanjakan.

  • Elakkan pecutan atau nyahpecutan mendadak sewaktu memandu mesin di atas tanjakan kerana ini boleh menyebabkan kehilangan kawalan atau situasi terbalik.

  1. Jika menggunakan treler, sambungkannya pada kenderaan tunda dan sambungkan rantai keselamatan.

  2. Jika berkenaan, sambungkan brek treler.

  3. Turunkan tanjakan.

  4. Turunkan lengan pemuat.

  5. Muatkan mesin ke atas treler dengan hujung yang berat berada pada kedudukan mendaki tanjakan, muatan diangkut pada kedudukan rendah.

    • Jika mesin mempunyai alat tambahan galas beban yang penuh (seperti timba) atau alat tambahan tanpa galas beban (seperti ekskavator), pandu mesin naik tanjakan secara ke hadapan.

    • Jika mesin mempunyai alat tambahan galas beban yang kosong atau tiada alat tambahan, pandu mesin naik tanjakan secara undur.

    g204457
  6. Turunkan lengan pemuat sampai ke bawah.

  7. Gunakan brek henti, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

  8. Gunakan gelung ikatan logam pada mesin untuk mengikat mesin pada treler atau trak dengan rapi menggunakan jalur, rantai, kabel atau tali. Rujuk peraturan setempat untuk keperluan ikatan.

    Important: Jangan gunakan gelang ikatan untuk mengangkat mesin.

    g318338

Mengeluarkan Mesin

  1. Turunkan tanjakan.

  2. Keluarkan mesin dari treler dengan hujung yang berat berada pada kedudukan mendaki tanjakan, muatan diangkut pada kedudukan rendah.

    • Jika mesin mempunyai alat tambahan galas beban yang penuh (seperti timba) atau alat tambahan tanpa galas beban (seperti ekskavator), pandu mesin turun tanjakan secara undur.

    • Jika mesin mempunyai alat tambahan galas beban yang kosong atau tiada alat tambahan, pandu mesin turun tanjakan secara ke hadapan.

    g204458

Mengangkat Mesin

Tanggalkan mana-mana alat tambahan dan angkat mesin menggunakan 4 titik angkat.

Jangan melebihi sudut 30 darjah semasa mengangkat mesin; gunakan panjang rantai minimum yang dinyatakan di bawah.

g375790

Penyelenggaraan

Note: Tentukan sisi kiri dan kanan mesin dari kedudukan pengendalian yang biasa.

Keselamatan Penyelenggaraan

Awas

Jika anda tinggalkan kunci dalam suis, seseorang boleh menghidupkan enjin dengan tidak sengaja dan mencederakan anda dengan serius atau orang lain yang berada di tempat penggunaan mesin.

Keluarkan kunci daripada suis sebelum anda melaksanakan penyelenggaraan.

  • Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, lepaskan hidraulik tambahan, turunkan alat tambahan, gunakan brek henti (jika dilengkapi), matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci. Tunggu semua pergerakan berhenti dan biarkan mesin menyejuk sebelum melaraskan, membersihkan, menyimpan atau membaiki mesin.

  • Bersihkan tumpahan minyak atau bahan api.

  • Jangan benarkan kakitangan yang tidak terlatih untuk menservis mesin.

  • Gunakan dirian bicu untuk menyokong komponen apabila diperlukan.

  • Lepaskan tekanan dengan berhati-hati daripada komponen dengan simpanan tenaga; rujuk kepada Melepaskan Tekanan Hidraulik.

  • Putuskan sambungan bateri sebelum membuat apa-apa pembaikan, rujuk Menggunakan Suis Putus Sambungan Bateri.

  • Jauhkan tangan dan kaki anda daripada bahagian yang bergerak. Jika boleh, jangan buat pelarasan apabila enjin sedang berjalan.

  • Pastikan semua bahagian dalam keadaan berfungsi yang baik dan semua perkakasan diketatkan. Gantikan semua pelekat yang haus atau rosak.

  • Jangan usik peranti keselamatan.

  • Alat tambahan boleh mengubah kestabilan dan ciri pengendalian mesin.

  • Hanya gunakan alat ganti Toro yang asli.

  • Jika penyelenggaraan atau pembaikan perlu dilakukan dengan lengan pemuat dalam kedudukan diangkat, tetapkan lengan dalam kedudukan diangkat menggunakan kunci silinder hidraulik.

Jadual Penyelenggaraan yang Disyorkan

Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
Selepas 8 jam pertama
  • Periksa dan laraskan ketegangan jejak.
  • Selepas 50 jam pertama
  • Tukar minyak enjin dan penuras.
  • Periksa dan laraskan ketegangan jejak.
  • Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Gris mesin.(Gris dengan serta-merta selepas setiap cucian .)
  • Periksa penunjuk servis penuras udara.
  • Periksa paras minyak-enjin.
  • Bersihkan jejak dan periksa untuk mengesan kehausan berlebihan dan ketegangan yang betul.
  • Bersihkan adang-adang, penyejuk minyak dan bahagian hadapan radiator (lebih kerap dalam keadaan yang kotor atau berhabuk).
  • Periksa dan bersihkan adang-adang radiator
  • Periksa paras bahan pendingin di dalam tangki pengembangan.
  • Bersihkan serpihan daripada mesin.
  • Periksa untuk mengesan kancing yang longgar.
  • Setiap 25 jam
  • Periksa paras bendalir hidraulik.
  • Laraskan tork skru pelarasan lengan pemuat.Periksa tork apabila lengan pemuat bawah berdetar.
  • Setiap 50 jam
  • Salirkan air dan bahan pencemar lain dari pemisah air.
  • Periksa keadaan bateri.
  • Periksa dan laraskan ketegangan jejak.
  • Setiap 100 jam
  • Tanggalkan penutup pembersih udara dan bersihkan serpihan. (Bersihkan dengan lebih kerap dalam keadaan yang kotor atau berhabuk.)
  • Periksa hos sistem penyejukan.
  • Periksa ketegangan tali sawat pengulang-alik.
  • Periksa talian hidraulik untuk kebocoran, kelengkapan yang longgar, talian berpintal, sokongan lekapan yang longgar, kehausan, cuaca dan kemerosotan kimia.(Buat pembaikan yang diperlukan sebelum pengendalian).(Buat pembaikan yang diperlukan sebelum pengendalian.)
  • Periksa untuk mengesan timbunan kotoran di dalam casis.(Lebih kerap dalam keadaan yang kotor.)
  • Periksa ketegangan tali sawat pengulang-alik/kipas.
  • Setiap 250 jam
  • Tukar minyak enjin dan penuras.
  • Setiap 400 jam
  • Periksa salur dan sambungan bahan api untuk mengesan kemerosotan, kerosakan atau sambungan yang longgar.
  • Gantikan minyak hidraulik dan penuras (jika bukan menggunakan bendalir Toro).
  • Setiap 500 jam
  • Servis pembersih udara.(Servis lebih kerap dalam keadaan yang berhabuk atau kotor yang melampau).
  • Menggantikan penuras pemisah air.
  • Gantikan Penuras Bahan Api.
  • Salirkan dan bersihkan tangki bahan api—Penjual Servis Yang Dibenarkan sahaja.
  • Gantikan tali sawat pengulang-alik/kipas (rujuk manual pemilik enjin untuk mendapatkan arahan).
  • Setiap 800 jam
  • Tukar bahan pendingin enjin.
  • Setiap 1,000 jam
  • Gantikan minyak hidraulik dan penuras (jika menggunakan bendalir Toro).
  • Setiap 1,500 jam
  • Gantikan semua hos hidraulik yang bergerak.
  • Setiap 3,000 jam
  • Tanggalkan, bersihkan dan pasangkan penuras jelaga pada DPFatau jika kerosakan enjin spn 3251 fmi 0, spn 3720 fmi 0 atau spn 3720 fmi 16 dipaparkan pada Pusat Maklumat.
  • Tahunan atau sebelum penyimpanan
  • Periksa dan laraskan ketegangan jejak.
  • Perkemas cat yang tertanggal.
  • Setiap 2 tahun
  • Gantikan semua hos hidraulik yang bergerak.
  • Important: Rujuk kepada manual pemilik mesin anda untuk prosedur penyelenggaraan tambahan.

    Prosedur Pra Penyelenggaraan

    Menggunakan Kunci Silinder

    Amaran

    Lengan pemuat mungkin menurun apabila dalam kedudukan diangkat, menghempap orang di bawahnya.

    Pasangkan kunci silinder sebelum melaksanakan penyelenggaraan yang memerlu lengan pemuat diangkat.

    Memasangkan Kunci Silinder

    1. Tanggalkan alat tambahan.

    2. Angkat lengan pemuat kepada kedudukan diangkat sepenuhnya.

    3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    4. Longgarkan tombol yang mengunci kunci silinder pada lengan pemuat.

      g359013
    5. Pasangkan kunci silinder pada rod silinder angkat.

      g267536
    6. Ulangi langkah 4 dan 6 untuk sisi mesin yang satu lagi.

    7. Turunkan lengan pemuat denganperlahan sehingga kunci silinder menyentuh badan silinder dan hujung rod.

    8. Kuncikan kunci injap pemuat; rujuk Kunci Injap Pemuat.

    Menanggalkan dan Menyimpan Kunci Silinder

    Important: Tanggalkan kunci silinder daripada rod dan letakkan dalam kedudukan penyimpanan sepenuhnya sebelum mengendalikan mesin.

    1. Hidupkan enjin.

    2. Angkat lengan pemuat kepada kedudukan diangkat sepenuhnya.

    3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    4. Tanggalkan pin yang mengunci kunci silinder.

    5. Tanggalkan kunci silinder dari rod silinder angkat.

    6. Masukkan pin ke dalam kunci.

    7. Letakkan kunci silinder pada lengan pemuat, dengan pin melingkari bahagian bawah kunci dan kuncikan setiap kunci menggunakan tombol tangan.

      g359013
    8. Turunkan lengan pemuat.

    Mengakses Komponen Dalaman

    Amaran

    Membuka atau menanggalkan penutup, hud dan pengadang semasa enjin berjalan boleh menyebabkan anda tersentuh bahagian yang bergerak lalu mengakibatkan kecederaan parah pada anda.

    Sebelum membuka mana-mana penutup, hud dan pengadang, matikan kuasa enjin, keluarkan kunci daripada suis kunci dan biarkan enjin menyejuk.

    Membuka Hud

    1. Letakkan mesin pada permukaan rata, gunakan brek henti dan turunkan lengan pemuat.

    2. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    3. Buka kunci hud menggunakan kunci selak dan tekan butang untuk melepaskan selak.

      g362359
    4. Angkat hud untuk buka

    Menutup Hud

    1. Turunkan hud.

    2. Tekan selak ke bawah untuk mengunci hud.

    3. Kuncikan hud menggunakan kunci selak.

    Menanggalkan Penutup Belakang

    1. Tanggalkan 2 bolt yang mengunci bahagian atas penutup belakang.

      g359278
    2. Angkat penutup keluar dari slot di dalam pendakap radiator.

      g359279

    Menanggalkan Plat Bawah

    1. Tanggalkan 2 bolt yang mengunci plat bawah.

      g359291
    2. Tanggalkan plat bawah.

    Menanggalkan Penutup Hadapan

    1. Angkat lengan pemuat dan kuncikan dengan kunci silinder.

    2. Longgarkan 2 bolt yang menguncikan penutup hadapan pada mesin.

      g359302
    3. Keluarkan penutup dari mesin.

    4. Semasa memasangkan penutup, tork bolt kepada 41N∙m (30 kaki-lb).

    Menanggalkan Pemasangan Penutup Hadapan

    1. Angkat lengan pemuat dan kuncikan dengan kunci silinder.

    2. Buka hud.

    3. Tanggalkan 4 bolt yang mengunci pemasangan penutup pada mesin.

      g363210
    4. Tanggalkan pemasangan penutup.

    Menanggalkan Adang-adang Sisi

    1. Buka hud.

    2. Keluarkan adang-adang dari slot hadapan dan belakang.

      g363164

    Pelinciran

    Menggris Mesin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Gris mesin.(Gris dengan serta-merta selepas setiap cucian .)
  • Jenis Gris: Gris serba guna.

    1. Letakkan mesin pada permukaan rata, gunakan brek henti dan turunkan lengan pemuat.

    2. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    3. Bersihkan kelengkapan gris dengan kain buruk.

      g359308
    4. Sambungkan senapang gris pada setiap kelengkapan.

    5. Pamkan gris ke dalam kelengkapan sehingga gris mula mengalir keluar dari galas (kira-kira 3 pam).

    6. Lapkan gris yang berlebihan.

    Penyelenggaraan Enjin

    Keselamatan Enjin

    • Matikan kuasa enjin sebelum memeriksa minyak atau menambahkan minyak ke dalam kotak engkol.

    • Jangan ubah tetapan pengawal enjin atau gunakan kelajuan lebih pada enjin.

    • Jauhkan tangan, kaki, muka, anggota badan yang lain dan pakaian dari peredam bunyi dan permukaan panas yang lain.

    Menservis Pembersih Udara

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa penunjuk servis penuras udara.
  • Setiap 100 jam
  • Tanggalkan penutup pembersih udara dan bersihkan serpihan. (Bersihkan dengan lebih kerap dalam keadaan yang kotor atau berhabuk.)
  • Setiap 500 jam
  • Servis pembersih udara.(Servis lebih kerap dalam keadaan yang berhabuk atau kotor yang melampau).
  • Memeriksa Pembersih Udara

    1. Letakkan mesin pada permukaan rata, gunakan brek henti dan turunkan lengan pemuat.

    2. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    3. Buka hud.

    4. Periksa badan pembersih udara untuk mengesan kerosakan yang mungkin boleh menyebabkan kebocoran udara.

      Gantikan badan pembersih udara yang rosak.

    5. Periksa sistem masuk udara untuk mengesan kebocoran, kerosakan atau pengapit hos yang longgar.

    6. Servis penuras pembersih udara dan elemen keselamatan apabila menerima isyarat.

      Important: Jangan terlampau servis penuras udara.

      g332364
    7. Pastikan penutup dipasangkan dengan betul dan mengedap badan pembersih udara.

    Menservis Pembersih Udara

    Note: Jika gasket busa di dalam penutup rosak, gantikannya.

    Important: Jangan gunakan udara tekanan tinggi yang akan mendesak debu menembusi penuras lalu memasuki salur masuk.

    Important: Jangan bersihkan penuras yang terpakai untuk mengelakkan kerosakan pada media penuras.

    Important: Jangan gunakan penapis rosak.

    Important: Jangan menekan bahagian tengah penuras yang fleksibel.

    g031807

    Menservis Minyak Enjin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 50 jam pertama
  • Tukar minyak enjin dan penuras.
  • Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras minyak-enjin.
  • Setiap 250 jam
  • Tukar minyak enjin dan penuras.
  • Spesifikasi Minyak-Enjin

    Enjin dihantar dengan minyak diisi di dalam kotak engkol; walau bagaimanapun, periksa paras minyak sebelum dan selepas anda memulakan enjin buat kali pertama.

    Kapasiti kotak engkol: 5.2L (5.5 kuart AS) dengan penuras

    Minyak enjin pilihan: Minyak Enjin Premium Toro

    Jika menggunakan minyak yang lain, gunakan minyak enjin rendah abu berkualiti tinggi yang memenuhi spesifikasi berikut:

    • API kategori servis CJ-4 atau lebih tinggi

    • ACEA kategori servis E6

    • JASO kategori servis DH-2

    Important: Penggunaan minyak enjin selain API pengelasan CJ-4 atau lebih tinggi, ACEA E6 atau JASO DH-2 boleh menyebabkan penuras zarahan diesel tersumbat atau menyebabkan enjin rosak.

    Gunakan gred kelikatan minyak enjin berikut:

    • SAE 10W-30 atau 5W-30 (semua suhu)

    • SAE 15W-40 (melebihi 0°F)

    Note: Minyak Enjin Premium Toro boleh didapatkan daripada Penjual Servis yang Dibenarkan anda.

    Memeriksa Paras Minyak-Enjin

    1. Letakkan mesin pada permukaan rata, gunakan brek henti dan turunkan lengan pemuat.

    2. Matikan kuasa enjin, keluarkan kunci dan biarkan enjin menyejuk.

    3. Buka hud.

    4. Tanggalkan adang-adang sisi kiri.

    5. Bersihkan ruang di sekeliling batang celup minyak dan penutup isian minyak.

      g361061
    6. Periksa minyak dan isi minyak tambahan jika diperlukan.

      Important: Jangan terlampau isi minyak ke dalam kotak engkol; jika paras minyak di dalam kotak engkol terlalu tinggi dan anda menjalankan enjin, anda mungkin merosakkan enjin.

      g264959
    7. Tutup hud.

    Menukar Minyak Enjin dan Penuras

    1. Tanggalkan mana-mana alat tambahan.

    2. Hidupkan enjin dan biarkan enjin berjalan selama 5 minit.

      Note: Ini akan memanaskan minyak untuk penyaliran yang lebih baik.

    3. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata dan gunakan brek henti.

    4. Angkat lengan pemuat dan pasangkan kunci silinder.

    5. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    6. Salirkan minyak di bawah pelantar.

      Awas

      Komponen adalah panas jika mesin telah berjalan. Jika anda tersentuh komponen yang panas, anda boleh terlecur.

      Berhati-hati agar tidak tersentuh komponen yang panas semasa menukar minyak dan/atau penuras.

      g361063g360882
    7. Tork palam salir kepada 46~56N∙m (34~42 kaki-lb).

    8. Buka hud.

    9. Tanggalkan adang-adang kiri; rujuk Menanggalkan Adang-adang Sisi.

    10. Letakkan takungan yang cetek atau kain di bawah penapis untuk menakung minyak.

    11. Tukar penuras minyak.

      g031261
    12. Tanggalkan penutup isian minyak dan tuangkan kira-kira 80% minyak yang ditentukan dengan perlahan-lahan melalui penutup injap.

    13. Periksa paras minyak.

    14. Isi minyak tambahan dengan perlahan-lahan untuk menaikkan paras kepada lubang atas pada batang celup.

    15. Gantikan penutup isi.

    16. Pasangkan adang-adang kiri.

    17. Tutup hud.

    Menservis Mangkin Pengoksidaan Diesel (DOC) dan Penuras Jelaga

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 3,000 jam
  • Tanggalkan, bersihkan dan pasangkan penuras jelaga pada DPFatau jika kerosakan enjin spn 3251 fmi 0, spn 3720 fmi 0 atau spn 3720 fmi 16 dipaparkan pada Pusat Maklumat.
  • Jika kerosakan enjin , atau dipaparkan pada Pusat Maklumat, bersihkan penuras jelaga menggunakan langkah yang berikut:

    g214715g213864g213863
    1. Rujuk bahagian Enjin dalam Manual Servis untuk mendapatkan maklumat tentang penanggalan dan pemasangan mangkin pengoksidaan diesel dan penuras jelaga pada DPF.

    2. Rujuk Penjual Servis Yang Dibenarkan anda untuk alat ganti atau servis mangkin pengoksidaan diesel dan penuras jelaga.

    3. Hubungi Penjual Servis Yang Dibenarkan anda untuk menetapkan semula ECU enjin selepas anda memasangkan DPF yang bersih.

    Penyelenggaraan Sistem Bahan Api

    Bahaya

    Dalam keadaan tertentu, bahan api sangat mudah terbakar dan mudah meletup. Api atau letupan daripada bahan api boleh melecurkan anda dan orang lain serta boleh merosakkan harta benda.

    Rujuk Keselamatan Bahan Api untuk mendapatkan senarai lengkap tentang langkah berjaga-jaga yang berkaitan dengan bahan api.

    Menyalirkan Pemisah Air

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 50 jam
  • Salirkan air dan bahan pencemar lain dari pemisah air.
    1. Letakkan mesin pada permukaan rata, gunakan brek henti dan turunkan lengan pemuat.

    2. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    3. Letakkan bekas di bawah pemisah air.

      g361075
    4. Longgarkan injap salir pada bahagian bawah kanister penuras dan biarkan air disalirkan.

    5. Ketatkan injap salir.

    Menggantikan Penuras Pemisah Air

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 500 jam
  • Menggantikan penuras pemisah air.
    1. Letakkan mesin pada permukaan rata, gunakan brek henti dan turunkan lengan pemuat.

    2. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    3. Tanggalkan penutup belakang; rujuk Menanggalkan Penutup Belakang.

    4. Bersihkan ruang lekapan penuras pemisah air.

      g361076
    5. Tanggalkan kanister penuras dan bersihkan permukaan lekapan

    6. Lincirkan gasket pada kanister penuras baharu menggunakan minyak yang bersih.

    7. Isi bahan api ke dalam kanister.min

    8. Pasangkan kanister penuras menggunakan tangan sehingga gasket menyentuh permukaan lekapan, kemudian putarkan lagi sebanyak ½ putaran.

    9. Pasangkan penutup belakang.

    Memeriksa Salur dan Sambungan Bahan Api

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 400 jam
  • Periksa salur dan sambungan bahan api untuk mengesan kemerosotan, kerosakan atau sambungan yang longgar.
  • Periksa salur dan sambungan bahan api untuk mengesan kemerosotan, kerosakan atau sambungan yang longgar. Ketatkan mana-mana sambungan yang longgar dan hubungi Penjual Servis Yang Dibenarkan anda untuk mendapatkan bantuan membaiki salur bahan api yang rosak.

    Menggantikan Penuras Bahan Api

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 500 jam
  • Gantikan Penuras Bahan Api.
    1. Letakkan mesin pada permukaan rata, gunakan brek henti dan turunkan lengan pemuat.

    2. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    3. Buka hud.

    4. Bersihkan ruang lekapan penuras bahan api.

      g392882
    5. Tanggalkan kanister penuras dan bersihkan permukaan lekapan.

    6. Lincirkan gasket pada kanister penuras baharu menggunakan minyak yang bersih.

    7. Pasangkan kanister penuras menggunakan tangan sehingga gasket menyentuh permukaan lekapan, kemudian putarkan lagi sebanyak ½ putaran.

    8. Keluarkan udara dari sistem bahan api; rujuk Mengeluarkan Udara dari Sistem Bahan Api.

    9. Mulakan enjin dan periksa untuk mengesan kebocoran bahan api di sekeliling kepala penuras.

    10. Tutup hud.

    Mengeluarkan Udara dari Sistem Bahan Api

    Anda perlu mengeluarkan udara dari sistem bahan api sebelum memulakan enjin jika mana-mana situasi berikut telah berlaku:

    • Permulaan awal bagi mesin baharu

    • Enjin berhenti berfungsi atas sebab kekurangan bahan api.

    • Penyelenggaraan telah dilakukan pada komponen sistem bahan api (seperti penuras digantikan).

    1. Putarkan kunci kepada kedudukan BERJALAN.

    2. Biarkan pam bahan api berjalan selama 2 minit sebelum menghidupkan mesin.

    Menyalirkan Tangki Bahan Api

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 500 jam
  • Salirkan dan bersihkan tangki bahan api—Penjual Servis Yang Dibenarkan sahaja.
  • Dapatkan perkhidmatan daripada Penjual Servis Yang Dibenarkan untuk menyalirkan dan membersihkan tangki bahan api.

    Penyelenggaraan Sistem Elektrik

    Keselamatan Sistem Elektrik

    • Putuskan sambungan bateri sebelum membuat apa-apa pembaikan, rujuk Menggunakan Suis Putus Sambungan Bateri.

    • Cas bateri di tempat terbuka dengan pengalihan udara yang baik, jauh daripada percikan dan nyala api. Tanggalkan pengecas sebelum menyambungkan atau memutuskan sambungan bateri. Pakai pakaian perlindungan dan gunakan alatan tertebat.

    • Asid bateri beracun dan boleh menyebabkan lecuran. Elakkan sentuhan dengan kulit, mata dan pakaian. Lindungi muka, mata dan pakaian anda semasa mengendalikan bateri.

    • Gas bateri boleh meletup. Jauhkan rokok, percikan dan nyalaan dari bateri.

    Menggunakan Suis Putus Sambungan Bateri

    1. Letakkan mesin pada permukaan rata, gunakan brek henti dan turunkan lengan pemuat.

    2. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    3. Buka hud.

    4. Tetapkan suis putus sambungan bateri kepada kedudukan HIDUP atau MATI untuk melakukan yang berikut:

      • Untuk mentenagakan mesin secara elektrik, putarkan suis putus sambungan bateri mengikut arah jam kepada kedudukan HIDUP.

      • Untuk menyahtenagakan mesin secara elektrik, putarkan suis putus sambungan bateri melawan arah jam kepada kedudukan MATI.

      g361175

    Menservis Bateri

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 50 jam
  • Periksa keadaan bateri.
  • Mengeluarkan Bateri

    Amaran

    Penghalaan kabel bateri yang salah boleh merosakkan mesin dan kabel, menyebabkan percikan api. Percikan api boleh menyebabkan gas bateri meletup, mengakibatkan kecederaan diri.

    Sentiasa cabut kabel bateri negatif (hitam) sebelum mencabut kabel positif (merah).

    1. Tanggalkan mana-mana alat tambahan.

    2. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata dan gunakan brek henti.

    3. Angkat lengan pemuat dan pasangkan kunci silinder.

    4. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    5. Tanggalkan pemasangan penutup hadapan; rujuk Menanggalkan Pemasangan Penutup Hadapan.

    6. Tanggalkan kabel bumi negatif (hitam) dari tiang bateri. Kekalkan kancing.

      g361207
    7. Keluarkan penutup getah dari kabel positif (merah).

    8. Tanggalkan kabel positif (merah) dari tiang bateri. Kekalkan kancing.

    9. Tanggalkan nat telinga, rod dan jalur.

    10. Keluarkan bateri.

    Mengecas Bateri

    Amaran

    Mengecas bateri menghasilkan gas yang boleh meletup.

    Jangan merokok berhampiran bateri dan jauhkan percikan api dan nyala api dari bateri.

    Important: Sentiasa pastikan bateri dicas sepenuhnya (1.265 graviti tentu). Ini amat penting untuk mencegah kerosakan bateri apabila suhu berada di bawah 0°C (32°F).

    1. Keluarkan bateri dari mesin; rujuk kepada Mengeluarkan Bateri.

    2. Cas bateri selama 4 hingga 8 jam pada kadar 3 hingga 4 A. Jangan terlampau cas bateri.

      g003792
    3. Apabila bateri dicas sepenuhnya, tanggalkan pengecas dari salur keluar elektrik, kemudian putuskan sambungan dedawai pengecas dari tiang bateri.

    Membersihkan Bateri

    Note: Jaga kebersihan terminal dan seluruh bekas bateri kerana bateri yang kotor akan menyahcas dengan perlahan.

    1. Letakkan mesin di atas permukaan rata, gunakan brek henti (jika dilengkapi) dan turunkan lengan pemuat.

    2. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    3. Keluarkan bateri dari mesin; Mengeluarkan Bateri.

    4. Cuci seluruh bekas menggunakan larutan soda penaik dan air.

    5. Bilas bateri dengan air bersih.

    6. Sapukan tiang bateri dan penyambung kabel dengan gris (kelupas) Grafo  12X (No. Bahagian Toro 505-47) atau jeli petroleum untuk mengelakkan pengakisan.

    7. Pasangkan bateri; rujuk kepada Memasang Bateri.

    Memasang Bateri

    Amaran

    Penghalaan kabel bateri yang salah boleh merosakkan mesin dan kabel, menyebabkan percikan api. Percikan api boleh menyebabkan gas bateri meletup, mengakibatkan kecederaan diri.

    Sentiasa sambungkan kabel bateri positif (merah) sebelum menyambungkan kabel negatif (hitam).

    1. Letakkan bateri pada dulang bateri dan kuncikan dengan jalur, nat telinga dan rod.

      g361207
    2. Dengan kancing yang ditanggalkan sebelum ini, pasangkan kabel bateri positif (merah) pada terminal bateri positif (+).

    3. Pasangkan but terminal merah pada tiang bateri positif.

    4. Dengan kancing yang ditanggalkan sebelum ini, pasangkan kabel bateri negatif (hitam) pada terminal bateri negatif (-).

    5. Pasangkan pemasangan penutup hadapan.

    Menservis Bateri Ganti

    Bateri asal tidak memerlukan penyelenggaraan dan tidak perlu diservis. Untuk menservis bateri ganti, rujuk arahan pengeluar bateri.

    Melakukan Permulaan Lompatan pada Mesin

    Amaran

    Tindakan melakukan permulaan lompatan pada bateri boleh menghasilkan gas yang boleh meletup.

    Jangan merokok berhampiran bateri dan jauhkan bateri daripada percikan dan nyalaan.

    1. Tanggalkan penutup hadapan; rujuk Menanggalkan Penutup Hadapan.

    2. Periksa dan bersihkan pengakisan dari terminal bateri sebelum permulaan lompatan. Pastikan sambungan adalah ketat.

      Awas

      Pengakisan atau sambungan yang longgar boleh menyebabkan peningkatan voltan elektrik yang tidak diingini pada bila-bila masa sewaktu prosedur permulaan lompatan.

      Jangan cuba melakukan Permulaan Lompatan pada mesin dengan terminal bateri yang longgar atau terkakis, jika tidak kerosakan pada enjin mungkin berlaku.

      Bahaya

      Tindakan melakukan permulaan lompatan pada bateri lemah yang retak atau beku, atau mempunyai paras elektrolit yang rendah atau sel bateri terbuka/terpintas boleh menyebabkan letupan yang mengakibatkan kecederaan diri yang serius.

      Jangan melakukan permulaan lompatan pada bateri yang lemah jika keadaan ini wujud.

    3. Pastikan bateri penggalak ialah bateri asid plumbum yang baik dan dicas sepenuhnya pada 12.6 V atau lebih tinggi.

      Note: Gunakan kabel pelompat yang bersaiz bersesuaian dan pendek untuk mengurangkan penurunan voltan di antara sistem. Pastikan kabel berkod warna atau berlabel untuk memastikan kutub yang betul.

      Amaran

      Bateri mengandungi asid dan menghasilkan gas yang boleh meletup.

      • Lindungi mata dan muka anda daripada bateri pada sepanjang masa.

      • Jangan dekati bateri.

      Note: Pastikan penutup lohong adalah ketat dan sejajar. Letakkan kain basah, jika tersedia, di atas mana-mana penutup lohong pada kedua-dua bateri. Pastikan juga mesin tidak menyentuh dan kedua-dua sistem elektrik dimatikan dan mempunyai voltan sistem yang sama nilai. Arahan ini adalah untuk sistem bumi negatif sahaja.

    4. Sambungkan kabel positif (+) pada terminal positif (+) bateri dinyahcas yang disambungkan ke pemula atau solenoid seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 82.

      g012785
    5. Sambungkan hujung kabel pelompat positif (+) yang satu lagi pada terminal positif bateri di mesin lain.

    6. Sambungkan satu hujung kabel pelompat negatif (-) pada tiang negatif bateri di mesin lain.

    7. Sambungkan hujung kabel pelompat negatif (-) yang satu lagi pada titik bumi seperti bolt tidak bercat atau anggota casis.

    8. Hidupkan enjin pada mesin lain. Biarkan enjin berjalan selama beberapa minit, kemudian hidupkan enjin anda.

    9. Tanggalkan kabel dalam urutan sambungan terbalik.

    10. Pasangkan penutup hadapan.

    Menservis Fius

    Sistem elektrik dilindungi fius. Fius tidak memerlukan penyelenggaraan. Akan tetapi, jika fius mengembang, periksa komponen/litar untuk mengesan kepincangan tugas atau litar pintas.

    g362178

    Susun Atur Fius

    123456789101112
    AXXKayu BedikKuasa Alat TambahanAksesoriKuasa TekHon
       (5 A)(20 A)(10 A)(7.5 A)(10 A)
    BXXXXTDM 2002Paras AutoKuasa TekLampu/USB
         (10 A) (10 A)(7.5 A)(15 A)
    CXXXXTelematikXXKuasa TekKuasa Sistem
         (10 A)  (7.5 A)(15 A)
    DXXX(Geganti)(Geganti)(Geganti)
    EXXX

    Note: Jika mesin tidak dapat dihidupkan, sama ada litar utama atau panel kawalan/fius geganti pecah.

    Penyelenggaraan Sistem Pemacu

    Menservis Jejak

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Selepas 8 jam pertama
  • Periksa dan laraskan ketegangan jejak.
  • Selepas 50 jam pertama
  • Periksa dan laraskan ketegangan jejak.
  • Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Bersihkan jejak dan periksa untuk mengesan kehausan berlebihan dan ketegangan yang betul.
  • Setiap 50 jam
  • Periksa dan laraskan ketegangan jejak.
  • Membersihkan Jejak

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata dan gunakan brek henti.

    2. Dengan timba dipasangkan dan pada sudut ke bawah, turunkannya ke atas tanah agar bahagian hadapan unit cengkaman diangkat dari tanah sebanyak beberapa sentimeter (inci).

    3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    4. Gunakan hos air atau pencuci tekanan untuk menyingkirkan kotoran dari setiap sistem jejak.

    Important: Pastikan anda menggunakan air bertekanan tinggi untuk mencuci bahagian jejak sahaja. Jangan gunakan pencuci bertekanan tinggi untuk membersihkan bahagian unit cengkaman yang lain. Jangan gunakan air bertekanan tinggi di antara gegancu pemacu dengan unit cengkaman, jika tidak anda mungkin merosakkan kedapan motor. Pencucian pada tekanan tinggi boleh merosakkan sistem elektrik dan injap hidraulik atau menghabiskan gris.

    Important: Pastikan anda membersihkan roda jalan, roda hadapan, roda belakang dan gegancu pemacu dengan sepenuhnya. Roda jalan seharusnya berputar secara bebas semasa dibersihkan.

    g361234

    Memeriksa dan Melaraskan Ketegangan Jejak

    Angkat/sokong 1 sisi mesin dan dengan berat jejak, sahkan bahawa ruang di antara bahagian bawah bibir roda jalan dengan jejak ialah 19mm (¾ inci). Jika tidak, laraskan ketegangan jejak menggunakan prosedur yang berikut.

    g361233
    1. Letakkan mesin pada permukaan rata, gunakan brek henti dan turunkan lengan pemuat.

    2. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    3. Angkat sisi mesin yang sedang anda laraskan agar jejak tidak menyentuh tanah.

    4. Longgarkan bolt pada penutup belakang dan tanggalkan penutup.

      g363402
    5. Longgarkan nat penjepit dan putarkan skru ketegangan mengikut arah jam sehingga pesongan jejak mencapai 19mm (¾ inci).

      g363401
    6. Ketatkan nat penjepit.

    7. Pasangkan penutup dan ketatkan bolt.

    8. Ulangi prosedur untuk jejak yang satu lagi.

    9. Pandu mesin, kemudian letakkan mesin di atas permukaan yang rata, gunakan brek henti, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    10. Sahkan bahawa pesongan jejak ialah 19mm (¾ inci). Laraskan jika perlu.

    Menggantikan Jejak

    Menanggalkan Jejak

    1. Tanggalkan mana-mana alat tambahan.

    2. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata, pastikan hanya 1 gegancu separuh dikenakan pada jejak.

      g361326
    3. Turunkan lengan pemuat.

    4. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    5. Angkat mesin dari tanah agar bahagian bawah jejak sekurang-kurangnya 10.2cm (4 inci) dari tanah. Sokong mesin menggunakan dirian bicu.

      Note: Gunakan dirian bicu mengikut kadar mesin anda.

      Amaran

      Jek mekanikal atau hidraulik mungkin gagal menyokong mesin dan menyebabkan kecederaan serius.

      Gunakan penyangga jek semasa menyokong mesin.

    6. Longgarkan bolt pada penutup belakang dan tanggalkan penutup.

      g363402
    7. Longgarkan nat penjepit dan putarkan skru ketegangan untuk melepaskan ketegangan.

      g363401
    8. Keluarkan segmen gegancu pemacu yang tidak mengena jejak.

      Important: Jika anda tidak mengeluarkan segmen gegancu tersebut, anda mungkin menghadapi kesukaran untuk memasangkan jejak baharu tanpa merosakkannya.

      g361327
    9. Hidupkan mesin dan lepaskan brek henti.

    10. Alihkan kawalan cengkaman ke hadapan sehingga bahagian separuh gegancu pemacu yang satu lagi tidak mengena jejak

      g361325
    11. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    12. Tanggalkan jejak dari rangka jejak, hab pemacu, kemudian roda hadapan.

    Memasangkan Jejak

    1. Lilitkan jejak baharu mengelilingi roda hadapan.

      g361328
    2. Tolak jejak ke bawah dan di antara roda jalan dan lilitkan jejak mengelilingi roda belakang.

    3. Hidupkan enjin dan lepaskan brek henti.

    4. Alihkan kawalan cengkaman ke hadapan sehingga separuh gegancu pemacu mengena jejak.

      g361324
    5. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    6. Sapukan sebatian penguncian ulir pada bolt separuh gegancu pemacu yang anda tanggalkan dan pasangkan separuh gegancu yang satu lagi. Tork bolt kepada 80~99N∙m (59~73 kaki-lb).

      g361327
    7. Laraskan skru ketegangan sehingga pesongan jejak mencapai 19mm (¾ inci).

      g363401
    8. Ketatkan nat penjepit.

    9. Pasangkan penutup dan ketatkan bolt.

    10. Ulangi prosedur untuk menggantikan jejak yang satu lagi.

    11. Turunkan mesin ke atas tanah.

    12. Pandu mesin, kemudian letakkan mesin di atas permukaan yang rata, gunakan brek henti, matikan kuasa enjin dan keluarkan kunci.

    13. Sahkan bahawa ketegangan jejak adalah betul; rujuk Memeriksa dan Melaraskan Ketegangan Jejak.

    Penyelenggaraan Sistem Penyejukan

    Keselamatan Sistem Pendinginan

    • Menelan bahan pendingin enjin boleh menyebabkan keracunan; jauhkan daripada capaian kanak-kanak dan binatang peliharaan.

    • Melepaskan bahan pendingin yang panas, bertekanan atau menyentuh radiator panas dan bahagian sekeliling boleh menyebabkan melecur yang teruk.

      • Sentiasa biarkan enjin sejuk sekurang-kurangnya 15 minit sebelum mengeluarkan penutup radiator.

      • Gunakan kain apabila membuka penutup radiator dan buka penutup perlahan-lahan untuk membolehkan stim dilepaskan.

    Menservis Sistem Penyejukan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Bersihkan adang-adang, penyejuk minyak dan bahagian hadapan radiator (lebih kerap dalam keadaan yang kotor atau berhabuk).
  • Setiap 100 jam
  • Periksa hos sistem penyejukan.
  • Membersihkan Adang-adang Radiator

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa dan bersihkan adang-adang radiator
  • Singkirkan timbunan rumput, kotoran atau serpihan lain daripada adang-adang radiator menggunakan udara termampat.

    Memeriksa Paras Bahan Pendingin Enjin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Periksa paras bahan pendingin di dalam tangki pengembangan.
  • Sistem penyejukan diisi dengan 50/50 larutan air dan antisejuk beku etilena glikol kekal.

    1. Letakkan mesin di atas permukaan rata, turunkan lengan pemuat, gunakan brek henti dan matikan kuasa enjin.

    2. Keluarkan kunci dari suis kunci dan biarkan enjin menyejuk.

    3. Buka hud.

    4. Periksa paras bahan pendingin di dalam tangki pengembangan.

      Note: Paras bahan pendingin seharusnya berada pada atau di atas tanda pada sisi tangki.

      g361339
    5. Jika paras bahan pendingin rendah, keluarkan penutup tangki pengembangan dan tambah campuran 50/50 air dan antibeku etilena glikol kekal.

      Important: Jangan terlebih isi tangki pengembangan.

    6. Pasangkan penutup tangki pengembangan.

    Menukar Bahan Pendingin Enjin

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 800 jam
  • Tukar bahan pendingin enjin.
  • Dapatkan perkhidmatan daripada Penjual Servis Yang Dibenarkan untuk menukar bahan pendingin enjin setiap tahun.

    Jika anda perlu menambahkan bahan pendingin enjin, rujuk Memeriksa Paras Bahan Pendingin Enjin.

    Penyelenggaraan Tali Sawat

    Memeriksa Ketegangan Tali Sawat Pengulang-alik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 100 jam
  • Periksa ketegangan tali sawat pengulang-alik.
    1. Kenakan 44N daya pada tali sawat pengulang-alik, di bahagian tengah di antara takal.

    2. Jika pesongan bukan 10mm (⅜ inci), longgarkan bolt kelapan pengulang-alik.

      g008932
    3. Tingkatkan atau kurangkan ketegangan tali sawat pengulang-alik.

    4. Ketatkan bolt lekapan.

    5. Periksa pesongan tali sawat sekali lagi untuk memastikan ketegangan adalah tepat.

    Penyelenggaraan Sistem Kawalan

    Melaraskan Kawalan

    Kilang melaraskan kawalan sebelum menghantar mesin. Walau bagaimanapun, selepas jam penggunaan yang panjang, anda mungkin perlu melaraskan penjajaran kawalan cengkaman, kedudukan NEUTRAL kawalan cengkaman dan penjejakan kawalan cengkaman dalam kedudukan ke hadapan sepenuhnya.

    Hubungi Penjual Servis Yang Dibenarkan anda untuk melaraskan kawalan mesin anda.

    Penyelenggaraan Sistem Hidraulik

    Keselamatan Sistem Hidraulik

    • Dapatkan rawatan perubatan dengan segera jika bendalir disuntik ke kulit. Bendalir yang tersuntik perlu disingkirkan melalui pembedahan dalam tempoh beberapa jam oleh doktor.

    • Pastikan semua hos dan talian hos hidraulik dalam keadaan yang baik dan semua sambungan dan kelengkapan hidraulik adalah ketat sebelum mengenakan tekanan pada sistem hidraulik.

    • Jauhkan badan dan tangan anda dari kebocoran lubang jarum atau muncung yang mengeluarkan bendalir hidraulik bertekanan tinggi.

    • Gunakan kadbod atau kertas untuk mengesan kebocoran hidraulik.

    • Lepaskan semua tekanan di dalam sistem hidraulik dengan selamat sebelum melaksanakan sebarang kerja pada sistem hidraulik.

    Melepaskan Tekanan Hidraulik

    Untuk melepaskan tekanan hidraulik apabila enjin dihidupkan, lepaskan hidraulik tambahan, turunkan lengan pemuat sepenuhnya dan tarik balik lengan pemuat.

    Untuk melepaskan tekanan apabila enjin dimatikan, kitarkan kayu bedik di antara kedudukan ke hadapan untuk menurunkan lengan pemuat.

    g362371

    Spesifikasi Bendalir Hidraulik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 100 jam
  • Periksa talian hidraulik untuk kebocoran, kelengkapan yang longgar, talian berpintal, sokongan lekapan yang longgar, kehausan, cuaca dan kemerosotan kimia.(Buat pembaikan yang diperlukan sebelum pengendalian).(Buat pembaikan yang diperlukan sebelum pengendalian.)
  • Setiap 400 jam
  • Gantikan minyak hidraulik dan penuras (jika bukan menggunakan bendalir Toro).
  • Setiap 1,000 jam
  • Gantikan minyak hidraulik dan penuras (jika menggunakan bendalir Toro).
  • Setiap 1,500 jam
  • Gantikan semua hos hidraulik yang bergerak.
  • Setiap 2 tahun
  • Gantikan semua hos hidraulik yang bergerak.
  • Kapasiti Tangki Hidraulik: 44.7L (11.8 gelen AS)

    Hanya gunakan 1 daripada bendalir berikut di dalam sistem hidraulik:

    • Toro Premium Transmission/Hydraulic Tractor Fluid (rujuk Penjual Servis Yang Dibenarkan anda untuk mendapatkan maklumat lanjut)

    • Toro PX Extended Life Hydraulic Fluid (rujuk Penjual Servis Yang Dibenarkan anda untuk mendapatkan maklumat lanjut)

    • Jika bendalir Toro yang disebut di atas tidak boleh didapati, anda boleh menggunakan Bendalir Hidraulik Traktor Universal (UTHF) yang lain tetapi mestilah merupakan produk asas petroleum yang lazim. Spesifikasi mestilah termasuk dalam julat yang disenaraikan bagi semua sifat bahan berikut dan bendalir harus memenuhi standard industri yang disenaraikan. Semak dengan pembekal bendalir hidraulik anda untuk menentukan jika bendalir memenuhi spesifikasi ini.

      Note: Toro tidak akan bertanggungjawab untuk kerosakan yang disebabkan oleh penggantian yang tidak wajar, oleh itu hanya gunakan produk daripada pengilang boleh dipercayai yang akan mengikuti cadangan mereka.

      Sifat Bahan
      Kelikatan, ASTM D445cSt pada 40°C: 55 hingga 62
      cSt pada 100°C: 9.1 hingga 9.8
      Indeks kelikatan, ASTM D2270140 hingga 152
      Takat Tuang, ASTM D97-37~-43°C (-35~-46°F)
      Standard Industri
      API GL-4, AGCO Powerfluid 821 XL, Ford New Holland FNHA-2-C-201.00, Kubota UDT, John Deere J20C, Vickers 35VQ25 dan Volvo WB-101/BM

      Note: Kebanyakan bendalir hidraulik adalah hampir tanpa warna, oleh itu sukar untuk mengesan kebocoran. Bahan tambah pencelup merah bagi bendalir sistem hidraulik boleh didapati dalam botol 20ml (⅔ fl oz). Satu botol adalah cukup untuk 15 hingga 22L (4 hingga 6 gelen AS) bendalir hidraulik. No. Alat Ganti Pesanan 44-2500 daripada Penjual Toro Yang Dibenarkan anda.

    Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 25 jam
  • Periksa paras bendalir hidraulik.
  • Important: Sentiasa gunakan bendalir hidraulik yang betul. Bendalir yang tidak ditetapkan akan merosakkan sistem hidraulik. Rujuk Spesifikasi Bendalir Hidraulik.

    1. Tanggalkan mana-mana alat tambahan.

    2. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata dan gunakan brek henti.

    3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    4. Angkat timba.

      g363235
    5. Bersihkan ruang di sekeliling penutup pengisi.

    6. Tanggalkan penutup isian dan periksa paras bendalir pada batang celup.

      Note: Paras bendalir seharusnya di dalam tanda pada batang celup.

      g362074
    7. Jika paras adalah rendah, tambahkan bendalir yang secukupnya untuk meningkatkan paras minyak kepada paras yang sewajarnya.

    8. Pasangkan penutup pengisi.

    9. Turunkan timba.

    Menggantikan Penuras Hidraulik

    Important: Jangan gantikan penuras minyak automotif; jika tidak kerosakan sistem hidraulik yang serius boleh berlaku.

    1. Tanggalkan mana-mana alat tambahan.

    2. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata dan gunakan brek henti.

    3. Angkat lengan pemuat dan pasangkan kunci silinder.

    4. Matikan kuasa enjin, keluarkan kunci dan biarkan enjin menyejuk.

    5. Tanggalkan penutup hadapan; rujuk Menanggalkan Penutup Hadapan.

    6. Letakkan takung buang di bawah penuras dan gantikan penuras.

      g031621
    7. Bersihkan bendalir yang tertumpah.

    8. Hidupkan enjin dan biarkan ia berjalan selama kira-kira 2 minit untuk membersihkan udara dari sistem.

    9. Matikan kuasa enjin dan periksa kebocoran.

    10. Periksa paras bendalir di dalam tangki hidraulik; rujuk Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik dan isi bendalir untuk meningkatkan paras ke tanda pada batang celup.

      Important: Jangan terlebih isi tangki.

    11. Pasangkan penutup hadapan.

    12. Tanggalkan dan simpan kunci silinder dan turunkan lengan pemuat.

    Menukar Bendalir Hidraulik

    1. Letakkan mesin pada permukaan rata, gunakan brek henti dan turunkan lengan pemuat.

    2. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    3. Letakkan takung buang besar dengan kapasiti 57L (15 gelen AS) di bawah palam salir pada tangki hidraulik.

      g363374
    4. Tanggalkan palam salir dan biarkan minyak disalirkan ke dalam takung.

    5. Apabila semua minyak disalirkan, pasangkan dan ketatkan palam salir.

      Note: Buang minyak yang terpakai di pusat kitar semula yang diperakui.

    6. Isi tangki hidraulik dengan bendalir hidraulik; rujuk kepada Spesifikasi Bendalir Hidraulik.

    7. Hidupkan enjin dan biarkan enjin berjalan selama beberapa minit.

    8. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    9. Periksa paras bendalir hidraulik dan tambah bendalir untuk mengisi tangki jika diperlukan; rujuk Memeriksa Paras Bendalir Hidraulik.

    Penyelenggaraan Pemuat

    Melaraskan Tork Skru Pelarasan Lengan Pemuat

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 25 jam
  • Laraskan tork skru pelarasan lengan pemuat.Periksa tork apabila lengan pemuat bawah berdetar.
  • Periksa tork apabila lengan pemuat bawah berdetar.

    1. Letakkan mesin di atas permukaan yang rata.

    2. Matikan kuasa enjin, keluarkan kunci dan biarkan enjin menyejuk.

    3. Pada setiap lengan pemuat, longgarkan skru penuh pada 4 skru pelarasan.

      g362079
    4. Tork skru pelarasan kepada 27N∙m (20 kaki-lb).

    5. Periksa bahawa panjang skru pelarasan yang menjulur dari lengan adalah sama bagi setiap sisi.

    6. Sapukan sebatian penguncian berkekuatan sederhana pada skru penuh dan ketatkan skru sehingga bersentuhan dengan skru pelarasan.

      Important: Jangan kuncikan skru penuh sehingga terlampau ketat, jika tidak anda mungkin merosakkan ulir skru pelarasan.

    Pembersihan

    Membersihkan Serpihan

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Sebelum setiap penggunaan atau setiap hari
  • Bersihkan serpihan daripada mesin.
  • Important: Pengendalian mesin dengan adang-adang sekat dan/atau selubung pendinginan ditanggalkan akan menyebabkan kerosakan enjin kerana terlampau panas.

    1. Letakkan mesin pada permukaan yang rata dan turunkan lengan pemuat.

    2. Matikan kuasa enjin, keluarkan kunci dan biarkan enjin menyejuk.

    3. Buka hud.

    4. Bersihkan serpihan dari bahagian hadapan dan sisi adang-adang.

    5. Lapkan serpihan dari pembersih udara.

    6. Bersihkan timbunan serpihan pada enjin dan di dalam sirip penyejuk minyak menggunakan berus atau peniup.

      Important: Pengendalian mesin dengan adang-adang sekat dan/atau selubung pendinginan ditanggalkan akan menyebabkan kerosakan enjin kerana terlampau panas.

    7. Bersihkan serpihan dari bukaan hud, peredam bunyi, pengadang haba dan adang-adang radiator (jika berkenaan).

    8. Tutup hud.

    Mencuci Mesin

    Apabila mencuci mesin menggunakan tekanan, lakukan perkara berikut:

    • Pakai kelengkapan perlindungan diri yang sesuai untuk pencuci tekanan.

    • Pasangkan semua pengadang di tempatnya pada mesin.

    • Elakkan sembur pada komponen elektrik.

    • Elakkan sembur pada sisi pelekat.

    • Sembur pada bahagian luar mesin sahaja. Jangan sembur terus pada bukaan di dalam mesin.

    • Hanya sembur pada bahagian kotoran mesin.

    • Gunakan muncung sembur 40 darjah atau lebih besar. Muncung 40 darjah biasanya berwarna putih.

    • Pastikan jarak sekurang-kurangnya 61 cm di antara hujung pencuci tekanan dengan permukaan yang sedang dicuci.

    • Hanya gunakan pencuci tekanan pada tekanan di bawah 137.89 bar dan aliran di bawah 7.6 L setiap minit.

    • Gantikan pelekat yang rosak atau mengelupas.

    • Gris semua titik gris selepas mencuci; rujuk kepada Menggris Mesin.

    Membersihkan Casis

    Selang Perkhidmatan PenyelenggaraanProsedur Penyelenggaraan
    Setiap 100 jam
  • Periksa untuk mengesan timbunan kotoran di dalam casis.(Lebih kerap dalam keadaan yang kotor.)
  • Melalui masa, casis di bawah enjin akan mengumpulkan kotoran dan serpihan yang mestilah disingkirkan. Gunakan lampu suluh, buka hud dan periksa ruang di bawah enjin dengan kerap. Apabila kedalaman serpihan mencapai 2.5~5cm (1~2 inci), bersihkan casis.

    1. Letakkan mesin pada permukaan yang rata dan turunkan lengan pemuat.

    2. Angkat bahagian hadapan mesin agar mesin bersudut ke belakang.

    3. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    4. Tanggalkan plat bawah; rujuk Menanggalkan Plat Bawah.

    5. Tanggalkan pemasangan penutup hadapan; rujuk Menanggalkan Pemasangan Penutup Hadapan.

    6. Sembur air pada casis untuk menyingkirkan kotoran dan serpihan.

      Note: Air akan disalirkan dari bahagian belakang mesin.

      Important: Jangan sembur air pada enjin.

    7. Gris mesin; rujuk kepada Menggris Mesin.

    8. Pasangkan plat bawah.

    9. Pasangkan pemasangan penutup hadapan.

    10. Turunkan mesin.

    Penyimpanan

    Keselamatan Penyimpanan

    • Matikan kuasa enjin, keluarkan kunci, tunggu sehingga semua bahagian yang bergerak untuk berhenti dan biarkan mesin menyejuk sebelum menyimpannya.

    • Jangan simpan mesin atau bahan api berhampiran nyalaan api.

    Penyimpanan

    1. Letakkan mesin pada permukaan rata, gunakan brek henti dan turunkan lengan pemuat.

    2. Matikan enjin dan keluarkan kunci.

    3. Bersihkan debu dan kotoran dari seluruh mesin.

      Important: Anda boleh mencuci mesin dengan detergen yang tidak begitu kuat dan air. Elakkan penggunaan air yang berlebihan, khususnya berhampiran panel kawalan, enjin, pam hidraulik dan motor.

    4. Servis pembersih udara; rujuk Menservis Pembersih Udara.

    5. Gris mesin; rujuk Menggris Mesin.

    6. Tukar minyak enjin; rujuk Menukar Minyak Enjin dan Penuras.

    7. Cas bateri; rujuk Menservis Bateri.

    8. Periksa dan laraskan ketegangan jejak; rujuk Memeriksa dan Melaraskan Ketegangan Jejak.

    9. Periksa dan ketatkan semua kancing. Baiki atau gantikan bahagian yang haus, rosak atau hilang.

    10. Cat semua bahagian yang calar dan permukaan logam yang terdedah menggunakan cat yang tersedia daripada Penjual Servis Yang Dibenarkan anda.

    11. Simpan mesin di dalam garaj atau tempat penyimpanan yang bersih dan kering. Keluarkan kunci daripada suis pencucuhan dan simpan di tempat yang dapat diingati.

    12. Putuskan sambungan bateri; rujuk kepada Menggunakan Suis Putus Sambungan Bateri.

    13. Tutup mesin untuk melindungi mesin dan memastikan mesin bersih.

    Pencarisilapan

    ProblemPossible CauseCorrective Action
    Enjin tidak dihidupkan.
    1. Terdapat kotoran, air, bahan api lama atau bahan api yang tidak betul di dalam sistem bahan api.
    2. Penuras bahan api tersumbat.
    3. Gred bahan api yang tidak sesuai untuk cuaca sejuk diisi di dalam mesin.
    4. Bateri dinyahcas.
    1. Salirkan dan bersihkan sistem bahan api; tambah bahan api segar.
    2. Gantikan penuras bahan api.
    3. Salirkan sistem bahan api dan gantikan penuras bahan api. Isi bahan api segar dengan gred yang sesuai untuk keadaan suhu sekitar. Anda mungkin perlu memanaskan seluruh unit cengkaman.
    4. Cas bateri atau gantikannya.
    Enjin kehilangan kuasa.
    1. Tangki bahan api kosong.
    2. Terdapat udara di dalam bahan api.
    3. Enjin terlampau panas.
    4. Muatan enjin berlebihan.
    5. Paras minyak kotak engkol tidak tepat.
    6. Penuras pembersih udara kotor.
    1. Isi tangki dengan bahan api yang segar.
    2. Keluarkan udara dari sistem bahan api dan periksa untuk mengesan kebocoran udara pada sambungan hos bahan api dan kelengkapan di antara tangki bahan api dengan enjin.
    3. Rujuk “Enjin terlampau panas”.
    4. Kurangkan muatan; gunakan kelajuan bumi yang lebih rendah.
    5. Isi atau salirkan sehingga tanda Penuh.
    6. Servis penuras udara.
    Enjin hidup tetapi tidak terus berjalan.
    1. Tangki bahan api kosong.
    2. Terdapat udara di dalam bahan api.
    3. Enjin terlampau panas.
    4. Penuras pembersih udara kotor.
    1. Isi tangki dengan bahan api yang segar.
    2. Keluarkan udara dari sistem bahan api dan periksa untuk mengesan kebocoran udara pada sambungan hos bahan api dan kelengkapan di antara tangki bahan api dengan enjin.
    3. Rujuk “Enjin terlampau panas”.
    4. Servis penuras udara.
    Enjin terlampau panas.
    1. Paras minyak kotak engkol tidak tepat.
    2. Tali sawat pengulang-alik rosak atau dipanjangkan.
    3. Lebih banyak bahan pendingin diperlukan.
    4. Kepekatan antibeku terlalu tinggi.
    5. Aliran udara ke radiator tersekat.
    6. Bahagian dalam radiator terkakis.
    7. Radiator atau penutup radiator rosak.
    8. Termostat rosak.
    9. Tolok atau penderia suhu rosak.
    10. Muatan enjin berlebihan.
    11. Gasket kepala rosak atau terdapat kebocoran air.
    1. Isi atau salirkan sehingga tanda Penuh.
    2. Gantikan tali sawat atau laraskan ketegangan tali sawat.
    3. Periksa dan tambahkan bahan pendingin.
    4. Tambahkan air sahaja atau tukar bahan pendingin dengan nisbah campuran yang ditentukan.
    5. Periksa dan bersihkan adang-adang radiator.
    6. Bersihkan atau gantikan radiator dan bahagian.
    7. Gantikan bahagian yang rosak.
    8. Periksa termostat dan gantikan sekiranya perlu.
    9. Periksa suhu dengan termostat dan gantikan tolok atau penderia sekiranya perlu.
    10. Kurangkan muatan; gunakan kelajuan bumi yang lebih rendah.
    11. Gantikan bahagian yang rosak.
    Mesin tidak bergerak.
    1. Brek henti digunakan.
    2. Paras bendalir hidraulik adalah rendah.
    3. Sistem hidraulik rosak.
    4. Injap pintas terbuka.
    5. Pengganding pemacu pam cengkaman longgar atau rosak.
    6. Pam dan/atau motor roda rosak.
    7. Injap kawalan rosak.
    8. Injap lega rosak.
    9. Kipas penyejukan rosak atau sambungan terputus.
    1. Lepaskan brek henti.
    2. Tambahkan bendalir hidraulik ke dalam takungan.
    3. Hubungi Penjual Servis Yang Dibenarkan anda.
    4. Tutup injap pintas.
    5. Hubungi Peniaga Perkhidmatan anda yang dibenarkan.
    6. Hubungi Peniaga Perkhidmatan anda yang dibenarkan.
    7. Hubungi Peniaga Perkhidmatan anda yang dibenarkan.
    8. Hubungi Peniaga Perkhidmatan anda yang dibenarkan.
    9. Periksa sambungan kipas atau gantikan bahagian yang rosak.